11) Hallituksen esitys laeiksi lastensuojelulain 50 §:n,
perhehoitajalain ja omaishoidon tuesta annetun lain muuttamisesta
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Nyt esillä olevassa lakiesityksessä ehdotetaan
täsmennettäväksi lastensuojelulakia siten,
että huostaanotetun lapsen sijaishuolto järjestettäisiin
laitoshuoltona vain, jos sitä ei voitaisi järjestää lapsen
edun mukaisesti riittävien tukitoimien avulla muutoin.
Perhehoitajalakia ehdotetaan täsmennettäväksi
siten, että ennakkovalmennus säädettäisiin pakolliseksi
ja perhehoitajille järjestettäisiin riittävä tuki
sijoituksen aikana. Esityksen mukaan jokaista hoidettavaa varten
nimettäisiin vastuutyöntekijä. Perhehoitajien
vähimmäispalkkio nostettaisiin nykyisestä 374,41
eurosta 650 euroon.
Perhehoitajalakiin esitetään säännöstä,
jonka mukaan kunta voi järjestää perhehoitajan
vapaan tai muun poissaolon ajaksi tarvittavan sijaishoidon tekemällä toimeksiantosopimuksen
sellaisen henkilön kanssa, joka täyttää perhehoitajalta vaadittavat
edellytykset. Samassa lakimuutospaketissa esitetään,
että omaishoidon tuesta annettuun lakiin lisätään
vastaava omaishoitajan vapaata koskeva säännös.
Sen mukaan siis omaishoitajan vapaan tai muun poissaolon aikainen
sijaishoito voitaisiin järjestää siihen
soveltuvan henkilön kanssa tehtävällä toimeksiantosopimuksella.
Hallituksen nyt eduskunnalle esittämillä lainmuutoksilla
on tarkoitus vahvistaa perhehoidon asemaa huostaanotettujen lasten
sijoittamisessa. Muutokset ovat osa sitä pitkäjänteistä työtä,
mikä linjattiin jo vuonna 2008 voimaan astuneessa uudessa
lastensuojelulaissa.
Hallitusohjelmassa totesimme: "Uuden lastensuojelulain käytännön
toteutus ja kansallisen kehittämistyön jatkaminen
turvataan. Uudistetaan perhehoitolainsäädäntöä tavoitteena
sijaishuollon painopisteen siirtäminen perhehoitoon. Vahvistetaan
perhetyötä osana lastensuojelun avohuollon tukitoimia."
Tätä olemme nyt siis toteuttamassa näillä lainmuutoksilla.
Arvoisa puhemies! Lasten ja perheiden pahoinvointi ja lastensuojelun
tarpeen kasvu on ollut ilmeinen. Huolemme on poikinut jo sieltä 1990-luvun
puolestavälistä alkaen, ja huoli on sen kuin lisääntynyt.
Lasten huostaanotto ja sijoittaminen kodin ulkopuolelle on aina
vaikea ja usein dramaattinen toimenpide. Tutkimusten mukaan suurimmat
vaikeudet sijoitusten onnistumisessa ovat vanhemmilla lapsilla,
usein teini-iässä huostaanotetuilla. Sen sijaan
pienten lasten sijoittamisessa onnistutaan parhaiten. Huolestuttavaa
on se, että myös 0—2-vuotiaista yli puolet sijoitetaan
Suomessa laitoksiin.
Vaikka nyt esitetyt lainmuutokset ovat hyvin merkittäviä perhehoidon
kehittämisen suuntaajia, emme tokikaan kuvittele, että tavoitteet
toteutuvat vain näillä. Hoitajien ennakkovalmennus
ja muu tuki on hyvin keskeinen tekijä alan kehittymisen
ja lapsen onnistuneen sijaishuollon kannalta. Perhehoito ja omaishoito
ovat erittäin vaativia tehtäviä. Sidonnaisuus
työhön on useimmiten ympärivuorokautista.
Sekä perhehoidon että omaishoidon kehittämisen
keskeinen kysymys on, miten kyetään järjestämään
riittävät tukitoimet hoitotyöntekijöille.
Palkkion korotus on tärkeä asia niin ikään,
samoin valmennus ja koulutus. Nämä eivät
kuitenkaan korvaa sitä, että näin raskaissa
tehtävissä on välttämätöntä saada pitää myös
lomaa ja muita normaaleja vapaita. Vapaiden järjestäminen
on ollut perhehoidon ja omaishoidon suurimpia haasteita. Lomittajien
ja varahoitopaikkojen puute estää käytännössä suurelta
osin vapaan pitämisen. Nämä asiat vaikuttavat
työssäjaksamiseen ja myös alalle hakeutumiseen
ja pysyvyyteen. Nyt esitettävillä vapaan järjestämisen
tavoilla ja nimenomaan tällaisilla uusilla tavoilla toivomme
saavamme helpotusta tähän tilanteeseen niin perhehoitajille
kuin omais-hoitajillekin.
Arvoisa puhemies! Vuoden 2009 tilastojen mukaan kunnat käyttivät
laitos- ja perhehoitovuorokausimaksuihin yhteensä 592 miljoonaa euroa.
Kasvua edellisestä vuodesta oli 48 miljoonaa euroa. Jos
uusista sijoituksista vuonna 2012 esimerkiksi 350 lasta sijoitetaan
perhehoitoon, olisi kustannussäästö lähes
25 miljoonaa euroa. Kyse on siis hyvin merkittävistä rahamääristä. Esityksen
perusteluissa on tuotu esille se, että rakennemuutos ei
tapahdu hetkessä. On oletettavaa, että alkuvaiheessa
tarvitaan kustannuksia aiheuttavia toimia enemmän, mikä taas
myöhemmin tuottaa edellä kerrottuja merkittäviä säästöjä.
Vielä lyhyesti tähän loppuun, arvoisa
puhemies: Nyt käsillä oleva lakipakettiesitys
sisältää tärkeimmät
suunnitellut muutokset perhehoitajalakiin. Nämä on
valmisteltu perhehoitajatyöryhmässä.
Muut lainmuutokset arvioidaan tarkemmin myöhemmin, kun
perhehoitotyöryhmän ehdotukset on viimeistelty
ja niistä on saatu lausunnot. Viimeistelytyö on
nyt tässä vaiheessa ihan meneillänsä tuolla
ministeriössä. Pyrkimyksenä on uudistaa
asteittain koko perhehoitajalaki osana sosiaalihuollon lakien uudistamista.
Perhehoitotyöryhmän ehdotusten kanssa samanaikaisesti
on valmisteltu lastensuojelun perhehoidon valtakunnallista toimintaohjelmaa.
Sen toimintaohjelman tavoitteena on yhtenäistää perhehoidon
rakenteita ja käytäntöjä sekä edistää kuntien
tasa-arvoista asemaa rekrytoitaessa perhehoitajia. Toimintaohjelma
tuottaa arvioinnin kriteerejä eri toimijoille ja toimii
muutenkin tulevaisuudessa kehittämisen työvälineenä.
Eli niin toimintaohjelma kuin sitten tämä työryhmän
työ ovat hyviä lähtökohtia olleet
tälle kehittämistyölle, mutta nyt tällä lainsäädännöllä me
saamme myös sitten ihan selkänojaa lisää.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olen erittäin, erittäin
iloinen, että pitkään odotettu ja valmisteltu
perhehoitajalain muutos on nyt totta. Muutosesityksen pohjana on
sosiaali- ja terveysministeriön asettaman lainsäädännön
kehittämistyöryhmän raportti, joka valmistui
viime keväänä. Työryhmän
esittämä perhehoidon lainsäädännön
kokonaisuudistus ei vielä tässä vaiheessa
ole toteutumassa, mutta nyt tehdyt uudistukset pitävät
kuitenkin sisällään ehdottomasti kiireellisimmät
ja tärkeimmät asiat, kun sekä perhehoidon
määrää että laatua
halutaan lisätä.
Esityksen tavoite on hallitusohjelman mukaisesti siirtää sijaishuollon
painopiste laitoshuollosta sijaishuoltoon eli perhehoitoon, vahvistaa perhehoidon
laatua ja tehdä sijaisvanhemmaksi ryhtymisestä houkuttelevampaa
lisäämällä tukea. Muutoksia
tehdään lastensuojelulakiin, perhehoitajalakiin
sekä omaishoidon tuesta annettuun lakiin.
