6) Hallituksen esitys laiksi yksityisistä turvallisuuspalveluista
sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on yksityistä turva-alaa
koskevan lainsäädännön kokonaisuudistus.
Tässä tavoitteena on sekä oikeusturvan
parantaminen että asiakkaiden kuluttajansuojan parantaminen.
Keskeisellä sijalla toiminnassa tulee olemaan koulutus
ja koulutusjärjestelmän kehittäminen.
Vartioimisliiketoiminta ja turvasuojaustoiminta kokonaisuudessaan
ovat keskeinen yksityisiä turvallisuuspalveluja koskeva
lainsäädäntöala. Tämä koskee
myös yksityisetsivätoimintaa niin, että se olisi
selvästi osana vartioimisliiketoimintaa. Elinkeinolupaa
koskevia säännöksiä selvennetään.
Samoin tehokasta viranomaisvalvontaa liitetään
tähän toimintaan.
Uudistuksen tavoitteena on kokonaisuudessaan selkeyttää julkisen
vallan ja yksityisen turva-alan välistä työnjakoa.
Tämä kysymyshän on ollut esillä aiemminkin
eri yhteyksissä, muun muassa poliisia koskevan lainsäädännön
uudistamisen yhteydessä. Kokonaisturvallisuutta pyritään
tehostamaan. Tavoitteena on parantaa myös turvallisuuspalveluja
ostavien asiakkaiden kuluttajansuojaa, kuten jo totesin, samoin
kuin turvallisuustoimenpiteiden kohteina olevien henkilöiden
oikeusturvaa.
Arvoisa puhemies! Sääntelylle, jota tämä lainsäädäntö tarkoittaa,
on asetettava korkeat vaatimukset. Kysymys on ihmisten perusoikeuksien ja
ennen muuta sellaisten ihmisten toiminnan toteuttamisesta, jotka
ovat muita kuin viranomaisia ja joiden toiminta kohdistuu ihmisten
perusoikeuksiin. Hallintovaliokunta painottaa, että myös
tulevaisuudessa päävastuu järjestyksestä ja turvallisuudesta
samoin kuin rikosten torjunnasta kuuluu poliisille ja muille turvallisuusviranomaisille.
Esimerkiksi poliisitoimintaa ei voi yksityistää.
Vartioimisliiketoiminta on määritelty lainsäädännössä siten,
että se ei ole päällekkäistä poliisin
vastuulle kuuluvan yleisen järjestyksen ja turvallisuuden
ylläpitämistehtävän kanssa.
Tähän liittyy myös kielto vahvistavana
toimenpiteenä, jonka kiellon mukaan vartioimisliike ei
saa vastaanottaa sellaista toimeksiantoa, joka sisältää sitoumuksen
ylläpitää yleistä järjestystä ja
turvallisuutta.
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä olevat lakiehdotukset
muodostavat hallintovaliokunnan käsityksen mukaan erittäin
tarpeellisen ja tärkeän kokonaisuuden. Valiokunta
puoltaakin lakiehdotusten hyväksymistä eräin
muutoksin, jotka muutosehdotukset kohdistuvat ainoastaan lakiin,
joka säädetään yksityisistä turvallisuuspalveluista.
Totesin jo koulutusjärjestelmän tärkeyden. Koulutuksen
merkitystä on korostanut lausunnossaan myös perustuslakivaliokunta.
Tavoitteena on, että vartioimisliikkeen vastaava hoitaja, vartija
samoin kuin väliaikainen vartija on jatkossa suorittanut
hyväksyttävän koulutuksen. Se toteutetaan
ammatillisena aikuiskoulutuksena, ja sen sisältövaatimukset
määrittää sisäasiainministeriö,
mutta opetushallinto huolehtii muutoin koulutuksen valvonnasta.
Koulutuksen sisällöstä ja pituudesta
voi todeta, että koulutukselle tullaan asettamaan keskeiset
vaatimukset lain tasolla. Ministeriön antamalla asetuksella
säädetään tarkemmin kyseisten
opetusaiheiden sisällöstä ja laajuudesta.
