16) Hallituksen esitys eräiden tehtävien siirtoa
Valtion asuntorahastolle koskevaksi lainsäädännöksi
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Halusin käyttää puheenvuoron
kahdesta eri syystä, ensinnäkin siitä syystä,
että ilmoitan, että minä kannatan tätä esitystä,
mikä on käsittelyssä. Ihan oikea toimi.
(Ed. Laakson välihuuto)
Mutta, arvoisa puhemies, vielä enemmän minun
katseeni kääntyy juuri teidän suuntaanne,
ed. Laakso, sinne poliittiselle salin puoliskolle, siihen keskusteluun,
mikä ylipäänsä viime viikkojen
ja kuukausien aikaan oikeutetusti ja perustellusti on käyty
ja syntynyt Suomessa asuntopolitiikasta, sen linjasta, siitä kysymyksestä,
onko sitä, kuka sitä johtaa, ja jos ei se henkilö johda,
kenen valtioneuvoston työjärjestyksen mukaan pitäisi
johtaa, kuka sitten asuntopolitiikkaa maassa johtaa.
Tilannehan tällä hetkellä on se,
että ensinnäkin asuntojen hinnat ovat osassa maata
karanneet käsistä. Toisekseen ollaan tilanteessa,
jossa erityisesti sosiaalinen asuntotuotanto on maassa ajettu ahdinkoon,
jonka veroisessa se ei ole vuosiin ollut. Tuotannon määrä on
romahtanut, ja se, ken keksii hankkia asunnon, joka perustuu sosiaaliseen
asuntotuotantoon, niihin rahoitusjärjestelyihin, joita
siihen asiaan on säädetty, maksaa tänään
kalliimpaa hintaa asumisestaan kuin sellainen kansalainen, joka
hankkii tänään luototuksen asuntoonsa
kovilta rahoitusmarkkinoilta. Tällainen asiaintila on täysin
kestämätön, täysin kohtuuton,
siis se on sekä omistusasunnon hankkijoiden kannalta mutta
se on myöskin vuokra-asujien kannalta aivan kohtuuton ja
kestämätön asiaintila. Erityisen kestämätöntä tämä kaikki
on tietysti väestökeskuksissa, kaikista suurimmissa keskuksissa,
joissa on käynyt, kuten äsken jo kertaalleen sanoin:
asumisen kustannukset ovat kerta kaikkiaan karanneet käsistä.
Moni tässä salissa olijoista, näin
uskon, katsoi eilen illalla televisiosta A-studio-lähetystä.
Asiassa haastateltiin asuntoasioista vastaavaa ministeriä Suvi-Anne
Siimestä. Hänelle esitettiin oikeutettu kysymys,
kysymys siitä, mitä asuntoministeri on tehnyt
näiden monien monien vuosien aikaan, jotka hän
on kantanut asuntopoliittista vastuuta hallituksen sisällä,
miten hän selittää sen, mitä äsken
kuvasin, asumiseen liittyvien asioiden kurjistumisen — tai
kärjistymisen, se on ehkä kumminkin oikeampi sana — erityisesti
niiden asunnontarvitsijoitten kohdalla, jotka jo kaikista eniten
tässä tilanteessa tarvitsisivat valtion kädenojennusta.
Ministeri ei pystynyt puolustamaan lainkaan omaa toimintaansa muuta
kuin sanomalla, että hallituksessa toiset ovat olleet toista
mieltä. Sitten kuitenkin ministeri kerta toisensa jälkeen
perusteli, että hän nyt kuitenkin istuu hallituksessa.
Voi kahdesta asiasta esittää ison kysymysmerkin
eilisen perusteella ministeri Siimeksen toimintaa kohtaan, ensinnäkin
siitä, voiko todella olla niin, että ministeri
istuu hallituksessa saamatta mitään aikaan, mitään
sellaista, mitä hän ruusuisesti kuvaa niiksi toimiksi,
mitä tässä tilanteessa tarvittaisiin.
Hän kuvasi aika hyvin sitä kaikkea, mitä olisi
pitänyt tehdä, mutta sitten, kun häneltä kysyttiin,
miksi näin ei ole käynyt, syy oli kaikkien muiden
hallituksessa olevien ryhmien.
Arvoisa puhemies! Sen ohella, että asuntopolitiikassa
asiat ovat menneet huonoon suuntaan, sen ohella eilinen esiintyminen
kertoi mielestäni kyllä vissinlaisesta alennustilasta
koko parlamentaarisen demokratian osalta. En ole kovin monta kertaa
nähnyt näiden vuosien aikaan, että ministeri
sanoo, että hän on aivan eri mieltä kuin on
hallituksen harjoittama politiikka, mutta hän kumminkin
haluaa istua maan hallituksessa. Tämä rapauttaa
poliittista demokratiaa, parlamentaarista järjestelmää,
ihmisten luottamusta ja uskomusta siihen, että kannattaa
vaaleissa äänestää, että jos
minun äänestämäni henkilö lähtee ajamaan
jotain asiaa, hän joko ajaa sitä asiaa ja saa
tahtoansa jollakin tavalla läpi, taikka jos ei saa tahtoansa
lävitse, lähtee pois sieltä vastuunkannon
paikalta, mitä korkeaa vastuunkannon paikkaa hallitus nimenomaan
käytännössä merkitsee.
Arvoisa puhemies! Minä esitänkin tässä,
että erityisesti vasemmistoliiton piirissä mutta
myös koko hallituksen piirissä arvioidaan nyt
kiireiseen malliin, onko todella niin, että hallitus aikoo
yleisemminkin käydä vaalitaisteluun tällä mallilla,
mistä eilinen ajankohtaisohjelma kertoi, mallilla, jossa
ministeri toisensa jälkeen sanoutuisi irti siitä,
mitä hallitus käytännössä on tehnyt,
ja kuvailisi niitä utopioita julkiselle sanalle, mitä ministeri
koko ajan mielessään on kuitenkin näitten
kahdeksan vuoden aikana pitänyt. Ei ministereitä sillä punnita
vaalitaistelun aikaan, mitä näillä kenties
on ollut mielessä, vaan ministereitä punnitaan — ja
demokratian ja kansanvallan kannalta se olisi aivan välttämätöntä, että heitä nyt
ainakin pyrittäisiin punnitsemaan — sillä,
mitä he ovat käytännössä tehneet.
Arvoisa puhemies! Ministeri Siimes kiittäköön
nyt kyllä nimenomaan ed. Erkki Pulliaista ja muita vihreitä tässä tilanteessa,
kiittäköön nimenomaan siitä,
ettei jo tänä päivänä saanut
välikysymystä vastattavakseen eilisen esiintymisensä perusteella.
Toista välikysymystä tårta på tårta
ei kehtaa yksinkertaisesti samaan aikaan, arvoisa ministeri, esittää,
mutta sellainenkin aika voi tulla, jos samanlainen esiintyminen
jatkuu. Jos hän ottaisi kirkkaasti vastuun, että olen
tässä yrittänyt parhaani mukaan mutta
en ole saanut mitään aikaan ja mietin, mitä vielä teen,
kun tässä on vielä muutama kuukausi aikaa,
niin tilanne olisi vähän erilainen, mutta eilisen
perusteella se, mitä äsken sanoin, oli pakko sanoa.
Tarja Kautto /sd:
Arvoisa puhemies! On totta, että nyt käsittelyssä oleva
lakiesitys on jälleen vaan yksi pieni keino. Se on tietysti
sinänsä hyväksyttävä ja
voi yksittäisissä tapauksissa auttaa tilanteen
hoitamista ja myöskin sitä kautta olla tasaamassa
sitä, minkälaisia vuokria ja maksuja ihmiset joutuvat
suorittamaan. Mutta siinä mielessä täytyy
sanoa, että ymmärrän hyvin sen kysymyksen,
jonka ed. Pekkarinen esitti, missä on hallituksen kokonainen
asuntopolitiikka, josta nyt käsittelyssä oleva
lakiesitys olisi yksi osa, ja millä tavalla tämä liittyy
kokonaisuuteen.
