4) Hallituksen esitys riistahallintolaiksi se-kä laiksi
metsästyslain muuttamisesta, riistanhoitomaksusta ja pyyntilupamaksusta annetun
lain muuttamisesta ja maaseutuelinkeinojen valituslautakunnasta
annetun lain 1 §:n muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä käytiin
ensimmäisen käsittelyn yhteydessä kohtalaisen
värikäs ja laaja keskustelu. Haluaisin tässä vaiheessa
todeta sen, että kun tätä asiaa on ollut
myös ministeri Anttila käsittelemässä — tarkoitan
nimenomaan metsästykseen liittyviä asioita — hän
on mielestäni aivan perustellusti todennut sen, että erityisesti
suurpetokantojen kohdalla pitäisi tieteellisesti todeta,
mistä petoyksilöistä milloinkin on kysymys,
ettei tapahdu niin kuin hän totesi, että saman
pedon näkee useampi henkilö ja sitten petojen
määrä ikään kuin kertaantuu,
vaikka on kysymys vain yhdestä yksilöstä.
Tällaisia kysymyksiä on hyvä pitää mielessä silloin,
kun riistahallintoa ja metsästyslakia käsitellään.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Äänestimme ykköskäsittelyssä tästä 5 §:stä,
siitä, valitaanko poronhoitoalueella alueellisiin riistaneuvostoihin
porotalouden edustaja. Valiokunnassa hävisimme. Tein siellä valiokunnassa
esityksen siitä, että porotaloudella pitää olla
oma edustajansa. Sosialidemokraattien ed. Kari Rajamäki
ja myöskin muu oppositio tuki tätä esitystä.
Hävisimme äänin 9—8.
Jäljemmin muun muassa vastuuministeri ja muutamat muut
ovat sanoneet sen, että tätä alueellista
riistaneuvostoa voidaan poronhoitoalueella täydentää porotalouden
asiantuntijajäsenellä. Mutta minua kiinnostaa
se, mikä on tämän asiantuntijajäsenen
suhde alueellisen riistaneuvoston varsinaisiin jäseniin,
mikä näiden asiantuntijoitten tehtävä on,
mitä he voivat siinä neuvostossa tehdä ja
mikä oli se perimmäinen syy, että tämmöistä järkevää muutosta,
hyvin perusteltua muutosta, ei voitu tehdä. Voisivatko
mahdollisesti ministeri tai ne valiokunnan jäsenet, jotka
olivat äänestyksessä eri mieltä kuin
hävinnyt kanta, kertoa, kuinka tämä muutos
asiantuntijajäsenyydestä on ajateltu toteuttaa?
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Tiusanen nosti petoeläimet
tässä esille: Riistakeskus tekee tietenkin omalta
osaltaan työtä, jolla laskentaa suoritetaan, mutta
haluan nostaa esille saman asian kuin varsinaisen keskustelun yhteydessä.
Tämän talven viestit, ja aikaisemmatkin, kertovat,
että meidän petoeläinkantamme ovat monilta
kohdin kehittyneet siihen tasoon, että on vääjäämättä siirryttävä aikaa
myöten Ruotsin malliin. Määritetään
petojen enimmäiskannat ja niitä säädellään
metsästyksellä. Luonto ei tällä hetkellä hoida
niitä asianmukaisesti, vaan pedot käyttävät
ruokanaan poroja mutta myöskin muita riistaeläimiä,
ja tasapaino luonnossa ei säily, ellemme itse ryhdy sitä metsästyksellä säätelemään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! En nyt puutu tuohon asiaan, mutta sen sijaan
ed. Tiusaselle kommentoin sillä tavalla, että niin kuin
ed. Tiusanen hyvin havaitsi, valtakunnan päälehdessäkin
oli koko sivun juttu siitä, millä tavalla pannoitetaan
susia, ja niistähän nyt kai tässä lähinnä on
kysymys. Sehän merkitsee käytännössä sitä,
että voidaan näyttää niille,
jotka ovat epäileväisiä, että tuolla,
täsmälleen tuossa radiopeilauspisteessä,
ne eläimet ovat, ja siinä voisi jokainen käydä laskemassa
esimerkiksi talvikelillä, montako niitä jälkiä on.
Eli kyllä tämä asia kuntoon tulee. Se
maksaa, mutta tehän vaaditte, että sen pitää maksaa.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen otti sinänsä tärkiän
asian esille. Mä tierän, että meillä Pohjanmaallakin
susia on ja on pantasusia. Ja tierän jopa sen, että niille,
jokka siellä elämysmatkaalua harjoottaa, on tullu
tieto, jotta äläkää liikkuko
siellä, siellä on pantasusi pesueineen majoottautunu
jo viikoksi ilmeisesti. Niillä on ollu susi siellä,
hukkanen, jota ne on syöskennelly.
Mutta se seikka olis kyllä jännä selevittää, mikä on
totuus siitä, paljonko petojen torellinen määrä on,
kun jotkut sanoo, jotta niit on tosi vähä, ja
jotkut sitte taas, jotta niit on vaikka kuinka paljo. Jonkimmoonen
totuus näihin pitääs saara. Kyllä nuita
susia ainakin Pohjanmaalla liikkuu hirviät määrät.