Perhehoitajalain ja omaishoitajalain muutosten on tarkoitus
tulla voimaan mahdollisimman pian. Lastensuojelulain muutoksen tarkoitus
on astua voimaan 1.1.2012.
Lastensuojelulain 50 §:ää muutettaisiin
ehdotuksen mukaan niin, että lapsen sijaishuolto järjestettäisiin
laitoshuoltona vain, jos sitä ei voitaisi järjestää lapsen
edun mukaisesti riittävien tukitoimien avulla muualla.
Näin perhehoidosta ensimmäistä kertaa
Suomessa tulisi laitoshuoltoon nähden ensisijainen sijaishuollon
muoto. Näinhän se on monissa muissakin Pohjoismaissa.
Me olemme tässä asiassa olleet erittäin
paljon jäljessä. Tämä on nimittäin
nyt oikeasti historiallinen linjaus lastensuojelun sijaishuollon
rakenteen muutoksen aikaansaamiseksi.
Perhehoitajalain merkittäviä muutoksia ovat perhehoitajien
ennakkovalmennuksen säätäminen pakolliseksi
ja riittävän tuen turvaaminen sijoituksen aikana.
Tuen toteutuminen varmistetaan esityksen mukaan siten, että jokaista
hoidettavaa varten perhehoitajalle nimetään vastuutyöntekijä.
Myös vähimmäispalkkion korotus on
mukana uudessa lakiesityksessä. Sen mukaan perhehoitajien
vähimmäispalkkio nostettaisiin 353 eurosta 650
euroon hoidettavaa kohti kuukaudessa. Tuo on erittäin merkittävä korotus,
sillä perhehoitajien joukossa on erittäin paljon
pelkkää minimipalkkiota saavia.
"Me yritämme luoda vähitellen olosuhteita" — tämä on
sitaatti — "jotka houkuttelisivat enemmän ihmisiä perhehoitajiksi.
Monet kunnathan ovat sanoneet, että he kyllä sijoittaisivat perhehoitoon,
mutta kun ei ole perhepaikkoja." Näin totesi STT:n haastattelema
apulaisosastopäällikkö Reijo Väärälä sosiaali-
ja terveysministeriöstä, ja näin asia
on. Perhehoitajia ei saada lisää, ellei tätä hoitomuotoa
ihan oikeasti kehitetä.
Arvoisa puhemies! Perhehoitajalakiin esitetty ennakkovalmennus
yhtenäistää nykyisiä kirjavia toimintakäytäntöjä.
Useat kunnat ovatkin jo edellyttäneet perhehoitajiksi haluavien
osallistuvan tuohon ennakkovalmennukseen. Valmennuksen keskeisin
tavoite on turvata perhehoitajiksi aikovan henkilön valmiudet
tehtäväänsä. Sen tulisi myös
sisältää perhehoitajan asemaa, oikeuksia,
velvollisuuksia ja lainsäädäntöä koskeva
osuus.
Pride-menetelmällä toteutettu valmennus korostaa
lapsen tarvetta turvallisiin ja pysyviin ihmissuhteisiin, lapsen
kehityksellisten tarpeiden kohtaamista sekä yhteistyön
tärkeyttä. Vanhempien elämänhistoriaa
ja tilannetta, verkostoa, menetyksiä, kasvatusnäkemyksiä,
motiiveja ja yhteistyökykyä peilataan lapsen tarpeisiin.
Valmennuksessa perhe ja sosiaalityöntekijä arvioivat
yhdessä sijaisvanhemmaksi ryhtymisen edellytyksiä.
Hyvä valmennus on tärkeä osa onnistunutta
sijoitusprosessia.
Arvoisa puhemies! Ennakkovalmennuksen lisäksi sijaisperheinä toimiville
tulee taata riittävä tuki hoidon aikana. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä,
että perhehoidon toteutumista tukevien työntekijöiden
osaamista ja määrää tulee lisätä. Sosiaali-
ja terveysministeriö arvioi, että sijoituksen
aikaisen tuen toteuttamiseksi tarvitaan valtakunnallisesti 100 uutta
sosiaaliohjaajaa. Tämän kustannukset olisivat
vajaat 4 miljoonaa euroa.
Ministeriössä arvioidaan, että jos
vuonna 2012 sijoitettaisiin 350 lasta laitoshoidon sijasta perhehoitoon,
kunnille syntyisi kustannussäästöä lähes
25 miljoonaa euroa. Jos muutos toteutuisi 500 lapsen kohdalla, säästöä syntyisi
35,6 miljoonaa euroa. Hoitopalkkion korotuksesta, ennakkovalmennuksesta
sekä hoidonaikaisesta tuesta aiheutuvat kustannukset ovat
arviolta noin 16,7 miljoonaa euroa.
Arvoisa puhemies! Vapaan järjestyminen on tuottanut
vaikeuksia monille perhehoitajille. Lakimuutos antaisi kunnille
mahdollisuuden järjestää perhehoitajan
vapaan tai muun poissaolon ajaksi tarvittavan sijaishoidon tekemällä toimeksiantosopimuksen
sellaisen henkilön kanssa, joka täyttää perhehoitajalta
vaadittavat edellytykset. Sijaishoitaja tulisi perhehoitajan kotiin hoitamaan
perhehoitajan hoidossa olevia henkilöitä, jos
perhehoitaja suostuu siihen ja jos järjestely on hoidettavien
edun mukaista.
Sijaishoidon avulla parannettaisiin perhehoitajien jaksamista
ja voitaisiin siten sekä vähentää että esimerkiksi
vanhusten perhehoidossa myöhentää hoidettavien
henkilöiden tarvetta siirtyä mahdollisesti pitkäaikaiseenkin
laitoshoitoon.
Myös omaishoitajilla on vaikeuksia käyttää lakisääteisiä vapaitaan.
Stakesin selvityksen mukaan 76 prosentilla omaishoitajista vuonna
2006 oli oikeus lakisääteiseen vapaaseen, mutta
vain 58 prosenttia heistä käytti oikeuttaan.
Arvoisa puhemies! Vielä aivan lopuksi haluan sanoa,
miksi perhehoitoa pitää kehittää.
Ajattelen lasta ja nuorta, ajattelen sitä aikuista siellä perhehoidossa
ja mielenterveyskuntoutujia, kehitysvammaisia, vanhuksia. Jos lapsi
ja nuori on rikkoutunut ihmissuhteissa, hänet voidaan parantaa
vain ihmissuhteissa. Perhehoito on ainoa hoitomuoto lastensuojelun
sijaishuollossa, jossa voidaan taata pysyvät ihmissuhteet.
Tällä lailla, joka on askel kohti kokonaisuudistusta
perhehoitajalakiin, ollaan nyt hyvällä tiellä.
Tällä lailla jo pystytään sekä laatua
että määrää perhehoidossa lisäämään,
antamaan yhä useammalle suomalaiselle lapselle ja nuorelle
mahdollisuus eheytyä perheessä, sellaisille lapsille,
jotka ovat kokeneet kovia.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Edellisen puhujan tavoin olen iloinen, että tämä laki
ja lakipaketti ehtivät vielä tähän
eduskuntaan. Olen ollut erittäin pahoillani siitä,
että meidän lastensuojelulakimme, joka monellakin
tapaa on kuitenkin edistyksellinen ja ehkä myös
globaalissa näkökulmassa lapsen etua hyvin kartoittava,
on jättänyt jälkeensä kuitenkin
joitakin aukkoja, jotka ovat tehneet tietyissä tilanteissa
lapsista näkymättömiä lapsia.
He ovat olemassa tilastoissa, he ovat olemassa viranomaisten papereissa,
mutta käytännössä lapsen omat
tarpeet ja oma etu ovat jääneet vailla näkyviä tekoja
ja näkyvää huolta. Tuntuu, että monen
lapsen kohdalla aita on ylitetty sieltä, missä se
on matalin, välittämättä siitä,
miten suuria inhimillisiä ja taloudellisia kustannuksia
tämä aidan alittaminen pitkällä tähtäimellä tarkoittaa.