On selvää, että se kehitys, mikä on
viime vuosina tapahtunut maassamme asuntotilanteen osalta, on vienyt
enemmän ja enemmän eriyttävään
suuntaan. Ongelmat ovat hyvin erilaisia. Niillä paikkakunnilla,
joilta ihmiset lähtevät pois, on jopa monissa
tapauksissa ylitarjontaa kaikista asunnoista, mutta tietysti valtion
kannalta erityisongelmaksi on muodostunut se, että ylitarjontaa
voi olla myöskin niin sanotuista aravavuokra-asunnoista
ja sitä kautta koko hintapolitiikka alueella on vaikeutunut,
samoin tietysti näitten kiinteistöjen hoitaminen
ja huolenpito siitä, että nämä eivät
ajautuisi konkurssiin ja yhä pahenevaan kierteeseen. Valitettavasti
näiltäkään ilmiöiltä ei
ole kokonaan voitu välttyä.
Toisaalta on olemassa niin sanottuja tasapainossa olevia paikkakuntia,
joilla sekä kysyntä että tarjonta asuntojen
suhteen on melko hyvässä kokonaistilanteessa ja
asuntojen hinta- ja vuokrataso on siedettävä.
Se, mistä kaikkein suurimpia vaikeuksia tällä hetkellä aiheutuu,
on kysyntäpaikkakuntien tilanne. Näissä ei
ole kohtuuhintaisia kovan rahan asuntoja, ei kohtuuhintaisia asumisoikeusasuntoja
eikä kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja, olivat ne sitten
yksityistä tarjontaa tai aravavuokra-asuntotarjontaa.
Tällä hetkellä kokonainen politiikka
asuntotilanteesta on puuttunut, ja se on heijastunut myöskin
siihen, että tällä hetkellä ei
ole myöskään käsissä ja
hoidossa se, miten hoidetaan uustuotantoa. On päässyt
syntymään tilanne, jossa valtiovaltakaan ei toteuta
mielestäni sitä hallitusohjelmaa ja niitä talousarviossa
esitettyjä vaatimuksia, joita esimerkiksi eduskunta on
sangen kovalla yksimielisyydellä esittänyt. Tietysti
kehuisin mielelläni hallitusta, mutta tässä asiassa on
kuitenkin todella kritiikin paikka. Mielestäni tällä hetkellä pitäisi
todella noudattaa niitä vaatimuksia, mitkä on
kirjattu hallitusohjelmaan ja myöskin eduskunnan hyväksymiin
budjettiratkaisuihin. Tilanne on kuitenkin se, että tuntuu, että tällä hetkellä valtiovarainministeriö
heiluttaa
sekä hallitusta että eduskuntaa. Se on tietysti päättävien
elimien hankaluus ja häpeä, jos näin annetaan
tehdä.
Mutta tällä hetkellä todella käydään
kiistaa siitä, onko meillä niin sanotulla aravajärjestelmällä ja
yleensä Asuntorahastolla tulevaisuutta, ja tässä on
syvä poliittinen erimielisyys. Itse olen myös
kokenut sen sillä tavalla, että erityisesti kokoomus
ja Rkp eivät ole olleet puolustamassa sitä linjaa,
että tarvitaan tulevaisuudessakin nimenomaan sosiaalista
asuntotuotantoa. Näissä piireissä nähdään
niin, että se, että on tarpeeksi tarjolla kovanrahan
tuotantoa, ikään kuin ratkaisisi tämän
ongelman sitä kautta, että kun rakennetaan uutta
kovanrahan tuotantoa, se tavallaan purkaisi painetta ja vuokralaisia
siirtyisi omalle uudelle asumisuralle. Näinhän
tämä homma ei toimi.
Lisäksi täytyy sanoa keskustaan päin,
että siellä olen myöskin tavannut niitä mielipiteitä,
joissa sanotaan, että asuntotuotantoa ei pidä missään tapauksessa
suunnata nimenomaan Pääkaupunkiseudulle. Pääkaupunkiseudulla
emme halua sitä, että tänne pilvin pimein
muuttaa väestöä muualta, mutta meillä on
omavaraistuotanto ollut sen verran tehokasta jo muutama vuosi sitten,
että meidän omat nuoremme tarvitsevat asuntoja. Heillä ei
ole minkäännäköisiä mahdollisuuksia lähteä kilpailemaan
asunnoista, sen paremmin omistus- kuin vuokra-asunnoistakaan, sillä hintatasolla,
mikä Pääkaupunkiseudulla tällä hetkellä on.
Siinä mielessä minusta on tästä hyvä käydä keskustelua,
että löydettäisiin, mikä on
linja. Minun mielestäni hallituksen pitäisi vielä pystyä toimimaan
ja luoda selkeä ohjelma, millä ensi vuoden puolella
tämä asia hoidetaan.
Ulla Anttila /vihr (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Toteaisin ed. Kautolle kyllä sen, että vaatimus
siitä, että pitäisi saada jokin linjaus,
joka myös pitäisi vielä tämän
kauden aikana, on minusta perusteltu. Mutta toisaalta pidän
hyvin suurena ongelmana sitä, että isompia linjauksia
ei ole tehty. Asuntoministeri palkkasi selvittäjän,
Peter Fredrikssonin, ja nyt on meneillään kansainvälisen
selvitystyöryhmän työ. Herää kysymys:
Kun kuitenkin hallitusohjelmassa on asuntopoliittisia linjauksia,
niin kuin ed. Kautto totesi, miksi niitä ei ole viety eteenpäin?
Miksi perusteltua ja perusteellista arviointia ei ole toteutettu
aikaisemmassa vaiheessa, jolloin tämän eduskuntakauden
aikana toimeenpano olisi mahdollista? Kyllä näen,
ettei tässä ole kyse pelkästään
määrärahoista ja aravan kehittämisestä, vaan
siitä, että puuttuvat työkalut tehdä isompia muutoksia
asuntorahoitusjärjestelmään.
Timo E. Korva /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täytyy siteerata pääministeri Lipposta
ja todeta, että voi tätä käsienpesua.
Vasemmistoliiton ja SDP:n puhujat ovat nyt todistaneet, että hallituksessa
ei voi asuntopolitiikkaa muuttaa, kun Rkp ja kokoomus vastustavat.
Miten siellä hallituksessa demokratia toimii ja päätökset
tehdään, kun minun laskujeni mukaan kuitenkin
vasemmistoliitolla ja SDP:llä on yhdessä selvästi
enemmän kansanedustajia ja myöskin ministerinpaikkoja,
mutta ennen kaikkea kansanedustajia, kuin mainituilla kahdella puolueella? Eikö tässä
pitäisi
nyt paljon enemmän tätä poliittista voimaa
ja suoraa parlamentaarista vastuuta kunnioittaa aivan pitemmälläkin
tähtäimellä pelisääntöjen
kunniassa pitämisen vuoksi?
Tarja Kautto /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ainahan me voimme täällä sitä pelisääntökeskustelua
harrastaa, mutta se nyt tuskin tässä asiassa auttaa
tämän pitemmälle.
Olen samaa mieltä siitä, että tällä hetkellä puuttuu
sellainen kokonaisjärjestelmä näistä ja että sinänsä hallitusohjelman
ohjelmakokonaisuus olisi antanut mahdollisuuksia tämä hoitaa.
Siitä, minkä takia tätä selvitystyötä ei
ole tehty aikaisemmin, en kyllä suostu ottamaan paineita
itselleni, koska olen koko ajan tuonut esille sitä problematiikkaa,
mikä tässä on. Minusta se pitää ehdottoman
kiireesti suorittaa, ja tiedän, että siitä on
jo erinäisiä visioita olemassa, jotka selkeästi
puolustavat sitä, että sosiaalista asuntotuotantoa
tarvitaan.