Jos muistatta, 2000-luvun alussa Kristiinankaupungissa yks susi
yksistään hortoolee hissun kissun, en tiä,
kuinka tuli, ei väistäny raktoria, mutta oli liukas
keli, ei raktorikaan voinu väistää. Se
jäi muuten raktorin pyörän alle. Totuus
on näin, jotta susia on paljo enemmän kuin mitä me
kuvitellahan, mutta totuus tähän pitää jollakin
lailla saara selville.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella, susia oli ehkä 250 yksilöä,
se oli arvio. Sitten arvio putosi 150:een. Sata yksilöä hävisi
jonnekin, ja ainakin muutama panta pannoitetuilta susilta on löytynyt
ojanpohjista. Näin ollen tämä on eräs
ongelma tässä keskustelussa.
Ed. Nepponen mainitsi myös sen, että pedot syövät
poroja, ehkä kotieläimiä ja riistaeläimiä. Tällainen
vastakkainasettelu metsästäjien edun ja petojen
ruokavalion kanssa ei ole käypää. Tässä mielessä en
kovin paljon näkisi ongelmaa. Pedoilla on oma riistaeläinkantansa.
Se on tietysti selvää, että ongelmayksilöt
on hoidettava, ja siitähän on vahva yksimielisyys.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä Suomessa tarvitaan selkeämpää ja täsmällisempää petopolitiikkaa
ja sillä tavalla, että metsästäjät
ja ennen kaikkea viranomaiset yhteistyössä hoitavat
sen. On nykyisin kummallista, että häirikköpedotkin
pitää tavallaan esimerkiksi poromiesten itse omalla
kustannuksellaan metsästää. Mielestäni
ainoa järkevä tapa on, että silloin,
kun häirikköpeto ilmestyy ja sille pitää saada
nopeasti lupa, viranomaiset hoitavat sen käyttäen
sellaisia keinoja, että se tapahtuu nopeasti ja kivuttomasti.
Vain sillä tavalla saadaan asia eteenpäin ja sopu.
Lapin liitto järjestää Sallassa ensi
maanantaina perusteellisen petofoorumin, jossa todella käydään
perusteellisesti läpi, miten poronhoitoalueella nämä asiat
tulisi järjestää. Siellä on
44 eri toimenpide-ehdotusta, ja kun ne toteutetaan, niin asia tulee
ainakin poronhoitoalueilla kuntoon.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Äskeinen puheenvuoro ed. Hannes Manniselta
oli erinomaisen tervetullut tähän keskusteluun.
Kun ottaa huomioon hänen vaikutusvaltansa siinä,
missä asussa talousarviot tässä eduskunnassa
valmistuvat, niin kun hänen seuraajansa tulee olemaan ilmiselvästi
aivan samalla asenteella liikenteessä, me pystymme sen
jälkeen kouluttamaan porukan, joka hoitaa nämä asiat
kuntoon, myöskin valvoo sitä, millä tavalla
metsästysasiat muutenkin hoidetaan. Ihan hyvä ehdotus.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen on kyllä asialla
tässä asiassa. Ja aivan kuten ed. Mietokin kaulapantasusista
kehuskeli, niin se on erittäin hyvä, että me
tiedämme, missä niitä sitten on. Tietysti,
jos pentueita tulee valtavalla vauhdilla, on vaikea sanoa, missä sudet
menevät, jos ei ole vielä ehditty pannoittaa.
Mutta sen verran kehuisin keskustaa: Kun ympäristöministeri
on sillä tasolla, että hän tämän päivän
Aamulehdessä sanoo, että olisi ihan kamalaa demokratian
kannalta, jos perussuomalaiset olisivat hallituksessa, niin on pakko
kehua, että keskustalla on älykkäitäkin
kansanedustajia tämän vastapainoksi. Eli ed. Kalmarin
ehdotus siitä, että Etelä-Suomeen siirrettäisiin
petoja ihan ikään kuin viihdykkeeksi ja malliksi,
että saisivat täälläkin tutustua
ja kanssakäydä petojen kanssa, oli todella hyvä ehdotus.
(Eduskunnasta: Tampereelle! — Ed. Kanerva: Hesperian puistoon!)
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Me voimme tietysti keskustella tämänkin
lain yhteydessä myös pedoista, jotka ovat itse
asiassa tämän riistahallintolain yksi ilmenemismuoto
sitten käytännön tasolla. Mutta jos me
tästä varsinaisesta laista puhumme, niin ed. Mustajärvi täällä toi
esille sen, minkä hän myöskin valiokunnassa
perustellusti toi esille, elikkä että poronhoitoalueella
olisi Paliskuntain yhdistyksellä mahdollisuus osallistua
riistaneuvoston toimintaan. Sitä ei muuten tämä laki
estä millään tavalla nytkään.
Poronhoitoalueella voidaan valinta tehdä aivan hyvin näin,
että siellä paliskuntaedustus on. Sitä ei
ole pakko tehdä, mutta se voidaan tehdä näin.
Asiantuntijajäseneksi voidaan ottaa aivan hyvin alueelta
niitä elinkeinoja, joita riistahallintolaki käsittelee.
