Täysistunnon pöytäkirja 144/2006 vp

PTK 144/2006 vp

144. TORSTAINA 18. TAMMIKUUTA 2007 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

9) Laki ajoneuvoliikennerekisteristä annetun lain 14 §:n muuttamisesta

 

Pertti Hemmilä /kok(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa rouva puhemies! Tässä aiemmin tänä iltana lakivaliokunnan puheenjohtaja ed. Brax esitteli oikeudenkäynnin julkisuudesta annetun lain muuttamista ja totesi, että salassapitomääräykset nyt muuttuvat ja se tulee rasittamaan nimenomaan tuomioistuimia entistä enemmän ja teettää töitä nimenomaan se, että salassapitopäätöksiä tullaan tekemään tulevaisuudessa sen käsiteltävän lain voimaantultua yhä enemmän.

Rouva puhemies! Tämä ehdotukseni ajoneuvoliikennerekisteristä annetun lain 14 §:n muuttamisesta oikeastaan käsittelee hivenen samoja asioita, nimittäin salassapitoa. Puhelin- ja tekstiviestipalvelun avulla on nimittäin varsin helppoa selvittää yhdellä puhelinsoitolla tai tekstiviestillä auton rekisterinumeron perusteella auton tekniset tiedot, vuosimalli sekä myös omistajan tai haltijan tiedot. Mikäli auton omistaa esimerkiksi autorahoitukseen erikoistunut yritys ja auton käyttäjä on vain sen haltija, myös tällaisen tiedon palvelu pitää sisällään. Lain mukaan yksittäisluovutuksena saa luovuttaa tietoja ajoneuvoista ja niiden verotuksesta, kiinnityksestä, ajoneuvon omistajan ja haltijan nimestä sekä osoite- ja yhteystiedoista rekisteritunnuksen tai valmistenumeron perusteella.

Varsin monet kansalaiset ovat kummastelleet luovutettavien tietojen yksityiskohtaisuutta ja tietojen saannin helppoutta. Asiaan liittyviä kyselyitä tulee tietosuojavaltuutetulle jatkuvasti. EU:ssa henkilön yksityisyyteen ja hänen tietojensa rekisteröintiin ja säilyttämiseen on kiinnitetty paljonkin huomiota. Samoin yrityksissä on panostettu työntekijöiden ja yrityksiin liittyvien tahojen yksityisyyden suojaan. Esimerkiksi erilaisin rekisteriselostein kuvataan tarkkaan, minkä luonteisia tietoja työntekijöistä rekisteröidään ja kuka heidän tietojansa voi katsoa tai muuttaa. Lisäksi joissain tilanteissa yrityksissä erikseen kysytään työntekijöiltä suostumus tiettyjen tietojen avoimempaan jakamiseen. Varsinaisia, esille tulleita ja selvityspyyntöön johtaneita tietojen väärinkäyttötapauksia liittyen autojen rekisteritietoihin ei ole ilmennyt kuitenkaan kovinkaan paljon. Voidaan kuitenkin arvailla, millaisissa tarkoituksissa rekisteritietoja on kyselty ja miten paljon yksittäisille kansalaisille on koitunut harmia ja ongelmiakin tarkkojen tietojen saannista, vaikkakaan varsinaisia selvityspyyntöjä ei ole ollut runsaasti.

Arvoisa puhemies! Lakia valmisteltaessa tietosuojavaltuutettu ehdotti, että yksittäin luovutettavan tiedon osalta tietoja luovuttavalle viranomaiselle asetettaisiin velvoite tunnistaa tiedonsaaja ja selvittää luovutustarkoitus. Hallituksen esityksessä kuitenkin katsottiin, ettei jokaisesta yksittäin luovutettavasta tiedosta ole tarpeen selvittää tiedonsaajaa eikä tiedon käyttötarkoitusta. Vedottiin siihen, että tarvittaessa tiedonsaaja on selvitettävissä.

Arvoisa rouva puhemies! Autorekisteritietojen perusteella tehdään yksittäiskyselyjä vuosittain peräti yli 500 000 kappaletta. Usein rekisteritietoja käytetään autokaupan yhteydessä tapahtuvaan ajoneuvon omistajan tai ajoneuvon tietojen selvittämiseen. Yksittäiskyselyn yhteydessä ei voida tällä hetkellä selvittää tiedon kysyjää tai kysyjän käyttötarkoitusta tiedolle laisinkaan. Kysely voidaan tehdä yleisöpuhelimesta, työpaikan puhelimesta tai vaikkapa käyttäen ennalta maksettua matkapuhelinliittymää, jolloin ei ole mitään mahdollisuutta jälkeenpäinkään jäljittää tietojen kysyjää. Myöskään tekstiviestipalvelussa palvelun käyttäjälle ei kerrota, mitkä ovat tietojen sallitut käyttötarkoitukset. Näin ollen tulisi säätää viranomaiselle velvoite tunnistaa yksittäin luovutettavan tiedon luovutuksensaaja ja selvittää tietojen luovutustarkoitus, ja tätä tämä ehdotukseni juuri tarkoittaa.

Keskustelu päättyy.