Hannu Aho /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kautolle: On vähän ihmeellistä,
että tässä otetaan näistä tällaisia
henkilökohtaisia paineita. Minusta tämä on
hallituksen asia. Asuntopolitiikka on ollut hallitukselta täysin
linjatonta. Hallituksen pitää luoda se. Ei se jää yksittäiselle
edustajalle minkään puolueen taholta.
Vielä se, mihin ed. Korvakin viittasi, että kyllä määrätyillä puolueilla,
jotka nyt puhuvat tämän puolesta, olisi mahdollisuus
kyllä tehdä, enkä usko, että muutkaan
puolueet sitä vastustavat.
Heitosta keskustan suuntaan: Kyllä me olemme puolustaneet
aina sosiaalista asuntotuotantoa. Sitä tarvitaan, mutta
sielläkin on tietenkin rajat, mutta sitä tarvitaan
koko maassa, ei niin, että panemme vastakkain Pääkaupunkiseudun
ja muun maan tässä. Joka puolella tarvitaan asuntoja.
Siihen pitäisi lisätä entistä enemmän
määrärahoja.
Tarja Kautto /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin vastata sillä tavalla, että en
tiedä, mikä keskustan järjestelmä on
ollut, mutta kyllä meillä edustajilla on ollut
tapana myös kantaa vastuuta siitä, minkälaista
työtä meidän ministerimme tekevät,
ja myöntää myöskin se, milloin
ollaan eri mieltä, ja myöntää silloin
myöskin se, kun ollaan samaa mieltä. Siinä mielessä minä ainakin
sanon, milloin tunnen, että hallitus ja oma ryhmäni
ei ole saanut aikaan sellaisia tuloksia kuin olisin itse toivonut.
Ulla Anttila /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tähän hallitusta koskevaan
kritiikkiin toteaisin sen, että Paavo Lipposen pääministerikausilla
on toteutettu sellaista työskentelytapaa, että vastuunalaisella
ministerillä on ollut erittäin suuri vastuu, jolloin
hänen toimintaansa puuttuminen muiden hallituspuolueiden
osalta on ollut hyvin vaikeaa.
Jos mietitään tätä kokonaisarvioinnin
laatimista, ei yksinomaan määrärahakysymyksiä, joista
riidellään ja taistellaan budjettiriihessä, niin
kokonaisarvioinnin aikataulun osalta katson kyllä, että vastuu
on nimenomaan asuntoministerillä, että tällaista
selvitystyötä ei ole tehty aiemmassa vaiheessa.
Siitä asiasta ei voi syyttää ketään
eikä mitään muita tahoja.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä hallituksen esitys
232 näiltä valtiopäiviltä, johonka
ed. Pekkarinen viittasi ja sanoi sitä tukevansa ja kannattavansa,
on luonteeltaan erittäin tekninen.
Tähän muuhun keskusteluun haluaisin ympäristövaliokunnan
suunnasta ja sen puheenjohtajana todeta, että valiokunta
on käynyt monen vuoden ajan — ed. Kautto on jäsen
siellä ja myöskin ed. Rakel Hiltunen paikallaolijoista — tätä keskustelua
ja etsinyt ikään kuin nimenomaan sen kipupisteen,
mistä johtuu, että yhteiskunnan tukema asuntotuotanto
ei lähde liikkeelle, minkä takia tapahtuu lainojen
konvertointia, mikä on taustalla. Tämän
vuoksi nimenomaan kuulimme valtiovarainministeri Niinistöä,
joka kävi 8.11. valiokunnassa kuultavana tästä asiasta.
Tuolloin keskiössä oli nimenomaan korkopolitiikka:
mikä on yhteiskunnan tukeman asuntorakentamisen saaman
lainakoron taso, koska se vaikuttaa välittömästi
asuntokustannuksiin. Tuolloin ja sen jälkeen tuponeuvottelussa
tuli tämä 6 prosentin korkokatto esille, ja on
todettu, että se on liian korkea. Se ei ole siis oikea.
Valiokunnasta on välitetty nimenomaan lausuntojen,
mietintöjen välityksellä julkisuuteen lukemattomia
kertoja se tahto, että aravatuotanto säilyy tässä maassa,
että sitä tuetaan, ja eduskunnan täysistunto
on vahvistanut tämän linjauksen. Nimenomaan näin
on tapahtunut. Mikä tässä on se polttopiste,
on ollut nimenomaan asiantuntijoiden, sanoisin: kaikkien asiantuntijoiden,
näkökulmasta se, että korkoprosentti
on liian korkea, kun ajatellaan esimerkiksi käytössä olevia
markkinakorkoja. Tässä asiassa ei erityisiä selvityksiä tarvita.
Tämä on aivan selvä asia, ja se on ikään kuin
se villakoiran ydin, joka on löytynyt ja joka yhteisessä käsityksessä on.
Hallitus on antanut koko joukon asuntolakeja, joista osa on
edelleenkin käsittelyssä: hallituksen esitys 100
ja erittäin tärkeä hallituksen esitys,
joka liittyy siihen, että kunnilla on mahdollisuus saada
kaavoituksen tuloksena tapahtuneesta maan arvonnoususta tietty osuus
hyväkseen. Nämä ovat menossa perustuslakivaliokunnassa. Tuosta
hallituksen esityksestä 100 on saatu perustuslakivaliokunnan
lausunto, ja tästä jälkimmäisestä hallituksen
esityksestä se on tulossa. Näin ollen meillä on
koko joukko ennen joulua tapahtuvaa päätöksentekoa
vielä, uskon, myös täällä täysistunnossa,
joka liittyy asuntotuotantoon.
Lisäksi kansainvälinen elvaluointi, joka liittyy
asuntotuotannon tasoon, joka on käynnistetty ministeriön
toimesta, on menossa, ja se valmistuu joulukuun aikana eduskunnan
istuntokauden aikana, jolloinka sitä varmasti voidaan myös tässä salissa
käsitellä. Myös selvitysmies Fredrikssonin
omat selvitykset valmistuvat samanaikaisesti.
Puhemies! Haluaisin vielä kiteyttää sen,
että kysymys silloin, kun todellakin mennään
tähän ed. Ulla Anttilan mainitsemaan sektoriministeriöiden
kompetenssiin ja ikään kuin heidän tekemismahdollisuuksiinsa,
budjettiosasto on se elin, osasto, valtiovarainministeriössä,
jonka kompetenssiin kuuluu korkopolitiikka, ja yksinkertaisesti
siellä lasketaan, kun puhumme korosta ja kattokorosta,
sitä, miten paljon valtion budjettiin palautuu rahaa erilaisilla
koroilla. Tämä on erittäin raakaa miljoonien
markkojen ja eurojen laskemista, koska kysymyksessä on
todellakin suuri volyymi. Tämä on se lähtökohta,
näkökulma, mikä valtiovarainministeriössä on
mainitussa budjettiosastossa tähän kysymykseen.
Taas voi sanoa, että asuntoministeriössä ympäristöministeriön
osalta tässä on kysymys tietysti siitä,
onko riittävästi asuntoja ja mikä on
nimenomaan vuokra-asuntotilanne. Tämä tilanne vaatii
keskustelua. Se vaatii uusia päätöksiä jatkossa.
Mutta uskon myös sen, että tässä on
näiden esimerkiksi hallitusten esitysten, jotka tätä asiaa
ovat helpottamassa, tultua tähän saliin mahdollisuus
jatkaa muussakin kohdin kuin tässä hallituksen
esityksessä 232.
Pekka Kuosmanen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Totean ed. Tiusaselle, että minusta
ei ole oikein se, että kunta ensin ostaa maan yksityiseltä kaupunkialueella
ja sen jälkeen kunta kaavoittaa. Mielestäni pitäisi lain
olla sellainen, että yksityinen voi kaavoittaa itse eikä tämmöistä sosialisointia
tässä välissä tapahtuisi.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt kyllä ed. Tiusaselle suosittelisin
rohkeutta. Hän kyllä rajaa niin kapeaksi sen vastuun,
mikä asuntoministerillä on, että ei tuollaisella
vastuujaotuksella asioita pysty hoitamaan. Kyllä asuntorahoituksen
hinta on erittäin tärkeä osa asuntopolitiikkaa,
ja kyllä siitä myöskin ministeri Siimes
kantaa vastuun.