Toinen vastaavanlainen elinkeino on esimerkiksi kalastus. Ja jos kaikki
nämä kerättäisiin yhteen, niin
meillä olisi pian 30 hengen riistaneuvosto, ja sitä ei
tietenkään ole järkevä muodostaa,
vaan hallituksen esitys on siinä mielessä aivan
perusteltu.
En malta olla sanomatta itsekin tähän petoasiaan,
että on aivan selvä, että petojen määrän
tarkka laskenta niin, että kaikki sen laskentatuloksen hyväksyvät,
on kaiken lähtökohta. Ja sitten se määrä sellaiseksi,
että myöskin haja-asutusalueella tuolla syrjemmässä ja
maaseudulla voidaan elää näiden petojen
kanssa. Tämähän se lähtökohta
meillä on, ja se nyt ei välttämättä tällä hetkellä joka
paikassa toteudu, mutta tätä kohti meidän
on mentävä. Tämä riistahallintolaki
omalta osaltaan tuo nyt mahdollisuuksia sellaiseen vuoropuheluun,
että se luottamus palautuu ja ennen kaikkea kehittyy myönteiseen
suuntaan myöskin tässä petopolitiikassa.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Susi- ja karhukanta on lisääntynyt
Itä- ja Pohjois-Suomessa räjähdysmäisesti,
enkä ymmärrä vouhotusta susien ja karhujen
suojelusta siinä mielessä. Ovathan pedot uhkana
koululaisille syrjäseuduilla kuten Lieksan Viekin tapauksessa,
jossa karhu viime syksynä ammuttiin sadan metrin päähän
koulun pihasta, jossa aiemmin koululaiset olivat olleet välitunnilla.
On myös ihmeellistä ja kummaa, että jos
ja kun susi ilmestyy etelän kaupungin liepeille, se ammutaan
heti, mutta syrjäseutujen eläkeläiset kyllä saavat
jäädä susien syötäväksi
rauhassa. Ei sinne anneta kaatolupia.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Pertti Virtanen ja ilmeisesti myös
ed. Pentti Oinonen antavat tukensa ed. Kalmarin ehdotukselle siitä,
että eteläisen Suomen puistoihin pitäisi
tuoda susia. Minä en tätä ehdotusta kannata,
vaan olen samaa mieltä, mitä ministeri Anttila
sanoi jo asian ensimmäisessä käsittelyssä,
että jos nämä sudet hyvin viihtyisivät
Sipoossa tai Nuuksion kansallispuistossa tai vaikka sitten Helsingin
Esplanadin puistossa, niin kyllä ne varmasti ihan luontevasti
olisivat sinne tulleet. Jos ne nyt väkisin tänne
pakotetaan ja tuodaan, niin tuskin ne täällä kovin
kauan viihtyvät vaan palaavat sinne omille seuduilleen.
Meillä on Helsingissä jo riesana näitä citykaneja,
eikä todellakaan keinotekoisesti tuotuja citysusia tänne
kaivata.
Puhemies:
Pysytään varsinaisissa puheenvuoroissa. Tämä laki
on kuitenkin sisällöltään hyväksytty,
ja nyt täällä on toistakymmentä puheenvuoroa.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! On aika olennaista tämä järjestely
riista-alueiden alueellisten riistaneuvostojen koostumuksesta, koska
tällä on pikkuisen yhtymäkohtia nyt metsähallinnossa,
jossa MTK ja keskusta eivät kovin mielellään
työntekijöiden edustajia näe, ja kalastushallinnossa
vapaa-ajankalastajien edustusta ei kaivata. Oli kyllä koko
tämän lainsäädännön
kannalta huono asia, että hallituspuolueiden enemmistö esti
muun muassa porotalouden edustuksen.
Toinen asia on sitten, että monen alueen ja metsästäjien
vakava viesti on tällä hetkellä, että suurpetokannat
eivät ole hallinnassa. Tämä on sillä tavalla
vakava asia, että jollei kansalaisten luottamusta heidän
turvallisuutensa kannalta tärkeään suurpetoasiaan
saada kuntoon, niin myöskin viranomaisten toiminnan hyväksyttävyys heikkenee
vakavalla tavalla muun muassa salametsästyksen ja rikollisten
metsästysmuotojen osalta. Tässä pitää myöskin
viranomaisten ja lainsäätäjän
varmistaa, että kansalaiset voivat luottaa turvallisuutensa
kannalta siihen, että toimitaan suurpetokantojen hallinnassa
oikealla tavalla. Tämä on tietysti hyvin olennaista
nyt jatkon kannalta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! On se muuten ihme, kun tässä on
vuosikymmeniä tapeltu suurpetojen määrästä,
että sitä laskentaa ei saada kuntoon. Toivon mukaan
tämä keskustelu vie eteenpäin sitä ja
yhdessä todetaan sitten, Rktl ja riistamiehet, mikä se
määrä mahtaa ollakin, koska minusta yksinkertaisinta
on vaan mennä mettään ja todeta, että tässä on
nyt tämä peto ja tämän verran
yhteensä on laumoja ja yksilöitä.
