7) Valtiontilintarkastajien kertomus 2005
Virpa Puisto /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valtiontilintarkastajat luovuttivat kauttanne
eduskunnalle 9.12. Valtiontilintarkastajien kertomuksen.
On ollut mielenkiintoista seurata sen luovutustilaisuuden jälkeistä julkisuutta.
18 tiedotusvälinettä on ottanut asian käsittelyyn,
ja niissä 80-prosenttisesti on puututtu palovaroitinratsiaan
kodeissa, mikä liittyi arjen turvallisuuteen
ja tulipalovaaraan, joka on vähän reippaasti käännetty.
Muutama lehti on puuttunut ylivelkaantuneiden asemaan ja pari lehteä työvoimapalvelukeskusten
tuloksellisuuteen. Kaikkiaan kertomuksessa on yli 20 aihetta, ja
nyt olemme tilanteessa, jolloin seuraava vuoro puuttua tilintarkastuskertomuksen
aiheisiin on kansanedustajilla. Nämä aiheet ryhmittyvät
kolmeen pääteemaan: valtionhallinto ja talouden kilpailukyky,
hyvinvoinnin edellytykset ja jo mainitsemani arjen turvallisuus
ja ympäristönsuojelu.
Valtiontilintarkastajat korostavat, että kertomuksen
aiheiden on oltava ajankohtaisia ja johtopäätöksissä on
otettava huomioon tulevaisuuden haasteet. Viimeiset kertomukset
ovatkin poikenneet aiemmista tilintarkastajien kertomuksista siten,
että ne liikkuvat ajassa nykyisten ohjeiden ja säädösten
mukaisesti. Hyvänä esimerkkinä tästä ajassa
toimimisesta on viime keväänä valtiontilintarkastajien
puuttuminen kolmannen sektorin toimintamahdollisuuksiin, selvityksen tekeminen
kesän aikana tilanteesta ja sen julkaisun myötä erityisosaamisen
ja palvelujen tuottamisen tuominen julkiseen keskusteluun ja sen myötä yleiseksi
ajankohtaiseksi aiheeksi huolen kansalaistoiminnan turvaamisesta
ja sosiaalijärjestöjen merkityksestä osana
sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuutta.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ovatkin joutuneet kunta-
ja palvelurakennehankkeessa uudelleen arvioitaviksi. Merkittävä seikka
on ensinnäkin se, että väestö vanhenee
ja palvelurakenteella on vaikeuksia sopeutua julkisen vallan tiukkoihin
rahoitusmahdollisuuksiin. Lisäksi ovat tulleet nämä sosiaali-
ja terveysjärjestöjen kyseenalaiset tulevaisuuden
toimintamahdollisuudet, ja tähän liittyy Raha-automaattiyhdistystä koskeva
valtioneuvoston kilpailulainsäädäntöön
perustuva ohjanta ja Verohallituksen yleishyödyllisyyttä käsittelevät
tulkinnat. Selvää on se, että hyvinvointiarkkitehtuuria
on ajateltava uudelleen ja kunta- ja palvelurakennetta on uudistettava,
kuten tänä päivänä tapahtuukin.
Tätä sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuutta
kun tarkastellaan tässä kertomuksessa, on ilmennyt
selkeä puute, että tästä strategiasta puuttuu
kokonaisote ja että nämä hyvinvointiin vaikuttavat
toimenpiteet eivät muodosta selkeää hallinnonalojen
rajat ylittävää poliittista ohjelmaa,
kuten hallitusohjelmaan on kirjattu. Monisäikeinen, usein
kompromisseihin perustuva palvelujen kokonaisuus on huonosti hallittavissa.
Samoin talouden kilpailukykyä koskevilla toimilla, muun
muassa työn tuottavuuden nostamisella, saattaa olla kielteisiä vaikutuksia
julkisen hyvinvointijärjestelmän toimivuuteen,
jossa kuitenkin käytetään runsaasti ammattityövoimaa.