Havaitsin muuten, että Suomessahan nyt ovatkin nämä asiat
aika lailla vasemmistoliiton käsissä. Asianomaisen
valiokunnan puheenjohtaja todellakin on vasemmistoliitosta. Lisäksi
olen havainnut, että Suvi-Anne Siimes on nimittänyt
tai nimityttänyt keskeisiin asuntopolitiikan virkamiespaikkoihin
häntä itseään lähellä olevia,
joko vasemmistoliitosta olevia tai hyvin lähellä vasemmistoliittoa
olevia, edustajia. Tämä koskee sekä Asuntorahaston
johtoa että myöskin ministeriön keskeisiä asuntopoliittisia
päätöksentekopaikkoja.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kuosmanen sanoi, että pitäisi
yksityisille antaa oikeus kaavoittaa rakennusmaata. Helsingissä on
ollut se ongelma, että täällä on
yksityisten maata kaavoitettu eikä sitten ole otettu asuntorakentamiseen
vaan annettu heidän odottaa, että odotusarvot
nousevat, ja näin keinotella. Esimerkiksi kotikaupungissani Jyväskylässä ei
kaavoiteta muuta kuin kaupungin omistamaa maata. Siellä on
tonttimaata tarpeeksi, se ei ole siitä kiinni.
Ed. Pekkariselle sanon, kun hän syyttää vasemmistoliittoa,
että myös meillä kotikaupungissani Jyväskylässä on
vuokra-asunnoista ja asunnoista puutetta. Siellä teki vasemmistoliiton
valtuustoryhmä aloitteen, että kaupunki ryhtyisi
rakentamaan sosiaalista asuntotuotantoa, mutta keskustan ryhmä ei
kannattanut tätä ajatusta. Meidän kotikaupungissamme
eivät ole markkinavoimat hoitaneet näitä asioita
vaan nyt pitäisi yhteiskunnan ruveta hoitamaan, kun eivät
markkinavoimat hoida. Tässä näistä teoista!
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kuosmaselle haluan ihan lyhyesti
todeta, että kaavoitus on kuntien monopoli ja kuntalaki
on vahva, kuntien itsehallinto on vahva. Tämä tuskin
on mikään sosialisointikysymys vaan kuntien itsehallintoon
liittyvä kysymys.
Edelleenkin tähän — ed. Pekkarinen
ei ollut paikalla puheenvuoron aikana — sikäli,
että kun eduskunnan ympäristövaliokunta
on etsinyt kipupistettä, mistä johtuu se, että yhteiskunnan
tukema asuntotuotanto ei menesty, vastaus myöskin, arvoisa
ed. Pekkarinen, ja ylijohtaja Ijäksen vastaus on se, että se
on korkotaso. Kun me kysymme, kuka sitä hallitsee, kuka
siellä istuu, kenen kädessä se on, se
on ministeri Niinistö, ed. Pekkarinen. Ministeri Niinistö oli
eduskunnan valiokunnan kuultavana tästä asiasta,
niin kuin puheessani mainitsin — erittäin positiivinen
kuuleminen, arvoisa puhemies, erittäin hyvä kuuleminen.
Tämä tapahtui 8.11., joka oli perjantai juuri
ennen tuponeuvotteluja.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen on täysin oikeassa,
että nämä talousasiat näiltä osin kuuluvat
ministeri Niinistölle, mutta totta kai ministeri Siimeksellä pitää olla
puhevalta ja hänellä sitä varmasti on.
Jos Niinistön johdolla tehdään päin
seiniä aivan vääriä ratkaisuja,
mitä ihmettä Siimes tekee hallituksessa? Mitä ihmettä hän
tekee siellä?
Ed. Kankaalle vaan totean, että minusta on hirveän
paljon parempi, että sosiaaliseen asuntotuotantoon keskittyneet
yhteisöt harrastavat vuokra-asuntotuotantoa Jyväskylässä kuin
että sitä tekee Jyväskylän kaupunki.
Olen ollut ja tulen jatkossakin olemaan täsmälleen
tätä mieltä.
Rakel Hiltunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tämä keskustelu ei
ole tuonut yhtään lisää potentiaalista
vuokra-asuntorakentamista. Erityisesti, kun Helsinki täällä otettiin
esille, haluan todeta ed. Kankaalle ja kollegoille, että Helsinki
lienee ainoita kuntia Suomessa, joissa asuntorakentamiseen soveltuvaa maata
ei ole myyty yksityiselle vaan aivan harvoja poikkeuksia lukuun
ottamatta kaupunki todella omistaa nämä maat.
Toisaalta haluan todeta, että yhteinen huoli meillä,
ed. Pekkarinen, on siitä, olemmepa hallituspuolueen tai
opposition edustajia, että esimerkiksi Helsingissä tavoitteena
oli 1 400 aravavuokra-asunnon rakentaminen tälle
vuodelle, mutta vajaa 700 toteutuu.
Ed. Pekkarinen, myöskään teidän
puheenvuoronne ei kyllä ole yhtään uutta
avausta tehnyt. Tässä on ministereitä ja
henkilöitä otettu esille vastuuseen, mutta miten
olisi, eikö yhteinen asia olisi nyt vaikuttaa siihen, että aravakoron
katto on se kysymys, jonka kautta uusia ratkaisuja löytyy?
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies, aivan lyhyesti: Ed. Hiltunen ei varmaan
kuullut. Minä jo ensimmäisessä puheenvuorossani
tämän asian nostin esille. Kun keskusta laati
vaihtoehtoisen talouspoliittisen linjapaperin, kyllä tämä aihealue
oli erittäin keskeisesti siinä esillä.
Sekä täällä sanotussa että monta
kertaa keskustan toimesta julki pannussa keskustelussa nämä keinot
ovat olleet esillä, ei vain korkokysymys, korkokysymys
yhtenä tärkeimmistä, mutta myös
muita keinoja tarvitaan.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Aivan oikein, ed. Pekkarinen, korkokatto,
siihen tulitte, ja se on ministeri Niinistön alainen asia.
Kun puhutte, miksi ihmeessä ministeri Siimes tämän
jälkeen edelleenkin on valtioneuvoston jäsen — ministeri
Dromberg tuli juuri saliin, ministeri Drombergilla on myöskin
ollut valtiovarainministeriön suhteen erilaisia näkökulmia — ministereillä on
erilaisia näkökulmia, se ei vaadi sitä,
että valtioneuvoston jäsenyydestä lähdettäisiin.
Puhemies! Olen aivan vakuuttunut siitä, että ministeri
Siimes jatkaa tätä työtä. Olette
oikeassa, se on laaja kysymys, ei ainoastaan kapea yhden sanan,
esimerkiksi "korkokatto", kysymys.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä oleva
lakiesityshän on enemmänkin tämmöinen
tekninen uudistus, semmoisena minä sitä pitäisin,
ja tietysti tässä muiden ohella kaipaan isoa linjaa.
Ed. Kautto, joka on mielestäni maan johtavia asuntopolitiikan
asiantuntijoita, käytti täällä erittäin
kriittisen puheenvuoron myöskin hallituksen asuntopolitiikkaa
kohtaan ja analysoi aivan oikealla tavalla ne ongelmat, joiden parissa
nyt ollaan.
