Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Lapsilisä korvaa lapsista aiheutuneita
kuluja, ja niitä syntyy kaikissa perheissä tulotasoon
katsomatta. Kun lisät ovat lapsikohtaisia ja kaikille saman suuruisia
eivätkä tulosidonnaisia tai veronalaisia, ne eivät
myöskään synnytä kannustinloukkuja.
Lisäksi verottomien lapsilisien suhteellinen vaikutus perheen
nettotuloihin on pienituloisille isompi kuin suurituloisille. Näin
sanoo Veronmaksajain Keskusliiton pääekonomisti
Jaana Kurjenoja.
Arvoisa puhemies! Tämän lakialoitteeni sisältö on
lapsilisien määrän korottaminen. Olemme täällä käyneet
aivan lähituntumassa keskustelua lasten hyvinvoinnista
ja siinä samalla todenneet lasten pahoinvoinnin, jossa
hyvin selkeästi on taustalla perusturvan puuttuminen. Tietenkään lapsen
perusturva ei koostu pelkästään taloudellisesta
tuesta, mutta jos perheiden tilanteita kokonaisuutena arvioidaan
ja analysoidaan, kyllä taloudellisella tuella mahdollistetaan
myös sitä, että lapsi voi kokea perusturvaa.
Suomalainen yhteiskunta on tunnustanut tämän
oikeuden maksamalla jokaisesta lapsesta lapsilisää jo
yli 50 vuoden ajan. Sinänsä yleisen lapsilisäjärjestelmän
luominen sodanjälkeisinä, taloudellisesti vaikeina
vuosina oli yhteiskunnallisesti suuri ponnistus. Se oli mielestäni
silloin arvovalinta. Samalla tavalla tässä ajassa,
yhteiskunnallisessa tilanteessa, missä nyt eletään,
vaikka on taloudellista laman uhkaa ehkä näkyvissä, arvovalinta
on silloin erityisesti se, jota joudutaan tekemään.
Lapsilisä vaikutti tuolloin aikoinaan merkittävästi
lapsiperheiden toimeentuloon ja sen merkitys näkyi myös
yhteiskunnallisella tasolla oivallisena perhekustannusten tasaajana.
Vuonna 1950, jolloin lapsilisä oli ainoa merkittävä perhepoliittinen
tuki, perhekustannusten tuen osuus bruttokansantuotteesta oli lähes
4 prosenttia.
Tämän jälkeen lapsilisäjärjestelmä on
kokenut monenlaisia muutoksia, joista viimeisimmät ovat
vuoden 1994 alussa toteutettu lapsilisäuudistus ja vuonna
1995 toteutettu niin sanottu lamaleikkaus, lapsilisien leikkaus.
Lapsilisäuudistusten yhteydessä tehtiin lapsilisien
tasokorotus, mutta samalla poistettiin lapsiperheille verotuksessa
annettavat erillisvähennykset ja alle kolmivuotiaille lapsille
maksettu korotettu lapsilisä. Kokonaisvaikutus oli täten
useimmille lapsiperheille tappiollinen. Vuoden 95 lapsilisien leikkausten
jälkeen lapsilisien määrä on
pysynyt tällä alennetulla tasolla yleisestä kustannuskehityksestä huolimatta.
Lapsilisien ostovoima on näin ollen siis merkittävästi
alentunut. Viimeksi tämän osoitti tutkimuksessaan
Veronmaksajain Keskusliitto. Lapsilisien ostovoima on pudonnut seitsemässä vuodessa
3 000 markkaa. Lapsiperheet ovatkin kokonaisuudessaan 1990-luvun
lopulla siirtyneet maamme tulonjaossa pienituloisten suuntaan. Taloudellisten
vaikutusten ohella arvioitavissa varmasti on, mikä merkitys
sillä on koko hyvinvointiin, perheitten hyvinvointiin myös.