Ensisijaisesti meidän yhteisvastuullisesti pitäisi
tukea tietysti perheen vanhempien vanhemmuutta omassa vanhemmuudessaan
ja puuttua niihin tekijöihin, jotka estävät
tämän päivän vanhempia olemasta
hyviä vanhempia. Valitettava tosiasia kuitenkin on, että jossakin
vaiheessa joittenkin vanhempien kohdalla on tilanteita, joissa tämä vanhemmuus
yksinkertaisesti ei ole mahdollista. Itse otan esimerkkini mielenterveyden puolelta.
Tällä hetkellä meidän hieno
koneistomme, joka jyrähtää käyntiin
siinä vaiheessa, kun mielenterveysongelmia esiintyy, keskittyy
kokonaisvaltaisesti pitkälti hoitamaan arkea sairastuneen
kuntoutujan ehdoilla. Usein tässä prosessissa
saattaa kestää jopa puoli vuotta ennen kuin jonkun
mieleen tulee, että myös lapsiviranomaiselle pitäisi
ilmoittaa, että mielenterveyskuntoutujan perheessä on
huollettavia lapsia. Tuon puolen vuoden aikana lapsiperheessä yhtä lailla
lapsi kuin hänen sairastunut vanhempansa tai sairastuneet
vanhempansa olisivat tarvinneet erityistukea juuri tämän
lapsi—vanhemmuus-tilanteen säilyttämiseen
edes lähes normaalina tai sellaisena, että lapsi
todella ymmärtää, mistä on kyse. Toinen
mielenterveyden puolella oleva tekijä on se, että joskus
myös sairastuneessa perheessä lapsi sairastuu
mieleltään. Näistä tilanteista
puhutaan hyvin harvoin, ja sen takia olen iloinen, että itse
asiassa tässä samassa lakipaketissa viitataan
myös omaishoitaja-asemassa oleviin sijais- tai perhehoitajiin.
Kynnyksen puuttua lapsen hätään pitäisi
olla huomattavasti nykyistä matalampi, ja olen tämän
lakipaketin kanssa täsmälleen samaa mieltä,
että lapsen etu on tulla sijoitetuksi mahdollisimman perhemäisiin
olosuhteisiin, mahdollisimman lähelle normaaleja perheoloja,
ja tämän ensisijaisuuden pitäisi koskea
nykyistä paremmin vauvoista alkaen aina sinne täysi-ikään
asti olevia sijoitettuja lapsia. Valitettava tosiasia on, että edelleenkin
Suomessa söpöt vauvat taitavat sijoittua paremmin
perheisiin kuin murrosikäiset teiniriiviöt.
Sijaisperheisiin sijoittaminen on esimerkiksi omassa kotikaupungissani
Tampereella ollut strateginen valinta jo 1990-luvun lopulta ja sitä on
tietoisesti erilaisilla päätöksillä edistetty.
Valitettavasti vaan, yllättävää kyllä,
tämän strategisen valinnan jälkeen laitospaikkojen
käyttö on lisääntynyt, ja syyt
eivät suinkaan ole välttämättä niissä etuuksissa
eikä siinä tukiverossa, mitä Tampereen
kaupunki tarjoaa, vaan ehkä enemmänkin tämmöisiä tiedotuksellisia
ja sitten yleisiin rakenteellisiin tekijöihin liittyviä.
Alueelliset erot nimittäin sijaisperheen saannilla ovat Suomessa
hälyttävän suuret joillakin alueilla.
Sijaisperheitä on helppo saada toisella alueella, mutta
toisella alueella käytännössä niitä ei
ole olemassakaan. Sijaisperheeksi ilmoittautuminen on pitkälti
kiinni tietysti siitä informaatiosta, mitä perheet
saavat, mutta sen lisäksi myös sellaisista yksityiskohdista
kuin siitä, mitä mahdollisuuksia on selviytyä arjen
normaaleista asioista, vaikkapa päivähoidosta.
Toivoisinkin, että tätä lakia hyvin
edistänyt ministeri kantaisi huolta tästä taannoisesta
korkeimman hallinto-oikeuden päätöksestä kahden kunnan
välisessä kiistassa, jossa sen sijaan, vaikka
meillä lapsella on subjektiivinen oikeus päivähoitoon,
niin korkein hallinto-oikeus tulkitsi niin, että tämä subjektiivinen
päivähoito-oikeus ei koske sijoitettuja lapsia
silloin, kun ne on sijoitettu toiselle paikkakunnalle ja tämä lähettäjäpaikkakunta
ei suostu maksamaan päivähoitoa. Päivähoito
usein on kuitenkin myös erityisesti näiden sijoitettujen
lapsien osalta tällainen eheyttävä tekijä tämän
lapsen arjessa ja toisaalta myös sosiaalista verkostoa
lapselle takaava tekijä. Toivoisinkin, että todella
ministerit tähän kiinnittäisivät
huomiota.
Itse olen myös vähän huolissani siitä,
että sijaisperheitä valittaessa tai sijaisperheeksi
hakeutuessa välttämättä tämä perheiden
monimuotoisuus, joka on tätä päivää,
eli erilaiset perhemuodot — samaa sukupuolta olevien vanhempien muodostama
vanhemmuus tai sitten yksinhuoltajaperheys — ei välttämättä näy
tässä sijoittajaperheitten kirjossa. Toivoisin
myös, että tältäkin osin mietittäisiin,
miten yhdenvertaisia mahdollisuuksia eri perheillä olisi
toimia sijaisvanhempina.
Arvoisa puhemies! Omaishoidon tuesta annettu laki on mielestäni
moneltakin osin lähinnä puitelaki, ei niinkään
sitova eikä velvoittava laki. Käytännössä tämä on
tullut esille siinä, että monella omaishoitajastatuksen
ansaitsevalla on todella vaikea saada itse asiassa tätä nimikettä tai omaishoitaja-asemaa.
Nekin, jotka ovat saaneet, kärsivät siitä,
että he eivät voi käyttää lakisääteisiä vapaapäiviä,
ja ne, jotka pystyisivät käyttämään
lakisääteisiä vapaapäiviä,
eivät pysty niitä käyttämään
sen takia, että omaishoitajan sijainen perheessä vaihtuu
liian usein ja se vaikuttaa tämän kuntoutujan
hyvinvointiin siinä määrin, että omaishoitaja
yksinkertaisesti ei voi tässä tilanteessa ottaa
sijaista itsellensä. Toivomus onkin, että tämän
lakipaketin hengen mukaisesti ministeriö myös
miettisi, miten kunnissa edistettäisiin sitä tilannetta,
että jos omaishoitaja tai perhehoitaja turvautuu sijaiseen,
niin tämä sijainen olisi mahdollisuuksien mukaan
pysyvä eli sama henkilö sijaistaisi useamman kerran,
mahdollisesti pystyvästi toimisi tämän
tietyn perheen tai tietyn omaishoitajan sijaisena.
Aivan lopuksi kaksi asiaa. Ensinnäkin olen tyytyväinen
siitä, että perhehoitajan vähimmäispalkkiota,
tätä minimiä, nostettiin. Tosin, kuten tässä lakitekstissä perusteluissa
jo todetaankin, monessa isossa kunnassa tilanne on jo aikaa sitten
korjaantunut kohtuullisen hyväksi, mutta väittäisin,
että niillä erittäin vaikeilla pienillä paikkakunnilla,
joissa näistä perheistä on pulaa, tämä on
merkittävä signaali. Toiseksi toivon, että mahdollisimman
moni kansanedustaja osallistuu tällä viikolla
DocPoint-festivaaliin, missä on juuri sijaisperhettä ja
lapsen asemaa sijaisperheessä koskeva erinomainen elokuva
saamassa ensi-iltansa.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ministeri Risikko on tuonut tänne
eduskuntaan jälleen erittäin hyvän esityksen,
ja täällä on myöskin käytetty
hyviä puheenvuoroja edustajien Paloniemi ja Sirnö toimesta.
En lähde näitä toistamaan, mutta totean
kuitenkin sen, että tässä on jo moneen
kertaan kerrottu se, kuinka edullista hoitoa yhteiskunnan kannalta
tämä perhehoito ja omaishoito on, ja vieläkin
tärkeämpää on se, että se
on inhimillisesti useimmissa tapauksissa selvästi paras
vaihtoehto niin lasten, nuorten kuin ikäihmistenkin kohdalla.