Kyllä täytyy sanoa, ed. Hiltunen, että pääministeri
Lipponen silloin, kun hän oli vielä oppositiojohtajana,
muistutti aina siitä, että on hallituksen tehtävä tehdä avaus,
että oppositio ottaa sitten kantaa. Tällä kertaa
tämä osuu myöskin tähän,
että hallituksen täytyy tehdä uudet avaukset myöskin
asuntopolitiikkaan. Kun iso linja puuttuu, sen mukanahan puuttuu
kaikki, eli iso asuntopoliittinen visio, näkemys, strategia,
mitä toteutetaan, ja sen takia tavallaan ei ole päästy puusta
pitkään. Viime keväänähän
tehtiin yrityksiä ja päästiin hyvin pieneen
korkokannan uudistukseen, mutta tavallaan se uudistuspolitiikka hyytyi
aivan alkumetreille, ei päästy edes kunnolla siinä asiassa
vauhtiin.
Siksi sanonkin, että eihän tämä korkokysymys
ole kuin vain yksi asia, kaikki muutkin yleishyödyllisten
lainojen ehdot ovat toinen iso pullonkaula tässä.
Sen takia nyt pitää nähdä, että tätä menoa
koko sosiaalinen asuntotuotanto, koko Ara-tuotanto, ajautuu maassa
sellaiseen kriisiin, jota osoittaa juuri se, että Helsinki
pääsee tavoitteessaan ehkä puoleen. Koko
maan tavoite on 13 000 tälle vuodelle, ja hyvä,
että siitäkään päästään
puoleen. Tämä lainajärjestelmä ei
tällä hetkellä kiinnosta niitä yleishyödyllisiä rakentajia,
jotka sitä voisivat käyttää,
johtuen juuri sen takaisinmaksuehdoista, johtuen korkotasosta, joka
on selvästi markkinakorkoa korkeampi, eikä tupopaketin
yhteyteen solmittu lisämäärittely 6 prosentin
korkokatosta tuo apua juuri mihinkään. Se tuo
merkitystä vain noin 10 prosenttiin vanhaa lainakantaa,
yli 90 prosenttia jää edelleenkin vanhojen säädösten
piiriin, ja edelleenkin niillä, jotka ovat tämän
piirissä, on suuria vaikeuksia tavallaan päästä oikeanlaiseen
takaisinmaksuohjelmaan, joka jättää sitten
varoja vaikkapa hyvin tärkeään asiaan
elikkä nyt jo aika vanhojen kerrostalojen korjaukseen ja
remontointikustannuksiin, joita Pääkaupunkiseudulla varsin
paljon tänä päivänä on.
Sitä huolta ja niitä syitä on analysoitu
varmasti ympäristövaliokunnassa mutta myöskin
erittäin huolella ja perusteellisesti valtiovarainvaliokunnan
asunto- ja ympäristöjaostossa ja pohdittu nimenomaan
tavallaan nyt sitä, mikä on nyt tässä se
kuningaspultti, jonka avaamisen myötä päästään
eteenpäin. Siksi on hyvä palauttaa mieliin viime
viikolla hyväksytty lisäbudjetti, jossa eduskunta
hyväksyi selvästi lausuman: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus ryhtyy vielä näillä valtiopäivillä toimenpiteisiin
aravalainajärjestelmän korjaamiseksi siten, että korko-,
vuokra- ja käyttövastiketasoa voidaan alentaa
ja edellytyksiä asetettujen tuotantotavoitteiden saavuttamiseksi
parannetaan."
Jälleen seuraa tästä kysymys, onko
tällaisella eduskunnan yksimielisellä ponnella
sitten mitään merkitystä. Tässä on
selvä kanta siihen, että näillä valtiopäivillä ja
tämän hallituksen on tuotava, aikaa vielä on,
sellaisia korjaavia ehdotuksia, ja tästä tullaan
nyt juuri siihen, kuka kantaa vastuuta. Kyllä kaikki sektoriministerit
kantavat vastuuta omalta sektoriltaan, se on ihan selvä asia,
vaikka valtiovarainministeriö virkamiehineen ja niine virkamiehineen,
jotka vastaavat asuntopolitiikasta, ovat olleet tavallaan asiantuntijakuulemisissa
hyvin ylimielisiä ja ovat edustaneet näkemyksiä,
joihin kukaan muu koko tässä rakentamisen arvoketjussa
ei ole voinut yhtyä. Siitä huolimatta totta kai
on selvää, että asunto-, ympäristöministeriö kantaa
asuntopolitiikasta keskeisimmän vastuun ja tässä tapauksessa
tietysti asuntopolitiikasta vastaava ministeri Siimes, jolla pitää olla
totta kai avauksentekijän rooli, niiden ehdotusten, uusien
avausten tekijän rooli, millä hallitus sitten
muotoilee ehdotuksensa ja tulee tänne eduskuntaan. Varmasti
ei jää eduskunnasta näiden uudistusten
tekeminen kiinni, sen on minusta tämänkin päivän
keskustelu jo osoittanut.
Iso kysymys on myös sitten, rouva puhemies, se, onko
tälle yleishyödylliselle rakentamiselle sitten
tarvetta. Me näemme, että sille on tarvetta ja
erityisesti Pääkaupunkiseudulla, tarpeita on eri puolilla
Suomea, toki siellä on myös hyvin erityyppisiä ongelmia
eri alueilla, mutta jos markkinat toimivat täällä sillä tavoin,
että tavallaan esimerkiksi koulutetun työvoiman
saanti vaikkapa terveydenhoitoalalla tai vaikkapa poliisisektorilla
alkaa olla kiinni siitä, pystyykö perinteinen suomalainen
aviopari enää hankkimaan täältä markkinaehtoista
asuntoa, totta kai me olemme tilanteessa, että sosiaalisen
asuntotuotannon järjestelmän täytyy toimia,
ja jos se ei toimi, sitten täytyy olla kykyä uudistaa
rakenteita. Tämä nyt on mielestäni tavallaan
tällä hetkellä se suurin ongelma, johon
ministeri Siimes ei ole kyennyt tarttumaan, vaikka tietoa pitäisi
olla. Hyvä analyysi, kokonaiskäsitys siitä,
missä me menemme, on olemassa. Kaikki yleishyödylliset
rakentajat itse sanovat, ovat sanoneet jo pitkään,
että näillä ehdoilla ja tällä korkokannalla
ei synny asuntoja. Sen takia tällä kysymyksellä on
mielestäni tavattoman kiire, ja millään
muulla tämä kelkka ei liikahda kuin sillä,
että ministeri Siimes ohjeistaa omia virkamiehiään
tekemään sellaisia uusia avauksia yleishyödyllisen
rakentamisen rakenteeseen, joista tulee sitten aikanaan hallituksen
kanta, ja hallitus tuo ne esitykset eduskuntaan.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Laukkasen puheenvuoron johdosta
haluaisin todeta, että uusia esityksiä on tulossa
ja varmasti virkamiehiä on ainakin ympäristövaliokunnan
näkökulmasta ohjeistettu. Olemme kuulleet ympäristöministeriön kannan
korkokaton suhteen. Se oli sellainen, johon valtiovarainministeriöstä sanotaan,
että he eivät ole edes laskeneet euroissa, mitä se
tulee maksamaan valtion taloudelle. Näin ollen tämä asia
on taatusti ministerin käsissä. Erittäin
tärkeää, toistan sen: evaluointi on tulossa,
myöskin erityisasiantuntija Fredrikssonin tekemä selvitys on
tulossa tämän syksyn aikana ennen joulutaukoa.
Matti Huutola /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Rakentaminen tai ylipäätänsä asuntorakentaminen
on ollut aina suuri ongelma, ei se ole tämän päivän
ongelma. Totta kai aravarakentamisessa myöskin, jos puhutaan
Pääkaupunkiseudusta, ongelmana on ollut se tosiasia, että tämä muuttoliike,
mikä on kohdistunut Pääkaupunkiseudun
alueelle, on ylikuumentanut tietyllä tavalla rakennusalaa,
mikä aiheuttaa myöskin sitten paineita sosiaalisen
asuntorakentamisen kustannusvaikutuksiin, mikä on myöskin vaikuttanut
siihen, käynnistyykö näitä työmaita. Nythän
on niin, että Pääkaupunkiseudun kaikki rakennusliikkeet
eivät niillä ehdoilla, mitkä menevät
aravarajoihin, jätä edes urakkatarjousta. Ei ole
rakentajaa, joka rakentaisi välttämättä sen kohteen
ylös, joka on sellainen kustannusvaikutuksilta, elikkä kyllä tämä valtava
talouden kasvun keskittyminen Pääkaupunkiseudulle
on se perussyy, mistä johtuvat kuitenkin Pääkaupunkiseudun
asumisen ongelmat.