Myös Valtiontilintarkastajien kertomuksessa on todettu
se fakta, jota ei voi liian usein sanoa, että henkilöstön
työkyvystä ja jaksamisesta on huolehdittava, koska
sosiaali- ja terveyspalvelujen tuotanto ei ole korvattavissa koneilla
tai tietotekniikalla. Hankintalakia tulee noudattaa, mutta samalla
tulee huolehtia arvokkaasta kansalaistoiminnasta sekä erityisosaamisesta.
Merkittävää on myös se,
että hyvinvointipalveluja määrittelevät
lait toteutuvat kunnissa kirjavasti ja kunnat ratkaisevat itsenäisesti
palvelujen mitoituksen. Henkilökunnan ikääntymisen vuoksi
työvoimapula saattaa heikentää palvelujen
saatavuutta erityisesti pienissä kunnissa.
Valtiontilintarkastajat ovat arvioineet myös liikenteen
infraa ja tavaravirtoja ja korostavat, että toimiva liikenneverkosto
ja logistinen tehokkuus ovat Suomen menestymiselle välttämätöntä.
Tilintarkastajat painottavat johdonmukaista, pitkäjännitteistä ja
suunnitelmallista rahoituspolitiikkaa koskien liikenteen infrastruktuurin
kehittämistä. Sujuvat tavaravirrat luovat kansantaloudelle
reaalisia kasvuedellytyksiä ja yrityksille kilpailukykyä.
Valtiontilintarkastajat ovat erikseen tarkastelleet joukkoliikennepalveluja
ja esittävät huolensa joukkoliikennepalvelujen
riittävyydestä niin kaupungeissa kuin haja-asutusalueella.
Omana aiheenaan on tullut esiin velanhallinta- ja maksuhäiriömenettely,
ja sitä arvioidessa valtiontilintarkastajat toteavat, että velkasovitteluhanke
ei ole ollut riittävä. Velanhallinta- ja maksuhäiriömenettelyjen
kohtuullistaminen erityisesti pienen ja keskisuuren yritystoiminnan kannalta
on tärkeää muun muassa suomalaisen yrittäjyyden
ylläpitämiseksi ja riskinottoon kannustamiseksi.
Useissa taustakeskusteluissa samoin kuin kertomuksen teksteissä tuodaan
esiin yrittäjyyden tulevaisuus ja sen myötä riskinhallinta
ja rohkaisu myös uudelleen yrittämiseen.
Kotoutumiskoulutuksen toimivuus on omana osionaan, ja se jättää valtiontilintarkastajien
mielestä edelleen toivomisen varaa, vaikka koulutus auttaa
maahanmuuttajia sopeutumaan suomalaiseen yhteiskuntaan ja työelämään.
Koulutus on tärkeä maahanmuuttajien kotoutumista
edistävä toimenpide. Merkittävää on
se, mikä on eduskunnassakin ihan viime aikoina puhuttanut,
että kaikki maahanmuuttajat eivät koulutusta kuitenkaan
saa ja erityisesti oppivelvollisuusiän ohittaneet nuoret
ovat väliinputoajia. Maahanmuuttajien sosiaaliset ja psykologiset
ongelmat vaativat myös huomiota. Maahanmuuton taloudellisiin vaikutuksiin
on kiinnitettävä enemmän huomiota, samalla
kun pyritään edistämään
työperäistä maahanmuuttoa ja maahanmuuttajien
työmarkkina-asemaa. Ulkomaalaislain arviointi ja ministeriöiden
yhteistyö ovat keskeisiä käsittelyaikojen
lyhenemisen toteutumisessa sekä tänne jäävien
syrjäytymisen ennalta ehkäisemisessä.
Arvoisa puhemies! Kuten sanoin, kertomuksessa on käsitelty
20 eri ongelma-aluetta, ja toivomme tilintarkastajina ja tilintarkastusviraston henkilökunnan
kautta, että eduskunnalla on mielenkiintoa kiinnittää näihin
huomiota. Kertomuksen yhteenveto kokoaa kannanotot ja johdattelee
tutustumaan tarkemmin kertomukseen.