Pyysin tämän puheenvuoron lähinnä sen
takia, että haluan vielä tähdentää sitä näkökulmaa, että erityisesti
omaishoitajat ovat usein varsin iäkkäitä ja
heidän oma jaksamisensa on erittäin iso haaste.
Sen takia on todella tärkeää, että pystyy
pitämään lakisääteisiä vapaapäiviä,
mutta usein ongelmaksi nousee juuri se, mikä on sitten sellainen
paikka, johon tämä omaishoidettava voidaan jättää.
Tietenkin jos kyseessä on vielä esimerkiksi vaikeasti
vammainen, silloinhan se on huomattavasti vaikeampaa, mutta aina
sellaisissa tapauksissa, joissa henkilö on saanut omaishoitajan
palkkion, hoidettava on aina varsin haasteellinen ja aina on aika
vaikea löytää sitä omaa paikkaa.
Ymmärrän hyvin tässä sen, mitä ed.
Sirnö sanoi, että jos päästäisiin
siihen järjestelyyn, että olisi joku tietty paikka,
tietty hoitaja, jolle voitaisiin laittaa, se olisi se ihannetilanne.
Sellainen sitoutuminen ja tunneside, joka sekä perhehoitoa
tekevillä että omaishoitajilla on hoidettaviinsa
ja huollettaviinsa, on erittäin arvokas, ja aivan kuten
ed. Paloniemi sanoi, sitä ei voida korvata laitoshoidolla.
Sen takia tämä linja, että nyt panostetaan
perhehoitoon ja omais-hoitoon, on ainoa oikea valinta.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Käsillä oleva lakiesitys
on hyvä. Keskityn kuitenkin puheenvuorossani pelkästään
lasten huostaanottoihin ja niihin liittyviin sijaishuoltoratkaisuihin
ja taustoihin.
Huostaanotto itsessään on äärimmäinen
toimenpide. Siinä lapsi erotetaan omista vanhemmistaan.
Lapsen tilanteet vaihtelevat hyvin paljon, miksi huostaanotto tehdään.
Monet lapsista, joita huostaanotetaan, elävät
päivittäistä arkea, jossa näkyy
vanhempien päihteidenkäyttö ja sitä myötä myöskin
väkivalta, joka kohdistuu joko vanhempiin tai lapseen itseensä.
Usein tämä tilanne lapsen osalta on kestänyt
vuosikausia. Yksi paikka, jossa joudumme pohtimaan ja joka on tullut
jo esille, on vauvat, lapset, jotka eivät vielä pysty
ilmaisemaan sanoin omaa tilannettaan. Tässä kohdin
neuvoloilla on ehkä se avainrooli, jolla me pystymme saamaan
jo varhaisessa vaiheessa riskin alla olevat lapset eräällä tavalla
lastensuojelutoimenpiteiden piiriin.
Tällä hetkellä niiden lasten tilanne,
jotka on huostaanotettu, on jatkunut vuosikausia. Pääosa huostaanotetuista
lapsista on hyvin kipeitä. Laitosten osalta on myös
paikka pohtia sitä, koska suurin osa lapsista tarvitsee
myös mielenterveyspalveluita, miten me linkitämme
mielenterveyspalvelut osaksi laitospalveluita. Tältä osin
tulevaisuudessa on pohdittava sitä, miltä osin
tulee lastenkotien henkilöstössä tarkastaa
esimerkiksi psykiatristen sairaanhoitajien oleminen osana henkilöstöä,
jolloin myös psykiatrisen puolen paine vähenee,
ja silloin myös laitoksissa olevat lapset saavat sen terapiansa
siellä, missä asuvat.
Tavoite, että pyritään sijoittamaan
perheeseen, on ehdottomasti oikea. Tänä päivänä aivan liian
moni lapsi sijoitetaan kauas omasta lähiympäristöstään.
Samaan aikaan me tiedämme, että lapsella on läheisperheitä tai
sukulaisperheitä, jotka mielellään ottaisivat
lapsen hoidettavaksi, jos omat vanhemmat eivät siihen kykene.
Meillä vain on ollut tällainen laitosvaltainen
päätöslinjaus pitkälti kunnissa.
Halukkuutta olisi ollut. Siltä osin lain henki, jossa korostetaan
perhehoitoa, on ehdottoman tärkeä.
Muutama sana laitoksista ja syrjäytymisen jatkumisesta.
Monet lapsista, jotka ovat käyneet laitoskierteen läpi,
ovat itse asiassa tulevia uusavuttomia perheiden äitejä tai
isiä. Moni laitoksessa oleva ei tiedä, mitä on
itse asiassa normaali perheen arki, johon kuuluu tiskaaminen, kaupassakäynti,
ruuanlaitto, siivous. Pääosin voi sanoa, että laitos
laitostaa. Siltä osin on hyvinkin perusteltua, että saamme
lapset sijoitettua perheenomaisiin olosuhteisiin, joissa myös
opitaan, mitä ovat perheen normaalit arkirutiinit. Sinä päivänä,
kun lapsi täyttää 18 vuotta, hänellä on
jo siinä vaiheessa valmiudet oman kodin perustamiseen, ei
siten, miten tänä päivänä monella
on, että laitoksesta lähdetään
hyvinkin uusavuttomasti ja pääpaino monesti tässä kohdin
onkin tukitoimissa, miten yleensä kotia ja kodin arkea
pyöritetään.
Puhemies! Lastensuojelun määrä on
kasvanut viime vuosina. Ongelma on syvällä yhteiskuntamme
rakenteissa, ja tässä kohdin meidän on syytä entistä enemmän
pohtia sitä, mitä voimme jo varhaisessa vaiheessa
tehdä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Yli 16 000 suomalaista lasta
ja nuorta on sijoitettu kodin ulkopuolelle. Heistä 5 500
on saanut paikan sijaisperheen hoidossa. Tarve perheille olisi melkein
kolminkertainen. Perhehoidossa voidaan hoitaa lasten ja nuorten
lisäksi kehitysvammaisia, pitkäaikaissairaita,
mielenterveyspotilaita ja vanhuksia. Vuonna 2008 perhehoidossa oli
1 300 vammaista henkilöä sekä noin
300 mielenterveyskuntoutujaa ja noin 100 vanhusta. Perhehoito on
valitettavan usein vaihtoehto silloin, kun lapsen omat vanhemmat
eivät pysty hoitamaan kasvatusvastuutaan. Valitettavasti
tällaisia tapauksia on yhä enemmän.
Perhehoito on lapsen hoidon, kasvatuksen ja muun huolenpidon
järjestämistä sosiaalilautakunnan hyväksymässä perheessä.
Perhehoito antaa mahdollisuuden lapselle ja nuorelle perhe-elämään.
Se edistää heidän turvallisuuttaan sekä kehitystään
aikuiseksi. Perhehoito on lastensuojelua ja tarjoaa usein lapselle
tai nuorelle kestävät ihmissuhteet. Perhehoidon
tavoitteena on auttaa lasta tai nuorta palaamaan vanhempiensa luokse
mahdollisuuksien mukaan. Perhehoito on myös yhteiskunnalle
edullisempaa kuin laitoshoito. Perhehoito voidaan toteuttaa joko
toiminimellä tai sitä ilman.
Arvoisa puhemies! On tärkeää, ettei
sijaisperheitä jätetä yksin lapsen tarpeiden
kanssa. Sijaisvanhempien toiminta vaatii täydennykseksi
sosiaalihuollon ammattilaista, jonka tehtävä on
antaa tukea konsultoiden ja työtä. Sijaisvanhemmuuteen
voi myös väsyä erityisesti vaikeiden lapsien
kanssa. Kriisitilanteissa on tuettava sijaisperhettä ja
annettava apua. On myös erittäin tärkeätä,
että perhehoitoa valvotaan, koska ylilyöntejä tai
laiminlyöntejä saattaa tapahtua. Lähes
kaikki sijaisvanhemmista ovat kuitenkin asiansa osaavia ja siihen
vihkiytyneitä. Erityisen tärkeää on,
että lapsi sijaisvanhemmista huolimatta säilyttää hyvät
suhteet myös vanhempiinsa.
