1) Hallituksen esitys vuoden 2003 talousarvioesityksen (HE 132/2002
vp) täydentämisestä
Valtiovarainministeri Sauli Niinistö
Herra puhemies! Nyt on eduskunnalle annettu uuden kulttuurin
mukaisesti täydennysesitys ensi vuoden talousarvioon. Enäähän
ei tulla kirjeenvaihdolla tänne vaan annetaan tällaisia
täydennysesityksiä. Varoitan heti kättelyssä,
että tämä ei ole viimeinen, vaan tuo
niin sanottu työllisyyspaketti, tupoa tukeva täydennysesitys,
annetaan, sikäli kuin tupo riittävän
kattavasti syntyy, vielä joulukuun alkupuolella, alkupäivinä,
niin kuin eduskunnan kanssa on aikaisemmin keskusteltu.
Jos tämän täydennysesityksen saldoa
katsotaan, niin ei se nyt oikein hyvältä näytä.
Päälinjathan täydennysesityksessä ovat
nyt ne, että verotulojen kertymää joudutaan
alentamaan. Tässä on nyt kysymys 200 miljoonan
euron edestä tuloverotuksen arvion alentamisesta, juuri
siitä samasta ilmiöstä, josta puhuimme
jo tälle vuodelle annetun lisätalousarvioehdotuksen
yhteydessä. Siis on käynyt ilmi, että yksityishenkilöitten
pääomatulot, jotka ovat lähinnä osakkeitten
luovutusvoittoja, ovat karisseet matkan varrella nopeampaan tahtiin
vielä, kuin mitä on osattu arvioida. Lisäksi
sitten on joitakin muita tulopohjan alenemisarvioita. Autoverotukseen
arvioidaan mahdollisesti 50 miljoonan euron aukkoa. Tämä on äärimmäisen
vaikeasti arvioitava kohde. Yhteensä siis nämä verotuottojen
alennusarviot ovat 1 200 miljoonaa.
Tällä kertaa tämän esityksen
tasapainoa auttaa se, että korkomenoissa lasketaan säästettävän tuntuvasti
enemmän, kuin mitä vielä syksyllä.
Se on suoraan johdannaista alhaisesta korkokannasta. Myöskin
valtion lainasalkun keskikorko luonnollisesti pikkuhiljaa alenee.
Täytyyhän muistaa nimittäin, että yhä vielä vuosittain
kierrätetään sitä vanhaa 60
miljardin euron suuruista salkkua niin, että joka kierros
tietenkin tuottaa myöskin sitten mukanaan tämän
välillä, siis lainan kuoleutumisaikana, tapahtuneen
korkojen laskun.
Edelleen ehdotuksessa osoitetaan sitten eräitä välttämättömiin
tarkoituksiin suunnattuja menolisäyksiä niin,
että niiden loppusumma on hiukan yli 50 miljoonaa euroa.
Päädytään siis tilanteeseen,
jossa tasapainolukema heikkenee, alijäämää syntyy
lisää, minkä johdosta ensi vuoden velanotoksi
voidaan tällä hetkellä arvioida noin
250 miljoonaa euroa, tai jos otetaan huomioon myöskin sellainen
velanotto, jolla on tarkoitus konvertoida olemassa olevia velkoja,
aletaan liikkua jo puolen miljardin euron velanotossa.
Ongelmana siinä on se, että ensi vuosihan
perustuu ennusteisiin ja myöskin tulopuoli perustuu ennusteeseen,
sellaiseen ennusteeseen, että talous kasvaa 2,8 prosenttia.
Olen todennut, että tällä kertaa tuossa
ennusteessa on tiettyä toiveikkuutta mukana. Kaikki riskitekijät
ovat siitä alaspäin. Siitä huolimatta
tietysti ennusteessa edelleen pysytään. Ei sen
korjaamiseen ole aihetta, mutta se tarkoittaisi meidän
taloushistoriaamme nähden tuollaista hyvää keskitasoa
olevaa talousvuotta. Samanaikaisesti siis hyvällä keskitason talousvuodella
päädyttäisiin tällaisiin velanottomääriin,
joita ilmeisesti tässä talossa on voimakas paine
vielä lisätä talousarviokäsittelyn
yhteydessä.
Kyllä siitä seuraa sellainen johtopäätös
nyt väkisin, että aletaan olla rakenteellisen
alijäämän kanssa tekemisissä taas
kertaalleen, ja rakenteellinen alijäämä on
siinä mielessä kovin kiusallinen ilmiö,
että se poistuu vain rakenteellisin toimin. Seuraavalle
hallitukselle alkaa tässä kasautua kyllä pikkuhiljaa
paineita. Tämän johdosta haluaisin voimakkaasti
vedota eduskuntaan siinä, että ensi vuoden talousarviomuutoksissa
pidettäisiin mahdollisimman niukkaa linjaa, ja jos nähdään
sitten toisin kuin hallitus tiettyjä painotuseroja, pyrittäisiin
hakemaan se raha jostain muusta, mikä ei sitten olisi enää yhtä kipeästi välttämätöntä.
Muussa tapauksessa me olemme työntämässä jo
seuraavalle eduskunnalle sellaista perintöä, että siellä joutuisi
sitten vaalikentillä vähän teroittamaan
saksia.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Ministeri Niinistö, kuten valtiovarainministerin
sopii, oli varsin pessimistinen tässä alkupuheenvuorossaan.
Mitä näihin yleisperusteluihin tulee, niin tässähän
todetaan tämä vanha tosiasia, että kansainvälisestä taloudesta
johtuva epävarmuus leimaa edelleen ensi vuoden näkymiä.
Aivan niin kuin ministeri Niinistö sanoi, ei meillä ole
varmuutta siitä, että Suomen talous kasvaa tosiaan
2,8 prosenttia, mutta ei meillä oikeastaan ole kyllä tietoa
siitä, etteikö se näin voisi kasvaa ja
mahdollisesti jopa enemmänkin.
Mitä Yhdysvaltoihin tulee, niin Yhdysvalloissahan on
kuitenkin odotuksia yli 3 prosentin kasvusta ensi vuodelle, ja toisaalta
korkoelvytys, jota nyt on annettu Yhdysvalloissa, ilmeisesti tulee
osaltaan vaikuttamaan siihen, että tämä kasvu
tavoitetaan. Myöskin pörssikurssien viime viikkoina
tapahtunut nousu on jonkin näköistä uutta
uskoa siihen, että talous on reaalisestikin nousemassa.
Tosin pörssikurssit tietysti elävät omaa
elämäänsä ja reaalitalous omaa
elämäänsä. Mutta tosiasia tietysti
on, että Amerikan velkaantuneisuus, niin yksityistalouden
kuin kansantalouden, on se suuri epävarmuustekijä,
joka saattaa heilauttaa jopa vielä kerran nämä pörssikurssit
uuteen laskuun.
Puhemies! Kun sen lisäksi tiedetään,
että Saksalla on todella suuria vaikeuksia — Saksa
on meidän veturiksemme täällä usein
mainittu — niin kyllä tässä kieltämättä on
suuria talouden epävarmuuksia. Tässä jokin
päivä sitten me saimme lukea, että itäinen
Saksa on saanut joka vuosi 75 miljardia euroa läntiseltä Saksalta,
ja kuinka pitkään tämä kehitys
voi tällaisena jatkua, on kysymysmerkki.
Kun täällä eräässä keskustelussa
totesin, että tällä hetkellä sittenkin
näyttää siltä, että Aasiasta saattaisi
tulla jonkin näköinen veturi ja erityisesti Kiinasta,
täällä eräät sitä epäilivät.
Totesin, kun nyt presidentti Halonen ja ulkoministeri Tuomioja ovat
vierailulla Kiinassa, että lehtitietojen mukaan Suomen
vienti on kymmenen viime vuoden aikana yhdeksänkertaistunut
Kiinaan. Muun muassa Nokialla on 5 000 ihmistä töissä Kiinassa,
joten ehkä voi olla, että ex oriente lux eli ’idästä valo’.
Toivotaan nyt näin.
Puhemies! Mitä sitten tulee muuten tähän
tilanteeseen, hallituksen esityksessä todetaan, että työllisyystilanne
on pysynyt hyvänä tuotannon vaimeasta kasvusta
huolimatta. Näin tietysti voidaan todeta, jos verrataan,
mitä Suomessa on, minkälainen työllisyys
meillä on. Me olemme kaikki iloisia siitä, ettei
Suomen työttömyys ole tästä vaimeasta
kasvusta huolimatta lähtenyt voimakkaaseen nousuun, vaikka
nyt lomautuksia ja irtisanomistietojakin on olemassa.
