1) Hallituksen esitys laeiksi sairausvakuutuslain sekä kuntoutusrahalain
14 ja 15 §:n muuttamisesta
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! On kuitenkin niin hyvä saavutus,
että tästäkin kannattaa nousta puhujakorokkeelle
puhumaan jo ensimmäisen käsittelyn aikana, vaikka
tietysti tässä vielä parantamisen varaa
meille jää.
Hallitus on esittänyt niin sanotun nollasairauspäivärahan
poistamista, elikkä nollasta ei enää vähennetä mitään,
nollasta tulee 60 markkaa. Palaamme siis sairausvakuutuksessa takaisin
vähimmäispäivärahaan, joka meillä oli
vuoteen 96 saakka. Silloin poistettiin aikaisempi minimipäiväraha,
joka oli kyllä korkeampi kuin 60 markkaa, se oli noin 80
markkaa. Perusteluthan olivat sen tyyppisiä, että jos
joku on selvinnyt ilman tuloja ennen sairastumistaan, niin miksi
ihmeessä hänen täytyisi saada sairauspäivärahaa.
Erityisesti kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja
Ben Zyskowicz on vielä nämä viimeiset
tämänkin eduskunnan kaikki vuodet puolustanut
sitä näkemystä; hän ilmeisesti
tuntee vain vuorineuvosten rouvia, jotka varmasti tulevat toimeen
sairastuessaan, vaikka heille ei maksettaisi sairauspäivärahaa.
Mutta ihmiset, jotka ovat joutuneet tähän nollasairauspäivärahaloukkuun,
ovat olleet usein tulottomia täysin ilman omaa syytään,
yleensä juuri sen sairauden vuoksi. Se on vienyt heiltä voimat
pitää huolta omista asioistaan, esimerkiksi ilmoittautumisesta
työvoimatoimistoon. Jos heille on tehty työtarjous
ja jos he ovat olleet työttöminä, heillä ei
ole ollut välttämättä voimia
edes ilmoittautua sinne työpaikkaan ja heille on tullut
karenssia. Vähitellen he ovat pudonneet kokonaan työttömyyspäivärahankin
ulkopuolelle.
Keitä nämä henkilöt ovat
olleet? Se selviää erittäin hyvin Kelan
tekemästä selvityksestä, josta käy
ilmi, että ne, jotka tähän nollasairauspäivärahaloukkuun
ovat joutuneet, ovat yleensä kaikkein heikoimmassa asemassa
olevia ihmisiä, mielenterveysongelmaisia, ja mielenterveysongelmista
seuraa paitsi työkyvyttömyys usein myöskin
toimintakyvyttömyys. Juuri näissä tilanteissa,
kun lopulta sitten tunnustetaan, että he ovat sairaita
ja työkyvyttömiä ja he saavat tehtyä sairauspäivärahahakemuksen,
niin yllätys yllätys: kun päiväraha
on myönnetty, sen määrä on ollut
0 markkaa.
Erityisen vaikea tilanne on ollut silloin, kun tämä henkilö on
ilmiselvästi pysyvästi työkyvytön
ja todetaan, että hänellä on oikeus työkyvyttömyyseläkkeeseen.
Mutta tuon lain 96 vuoden alusta tapahtuneiden lainmuutosten vuoksi
ei ainoastaan tehty tämä nollasairauspäiväraha
vaan myöskin muutettiin kansaneläkelakia niin,
että aina täytyy ensin olla tämä 300
sairauspäivärahan aika. Kun tämä 300
päivää on siis 0 markalla menty, niin
se on tarkoittanut, että vuodeksi on jäänyt
sitten ilman mitään muuta toimeentuloa kuin mahdollisesti
toimeentulotuki tai sitten puolison ja sukulaisten elätettäväksi.
Tämän ongelmanhan eduskunta, ainakin osa kansanedustajista,
havaitsi jo silloin, kun tämä laki tehtiin, ja
nyt sitten muut ovat tietysti vähitellen heränneet. Kun
täällä käytiin keskustelua tästä,
niin kokoomuksenkin naispuoliset kansanedustajat ymmärsivät
tämän varsin hyvin ja todennäköisesti
kokoomuksesta löytyi joitakin miespuolisiakin edustajia,
jotka ymmärtävät, että nollasairauspäiväraha
oli väärä päätös.
Hallitusneuvotteluissa yritimme saada tästä selkeää kirjausta,
mutta koska tämä koskee todella pientä joukkoa,
niin me kirjoitimme sitten hallitusohjelmaan, että eläkejärjestelmän
epäkohdat selvitetään. Tämä oli
tietysti aika epämääräinen lause,
mutta sen sisältöä me vasemmistoliiton edustajat
olemme tarkentaneet ministeri Perholle, mitä me tarkoitimme.