Mutta sitten näistä Etelä-Suomen
suurpetoistutuksista tai -siirroista. Minusta, niin kuin
ensimmäisessä käsittelyssä sanoin,
pitäisi kyllä kouluihin ottaa opetusohjelmiin
tämä suvaitsevaisuus, ja vanhemmille kanssa, koska
vanhemmathan täällä ampuvat ne sudet,
ja käy heti hirmu paniikki olemaan. Ahdasmielisyyshän
sen tekee, jotta täällä ei sallita tulla
niitä petoja. Jos ensimmäinenkin tulee, niin heti
helikopterit ilmaan ja ei kun karhua tai sutta metsästämään,
ja lupia annetaan.
Tuolla Itä-Suomessa, missä me asumme, minäkin,
ei meillä mitään paniikkia tule. Siinä mökkien
ympärillä pyörivät sudet ja
karhut, ja turha edes semmoista paniikkia luodakaan, kun eletään
rinnan siellä. Sen takia ihmettelen näitä Etelä-Suomen
puheita täällä, että ne ovat
hirveän pahoja. Olkaa suvaitsevaisia, niin kuin me olemme siellä.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Maahamme laaditut suurpetojen hoitosuunnitelmat
ovat sinänsä hyviä, mutta näiden suunnitelmien
toteuttaminen on hyvin ristiriitaista. Poronhoitoalueen eteläosassa
susi, ilves ja karhu aiheuttavat suuria tuhoja. Esimerkiksi Kuusamossa
maaseutusihteeri on arvioinut, että viime vuoden osalta
435 poron raatoa on nyt jo tiedossa tavallaan. Määrä on
suuri.
Tämä riistahallintolaki vie hallintoa eteenpäin ja
joustavammaksi, mutta raatelevien petojen poistaminen on suuri haaste
sekä metsästäjille että poroelinkeinon
harjoittajille. Myös kustannukset tästä ovat
hyvin suuret.
Tanja Karpela /kesk:
Arvoisa puhemies! Hyvin onnistuessaan tämä riistahallintolain
uudistus tarkoittaa mielestäni sitä, että lisätään
läpinäkyvyyttä tähän
toimintaan kuin myöskin vähennetään
tätä vastakkainasettelua, joka tässäkin salissa
mielestäni vähän väliä kyllä tulee
vahvasti esille.
Vastakkainasettelun vähentämisessä mielestäni
olennainen tekijä on se, että tuettaisiin entistä vahvemmin
näitä petovahinkojen ennalta ehkäiseviä toimia.
Tuntuu, että niistä liian vähän
puhutaan ja niitä liian vähän myös
taloudellisesti tuetaan. Näin kentältä kuuluu.
Toinen asia on läpinäkyvyyden lisääminen. Mielestäni
oli hyvä asia se, että valtakunnallisessa riistaneuvostossa
tullaan kuulemaan myöskin luonnonsuojelujärjestöjä.
Tällä tavalla varmaan niitä vastakkainasetteluja,
erilaisia näkemyksiä, pystytään
paremmin sitten käsittelemään yhdessä.
Lopuksi, mitä tulee susisiirtoihin, niitä ei
pitäisi liian heppoisesti heitellä vastaukseksi
kyseisiin ongelmiin. Susisiirroista puhuttaessa pitäisi perehtyä varsin
hyvin petoeläinten reviirikäyttäytymiseen
kuin myöskin tarvittaviin totutusaitoihin. Sinänsä on
hyvä asia ajatella niin, että susikannatkin kasvaisivat
myöskin täällä eteläisemmässä Suomessa,
mutta emme voi ajatella poliitikkoina niin, että heittäisimme
eläimen umpimähkään luontoon
ja ajattelisimme, että sieltä se kanta kasvaa.
Näin ei tule tapahtumaan. Tässä kannattaisi
kuitenkin semmoinen turha populismi unohtaa, kun susisiirroista
asiallisesti puhumme.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä on jo peräänkuulutettu
selkeämpää petopolitiikkaa, ja tähän
on meidän kaikkien syytä pyrkiä. On mainittu
myös, että ilves- ja susikannat ja jopa ahma-
ja karhukannat ovat huomattavasti suurempia kuin esimerkiksi tutkijoitten
näkemykset ovat. Metsästäjien ja tutkijoitten
näkemykset eroavat ihan merkittävästi.
Tähän pitäisi saada semmoinen yhtenäinen
näkemys.
Olen kirjallisessa kysymyksessä ministeriltä kysynytkin,
millä tavalla hän aikoo toimia tässä, että saataisiin
yhtenäinen näkemys ja semmoinen luotettava näkemys,
johon kaikki voivat yhtyä. Esimerkiksi pedot ovat verottaneet
metsäpeurakantaa. 1 500 metsäpeuraa oli
Kainuussa joku 4—5 vuotta sitten, mutta nyt tämä on
puolittunut 700:aan, jopa ehkä allekin. Ei tässä oikeastaan
mitään muuta ole nähtävissä kuin
susien ja ilvestenkin määrän merkittävä kasvu.
Ennalta ehkäisevä toiminta — pitää petokanta
oikeassa suhteessa — on nimenomaan just sitä,
että annetaan metsästäjille mahdollisuus
huolehtia siitä.