Lapsilisän asemaa merkittävänä perhekustannusten
tasaajana on pidettävä yllä. Sen ostovoima
on palautettava leikkauksia edeltävälle tasolle
ja lapsilisät on sidottava yleiseen indeksiin, joka vuosittain
automaattisesti korottaisi niitä. Näen, että taloudellinen
uudistus on vain yksi, millä voidaan vastata siihen, että tavoitteena
on lasten hyvinvointi. Mielestäni koko kansakunnan tulevaisuuden
kannalta erityisen valitettavaa on lapsiperheiden asema tässä yhteiskunnassa.
Näin toivoisin, että tämä aloite,
joka lisäisi sitä, että perheissä tapahtuisi
myönteistä kehitystä, saisi myönteisen
vastaanoton. Lasten pahoinvoinnin taustalla on monia tekijöitä,
ja taloudellinen kasvu on niistä vain yksi. Sitten on tietenkin
vanhempien kasvatusvastuu ja vanhemmuus, mutta näen, että vanhemmathan
sen taloudellisen vastuun kokevat. Silloin heidän väsymisestään
aiheutuu myös sitä, että lapsien kanssa vietettävä laatuaika
ei toteudu.
Tämän lakialoitteeni taustalla on nimenomaan
se, että perhetuet kaiken kaikkiaan ovat vähentyneet
Suomessa viime vuosien aikana.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Rauhalan aloite lapsilisien tason nostamisesta
on aivan oikea. Viittaan keskusteluun, mitä tällä viikolla
tässä salissa on käyty.
Itse haluaisin nostaa esille toisen asian. Ei pelkästään
taso, vaan lapsilisälaki kaipaisi uudistusta myös
sen suuntaisesti, mitä vuoden alussa lapsilisätyöryhmä esitti.
Silloinhan tärkein ehdotus koski sitä, että lapsilisä maksettaisiin
sinne saakka, kun lapsi täyttää 18 vuotta.
Ken muistaa historian, siinä kävi niin, että lapsilisätyöryhmän työ ei
päässyt ikänä eteenpäin,
koska ministeri Soininvaara tyrmäsi esitykset jo aivan
heti. Ne eivät olleet mukana edes kehysneuvotteluissa puhumattakaan
budjettiriihestä. Tämä lapsilisälaki on
todellakin monelta osin nyt edelleenkin auki ja kaipaisi vahvistusta,
mutta erityisesti tuen taso, kuten ed. Rauhala esitti.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluan yhtyä myös
tähän lakialoitteeseen 153/2001 vp lapsilisien
korottamiseksi, sillä Veronmaksajien Keskusliiton laskelmaa
lapsilisien ostovoiman heikentymisestä seitsemässä vuodessa
3 000 markkaa kuukaudessa on pidettävä varsin
karuna lukemana. Kaikki lapsiperheet eivät valitettavasti
ole päässeet osallisiksi veronalennuksista, joilla
tätä on haluttu kompensoida. Siksi on todellisia
väliinputoajia. Pidän aloitteessa esitettyä ajatusta
hyvin tärkeänä, että lapsilisien
ostovoima palautetaan leikkauksia edeltävälle
tasolle välittömästi ja että lapsilisät sidotaan
yleiseen indeksiin, joka automaattisesti niitä korottaisi,
ja että maksettaisiin lapsilisää myös
18 ikävuoteen saakka.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! On hienoa, että ed. Vehviläinen
otti lapsilisälain kokonaisuudessaan, että olisi
todella hyvä asettaa tavoitteeksi, että koko lapsilisälaki
käsiteltäisiin ja arvioitaisiin uudelleen. Juuri
laajentaminen on myös meidän kristillisdemokraattien
ohjelmassa, ja tavoitteena on ollut, että arvioitaisiin
se vuosi, mihin saakka maksetaan. Oli erittäin hienoa,
että se nousi täällä esille.
Keskustelu päättyy.