4) Lakialoite laiksi kansanedustajain eläkelain ja kansanedustajain
perhe-eläkelain 1 §:n muuttamisesta
Inkeri Kerola /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsittelyssä ollut
lakialoite kansanedustajan eläkelain muuttamisesta on valmisteltu
syksyllä yhteistyössä puhemiehen, eduskuntaryhmien
puheenjohtajien sekä eduskuntaryh-mien kanssa.
Aloite merkitsee, että nykyinen sopeutumiseläke,
johon on oikeus 7 edustajavuoden jälkeen, muuttuu määräaikaiseksi
sopeutumisrahaksi. Valiokunta piti lakialoitteessa ehdotettua muutosta
kannatettavana. Sopeutumisrahan määräaikaisuus
on saman suuntainen yleisen eläkepolitiikan työhön
kannustavien linjausten kanssa ja tästä syystä perusteltu.
Muissakin eläkejärjestelmissä on pyritty
luopumaan sellaisista eläkemuodoista, jotka mahdollistavat
varhaisen eläkkeelle jäämisen.
Sopeutumisrahan saaminen edellyttää, että on toiminut
kansanedustajana vähintään 3 vuotta. Sopeutumisrahan
kesto ja taso puolestaan riippuvat edustajakauden pituudesta sekä saaduista palkkioista.
Kuten mietinnössä todetaan, sopeutumisrahan minimimäärä on
28 prosenttia edustajanpalkkiosta eli nykyisestä palkkiosta
laskettuna noin 1 750 euroa. Jos edustaja sopeutumisrahalle
jäädessään saa jostain toisesta
järjestelmästä ansioeläkettä,
se yhteensovitetaan sopeutumisrahan kanssa. Lisäksi sopeutumisrahaa
vähentävät täysimääräisesti
niin ansio- kuin pää-omatulotkin. (Hälinää)
Puhemies:
Anteeksi, ed. Kerola, aivan hetkinen. Täällä toimii
nyt kymmenkunta erilaista keskustelukerhoa. Pyydän siirtymään,
ellei käsiteltävä asia kiinnosta, käytävän
puolelle jatkamaan niitä keskusteluja. — Olkaa
hyvä.
Pääomatulojen huomioiminen on tämän
tyyppisten etuuksien ja ainakin eläkkeiden toimeenpanijoille
uusi asia ja tulee toimeenpanossa edellyttämään
tietojen keruuta tuloista myös jälkikäteen.
Sopeutumisrahan kesto määräytyy edustajantoimen
pituuden perusteella ja on edustajavuosista riippuen 1, 2 tai 3
vuotta. Sopeutumisrahalle jäävän pitkään
edustajana toimineen tulee olla iältään
vähintään 56-vuotias ja yhden kauden edustajana
toimineen vähintään 58-vuotias, jotta hän
olisi oikeutettu sopeutumisrahaan tätä pidemmäksi
ajaksi eli eläkkeelle jäämiseensä saakka.
Kansanedustajain vanhuuseläkkeen ikärajana säilyy
65 vuotta. Valiokunta toteaa, että kokonaisuutena tarkastellen
uudistus merkitseekin heikennystä edustajantoimen jälkeiseen
toimeentuloturvaan.
Lakialoitteen valiokuntakäsittelyssä tuli
esiin, että uudistuksella on heijastusvaikutuksia myös muuhun
sosiaaliturvalainsäädäntöön,
joita ei aloitteen lyhyessä valmisteluajassa ole voitu
ottaa huomioon. Kun eläke muuttuu sopeutumisrahaksi, joka
ei rinnastu eläkkeeseen eikä suoraan työttömyyskorvaukseen
eikä ehkä kultaiseen kädenpuristukseenkaan,
voi muita sosiaalietuuksia tai eläkkeitä myönnettäessä käytännön
ratkaisutoiminnassa syntyä tulkintaepäselvyyttä etuuden huomioon
ottamisesta. Tästä syystä valiokunta toteaakin,
että erikseen on selvitettävä uuden etuuden
mahdollinen huomioon ottaminen niin sairauspäivärahojen,
vanhempainrahojen, vammaisetuuksien kuin perhe- ja työkyvyttömyyseläkkeen
määrittelyssä.
