Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Uusi EU:n komissio lähti jämäkästi
liikkeelle ja vapautti ensi töikseen vakaussopimusta räikeästi rikkoneet
Saksan ja Ranskan kaikista velvoitteista. Kreikka väärensi
itsensä rahaliittoon käytännöllisesti
katsoen ja Italia manipuloi talouslukujaan.
Mikä on Suomen linja? Ovatko säännöt EU:ssa
kaikkia varten, vai ovatko ne pelkkää silmänlumetta?
Mitä Suomen hallitus aikoo tehdä, jotta EU noudattaisi
omia päätöksiään?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tämän vakaussopimuksen kokonaisuus
ja erityisesti tämä Saksa-, Ranska-, myöskin
Kreikka-kohta, joka periytyi siis vuoden takaa jo Saksan ja Ranskan
osalta, tulee tammikuussa ministerineuvoston Ecofin-neuvoston käsittelyyn.
Nythän komissio on tehnyt oman pohjaehdotuksensa, muotoillut
sen kyllä tavalla, jossa se on huomioinut Euroopan tuomioistuimen, EY:n
tuomioistuimen, ratkaisun vuosi sitten, jossa ratkaisussa oli yksi
osa sellainen, joka antaa neuvostolle harkintavaltaa enemmän
kuin komissio aikaisemmin ajatteli. Sen vuoksi, kun komissio oli
eri lähtökohdassa, tämä menikin
tuomioistuimeen. Sillä tavalla komission uusi ehdotus voi
olla linjassa. Yksityiskohtia en vielä tiedä.
Suomi lähtee näitten osalta siitä, että voitaisiin
tehdä uusi suositus, joka antaa kyllä tämän uuden
lisävuoden, mutta on tuomioistuimen ratkaisun mukainen.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nyt ollaan hyvin lujana Turkkia kohtaan
ja asetetaan sille kovia ehtoja.
Miten hallitus katsoo, onko tämä nyt linjassa, että toisaalta
katsotaan sormien läpi suurten maiden vakaussopimuksen
rikkomisia ja tätä talouskuria jatkuvasti ja toistuvasti
ja sitten pyrkijöille asetetaan eri näköisiä ehtoja?
Mikä on hallituksen kanta? Pääsisikö EU
mahdollisesti itse EU:n jäseneksi tällaisella
toiminnalla?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tuo on reipasta tekstiä, johon itse en kyllä pysty.
Mutta niin kuin totesin, tässä on takana myöskin
tuomioistuinratkaisu, joka on sillä tavalla hyvä,
että se antaa nyt uusia eväitä ja myöskin
eväitä, joilla voidaan vakaus- ja kasvusopimusta
Suomen näkemyksen mukaan kehittää ja
joustavoittaakin ja samalla selkeyttää sen tulkintamahdollisuuksia.
Tähän mennessä se taho, jonka reagointeja
eniten katsotaan, on markkinat, ja markkinareaktiot eivät
ole olleet suuntaan tai toiseen nyt oikeastaan kielteisiä taikka poikkeuksellisen
myönteisiä. Tammikuu on yhdeltä osin
ratkaiseva, mutta ratkaisevinta on sitten se, että jos
tavoite toteutuu, siis se, että Eurooppa-neuvosto maaliskuussa
saisi Ecofin-neuvoston esityksen vakaus- ja kasvusopimuksen kehittämisestä,
silloin kyllä sitten katsotaan tätä luottamusta
ja luotettavuutta ja virheitä oikeastaan ei saisi tapahtua
enää.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä suurempi ongelma ovat tietysti
USA:n vajeet, (Ed. Jaakonsaari: Mitä hallitus aikoo tehdä?)
mutta se, että tällainen doping-ilmiö Kreikassakin
on myöskin valtion kirjanpidossa, sehän on sietämätöntä,
eikä voida sitä hyväksyä. Tietenkin
on tärkeätä, että EU-maat pitkäjänteisesti
hoitaisivat julkista talouttaan ja siihen myöskin sitouduttaisiin.