Hallitus esittää perhehoitajan vähimmäispalkkion
nostamista 650 euroon. Vuonna 2010 hoitopalkkion vähimmäismäärä oli
347,41 euroa. Tämä on merkittävä muutos
ja vaikuttaa toivottavasti myös perhehoidon määrän
kasvuun.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys, jossa esitetään
muutoksia lastensuojelulakiin, perhehoitajalakiin ja omaishoidon tuesta
annettuun lakiin, sisältää hyviä muutoksia.
Erityisesti on minusta hyvä, että nyt pääasia lienee
tässä tämä lastensuojelulain
50 §:n muutos, mutta ennen kaikkea laajempi muutos
tapahtuu ilmeisesti perhehoitajalaissa, ja näen sen erittäin
tärkeänä.
Samoin tämä omaishoidon tuesta annetun lain kohta,
joka tulee siis samaksi kuin on perhehoitajalaissa, että saa
omaishoitajille vapaapäivien ajaksi sijaishoitajan, on
erittäin tärkeä muutos oikeaan suuntaan,
varsinkin kun tiedämme, että näitä vapaapäiviä,
joita nykyisen lain mukaan on kolme kuukaudessa, käyttävät
vain vähän yli 50-prosenttisesti ne, joilla niitä olisi
oikeus käyttää. Kuitenkin tiedämme,
että omaishoitajien kohdalla työ on monta kertaa
uuvuttavaa ja raskasta ja tärkeää olisi
saada se vapaapäivä jokaviikkoiseksi. Tietysti
nyt ensisijaista on se, että ne, joilla on nyt oikeus,
käyttäisivät vapaapäiviä.
Ongelmana siinä, että niitä ei ole käytetty,
on ollut se, että omaishoitaja tai omaishoidettava ei ole
löytänyt tai kokenut saavansa oikeanlaista hoitopaikkaa, mihin
omaishoitaja olisi voinut viedä sen hoidettavan, ja sen
vuoksi usein jätetään ne sitten käyttämättä.
Nyt tässä ehdotetaan siis sijaishoitajamahdollisuutta,
ja se on erittäin hyvä.
Kysymykseni on tässä yhteydessä ainoastaan se — ilmeisesti
tuolla perustelutekstissä se mainittiin — että omaishoitaja
voi käyttää myös sukulaisiaan
tai lähi-ihmisiään sijaishoitajana. Olen
vaan joissakin tilaisuuksissa kuullut jonkun omaishoitajan sanovan,
että se ei ole ollut mahdollista niissä ostopalvelusopimuksissa:
siinä, millä tavalla kunnat antavat esimerkiksi
palveluseteleitä tai millä tavalla sitten maksetaan näille
sijaisille. Olen joka tapauksessa ymmärtänyt,
että semmoista mahdollisuutta tähän mennessä ei
ole ollut.
Toivoisin, että tämä laki olisi nyt
niin kattava, että se mahdollistaisi omaishoitajille erityisesti sen,
että omaishoitaja ja omaishoidettava voivat itse vaikuttaa
siihen, millä tavalla ne vapaapäivät
järjestetään ja kuka olisi sitten se
paras mahdollinen sijaishoitaja, joka olisi turvallinen ja antaisi
myös jatkuvuuden, olisi tuttu ja turvallinen ja jatkuvasti
käytettävissä silloin, kun sitä tarvitaan.
Toivon, että se tämän pykälän
muutoksen myötä, joka omaishoidon tuesta annettuun 4 a §:ään
tulee, hoituu, että sijaishoitaja voi olla myös
omaishoitajan omainen.
Toinen kohta on erittäin hyvä. Rakenne siitä, että laitoshoidosta
siirrytään perhehoitoon, on erittäin
hyvä. Täällä todetaan: "Laitoshuoltoa
järjestetään, jos lapsen sijaishuoltoa
ei voida järjestää lapsen edun mukaisesti
riittävien tukitoimien avulla perhehoidossa tai muualla."
Tässä yhteydessä toivoisin, että valiokunnassa
nousisi esille asiantuntijoitten kautta keskusteluun se, miten turvataan
se, mikä tässä 50 §:ssä on
kaiken kaikkiaan ollut sijaishuoltopaikan valintaan liittyvänä kriteerinä,
eli että huomioidaan myös sijoitettavan lapsen
kulttuuri- ja perhetausta.
Tiedän, että esimerkiksi romanikulttuurissa
on myös nousemassa lasten sijoituksia lisää.
Erityisesti heidän kohdallaan toivoisin, niin kuin muittenkin
erilaisten kulttuurien kohdalla, että silloin, kun lasta
sitten sijoitetaan, otettaisiin huomioon se, että sijoituspaikassa,
siinä perheessä, olisi niitä elementtejä,
jotka siihen kulttuuriin liittyvät. Romanikulttuuriin liittyy
esimerkiksi hyvin vahvasti romanipuku, vaatetus, ja tietenkään,
jos perhe itse ei ole romaniperhettä, se ei siinä arjessa
perheen sisällä nouse esille. Tästä toivoisin,
että se tulisi valiokunnan käsittelyssä yhtenä asiana
huomioitua.
Sitten haluan kyllä tässä sen sanoa,
kun ed. Lauslahti hyvässä puheessaan nosti esille,
miten laitoshoidon kautta voi tulla uusavuttomia, että minä toivoisin,
että meillä kuitenkaan, koska me laitoshoitoa
edelleenkin tarvitsemme, laitoshoito ei jäisi näin
alakynteen tai niin kehittymättömäksi,
että sieltä tulisi uusavuttomia. Näkisin, että siellä,
niin kuin nykyisin varmasti onkin pienemmissä laitoksissa,
joissa on mahdollisesti seitsemän lasta, koska lakihan
ei meille mahdollistakaan mitään isoja laitoksia,
joissa olisi suuria määriä lapsia, annettaisiin
arjen valmiudet, elämän valmiudet myös
yhteiskuntaan sopeutumiseen jne., että se laitos ei missään
tapauksessa olisi sellainen, ettei siellä laitettaisi ruokaa,
siivottaisi tai nähtäisi sitä, mitä perheessäkin
tehdään.
Vaikka sinänsä todella kannatan tätä linjausta perhehoidon
suuntaan, samalla toivoisin, että meillä laitossijoituksia
tehtäessä niitä myös resursoitaisiin
sillä tavalla, että kaikki ne valmiudet, mitä lapsi
tarvitsee, voitaisiin siellä laitoksessa toteuttaa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä lastensuojelulain
50 §:n muutos ja samalla perhehoitolain muutos
ovat tietenkin tervetulleita, koska näiden avullahan sosiaalityöntekijät
yrittävät ensisijaistaa perhehoidon laitoshoidon
tilalle. Meillähän on hyvin laitosvaltainen hoito
ollut niin vanhustenhoidossa kuin lasten huostaanotossa. Ja kun
ministeri sanoi, että tällä toimenpiteellä säästettäisiin
jopa 35 miljoonaa, niin ihmettelen suuresti, minkä takia
näitä hyviä käytäntöjä ei
ennen tämän lain voimaantuloa ole otettu käyttöön.
Eihän siihen ole ollut mitään estettä.
Nyt sitten lain voimalla täytyy osoittaa, että näin
pitää toimia. Sen takia tämä kokonaispaketti
sosiaalihuoltolain kohdalla onkin erittäin tervetullut
ensi kaudella.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Varmasti, mihinkä ed. Asko-Seljavaara
viittasi, henkilöstö on pyrkinyt, sosiaalityöntekijät,
tekemään aina ensiksi lapsen edun näkökulmasta
parhaan ratkaisun, mutta yhdyn toki ajatukseen, että tämä laitosvaltaisuus
on tosiasia. Tässä mielessä tämä hallituksen
esitys on tietysti positiivinen ja eteenpäin vievä.
Tuskin nyt juuri historiallinen, mutta hyvä asia joka tapauksessa.
Asia, joka on myös tässä mukana,
on tämä omaishoidon järjestäminen.
Omaishoito on ongelmissa. Eräs omaishoitajia vahvasti rasittava asia
on omaishoidon palkan vahva verotus. Sitä ennakkoverotetaan
usein 25—35 prosenttia, ja esimerkiksi henkilöllä,
jonka eläketulo on 12 000 euron tasolla vuodessa,
omaishoitopalkan ennakkovero saattaa olla huomattavasti yli 30 prosenttia.