Lakia tullaan soveltamaan ensimmäisen kerran vasta
vuonna 2015, koska laki koskee edustajia, jotka valitaan ensimmäisen
kerran tänä vuonna pidettävissä eduskuntavaaleissa.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan mietintö on yksimielinen,
ja valiokunta ehdottaa mietinnössään
lähinnä lakiteknisiä tarkennuksia lakiehdotukseen.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite on
kaikkien eduskuntaryhmien ryhmänjohtajien allekirjoittama
sopimus siitä, että kansanedustaja ei voi enää jäädä sopeutumiseläkkeelle
eläkeikäänsä saakka, jos putoaa
eduskunnasta tai luopuu tästä tehtävästä. Kyseessä on
vanha laki vuodelta 1967, ja valtio maksaa näitä eläkkeitä yhteensä noin
2 miljoonaa euroa tällä hetkellä.
Meistähän tulee putoamaan eduskunnasta tai luopuu
kansanedustajan tehtävästä noin yksi
kolmasosa ensi eduskuntavaaleissa. Se merkitsee 60:tä kansanedustajaa.
Tämä uusi sopeutumisraha ei kuitenkaan koske meitä.
Nyt sopeutumiseläke muutetaan sopeutumisrahaksi, jonka
pituus on, kuten puheenjohtajamme Kerola mainitsi, 1—3
vuotta riippuen siitä, kuinka kauan olemme olleet eduskunnassa.
Pienin eläke tulee olemaan ensimmäisen kauden
jälkeen 1 750 euroa kuukaudessa, ja siinä otetaan
muut tulot huomioon, myös pääomatulo,
niin että se on erittäin kohtuullinen. Ja vaikka
sitä voi kutsua kultaiseksi kädenpuristukseksi,
niin se ei ole kovinkaan kultainen. Sitä maksetaan 65 ikävuoteen
saakka ja sopeutumisrahaa voidaan maksaa, kuten puheenjohtajamme
sanoi, 59 ikävuodesta eteenpäin, jos ei siis ole
tullut työelämään.
Varmasti me kansanedustajat, jos putoamme eduskunnasta, olemme
niin fiksuja, että löydämme uuden työpaikan,
niin että tämä laki tulee olemaan erittäin
kohtuullinen eikä tule aiheuttamaan ongelmia seuraaville
sukupolville. Valiokunta kuitenkin toteaa, että lainsäädännön
selkeyden kannalta olisi tarpeen ajanmukaistaa kansanedustajan eläkkeitä sekä perhe-eläkkeitä
koskevat
lait kokonaisuudessaan.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Katson, että minun on tästä asiasta
hyvä puhua, kun en ole enää seuraavissa
eduskuntavaaleissa ehdokkaana eikä tämä koske
minua.
Mutta kun aikanaan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtajana
vastaavana aikana jouduin toteamaan, että huonosti valmisteltu
laki työllistää ihan liian paljon valiokuntaa,
valiokuntaneuvoksia ja muita lakiin vaikuttavia henkilöitä,
niin tässä tapauksessa, kun luin tämän
läpi, on taas vastaavanlainen tapaus, jossa tämän
valmistelun aika on ollut liian lyhyt, ja tämä jättää valtavan
paljon auki asioita, jotka tulee käytännössä myöhemmin
vasta ratkaista. Sen takia toivoisin, että tämän
tyyppisessä tilanteessa kuin nyt eletään,
kiire aika ja muuta semmoista, tällaiseen lainsäädäntövalmisteluun
kiinnitettäisiin vähän enemmän
huomiota ja pyrittäisiin tekemään tältäkin
osin, mitkä ongelmat tässä on havaittu,
niin selkeäksi tämä muoto, että sitä ei
tarvitsisi enää sitten tulkita erilaisissa toimielimissä.