Viranomaishyväksynnän edellytyksenä olevalla
koulutusvaatimuksella on tarkoitus varmistua siitä, että henkilö hallitsee
tehtävän suorittamiseen liittyvät perustiedot
ja -taidot. Alkuvaiheessa on ongelmana se, että koulutuksen
kehittämisessä ja lisäämisessä on
edettävä asteittain, muussa tapauksessa alalle
tulee pulaa työvoimasta. Valiokunta pitääkin
välttämättömänä,
että tällainen asteittainen koulutuksen kehittäminen
toteutetaan.
Koulutuksen sisällöstä ja laadusta
ei pidä tinkiä. On tärkeää myös
se, että koulutusvaiheessa vartioimiselinkeinolle sinällään
ei aiheuteta kohtuuttomia kustannuksia. Kysymys on myös
voimankäyttövälineiden kantamisen edellytyksistä, ja
tässä valiokunta korostaa erityiskoulutuksen tärkeyttä.
Valiokunta korostaa mietinnössään,
joka on yksimielinen, myös sitä, että yksityinen
turva-ala kantaa osaltaan vastuuta uuden lainsäädännön onnistumisesta
ja sen toimeenpanosta. Mietintöön sisältyy
myös kannanotto, että on huolehdittava hyvän
vartioimistavan huolellisesta noudattamisesta. Valiokunta korostaa
myös sitä, että yksityisen turvallisuusalan
omien täydentävien eettisten sääntöjen
ja sisäisten kontrollikeinojen merkitys on koko alan toiminnassa
ja kehittymisessä, sen ohjaamisessa, keskeisellä sijalla.
Jatkossa tullaan asettamaan turvallisuusalan neuvottelukunta, joka
toimii sisäministeriön apuna, ja on tärkeää,
että siellä ovat edustettuina ainakin työnantajien,
henkilöstön, turvallisuusviranomaisten ja koulutuksen
järjestäjien sekä luonnollisesti yksityisen
turva-alan merkittävimpien yrittäjien edustajat.
Yksityisetsivätoiminta, kuten totesin, tulee esityksen
mukaan osaksi vartioimisliiketoimintaa. Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että seurataan tarkoin sääntelyn
toimivuutta erityisesti kansalaisten oikeusturvan näkökulmasta.
Valiokunnassa keskusteltiin myös tilanteesta ja asiantuntijat
ottivat sen lausunnoissaan esille, että yksityisetsivätoimintaa
harjoittava tai vartioimisliiketoimintaa harjoittava yritys joutuu
suoritustilaan. Valiokunta korostaa, että tällöin
konkurssimenettelyn aikana on myös huolehdittava siitä,
että vartioimisliikkeellä on vastaava hoitaja ja
muu lakisääteiset edellytykset täyttävä tarvittava
henkilöstö. Hallintovaliokunta korostaa, ettei
erilliseen sääntelyyn perustuslakivaliokunnan
esityksen mukaisesti koskien rikosoikeudellista virkavastuuta ole
tässä yhteydessä tarvetta.
Arvoisa puhemies! Kuten totesin, valiokunta on yksimielinen
ja ehdottaa, että 2.—5. lakiehdotus hyväksytään
muuttamattomina ja että 1. lakiehdotukseen tehdään
mietinnössä ilmenevät muutokset. Valiokunta
toteaa, että näillä muutoksilla otetaan
huomioon perustuslakivaliokunnan lausunnossaan edellyttämät
valtiosääntöoikeudelliset huomautukset
asianmukaisella tavalla.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Mikkola.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! En ole voinut tutustua tähän
esitykseen kovinkaan hyvin mutta kiinnitän huomiota siihen,
että tässäkin yhteydessä on
huomattu, että edellisellä kaudella muutettiin
kotirauhan rikkomista koskevia rikoslain säädöksiä siten,
että sillä on vaikutusta tähänkin
lakiin. Kotirauhapykäläthän pilattiin,
koska rangaistusta laskettiin niin alas, ettei niin sanottuja jokamiehenoikeuksia
voida soveltaa erityisesti julkisissa häirintätilanteissa
eli niin sanotun virastorauhan rikkomisessa. Onneksi nyt ollaan
kuitenkin parantamassa ja muuttamassa hätävarjelupykäliä,
jotta voidaan jonkinlaista järjestystä pitää yllä myöskin
virastoissa.