Pertti Salolainen /kok:
Herra puhemies! Minä toivon, että tästä keskustelusta
olisi se hyöty, että tehtäisiin nyt sitten
sellainen kansallinen suunnitelma siitä, millä tavalla
meillä petoasioita hoidetaan, kuka ne määrät
evaluoi, niin että kaikki voivat sitten olla yksimielisiä näistä lukumääristä.
Mutta tämän kaltainen keskustelu, joka perustuu
ennakkoluuloihin ja turhaan pelotteluun, ei ole hyväksi.
Nimittäin Suomen vaarallisimmat luonnonvaraiset eläimethän
ovat hirvi, valkohäntäpeura ja punkki, ja kun
siihen lisätään vielä kotimainen
eläin, koira, silloin pääsemme oikeaan käsitykseen
siitä, minkälaisia vaaroja ihmiset eläinten
puolelta kohtaavat. Lähes joka päivä koiratkin
raatelevat. En ole koirien vihaaja, mutta täytyy olla joku
tolkku tässä asiassa ja tässä keskustelussa.
Sudet eivät ole käyneet ihmisten kimppuun,
ja on ihan turha tämmöistä pelkoa levitellä.
Meillä on enää noin 150 sutta Suomessa
tällä hetkellä. Tällä hetkellä myöskin
teurastetaan lähes 500 ilvestä. Olen luontoa paljon
samoillut. En ole ikinä nähnyt luonnossa ilvestä.
Olen todella pahoillani siitä. 50 karhua olen kuvannut,
pariakymmentä sutta kuvannut, mutta ikinä en ole
nähnyt ilvestä, ja silti tällainen valtava
teurastus on päällä.
Minä luulen, että tässä pitäisi
nyt tosiaan saada tunnelmat rauhoitetuksi ja sellainen yhteinen evaluointi,
joka rauhoittaisi tämän tilanteen. Myöskin
päästäisiin eroon salametsästyksestä, joka
tällä hetkellä velloo vielä.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Pari lyhyttä huomiota vielä tästä riistahallintolaista.
On hyvä, että laki saatiin hyväksytyksi,
tai nyt toisessa käsittelyssä varmaan hyväksytään
ihan lähihetkinä. On tärkeää,
että riista-asioissa päätösvaltaa
hajautetaan maakuntiin, ja sen tämä riistahallintolaki
tekee oivallisesti.
Toivon hartaasti, että tässä yhteydessä myös näissä petoasioissa
päästäisiin, aivan kuten ed. Salolainen äsken
sanoi, jonkun asteiseen linnarauhaan siitä, mikä se
tilanne todella on. Eihän siinä ole mitään
järkeä, että todellakin kiistellään siitä,
kuinka paljon esimerkiksi susia ja karhuja tässä maassa
on, kun se kuitenkin on todettavissa oleva asia. En jaksa millään
ymmärtää sitä, että maa-
ja metsätalousministeriössä ja Riista-
ja kalatalouden tutkimuslaitoksessa ja sitten metsästäjien
keskuudessa ihan eri luvut liikkuvat, ja kaikki vakuuttavat olevansa
oikeassa. Todellakin olisi hyvä aika päästä jo
tilanteeseen, jossa tiedetään, mitkä ovat
ne todelliset luvut.
Ja sitten kun riistakeskukset aloittavat toimintansa tämän
lain myötä, niin viranomaispäällikköhän
toki on tärkeässä asemassa julkista valtaa käyttämään
sillä alueella, mikä on riistakeskuksen toimialue,
mutta on tärkeä huomata, että uusi riistahallintolaki
todella panostaa siihen, että toimintaa viedään
yhä vahvemmin kentälle, rahaa käytetään
yhä enemmän siellä ja metsästäjät osallistuvat
itse aktiivisesti omaa harrastustaan koskevien päätöksien
tekoon.
Lopuksi haluan vielä sanoa ed. Zyskowiczille sen, kun
hän äsken omassa puheenvuorossaan epäili,
että ne sudet eivät pysyisi jossakin Nuuksion
kansallispuistossa tai missä niitä nyt onkaan sitten,
että tosiasiahan on, että eiväthän
ne Ilomantsissakaan pysy missään kansallispuistossa. Kun
sata kilometriä yön aikana hukkalauma juoksee,
niin ei se pysy missään kansallispuistossa. Se
kerkeää saman yön aikana käydä Joensuun
torilla ja Ilomantsin kirkonkylällä ja käy vielä parissa
kansallispuistossa siinä välillä. Ei
se tietenkään pysy yhdellä paikalla,
ei voi olettaakaan, ellei siihen aitaa rakenneta ympärille.
Siksi olisi hyvä, että tämä susikanta
saataisiin tasaisesti levitettyä maahan, silloin näkisimme
kaikki sen autuuden, mitä se käytännössä on.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin tämä keskustelu
osoittaa, on kyllä syytä löytää selkeä yhteistoiminta
ja selkeät keinot, millä tavalla petokantaan suhtaudutaan,
miten pedot lasketaan ja millä tavalla turvataan kansalaisten
turvallisuudentunne ja toisaalta elinkeinon harjoittaminen. Nythän
on aivan selvä asia, että tällaiset susikantojen
siirtämisesitykset kumpuavat osittain siitä,
että jotkut yli-innokkaat suojeluihmiset eivät
ole riittävästi ymmärtäneet
niiden ihmisten elinoloja, joiden alueella näitä petoja
on, ja on vähän niin kuin heitetty vastapalloksi,
että siirretäänpä tänne,
ja vastustus on ihan selvä.