Tämä masentaa mieltä, ja niin kuin tiedämme,
varsin monet omaishoitajat itse ovat ikääntyneitä,
sairaita, heillä on itselläänkin oman
terveytensä kanssa tekemistä. He hoitavat
esimerkiksi Downin syndrooma -lastaan, joka on jo ikääntynyt
myös, tai juuri näitä puolison hoitoja, joissa
usein on vaikeastakin sairaudesta kysymys. Näin ollen kysyisin
arvoisalta ministeriltä, joka on läsnä,
hienosti paikalla, sitä, onko mahdollisesti omaishoidon
palkkioiden verotukseen pystytty kiinnittämään
huomiota.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! On ilman muuta selvää,
että tämä hallituksen esitys on hyvä askel
eteenpäin. Sehän koskee lastensuojelun 50 §:n,
perhehoitajalain ja omais-hoitajan tuesta annetun lain muuttamista.
Täällä on pidetty erittäin hyviä puheenvuoroja,
ja siltä osin minä en halua näitä asioita
liiemmälti toistaa. Minä kiinnittäisin
kahteen asiaan huomiota ja sitten kertoisin yhden kentältä tulleen
erikoistapauksen, johon tänään ihan sattumoisin
jouduin vaan vähän mukaan.
Ensinnäkin tämä lapsen sijaishuolto.
On tosiaan aika mielenkiintoista, että nyt vasta se sitten saadaan
semmoiseen kuntoon, että se yritetään järjestää kodinomaisissa
oloissa. Ilman muuta hyvä, että se tulee lain
kautta velvoitteelliseksi, mutta olisihan tätä voitu
tietysti toteuttaa aikaisemminkin. Ja varmaan se olisi jossain ollut mahdollista,
en tiedä, onko osattu ajatella niin vai eikö vaan
ole rohjettu, mutta me kaikki tiedämme, jotka vähänkin
olemme sosiaalipolitiikkaa harrastaneet, että kodinomaiset
olosuhteet ovat aina paremmat kuin laitoshoito. Se on täysin
selvä asia, siitä kai ei mitään
riitaa sen kummemmin olekaan. Näistä luvuista
ed. Laxell aika hyvän puheenvuoron täällä myöskin
käytti. Se, että tähän sitten
liitetään mukaan näitä vapaan
ja poissaolon ajaksi tarvittavia järjestelyitä,
on luonteva seuraus tästä, ja täytyy
toivoa vaan, että se kunnissa sitten menisi asiallisesti
eteenpäin ja kodinomaiset olot ja koti korostuisivat, jolloin lapsella
on vähän enemmän turvaa näissä asioissa.
Toinen asia, josta haluan muutaman sanan sanoa, on tämä omaishoidon
tuki ja siihen liittyvät asiat. Tämä on
aivan oikeansuuntainen menettely, jossa otetaan enemmän
huomioon sekä itse hoidettava että myös
omaishoitajan omia mielipiteitä. Ja vaikka nyt aika usein
täälläkin olemme puhuneet, miten suuri
tämä joukko on, jotka omaishoitajina toimivat,
ja minkälaisia oikeuksia heillä esimerkiksi on
vapaapäivien suhteen, niin kyllä minä tiedän
esimerkiksi yhden ison eteläsuomalaisen kaupungin, jossa
eräs omaishoitaja hyvin vaikeavammaisen oman poikansa hoitajana
on 7 vuoden oikeusprosessin joutunut käymään
ennen kuin iso kaupunki joutuu väkisin myöntämään,
että nämä vapaapäivätkin
täytyy korvata. Kerron tämän esimerkin
vaan sen takia, että paljon on asenteellisuutta näköjään
myöskin näissä asioissa ja jotain semmoista,
onko se sitten perisuomalaisuutta vai mitä lienee, mutta
sydäntä kylmää, kun ajattelee,
että tämmöisessä perheessä joudutaan
näin pitkään oikeutta käymään
aika lailla selvän suuntaisessa asiassa.
Mutta sitten tähän esimerkkiin. Minulle tuli viime
viikolla sähköposti, ja rohkenen siitä täällä kertoa
ilman mitään nimiä ja muita.
Sähköpostin allekirjoittajan olen tänään
tavannut, hän on ihan normaalisti käyttäytyvä suomalainen
41-vuotias mies, joka on tehnyt kuorma-autokuskin töitä 20
vuotta. Hän sanoi, että selkä ei enää kestä niitä töitä.
Aluksi hän sai hyvää palvelua, kun häntä tutkittiin,
mutta sitten hän kadotti sen ensimmäisen lääkärinsä,
hän joutui eurolääkärin vastaanotolle,
jolta hänen piti saada B-lausunto, mutta tämä oli
vaan lukenut jotain muita lausuntoja 10 minuuttia ja se B-lausunto
on edelleen saamatta. Hän on ollut erilaisissa kuntoutusselvityksissä kyllä ja
hänellä on päätös yhdestä työeläkevakuutusyhtiöstä ensi
syyskuun alusta uudelleen ammatilliseen kuntoutukseen, mutta hän
on pudonnut väliin. Hän on joutunut tällä hetkellä avioeroprosessin
aloittamaan omasta vaimostaan, jolla on niin paljon mielenterveysongelmia,
että siitä yhteiselosta ei tule mitään.
Heillä on yhteinen lapsi, joka on 15 kuukautta vanha, siis
1,5-vuotias. Nyt tämä mies hoitaa tätä lasta
ja aivan erityisesti haluaakin olla hänen kanssaan. Kysymys
on pelkästään toimeentulon järjestämisestä,
mutta hän on jo 300 päivää ollut
sairauspäivärahalla, jolloin se on katkennut,
ja näitä työkyvyttömyyslausuntoasioita
hän ei ole saanut niin kuin hänelle on luvattu
ja ensimmäiset kierrokset Kelassa ovat johtaneet hylkäykseen.
Hänen elämänsä ongelma on nyt
se, miten hänelle käy tämän
puolen vuoden aikana, koska hän ei tämän
lastenhoidon järjestämisen takia ole saanut sitä apua
kunnasta, mitä pitäisi joustavasti saada, jotta
hän olisi voinut mennä ammatilliseen kuntoutukseen
nyt heti vuodenvaihteen jälkeen, vaan hän joutuu
syksyllä sen järjestämään.
Tässä on vähän muitakin
yksityiskohtia. En mene tähän sen enempää,
mutta halusin tämän signaalina antaa, että me
emme näitä lakimuutoksilla pelkästään
koskaan saa kuntoon, vaan tähän täytyisi
aina jotenkin liittää mukaan se, että tämä laki
on minimi ja sitten täytyy olla jotain muuta semmoista
mittaria mukana, jonka kautta yksilöidyissä tapauksissa
mennään pitemmälle, tutkitaan paremmin
ja autetaan ennen kaikkea näitä ihmisiä.
Minä olen niin kauan ollut mukana tässä työssä,
että minua häiritsee se, että näitä niin
sanottuja väliinputoajia löytyy harvakseltaan,
mutta niitä löytyy koko ajan. Siinä jotenkin sen
ongelman ydin on se, että he eivät ole kohdanneet
kentällä ketään ammattihenkilöä,
joka olisi osannut sanoa, että tässä yhteydessä täytyy ottaa
työeläkevakuutusyhtiöön yhteyttä,
nyt teidän täytyy mennä Kelaan, tämä on
semmoinen, joka menee kunnan kautta, ja tämä on
sitten taas semmoinen ongelma, joka menee jotain muuta reittiä pitkin.
Ja ihan tavalliset, rehelliset suomalaiset menevät solmuun
näiden asioiden kanssa, ja silloinhan kaikki oireet pahenevat
ja se voi johtaa sitten pysyvään työkyvyttömyyteen.