Kaikella ystävyydellä, ed. Väistö,
mutta tämän tyyppisestä laista olisi
pitänyt pyytää lakivaliokunnan lausunto.
Tämä ei tietenkään ole ed. Väistön
syy vaan eduskunnan.
Juha Karpio /kok:
Arvoisa puhemies! Mikäli lakivaliokunnan lausunto olisi
vielä pyydetty, kun muutenkin siellä töihin
tukehdutaan, niin olisikohan se tällä hetkellä täällä edes
käsiteltävänä?
Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja seikkaperäisessä puheenvuorossaan
totesi, lain hyvänä tarkoituksena on juuri selkeyttää poliisien
ja vartioimisliikkeiden välistä työnjakoa
ja yhteistyötä. Varmasti on myöskin hyvä,
että yksityisetsivätoimistot tulevat tämän
lain piiriin. Olen tietenkin vankkumaton hajasijoituksen kannattaja, mutta
nyt tässä todetaan, että vartioimisliikkeen perustamiseen
vaaditaan sisäasiainministeriön lupa, ja se on
hyvä siinä mielessä, että ainakin käytäntö tulee
sitten yhteneväiseksi siinä, kenelle lupa myönnetään,
kenelle ei.
Tässä toisaalta painotetaan erittäin
paljon koulutusta niille, jotka harjoittavat vartioimisliikettä ja
toimivat siellä, mutta toisaalta olen ymmärtänyt
niin, että myöskin tällä hetkellä heidän
toimivaltaansa rajoitetaan. Otetaan esimerkiksi vaikka joku ostoskeskus,
jossa joku rähinöi. Olen ymmärtänyt
niin, että vartioimisliikkeen edustaja ei välttämättä voi
siinä käytävällä poistaa
näitä henkilöitä, vaan pitää poliisi
aina pyytää avuksi, ja kun tietää poliisin
voimavarat, niin avun saanti voi olla vaikeaa.
On siis hyvä, että tämmöinen
yhteiselin perustetaan, mitä myöskin valiokunta
edellyttää, missä tullaan näitä turvallisuuspalveluja
myöskin selvittämään, ja että mikäli
poliisi antaa luvan tulevaisuudessa, myöskin vartioimisliikkeiden
toimivalta tulee laajenemaan.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunnan mietintö samoin
kuin valiokunnan puheenjohtajan esittely tästä mietinnöstä osoittavat,
että kyllä perehdytty on hyvin ja asiantuntijoita
on kuultu kattavasti. Mutta aivan samaa, mihin ed. Karpio kiinnitti
huomiota, jäin tässä kysymään:
Erityisesti mainitsen nämä kauppakeskukset. Jos
ajatellaan, että vartiointityötä siellä aika
laajasti tehdään ja aikamoisia ongelmia on ja
poliisin resurssit eivät riitä, niin mitkä ovat
ne valtuudet ja vastuut siellä? Tästä saa sen
kuvan, että ne vähenevät. Siitä minä olen huolissani,
koska sitä käytännön elämää olen pikkuisen
läheltä seurannut.
Sinänsä minusta on erittäin hyvä,
että tässä tämä koulutus
on tullut kattavasti, kun siihen on kiinnitetty näinkin
paljon huomiota, niin juuri sen vuoksi — juuri nyt meillä on
ollut esillä tämä vankeinhoidon koulutus — ajattelisin,
että tässä olisi voitu todella lähteä siitä käsin,
että kun koulutustakin annetaan enemmän ja osaaminen,
tietotaito, peruskysymykset, vahvistuvat, nämä valtuudet
siellä toimia voisivat olla juuri sellaiset, mitä se
käytännön arki erilaisissa tilanteissa
edellyttää. Näin sitä kokonaisturvallisuutta
katsottaisiin, joka tässä on tavoitteena, myös
tämän toimijan eli vartijan näkökulmasta.
