6) Hallituksen esitys laiksi työttömyysturvalain
muuttamisesta
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa puhemies! Kolmikantapöydästä tuli
meille hyvin myöhäisessä syksyvaiheessa
tämä esitys. Mutta täytyy sanoa, että esitys
oli sillä tavalla hyvä, että me myöskin
salamavauhtia pääsimme sen valiokunnassa käsittelemään.
Mistä on kysymys? Otsake olisi ollut hyvä sanoa
heti ensimmäiseksi kuulijoille. Työttömyysturvalain
muuttamisesta on kysymys ja koko siitä paketista, joka
suuresti tulee parantamaan työttömien tilannetta.
Yhtenä syynä muutokseen on tietysti myöskin siirtyminen
euroon. Se tässä tapahtuu myöskin. Työttömyyden
peruspäivärahaa tullaan korottamaan niin, että se
tulee ensi vuonna olemaan 135,27 markkaa. Se on tietysti euroihin
tarkkaan muutettuna 22,75 euroa. Vastaavat korotukset tullaan tekemään
työmarkkinatukeen ja myös ansioon suhteutettuun
työttömyyspäivärahaan. Erittäin
iloinen asia on myöskin se, että ansio-osan korotus
toteutuu elikkä 42 prosentista 45:een päästään.
Kysymys on siitä, että palaamme entiseen prosenttiin.
Työssäoloehdon parantaminen on myöskin
tässä mukana niin, että yhdistelmätuen
osalta työssäoloehto tulee nyt kertymään
puolesta siitä ajasta, jona tukea saadaan, kun tähän
saakka se on kertynyt vain kolmasosasta.
Arvoisa puhemies! Tämä ratkaisu on erittäin tärkeä niiden
toimenpiteitten joukossa, joilla on yritetty kohentaa ensisijaisten
toimeentuloturvaetuuksien tasoa. Aina voidaan sanoa, ettei tämä nyt
niin paljon ole, mutta haluan korostaa tätä suuntaa,
että se on erittäin oikea. Nyt, kun nämä kaikki
muutokset tehdään, toimeentulotuen tarve tulee
pienenemään. Näin ollen toteutuu se meidän
vahtimamme asia, että toimeentulotuen, viimesijaisen tuen
tarvetta voidaan vähentää.
Näin ei kuitenkaan tapahdu ihan kaikissa tapauksissa.
Meillä oli valiokunnassa esillä erikoistapaukset,
muun muassa tällainen, jossa päiväraha
on jo alentunut useita kertoja ja jossa työttömällä on
huollettavia lapsia. Tämän tyyppiseen täsmätilanteeseen
ei tämä ratkaisu tuo kohennusta. Haluammekin ehdottaa,
että köyhyyden ja syrjäytymisen vähentämistoimia
ei suinkaan tähän askareeseen lopeteta, vaan vauhdin
on jatkuttava. Myöskin työttömyysturvan
tason korottaminen on otettava jatkossa esille.
Työssäoloehdon kertymisestä voidaan
sanoa, että se on myöskin omiaan parantamaan yhdistelmätuella
olevien henkilöiden sosioekonomista asemaa ja oikeastaan
myöskin ihmisarvoa. Me olemme huolissamme valiokunnassa
kuitenkin siitä, että työsuhteen muodot
yhteiskunnassa ovat moninaistuneet, mikä johtaa sosiaaliturvan kannalta
hyvin erilaisiin tilanteisiin yksittäisissä tapauksissa,
jotka kuitenkin asiallisesti saattavat olla erittäin rinnasteisia.
Voi sanoa, että tästä kai löytyy
myös tutkimustietoa, että tämän
tyyppinen työsuhteitten pilkkominen enemmän työksi ja
vähemmän työksi on yhtenä osasyynä taustalla,
kun haemme syitä, miksi köyhyys on lisääntynyt.
Köyhyyshän lisääntyy juuri sen
takia, että nämä ihmiset eivät
pääse tuetun työn piiristä sellaisen
työn piiriin, joka kartuttaisi ansiosidonnaista turvaa.
Tämä keskustelu on ollut hirveän
vaikeata sen takia, että aina kun puhutaan ansiosidonnaisen turvan
piiriin pääsyn kysymyksistä, toinen puoli haluaa
korostaa ikään kuin sitä seikkaa, että joo joo,
mutta se kannustavuus. Toinen puoli haluaa huomauttaa, että tässä on
peruskysymyksistä, perusturvallisuusasioista kysymys, että ansioturva-asioiden
on oltava kunnossa kaikkien niiden osalta, jotka tekevät
työtä, siltä varalta, että he esimerkiksi
joutuisivat työttömiksi. Jollei tämmöinen
keskusteluyhteys ole mahdollista, olemme aika jumissa näiden
kysymysten edelleenkehittelyn kannalta katsottuna. Itselleni on
täysin vesiselvää, että ansiosidonnaisesta
turvasta ei säädetä sen takia, että ihmiset
pilvin pimein siirtyisivät sitä aktiivisesti käyttämään,
vaan se tehdään pahan päivän
varalle jokaisen meidän kohdalle. Sen takia niiden asioiden
täytyy olla kunnossa. Tähän primaarikeskusteluun
ei kannustavuus voi kuulua.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämän päivän
Suomessa taloudellisella niukkuudella ja sen kokemisella vuonna
2001 on hyvin monet kasvot. Kun keskustelemme eduskunnassa luvuilla
ja tilastoilla, menee kiistelyn kohde liian helposti siihen, miten
tilastoja luetaan, mitä mihinkin verrataan jne. Köyhyydellä on
kuitenkin kasvot. Se on osa suomalaisten arkea ja heidän
elämäänsä jokainen päivä.