Siinä mielessä kysyisin valtiovarainministeri
Kalliomäeltä:
Oletteko vienyt vientituotteeksi näitä meidän budjettikehyksiämme,
mihin me olemme täällä joutuneet sitoutumaan
(Ed. Jaakonsaari: Jo edellisellä kaudella!) ja mielellämme
teemmekin sen? Tämä toisi kuitenkin sellaista
pitkäjänteisyyttä ja sitoutumista julkiseen
talouteen, jota Ranskassa, Kreikassa, Italiassa ja Portugalissa tarvittaisiin.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Kyllä tämä Suomen malli
on hyvä vientituote, ja olemme aktiivisesti toimineet sen puolesta,
kirjelmöineet sekä komission että muitten
jäsenmaitten suuntaan, ja se on mukana tässä vakaus-
ja kasvusopimuksen jatkokehittelyssä. Aivan äskettäin
täällä oli tulevan puheenjohtajamaan
pääministeri, joka on samalla valtiovarainministeri.
Heidänkin listallaan kyllä tämä on.
Se itse asiassa olisi erinomainen asia. Se liittyy Eurooppa-neuvoston
päätelmiin sitten jatkossa, että voitaisiin
linjata niin, että maat yhtenäisesti etenisivät
tällaisen kehysjärjestelmän suuntaan, joka
meillä on vallassa. Kreikan tilastokikkailu on sitten ihan
oma lukunsa. Siitä itse asiassa kaikki osapuolet jo ovat
syntejänsä tunnustaneet, sekä Ecofin-neuvosto,
komissio että niitten alaiset virastot. Kreikkalaiset onneksi
kaikista eniten ovat myöntäneet omaa virhettään.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Soini otti täällä esille
hyvin olennaisen asian. Silloin kun tähän Emuun
Suomi liittyi, pidettiin erittäin tärkeänä juuri
sitä, että tämä kasvu- ja vakaussopimus
pysyy voimassaan ja että sen noudattaminen tuo vakautta
meidän talouteemme, kuten on tähän asti
kiitettävästi tuonutkin, nimenomaan korkotasoon.
Kysyn valtiovarainministeriltä:
Kuinka huolestuttavana näette sen tilanteen, mihin
täällä ed. Ala-Nissiläkin viittasi,
että monissa maissa tällä hetkellä tätä kasvu-
ja vakaussopimusta ei olla ollenkaan enää valmiita
ottamaan vakavasti, ja koska ei pystytä kotimaisella tasolla
tekemään niitä merkittäviä säästötoimia, niin
ollaan sitä mieltä, että voidaan koko
sopimuksesta livetä, ja yritetään hakea
taloustieteellisiä perusteluja siitä lipeämiseksi,
vaikka tilanne ei ole olennaisesti muuttunut siitä, kun
me siihen liityimme?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Voin vakuuttaa, että kaikki jäsenmaat ottavat
tämän sopimuksen vakavasti. Se on kaikkien etukin.
Eräissä maissa, ennen kaikkea suurissa jäsenmaissa,
Saksa ja Ranska ylimpinä, on erittäin suuria,
historiaan, huonoon politiikkaan pohjautuvia vaikeuksia tällä hetkellä,
mutta ne ottavat tämän vakavasti. Myös
uudet jäsenmaat, joista tällä hetkellä useimmat,
lähes kaikki, menevät yli näitten vajerajojen,
ovat kuitenkin pyrkimässä rajojen sisälle
ja sillä kovalla tavoitteella, että voivat päästä Emu-kuntoon
ja myöskin eurovaluuttaa käyttämään,
siis euroryhmän jäseniksi. Niillä on
ohjelmat tähän tähdäten, ja
itse uskon, että ne hyvin vakaasti ja tavoitteellisesti pyrkivät
tähän tavoitteeseen.