Tietysti on hyvä, että se kohteen näkökulmasta
katsotaan myös. Todella tässä on näitä pieniä kysymyksiä,
vaikka sinänsä ovat hyviä tämä laki
ja mietintö, jotka tässä on esitetty,
mutta toimintavaltuudet ovat mielestäni liian pienet.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallintovaliokunnan mietintö on
sisällöltään varsin oikeaan
osunut ja valiokunnan puheenjohtajan perustelut mielestäni
ovat onnistuneet ja erittäin tärkeästi
painotetut tässä asiassa, mutta jotenkin haluaisin
tarkastella tätä asiaa ehkä muuttuneen
yhteiskunnan tilanteen osalta vähän toisessa valossa
kuin se tässä tulee esille.
Nimittäin käytännössä yhteiskunta
on muuttunut sellaisenaan sen tyyppiseksi ja näköiseksi, että yksityisten
turvapalvelujen tarve, kysyntä ja tarjonta ovat aivan erinäköisessä näköalassa
kuin se on ollut joskus ennen. Ennen oli selkeästi nähtävissä niin,
että yleisen turvallisuuden osalta tiedettiin, että turvapalvelut
hoitaa poliisi ja ne kuuluvat poliisille. Nyt poliisin rajoitetut
voimavarat ja käytännön resurssit ovat
sellaiset, että oikeastaan poliisilla ei tähän
yksityiseen rintamaan ole mitään mahdollisuutta
taata semmoista turvallisuutta kuin pitäisi olla olemassa.
On niin, että yksityisen yrittäjän, liikeyrityksen
kuin kaiken muunkin yritystoiminnan osalta ainut tapa on, että ostetaan
nämä yksityiset vartiointipalvelut, niin että yleinen
turvallisuus tulee hoidettua ja järjestettyä sitä kautta.
Veikkaan, että tulevaisuudessa tulee myöskin tässä asiassa
tapahtumaan niin, että yksityinen kotirauha tulee vielä erittäin
paljon pidemmälti kuin nyt yksityisten turvapalvelujen
pariin. Tämä on mielestäni se ongelmakysymys,
mikä tässäkin on olemassa. Mietinnössä ei,
kuten ei myöskään tässä esityksessä,
ole tätä asiaa pohdittu oikein syvällisemmältä pohjalta.
En nyt lähtisi näkemään myöskään,
että sitä tarvitsisi tässä kovin syvälti
käydä, mutta tämä on tulevaisuuden
ongelma, missä pitäisi nähdä sen
tyyppinen asia ja näköala, että yksityisiä turvapalveluja,
mitkä liittyvät kotirauhan säilyttämiseen
ja turvaamiseen, voisi saada toteuttaa vähän keveämmin
perustein kuin tässä esityksessä ja mietinnössä asia ymmärretään
ja nähdään.
Tarkoitan sellaisenaan, että nyt laki yksityisistä turvapalveluista
rajoittaa varsin tarkkaan sen, että tätä voidaan
vain toteuttaa ja hoitaa näiden erikoisammattiliikkeiden
ja -yrittäjien toimesta. Kun katsotaan sitä maalaismummoa,
joka elää tuolla pikatien varressa ja pyrkii elämänsä turvaamaan
niin, että voi elää siellä mahdollisimman
pitkään, niin kyllä käsittääkseni
on vaikeaa sen rajan tekeminen ja vetäminen, niin että joku voisi
siellä kylällä toimia ikään
kuin tällaisena kylän turvallisuuden takaajana.
Tiedän, että tulee käymään
niin, kun tällainen yksityinen henkilö sieltä nousee
näkyviin, että taatusti tällä rintamalla
tulee erittäin suuri numero siitä, että joku on
mennyt tässä asiassa liian pitkälle.
Se mitä mietinnössä vahvasti korostetaan
ja nähdään, ovat voimankäyttövälineet
ja niihin kouluttautuminen ja sen tiedon ja taidon ylläpito,
mitä niiden käyttö vaatii ja edellyttää.
Mielestäni se on kyllä hyvä asia, mutta
toisaalta olisin kyllä toivonut paljon laajempia voimankäyttövälineiden
käyttömahdollisuuksia ja tässä asiassa sen
näköistä mielialaa, että tiedettäisiin
myöskin siltä toiselta puolelta, että turvapalveluiden
tarjoajilla, vartijoilla, on olemassa voimaa käytettävissä ja
että yhteiskunta ei sitä voimankäyttöä tule
rajoittamaan eikä puuttumaan siihen siten, kuin nyt on
epäiltävissä olemassa.