Mutta sitten tietysti voidaan esittää se kysymys,
kuinka hyvä tämä meidän työllisyystilanteemme
on EU-tasolla, ja katsoa eräitä muita talouden
lukuja, joissa me taas olemme aivan EU:n kärkimaita. Mehän
olemme kolmanneksi heikoin työllisyyden osalta. Tällä hetkellä Espanja on
kaikkein heikoin ja sen jälkeen Kreikka ja sitten tulee
Suomi, mitä tulee siis työllisyyteen. EU:n keskiarvo
on 7,6. Kun se on painotettu keskiarvo, siinähän
Saksa ja Ranska, jotka myös ovat suuria työttömyysmaita,
painavat sen alas, niin että se ei ole kovin merkittävästi
alempi kuin Suomen työttömyys.
Mutta sitten ehkä myös tähän
lukuun, joka usein on todettu — haluan sen ministeri Niinistön
aikanakin sanoa — että me olemme viime vuosien
aikana luoneet yli 300 000 uutta työpaikkaa. Tässä on
hyvin mielenkiintoinen mielipidekirjoitus Ari Ojanpellolta, jonka
me kaikki tiedämme vilkkaana yhteiskuntapoliittisena keskustelijana.
Siinä hän väitti, että kuitenkin
todellisuudessa tehdyt työtunnit ovat vähentyneet kymmenen
viime vuoden aikana 10 prosenttia niin teollisuudesta kuin kaiken
kaikkiaankin, siis 10 prosentilla. Eli nämä uudet
työpaikat ovat uudenlaisia.
Tästä me tulemme Suomen erikoislaatuisiin työmarkkinoihin
eli suureen määrään pätkätöitä. Lehtitietojen
mukaan me olemme EU:ssa kolmanneksi eniten pätkätöitä tekevä maa,
eli näitä työsuhteitakin kannattaa tarkastella,
samalla kun ollaan tietysti iloisia siitä, että yleensä työpaikkoja
on syntynyt.
Mitä sitten tulee muihin talouslukuihin, haluan tässä todeta
sen, että julkisen talouden ylijäämän
osalta me olemme Luxemburgin jälkeen selvästi
paras. Eli kun meillä vuonna 2001 vielä ennakkotietojen
mukaan julkisen talouden ylijäämä on
4,9 prosenttia, sen ennustetaan tänä vuonna olevan
3,6 prosenttia ja ensi vuonnakin 3,1 prosenttia EU:n komission mukaan,
tosin tämän hallituksen esityksen mukaan 2,7 prosenttia, mutta
joka tapauksessa kolmisen prosenttia ylijäämäinen.
Mistä tämä ylijäämä tulee,
kun ministeri Niinistö sanoo täällä,
että meillä on rakenteellista alijäämää.
Se tulee työeläkerahastoista. Tässä voi tietysti
esittää sen kysymyksen, onko järkevää se,
että me käytämme tuollaiset 4—5
prosenttia korkeampaa julkisen talouden ylijäämää kuin muut
EU-maat keskimäärin, onko sillä vaikutusta
esimerkiksi ihmisten ostovoimaan ja tätä kautta
työllisyyteen. Jonkinlainen ahaa-elämys minulle
on kyllä tullut siitä, että kysymys on
siitä, että kun me olemme voimakkaasti korostaneet tiukan
talouspolitiikan merkitystä, samanaikaisesti ihmisten ostovoima
ei ole riittävästi lisääntynyt,
jotta uusia työpaikkoja olisi syntynyt nimenomaan palvelualoille,
jonne niitä olisi tarvittu.
Enkä usko esimerkiksi keskustan täällä usein esittämiin
kaikenlaisiin poppakonsteihin siitä, että työnantajamaksujen
pienellä alentamisella, esimerkiksi prosentin alentamisella,
olisi suurikaan merkitys. (Ed. Pekkarinen: 10 prosenttia!) — 10
prosenttia voi olla vähän eri asia, mutta 10 prosenttia
tuntuu jo kovalta luvultakin. — Eli tässä palvelujen
osalta ei minun mielestäni muuta ratkaisua ole kuin se,
että on riittävästi ostovoimaa ihmisillä.
Siinä me tulemme siihen, minkälaista veroastetta
me käytämme, mikä on nimenomaan työeläkerahastojen
osuus. Työeläkerahastot ovat tämänkin
kirjan mukaan noin 3 prosenttia ylijäämäisiä,
ovat olleet ja ovat jatkuvasti.
Mitä tulee vielä eräisiin lukuihin,
tässä voidaan sanoa todisteeksi sille, mitä äsken
väitin, että meillä on jatkuvasti noin
5 prosenttia korkeampi julkisen talouden ylijäämä verrattuna
muihin maihin: Esimerkiksi ensi vuodelle ennustetaan, että meillä olisi
ylijäämää 3,1 prosenttia, siis
EU-komission ennuste, kun EU:n keskiarvo olisi -1,5, eli 4,6 prosenttia
tulisi tästä eroksi.
Ainakin henkilökohtaisesti pyytäisin ministeri
Niinistöä ja muita miettimään
sitä, onko tällä jokin syy-yhteys siihen,
että meillä pysyy työttömyys
korkeana, että ihmisillä ei ole riittävästi
ostovoimaa. Vaikka olen henkilökohtaisesti ollut tähän
asti sitä mieltä, että ei ole ehkä järkevää velaksi
antaa verohelpotusta, niin kun työeläkerahastot
ovat näin voimakkaasti ylijäämäisiä,
saattaa sittenkin olla järkevää, että me
todella tässä tupossa nyt helpotamme verotusta,
mutta tietysti niin, että kaikki siitä sitten
hyötyisivät, kaikkein köyhimmätkin
ihmiset ja myös eläkeläiset ja työttömät.
Näin ei ehkä välttämättä kaikilta
osin tule käymään.
Minulla on se kuva, että helposti sen, mitä me velanmaksussa
voitamme, me saatamme työttömyydessä hävitä.
Eli kun ministeri Niinistö usein sanoo, että me
säästämme koroissa, niin siinä on ainakin
kysymysmerkki minulle tullut, häviämmekö me
sen saman rahan sitten työttömyydessä,
kun meillä on niissä maksuissa sitten sellaista ylimäärää,
jolla me voisimme paremman ostovoiman kautta saada työllisyyden
paranemaan.
Puhemies! Ihan lopuksi totean vielä tästä suomalaisen
työväen joustamisesta, kerran aikaisemminkin on
ministeri Niinistön kanssa keskusteltu joustamisesta: Tampereen
yliopiston professori Pertti Koistinen on äskettäin
todennut jossakin suurin piirtein näin, että hiljainen
vallankumous tapahtui Suomen työmarkkinoilla
1990-luvulla, jolloin siirryttiin nimenomaan epätyypillisiin
työsuhteisiin eli pätkätöihin.
Voidaan nyt tässä todeta, että tämän
saman tietolähteen mukaan kunta-alalla pätkätöissä on
neljäsosa ihmisiä, 25 prosenttia, ravintola-alalla
jopa yksi kolmasosa. Sama tietolähde kertoi sen, että tyypillisesti
nämä pätkätyöt ovat
naisvaltaisilla aloilla, suhteellisen matalapalkkaisilla aloilla.
Tässä tietysti voisi kysyä ministeri
Niinistöltä ja muiltakin, jotka ovat vaatineet
lisää joustoa, eikö tämä osoita,
että Suomen työväestö eli palkansaajat
riittävästi joustavat. Kun esimerkiksi Suomen
kilpailukyky World Economic Forumin mukaan on tällä hetkellä toiseksi
paras Yhdysvaltojen jälkeen, aikaisemmin oltiin ykkösiä, eikö tämä osoita
juuri sitä, kun siellä on nimenomaan yritysjohtajienkin
mielipiteitä, että yritysjohtajat ovat varsin
tyytyväisiä siihen, että Suomessa kuitenkin
meidän kilpailukykymme on hyvä nimenomaan sen
takia, että palkansaajat joustavat? Totta kai on monia
muitakin tekijöitä, jotka vaikuttavat siihen.
Puhemies! Ihan lopuksi veroasteesta vielä ja sitten
julkisesta velasta: Tässäkin todetaan, että julkisyhteisöjen
velka on pudonnut vuoden 99 tasolta, jolloin se oli 46,8 prosenttia,
ja ensi vuonna sen ennustetaan olevan 41,9 prosenttia. Mutta sitä drastisempi
on muutos vielä valtionvelan suhteen, eli vuonna 99 valtionvelan
osuus oli 56,5 prosenttia bruttokansantuotteesta ja ensi vuonna
se tulee olemaan tämän ennusteen mukaan 41,7.