Se on todettava, niin kuin ed. Tiusanen totesi, että ehdotuksia
on tehty hallituksen sisällä ja niitä tullaan
edelleen tekemään (Puhemies koputtaa) Myönnettävä on
se, että hallituksen sisällä ei ole ehkä riittävää halua
aravarakentamisen tehostamiseen.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Huutolan puheenvuoron johdosta:
Totta kai on näin, että voimakas markkinakysyntä,
muuttoliike, aiheuttaa juuri sen olemassa olevan tilanteen. Mutta
tämähän onkin se syy, minkä takia
yleishyödyllisen sosiaalisen asuntotuotannon ehtojen pitää olla
olennaisesti parempia kuin markkinatuotolla rakentamisen. Tämä on
... (Ed. Tiusanen: Korko!) — Aivan, ei vaan, ed. Tiusanen,
pelkkä korko, se on yksi elementti tässä,
vaan kaikki muutkin ehdot.
Se on tavattoman laaja rakenne koko tämän yleishyödyllisen
lainapolitiikan hallinnointi, ja sen takia sen kokonaisuuden pitää olla
sellainen, että nyt myös rakennusliikkeet luetaan
yleishyödyllisiksi rakentajiksi ja saavat sen oikeuden,
että niillä on intressiä siihen myöskin
tarttua.
Mitä tulee sitten näihin evaluointeihin ja
selvityksiin, minusta tuntuu, rouva puhemies, että meillä on
kyllä riittävästi tietoa, mikä on
tilanne. Nyt tarvitaan vaan sellaisia toimenpide-ehdotuksia, jotka
muotoutuvat päätöksiksi ja joilla pystytään
nyt tunnistettavissa olevat ongelmat korjaamaan.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Rouva puhemies! Hallitus, varsinkin näin laajapohjainen
hallitus, voi viedä kaikki ne asiat läpi, mitä se
pitää tärkeinä. Mutta asuntopolitiikka,
erityisesti sosiaalinen asuntotuotanto, aivan selkeästi
näyttää olevan hallitukselle aivan toissijainen,
viimesijainen asia. Tämä on todella murheellista,
kun ajatellaan, että meillä on kuitenkin vasemmistojohtoinen
ja vahvasti koko vasemmistoa edustava hallitus. Sen luulisi kantavan
huolta kohtuuhintaisista, -ehtoisista asunnoista myös sille
väestönosalle, joka on jäänyt
tässä yhteiskunnassa heikoille. Näistähän
tässä on tosiasiassa kysymys pitkälti.
Täällä on toivottu ja puhuttu jostakin
valtavasta kokonaisuudistuksesta. On aivan selvää,
että tarvitaan aika laajoja kokonaisuudistuksia asuntopolitiikassa,
mutta edes tätä korko-ongelmaa, joka tulee vastaan
joka puolelta, ei ole hoidettu — se on edesvastuutonta — yhtä pientä osaa. Eduskunnan
selvä enemmistö on tässä asiassa
tämän takana, mutta tekö olette vasemmistoliitossa
ja myös sosiaalidemokraatit vain panttivankeina hallituksessa,
kun ette saa hoidettua tätä asiaa? Vai oletteko
te heittäneet tämän asian niin kauas
omassakin arvomaailmassanne, että ette haluakaan sitä ajaa?
Tosiasiallista ajointoa ei näy missään.
Ylijohtaja Ijäs sanoi, kun oli keskustelu jokin aika
sitten, että tämä korkokysymys on se
keskeisin ja kiireisin asia, joka pitää hoitaa.
Hoitakaa se, siinä ei kauan aikaa mene.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Rouva puhemies! Ed. Kankaanniemi käytti ihan sinänsä perustellun
puheenvuoron, joka jälleen kerran nosti sen korkokaton
pöydälle, ja ed. Kankaanniemen perustelut olivat
sinänsä ihan oikeat. Ed. Laukkanen, joka on myös
paikalla vielä, jälleen totesi, että se
on vain yksi asia. Mutta se on joka tapauksessa kaikkein tärkein
asia, ja toinen tärkeä asia on esimerkiksi tämä,
ed. Laukkanen ja muut tietävät: inflaatio +1
prosentti. Sen pitäisi olla 0,5, millä luodaan
hintaa tälle koko järjestelmälle. Nämä ovat
niitä nopeita päätöksiä,
mitä pitää pystyä tekemään.
Tarja Kautto /sd:
Arvoisa puhemies! Tulen tänne, kun en tiedä,
mahtuuko puhe ihan siihen 2 minuuttiin.
Minun mielestäni tässä tilanteessa
asuntopolitiikassa on sinänsä meneillään
semmoinen suuri paradoksi siinä mielessä, että tällä hetkellä ei
todellakaan ole puute sinänsä rahasta, että saataisiin
lisää aravavuokra-asuntoja. Rahaa olisi Asuntorahastossa,
ja jos sieltä loppuisi, niin rahaa olisi edullisesti saatavissa
lisää lainahakumenettelyllä. Ongelma
on todella siinä, minkälaiset ovat nämä yleispuitteet
ja kokonaiskuva tästä asiasta.
Sinänsähän se, miksi on jouduttu
tähän tilanteeseen, on ollut siinä mielessä ihan
myönteistä kehitystä, että Emulla
ja EU:lla, kun on eurorahoitusjärjestelmä ollut,
on ollut erittäin voimakas vaikutus nimenomaan korkoihin.
Sen ansiosta on osittain jouduttu tähän tilanteeseen.
Eli markkinaraha on halvempaa kuin mitä se on ollut sillä järjestelmällä,
jota Valtion asuntorahastossa on käytetty.
Täällä on nyt voimakkaasti noussut
esille, että pitäisi luoda korkokatto. Jos tässä luodaan
selkeä korkokatto, niin pahimmassa tapauksessa me joutuisimme
puolivuosittain sitä korkokattoa täällä käsittelemään
ja käymään tätä eipäs—juupas-keskustelua,
koska vaikka me päättäisimme, että korko
pysyy vakaana, se tuskin meidän päätöksillämme
toteutuu.
Siksi minun mielestäni tätä kokonaisratkaisua on
lähdettävä rakentamaan siltä pohjalta,
että tietynlainen, käyttäisin ehkä sanaa,
joustokorko määräytyisi sen mukaisesti,
miten markkinakorot määräytyvät.
Kun käytetään sosiaaliseen asuntotuotantoon
rahaa — valtio aivan selkeästi on ottanut kannan,
että se on niin sanottua sosiaaliseen tuotantoon tarkoitettua
rahaa, mikä minun mielestäni tarkoittaa silloin
ilman muuta sitä, että se on halvempaa rahaa kuin
mitä yksityisiltä markkinoilta saadaan — silloin
tämmöinen korkojärjestelmä pitää rakentaa
niin, että korko tarvittaessa laskisi, tarvittaessa nousisi,
mutta varmasti siihen pitää jotkut rajat tehdä.
Mutta sanoisin, että ne rajat pitää tehdä vähän
samanlaisella ajattelulla kuin aikaisemmin, kun puhuttiin, että markka
jousti tai rahanarvo jousti jonkun tietyn putken sisällä.
Samanlaista järjestelmää pitäisi
pystyä rakentamaan valtion sosiaaliseen tuotantoon, sosiaaliseen
toimintaan, käyttämään rahastoon.