Yksi niistä asioista oli tämä nollasairauspäivärahan
korjaus, mitä tarkoitimme, elikkä pitää palata
vähimmäispäivärahaan sairausvakuutuksessa.
Nyt siis tämä esitys on, jossa sitten kaikille tämä 60
markkaa tulee. Sen taso on todella aivan liian matala, ja sosiaali-
ja terveysvaliokunta on siksi tehnyt mietintöön
ponsilausuman, jossa edellytetään, että selvitetään
sairausvakuutuksen minimipäivärahan nostamismahdollisuudet
ensi vuoden budjetin, siis vuoden 2003 talousarvioesityksen, yhteydessä.
Me tietysti olisimme halunneet tähän korkeammankin
tason. Olisimme halunneet tänne määritellyksi,
että se olisi työttömyysturvan vähimmäispäivärahan
tasoinen. Tämä koskee tietysti samalla sitten äitiys-
ja vanhempainrahaa, josta tässä runsaasti pari
päivää sitten keskusteltiin.
Tässä yhteydessä kaikki, jotka nyt
ovat olleet 60 markan taikka sitä pienemmän tarveharkintaisen
päivärahan varassa, eivät enää jää siihen, vaan
tämä parantaa myöskin sekä opiskelijoiden että työttömien
tilannetta siten, että osa heistä pääsee
suuremman päivärahan piiriin, koska jos henkilö on
ollut työttömänä ja saanut työttömyyspäivärahaa
sairastumista edeltävänä kuukautena,
hänen sairauspäivärahansa on ollutkin työttömyyspäivärahan
suuruinen. Samaten opiskelijalla. Nyt tätä aikaa
pidennetään neljään kuukauteen,
elikkä jos neljän viimeisen kuukauden aikana on
saanut työttömyyspäivärahaa,
niin voi sitten saada työttömyyspäivärahan
suuruisen sairauspäivärahan. Silloinhan päästään
sitten siihen, voi sanoa, minimitasoon, jota voi nyt pitää jollain
tavalla kohtuullisena, elikkä ensi vuonna se on sitten
135 markkaa päivässä, joten tämä ei jätä kaikkia
60 markkaan.
Mutta vieläkin minimitasoon jää liian
monia. Erityisesti siihen jäävät sellaiset
henkilöt, jotka odottavat eläkettä. He
tulevat saamaan ilman tätä 55 päivän
karenssia sen 60 markkaa. Se on vaikea soveltaa, ovat Kelan edustajat
todenneet. Mehän yritimme sitä, että olisi
samalla tehty kansaneläkelakiin muutos, jolla olisi palattu
vanhaan muotoon myös siltä osin, mutta se ei nyt
valiokunnassa onnistunut. Myöskin tästä asiasta olemme
saaneet ponnen, jossa edellytetään, että hallitus
selvittää, tulisiko oikeus kansaneläkkeeseen
alkaa työeläkelainsäädäntöä vastaavalla
tavalla ilman sairauspäivärahan enimmäiskautta pysyvän
työkyvyttömyyden ollessa ilmeinen. Työeläkehän
siis voidaan myöntää, mutta kun on henkilöitä,
joiden työeläke on 200 markkaa, se ei paljon auta.
Jos työeläke on vähän suurempi,
silloinhan tätä ongelmaa ei ole.
Tässä puhutaan todella pienistä ihmismääristä,
puhutaan muutamasta sadasta, paristatuhannesta ihmisestä näiden
eri ongelmien suhteen. Kuten jo aikaisemmin totesin, nämä ovat
kaikkein heikoimmassa asemassa olevia. Hallitusohjelmassa on kannanotto,
että keskeinen painopistealue on edesauttaa ja ehkäistä kaikkein
heikoimmassa asemassa olevien ihmisten ajautumista kasautuvien toimeentulo-ongelmien
piiriin. Ei tämä vielä täytä tätä hallitusohjelman kohtaa,
mutta on kuitenkin selkeä edistysaskel. Siksi olemme vasemmistoliitossa
olleet valmiit tähän tyytymään,
vaikka keskustan vastalauseen sisältämät
ehdotukset ovat ilman muuta tietysti parempia.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Esitys niin sanotun nollapäivärahan
palauttamisesta tulottomille on kaikilta osin kannatettava. Esityshän
merkitsee selkeää parannusta sairastumisen aikaiseen
vähimmäistoimeentuloturvaan. Esitys korjaa myös
olennaisesti sairausvakuutus- ja eläkejärjestelmän
yhteensovittamisen välisiä ongelmia, koska pienituloiselle,
tulottomalle taikka työedellytyksiä vailla olevalle
tulee oikeus tähän vähimmäispäivärahaan.
