5) Hallituksen esitys laiksi luottolaitostoiminnasta annetun
lain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Leena Luhtanen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Luottolaitostoimintaa käsittelevään
lakiin ollaan tekemässä varsin perusteellisia
muutoksia. Näiden luottolaitostoimintalain muutosten tavoitteena
on lyhyesti sanottuna parantaa peruspankkipalvelujen saatavuutta,
ja erityisesti tämä tietysti koskee harvaanasuttuja
alueita, joilta pankkipalvelut ovat harventuneet tai lähes
kokonaan loppuneet. Niin myös lakimuutosten tarkoituksena
on edistää kilpailua, parantaa yleistä maksujen
välitystä ja edistää myös
sähköisen rahan liikkeeseen laskua.
Näitä muutoksia tähän luottolaitostoimintalakiin
ja erinäisiin muihin lakeihin on valmisteltu hyvin perusteellisesti.
Pohjana on niin sanottu pankkipalvelutyöryhmän
mietintö, ja mietinnöstä saatujen lausuntojen
pohjalta on sitten lähdetty tekemään
näitä esityksiä. Kaiken kaikkiaan lakiesitys
on hyvin tarkkaan harkittu, ja voipa sanoa, että esityskin
on eräänlainen kompromissi.
Luottolaitostoimintalain muutoksista on itse asiassa eniten
huomiota kiinnitetty lähinnä kolmeen asiaan. Ensinnäkin,
tärkein uudistus kuluttajien kannalta lienee se, että uuden
lainsäädännön mukaan osakeyhtiö tai
osuuskunta, jolla käytännössä tarkoitetaan
lähinnä kauppaa, voi ottaa vastaan yleisöltä asiakastileille
varoja. Näillä varoilla voitaisiin maksaa osakeyhtiön
tai osuuskunnan itsensä myymiä tavaroita tai palveluja
ja näitä varoja voitaisiin nostaa käteisenä.
Mainitut yhtiöt voivat laskea liikkeeseen myös
sellaista sähköistä rahaa, jonka ne itse
hyväksyvät maksuksi. Asiakastilille saa ottaa
samalta asiakkaalta enintään 3 000 euroa, ja samalle
sähköiselle tietovälineelle, niin sanotulle
kortille, saa tallentaa asiakkaansuojasyistä enintään
150 euroa.
Tämä kohta tässä lakiesityksessä keskustelutti
valiokuntaamme suuresti. Voin todeta sen, että lähinnä kaupan
taholta toivottiin, että tämän summan
suuruus olisi ollut 5 000 euroa, mutta sitten vastapainona Pankkiyhdistys,
pankkitahot esittivät, että summaksi riittäisi
1 000 tai korkeintaan 2 000 euroa. Pitkään harkittuaan
valiokunta päätyi hallituksen esityksen kannalle,
ja olemme siis hallituksen esityksen kannalla, että samalta
asiakkaalta voi asiakastilille ottaa enintään
tämän 3 000 euroa. Tässä meillä oli
myös lähtökohtana se, että Ruotsissa
ollaan nostamassa ihan näinä aikoina saman kaltaista
tilin kattoa vähän päälle 5
000 euroon. Näin päädyimme sitten hallituksen
esityksen kannalle.
Toinen keskeinen uudistus on myös se, että luottolaitos
voi tarjota omien toimipaikkojensa lisäksi palvelujaan
myös asiamiehen välityksellä. Tämä on
myös periaatteessa hyvin tärkeä uudistus,
tietysti myös käytännössä,
mutta myös periaatteessa. Asiamies toimii luottolaitoksen vastuulla,
ja asiamiehen on annettava luottolaitokselle viranomaisvalvonnan
riskienhallinnan ja sisäisen valvonnan kannalta tarpeelliset
tiedot. Asiamiehen käyttämisellä voidaan
parantaa rahoituspalveluiden saatavuutta etenkin sellaisilla alueilla,
joilla oma konttoriverkosto on harvaa. Tämä siis
parantaa pankkipalvelujen saatavuutta.
Keskustelua on lainvalmistelussa ja myös meidän
valiokunnassamme asiantuntijakuulemisen pohjalta herättänyt
myös se, että osuuskuntalaista, joka liittyy siis
tähän lakipakettiin, kumotaan säästökassoja
koskevat säännökset. Samalla kuitenkin
säädetään kymmenen vuoden siirtymäajasta
säästökassoille ja tänä aikana
säästökassatoiminta voidaan sopeuttaa
niin sanottuun uuteen tilanteeseen. Sopeuttaminen tapahtuu sillä tavalla,
että vuoden 2008 alusta lukien samalta jäseneltä vastaanotettujen
jäsensijoitusten yhteismäärä saa
olla enintään 6 000 euroa ja lain voimaantulosta
kymmenen vuoden siirtymäajan päättyessä enintään
3 000 euroa, eli tämä olisi sama summa kuin asiakastileille
otettavien kattosumma.