Tosiasia on se, että edelleenkin maassamme on kymmeniä ja
voi kai sanoa jopa satoja tuhansia ihmisiä, joka tapauksessa
liian paljon, lapsiperheitä, yksinäisiä ihmisiä,
työttömiä ja myös työssä käyviä,
jotka elävät toimeentulon minimin varassa eivätkä he tule
toimeen ilman, että yhteiskunta heitä taloudellisesti
jokapäiväisessä elämässä selviytymisessä auttaa.
Hallitus on tunnustanut tilanteen sopimalla köyhyyspaketista,
jonka yksi osa on nyt käsittelyssämme oleva työttömyysturvalain
muuttaminen, ja tällä erää vielä niin,
että on saatu hyvinkin perinteisin menoin aikaan kokonaisuus,
joka saanee — niin ainakin keskustassa toivomme — jatkoa
tämänhetkisten lupausten mukaisesti vuodelle 2003.
Olemassa olevien ongelmien varsinaiseen ytimeen pääseminen
näyttää olevan edelleenkin melko vaikeaa,
ja se työ jää mielestämme kesken.
Tällä tarkoitan sitä, että yhä useammalta suunnalta
on saatu viestejä siitä, että meillä on kymmenien
tuhansien henkilöitten ryhmä, joka elää arkeaan
esimerkiksi pitkäaikaistyöttöminä. Seurannaisvaikutuksineen
se ajaa ihmisiä tilanteisiin, joissa jopa ihmisarvoisen
elämän edellytykset ovat yksilötasolla
vaarannettuja. Meidän on kannettava näistä ihmisistä huolta.
Ongelmien tunnistaminen ja yksituumaisuuden löytäminen
poliittisten päättäjien joukossa olisi
askel eteenpäin. Pitää pyrkiä löytämään
ratkaisuja ja myös etenemään niiden perusteella.
Arvoisa herra puhemies! Keskustaryhmä lähtee
siitä, että ensisijaisten etuuksien tason tulee olla
riittävä. Pitkäaikainen tukeutuminen
tilapäiseksi tarkoitettuun toimeentulotukeen ei ole se tie,
jota me haluamme kulkea. Valitettavan usein on niin, ja vieläpä niin,
että olemassa olevan järjestelmän — kiitos
tavan verottaa etuuksia — vuoksi henkilö joutuu
maksaakseen veronsa turvautumaan sosiaaliturvan tuomaan apuun toimeentulotuen
kautta. Tämä ei voi olla oikein, että yhteensovittamista
näin tapahtuu, ainakaan pitkällä aikajänteellä.
Voi kysyä, onko tässä tästä näkökulmasta
asiaa tarkasteltuna mitään järkeä. Tästähän
seuraa muun muassa se, että elämäntilanne,
joka muutoinkin on riittävän vaikea, myös osaltaan
nöyryyttää kyseistä henkilöä,
ja jo se, että kokee näin, ei ainakaan luo uskoa
parempaan tulevaisuuteen.
Nyt esitetty korotus työttömyyspäivärahaan
ja työmarkkinatuen tasoon ei ole meidän mielestämme
riittävä vaan sen olisi tullut olla tässä vaiheessa
vähintään 10 markkaa päivältä.
Tämäkään esittämämme
indeksitarkistuksen jälkeinen taso eli 140 markkaa päivässä ei
olemassa olevia ongelmia poistaisi, sen toki myönnän,
mutta suunnasta ja oikeaan suuntaan kulkemisesta tässäkin
asiassa on kyse semminkin, kun meidän tulee muistaa, että kyse
on siis ihmisistä, jotka elävät päivittäistä arkeaan
toimeentulonsa minimillä.
Arvoisa puhemies! Nyt ensimmäisessä käsittelyssä oleva
laki muuttaa peruspäivärahan varassa elävien
elämäntilannetta myönteiseen suuntaan,
sen siis myönnän. Mutta esimerkiksi viime keväänä käymässämme
köyhyysvälikysymyskeskustelussa ministerikin meille
lupasi, että sosiaaliturvaa tullaan selkeyttämään
ja yksinkertaistamaan. Äsken meillä oli keskustelussa
määräaikainen laki siitä, miten
näistä etuuksista verotetaan. Tämä,
kun käytän sanaa "verotetaan", on yksi asia, joka
ei ainakaan ole omiaan yksinkertaistamaan nykytilannetta. Eli meille
on siis luvattu, että järjestelmiä yksinkertaistetaan
ja selkeytetään. Tämä lupaus
jää ainakin tämän syksyn osalta
odottamaan parempia myöhempiä aikoja.