On tietenkin aivan selvä asia — vähän
yli nelikymppinen mies, jolla oli aika suuri haave muuttaa kuorma-autonkuljettajan
ammatti sähköasentajaksi, hän oli datanomi
peruskoulutukseltaan, kaikki valmiudet on olemassa — että kunhan
tämä pieni sorvausliike saataisiin kuntoon, niin
kaikki menisi kohdalleen. Tämä laki tukee sitä,
että ehkä tulevaisuudessa se olisi hänelle
vähän helpompaa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Tarja Filatov.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! En epäile hetkeäkään,
etteikö tämä hallituksen ehdottama ratkaisu
olisi lastensuojelullisesti edistysaskel. Sitä on todellisten
asiantuntijoitten taholta siinä määrin
tuhdisti kehuttu, että luotan sen kehumisen oikeellisuuteen.
Mutta, arvoisa puhemies, kun arvoisa ministeri esitteli tätä asiaa,
esittely huipentui näitten kustannussäästöjen
esittelyyn ja eräänlaiseen todella voimakkaaseen
lausahdukseen siitä, mitenkä kustannussäästöjä syntyy.
Tästä seuraa automaattisesti kysymys, kuka sitten
sen laskun maksaa, kun lastensuojelullisesti edistytään.
Sitten innostuin tästä sen verran, että minä rupesin
lueskelemaan sitä, mitä tästä asiasta
hallituksen esityksen taloudellisten vaikutusten osiossa sanotaan.
Sivulla 10 ensimmäinen varsinainen konkreettinen johtopäätös
on: "Näin ollen ehdotus on valtiontaloudellisesti kustannusneutraali."
Sitten toinen johtopäätös johtaa
seuraavanlaiseen tekstiin: "Koska uudistuksen kustannusten arviointiin
ja lastensuojelulain muutoksen vaikutukseen liittyy monia epävarmuustekijöitä,
ei uudistuksen toteuttaminen aiheuta tarvetta muuttaa valtionosuuksia."
Nyt olisi erinomaisen paikallaan, että arvoisa ministeri,
kun muutenkin näytti äsken pyytäneen puheenvuoroa,
vastaa myöskin siihen, mistä tässä nyt
oikein loppujen lopuksi taloudellisesti on kysymys.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa rouva puhemies! Kiitos näistä kommenteista
jo tähän asti, ja lisää varmasti
tulee.
Täällä kysyttiin omaishoitajien verotuksesta. Totean
vain sen, että Hetemäen työryhmä,
joka otti kantaa tähän verotukseen, ei esittänyt
muutoksia omaishoitajien verotukseen. On tarkoitus, että hänen
kanssaan vielä keskustelen tästä asiasta,
mitä työryhmä sitten pohtii, jos ei esittänyt. En
tiedä, koska siellä raportissa ei todeta muuta kuin
tämä.
Mutta sitten ihan tähän ed. Pulliaisen kysymykseen.
Haluan nyt ensiksikin korostaa, aivan niin kuin täällä on
tuotu esiin erilaisissa puheenvuoroissa, että tässä nyt
on näitä taloudellisia asioita tuotu esiin, mutta
puhumattakaan siitä inhimillisen kärsimyksen lievittämisestä,
josta tässä on kysymys.
Miksi tässä on taloudellisista asioista näin
valtavasti puhuttu, on se, että me todella olemme joutuneet
keskustelemaan, aivan niin kuin ed. Paloniemi tietää,
valtiovarainministeriön kanssa tiiviisti, voiko tätä viedä eteenpäin,
koska tässähän eräällä lailla
nostetaan sitä palkkiota. Meillehän annettiin
ymmärtää aluksi, että ei voida
viedä tätä eteenpäin tässä aikataulussa
ja tässä vaiheessa, kun tilanne on tämä.
Me olemme tehneet tosi paljon työtä ministeriössä,
että olemme perustelleet sen, miksi tämä juuri
voidaan viedä nyt tällä hetkellä eteenpäin. Jos
nyt tuntuu siltä, että tässä on
tätä taloudellista puolta liikaa, niin olen pahoillani
siitä, mutta tämä on ollut ihan välttämätöntä,
että me saamme tämän eteenpäin
ja perusteltua, että se voidaan ihan oikeasti viedä eteenpäin.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa puhemies! Meillä on lähetekeskustelussa
nyt hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi lastensuojelulain 50 §:n, perhehoitajalain
ja omaishoidon tuesta annetun lain muuttamisesta, ja tämä on
todella hyvä ja kannatettava hallituksen esitys.
Tämän muutoksen johdosta perhehoidosta tulee
laitoshuoltoon nähden ensisijainen sijaishuollon muoto,
mikä on minun mielestäni todella tervetullutta,
ja se on suuri askel meidän ajattelutapamme muutoksessa.
Tässä mennään, aivan niin kuin
ministeri Risikko sanoo, kohti inhimillisempää ajattelua
tässä yhteiskunnassa. Tällainen ajattelutavan
muutos on sillä lailla todella, voisi sanoa, historiallinen
näissä uudistuksissa.
Tämä lakiehdotus pitää sisällään
sen, että perhehoitajille tulee ennakkovalmennus pakolliseksi.
Olisinkin kysynyt ministeriltä, missä tällaista koulutusta
nyt sitten annetaan ja kuinka kauan tämä koulutus
kestää.
Hallituksen esityksessä määrätään
myös perhehoitajan vähimmäispalkkion
korottamisesta 650 euroon, mikä on minun mielestäni
sillä lailla todella hyvä asia, että jollain
lailla se tulee paremmin palkkion korottamisen myötä vastaamaan
tämän työn vaativuutta, mitä tehdään
24 tuntia vuorokaudessa, että sitä myös
rahallisesti tuetaan paremmin.
Perhehoitajien ja omaishoitajien jaksaminen on todella tärkeä asia,
ja on siksi todella hienoa, että sijaishoitaja tulee jatkossa,
jos perhehoitaja niin sallii, kotiin hoitamaan sijaishoidossa olevia.
Sekin on myös sellaista inhimillisempää ajattelua
ja kaiken kaikkiaan tuo turvallisuutta näille sijaislapsille.
Kaiken kaikkiaan tämä on yksi suuri askel kohti
perhehoidon kehittämistä. Tulevaisuudessa varmasti
ikäihmisten kohdalla on tosi tarpeen tätä asiaa
viedä kokonaisuudessaan eteenpäin.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen kysyi, miksi puhutaan niin
paljon rahasta. Tilanne on juuri se, mitä ministeri Risikko
kuvasi.
Meidän kuntataloutemme ei kestä jatkuvasti rajusti
lisääntyviä lastensuojelun sijaishuollon kustannuksia.
Miksi ne nousevat niin kovasti? Ne nousevat juuri siksi, että meillä yli
60-prosenttisesti sijoitetaan lapset ja nuoret laitoksiin. Laitoshuollon
kustannukset ovat rajusti lisääntyneet. Jopa hyvin
tuettunakin ja tämän lain esittämällä tavalla
vahvasti tuettunakin perhehoito on noin kolmannes laitoshoidon kustannuksista, saatikka
kun puhutaan sisällöistä.
Nyt on tehty oikein kunnon tutkimuksiakin myös näistä sisällöistä,
ja niissä on todettu, että perhehoito on ehdottomasti
erinomainen hoitomuoto varsinkin pienille lapsille. Meillähän
itäblokin tapaan on — anteeksi vaan, täytyy
sanoa ihan näin rumasti — rakennettu lastenkoteja
alle kouluikäisille. Se ei ole sivistysvaltion tapa hoitaa
alle kouluikäisiä lapsia, jotka tarvitsevat ensi sijassa
pysyviä ihmissuhteita, mahdollisuuden eheytyä perheessä.
Nämä molemmat asiat tulevat nyt osassa 1 tätä lakia
selvästi esiin. Minä haluan kiittää lämpimästi
ministeri Risikkoa ja ministeriötä siitä,
että tämä historiallinen askel on otettu.
Te olette siellä todella ymmärtäneet
perhehoidon merkityksen lastensuojelun sijaishuollon erinomaisena hoitomuotona
ja myös aikuisten perhehoidon merkityksen. Olette antaneet
sille arvon, ja nyt tästä on hyvä jatkaa
eteenpäin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Akaan-Penttilä käytti
hyvän puheenvuoron, jossa oli esimerkki tästä 41-vuotiaasta
miehestä. Kuntoutustuki on tietysti se, mihin hänen
pitäisi päästä. Se antaisi mahdollisuuden
ammatillisen kuntoutuksen piiriin.