Muilta osin on hyvä, että tämä on
saman suuntainen kuin muukin eläkelainsäädäntö,
ja tässä pyritään kannustavuuden
kautta saamaan kansanedustajatkin aktiivisemmin hakeutumaan työelämään
eikä jäämään lepäilemään
sen eläkkeen varaan.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Voisin olla yksi niistä edustajista,
jotka nyt jäisivät tämän kauden
jälkeen nauttimaan sopeutumisrahaa jopa 25 vuotta, niin
että siinä suhteessa täytyy sanoa puhemiehelle
ja koko kansliatoimikunnalle, että tämä esitys
on varsin perusteltu. Sehän nyt ei koske ketään
meitä salissa istuvia, mutta näen tämän
juuri niin, mihin ed. Valto Koski lopetti puheenvuoronsa, että tuo
kannustavuus nimenomaan kansanedustajille tämän
työrupeaman jälkeen on hyvin perusteltu. Siinä suhteessa
puhemiehelle ja koko kansliatoimikunnalle ja puhemiehistölle
täytyy antaa kiitosta, että tätä asiaa
on viety ripeästi eteenpäin. Toivotaan, että nuo
puutteet, joita tuossa esityksessä on, saadaan sitten valiokunnassa
korjattua.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Todellakin ed. Koski on aivan oikeassa, että tarvitsemme
kokonaisuudistuksen näihin kansanedustajien eläkkeisiin,
ja siihen varmasti seuraava hallitus ryhtyykin innolla. Tämä vanha vuodelta
1967 oleva lainsäädäntö on ollut
niin epäoikeudenmukaista, että kyllä oli
hyvä, että ryhmänjohtajat uskaltautuivat
tähän uudistukseen.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Pidän tätä merkittävänä parannuksena,
ja se on lähempänä sitä oikeustajua,
miten uskon valtaosan ihmisistä ajattelevan ylipäätään
siitä, millä tavalla erilainen turva on järjestetty
sen jälkeen, kun työtehtävät
loppuvat. On todella hyvä asia, että tähän
on nyt tartuttu, ja haluan tässä yhteydessä vaan
lyhyesti kiittää sekä puhemiestä että eduskuntaryhmien
puheenjohtajia siitä, että tämä asia on
nyt viety eteenpäin.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Itsekin olen pitkät ajat ihmetellyt
niitä erityisiä lisäetuja, mitä kansanedustajille
on annettu verrattuna muihin kansalaisiin. Niistä pitää pyrkiä mahdollisimman
suoraan luopumaan. Minun mielestäni tämä,
mitä ryhmien puheenjohtajat ovat nyt saaneet aikaan, on
erittäin hyvä esimerkki siitä ja osoittaa
suoraselkäisyyttä ja ryhtiä.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Käytän lyhyen puheenvuoron
ihan ed. Valto Kosken innoittamana. Olen nimittäin samaa mieltä kuin
hän tästä asiasta. Koko eläkelainsäädäntö on
yksi tärkeimpiä asioita, millä meidän ihmisten
tulevaisuutta ohjataan. Tämä on pakkotilanteessa
ilmeisesti poliittisista syistä tehty ratkaisu, ja minä toivon
kyllä, että tätä tarkastellaan kunnolla,
niin kuin valiokunnan mietinnön loppuosassa sanotaan. Esimerkiksi
tähän liittyviä tietoja ei nyt eduskunnalle
kerrottu: kuinka paljon tällä hetkellä näillä nykyisillä eläkesäännöillä meillä on
edustajia, jotka ovat eläkkeellä, ja miten kauan
he ovat näitä asioita nauttineet, ja miten heidän
myöhempi elämä on sitten mennyt eteenpäin.
Toivottavasti tätä asiaa on käsitelty valiokunnassa,
mutta siitä ei ainakaan kaikille edustajille tiedotettu.
Eli tässä on paljon kehittämistä vielä edelleen.
Tämä on ihan oikea askel, mutta aika vikkelästi
otettu.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tämä lakiuudistus
on nyt tässä pisteessä, ja olen ihan
samaa mieltä, että tämä tarvitsee
tällaista kokonaisuudistusta jatkon suhteen. On hyvä,
että tämä on mennyt tähän
suuntaan. Tässähän on kyse kansanedustajien
eläkkeitten huonontamisesta, mutta tämähän
vastaa paremmin sitä mielipidettä, joka kansalaisilla
on. Minun mielestäni tämä on oikeudenmukainen
uudistus.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin siitä, miten
paljon näitä edustajia on ollut ja miten suuri
tämä sopeutumiseläke on ollut: lakialoitteen
perusteluista löytyvät kyllä kaikki vastaukset
näihin liittyen.