Arvoisa puhemies! Yön tai illan tässä vaiheessa,
(Puhemies koputtaa) kun itsekin aloitan 14. tuntia olemaan töissä,
lopetan tähän.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Ilkka Kanerva.
Reijo Kallio /sd:
Herra puhemies! Valtiontilintarkastajien kertomuksessa tarkastellaan
valvonta-aiheita Suomen kilpailukyvyn ja hyvinvoinnin edellytysten
viitekehyksessä. Valtiontilintarkastajien kertomuksessa
todetaan muun muassa nyt ajankohtaisesta aiheesta, että maailmankaupan
suurimmat ongelmat koskevat kehitystä, maatalouden tukemista
ja maataloustuotteiden kauppaa.
Kiinan ja Intian nousu maailmantalouden toimijoiksi näkyy
jo suurena haasteena teollisuustuotteiden maailmankaupassa. Kehittyvien
maiden osuus koko maailmankaupasta onkin kasvanut. Vuonna 2004 niiden
osuus oli hieman yli kolmannes.
Palvelujen kauppa on ollut monenkeskisen kauppajärjestelmän
ulkopuolella, sillä palveluja koskeva puitesopimus Gats
tuli voimaan vasta vuoden 1995 alussa. Sopimus koskee kaikkia palvelualoja,
mutta sen ulkopuolelle jäävät julkiset
palvelut, joita ei harjoiteta kaupallisin perustein ja jotka eivät
kilpaile muiden palveluntarjoajien kanssa. Muilta osin palvelukaupan
avaamisen edut lienevät Suomelle pääsääntöisesti
suojaamistarpeita suuremmat. Kansainväliset markkinat ja
kauppa ovat pienelle maalle elinehto.
Tarkasteltaessa Suomen kilpailuasemaa alueellisesta näkökulmasta
yritysten Suomeen sijoittumista vastaan puhuvat muun muassa pieni markkinapotentiaali
perifeerisessä ja harvaanasutussa maassa sekä korkea
työttömyys. Suomen eduksi voidaan kuitenkin laskea
muun muassa korkea yleinen koulutustaso ja erikoistuminen korkean
teknologian tuotteisiin. Kun maantieteelle emme voi mitään,
on panostaminen korkeampaan opetukseen, innovointiin sekä tutkimus-
ja tuotekehitykseen merkittävä mahdollisuus.
Esimerkiksi tietotekniikan palvelujen siirtymistä halvan
työvoiman maihin on pidetty suurena uhkana, jota tosin
Wto:n teettämän raportin mukaan saatetaan liioitella.
Siirtymisestä ovat toistaiseksi merkittävimmän
hyödyn saaneet Intia ja Irlanti. Teollisuusmaiden kansantalouksien kokonaisuuteen
verrattuna tällainen ulkoistaminen ja yritysten uudelleen
sijoittuminen on kokonaisvaikutuksiltaan toistaiseksi pientä,
vaikka paikalliset vaikutukset voivat olla kohtalokkaat.
Ulkomaisten investointien houkuttelu on keino vastata globaaliin
kilpailuun ja uuteen työnjakoon. Ulkomaisten investointien
houkutteleminen maahamme on alue, jossa tarvitaan selvästi nykyistä tehokkaampia
toimenpiteitä ja yhteistyötä. Suomi on
harvaanasuttu maa, jolla on syrjäinen asema ulkomaisten
yritysten ja investoijien kannalta, mutta toisaalta turvallinen
ja toimiva yhteiskunta, kehittyneet tieto- ja muun liikenteen verkostot
sekä korkea koulutustaso korvaavat osittain maantieteen
ja epäedullisen sijainnin aiheuttamia haittoja.
Toinen alue on matkailun edistäminen muun muassa imagomarkkinoinnin
avulla ja erityisesti Lapin matkailun toimintaedellytyksistä huolehtiminen
muun muassa hiljaisuuden elämyksiä tarjoamalla.