Kaikki ihan hyviä lukuja, mikä itse asiassa todistaa
sitä, mitä olen itsekin halunnut tässä todistaa.
Toinen varapuhemies:
Olisin ensin kertomassa sen, että kun painatte sieltä nappia,
niin viive tänne on kaksi kolme sekuntia, ja sen takia
en huomannut äsken ministeri Drombergin puheenvuoropyyntöä.
Haluaako ministeri Dromberg käyttää nyt
puheenvuoron?
Kulttuuriministeri Kaarina Dromberg
Arvoisa puhemies! Kun talousarvio on tullut tänne nyt
täydentävään käsittelyyn,
haluan omalta osaltani sanoa kulttuuripuolesta ja nimenomaan kulttuurista
ja liikunnasta, että tässähän
nyt leikataan sitä budjettia, mikä on eduskuntaan
jätetty. Se oli jo karsittu budjetti, mikä tänne
silloin tuotiin. Siinä oli ainoastaan lisäyksenä lastenkulttuuriosio,
136 000 euroa. Nyt tämä 12 miljoonan euron
lisäleikkaus, joka sinne nyt tulee lisää,
on todellinen ongelma kulttuurin kehittämisessä. Vuosien
mittaan on kertynyt tämmöinen kupla, joka nyt
tietenkin puhkeaa tällä hetkellä. Kun
sen kattaminen on kiinni kokonaan Veikkauksen määrärahoista,
niin vastaisuudessa ei kyllä näin voida menetellä,
vaan täytyy rakenteellinen uudistus tehdä niin,
että siirretään entistä enemmän niitä valtionosuuksia
varsinaisen budjetin puolelle, jotka kuuluvat todellakin sinne.
Tässä kyllä tarvitsee tämä rakenteellinen
uudistus tehdä. Siellähän on nyt lausuma,
että yritetään kuitenkin hoitaa ne tärkeimmät
asiat eli kansallisesti tärkeät kohteet muuta
tietä, jotta budjettitasapaino kuitenkin säilyisi
tulevaisuudessa. Mutta tämä on kyllä todella
vakava paikka kulttuurin osalta.
Toinen varapuhemies:
Pyydän nyt niitä nousemaan, jotka haluavat
käyttää minuutin vastauspuheenvuoron.
Markku Laukkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minunkin puheenvuoroni koskee nimenomaan
Veikkauksen voittovarojen leikkauksen aiheuttamia seuraamuksia edunsaajille.
Tästähän käytiin täällä viime
torstaina kyselytunnilla aika mittava keskustelu, jossa valitettavasti
ministeri Dromberg ei ollut puolustamassa toimialaansa. Ministeri
Niinistö tuolloin kertoi, että leikkaus olisi
vain 3 prosenttia toimialan menoista. Tämä lukuhan
on laskettu toimialan kaikista menoista eikä tässä mielessä todellakaan
anna oikeaa kuvaa siitä kokonaisuudesta. Ylijohtaja Kalevi
Kivistö on kertonut, että todellisuudessa, kun
tähän lisätään tupon
vaikutus, prosentuaalisesti se tulee olemaan noin 9—11
prosentin luokkaa. Tietysti sillä tulee olemaan aika mittavat
seuraamukset.
Nyt on välttämättä pakko
kysyä Kansallisteatterin ja Oopperan, siis kansallisten
kulttuuri-instituutioiden, kohtaloa, jos kerrotaan, että kahdeksi
kolmeksi kuukaudeksi pannaan tällä menolla ovet
kiinni. Miten te aiotte, arvon ministeri, tämän
asian hoitaa? Sanotte vaan, että hoitakaa ja supistakaa
ja sopeuttakaa. (Puhemies koputtaa) Ei se varmasti näin
ole. Tähän täytyy olla joku vastaus,
ja, herra puhemies, valtiovarainvaliokunta kantoi tänään
kyllä vakavaa (Puhemies koputtaa) huolta siitä,
että meillä on laki, jonka täytyy olla
myöskin budjetin teon pohjana, ja se on nyt sivuutettu
täysin.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minäkin kysyn: Miksi eduskunnan säätämiä lakeja
ei ole otettu budjetin laadinnan pohjaksi? Eikö se olisi
hyvän hallintotavan mukaista? Onko tarkoitus ylipäänsä lähteä toteuttamaan
kirjastojen lakisääteisten valtionapujen ohjaamista
normaaliin tilanteeseen? Jos niin on, niin minkä tähden
tässä venkoillaan? Aikaa on ollut, on ollut ylijäämäisiä budjetteja.
Aikaa on kulunut tässä mielessä todella
pitkään, 11 vuotta. Vai synnytetäänkö nyt
olosuhteet, että kiristetään tavallaan
asiat yleiskatteen piiriin? Tämä ongelma on ollut
pitkään tiedossa, se on itse aiheutettu, itse
se voidaan korjata. Tämä 85 prosentin pykälä ei
ole esteenä tämän asian hoitamiselle,
niin kuin täällä kyselytunnilla hivenen epätarkasti
annettiin ymmärtää. Tässä muutama kysymys.
Matti Huutola /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeri täällä erityisesti
korosti sitä, että ollaan menossa rakenteellista
alijäämää kohti. Sen verran
tähän toteaisin, että nyt on kuitenkin
todettu, että meidän yritystemme kilpailukyky
on maailman huippua. Miten tähän rakenteelliseen
alijäämään liittyvät nämä aika
vahvat verotulojen menetykset, joihin ministeri viittasi? Tulossa
ovat autoveron, alkoholiveron ja tupakkaveron alennukset, ja nyt
on vielä muutoin aika rajujakin veroratkaisuja viime vuosina
tehty, jotka selvästi alentavat tätä tulopohjaa.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hiukan jatkaisin tästä ed. Huutolan
puheenvuorosta sitä keskustelua, jota täällä käytiin
aikaisemmin tänään. Kun on tiedossa,
että veropohja heikkenee — autoveron, alkoholiveron,
ja myöskin muuten voidaan odottaa verokilpailun kiristyvän — niin
miten on valtiovarainministeriön suunnalla etsitty uusia
verolähteitä? Haittaverojen, joihin jäteveron
voi kyllä ajatella kuuluvan, korotus on ollut vasta täällä eduskunnassa,
mutta toisaalta jäteveroa ei ole haluttu ulottaa yksityisiin
kaatopaikkoihin. Haluaisin tästä yksityisen kaatopaikan
ulottamisesta jäteveron piiriin arvoisan ministerin käsityksen, koska
siitä myös tänään keskusteltiin
aikaisemmin täällä.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Varsinainen työllisyyskeskustelu
varmaan käydään silloin, kun nämä tuposidonnaiset
esitykset ovat eduskunnassa muutaman päivän päästä,
mutta nyt jo äsken kuullun perusteella joutuu muistuttamaan
ministeriä siitä, että kun analyysi kuitenkin
on se, että tätä hidasta, lähes
olematonta, kasvua tässä nyt poljetaan vielä jonkin
aikaa, mutta tilanne näyttäisi sitten kuitenkin
joskus myöhemmin ensi vuoden puolella selvästi
parantuvan, niin kysymys väistämättä kuuluu,
eikö politiikkaperäisillä ratkaisuilla,
nopeilla, välittömästi vaikuttavilla ratkaisuilla,
voitaisi sitä työttömyyden peikkoa vastaan
käydä, ei sellaisilla, jotka johtavat tällaisiin
rakenteellisiin menojen lisäyksiin, vaan sellaisilla, jotka
ovat käytettävissä keinoina nyt tästä edespäin
muutaman kuukauden ajan ja jotka ovat parasta lääkettä siihen
pahimpaan työttömyyden uhkaan. Tällaisia
me odotamme. Muutaman päivän päästä,
ministeri, me tulemme täällä omalta osaltamme
(Puhemies koputtaa) esittelemään tämän
tyyppisiä keinoja.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Työvoimalta edellytetään yhä suurempaa
liikkuvuutta. Kuitenkin Suomessa asuntotuotanto yhä enempi
on suuntautunut omistusasuntoihin. Tuntuu siltä, että myöskin valtiovarainministeriön
taholta lähdetään siitä, että kaikkien
pitäisi ostaa omistusasunto, joka sitoo työntekijät
entistä enemmän asuinpaikkakunnalleen, ja silloin
siirtyminen työn perästä vaikeutuu. Tässäkään
talousarvioesityksen täydennyksessä ei ole tätä sosiaalista
vuorka-asuntotuotantoa otettu huomioon, elikkä aravakorot
ovat liian korkeita. Eikö valtiovarainministeriössä vihdoinkin
pitäisi tajuta se, että korkotasoa on laskettava,
jotta se on kilpailukykyinen?