Itse kun olen tuolta Satakunnasta tänne tullut valittua,
niin myöskin siellä petoja on sillä tavalla,
että on ollut yhteydenottoja, että niitä pelätään.
Eli petojen pelkoa on turha täällä vähätellä, siis
ihmiset pelkäävät niitä, ja
turvallisuudentunne on kansalaiselle keskeinen asia, jotta voi ylipäätään
elää ja olla.
Arvoisa puhemies! Totean, että tämä riistahallintolaki
antaa hyvän mahdollisuuden viranomaisten ja eri järjestöjen
ja yksityisten tahojen yhteistyöhön siten, että me
pystymme suojelemaan toisaalta suojeltavia eläimiä ja
toisaalta rajoittamaan niitä sillä tavalla, että ne
eivät uhkaa tavallista kansalaista. Erityisesti, kun pienistä lapsista
on kysymys, he eivät voi ymmärtää sitä, että aikuiset
ihmiset tuovat esille, että on petoja ja sitten ihminen
joutuu niitä pelkäämään.
Ja jos tulee semmoinen käsitys, että etelässä on
ihmisiä, jotka eivät halua asettua lapsen asemaan
tai vähättelevät sitä pelkoa,
niin juuri sen takia tulee tämmöisiä vastavetoja,
vaikka meidän pitäisi löytää toisemme
tässä asiassa.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu mielestäni
on ollu sen takia hyvä, vaikka joku kuvitteloo, että tämä on
ollut populistinen, että onhan selvä ristiriita
olemassa kuitenkin sen suhteen, jotta jokku hysteerisesti pelkäävät
näitä petoja, ja ennen kaikkea siitä lukumäärästä on
hirvittävän suuret erimielisyydet. Se on hyvä,
jotta nyt ruvetahan tutkimahan eikä hutkimahan, niin päästään
harmoonillisehen tasapainohon kaikki. Me hyväksytähän
tänne meidän keskuutehen myös petoeläämet.
Mutta se seikka, mikä tässä tuli
esille, että tänne etelähän
siirretääs näitä susia tuonne
tulevahan laajennettuun kansallispuistohon, kun sanottiin, jotta
ne ei pysy täällä, mä uskon,
jottei ne pysy. Nimittäin sudet, jos jokku, ne on huomattavasti
uskollisempia ja enemmän paikallisrakkaita kuin me ihimiset
konsanaan, niin ne hakeutuvat sinne, voirahan sanoa, jos ei synnyinsijoille, mutta
kuitenkin.
Mutta tässä on pieni ristiriita sen suhteen,
kun Ruottis on kuulema susia vähä, en tierä,
ja noon, voirahan sanoa, puolisairahia, kun ne on keskenänsä ollu
naimisis, jos tällaista sanontaa käyttää,
niin täältä halutaas sinne vietäväksi
susia. Olis jännä tietää, pistetähänkö ne
aitauksen sisälle ruottalaisten susien kans ensin, jotta
ne kotiutuvat siellä ja pysyvät siellä,
jottei ne luonnosta lähre hiippaalemahan. Kyllä tänne
itää kohti tällä kertaa tulevat
nämä petoeläimet, koska niiden reviirit
on tääl Suomen puolella. Joku, joka täällä olis
viisas, vois vastata. Olis mielenkiintoinen kuulla.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Aika ristiriitaiset väitteet
vellovat maassamme. Jossain kohdin ollaan sitä mieltä,
että meillä ei ole susia riittävästi
ja jossain sitten, että meillä on niitä hyvinkin
paljon. Mielestäni maa- ja metsätalousministeri
Anttila on lähtenyt nyt ihan oikealle tielle siinä,
että Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen ja Metsästäjäliiton
ja maa- ja metsätalousministeriön edustajien tehtävä on
nyt yksissä tuumin, yksillä silmin, laskea tätä petokantaa,
sitä, paljonko meillä todellisuudessa näitä petoja
on, ja sitten tehdä arvio siitä myöskin
metsästyslupien osalta.
Tuolla Varsinais-Suomessa oli viime viikonloppuna meneillään
susien pannoitus. Siellä suksimiehet hiihtivät
vahvassa, paksussa lumessa susia pyörryksiin, ja sitten
helikopterista yrittivät niitä ampua ja sitä kautta
saada sitä tehtävää vietyä eteenpäin.
Tässä kohdin on varmaan syytä myöskin
vähän jo eläinsuojelullisesta näkökulmastakin
arvioida sitä, onko näin vahvan lumen aikaan yleensäkään
järkevää tehdä sitä operaatiota,
koska se on elukankin, vaikka kysymyksessä onkin petoeläin,
aika kovaa tarpoa siellä hangessa. Mutta joka tapauksessa
esimerkiksi Varsinais-Suomessa, Vakka-Suomen alueella, Yläneellä,
Säkylässä ja Raasinkorvessa, siellä sitä susilaumaa
on. Ja nyt kun niitä oikeasti pannoitetaan, niin varmaan
se kokonaismäärä siitä selviää.