Matkailupalvelujen hinnan ja laadun suhdetta onkin arvioitava kansainvälisen
kilpailun ja kiristyvän hintakilpailun viitekehyksessä. Matkailun
kehittäminen edellyttää kokonaisstrategian
laatimista, jossa muun muassa maksukykyisten ulkomaisten matkailijoiden
määrän kasvattamiseen on kiinnitettävä enemmän
huomiota.
Edellä olevista näkökulmista katsottuna
on vahinko, että työvoima- ja elinkeinokeskukset toimivat
varsin hajanaisesti. Te-keskusten ohjauksessa ei ole voitu välttyä erilaisten
näkemysten ja toimintakulttuurien yhteentörmäykseltä ministeriöiden
välisen puutteellisen yhteistyön vuoksi. Alueiden
kehittämistä haittaa sektorikohtainen ohjaus,
vaikka maakunnallisia kehittämistarpeita tulisi huomioida
paremmin. Erityisesti koulutuspalveluiden tarjonnassa on esiintynyt
vakavia ongelmia.
Arvoisa puhemies! Talousrikollisuuden torjunta lisää kansalaisten
luottamusta suomalaiseen elinkeinoelämään,
sijoitustoimintaan, hallintoon ja oikeuslaitokseen. Harmaan talouden
ja talousrikollisuuden torjunnassa on ensisijaista yritys- ja tuotantotoimintaa
säätelevän järjestelmän
yksinkertaisuus, selväpiirteisyys ja riittävä läpinäkyvyys.
Voimavarojen riittävyyteen on kiinnitettävä huomiota.
Edessä oleviin haasteisiin vastataan myös lisäämällä koulutusta,
ottamalla käyttöön uusia verotarkastusoikeuksia
ja uudistamalla kansainvälisen sijoitustoiminnan valvontaa.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun luin tätä Valtiontilintarkastajien
kertomusta 2005 ja kuuntelin äsken puheenjohtajan ansiokkaan
esityksen, niin totesin vain, että täällä on
hyvin monia semmoisia tärkeitä asioita, jotka
olisi varmasti hyväkin jokaisen kansanedustajan lukea.
Otan täältä muutaman kohdan.
Toimiva kilpailu luo edellytyksiä menestymiselle. Täällä puhutaan,
että viranomaisten kilpailuttamis- ja hankintaosaamista
tulee parantaa ja julkisen tuen kilpailua vääristävät
vaikutukset on minimoitava. Näinhän se todella
on, että tätä osaamista meillä pitää vielä pitkälti
kehittää.
Sitten täällä kohdassa työelämä,
työkyky- ja kuntoutus sanotaan, että työterveyshuollolla
ei ole resursseja ennalta ehkäisevään
toimintaan, aivan totta. Sitten kun täällä puhutaan
kuntoutuksesta, niin todetaan, että kuntoutuksen vaikuttavuutta
ei ole pystytty seuraamaa eli ei pystytä sanomaan, mikä auttaa
ketäkin, mikä on erittäin huono asia.
Sitten täällä puhutaan henkilöstön
työkyvystä ja jaksamisesta, sosiaali- ja terveyspalveluista,
ja todetaan hyvin, että ihminen ei ole korvattavissa koneella
tällä alalla.
Joukkoliikenne on tärkeä haja-asutusalueiden ja
kaupunkien asukkaille. Hyvä, tärkeä huomio. Ja
sitten: Opetuksellinen syrjäytyminen on hyvinvointitappio.
Tärkeitä asioita. Toivon, että tätä käytetään
jatkossa ihan käsikirjana. Täältä löytyy
hyvin monia tärkeitä päätöksenteon
aiheita.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Olin ed. Kallion esityksessä kuulevani,
taisin kuunnella sen verran huolimattomasti, harmaasta taloudesta
kuitenkin. Kyllä minäkin olen iän kaiken
seurannut sitä hommaa, ja minä ajattelen, että suhteellisen
pienellä henkilöstöresurssimäärällä siellä,
jos missään, tuotto olisi parasta kyllä.
Keskustelu päättyy.