Myönteisiä odotuksia näiltä osin
ei herätä tälläkään
kertaa se tapa, jolla siis tämä esitys on tänne
eduskuntaan tuotu. Niin välttämätöntä kuin
eri näkökulmien ja eri tahojen mielipiteiden esiintuominen
onkin, niin viestit sen työryhmän työstä,
joka tämän asian on valmistellut, kertovat suurista
vaikeuksista saada yhteinen tahto syntymään. Toisaalta
se työ, joka on takana päin saavutetun esityksen
muodossa, viitoittaa myös tulevaa sen suuntaisesti, että kun
meillä on tiedossamme, että vuodelle 2003 on siis
muutoksia luvassa lähinnä sisältöjen
osalta, niin seuraavat kaksi vuotta olisi näiltä osin
naulattu kiinni. Toivon, että näin ei ole, sillä tämä perusturva
jos mikä edellyttää yksinkertaistamistyötä,
ja siihen työhön meidän kaikkien on oltava
valmiit.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Työmarkkinatuki ja peruspäiväraha nousevat
mainitut 8 markkaa 27 penniä. Se ei ole riittävästi,
jotta työmarkkinatuella olevat pääsisivät
toimeentulotuen piiristä pois, jos he ovat sen varaan joutuneet.
Ikävän moni työttömistä on
pysyvästi toimeentulotuen varassa, ja mitä pidempään
työttömyys jatkuu, sen varmemmin tietysti liutaan
toimeentulotuen pysyviksi asiakkaiksi. Mutta parempihan tämäkin
on kuin ei mitään ja tietysti me vasemmistoliitossa
ja vasemmistoliiton eduskuntaryhmässä, jotka tämän
olemme tähän ajaneet, emme voi kaikkein eniten
valittaa, vaan meidän on syytä olla tyytyväisiä,
että on edes tämä saatu.
Näistä tyylipisteistä, mistä ed.
Rehulakin puhui ja tästä toteuttamistavasta: On
kyllä merkillistä, että budjettiriihessä,
jossa asiasta sovittiin, ei voitu tehdä selkeää päätöstä,
että hallituksen esitys tuodaan budjettilakina välittömästi,
niin kuin kaikki muut budjettilait tuotiin. Kyllähän siinä tarkoitus
varmasti oli vähän osoittaa kaapin paikkaa. Enpä mene
tämän syvemmälle tähän problematiikkaan.
Työttömien problematiikasta jatkan jonkin verran.
Työttömät ovat jääneet
ilman verohelpotuksia, koska heille ei enää kunnallisveron
ansiotulovähennystä myönnetä.
Tämä mahdollisuus, että olisi korotettu
perusvähennystä, oli budjettiriihessä esillä,
mutta se ei sitten edennyt. Pääsyynä sanotaan
olevan sen, että siitä hyötyisivät
sellaisetkin, jotka eivät verohelpotusta tarvitse. Työttömät
ja muut pienellä päivärahalla olevat tarvitsisivat
verohelpotusta kipeästi.
Siksi meillä oli opintorahan verovähennystä vastaava
malli, jossa tuo vähennys kohdistettaisiin päivärahan
saajiin. Se olisi mielestäni toimiva malli, se olisi enintään
tämän päivärahan suuruinen,
ja jos henkilö onnistuu saamaan työtä, niin
silloin hän siirtyy tietysti taas kunnallisveron ansiotulovähennyksen
piiriin palkkatulon osalta. Työttömyys- ja muiden
päivärahojen osalta hän olisi päivärahavähennyksen
piirissä. Kun hallitus nyt aikoo edelleen ensi vuoden puolella
työttömien asemaa tarkastella ja pääministeri
Lipponen on itsekin puhunut näistä verovähennysvaihtoehtoista,
niin toivon, että todella vakavasti tämä niin
sanottu opintorahavähennysmalli arvioidaan ja siltä pohjalta
rakennetaan malli, joka tekee myöskin pienet päivärahat
kokonaan verottomiksi aivan vastaavalla tavalla kuin ovat opintorahat
ja toisaalta kansaneläkkeet.
On kyllä todella erikoista, että opiskelijat
voivat tienata opintorahan päälle itse asiassa
tuhansiakin markkoja kuukaudessa, mutta työtön,
pienemmillä päivärahoilla oleva, ei oikeastaan
voi tienata mitään. Laki, josta seuraavaksi puhumme,
eli toimeentulotukea koskevan lain muutos, ei ole oikea ratkaisu
tähän pulmaan vaan ratkaisua mielestäni
pitäisi hakea nimenomaan verohelpotuksesta ja toisaalta
sovitellun päivärahan tai yleensä työttömyyspäivärahan
sääntöjen muutoksesta. Me tiedämme,
että edessä on aika, jolloin työttömien
määrä on lisääntymässä,
ikävä kyllä. Silloin pitkäaikaistyöttömät,
jotka ovat kaikkein vaikeimmassa asemassa ennestään, edelleen
jäävät tilanteeseen, jossa heidän
on kaikkein vaikeinta saada uutta työtä, edes
pätkätöitä.
Työttömistä vajaakuntoisia arvioidaan
olevan jo noin 90 000. Määrä on
joka vuosi noussut samaan aikaan, kun työttömien
kokonaismäärä on alentunut. Se kertoo
selvästi juuri siitä ongelmasta, että työttömyyden
vähentämiseksi ei riitä talouskasvu eivätkä tavanomaiset
toimenpiteet. Tarvitaan nimenomaan toimia, joilla vaikeimmin työllistettäviä voidaan
työllistää, ja niitähän meillä on
tänään muitakin vajaakuntoisten ja vammaisten
työllistämistä koskevassa esityksessä.
Ne ovat, voi sanoa, oikean suuntaisia, mutta riittämättömiä.
Arvoisa puhemies! Tämän esityksen osalta totesin
jo aluksi, että päivärahan korotuksen
osalta voi sanoa, että esitys on oikeansuuntainen, mutta riittämätön.