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri tässä esittelypuheenvuorossaan
totesi, että edessä on rakenteellisia uudistuksia
ja muutoksia. Kysyn: Tarkoittaako se, mitä nyt tähän
budjetin lisäykseen on sisällytetty tuolla kulttuuripuolella,
sitä, että rakenteellinen muutos korkeakulttuurin
puolella — Kansallisooppera, Kansallisteatteri — olisi
se, että lähitulevina vuosina säännöllisesti
2—3 kuukautta henkilöstö on lomautettuna
ja näytöksiä ei ole?
Anu Vehviläinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta se, että ministeri Niinistö ei
omassa puheenvuorossaan ottanut esille edes tätä veikkausasiaa,
kertoo siitä, että hän ehkä pitää tätä hyvin
mitättömänä asiana, toisin kuin
täällä toisella puolella salia pidetään. Itse
sanoitte, että ei pitäisi laittaa huonoa perintöä uudelle
eduskunnalle. Minusta te olette avannut jo huonon perinnön
laittamisen veikkausvoittovarojen suhteen, koska olette laittanut
sinne uusia eriä kuten Kansallisteatterin rahoitusasian, velanhoitokulut.
Eihän se ole hyvä asia, että näin tehdään.
Tiedätte varsin hyvin, että sitten vuonna 2004
se rahasumma on jopa kaksinkertainen, mikä silloin sinne
menee. Te itse olette aloittanut nyt tämän huonon
perinnön jakamisen.
Toinen varapuhemies:
Kahden minuutin vastauspuheenvuoro, ministeri Niinistö.
Sen jälkeen puhujalistaan.
Valtiovarainministeri Sauli Niinistö
Arvoisa puhemies! Se, etten puuttunut Veikkauksen rahoitukseen,
selittyy sillä, että en puuttunut näihin
muihinkaan menolisäyksiin. Minusta ne ovat luettavissa
sillä tavalla, ettei se ollenkaan auta, jos niitä täällä tavailee.
Kyllä tämä keskustelu aina on sujunut.
Mutta käydään nyt se Veikkaus lyhyesti
vielä kerran läpi. Minun matematiikkani mukaan
noin 370 miljoonasta miinustettaessa 13 puhutaan 3 prosentista.
On tietysti sitten ihan taktinen näkökulma se,
jos kerrotaan, että juuri tämä 3 prosenttia
sulkee meidän kansallisesti kaikkein tärkeimmät
kulttuurilaitoksemme. Mutta silloin minä kysyn, mihin ihmeeseen
se 97 prosenttia sitten menee.
Sitten, ed. Saarinen, te olette itse ollut täällä isolla
metakalla säätämässä lakia,
jossa vaadittiin, että vähintään
15 prosenttia pitää kirjastomenoista palauttaa
budjettirahoitteisiksi. Me esitämme nyt 30 prosenttia palautettavaksi
ja te väitätte, että me toimimme lainvastaisesti.
Ei nyt ihmeessä voi sentään noin sanoa.
Me olemme esittämässä kaksi kertaa yli
teidän toivomuksenne, mutta jos te moititte meitä siitä,
että se on lainvastaista, niin sitten on hallitus hankaluuksissa, kun
hallitus haluaa tällaisen lähestymisen nyt tehdä.
Ed. Elolla oli varsin mielenkiintoinen puheenvuoro, niin kuin
aina, ja myös ed. Pekkarisella. Minusta juuri tämäntapaisia,
laaja-alaisempia kysymyksiä olisi aina ilahduttava käsitellä eduskunnassa,
koska niissä moni asia sitten selviää. Ed.
Elo, nuo lukemanne pitävät täysin paikkansa,
mutta minulla on kuitenkin sellainen tunne, onkohan sittenkin niin,
että nämä suurta alijäämää nyt
tekevät maat, Saksa kärjessä, potkaisevat
kyllä lujaa itseään nilkkaan. Se tulee
vastaan väistämättä.
Ed. Pekkarinen, se, mitä tällä lyhyellä aikavälillä voidaan
kaikki yhdessä yrittää, on luoda sitä tulevaisuudenuskoa
ja luottamusta. Tänään Kaupan Keskusliitossa
kerrottiin, paitsi että Suomessa ostovoima on lisääntynyt,
muistaakseni neljänneksi eniten Euroopassa, myöskin
että suomalaisten kuluttajien luottamus tulevaisuuteen
on aika korkeaa tasoa edelleen. Silloin on kyllä tärkeää,
että julkiselta sektorilta tulee sellainen sävel,
että me hoidamme kyllä tämän
homman ilman, että velkaannutamme teitä tai lapsianne. Minusta
se on luottamuksen keskeinen sanoma, että joku hoitaa hommansa.
(Puhemies koputtaa)
Arvoisa puhemies! Anteeksi kovasti. Joudun pyytämään
myöskin eduskunnalta anteeksi sitä, että joudun
poistumaan tästä keskustelusta, mutta niin kuin
tässä on käynyt ilmi, keskusteluun jää lukuisia
tilaisuuksia vielä.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa puhemies! Rakenteellinen alijäämä,
arvoisa ministeri, on syntymässä myös
monen kunnan talouteen ja näin myös Helsingissä,
jossa nimenomaan heikentynyt talouskehitys ja toteutettu yhteisöverotulojen siirto
joudutaan kattamaan kunnallisveroa korottamalla ja ottamalla lainaa
yli kaksi kertaa se määrä, jonka valtio
tulee ottamaan ensi vuonna ja siitä huolimatta peruspalvelujen
järjestäminen on uhanalaista. Kun tämä keskustelu
liittyy talousarvion kokonaiskäsittelyyn, niin tähän
varmasti palataan ja myös niihin odotuksiin, joita on syytä hallitukselle
jatkossa esittää nimenomaan kuntien verotusoikeuden
toteutumisen suhteen.
Haluan kiinnittää tässä yhteydessä erityisesti huomiota
yhteen yksityiskohtaan. Kun täällä on myönteistä 10
miljoonan määrärahan lisäys
syrjäytymisuhan alaisina olevien lasten ja perheiden hoitoon,
totean, että Helsingissä on suuren kaupungin ongelmat.
Lastensuojelussa on tällä hetkellä lähes
10 000 lasta, ja kun muualla maassa 1 000 lapsesta
11 on otettu kodin ulkopuolella kasvatettaviksi, Helsingissä heitä on
24 tuhannesta. Suuressa kaupungissa luonnolliset auttamisverkostot
ovat harvemmassa kuin pienissä yhteisöissä,
ja niinpä useasti syrjäytymiskehitys edellyttää varhaista
puuttumista. Toivon, että kun määrärahaa
kuntien kesken, tätä pientä määrärahalisäystä,
jaetaan, myös kaupunkielämän erityispiirteet
huomioidaan.
Nils-Anders Granvik /r:
Värderade herr talman! Några kommentarer
kring anslaget under jord- och skogsbruksministeriets huvudtitel
angående pälsdjurskatastrofen och hjälpen
till de drabbade pälsfarmarna i Österbotten.
Det är en lättnad att vi har kommit så här
långt i eftervården av pälsdjurskatastrofen
i Österbotten, att vi har regeringens förslag
till komplettering av budgeten innehållande ett belopp
på knappa 3 miljoner för att delvis ersätta
de skador som katastrofen förorsakade den drabbade farmarna.
Arvoisa herra puhemies! Viereltä katsojan on varmasti
vaikea kuvitella ilmapiiriä, joka levisi seudulle, kun
50 000 kettua kuoli tai oli pakko lopettaa. Tarhaajat latoivat
eläimet pienten vuorten korkuisiksi kasoiksi, ja omistajat
näkivät suuren osan elämäntyöstään
tuhoutuvan. Perheitten taloudellinen tulevaisuus oli kerta kaikkiaan
vaakalaudalla. Jo varhaisessa vaiheessa oli selvää, että suurin
osa vahingon kärsijöistä ei pystyisi aloittamaan
alusta ilman yhteiskunnan apua.