Hallitus korjaa näin esityksellään erästä suurimpien
virheittensä joukkoon lueteltavaa asiaa, joka aikanaan
säästöpäätösten
yhteydessä vuosia sitten tehtiin.
Valiokunta kiinnittää mietinnössään
aivan oikein huomiota siihen, että edelleenkin jatkossa joissakin
tilanteissa yhteensovittamisen jälkeen syntyy tilanteita,
joissa jäädään toimeentulotuen varaan.
Valiokunnan enemmistö katsoo hoitavansa tätä asiaa
ponnella. Me oppositiosta esitämme kuitenkin, että nyt
syntyvä tilanne jättää pienituloisille
ja tulottomille muista päivärahansaajista poikkeavan
omavastuuajan, jolle on varsin vähän löydettävissä perusteita,
ja mitään logiikkaa tästä on
hyvin vaikea löytää. Tällä tarkoitan
55 päivän omavastuuajasta säätämistä.
Onhan tämä omavastuuaika esimerkiksi ansiosidonnaisilla
päivärahoilla sairausvakuutuslain mukaan 9 päivää.
Tämän sisältöisen muutos-ehdotuksen,
että vähimmäispäiväraha,
nollapäivärahakin, olisi 9 päivän
omavastuuajan piirissä, tulemme lain yksityiskohtaisessa
käsittelyssä tekemään.
Mitä tulee nollapäivärahan tasoon,
on helppo yhtyä siihen, mikä valiokunnan mietinnössä lausumaksi
on saatettu, eli tuota tasoa tulee tarkastella ja riittävät
esitykset siitä aikanaan eduskuntaan tuoda.
Katja Syvärinen /vas:
Arvoisa puhemies! Ongelma, joka nyt tällä esityksellä korjataan,
on todella suuri, ja ihan niin kuin ed. Stenius-Kaukonen sanoi,
jää kuitenkin edelleen vielä korjattavaa
näille ihmisille, jotka sairauden takia joutuvat odottamaan
eläkkeelle pääsemistä. On todella
paikallaan selvittää, voisiko eläke alkaa
ilman pitkän omavastuuajan sairauspäivärahojen
täyttymistä. Itsekin olen tästä aikanaan
toimenpidealoitteen tehnyt.
On erittäin hyvä, että nollasairauspäiväraha nousee
edes 60 markkaan. Toivon todella, että taloudellisen tilanteen
niin salliessa ja täällä riittävän
yksimielisyyden saavutettuamme voimme nostaa sen rahan työttömyysturvan
peruspäivärahan tasalle.
Veijo Puhjo /vas:
Arvoisa puhemies! On tosiaan erittäin hyvä,
että 0 markan sairauspäiväraha palaa
jälleen 60 markkaan. Tämä tuli voimaan vuonna
96. Ed. Stenius-Kaukonen mainitsi, että tämä koskee
monta kertaa juuri kaikkein heikoimmassa asemassa olevia ja pitkäaikaistyöttömiäkin.
Yhden pienen erikoisen kohdan siitä, keitä tämän
piti koskea, muistelen aikaisemmasta käsittelystä.
Osa eduskunnasta riemastui siitä, että nyt saadaan
maatalon emänniltä tämä pienikin
päiväraha pois. On osoittautunut jälkeenpäin,
että paljon suurempi ryhmä ovat pitkäaikaistyöttömät kuin
maatalon emännät, jotka tähän
joutuvat.
Erikseen on huonoa, että vasta 55 päivän
jälkeen syntyy päivärahaoikeus. Normaalisti
sairauslomat ovat sen pituisia, että noin 80 prosenttia sairauslomista
on selvästi alle 55 päivän. Siten tämä koskee
vain pientä osaa sairaista. Mutta erittäin hyvä,
että tämäkin on saatu aikaiseksi. Toivon,
että tulee lisäparannusesityksiä myöhemmin.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen aivan varma, että edustajat
Stenius-Kaukonen, Puhjo ja monet muutkin varmaan siellä puolella
olette meidän muiden kanssa iloisia siitä, että pieni
askel nyt oikeaan suuntaan tapahtuu. Minusta kannattaa tässäkin
yhteydessä lausua kuitenkin ääneen se
nöyryytys, se piittaamattomuus, se täydellinen
välinpitämättömyys, mitä erityisesti
ed. Ben Zyskowicz on näissä asioissa osoittanut,
ja kyvyttömyys myöskin hallituksen vasemmistoryhmien
puolella estää aikanaan tällaisen lainsäädännön
voimaan tuleminen, mikä vuonna 96 muistaakseni säädettiin.