Ansiopäivärahan osalta voi todeta, että korotus
45 prosenttiin on hyvä. Valiokunnan mietinnössä tuodaan
esille ongelma, joka liittyy siihen, että on katto, joka
sanoo, että päivärahat voivat olla yhteensä lapsikorotuksineen
90 prosenttia vakuutetun päiväpalkasta. Voihan
sitä ajatella, että 90 prosentin korvaus päivärahaan
on hirveän hyvä, mutta joka näin sanoo,
ei tiedä, että päiväraha pitkäaikaistyöttömällä on
pikkuhiljaa vajonnut ja vajonnut, se ansiopäiväraha,
kun aina siitä 20 prosenttia voidaan leikata. Silloin ansiopäiväraha
voi olla siinä 3 000—3 500:n
paikkeilla. Kun siitä lasketaan 90 prosenttia, päiväraha
ei todellakaan ole huimaava, kun kysymyksessä on henkilö,
jolla on vielä lapsia elätettävänä.
Tästä valiokunnan mietinnössä on
kannanotto, ja se on todella tarkoitettu vakavasti otettavaksi.
Yhdistelmätukeen liittyvistä ongelmista ed. Tennilä varmasti
tarkemmin puhuu. On hyvä, että työssäoloehtoa
on nyt jatkettu, ja tässäkin voi sanoa, että ratkaisu
on oikean suuntainen mutta riittämätön.
Tämäkin on sentään nykyiseen
tilanteeseen parannus, kun otetaan puolet yhdistelmätuesta
huomioon työssäoloehdossa. Kun työssäolon
paluuehto alenee kahdeksaan kuukauteen, niin paraneehan työttömän
tilanne, mutta kyllä monelle voi olla sen kahden kuukauden
jakson saaminen todella työn ja tuskan takana.
Eilen katselin lukuja, kuinka monet ihmiset ovat pudonneet ansioturvalta
työmarkkinatuelle, ja luvut ovat kyllä todella
suuria. Tähän yhdistelmätuenkin parantamiseen
tarvittaisiin merkittäviä korjauksia nimenomaan
niin, että kolmannen sektorin yhdistykset voisivat myös
työllistää. Nyt toinen vuosi yhdistelmätuessa
ei tätä mahdollisuutta suo, koska näillä järjestöillä ei
yleensä ole omia varoja sijoittaa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Me puhumme nyt siitä ryhmästä kansalaisia,
joka on aivan syrjäytymisen ja köyhyyden ytimessä.
Kun eilen puhuimme pahoinvoivista ja syrjäytyneistä lapsista,
niin heitä löytyy juuri tämän
lain tarkoittamien vanhempien perheistä. Reaalituloja kuvaavat
tilastot viime vuosilta kertovat varsin koruttomasti, että muiden
väestöryhmien taloudellisen tilanteen kohentuessa
työttömien kotitalouksien keskimääräiset
tulot ovat olleet laskusuunnassa.
Valiokunnan käsittelyssä tässä yhteydessä oli myös
ed. Leena Rauhalan toimenpidealoite, jossa muistutetaan siitä,
että jos peruspäivärahaa korotettaisiin
voimakkaammin, valtion menot eivät kuitenkaan samaa tahtia
kasvaisi, koska toimeentulotuen tarve vähenisi. Tämän
vuoksi mielestäni on perusteltua, että peruspäivärahaan
saadaan korotus ja tuntuvampi korotus kuin hallitus nyt ehdottaa.
Sen vuoksi jätimme oppositiona keskustan ja kristillisdemokraattien
vastalauseen. Toivon, että saamme äänestyksessä kannatusta
tälle ehdotukselle, jota täällä puheenvuoroissakin
on ainakin periaatteellisella tasolla tuettu.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Kyseessä on budjettilaki, joka sosiaaliturvan
paranemisen takia on askel oikeaan suuntaan. Tässä kohennetaan
nimenomaan ensisijaisen toimeentuloturvan tasoa. Tämä aiheuttaa
sen, että itse varsinainen toimeentulotuki tulee vähenemään. Tässä ensinnäkin
peruspäiväraha nousee 8 markkaa, toiseksi työttömyyspäivärahan
ansio-osan suuruus nousee 42 prosentista 45 prosenttiin, kolmanneksi
peruspäivärahaan ja ansioon suhteutetun työttömyyspäivärahan
noustessa myös niiden perusteella määräytyvät
muut etuudet nousevat ja neljänneksi yhdistelmätuella
olosta tai työskentelyajasta luetaan puolet työssäoloehtoon,
eli käytännössä käy
niin, että tuella ollessa saa siis lisää tukea.
Tämä on askel oikeaan suuntaan, kuten jo sanoin.
Laki on erittäin hyvin hyväksyttävissä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Edellä on puhuttu myönteisiä asioita
ja tietysti arvosteltu, että tämä esitys
on riittämätön. Kuitenkin kun historian
tuntee ja muistaa, mitä tämänkin asian
osalta on keskusteltu, nostetaanko työmarkkinatukea ja
peruspäivärahaa, niin vielähän
taisi viime keväänä tuntua hyvin vaikealta se,
jotta siihen ei tulisi kuin indeksitarkistukset. Silloin tuntui
siltä, että millään ei peruspäivärahan
korotukseen löytyisi tahtoa. Siitä pitää ministeri
Siimekselle antaa kiitos, jotta hän kuitenkin ponnekkaasti
on hallituksessa ollut sitä mieltä, jotta työttömillekin
kuuluu vähän tästä hyvinvoinnista
ja kasvusta hedelmiä jakaa. Nyt tässä tämä kahdeksan
markan esitys on olemassa.