Tarhaus on hyvin pääomavaltainen elinkeino. Vahingot
arvioidaan 6,5 miljoonaksi euroksi, summa, joka osoittaa, että tämä oli
niin mittava katastrofi, että rehutehtaalla ei ollut sellaisia
resursseja, että se olisi voinut auttaa tarhaajia pahimman
yli. Olemassa olevat vakuutukset on luonnollisesti tarkoitettu paljon
pienemmille onnettomuuksille eikä näin suurta
katastrofia varten. Kukaan ei osannut odottaa näin laajamittaista
suuronnettomuutta.
Hallitus vastasi esimerkillisen nopeasti avun tarpeeseen, joka
oli aivan silminnähtävä. Periaatepäätöksen
jälkeen, joka tehtiin hallituksessa välittömästi
sen jälkeen, kun sitä oli informoitu vahinkojen
suuruudesta, tarhaajat saivat uutta toivoa. Kiitoksia hallitukselle
ja erityisesti pääministerille ja myöskin
ministereille Jari Koskiselle ja Sauli Niinistölle nopeasta
toiminnasta.
Vahingonkorvauksien valmistelu on myös sujunut hyvässä tahdissa.
Lopullisten laskelmien esittelyn jälkeen maa- ja metsätalousministeriön valmistelu
saatettiin loppuun nopeasti. Valtionhallinnossa on mahdollista toimia
nopeasti, kun päättäväiset ihmiset
tietävät, mitä he haluavat. Valmistelu
oli lisäksi hyvin tehty. Tämän osoittaa
se, että valmistelu piti loppuun asti.
Herr talman! Regeringen har handlat konsekvent i förhållande
till sina egna linjedragningar. För att vi skall ha en
levande landsbygd måste vi ha näringar och därmed
arbetsplatser som gör det möjligt att leva kvar
i byarna. Farmningen är en naturlig del av landsbygdsnäringarna
och därför vill jag ännu uttala min tillfredsställelse över
regeringens snabba och resoluta ingripande som kommer att rädda
många arbetsplatser inom det drabbade området.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan muutaman sanan sanoa edelleenkin vielä Veikkauksen
voittovara-asiasta. Näen niin, että tässä on
kaksi pääongelmaa.
Ensinnäkin Veikkauksen tuotto on arvioitu itse asiassa
vuodesta toiseen VM:n toimesta jatkuvasti liian suureksi, ja tästä tuottoarvion
ristiriitaisuudesta pitäisi todellakin vihdoin päästä eroon.
Mehän viimeksi viime perjantaina lisätalousarvion
yhteydessä jouduimme tekemään korjauksia
jo tämänkin vuoden osalta.
Toinen pääongelma mielestäni on se,
että veikkausvoittovaroilla katetaan vuodesta toiseen sellaisia
menoja, jotka kuuluisivat normaalin budjettirahoituksen piiriin.
Hyvä esimerkki tämmöisestä asiasta,
jonka tavalliset kansalaiset mieltävät ja mekin
miellämme peruspalveluksi, on kirjastot. Nyt debatissa
otin jo esille sen, että minusta on äärimmäisen
vaarallista, että veikkausvoittovaroilla ruvetaan rahoittamaan
uusia toimintoja, kuten esimerkiksi Kansallisteatterin lainanhoitokuluja.
Nythän sivistysvaliokunta lausunnossaan valtiovarainvaliokunnalle
on ottanut muun muassa tähän kantaa ja esittänyt,
että ei aloitettaisi tällaista tietä.
Se olisi ensi vuonna ensimmäisen kerran, mutta kun kerran
aloitetaan tämä, on aika todennäköistä,
että se saattaisi olla seuraavankin vuoden budjetissa.
Toinen vastaavanlainen uusi asia on, että kulttuurilaitosten
valtionosuuksien indeksikorotuksia on nyt laitettu Veikkauksen voittovaroin
rahoitettaviksi. Näistä johtuen, tällaisista
uusista tehtäväalueista veikkausvoittovarojen
puolelle, on käynyt jo nyt niin ensi vuotta silmälläpitäen, että ne
ovat aiheuttaneet jonkinasteisen leikkauskierteen taiteen vanhoihin
rahoihin.
Eli tässä on jo perusongelma, ja suuri lisäongelma
tuli nyt tämän täydentävän
talousarvioesityksen muodossa. Viime viikkojen kuulemisen perusteella
valtiovarainvaliokunnan sivistys- ja tiedejaostossa on tullut todella
selväksi, että Veikkauksen edunsaajat: tiede,
taide, kulttuuri ja nuorisotyö, eivät muutoinkaan
kylve rahassa. Nyt tämä täydentävä esitys
on edelleen kylmä suihku erityisesti taiteelle, ja itse
katson, että siellä erityisesti harkinnanvaraisille.
En halua sanoa, että se olisi merkityksetöntä,
mutta voi puhua vähän tämmöisestä salarahasta,
jossa vaikuttavuus ja mittakaava ei ole suuri, mutta pienelläkin
rahalla saataisiin paljon aikaiseksi. Huomasin, että tuossa
täydentävässä esityksessä oli
perusteluissa mainittavaksi muun muassa sellainen kohta, että kuvittajat
oli otettu pois edunsaajien, apurahojen, piiristä. Voi
olla, että se ensinnä tuntuu aika merkityksettömältä asialta,
että eihän nyt tarvitse kuvittajia rahoittaa,
mutta sitten kun pohdimme sitä, keitä ne kuvittajat
ovat ja keille he kuvittavat, niin näinhän on,
että kuvittajat kuvittavat mahdollisimman pienille lukijoille,
eli mitä enemmän kuvia, sitä pienemmistä lukijoista
on kysymys. Tässäkin salissa on viime kuukausien
aikana erittäin paljon kannettu huolta nimenomaan lapsista
ja lasten henkisestä ja myös fyysisestä hyvinvoinnista.
Tätä kautta Veikkauksen voittovarojen väärä arviointi
ja sitä kautta leikkaus vaikuttaa myös ihan lastenkin
kulttuuritoimintaan.
Maanantaisessa, eilisessä, valtioneuvoston kokouksessa
hallitus hyväksyi lausuman, jossa vakuutetaan, että turvataan
näiden kansallisesti merkittävien alueiden: taiteen,
tieteen, kulttuurin ja liikunnan ja nuorisotyön, toiminnot
ja hallituksen aikaisempien päätösten
arviointi toteutetaan opetusministeriön ja valtiovarainministeriön
yhteistyönä. Jäin itse pohtimaan sitä,
ketä hallitus pystyy tällä vakuuttamaan.
Jos puhutaan kansallisesti merkittävistä toimijoista,
silloin varmaan monille tulee mieleen juuri Kansallisteatteri ja tämmöisiä isoja
kohteita, mutta ei juurikaan todellakaan ne kuvittajat tai elokuvataiteen
tekijät tai muut vastaavat.
Tämän puheenvuoroni tueksi haluan myös tuoda
esille sen, että taiteilijajärjestöt
ovat itse omissa arvioissaan myös ottaneet esille ne alueet,
mihin he katsoisivat, että pitäisi olla harkinnanvaraista
rahaa käytettävissä. Lista alkaa näin: vähälevikkinen
kirjallisuus, valtion taidehankinnat, teatterit ja orkesterit, valtionosuudet,
alueellisen taiteen edistäminen, valtakunnalliset kulttuuritapahtumat,
lastenkulttuurin edistäminen jne. Me emme ehkä vielä tässä yhteydessä tiedä sitä,
miten monille kymmenille, ehkä jopa enemmillekin, aiheutamme
päänvaivaa, kun tämä leikkaus
tuli tässä vaiheessa. Totta kai nämäkin
tahot, joita leikkaus koskettaa, ovat joutuneet pohtimaan jo, kun
ollaan melkein joulukuussa, miten ensi vuonna tulevat sitten toimeen
ja miten rahoittavat toimintansa, ja tässä aivan
viime metreillä sitten tulee tämmöinen
ylimääräinen leikkaus.
Arvoisa puhemies! Olen sitä mieltä, että eduskunnan
ei tule hyväksyä veikkausvoittovarojen tuoton
väärinarvioinnista johtuvia leikkauksia kulttuuri-
ja taidepuolelle.
Kulttuuriministeri Kaarina Dromberg
Arvoisa puhemies! Käytetty puheenvuoro tietysti puhui
siitä, mikä on nyt edessä, että me
saamme tämän asian hoidettua. Siinä mielessä on
erittäin tärkeätä, että eduskunnassa
myöskin nämä asiat käydään
syvällisesti läpi.