Se oli hävytön teko, se oli häpeällinen
teko, ja tietty häpeä jää edelleenkin
olemaan sen takia, että tämänkään
jälkeen alin päiväraha ei palaa entiselleen.
Olisitte voineet sen edes samaan asti nostaa.
Veijo Puhjo /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Pekkarinen oikeutetusti kritisoi vasemmistoa
siitä, että vasemmisto ei pystynyt estämään
aikaisemman nollapäivärahalain voimaan saattamista.
Haluan pöytäkirjoihin ilmaistavaksi sen, että itse
aikoinaan vastustin sitä esitystä (Ed. Pekkarinen:
Kyllä, juuri näin!) kaikkine seurauksineen.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Minä taas en siinä eduskunnassa
ollut lainkaan jäsenenä. Kun tänne palasin,
kuten äsken kerroin, hallitusneuvotteluista alkaen tämä asia
on ollut vasemmistoliiton huolena. Siinä mielessä tämän
tuloksen olemme nyt saaneet. Se on paljon tyhjää parempi.
Juuri se joukko pienenee huomattavasti, joka jää olemattoman
60 markan päivärahan varaan, muilla muutoksilla.
Sen lisäksi esimerkiksi maatalon emäntien ja isäntien
ja muiden yrittäjien osalta tehtiin parannus jo keväällä.
Heinäkuun alussa muutos astui voimaan, jossa sairauspäivärahan
perusteena on eläkevakuutustulo. Se on selkeästi
parempi, mutta siinäkin on tietyissä tilanteissa
edelleen ongelmia.
Aina silloin on ongelmia, ja se liittyy myöskin tähän,
kun ihmisen työkyky pikkuhiljaa alenee ja hän
saa ensin monta kertaa hylkypäätöksiä.
Kun lopulta päätös myönnetään,
on voitu päätyä jo siihen tilanteeseen,
että hänellä ei ole ollut esimerkiksi
niin paljon tuloja, että hänellä olisi
enää eläkevakuutusta tai yrittäjävakuutusta
ollut. Yhtä lailla muut tilanteet, mitä äsken
toin esille, ovat voineet johtaa siihen, että päädytään
pienimpään päivärahaan.
Mutta niin kuin sanoin, tällä ja aikaisemmilla esityksillä on
jo huomattava osa kuitenkin saatu paremman kuin 60 markan päivärahan
piiriin. Minusta tuntuu, että ed. Pekkarinen ei ole sitä oikeastaan
lainkaan havainnut. Toivoisin nyt, että sen sijaan, että ed.
Pekkarinen edelleen vaan moittii meitä, hän antaisi
edes pienen tunnustuksen, niin kuin minä omassa puheenvuorossani täysin
selvästi sanoin, että keskustan ehdotus, vastalause,
oli selvästi parempi; mutta tähän olemme
tähän mennessä päässeet.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aloitin äskeisen puheenvuoroni tunnustuksella
mainiten jopa nimeltä ed. Puhjon ja ed. Stenius-Kaukosen.
Toistan sen vielä, että on hienoa, että nyt
tällainen merkittävä liike oikeaan suuntaan
kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ihmisten keskeisen sosiaaliturvan
osalta parannuksena saadaan.
Varsinainen sanomani kuitenkin liittyi ed. Puhjon käyttäytymiseen.
Ed. Puhjo on parlamentaarisen järjestelmän kannalta
tavattoman tärkeä henkilö. Jos hän
kerran on kokenut, että oli väärin, hän
toimi niin kuin koki. Hän sai siitä vissinlaisen
rangaistuksenkin omassa joukossaan. Ne, jotka väittävät
kentällä, että tämä on
väärin, niin kuin monet vasemmiston edustajat
väittivät aikanaan vuosien ajan, mutta äänestivät
täällä kuitenkin toisin, muun ohessa
tulivat rapauttaneeksi parlamentaarista järjestelmää ja
sen uskottavuutta. Minusta on hienoa, ja siitä erityinen
tunnustus ed. Puhjolle, että olette toiminut ryhdikkäästi koko
ajan.
Ed. Stenius-Kaukonen, tämä on askel oikeaan suuntaan,
mutta vielä kertaalleen: en minä nyt enempää moiti,
mutta tuo olisi pitänyt voida hoitaa edes sille samalle
tolalle, missä tämä oli ennen kuin te
lähditte tätä asiaa leikkaamaan. Kertokaa
jokin järjellinen syy, miksi tätä ei
palautettu täsmälleen samalle tasolle.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Pekkarinen, siihen ei ole yhtään järjellistä syytä.
Siihen eivät ole voimat riittäneet; toisilta on
puuttunut voima, toisilta tahto.
Yleiskeskustelu päättyy.