Tämähän tarkoittaa sinällään
työmarkkinatuella olevien ihmisten osalta, kun katsotaan
kokonaispakettia, joka kuuluu köyhyyden ja syrjäytymisen
ehkäisyyn, että yksilapsiselle perheelle se ilmeisesti
menee noin 500 markkaan, 492 markkaa, äsken nopeasti kynällä laskin,
tulee bruttona kuukaudessa. Se ei ole vähäinen
summa eikä sitä voi vähätellä.
Oikeaan suuntaan tässä on menty. Jos on kolme
lasta perheessä, niin se menee lähelle 800:aa
markkaa bruttona, joten kun ed. Räsänen totesi,
että tässä on menty huonompaan suuntaan,
niin minusta ei pidä antaa myöskään väärää todistusta
lähimmäisestä, vaan tunnustaa tosiasiat,
jotta hyviäkin asioita sentään on tässä tapahtunut.
Ainahan voi sanoa, että pitäisi tulla enemmän.
Ainakin työmarkkinatuella elävän
ihmisen tai pariskunnan, jolla on lapsia, asema tässä huomattavasti
paranee. Ongelma tulee siinä tilanteessa, jos sattuu olemaan
siinä onnettomassa saumassa, jotta joutuu hakemaan toimeentulotukea.
Siinä valitettavasti on tämä problematiikka,
joka pitää saada ratkaistua. Tässä paketissa
se ei tule ratkaistua, mutta jatkossa on toimittava niin, että työttömien
päivärahojen korotukset tai lapsikorotusten korotukset
eivät leikkaa toimeentulotukipuolta. Se kohtelee juuri
heikoimmassa asemassa olevia kaltoin, mutta niille, jotka eivät
toimeentulotukiluukulla ole, tämä esitys sinällään on
suhteellisen hyvä.
Ainahan voisi kysyä, miksi sitä ei kahta markkaa
enempää nostettaisi, jos 43 markkaa kuukaudessa
tulee bruttona lisää. Siinä mielessä opposition
yritys nostaa se kymppiin, jota meillä vasemmistopuolueiden
taholta harrastettiin kovasti viime kevään aikana,
olisi hirveän hyvä asia. Mutta kyllä minä uskon,
että kun tällainen poliittinen realiteetti tiedetään
ja kahdeksan markkaa on pitkien neuvottelujen ja kompromissien tulos, niin
se kai tässä menee läpi. En pahakseni
panisi, vaikka se olisi 12 markkaa, kun sinällään
köyhien asialla ollaan.
Mutta sitten on toinen juttu, joka liittyy yhdistelmätuen
työssäoloehtoon. Ihan itseäni harmittaa,
kun aikanaan tuli tehtyä lakialoite n:o 63/2000
ja kun esitin lakialoitteessa työssäoloehdon kertymisestä,
että se kerryttäisi puolella. Nyt sitten tämmöiseen
on päädytty, niin kuin täällä todetaan,
jotta tämä lakialoite kokonaisuutena toteutuu
hallituksen esityksessä. Olisi pitänyt ilmeisesti
esittää, että se olisi luettu kokonaan
työssäoloehtoon, niin varmaan se olisi toteutunut.
Mutta olin yhtä kaino tässä esityksessäni
kuin oppositio nyt 2 markan korotuksen osalta. Sitä tuli
ajateltua realistisesti, että jospa saisi kertymän
vaikka puoleen. Se on kyllä perusteltu sillä tavalla,
jotta kun yhdistelmätukihan muodostuu kahdesta osiosta,
kun siinä on työmarkkinatukea ja työllistämistukea,
niin kyllä kai nyt on loogista, että työllistämistuen
osalta eli noin puolen etuuden osalta, joka muussakin tukityössä kerryttää työssäoloehtoa,
olisi kerryttävä työssäoloehtoa
kokonaan. Se tarkoitti nykyisessä tilanteessa puolta. Jatkossa
nämä suhteet vähän muuttuvat,
koska työllistämistuki ei nouse, mutta työmarkkinatuki
nousee noin 2 900:aan. Silloin suhteet vähän
muuttuvat maksajan näkökulmasta.
Työttömyysturvan ansio-osan nouseminen 42:sta
45:een prosenttiin on niitä kolmikannan aikaansaannoksia,
joita edellisessä asiassa peräänkuulutin.
Minusta tässäkin on asteittain palattu siihen
asetelmaan, joka oli ennen lamaa. Ansio-osaprosentin pudotuskin
oli niitä leikkauksia 90-luvun alussa, ja nyt
tässä palataan tältä osin samaan
tasoon, mikä on ihan tyydyttävä asia.
Kun se edellinen asia vielä saadaan kuntoon, että se
leikkaus, joka on 5 prosenttia tässä alussa, ennen
kuin lasketaan päivärahaa, saadaan pois, niin
sitten olemme vuoden 91 tai 92 tasossa prosenttien osalta ja laskutapojen
osalta.
Muuten pidän tätä myönteisenä.