Haluan nyt kuitenkin vielä todeta, kun ministeri Niinistö sanoi,
että leikkaus on yleisesti kolme prosenttia, että se
on näin. Mutta kun sitten lasketaan, että siitä otetaan
valtionosuusoikeutetut toiminnot pois, niin todellisuudessa taiteen puolelle
jää kyllä liki kymmenen prosentin leikkaukset
ja samoin liikunnankin puolelle. Siinä mielessä mielestäni
on tärkeätä, että nämä keskustelut
käydään avoimesti läpi ja saadaan
järkevät päätökset
ja tehdyt päätökset, mitkä ovat
jo olemassa, vietyä läpi. Siinä mielessä tämä yhteistoiminta
eduskunnan kanssa on myöskin tärkeätä,
että tulevaisuudessa turvataan kulttuurin, liikunnan ja
nuorisotoimen määrärahat.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota vain yhteen ainoaan
yksityiskohtaan tässä budjetin täydennysesityksessä. Tässä nimittäin
Ratahallintokeskukselta ehdotetaan vähennettäväksi
8 miljoonaa euroa, josta sanotaan, että se aiheutuu Oulu—Iisalmi/Vartius-sähköistyshankkeen
etenemisaikataulun tarkentumisesta. Kuitenkaan siis kokonaisvaltuuteen
ei tämän mukaisesti puututtaisi. Totean siitä sen, että tässä on
kaksi asiaa ollut hyvin kriittistä: on se dieselkalusto,
joka noilla rataosuuksilla on liikenteessä, sen uusimistarve,
ja toinen on radan kunto suhteessa erittäin painaviin kuljetuksiin, todella
raskaisiin kuljetuksiin, pellettikuljetuksiin Venäjän
puolelta ja Suomen puolelta Rautaruukin Raahen tehtaille jnp. Elikkä mitään
kanttia tinkiä tästä kokonaisaikataulusta
ei todellakaan ole. Toivottavasti valtiovarainvaliokunta ottaa tämän
mietinnössään huomioon.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun tuo kohta on auki, niin sopii samalla
todeta se, että Ratahallintokeskuksen tulevaisuutta uhkaavat
liikenne- ja viestintäministeriön sisältä lähteneet
lausunnot siitä, että pitäisi Ratahallintokeskuksen
rooli muuttaa ja samalla myöskin rahoitus suorittaa niin,
että VR-yhtymä — VR Osakeyhtiö ja
VR-Rata Oy — tulisi menettämään
asemaansa. Se on varsin kielteinen asia.
Toinen asia on, puhemies — täältä on
nyt valtiovarainministeri joutunut lähtemään — se
tosiasia, että kun me käsittelemme rakentamiseen liittyvää asiakokonaisuutta,
nimenomaan yleishyödylliseen rakentamiseen liittyvää kysymystä ja
korkokattoa ja yleensäkin tuota korkoa, jota yleishyödylliset
joutuvat käyttämään lainaa otettaessa,
niin tällöin mielestäni eduskunnalla
pitää olla valmius tehdä esitys, joka
vastaa suunnilleen markkinakorkoa. Tämä asia on
sitten ajankohtaisempi, jos tuporatkaisu syntyy, ja sen vuoksi tuodaan
uusi hallituksen talousarvioesitystä täydentävä esitys
eduskunnalle.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Lausun ensinnäkin iloni sen
johdosta, että sektoriministeri, ministeri Dromberg, on
laittanut niin sanotusti takkinsa likoon näitten hyvien asioitten
puolesta ja linjakkaasti puolustaa esitystään.
Sehän hänen rooliinsa sopii, koska hän
on niin keskeisesti ollut mukana silloin, kun tätä lainsäädäntöä laadittiin.
Pitkälti hänen työnsä ansiosta
sivistysvaliokunnan mietinnön pohjalta on syntynyt koko
se päätöspohja, miltä pohjalta eduskunta
päätti näistä kahdesta eri laista
siinä arpajaislain yhteydessä. Ministeri Dromberg
silloisena sivistysvaliokunnan puheenjohtajana on ihan temppelinharjalla.
Mikä on vielä somaa, nykyinen sivistysvaliokunnan
puheenjohtaja ed. Lindén puolestaan on ollut taas kulttuuriministerinä,
että tässä on tällainenkin sattuma.
Toivon vaan voimia, että naisten hennot hartiat kestävät näitten
paineitten alla, kun tästä ei näytä vallitsevan
niin riemastuttavaa yksimielisyyttä eduskunnan ja hallituksen
välillä.
Nythän mitataan tässä veikkausasiassa,
lähdetäänkö sille tielle vai
ei. Jos ensimmäisen tilaisuuden tullen hihna luistaa, millä eväillä jatkossa
vaaditaan, että pitää lainmukaisesti
lähteä toimimaan? Tämä on se
paikka, koska veikkausasetusta on 11 vuotta vuosi kerrallaan samalla
tekstillä siirretty väliaikaisesti voimaantuloa
siirtämällä. Tämä oli
12. vuosi, kun näitten asioitten kanssa venkoillaan. Tätä taustaa
vasten ei ole ollut mitään merkitystä,
minkälainen on ollut valtion taloudellinen tila. Näissä asioissa
se ei ole heijastunut mihinkään. Hallitus ei ole
niin sanotusti korvaansa lotkauttanut, olkoon kuka tai ketkä tahansa
siellä hallituksessa. Tässä on aika pitkä tämä historia
taaksepäin, milloin olisi voinut asiat hoitaa.
Esimerkiksi vaan: liikunnan määrärahat
ovat tänä päivänä samalla
tasolla kuin olivat vuonna 91 ilman mitään inflaatiotarkistuksia.
Väitetään, että kulttuurin määrärahat
ovat kasvaneet. Silloin tuijotetaan rakenteellisesti veikkausvoittovaroilla
tapahtuvaa kulttuuritoimen rahoitusta. Vastaavasti peittoa on leikattu
sieltä verovaroin rahoitettavalta puolelta. On tapahtunut
vaan rahoitusrakenteessa muutos. Ei kulttuuritoimi ole päässyt
mitenkään rahassa rypemään.
Päinvastoin, siellä on suuria ongelmia, joista
esimerkiksi Kansallisteatteri käy yhtenä suurena.
Se pakotettiin ottamaan jättilaina olosuhteissa, kun valtion budjetit
olivat runsaasti ylijäämäisiä.
Pieni teatteri noin 250 miljoonan markan lainataakan alla: eihän
se selviä sieltä tavanomaisilla raameilla, tavanomaisilla
kiintiöillä, vaan jollakin lailla tämä vekseli
on nyt hoidettava. Se vaatii erityisjärjestelyjä.
Tämä on ollut tiedossa. Ei tämä tule
yllätyksenä. Kansallisteatterissa muistaakseni
valtionosuuden määrä on luokkaa 70 prosenttia,
jolloinka se on lähestulkoon valtion teatteri. Tämän vuoksi
sitä ei olisi pitänyt pakottaa jättivelan
ottamiseen.
Ikään kuin vastauksena poissa olevalle ministeri
Niinistölle, kun hän syyllisti minua, että olin väittänyt,
että hallitus toimii lainvastaisesti: En minä niin
väittänyt, vaan minä kysyin, miksei hallitus
ota budjetin laadinnan lähtökohdaksi sitä lainsäädäntöä,
jonka eduskunta on täällä säätänyt
ja jonka voimaantulo on 1.1.2003, vaan ottaa budjetin laadinnan
lähtökohdaksi sen, että eduskunnan säätämien
lakien voimaantuloa väliaikaisesti siirretään,
lähtee siis heti vesittämään
ja murentamaan eduskunnan uunituoretta lakia. Tätä minä kysyin.
Hän ei kyllä siihen vastannut, vaan alkoi moittia,
että väitän hallituksen toimineen lainvastaisesti.
Ei toimi, jos eduskunta menee hyväksymään
sen hallituksen esityksen, että lakien, tämän
jakosuhdelain ja sen kirjastopottia koskevan lain, voimaantuloa
siirretään. Eli en ole syyttänyt hallitusta
lainvastaisesta toiminnasta.
Myöskään kysymykseeni hyvästä hallintotavasta
ministeri Niinistö ei vastannut. Ei voi olla hyvän
hallintotavan mukaista, että venkoillaan tällä tavalla,
jos on kerran tarkoitus lähteä sille tielle, että kirjastojen
lakisääteiset valtionosuudet siirretään
normaaliin päiväjärjestykseen eli verovaroin
rahoitettavaksi. Selvyyden vuoksi sanon, että kirjastotoimelta
ei ole esitettykään eikä ajateltukaan
leikattavan mitään, vaan kysymys on rahoituksen
rakenteesta.