Kun tätä asiaa käsiteltiin sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa, niin todettiin, että ne, jotka
toteuttavat tätä lainsäädäntöä,
pystyvät toteuttamaan lainsäädäntöä tämän
lakialoitteen perusteella. Sen ovat tehneet ryhmäpuheenjohtajat
yhdessä sihteerin ja puhemiehen kanssa, ja mielestäni
on hämmästyttävää,
että onnistuttiin niin pienessä ajassa tekemään
niinkin hyvä kuin tämä on. Mutta sitä kohtaa
muutettiin, että kansliatoimikunta ei käsittele
näitä hakemuksia: siihen tuli muutos, että kanslia
käsittelee ne.
Tänne jäi kansanedustajien kohdalle se, että meidän
eläkeikämme on 65 vuotta, kun normaali eläkeikä on
63—68 vuotta. Siinä oli se ajatus, että muutkin
kokisivat sitten samalla tapaa, että eläkeikä olisi
korkeampi, mutta tästä asiasta kyllä ryhmissäkin
ilmeisesti käytiin aika tiivis keskustelu.
Minun mielestäni tämä on sikäli
lainsäädäntöä, että tämä tehtiin
niin kuin pystyttiin, kuultiin asiantuntijat aika lyhyesti, mutta
tämän lain kanssa pystyy tälläkin
hetkellä elämään. Tässä ei ollutkaan
tarkoitus yhteensovittaa näitä asioita muihin
sosiaaliturvaetuisuuksiin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On tärkeätä, että tämä lainsäädäntö on
yleisen oikeustajun mukainen, kansalaisten hyväksyttävissä,
siitä näkökulmasta, mihinkä kuuluu
tietysti se erityistoimi, mikä kansanedustajan työ on.
Toisaalta on se näkökulma, mitä se merkitsee
niille, jotka ovat pitkään edustajina ja jotka
sitten lopettavat edustajantoimensa tulevaisuudessa pitkänkin
edustajauran jälkeen, jolloinka tilanne on heidän
kohdallaan aika tavalla työelämässä toinen kuin
se oli silloin, kun he lähtivät työelämästä. Näin
ollen tämä on tasapainoinen.
Eikä — lopuksi — puhemies, ole mitään
syytä siihen, että kansanedustajalla on niin sanottuja erityisetuja
ollessaan kansanedustajana, ja heidän suhteessaan eläkelainsäädäntöön
tällaiset edut täytyy pystyä poistamaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Pikkuisen toisenlaisesta vinkkelistä annan
tähän keskusteluun oman panokseni. Nimittäin
kun näitä arvokkaita puheenvuoroja on kuunnellut, niin
siinä on yksi semmoinen huomionarvoinen yksityiskohta:
se, että kaikkia tällaisia asioita pitää tarkastella
historian valossa siinä ajassa, missä kulloinkin
on eletty. Tämä on tyypillinen asia, jossa asenneilmasto
on muuttunut — tässä on nyt kohta 24
vuoden kokemus sen aika tiiviistä seurannasta tässä salissa — ja
keskusteluja tästä asiasta on käyty monta
kertaa. Muistetaan vaan nykyisen varapuhemiehen Kääriäisen
ehdotus, että alennetaan palkkoja, joka johti jonkinlaiseen
luopumiseen lomaltapaluurahoista, jotka silloin olivat käytössä.