Mutta tämän ministeri Anttilan kolmen tahon ryhmän
tehtävä on selvittää se susien
oikea määrä.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Olisin pitänyt tärkeänä,
että tuo Paliskuntain yhdistyksen edustus olisi ollut tuolla
riistaneuvostossa, mutta valitettavasti tämä esitys
ei menestynyt valiokuntakäsittelyssä. On luonnollista,
että ne tahot olisivat mukana, joita tämä päätöksenteko
koskee.
Meillä Lapissa, esimerkiksi eteläisimmässä paliskunnassa,
Hallan paliskunnassa, tällä hetkellä porotalouselinkeino
on todellisissa vaikeuksissa ja uhassa. Se loppuu kokonaan ennen
pitkää, koska tämä petojen määrä on
siinä määrin kasvanut. Niittenkin määrässä pitäisi
olla sentään joku tolkku. Onneksi on nyt ensi
maanantaina Lapin liitto kutsunut koolle tämän
ed. Mannisenkin mainitseman Sallan petofoorumin, ja ilolla tervehdin
sitä, että ministeri Anttila on luvannut tulla
paikalle. Toivon, että siellä löydetään yhteisiä ratkaisuja
näihin asioihin.
Tanja Karpela /kesk:
Arvoisa puhemies! Niin tai näin, on tuo susien määrä nyt
sitten 150 tai jotakin sen päälle, niin voinemme
kuitenkin olla siitä yhtä mieltä, että suurpetomme,
mukaan lukien susi, ovat uhanalaisia ja vaativat suojelutoimia.
Se on kuitenkin tosiasia, joka meidän kaikkien pitää myöntää.
Toinen asia, joka hieman hämmentää kenties — ainakin
omaa mieltäni — on Rktl:n kanta-arvioihin kohdistettu
kritiikki. Rktl suorittaa mielestäni erittäin
perusteellista tutkintaa ja seurantaa suurpedoistamme.
Tähän lopuksi oikeastaan halusin pyytää puheenvuoron
siksi, jotta ei synny väärää käsitystä tästä Yläneen
susilaumasta. Edellä kerrottiin Yläneen susilauman
pannoituksesta. Tässä oli niin ikään
kyse erittäin tärkeästä toimesta,
koska tällä toiminnalla paitsi pystytään
seuraamaan tuota susilaumaa, niin pystytään myös
varoittamaan metsästäjiä. Rktl:n on tarkoitus
tulevaisuudessa varoittaa sellaisia metsästäjiä,
jotka päästävät metsästyskoiriaan
alueelle, jossa tiedetään susien liikkuvan. Tämä pannoitus
auttaa muun muassa tässä toiminnassa, joten itse
näkisin, että tuo Yläneellä tapahtunut
viimeviikkoinen susien pannoitus päinvastoin auttaa tässä tavoitteessa, johon
pyrimme.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä on hyvin
arvokkaita näkökulmia tullut esiin. Keskustelussa
edustajat Salolainen ja Karpela ovat kiinnittäneet tärkeisiin
asioihin huomiota, ja myöskin monet muut. Tässä riistahallintolain
2 §:ssä, jossa Riistakeskuksen tehtävät on
lueteltu, todetaan näissä niin sanotuissa muissa
tehtävissä, sen 6. kohtana kestävän,
turvallisen ja eettisesti hyväksyttävän
metsästyksen edistäminen. Tällöin
tämä kysymys salametsästyksestä kuuluu
tähän myös ja myöskin se, että riistaeläinkanta
Suomessa on vahvasti uhanalainen. Kaiken kaikkiaan 49 prosenttia
riistaeläimistä on uhanalaisia, ja ne ovat tässä ympäristöministeriön
julkaisemassa punaisessa kirjassa, jossa käydään
läpi Suomen luonnon monimuotoisuuden tilaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu lähti
liikkeelle siitä, meneekö viesti alueelliseen
riistaneuvostoon perille vai ei.
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu on osoittanut
sen mekanismin, millä ne viestit menevät perille.
Tässä tapauksessa palkinen on ollut koko eduskunta,
joka on kohta lausunut mielipiteensä susista ja karhuista
ja milloin mistäkin. Se vaan on puuttunut, että ed.
Lauri Oinonen olisi ollut täällä, koska
hänellä on se kokemus, että kaikki pedot
tulevat hänen luokseen. Hänellä on todellinen
kokemus näistä asioista. Mutta nyt varmasti jokainen
on tullut vakuuttuneeksi, että eduskunnan äänestyspäätös
oli oikea.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä tulee mieleen,
eikö nyt olisi paikallaan täällä olevien
henkilöiden, edustajien ja eri tahojen järjestää vaikka
täällä eduskunnassa sellainen seminaari,
jonne pääsisivät paikalle myöskin
nämä poroelinkeinoa ja muuta karjataloutta harjoittavat
ihmiset puhumaan konkreettisesti, miltä maailma näyttää sieltä näkökulmasta.