Ministeri Niinistö esiintyy hyvin taitavasti täällä eduskunnan
edessä, jos joku ei vielä tiedä, että arpajaislain
yhteydessä päätettiin toinenkin laki.
Ministeri Niinistö esittelee täällä erinomaisen
hyvin sen, kuinka paljon kirjastojen valtionosuudesta siirretään
verovaroin katettavaksi ja kauhistelee niitä prosentteja.
Hän unohtaa sen, hän vaikenee kuoliaaksi sen,
että samassa yhteydessä eduskunta on päättänyt,
että edunsaajille, siis nuorisotyölle, tieteelle,
taiteelle ja liikuntakasvatustyölle, lakisääteisesti
turvataan niitten osuudet. Ne prosentit on kirjoitettu lakiin, ja
näitä prosenttiosuuksia niin sanotussa jakosuhdelaissa
ei hallitus lähde toteuttamaan. Tämä on
se naula, jonka pitää lähteä vetämään.
Ne ovat jäykkiä prosentteja. Ne katsotaan taskulaskimesta. Tämä kirjastomomentti
joustaa sen mukaan, että ensin pitää veikkausvoittovaroista
laskea, paljonko lakipykälien mukaiset jako-osuudet edunsaajille
tekevät, ja katsotaan sitten viivan alta, mitä jää jäljelle
kirjastojen valtionosuuksiin veikkausvoittovaroista, ja siltä osin,
kun jää paleltamaan, täydennetään
verovaroilla. Ajattelun pitää kulkea näinpäin.
Tässä ministeri Niinistö, niin reilu
mies kuin onkin monasti, pelaa pikkaisen sammutetuin lyhdyin, ei
kerro sitä toista asiaa. Hän kertoo yksipuolisesti,
vähän niin kuin asianajaja oikeudessa: tuo vain
itselleen edullisia näkökulmia esiin. On siis
säädetty, että veikkausvoittovaroja saa
käyttää enintään 85
prosenttia kirjastojen lakisääteisiin valtionosuuksiin. Vähintään,
sitten jos mennään minimiin, se on nolla. Se on
jotakin nollan ja 85 prosentin välillä.
Eli kaiken tämän paatoksella ja suoraan sydämestä puhutun
jälkeen totean, että jos on tarkoitus noudattaa
eduskunnan tahtoa, niin on turha venkoilla. Mutta jos on kysymys
jostakin muusta, niin mitä se muu voisi olla, sitäkö,
että yritetään synnyttää olosuhteet,
eräänlainen katastroof, jonkinlainen turbulenssi,
että päästään olosuhteisiin,
neuvottelutilanteeseen, milloinka veikkausvoittovarat siirtyisivät
budjetin yleiskatteeksi? Jos tämä on siellä kulman
takana odottamassa, niin tätähän eduskunta
ei ole alkuunkaan lakeja säätäessään
tarkoittanut eikä ole siihen suuntaan ollut näitä kuljettamassa.
Nyt, valitan, on pakko tämmöinen epäilys
tässä yhteydessä herättää ja
kysyä, lähdetäänkö toteuttamaan
lainsäädäntöä vai odottaako
yleiskatteisuus-mörkö jossakin kulman takana.
Aivan lopuksi, herra puhemies: Kun Veikkaus Oy on lamankin aikana
ollut ennätyskunnossa, tekee historiansa parasta tulosta,
niin tämä ongelma ensinnäkin, mikä liittyy
näihin ylimittaisiin tuloarvioihin, on ollut ennustettavissa,
aivan niin kuin Kansallisteatterinkin kohdalla on tiedetty tarkalleen
eräpäivä, ja kun tämä on
ihan itse tuotettu, niin tästä kyllä maan
hallitus ja eduskunta ihan omin voimin ja toimin selviää.
Tämä ei tule mistään dollarin
kurssista eikä globalisaatiosta tai kansantaloudesta, tämä on
ihan meidän omissa kammareissa kehitetty. Sen takia tuntuu vähän
tylsältä näinkin pitkään
tästä puhua, kun tämä on tämmöinen
kotitekoinen ja kotikutoinen. Toivoisin, että vahva hallitus
tämmöisessä asiassa näyttäisi
sen suuruutensa — vahvahan taipuu, heikko katkeaa — ja
toivon, että hallitus tajuaisi tässä asiassa
taipua. Tämä on ikään kuin tekninen
korjaus hallituksen epätarkkaan budjettisuunnitteluun.
Tämmöistä ei voi eduskunnan menolisäyksenä pitää alkuunkaan,
kun tämän olisi pitänyt alkujaankin lähteä eduskunnan
säätämistä laeista ja sisältyä hallituksen
alkuperäiseen budjettiesitykseen.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa puhemies! Onkohan se ministereiden kovuutta vai heikkoutta,
ettei sitä oikeaa esitystä tule sieltä,
niin kuin on eduskunta edellyttänyt. Toivotaan, että tämä lähtee
oikeille raiteille, näinhän se ei voi jatkua.
Mutta itse tähän talousarviolisäykseen:
Ihan tyydytyksellä voi merkitä siinä,
lisäykset alueiden kehittämiseen. Vaikka ne ovat
pieniä rahalisäyksiä, mitä tässä on
tullut, ne ovat kuitenkin äärettömän
tärkeitä, että pystyttäisiin
niitä alueita omaehtoisesti kehittämään.
Mikä tärkeintä, ammattikorkeakouluille
ja ammatilliseen koulutukseen osoitetaan sinne tarvittavia määrärahoja, koska
ne ovat niitä todellisia helmiä, jos ne pidetään
ajan tasalla, että ne iskevät aina siihen tarpeeseen,
mitä meidän elinkeinoelämämme
tarvitsee. Silloin tulee todellista työllisyyden hoitoa
ja sitä kautta myöskin elantoa vähän
harvempaankin asutuilla seuduilla.
Toisaalta on hyvä, että tähän
turkistarhaukseen, vaikka tiedän, että se tässäkin
salissa aiheuttaa vähän erilaisia näkemyksiä,
kuitenkin osoitetaan määräraha, koska
ihan meidän vientiämmekin ajatellen sieltä tulee
selviä valuuttatuloja ja se on erittäin merkityksellinen
muun muassa meillä Pohjanmaan alueella elinkeinona, joten sitä kannattaa
edelleen kyllä silloin avittaa, kun joitakin ongelmia siellä sattuu.
Toisaalta olisin kyllä odottanut tähän
energiapolitiikkaan reilusti korkeampaa tukirahaesitystä kuin
täällä on esitetty. Jotakin tälläkin
on suuntaa antavaa merkitystä, mutta ei päästä niihin
tuloksiin, mitä päätöksiä eduskunta
teki energiakeskustelussa, kun päätimme ydinvoimakysymyksestä.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitykseen eduskunnalle vuoden
2003 talousarvioesityksen täydentämisestä sisältyy
niin hyvää kuin huonoakin. Ymmärrän
kulttuuriministerin, voisiko sanoa, tuohtumuksen ja huolen kulttuuri-
ja liikuntamäärärahojen osalta, ja olisi
todella toivottavaa, että siinä voitaisiin palata
hiukan paremmalle tasolle kuin tänä päivänä on.
Tiedän, että siellä tehdään erinomaisen
hyvää työtä, ja tämän
tyyppinen esitys, mitä tullut on, on kyllä isku
vasten kasvoja.
Mutta asia, minkä takia minä tulin tänne:
Tulin antamaan hallitukselle kiitosta ja ehkä nimenomaan
erityisesti maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan
osalta. Olen itse saanut vuosikausia seurata Pohjanmaalla kettutarhayrittäjien hirvittävää
painetta
oman laillisen elinkeinonsa harjoittamisessa. Se on alkanut turkistarhaiskuista
ja on jatkunut edelleen, kun on puhuttu koko elinkeinon tulevaisuudesta
ja mahdollisuudesta säilyä. Eduskunnassakin on
tehty lakiesitys, jonka perusteella turkistarhaus kiellettäisiin
elinkeinona. Siellä kuitenkin tehdään
kovaa työtä, luodaan työpaikkoja maaseudulle,
työpaikkoja, joita todella olisi erittäin vaikea
sinne muuten tuoda. Ne ovat nimenomaan syrjäisemmille maaseuduille
tulevia työpaikkoja, ja monta kertaa vähemmän
kouluja käyneelle väelle.