Uskoisin, että siltä pohjalta tämä asia
saisi järkevyyttä ja kestävämmän
pohjan nimenomaan ajatellen vuosia eteenpäin eikä myöskään
ajauduttaisi siihen tilanteeseen, mihin on ajauduttu niin sanottujen
vanhojen aravalainojen suhteen, kun riippuen siitä, minä aikana
ne on rakennettu, on ollut minkinlaiset lainoitusehdot. Siitä johtuen
esimerkiksi tällä hetkellä vuosille 94—97
sattuneet lainat ovat muistaakseni kaikista kalleimpia ja niistä tällä hetkellä maksetaan
todella niin sanottua ylikorkoa, josta on aiheutunut se, että sekä näiden
erilaisten yhteisöjen että kaupunkien ja kaupunkien
omistamien yhteisöjen on kannattanut ottaa niin sanottua
markkinalainaa ja maksaa pois Asuntorahastolta otetut lainat. Jos
järjestelmää muutetaan, niin ei kannata
rakentaa järjestelmää, jonka kanssa oltaisiin
taas samanlaisissa vaikeuksissa.
Kenen tämmöiset virhearvioinnit sitten kuuluisi
kustantaa? Valtiovarainministeriön osalta meille annettiin
selitys ympäristövaliokunnassa, että he
laskevat kaikki valtion ottamat lainat tavallaan yhteen pottiin
ja katsovat sitten, miten niitä maksetaan. Vaikka Asuntorahastolla
on oma rahastonsa, niin silti he laskevat rahat VVM:n puitteissa
niin sanottuun valtion lainapottiin ja katsovat, että silloin
kannattaa valtionkin myös hoitaa, että näitä kalleimpia
lainoja tulee maksettua pois. Se on tietysti tämmöistä kokonaisvaltaista
valtion lainapolitiikkaa.
Mutta se, mistä olen eri mieltä siinä,
on se, pitääkö sinne laskea tietyllä tavalla
sosiaalisena lainoituksena annettuja lainoja. Minun mielestäni
ei pitäisi, vaan niiden osuus pitäisi käsitellä loppuun
asti niin sanottuna sosiaalisena lainoituksena eli tehdä silloin
näiden osalta erilainen ratkaisu, harrastaa erilaista politiikkaa
kuin se, mitä tehdään kokonaisuutena
valtion harrastamassa lainapolitiikassa. Tässä sanoisin,
että jos valtiovarainvaliokunta haluaa johonkin asiaan vielä enemmän
ottaa kantaa, niin tässä on se kiinnekohta, johon
kannattaa puuttua ja katsoa nyt vielä budjettikäsittelyn
yhteydessä, kuinka hoidetaan valtion kaikkia erilaisia
niin sanottuja lainoja. Tähän toivon, että löytyisi
vielä ratkaisu.
Toisena asiana, mikä täällä on
otettu esille, on ollut maapolitiikka. Ymmärrän
sen, että ed. Kuosmanen edustaa jotakin semmoista äärilaitaa,
että meikäläisen on aivan mahdotonta
ymmärtää sitä ajattelutapaa.
Tällä hetkellä valiokunnassa on valmisteilla
myöskin laki, jossa lähdetään
siitä, että kun kaavoitetaan maata, niin siitä aiheutuvia
jatkotoimenpiteitä eli maan käyttöön ottamiseksi
vaadittavia kunnallistekniikan ja yhdyskuntarakenteen maksuja voidaan
sopimuksilla tasata. Tämä ei koske niin sanottua
mummonmökkipolitiikkaa — sieltä ovat
poissa tämmöiset pienet kohteet — vaan
nimenomaan sitä, kun laaditaan laajempia sopimuksia, jotta
saadaan järkevästi tonttialueita käyttöön.
Toivon, että tämä lakiesitys, joka
on tietääkseni valmisteltu aikamoisella laajapohjaisuudella ja
niin, että oppositionkin edustus on ollut mukana, saadaan
hyväksyttyä todella tällä eduskuntakaudella.
Se on kaikkien niiden asiantuntijoiden mukaan, joita valiokunnassa
on kuultu — nimenomaan, jotka vastaavat kaupunkien maapolitiikasta,
isojen kuntien maapolitiikasta — järkevä ja
hyvä vaihtoehto.
Sitten täällä puututtiin myös
siihen, kuka rakentaa, ja sanottiin, että kunnan rakentama
tai kunnan asunto-osakeyhtiön rakentama on usein edullisempaa.
Näin on, mutta minun mielestäni yksi perusongelma,
mikä tällä hetkellä on, on nimenomaan
se, että meillä ei ole tarpeeksi näitä erilaisia
tuottajia ja rakennuttajia. Tällä hetkellä tämän
tyyppiset yleishyödylliset rakennuttajat kuin VVO ja Sato
ovat vetäytyneet toiminnasta johtuen juuri siitä järjettömyydestä,
mikä tällä hetkellä tässä lainapolitiikassa
on. Mutta minun mielestäni periaatteen ei pidä olla,
että vain kaupungit tai kaupunkien omistamat yhtiöt
rakentaisi, vaan nimenomaan näiden niin sanottujen perinteisten
yleishyödyllisten lisäksi pitäisi löytyä muita
vastaavia toimijoita. Ei asiaa ratkaise se, että työnnettäisiin
työt yhdelle, vaan meiltä puuttuu nimenomaan monia
toimijoita, jotka sitten myöskin jonkinlaista kilpailua
harrastaisivat keskenään.
Sitten, mitä on tullut tähän Pääkaupunkiseudun
ylikuumentuneeseen tilanteeseen, jos asiaa haluaa tarkastella yksisilmäisesti,
niin voi näinkin todeta. Mutta kyllä minä kehottaisin
katsomaan nyt vähän pidemmältä aikaväliltä asukasmäärän
kehitystä ja muuttoliikekäyriä. Pääkaupunkiseudulla
on ollut, oliko viime vuonna, niin, että Vantaa oli menettävä kunta.
Ei tosin paljon, taisi olla yksi kaksi henkeä, vai oliko
se niin, että tänä vuonna tulee tilanne
olemaan näin. Kyllä tilanne on paljolti nyt se,
että meidän nuoremme ovat näillä markkinoilla.
Mutta sitten, meillä on jälleen täällä Pääkaupunkiseudulla
näitä omia erityispiirteitämme, joita
on myös se, että täällä erotaan
ja täällä asutaan yksin yhä enemmän
ja enemmän eli on kovempi sisäsyntyinen asuntojen
tarve. Lisäksi näyttää siltä,
että myös maahanmuuttajista, syystä tai
toisesta tulijoista, täällä kannetaan
suurin vastuu. Me olisimme toki iloisia, jos muuallakin Suomessa
pystyttäisiin vastaamaan näihin haasteisiin, mutta
usein on tilanne se, että olipa kyse maahanmuuttajasta
tai eroavasta, niin tänne vähintään
yksi lähetetään perhekunnastaan tai haluaa
tulla tänne.
Sitten täällä oli myöskin
tämä evaluointi esillä. Olen myöskin
sitä mieltä, että kylläpäs
sattui sopivan myöhään, olisi tuo sietänyt
tehdä aikaisemminkin. Minulla kyllä on se käsitys
kanssa, että se, kuka tämän evaluointikepposen
ja -hevosen tässä on keksinyt, haluaa nimenomaan
ratsastaa niin, että tällä eduskuntakaudella,
tällä hallituskaudella, ei enää tehtäisi
niitä tarpeellisia muutoksia, vaan yritetään
todella ajaa tämä asuntopuoli sellaiseen kriisiin,
että voidaan sanoa, että kun ei rakenneta aravaa,
niin kukapa sitä tarvitsisikaan.
Matti Huutola /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On varmaan totta se, mitä ed. Kautto
sanoi muuttoliikkeestä sinänsä Pääkaupunkiseudulla.