Yhtenä vahvana osana, minkä näen
tässä asiassa, on se, että täällä on
otettu esille koira ja koiran turvallisuuskoulutus ja siihen liittyvä asia. Tämä on
hyvä asia, mutta luulen niin, että kun tätä asiaa
katsotaan jossakin eteenpäin, järjestyksen ylläpitämiseen
löytyy myöskin sellaisia näköaloja
jonkun toisen ammattikunnan riveistä, että he
kadehtivat ja käyvät tähän asiaan
kiinni ja toteavat, että turvapalvelujen tarjoaja, järjestyksen
ylläpitäjä, syyllistyy tavallaan ehkä hätävarjelun
liioitteluun tässä asiassa.
Olisin toivonut, että tältä osin
olisi käyty vähän laajempaakin keskustelua
siitä, milloin koiraa voidaan käyttää yksityisten
turvapalvelujen antamiseen myöskin siinä valossa
ja siinä mielessä, kun se menee virallisten turvallisuuspalveluitten
ulkopuolelle, sanoisin niin, että oman perheen turvallisuuden
ylläpidon osalta.
Tämän osalta toteaisin, että mietintö on
hyvä, esitys on erinomainen, mutta kaiken kaikkiaan turvapalvelujen
tarjoajille annetaan liian pienet valtuudet, sanoisin, että liian
rajoitetut mahdollisuudet toimia asian eteen. Herra puhemies! Toivon,
että olen tässä asiassa väärässä,
mutta veikkaan, että tulevaisuudessa tulee todistettua
tämä puheenvuoroni ja myöskin käytännön
elämässä todetaan, että tämä on
liian rajoitettu pohja sille, miten turvallisuutta hoidetaan.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Tässä lakiehdotuksessa on
otettu huomioon se perusoikeusuudistus, joka meillä on
voimassa. Samoin tarkoituksena on selventää itsenäistä vartioimistehtävää suorittavan
vartijan toimivaltuussäännöksiä.
On korostettava, että jokaisella on jokamiehenoikeuksiin
kuuluvat oikeudet. Niitä ei kavenneta.
Mitä tulee esille nousseisiin kysymyksiin muun muassa
julkisten paikkojen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämisestä,
tämä on tietyllä tavalla pulmallista
tälläkin hetkellä. Jatkossa on tarkoitus
valiokunnan saaman tiedon mukaan antaa eduskunnalle järjestyksenvalvojien
toimialan laajentamista koskeva lakiehdotus. Tällä lainsäädännöllä tultaisiin
sitten kauppapaikkojen, joukkoliikenteen ja kulkuneuvojen sekä joukkoliikenneasemien
turvallisuustilannetta parantamaan ja tällaista ongelmaa,
johon täällä kiinnitettiin huomiota,
myös korjaamaan.
On kuitenkin korostettava jatkuvasti sitä, niin kuin
minusta ed. Seppo Lahtelakin totesi, että yleisen järjestyksen-
ja turvallisuudenpidon pitää kuulua poliisille
viranomaistehtävänä eikä yksityiselle
vartioimistoiminnalle. Tämä koskee yksityisen
puolen tehtävää ja yksityistä vartiointia
ja turvallisuutta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun käsittelemme hallituksen
esitystä laiksi yksityisistä turvallisuuspalveluista
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi, niin on todettava,
että tämä on varsin aiheellinen. Yksityinen
turvallisuuspalvelu, vartioimisliiketoiminta kokonaisuudessaan,
on lisääntynyt ja tulee varmasti tästä eteenpäin
hyvin voimakkaasti kasvamaan. Tarvitaan turvallisuutta, ja kun poliisin
resurssit eivät enää riitä,
niin yhä enemmän tuota turvallisuutta tullaan
hakemaan yksityiseltä sektorilta.