Se paine on ollut kyllä hirvittävä,
mitä he ovat joutuneet kokemaan sekä näiden
iskujen että muiden uhkakuvien osalta. Tilannetta ei kyllä ollenkaan
helpottanut tuo syksyinen aamu, kun turkistarhaajat tarhoilleen
mennessään joutuivat kohtaamaan näyn,
jossa pahimmillaan tarhoilla kaikki ketut olivat lamaantuneita,
halvaantuneita, kuolemassa tai kuolleet pois. Kaiken sen jälkeen,
mitä aikaisemmin oli tapahtunut elinkeinon osalta, voi
arvata, että siellä oli kyllä varmasti
pala kurkussa ja itkukin lähellä. Tämän
myrkytystapauksen alkuperää ei ole pystytty selvittämään.
Se on sinänsä erittäin ikävä asia,
mutta ollaan nähtävästi aika monimutkaisen
prosessin kanssa tekemisissä ja siinä mielessä on
ymmärrettävää, että lopputulos
voi olla tämäkin.
Kun 50 000 kettua yhtäkkiä kuolee,
jo pelkästään nahkamenetykset ovat merkittäviä,
mutta lisäksi tulevat sitten muutkin elinkeinoa koskevat teot.
Siinä mielessä täytyy pitää erinomaisen
hienona asiana, että hallitus maa- ja metsätalousministerin,
pääministerin ja valtiovarainministerin johdolla
on pystynyt näin nopeaan reagointiin tulemalla vastaan
turkistarhaajia tämän katastrofin heitä kohdattua.
Pitää muistaa, että mikään
pakkohan valtiovallalla ei olisi ollut tällaista kädenojennusta
suorittaa turkistarhaajia kohtaan, ja siinä mielessä täytyy
todella antaa iso arvo sille, että on pystytty näin
nopeasti reagoimaan. Mielestäni se on myöskin
turkistarhaajille selkeä viesti siitä, että maan
hallitus katsoo heidän elinkeinonsa tärkeäksi
valtakunnalle ja on valmis omalta osaltaan edistämään
tämän elinkeinon harjoittamista.
Tällainen päätöshän
ei tietenkään voi olla jatkuva, vaan olen ymmärtänyt,
että tähän valtioneuvoston päätökseen
sisältyy myöskin edellytys siitä, että tässä ryhdytään
toimenpiteisiin niin, että tämän tyyppinen
tapahtuma ei pääsisi uusiutumaan. Olen myöskin
ymmärtänyt, että asianomaiset viranomaiset
ovat jo lähteneet liikkeelle lainsäädännön
ja asetusten täsmentämiseksi näiltä osin,
että tällaista ongelmaa ei pääsisi
jatkossa tulemaan. Mutta annan pohjalaisten turkistarhaajien puolesta
erinomaisen suuret kiitokset siitä, että valtiovalta
on reagoinut näin myönteisellä tavalla
tähän asiaan.
Myöskin, kun saatiin syntymään Etelä-Suomen
metsien suojeluohjelma, joka lähti hiukan toiselta pohjalta
kuin aikaisemmin, eli nyt lähdettiin aika pitkälle
toteuttamaan näitä suojeluasioita vapaaehtoisuuteen
perustuvalta pohjalta, on erinomaisen hyvä, että valtiovalta
omalta osaltaan on nyt sitten myöskin käynnistämässä käytännön
toimenpiteitä tämän asian edistämiseksi eli
täällä on nyt lisärahaa 200 000
euroa luonnonarvokaupan pilottihankkeiden toteuttamisesta aiheutuvien
menojen maksamiseen. Eli meillä on kehitelty erityisesti
tuolla Satakunnan puolella luonnonarvokauppajärjestelmä,
jolla pyritään saamaan suojelun piiriin vapaaehtoisella
tavalla maanomistajalta sopivia alueita ilman, että tarvitsisi
mihinkään totaalisuojeluun lähteä.
On erinomaisen hyvä, että valtiovalta on nyt heti aluksi
valmis tukemaan tällaisia pilottihankkeita, joilla voidaan
sitten nähdä se, päästäänkö tässä tulokseen
vai ei.
Myöskin Metsähallituksen osalta on laskettu miljoonalla
eurolla tulosaluetta sen takia, että sinne tulee työvoimakustannuksia
luonnonsuojelualueiden ennallistamiseen ja hoitoon, joten myöskin
siellä puolella päästään
eteenpäin. Toisaalta näen myöskin aivan
oikean suuntaisena sen, että energiatukeen on laitettu
lisää rahaa. Mielestäni se on kuitenkin
selvä signaali siitä, että tätä puolta
halutaan myöskin viedä eteenpäin.
Eli jos on ikäviä asioita tässä täydennysosassa,
niin siellä on myöskin myönteisiä asioita.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Viitaten äskeiseen puhujaan
ed. Mäki-Hakolaan, vaikka kaakkoisesta Suomesta katsonkin tätä ja
meillä turkistarhaus ei sellaisenaan näyttele
sen laatuista osaa, niin kuin se on Pohjanmaalla, eikä varsinkaan
näitä vahinkoja ole sattunut niillä vähäisilläkään
tarhauksilla, mitä siellä on olemassa, niin on
tervehdittävä myönteisenä ja hyvänä asiana,
että hallitus on ottanut tässä vastuuta
tähän tapahtuneeseen vahinkoon. Puuttumatta mitenkään
aikaisempiin myönteisiin puheenvuoroihin toteaisin tässä,
että valitettavasti vain tämä myrkyttynyt
rehu ja sen myrkytyksen syy on jäänyt epäselväksi.
Täytyypä vain ajatella, että sillä mielikuvituksella,
mitä itse tässä asiassa ajattelen, eipä tiedä mikä siellä takana
on ollut olemassa, mutta se nyt ei ole ratkaisevaa tähän
asiaan. Oleellista on, että myöskin tällä rintamalla
Pohjanmaalla elämä jatkuu ja uskotaan tulevaisuuteen
niin, että merkittävänä vientitulojen
tuojana, niin kuin turkistalous on olemassa, Suomessa sillä on
mahdollisuutta myöskin eteenpäin. Tämän
jos minkä tarhaajien mielialaa pitäisi kohentaa,
että valtiovalta kantaa osavastuuta siitä, voisi
sanoa, melkein luonnonkatastrofin muotoisesta tapahtumasta.
Herra puhemies! Edelleenkin ed. Mäki-Hakolan puheenvuoroon
nähden jatkaen: Metsätalouden edistämiseen
ja valvontaan nähden tämä vapaaehtoisuus
ja sille myönnettävä lisämääräraha metsäluonnon
hoidon edistämiseen on nähtävissä myönteisenä asiana.
Tässä on päästävissä oikeaan
suuntaan, kunhan kaikilta pakkotoimenpiteiltä ja väkivaltaisuudelta
tässä yhteiskunnassa tämän metsän
osalta vain koetetaan pysyä mahdollisimman kaukana. Vapaaehtoisuus
on se, mikä säilyttää luonnon
oikean näköisenä myöskin tuleville
polville.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Työllisyydestä on viime päivinä puhuttu
hyvinkin voimakkaasti. Tässä hallituksen budjetin
täydennysosassa ei kuitenkaan työllisyyteen kovin
merkittävästi ole puututtu. Näin ollen
onkin syytä odottaa, että tässä niin
sanotun tupopaketin yhteydessä tulevassa täydennysosassa
sitten työllisyyteen puututtaisiin nykyistä enemmän
elikkä työllisyysvaroja ja investointivaroja,
joilla parannetaan työllisyyttä, tulisi lisää,
koska työttömyys uhkaa kasvaa ja sitä kautta
yhteiskunnan ongelmat ja myöskin menetykset kasvavat.
Toisena asiana, jota jo äsken ministeri Niinistöltä kyselin:
sosiaalisen asuntotuotannon, vuokra-asuntojen, rakentaminen on pudonnut
hälyttävästi, ja suurin syy siihen on,
että aravalainan korkotaso on kohtuuttoman korkea. Näin
ollen, jos halutaan pitää vuokrat edes siedettävällä tasolla
tässä maassa, on yhteiskunnan kyllä tultava mukaan
vuokra-asuntotuotantoon sillä tavalla, että voidaan
rakentaa nykyistä edullisempia vuokra-asuntoja niin, että ihmiset
pystyvät näissä vuokra-asunnoissa asumaan.
Siis on täysin kohtuutonta odottaa, että pienipalkkaiset
pätkätyöläiset voisivat hankkia
omistusasuntoja, kun kumminkin he joutuvat työn perässä liikkumaan paikasta
toiseen. Se olisi myöskin epätaloudellista, sillä kuten
jo aikaisemmin totesin, niin asunto sitoo ihmistä aika
vahvasti siihen paikkakuntaan, jossa hän asuu.
Keskustelu päättyy.