Lähinnä haluaisin tarkastella sitä, kuten
totesin äskeisessä debatissa, että Pääkaupunkiseudun
rakennuskustannukset ovat kohtuuttoman kovat ja karkaavat käsistä.
Tähän vaikuttaa tietenkin valtava talouden kasvu,
mikä kuitenkin koko Pääkaupunkiseudulla
on, joka sitten olennaisesti vaikuttaa myös rakentamiskustannuksiin
ja myös rakentamisen käynnistymiseen.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Minusta on aivan selvää,
että Pääkaupunkiseudulla on tavallaan
rooli olla myöskin monessa asiassa Suomen veturina. Sen
takia on ihan selvä asia, että tietynlainen muuttoliike
on vain hyväksyttävä. Tänne hakeudutaan
opiskelemaan, tänne hakeudutaan tietyille osaamisalueille
töihin omasta vapaasta halusta, ja silloin täytyy
markkinoiden rinnalla toimia myöskin sellaisen sosiaalisen
asuntotuotannon, jonka ed. Kautto oikein hyvin kuvasi, koska sillä on
monia eri tarvitsijoita. Nyt voidaan jo sanoa, että eräitä sellaisia
toimialoja on, joiden kehittymisen pullonkaulaksi on muodostunut
asuntopolitiikka. Vaikka asuntojenhan pitäisi olla itsestäänselvä perusoikeus
kaikille kansalaisille, näin tänä päivänä se
ei missään tapauksessa ole.
Jäin vain pohtimaan, mitä mahtavat olla sitten,
ed. Kautto, ne muut toimijat, joita pitäisi tähän
saada. Minusta on hyvä, että tätä perinteisten yleishyödyllisten
rakennuttajien listaa laajennettiin, mikä tahansa rakennusliike
voi sellaiseksi hakeutua, mutta mielenkiinto on vähäistä.
Käännetään vielä tämäkin
kolikko toisin päin: parannetaan nyt niitä lainaehtoja,
korkotaso ratkaisevalla tavalla alemmaksi, takaisinmaksuehdot olennaisesti
paremmiksi, ja olen aika vakuuttunut, että ne, jotka tänä päivänä omaavat
yleishyödyllisen rakentajastatuksen, kiinnostuvat varmasti
hyvinkin nopealla tavalla ja markkinoille alkaa sitten tulla myöskin
asuntoja, joilla on myöskin, ed. Huutola, suhdannepoliittinen
merkitys tähän aikaan.
Tarja Kautto /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta on hyvä, että edes
jossain Suomessa kuumenee, että näkee, että jonkin näköistä talousmeininkiä on
menossa. Missäpä muualla se tapahtuisi jos ei
täällä, koska rakenteet Suomessa nyt
vain sattuvat sellaiset olemaan. Päinvastoin pitäisi
todeta, että kyllä saman tien, kun täällä rakennetaan,
se merkitsee työtä, työtä, työtä muualla
Suomessa. Se merkitsee myöskin verotuloja. Tämä kannattaa
aina muistaa.
Miten saadaan lisää toimijoita? Näen,
että keino on todella tämä järjestelmä,
jos se saadaan kuntoon. Minkä takia nykyiset yleishyödylliset eivät
rakenna? Siksi, että järjestelmä on järjetön. Se
ei toimi, se ei ole kunnossa. On todella niin, että sen
jälkeen, kun saadaan tämä järjestelmä kuntoon,
voimme tosiaan ruveta ihmettelemään, että kas
kummaa jos ei löydy lisää toimijoita.
Christina Gestrin /r:
Värderade talman! En tiedä, miksi ed. Kautto
aikaisemmassa puheenvuorossaan erityisesti syytti Rkp:tä sosiaalisen asuntotuotannon
vastustamisesta. Mielestäni tämä syytös
on aiheeton, enkä tiedä, mitkä olivat ed.
Kauton perusteet tähän mielipiteeseen.
Svenska folkpartiet har alldeles nyligen konstaterat att den
sociala bostadsproduktionen är mycket viktig och att det
behövs åtgärder och förändringar
för att få den att fungera. Vi har uttryckt vår
oro över att man i år kommer att producera långt
färre bostäder med aravastöd än
vad regeringen hade förutspått. Man uppnår
inte målet på 12 000 bostäder,
långt därifrån.
Vi har bland annat konstaterat att det är viktigt att
regeringen vidtar sådana åtgärder att
man kan garantera rimliga boendekostnader i statligt belånade
bostäder. Vi har också efterlyst en tydligare koppling
av aravaräntan till marknadsräntan, dock så att
det skulle finnas ett övre tak för den. Jag tycker
det var precis samma sak som riksdagsledamot Kautto själv
framförde här för en stund sedan.
Speciellt har vi betonat vikten av att till huvudstadsregionen
få mera bostäder till rimligt pris och hänvisar
bland annat till den stora efterfrågan på bostäder
för personer med ganska låga löner, såsom
vårdare, lärare och andra grupper, bland annat
studerande, som definitivt behöver bostäder och
inte har möjlighet att betala de höga kostnader
som i dagens läge begärs för sådana
lägenheter som producerats på allmänna
marknaden utan aravastöd.
Tarja Kautto /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tietysti se, että saman puolueen sisällä on
eri tavoin ajattelevia ihmisiä, on tosiasia. Tiedän,
että Rkp:ssä on ihmisiä, jotka pitävät
kohtuuhintaista aravavuokra-asuntotuotantoa ja aravatuotantoa erittäin
tärkeänä ja ovat olleet vaikuttamassa
tähän suuntaan. Haluan peräänkuuluttaa
nimenomaan sitä, että en muista kuulleeni, että teidän
rkp:läiset ministerinne olisivat olleet tukemassa sitä,
että tähän asuntojärjestelmään
pitää nyt saada vielä kiireesti tällä eduskuntakaudella
muutos. Sen toivoisin todella kuulevani, niin että hallituksessa
syntyisi yhtenäinen enemmistöratkaisu asiasta.
Christina Gestrin /r (vastauspuheenvuoro):
Värderade talman! Det utlåtande som jag
nyligen hänvisade till är ett utlåtande
som Sfp:s arbetsutskott, där naturligtvis våra
ministrar också sitter med, enhälligt står
bakom. Det kan ju förstås hända att detta
inte har noterats i de tidningar som riksdagsledamot Kautto läser.
(Ed. Kautto: En kertonut lukeneeni lehtiä!)
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Voidaan todeta, että kaikki poliittiset
puolueet eduskunnassa ovat asettautuneet yleishyödyllisen
rakentamisen taakse. Kukaan ei ole ilmoittanut, että arava
on aikansa elänyt. Mutta tällaista henkeä on
olemassa. Se liikkuu, se ei aina tule esiin, mutta sitä kuitenkin
on ja se voi taustalla vaikuttaa.
Arvoisa puhemies! Ed. Pekkarinen aikaisemmin peräänkuulutti
tekoja. Tiedämme, että näitä aloitteita
on tulossa tämän vaalikauden aikana mutta myös
tämän vuoden aikana. Tästä rahan hinnasta
haluaisin sanoa, että ainut asia, joka täälläkin
konkreettisesti tulee ilmi, on korkotaso, puhutaanpa korkokatosta
tai joustavasta koron hinnasta. Sen tyyppisiä ajatuksia
ja valmisteluita on, että koron hinta tulisi olemaan valtion
sisäänlainaaman rahan keskikorko kolmen vuoden
liukuvana keskiarvona, ja se sitten liukuvasti muuttuisi ajan myötä.
Siis valtion itsensä kolmena vuonna sisäänlainaaman
rahan keskikorko. Esimerkiksi tämä olisi yksi
lähtökohta sille, millä hinnalla annetaan
lainaa yleishyödylliseen rakentamiseen.
Uskon, että tämä keskustelu on sinänsä ollut hyvä ja
on tullut monia mielipiteitä esiin, mutta ilmeisesti tahto
kaikilla on sama.
Keskustelu päättyy.