Toivehan pitää hallitukselle ensi syksyä varten
olla, koska köyhyyttä ja syrjäytymistä on
yhä edelleen ja niiden uhkaa olemassa, jotta hallitus sitten
panostaisi budjettiriihessä ensi kesän aikana
myös peruspäivärahan korotukseen lisää ja
sitä kautta saataisiin näiden heikompien asemaa
myös korjattua.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
Uosukainen.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Rouva puhemies! Työmarkkinatuki ja peruspäiväraha
kohoavat 8 markkaa 20 penniä päivälle
eli noin 178 markkaa kuukaudessa. Lisäksi työmarkkinatukeen saadaan
takaisin lapsikorotus.
Korotus ei ole kaikkinensakaan paljon, vähänhän
se on, mutta voi, kuinka lujassa tämäkin vähäinen
korotus on ollut! (Ed. Vehkaoja: Kyllä!) Voin kyllä omasta
mielestäni perustellusti sanoa, että vain vasemmistoliiton
lujuus tässä asiassa pelasti huono-osaisimmille
työttömille nämä korotukset.
Kolmikantahan tuotti vain sinänsä tarpeellisen
korotuksen ansiosidonnaiseen turvaan, eli palattiin siltä osin
siihen oikeaan prosenttiin. Kolmikannassa eivät kuitenkaan
hoituneet työmarkkinatuki ja peruspäiväraha,
joille valtaosa työttömistä on jo pudonnut.
Kyllä me näemme tämän oman tappelumme
tulokseksi, ja tietysti näemme myös sen, että on
tätä tuettu sosialidemokraattienkin taholta. (Ed.
Vehkaoja: Se oli reilusti sanottu!) Tämä on ollut
ihan myönteinen saavutus ja kokemuksena myös sillä lailla rohkaiseva,
että täällä eduskunnassa pystytään tuloksiin,
kun tiukka ote otetaan.
Yhdistelmätuen osalta olen tyytyväinen siihen,
että työssäoloehtoa parannetaan. Nyt
on vuodesta saanut työssäoloehtoa vain neljä kuukautta,
jatkossa saa yhdistelmätuella oleva sitä kuusi
kuukautta, ja se on selvä parannus tietysti sekin.
Mutta sitten tulee iso kysymysmerkki. Minkä takia yhdistelmätuen
toinen vuosi on nyt siten tähän lakiin jäänyt,
että palkkaaja ei saa valtiolta muuta kuin työmarkkinatuen?
Tässä tulee se ongelma, esimerkiksi meilläpäin
Lapissa, että tätä toista vuotta eivät
voi käyttää työttömien
yhdistykset tai muut pienet ja vähävaraiset yhdistykset
ja yhteisöt. Minkä takia tätä asiaa
ei hoidettu niin, että toinenkin vuosi olisi ollut mahdollista tosiasiassa
myös näiden käyttää,
jotka sitä yhdistelmätukilaista toisena vuonna
ehkä eniten tarvitsevat? Tässä odotan
vastauksia nyt niiltä, jotka valiokunnassa ovat tätä olleet
vielä tarkastelemassa. (Ed. Vehkaoja: Kyllä ed.
Tennilä tietää syyn!) — Minä en
tiedä, mikä on syy. Minä en yksinkertaisesti
ymmärrä, koska tässä ihan turha pukki
jää tähän sinänsä myönteiseen
ratkaisuun eli tämän yhdistelmätuen toiselle
vuodelle pidentämiseen. Olisi tämä pitänyt
hoitaa kerralla kuntoon, ja täytyy vielä katsoa,
mitä tässä on tehtävissä.
Eli kyllä tässä on saavutus saatu,
se pitää nähdä, köyhimpien
suomalaisten osalta, sillä juuri pitkäaikaistyöttömyys
on köyhyyden perussyy ja peruspäivärahalla
ja työmarkkinatuella oleminen on se tekijä, joka
sitten köyhyyden yleensä laukaisee. Mutta sitten
kuitenkin, arvoisat vasemmistolaiset ja muutkin hyväsydämiset,
kyllä meidän pitää nähdä,
että haaste on edelleen erittäin iso meidän
päättäväiselle vaatimustoiminnallemme
ja tuloksien saamisellemme, vaikkapa sitten ensi vuonna. Me olemme
tapelleet nyt peruspäivärahalaisille ja työmarkkinatukilaisille ehkä reilut
200—300 markkaa korotuksia kuukaudelle, jos lapsia on,
mutta esimerkiksi ministeritason tuloihin ensi vuoden veroratkaisu
antaa noin 4 500 markkaa vuodessa lisää käteen
eli useita satasia kuukaudessa. Niillä, joilla on isot tulot,
kuitenkin se käteenjäävä raha
lisääntyy paljon enemmän kuin näillä köyhimmillä.
Suhteellisesti tämä koko ajan menee huonompaan
suuntaan.