Yhdyn siihen, mitä edellinen puhuja ed. Väistö ja
ed. Seppo Lahtela ym. ovat tuoneet esille, että turvallisuus
on asia, joka tulee tuottaa yhteiskunnan toimesta. Verovaroin pidämme
yllä järjestäytynyttä yhteiskuntaa,
ja poliisitoimi koko ulottuvuudessaan on se, jonka varassa turvallisuuden
tulee perusasiana koko maassa olla. Mutta jo nyt on selkeästi
ilmennyt, että on tarvetta yksityisiin turvapalveluihin.
Näitä on toki ollut jo kauemmin, mutta nyt yhä enemmän.
Muun muassa Keuruulta eräs kioskiyrittäjä minulle
kirjoitti, että tällaisiin turvapalveluihin on
hänenkin ryhdyttävä, ja kertoi, mitä se
yrittäjälle maksaa kuukaudessa. Sanoi, että hänen kioskiyrityksensä on
niin pieni liikevaihdoltaan, että hänen ei kannata
välttämättä tuohon mennä eikä kannata
kovin kalliita valvontakameroita käydä hänen
hankkimaan. Mutta sanoi, että toisaalta on pakko mennä,
kun poliisi ei enää kerkiä ottamaan hälytyksiä vastaan
ja murrot alkavat olla jatkuva riesa. Kun kunta katuvaloja säästää yön
pimeimpinä tunteina, niin silloin maaseutukaupungissakin
huumejengit menevät kioskille ja aiheuttavat siellä vahinkoja.
Turvapalvelujen tarve on kautta maan noussut, ja sanoisin, että missä se
on toteutunut, niin myös hyvällä tuloksella.
Mielestäni muun muassa Helsingin aseman seutu on nyt paljon
turvallisempi ja siistimpi paikka, mitä se oli vaikkapa
30 vuotta sitten. Ansio siitä kuuluu juuri sille, että siitä yksityiset
turvapalvelut huolehtivat. Näin ollen se tiedetään
paikkana, johon ei kannata pahanteon mielessä välttämättä tulla,
koska siitä ei tekijälle hyvää seuraisi.
Turvapalveluista on hyviä kokemuksia käyttäjillä ja
suomalaisella yhteiskunnalla, ja siksi on tarpeen, että niitä koskevaa
lainsäädäntöä nykyaikaistetaan
ja uudistetaan. Mutta korostan, että perusvastuun yhteiskunnassa
tulee olla valtion poliisitoimella, mutta samaan aikaan tätäkin
tulee kehittää. Toivon, että pidetään
huolta siitä, että yksityisen turvapalvelun liikeyrityksissä on koulutettu
ja osaava henkilöstö. Toivon nimenomaan, että se
olisi psykologista silmää omaava henkilöstö,
ei pelkästään fyysiseen voimankäyttöön
kykenevä, vaan myöskin psykologisen silmän
omaava henkilöstö, joka tietää,
mitenkä tulee toimia. Toisaalta tällä henkilöstöllä tulee
olla myös riittävät voimankäyttöoikeudet,
jos niitä tarvitaan.
Jos oikein ymmärsin, ed. Seppo Lahtela toi esille kysymyksen
siitä, että kun nimenomaan maaseudulla, voi olla
kaupungeissakin, viipyy poliisin saanti, niin olisiko silloin paikallaan
löytää joitakin muita turvaratkaisuja,
kun poliisi on kaukana, etenkin yöaikaan? Aikoinaan oli
poliisitoimessa mielestäni yhteiskunnan ja turvallisuuden
kannalta hyvä kotivarallaolosysteemi. Se on jostakin syystä onko
miltei kadonnut vai onko kokonaan kadonnut, mutta kotivarallaolo
toi semmoisen tietynlaisen vpk-järjestelmän poliisitoimeen.
Poliisi saattoi ollakin varsin lähellä paikkaa,
missä apua tarvittiin. Olisin toivonut, että tätä ei
mistään ammattiyhdistyssyistä olisi lopetettu,
vaan olisi haluttu tuota järjestelmää pitää entistä enemmän
yllä. Silloin nimenomaan nopeasti poliisin apua tarvittaessa
olisi voitu poliisi saada lähempääkin.