Elikkä siis toisin sanoen hyvä, että eletään
ajassa, ja kaikki ne, jotka vaikuttivat tähän
suuntaan myönteisesti, ovat kiitoksen ansainneet.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Todella valtio maksaa näitä kansanedustajan
eläkkeitä 10,7 miljoonaa euroa vuodessa, ja näitä sopeutumiseläkkeitä siitä on
2 miljoonaa. Minulle oli suuri yllätys se, että nämä maksetaan valtion
kassasta eikä eläkeyhtiön rahoista. Eli kyllä omasta
mielestäni olisi hyvä, että nämä eläkerahat
maksettaisiin johonkin yhtiöön, jossa on myöskin
nämä rahastot ja muut puskurit tätä varten.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Nythän tämä sinällään
on hyväksyttävä, mutta alun perin kun
tästä käytiin keskustelua, niin ihmettelin
sitä, minkä takia kansanedustajan palkkio ei voi olla
palkkaa, koska se olisi muuttanut koko tämän ajatuksen
sillä tavalla, että ei tarvitsisi tehdä tämmöistä erillistä systeemiä ollenkaan
vaan sitten, jos kansanedustaja sattuu tipahtamaan, hän saisi
työttömyysturvaa, jolloin se sitten määritettäisiin
samalla tavalla kuin muillekin ihmisille määritetään.
Kun katsoo kansanedustajan palkkion tasoa tällä hetkellä,
niin ensimmäisenkin kauden kansanedustaja saisi enemmän
työttömyysturvaa kuin nyt saa tätä sopeutumiskorvausta.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Vakuudeksi sille, mitä äsken
puheenvuorossani tarkoitin, lainaan valiokunnan kannanotosta sivu
2:n osalta seuraavat tekstit: "Valiokunta huomauttaa, että sopeutumiseläkkeen
muuttuminen määräaikaiseksi sopeutumisrahaksi
edellyttää, että erikseen selvitetään,
miten uusi etuus, sopeutumisraha, otetaan huomioon muita sosiaalietuuksia,
kuten sairauspäivärahaa, vanhempainrahaa tai vammaisetuuksia
myönnettäessä." Sitten todetaan: "Samoin
olisi tarpeen selvittää sopeutumisrahan vaikutus
muun muassa eläkkeen kertymiseen ja työkyvyttömyyseläkkeen
ja perhe-eläkkeen suuruuden määräytymiseen."
Sen lisäksi vielä valiokunta katsoo, että "lainsäädännön selkeyden
kannalta olisi tarpeen ajanmukaistaa edustajien eläkkeitä sekä perhe-eläkkeitä koskevat
lait kokonaisuudessaan vastaamaan niin sisällöltään
kuin terminologialtaan paremmin voimassa olevan työeläkelainsäädännön
sääntelyä." Tämä vain
todistukseksi siitä, mitä sanoin, että tämä jättää paljon
asioita auki, jotka pitää selvittää ja
siltä osin ei vastaa hyvää lainsäädännön
tasoa.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä on kiitelty
paljon nyt tehtävää muutosta, joka on
hyvä. Mutta itse olisin kaivannut muutosta vielä lähemmäksi
sellaisen tavallisen kansalaisen tilannetta, jonka määräaikainen työsuhde
päättyy. Mielestäni olisi voitu harkita sellaista
vaihtoehtoa, jossa kansanedustajan työstä maksettaisiin
todellakin palkkion sijasta palkkaa, kuten pormestaritkin saavat.
Eli olen jossain määrin samoilla linjoilla kuin
ed. Lahtela.
Kansanedustajan työ on päätoimista,
eikä se ole semmoinen tavallinen luottamustehtävä,
niin kuin kunnalliset luottamustehtävät, joita
hoidetaan aina sivutoimisesti. Siinä mielessä tämmöisestä päätoimisesta
luottamustehtävästä mielestäni
voitaisiin maksaa palkkion sijasta palkkaa. Tosin en tiedä,
miten se vaikuttaisi eläketuloihin. Jos on paljon sellaisia
edustajia, jotka saavat täyden työeläkkeen,
onko se sitten niin, että jos kansanedustaja saisi palkkaa,
se leikkaisi jotenkin eläketuloja? Sekö siinä on
se ongelma?
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Edustajille Esa Lahtela ja Ruohonen-Lerner
totean, että te olette sitten myöskin sitä mieltä,
että ketjuttamiskielto olisi tässä kansanedustajan hommassa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä ne sovitetaan yhteen, eläketulot
ja pääomatulot ja nämä sopeutumisrahat.
Tämmöinen meillä on systeemi.
Yleiskeskustelu päättyi.