Me joudumme kuitenkin toteamaan, että voimasuhteet
ovat nyt tällaisia, mutta kyllä tämä saavutus
rohkaisee, että on pystytty se peruspäivärahan
korotuskin ja työmarkkinatuen korotus lopulta painamaan
läpi. Se rohkaisee. Toisaalta meitä haastaa se,
että kokoomus on esimerkiksi veroratkaisuissa kuitenkin
nytkin pystynyt hoitamaan oman kannattajakuntansa edut erittäin
hyvin ja rahassa moninkertaisesti siihen verrattuna, mitä me
köyhimmille olemme saaneet.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Vaikka tässä edellisessä puheenvuorossa
ed. Tennilä toi esille myönteisenä, että on
saavutuskin tämän esityksen kautta edessä meillä,
niin haluan kuitenkin korostaa sitä, että ei minun
mielestäni ole oikein se, että työttömät
ovat se ryhmä, jonka tulokehitys on edelleen negatiivinen. Kun
elämme tällaisessa tilanteessa, jolloinka haetaan
ihmisarvoa ja tasa-arvoa ja arvostusta erilaisille ryhmille, niin
ihmettelen suuresti, ettei valiokunnassa löytynyt yksimielisyyttä ja
tahtoa viedä pidemmälle tätä,
kun täällä valiokunta kuitenkin kannanotossaan
huomauttaa, että peruspäivärahan ja työmarkkinatuen
tason korottaminen ei merkitse kaikille työttömyysturvaa
saaville vastaavaa tulojen lisäystä, koska korotus
leikkaantuu toimeentulotuen pienenemisen vuoksi tai sen vuoksi,
että ansioon suhteutetun päivärahan suuruus
lapsikorotuksineen voi olla enintään 90 prosenttia
vakuutetun päiväpalkasta.
Tämä, että nämä sitten
nimenomaan leikkaantuvat, että kokonaistoimeentulo kuitenkin
heikkenee, on se epäkohta tässä. Olisin
todella toivonut, että olisi voitu vaikka saada ponsi tähän,
että nopeasti ryhdytään toimenpiteisiin
tämän järjestelmän kehittämiseksi
sillä lailla, että tämä yhteensovitus
ei heikennä vaan parantaa työttömien
toimeentuloa ja kannustaa heitä, rohkaisee myöskin
lyhyenkin työn hakemiseen.
Kyllä täytyy sanoa, että tämä tasokorotus
on liian pieni, tosiaan, onko se 12 markkaa tai enemmän.
Siinä mielessä tässä vastalauseessa
olevat perustelut pitäisi nyt ottaa vakavasti. Todella
toivon myöskin, että tässä salissa
vielä voisimme äänestyksessä,
mikäli tämä esityksenä tulee
sitten, jokainen omalta osaltamme arvioida, onko nyt aika antaa
myöskin ihmisarvoa näille työttömille.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan huomauttaa, että eihän
tämä työmarkkinatuen korotuksen vika
ole, jos toimeentulotuki leikkaantuu, (Ed. Vehkaoja: Aivan!) vaan
nimenomaan pitäisi muuttaa sitten toimeentulotukilakia
niin, että se ei leikkaisi työmarkkinatuen korotusta,
joka tulee. Periaatteessa olen ilman muuta sitä mieltä,
että työmarkkinatuen korotus on oikea linja ja
ensisijaisen sosiaaliturvan tulisi olla sen tasoinen, että ihminen
ei automaattisesti joudu hakemaan viimesijaista toimeentuloturvaa
elikkä toimeentulotukea, ja näin ollen tätä ensisijaista
sosiaaliturvaa tulee korottaa. (Ed. Vehkaoja: Aivan!) Tämä on
siinä mielessä oikean suuntainen, mutta se on
todettava, että eihän tämä missään
tapauksessa riittävä ole.
Leea Hiltunen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti, aivan näin juuri,
mutta olisinkin halunnut nähdä, että valiokunta
olisi nämä kaksi asiaa käsitellyt käsi
kädessä. Ei voida käsitellä erillisinä näitä korotusasioita
ja tämän järjestelmän heikkouksia,
jotka heikentävät tuloa. Siinä mielessä puheenvuorossani
toivoin sitä pontta, että olisi edes ponnessa
viestitetty sillä tavalla, että tämä epäkohta
tulee korjata niin, että tulot eivät heikenny,
kun näitä yhteensovituksia joudutaan toteuttamaan.
Marjatta Vehkaoja /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä joudun keskustelun yhteydessä kyllä inhorealistisesti
palauttamaan mieleen, että meidän sosiaaliturvalainsäädäntömme
on niin vaikea, että on täysi utopia kuvitella,
että ilman valmistelukoneistoa eduskunnan sosiaali- ja
terveysvaliokunta ryhtyy tekemään ex tempore -muutoksia,
kun kuitenkin tiedämme, että niillä on
vaikutuksia moniin moniin eri suuntiin. Tässä on
todella kysymys nyt siitä, että kaikki vaikuttaa
kaikkeen. Sen takia meidän on niin vaikea näissä kysymyksissä liikkua.
Kun me olemme kysyneet esimerkiksi valiokuntana, mikä on
lopputulos yksittäisen kansalaisen kohdalla, niin ei meinaa
löytyä ihmistä, asiantuntijaa, joka pystyisi
meille kertomaan, kun kaikki eri etuudet huomioon otetaan, elämäntilanteet jnp.,
mikä se on. Tämä on hyvin riskipuuhaa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Pyysin puheenvuoroni kommentoidakseni ed.
Esa Lahtelan puheenvuoroa. Hän on nyt poistunut salista,
mutta pöytäkirjoja varten totean, että hän kuunteli
huonosti puheeni. En suinkaan sanonut, että tässä esityksessä mentäisiin
väärään suuntaan. Tämä esitys
on todellakin askel oikeaan suuntaan. Totesin, että viime
vuosina työttömien reaalitulojen kehitys on ollut
negatiivista. Tämä suunta on ollut viime vuosina
väärä.