Meillä on kaikilla varmasti samanlainen ja hyvä tahto,
että petoeläimiä pitää suojella
ja että toisaalta ihmisten täytyisi voida elää rauhassa
ja harjoittaa elinkeinoaan. Mutta valitettavasti se ymmärtämys
sellaisia alueita kohtaan, joilla pedot ovat todellinen ongelma,
näyttää olevan kovin vähäistä.
Toivon mukaan täällä esitetyt mielipiteet
ja näkemykset ja myös he, jotka kovasti suojelua
korostavat, tarkoittavat sitä, että he eivät
tarkoita sellaista yhteiskuntaa, jossa ihmisen elinkeino menee petojen
suihin ja korvaukset ovat monien kuukausien ja vuosien takana ja muutoinkin
alueella olevat elinkeinot ovat vähissä, vaan
että näilläkin ihmisillä tulisi
olla mahdollisuus harjoittaa yritystoimintaa. Toisaalta sitten joka
paikassa meillä ei ole sopivaa määrää petoja,
vaan jossakin on liikaa, ainakin näiden yrittäjien
näkökulmasta.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! En olisi ottanu muuten puheenvuoroa, mutta
ed. Pulliainen kuulutti sitä, ku olis ollu vielä ed.
Lauri Oinonen täällä. Totuus on kyllä näin,
jottei ed. Lauri Oinonen oo puhunu potaskaa. Pitää muistaa
ne salot, mitä on Multia, Keuruu, lähtöö Ähtäristä. Ähtäris
on elääntarha, ja jos te rehellisiä ootta
ja ootta lukenu ja muistatta oikein, takavuosina Ähtärin
elääntarhasta on päästetty petoeläämiä siihen
lähellä olevahan korpehen irti ja täs sitä ollahan.
Kyllähän susikanta ed. Lauri Oinosen reviirillä eli
siinä ympäristös on melekoonen.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Juuri sen vuoksi, että me saisimme
sieltä paikalta, jossa pedot ja ihmiset ja elinkeinot pahiten
törmäävät, hyvä ja
kattavan kuvan, eduskunnan maa- ja metsätalousvaliokunta
kävi reilu viikko sitten Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa.
Kävimme siellä erinomaiset keskustelut eri tahojen
kanssa, viranomaistahojen kanssa, elinkeinojen kanssa siitä,
mitä pitäisi tehdä, jotta tilanne olisi
sellainen, että elinkeinojen harjoittaminen olisi jatkossakin mahdollista.
Sieltä tuli monta hyvää vinkkiä,
ja niitä on jo osa laitettu toimeen, niitä ministeriössä valmistellaan
ja käydään tätä vuoropuhelua. Siksi
on perusteltua, että tämän tyyppisiä tutustumisia
tehdään.
Puhemies! Vielä kanta-arvioihin ja kanta-asiaan: On
aivan selvä, että meillä on suurpetojen osalta
sellaisia alueita, joilla kantojen tihentymät ovat ylisuuria,
siitä ei päästä yli eikä ympäri.
Sen vuoksi Rktl:n suosituksista poiketen ministeriö antoi
esimerkiksi ilveksille kaatolupia enemmän kuin Rktl esitti,
ja tällä on tarkoitus taittaa se jatkuva kannan
kasvu, joka meillä oli. Ed. Pulliainen käytti
siellä reissulla hyvän puheenvuoron. Hän
sanoi, että 1950-luvulla ilveksiä oli vain yksi,
vai kaksiko niitä oli, ja tällä hetkellä niitä on parituhatta.
Eli huima kasvu on ollut. Nyt on tarkoitus taittaa se kasvu, ettei
se jatku jatkuvasti ja aiheuta niitä ongelmia ja vaurioita
luonnon tasapainoa eri eläinlajien välillä lisää.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Salolainen nosti täällä ihan
tärkeän asian esille, nimittäin salametsästyksen.
Nythän eduskunnassa oli vasta laki, jossa säädettiin
törkeä metsästysrikos, jossa on ankarat
sanktiot ja muutkin mahdollisuudet viranomaisilla puuttua tämmöiseen
salametsästykseen. Se ei missään nimessä ole
missään oloissa hyväksyttävää.
Meillä pitäisi olla enemmän viranomaisia,
jotka voisivat valvoa ja puuttua näihin salametsästyksiin. Toisaalta
sen liika sekoittaminen metsästäjiin ja tämmöisiin
yrittäjiin ei ihan ole aina perusteltua, koska minun käsitykseni
mukaan kynnys epätoivoisessa tilanteessa ampua joku petoeläin
madaltuu, jos petoeläimiä on alueellisesti liian
paljon. Tavallinen kansalainen ei voi hyväksyä sitä enää, pitää sitä epäoikeudenmukaisena,
ja kynnys alenee. Sen vuoksi pitäisi viranomaisten ja järjestöjen
toimesta saada oikea määrä petoja ja
semmoinen hyväksyntä ja mahdollisuus näillekin
ihmisille. Silloin vaikutus salametsästykseen myöskin
vähenee.
Keskustelu päättyi.