Varmasti yksi kysymys on sitten, miten yksityinen turvatoimi
mahdollisesti jossakin vaiheessa selkeämmin nivottaisiin
osaksi poliisitointa. Se ei ole tämän lain tehtävä,
mutta varmasti sekin aika vielä tulee. Tällä hetkellä yhteiskunnalla
on varaa käyttää poliiseja istumassa
tyhjänpäiväisiä käräjiä,
joissa eivät asiat mene eteenpäin, kun osapuolet
eivät ole paikalla. Poliisin omaa ajankäyttöäkin
tulisi voida tehdä lainsäädäntöteitse
mielekkäämmäksi siten, että oikeita
tehtäviä tehtäisiin oikeaan aikaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on varmasti tehnyt hyvää työtä.
Kun katsoo mietintöä, siinä huomaa vastuuntunnon.
Myös perustuslakivaliokunnan lausunto on tärkeä,
ja se on otettu huomioon. Asiassa on kuultu lähes 40 tahoa
asiantuntijakuulemisissa. Näin ollen valiokunta on mitä ilmeisimmin
erittäin syvällisesti asian tärkeyden
todella oivaltanut. Tärkeätä onkin nimenomaan
tämän asian sisältö: yksityiset
turvallisuuspalvelut.
Todella, yhteiskunnan turvallisuudesta pitää julkisen
vallan vastata ja tämä apu, sivustatuki, voi olla
vain ikään kuin sivuroolissa. Toteaisin sen, että halvalla
ei saa hyvää ja jos hankitaan vain ikään
kuin kilpailuttamalla mahdollisimman edullista turvallisuuspalvelua,
se ei voi olla parasta mahdollista eikä yleensäkään
kyllin hyvää. Koulutusta tarvitaan ja osaamista.
Kun Yhdysvalloissa on nyt tutkittu lentokenttien turvallisuustilanteita,
on huomattu, että siellä oli kilpailutettu turvallisuuspalvelut
ja hankittu sitten kaikkein halvin. Siellä oli myös
sitten sellainen henkilökunta, joka mahdollisti tämän
turvattomuuden oikeastaan, tilanteen syntymisenkin omalta osaltaan,
mikä siellä syyskuussa oli. Näin ollen
tässä varmaan mahdollisimman hyvään
laatuun on päästävä ja vastuuntuntoiseen
yksityiseenkin turvapalveluun.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun tässä todettiin,
että yksityiset turvapalvelut ovat laadukkaita ja hyviä,
niin tämä mietintö ja tämä lakiesitys
kyllä turvaavat yksityisten turvapalvelujen tarjoajille
erinomaisen monopoliaseman tavallaan tässä asiassa.
Itse henkilökohtaisesti tämän asian tunnen
niin, että eteeni tuli kysymys siitä aiheesta,
kun paikkakunnalla, jolla elinkeinotoimintaa ennen olen harjoittanut ja
nytkin, julkinen turvapalvelujen tarjoaja vähäisen
käytön perusteella, kun osa luisti siitä väliin
ja oli poissa, totesi, ettei ole kannattavuutta ylläpitää näitä turvapalveluja,
vetäytyi syrjään ja tältä osin
paikkakunnalle jäi aukko.
Kun tätä selvitettiin, että voisi
tämän hälytyksen ohjata sellaiselle tyypille,
sellaiselle yrittäjälle, joka voisi muun toiminnan
ohessa olla ensimmäisenä paikalla ja käydä tarkistamassa,
mitä on sattunut, niin on olemassa semmoinen este, että tämmöistä asiaa
ei voida tehdä eikä toteuttaa. Vain yrittäjällä itsellä on
oikeus mennä sinne paikalle ja ottaa tämä tehtävä vastaan
tai sitten järjestäytyneellä, rekisteröidyllä ja
hyväksytyllä turvapalveluiden tarjoajalla. Tältä osin
tätä jokamiehenoikeuteen liittyvää,
tavallaan järjestäytynyttä järjestyksen
ylläpitoa ja hoitamista ei ole tässä huomioitu
eikä nähty. Katson, että sen joskus myöhemmässä vaiheessa
täytyy jotenkin muuten tulla esille.
Yleiskeskustelu päättyy.