Huostaanotot on omassa kotikaupungissani Kotkassa pystytty pitämään
alhaalla huolimatta siitä, että sosiaalisia ongelmia
on keskimääräistä enemmän.
Nimenomaan laitossijoitusten määrän vähentäminen
on ollut siellä päämääränä,
ja se on vähentänyt myös oleellisella
tavalla kustannuksia ja on voitu rahoja käyttää muuhun.
Silloin kyllä tällainen matalan kynnyksen politiikka,
eli että perheongelmien ollessa kyseessä on mahdollista
päästä helposti hoitoon saamaan apua,
on keskeinen asia. Tällä tavalla Etelä-Kymenlaaksossa
on voitu, ehkä paremmin kuin sosioekonominen ympäristö mahdollistaa,
näitä ongelmia ratkaista. Mutta nimenomaan se,
että nopeasti on avotyyppinen hoito, neuvonta, opastus,
tuki tarjolla, on tärkeätä. Silloin huostaanotot
ja laitossijoitukset vähenevät.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Todella kiitoksia ministerille, koska voi
sanoa, ettei tässä ole yhtään
sellaista kohtaa, josta sanoisi, että on huono kohta, vaan
kaikki ovat hyviä. Uskoisin, että siihen tilanteeseen,
mikä meillä on lasten sijoitusten nousussa, että ne
ovat jatkuvasti lisääntyneet, nyt saadaan inhimillinen
ratkaisu, kun saadaan näitä perheitä lisää.
Erityisesti otin vielä tämän puheenvuoron, koska
esimerkiksi Tampereella me olemme pyrkineet siihen, että siirrymme
perhehoitoon enemmän, ja siellä on jo koulutusta
aloitettu. Täällä tuli aikaisemmin jo
kysymys siitä, onko olemassa jotakin tämmöistä valtakunnallista,
missä koulutusta ja tukea uusille ja aloitteleville perheille annetaan,
koska aivan samanlaista väsymystähän
voi tapahtua perheissäkin kuin yksittäisissä omaishoitajatilanteissa,
jos se tuki ei ole riittävä ja jos sitä osaamista
ei ole vahvistettu. Se on kyllä kirjattu 7 §:ään,
Koulutus ja tuki, missä sanotaan mielestäni erittäin
hyvin: "- - toimeksiantosopimukseen kirjattavalla tavalla
riittävä mahdollisuus saada tukea ja tavata vastuutyöntekijää."
Mutta miten nyt kunnat ohjeistetaan tässä, se
olisi ehkä minun kysymykseni vielä, eli paitsi koulutuksesta,
minkälaiset ohjeistukset menevät kuntiin.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Tässähän ei oikein
voi olla puhumatta rahasta, koska 93 000 euroa vuodessa
kunnan omassa laitoshoidossa on kovin suuri summa. Tältä osin tietenkin
herää pohdinta, olisiko halvempaa varhaisemmassa
vaiheessa pistää se sama panos yhdelle ja kahdelle
vuodelle kuin se, että tämä on monella
lapsella kymmenenkin vuoden aikana kertyvä kustannus.
Toivottavasti vähimmäispalkkio, joka nousee 650
euroon per kuukausi, tuo meille lisää perhepaikkoja
ja sitä kautta tarjontaa, jotta voimme lapsia nykyistä enemmän
kodinomaisiin olosuhteisiin sijoittaa. Koti on aina koti, siitä ei
pääse mihinkään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Oululaisillahan tämän hallituksen
esityksen mukaan asiat ovat suhteellisesti kohdallansa. Täällähän
todetaan, että Oulussa perhehoidon osuus kaikista huoltovuorokausista
on noin 72 prosenttia, mikä merkitsee sitä, että keskimääräiset
kustannukset lasta kohti ovat meillä 22 437 euroa per
lapsi per vuosi, kun vastaavasti Turussa ja Espoossa ollaan ihan
toisessa avaruudessa, 49 000 ja 46 000 euroa.
Mutta, arvoisa puhemies, minusta on ihan hyvä, että näissä yhteyksissä oikein
reilusti puhutaan rahasta, sen takia, että minä olen
jo nyt huomannut tämän alullaan olevan vaalikeskustelun aikana,
että semmoinen kohtuullinen dementia ja muistin heikkeneminen
vaivaa eräitä kansanedustajaehdokkaita. Sitä esiintyy
erikoisesti hallituspuolueitten kansanedustajaehdokkailla. Elikkä tässä suhteessa
kannattaa kyllä rahastakin täällä avoimesti
keskustella.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä kertoa, että tuota
Pride-valmennustahan annetaan jo aika monella puolella Suomea. Perhehoitoliiton
sisarjärjestö Pesäpuu järjestää muun
muassa Pride-valmennusta, on järjestänyt jo vuosia.
Haluan vielä uutuutena kertoa, että vanhusten
perhehoidon, joka siis on nyt erittäin kovassa myötätuulessa,
kouluttajia koulutetaan tällä viikolla Jyväskylässä.
Perhehoitoliiton pääpaikka on Jyväskylässä,
ja tunnen sen toiminnan hyvin, koska olen sen puheenjohtaja.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Piti vielä yksi asia nostaa esille
liittyen laitossijoituksiin. Laitossijoitettujen lasten tulevaisuus ei
kovin valoisa ole monestakin syystä. Ensinnäkin
siksi, että usein sijoitus on tehty liian myöhään
ja tilanne on mennyt pikkuisen liian pitkälle, ja toisaalta
laitosomaiset olosuhteet eivät ehkä ole ne parhaat
olosuhteet tulevaisuuden rakentamisen kannalta. Tässä kohdin
on varmasti hyvä tehdä seurantatutkimushanke,
kun meidän tämä perusideologiamme muuttuu
kohti perhesijoituksia, onko se vaikuttavampaa toimintaa sen lapsen
tulevaisuuden kannalta kuin laitossijoitus.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa rouva puhemies! Täällä kysyttiin
muutamia asioita vielä. Palaan tuohon koulutukseen.
Elikkä koulutushan on tosi tärkeä yleensä tässä valmennustyössä ja
siinä tuessa. Koulutusta tarvitaan myös siinä vaiheessa,
vaikka olisi tehnyt sitä kuinka kauan, tarvitaan jatkuvaa
täydennyskoulutusta jne. Varmasti on erilaisia muotoja nyt
tähän koulutukseen, elikkä kuntien tehtävänä on
sitten tietysti sitä järjestää.
Minä uskon, että tästä ottavat
kopin niin ammattikorkeakoulut kuin toisen asteen koulutus, mikä se
opinahjo sitten siellä alueella onkin. Minä myös
uskon, että yliopistojen täydennyskoulutuskeskukset
ovat kiinnostuneita tästä, ja vähän
vinkiksikin, että toivottavasti ovat. Myöskin
liitto, Perhehoitoliitto jne., on luvannut auttaa näissä koulutusjärjestelyissä,
ja sitten meiltä tietenkin tuolta Terveyden ja hyvinvoinnin
laitokselta saa tukea myöskin. Minä luulen, että yhteistyöllä tämä varmasti sujuu.
Tätä todella tarvitaan.
Minä haluan vielä tässä yhteydessä todeta myöskin
sen, että minä olen erittäin iloinen
tästä sijaishoitaja-ajattelusta, mikä tähän
lakiin on saatu. Meillä on niin paljon sellaisia omaishoitajia, jotka
eivät raaski lähteä sieltä kotoa,
koska se omainen, se hoidettava, ei halua lähteä sieltä pois,
jolloin omaishoitaja ei raaski jättää häntä sitten
ihan kenen sattuu hoidettavaksi tai viedä häntä jonnekin,
esimerkiksi terveyskeskuksen vuodeosastolle. Eli tämä on
nyt yksi vaihtoehto ja sitten myöskin nämä perhehoitovaihtoehdot esimerkiksi
ikäihmisen viemiseksi perhehoitoon täksi vapaan
ajaksi. Tämä monipuolistaa tätä erittäin
paljon.
Tässä yhteydessä haluan kanssa kiittää Perhehoitoliittoa
mutta myöskin puheenjohtaja ed. Aila Paloniemeä,
joka on tehnyt erittäin ansiokasta työtä tämän
lain eteenpäinviemiseksi.
Keskustelu päättyi.