Haluan vielä korjata senkin väärän
käsityksen ed. Esa Lahtelan puheenvuorossa, että opposition
ja hallituksen esitysten ero olisi 2 markkaa. Esitysten ero on 5
markkaa. Hallitus esittää 5 markan korotusta ja
oppositio 10 markan korotusta päivärahaan. Sen
lisäksi tulee sitten 3 markan indeksikorotus kumpaankin
ehdotukseen.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä siihen ajatukseen,
että tämä ehdotus on oikean suuntainen,
mutta, vanhaa työmarkkinatermiä käyttäen,
riittämätön. Täällä joskus
aina esitetään, että yrittäjyyden
tukeminen ja kannustaminen sulkisi pois sen, että työttömistä ja
työttömien perustoimeentulosta huolehdittaisiin.
Henkilökohtaisesti en näe näitä kahta
asiaa toisensa poissulkevina vaihtoehtoina, vaan meidän
yhteiskunnassamme voidaan huolehtia molemmista sektoreista.
Sen sijaan esittäisin kysymyksen vasemmistoliiton suuntaan.
Kun teillä on veroministerin paikka hallussanne, miten
te kommentoitte sitä, että veroratkaisuissa 5 000
markan kuukausituloissa veronkevennys on noin 41 markkaa ensi vuodelle,
ja kun mennään yli 30 000 markan, se on
166 markkaa eli nelinkertainen? Eikö tässä suhteessa
olisi voitu lähteä myöskin markkamääräisesti
samoihin veronkevennyksiin kaikissa tuloluokissa eli suuretkin tuloluokat
olisivat tyytyneet siihen, mihin pienet tuloluokat joutuvat tyytymään?
Näin olisi säästetty muutama miljardi markkaa
viime vuodesta ja ensi vuodesta käytettäviksi
juuri kaikista köyhimpien ihmisten aseman parantamiseen
ja suomalaisen perusturvan ja peruspalvelujen hoitamiseen.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Puhemies! Kristillisille haluan vielä todeta, että tässä on
kuitenkin saatu selvä korotus. Se on riittämätön,
mutta ilman meidän kovaa otettamme ja sosialidemokraattien
tälle tappelulle antamaa tukea tätäkään ei
olisi tullut. Ei mitään olisi saatu, koska kolmikannassa
peruspäiväraha ja työmarkkinatuki unohtuivat
alun perin kokonaan. Ansiosidonnaistakin pitää korottaa.
Sekään ei ole ollenkaan riittävä.
Mutta tietysti ensimmäinen huoli on köyhimmistä työttömistä,
jotka nyt olivat jäämässä jalkoihin,
mutta onneksi jotakin on saatu.
Ihan peruslinjana, perusetuja on joka tapauksessa korotettava.
Jos niitä ei koskaan lähdetä korottamaan,
eihän tästä lopulta tule mitään.
Ei mitään verohelpotustakaan voida antaa, jos
ei perusetuja nosteta. Linja on nyt ihan oikea, mutta sen lisäksi
pitää katsoa yhteensovitukset ja myös veroratkaisut.
Veroratkaisujen osalta minä totean henkilökohtaisena
mielipiteenäni, että niissä ei ole minkään
näköistä solidaarisuutta ensi vuoden
osalta.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Seivästölle haluan todeta
vain, että silloin kun työttömyysturvasta,
työttömyyspäivärahasta, poistettiin
kunnallisverotuksen ansiotulovähennys, vasemmistolla ei
ollut veroministerin paikkaa. Tämähän
on nyt yksi suuri ja paha puute. Mielestäni myöskin
työttömyysturvan saajilla tulisi olla ansiotulonvähennysoikeus,
joka tällä hetkellä heiltä puuttuu.
Silloinhan heidän verotuksensa kiristyy. On täysin
kohtuutonta, että esimerkiksi 30 000—40 000
markan vuosituloilla toimeentuleva työtön ei saa
minkäänlaista verohelpotusta, kun sen sijaan taas
500 000 markan vuositulot saava hyvätuloinen ihminen
saa useitten tuhansien markkojen verohelpotukset vuodessa. Onhan
ihan selvää, ettei tämä mikään
oikeudenmukainen ratkaisu ole, puhumattakaan että tämä olisi
ollut solidaarinen veroratkaisu, joka nyt on tullut. Minä olen
tätä arvostellut ja tulen arvostelemaan myöskin
jatkossa.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Ei minulla ole mitään vaikeutta
antaa tässä asiassa vasemmistoliitolle ja sosialidemokraateille
tunnustusta. Te olette tehneet ihan oikean suuntaista ja hyvää työtä.
Mutta toivoisin nyt, vasemmistoliittolaiset, kun täällä muun
muassa sosialidemokraattien taholta eilen todettiin niin, että siellä on valmiutta
luopua ensi vuonna veronkevennyksistä suurituloisille kokonaan
ja suunnata se raha köyhille ihmisille, että te
tässä suhteessa nyt opastatte ministeriänne
toimimaan tämän suuntaisesti, että vuoden
2003 budjetissa ei ole suurituloisille mitään
suuria veronkevennyksiä, vaan lähdetään
köyhyyttä ja eriarvoisuutta todellakin poistamaan,
niin kuin perinteisesti vasemmistopuolueet ovat tässä yhteiskunnassa
halunneet tehdä yhdessä kristillisten kanssa.
Yleiskeskustelu päättyy.