4) Hallituksen esitys laiksi valtion liikelaitoksista
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Laki valtion liikelaitoksista on puitelaki
ja sinänsä aika merkittävä,
koska se koskee neljää valtion liikelaitosta,
joissa on yli 8 000 työntekijää, joten
tällä on varsin suuri merkitys, kun liikelaitoskohtaisia
lakeja sitten tehdään. Mielestäni tässä laissa
otetaan hyvin periaatteellista kantaa siinä, mikä liikelaitosten
asema on tulevaisuudessa, miten näitä liikelaitoksia
tulee johtaa ja miten niiden tulosta tullaan hyväksi käyttämään.
"Esityksessä todetaan myös, että liikelaitostamisesta
on käytännössä muodostunut usein
välivaihe siirryttäessä yhtiömuotoon.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että nyt uusittava laki valtion liikelaitoksista mahdollistaisi
sen, että liikelaitosmuodoista voisi muodostua jatkossa
entistä pysyvämpi liiketoimintamuoto - - ." Eli
tässä valiokunta ottaa kantaa siihen, että kun
valtion laitoksia on liikelaitostettu, ne myöskin pysyisivät
liikelaitoksina, ettei niistä muodostuisi suoraan osakeyhtiöitä ja
sitä kautta niitä ryhdytään myymään.
On sekä hyviä että huonoja kokemuksia
näistä tapauksista.
Näin ollen tällä on varsin merkittävä ohjaava vaikutus
siihen, minkälaisia liikelaitoskohtaisia lakeja sitten
tehdään, kun aikoinaan nämä liikelaitoskohtaiset
lait tulevat käsittelyyn. Tässä on myöskin
huomioitava se, että näissä laitoksissa on
myöskin viranomaistehtäviä, ja valiokunta
on kiinnittänyt huomiota siihen, että nämä viranomaistehtävät
otetaan huomioon, kun yksityiskohtaisia lakeja laaditaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin tulisi valtion liikelaitokset,
joita tämä laki koskee, nähdä sellaisina,
että ne myöskin säilyvät valtion
liikelaitoksina eikä niitä ryhdytä keinotekoisesti
yhtiöittämään tai muuttamaan
osakeyhtiöiksi. Näillä on aivan oma kansallinen
perustehtävänsä meidän kansakuntamme
olemassaolon kannalta. Siksi on tarpeen, että niissä on
valtion, isännän, omistajan selkeä ote
täydellisesti, myöskin sen takia, että niillä on meidän
yhteiskunnassamme tietyt viranomaistehtävät.
Kyllä me tiedämme, mitä jälkeä syntyi,
kun Tele lähti niille teille, mitä sitten jatkossa
on seurannut. Tällä tiellä jäljet
pelottavat. Liikelaitokset tulee säilyttää liikelaitoksina
ja tulee pitää niistä hyvää huolta.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tässä varmasti
niin mietinnön kuin esityksenkin osalta tarkoitetaan hyvää ja
pyritään hyvään. Mutta yhtenä sellaisena
tekijänä, jonka voisi tässä nähdä melkoisena
vaarana kuitenkin olemassa, on voiton tuloutuksesta päättäminen.
On lähdetty siitä, että nämä valtion
liikelaitokset ovat tavallaan kansallisomaisuutta, mitkä ovat
tarkoitetut ja perustetut useinkin palvelutehtäväluonteisessa
ominaisuudessa. Kun tämä eduskunnankin tahto,
erityisesti valtiovarainministeriön tahto, suuren voiton
tuloutuksesta nousee päällimmäiseksi,
siinä vaiheessa vain pyrkii unohtumaan todellinen palvelutehtävä.
Kyllähän se on Suomen kansa, joka tässä asiassa useimmiten
kärsijäksi joutuu, ja erityisesti se kansa, mikä asuu
tuolla kaukana pitkien matkojen päässä,
ajatellaanpa nyt vaikka Postin takana olevaa toimintaa tänäkin
päivänä.
Tämä näin ajatuksena, mutta en ryhdy
nyt tätä vastustamaan enkä tee mitään
muutosesityksiäkään tähän.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtelalle haluan huomauttaa, että tämä laki
ei koske Postia. Tämä koskee Ilmailulaitosta,
Metsähallitusta, Senaatti-kiinteistöjä ja
Tieliikelaitosta. Tämä ei koske Postia, ja ed.
Seppo Lahtelan on syytä muistaa, mitkä puolueet
silloin aikoinaan ajoivat nimenomaan postin liikelaitostamista.
Haluan todeta näistä viranomaistehtävistä, että Ilmailulaitoksellahan
on viranomaistehtäviä ja tässä laissa
lähdetään myöskin siitä,
että Ilmailulaitos voi niin sanotuilta kannattavilta kentiltä subventoida
kannattamattomia kenttiä. Eli kyllä tässä on
otettu huomioon se, että vähempiliikenteiset kentätkin
voitaisiin pitää auki, eikä tuloutus
voi olla sitä luokkaa, että se estäisi
tällaisen ristiinsubventoinnin.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Enpä malta olla vastaamatta
ed. Kuopalle tässä näköalassa
niin, että tarkoitin yleisesti ottaen valtion liikelaitosten
osalta. Tähän tämäniltaiseenkin
keskusteluun nähden, kun Metsähallitus tässä takana
on olemassa, talousarvion täydennyksessä sen voittotavoitetta,
tuloutustavoitetta esitetään vähennettäväksi.
Tämän pohjalta liittyen tähän
luonnonsuojeluun ja sen taustalla olevaan monimuotoisuuteen Suomenmaassa,
kyllähän tässä täysi
ristiriita on olemassa. Kyllä Metsähallituksen
pitäisi olla se, joka joustaa tässä asiassa,
silloin kun on suojelullisia tarpeita.
Mutta, herra puhemies, tähän aiheeseen totean,
että tässä varmaan on hyvä tavoitteet,
hyvät puitteet olemassa, mutta järki pitäisi
säilyttää pitkällä aikavälillä myöskin
näissä asioissa niin, ettei tulotustavoite mene
aivan kohtuuttomiin.
Yleiskeskustelu päättyy.