Talletuspankkien kannalta tärkeä muutos tässä lakiesityksessä on
se, että luottolaitoslakiin lisätään
säännökset myös asiakkaan oikeudesta peruspankkipalveluihin.
Nythän julkisuudessa, etenkin viime aikoina, on paljonkin
käyty keskustelua siitä, voiko pankki ylipäätään
ja millä perusteilla kieltäytyä avaamasta
asiakkaille tiliä. Tästä ei ole tähän
mennessä ollut minkäänlaisia säädöksiä.
Nyt sitten tässä lakiesityksessä tällaiset
säännöksetkin annetaan. Nykytilanne tässä on siis
sellainen, että säädöksiä ei
siis ole, ja hallituksen esitys lähtee siitä,
että talletuspankki saisi kieltäytyä tavanomaisen
talletustilin avaamisesta ja tilin käyttöön
tarkoitetun välineen myöntämisestä taikka
maksujen välitystä koskevan toimeksiannon hoitamisesta
vain, jos kieltäytymiselle on painavat perusteet. Tämä kieltäytymisperuste
pitäisi ilmoittaa asiakkaalle.
Tästä pykälästä asiantuntijamme
olivat kovin eri mieltä. Asiantuntijakuulemisen pohjalta
talousvaliokunta päätti lähteä esittämään
tiukennusta tähän pykälään
siten, että rajasimme säännöksen
hallituksen esitykseen verrattuna siten, että talletuspankin
on avattava Eta-alueella asuvalle luonnolliselle henkilölle
tavanomainen talletustili, annettava myös pankkikortti
ja hoidettava maksujen välitystä, jollei kieltäytymiseen
ole laissa säädettyä perustetta. Tällä muutoksella
siis tiukennettiin sitä, että pankilla on ikään
kuin enemmän välineitä säädellä asiakkaita,
siis pitäytyä luonnollisiin henkilöihin,
ja väljempi kontrolli koskisi ainoastaan Eta-alueella asuvia,
ja muilta alueilta tulevilla itse asiassa tämä sopimus
olisi pankin ja asiakkaan välinen.
Tämän rajauksen tarkoituksena on valiokunnan
käsityksen mukaan se, että näin estämme
rahoitusjärjestelmän käyttämistä epäilyttäviin
ja mahdollisesti lainvastaisiin tarkoituksiin. Tämä tarkoittaa
myös sitä, että pankki voisi torjua sellaisen
asiakkaan, joka ei esitä mitään järkevää syytä asiakassuhteeseen
suomalaisessa pankissa. Viittaamme myös tässä pykälässä luottolaitoslain
95 §:ään ja ennen kaikkea rahanpesulakiin. Siis
tarkoituksena on sanalla sanoen estää väärinkäytöksiä.
Rouva puhemies! Samalla kun keskustelimme siitä, mikä olisi
mahdollisesti sopiva summa, kattosumma, asiakastileille ja millä voitaisiin
estää tähän liittyvät
väärinkäytökset, pidimme tärkeänä sitä,
ja nämä on lisätty myös mietintöömme,
että silloin, kun kaupassa avataan tällainen asiakastili,
kaupan, jossa asiakastili avataan, on tiedotettava asiakkaalle tästä hyvin
perusteellisesti ja ennen kaikkea tuotava esiin asiakastiliä avattaessa
se, että nämä talletukset eivät
nauti minkäänlaista lakisääteistä talletussuojaa
eivätkä myöskään lakisääteisiä vakuuksia.
Eri kaupparenkailla on omia vakuusjärjestelyjä olemassa,
mutta siis lakisääteinen talletussuoja puuttuu. Tähän
kiinnitimme todella perusteellista huomiota ja toivomme, että tätä asiaa
myös seurataan ja tästä olisi asiakkaalle
hyötyä eikä suinkaan haittaa.
Olemme yksimielisiä tässä mietinnössä.
Reijo Kallio /sd:
Rouva puhemies! Kuten ed. Luhtanen perusteellisessa ja kattavassa
esittelypuheenvuorossaan totesi, hallituksen esitys luottolaitostoiminnasta
annetun lain muuttamisesta perustuu pitkälti pankkipalvelutyöryhmän
ehdotuksiin. Muistiossaan työryhmä totesi muun
muassa, että pankkipalveluiden saatavuutta voidaan parhaiten
edistää lisäämällä palvelujen
tarjontaa. Taustalla on tietenkin se kehitys, mikä pankkisektorilla
on kymmenen viime vuoden aikana tapahtunut. Konttorien ja pankkien
henkilökunnan määrä on vuoden
1990 jälkeen puolittunut. Tätä kehitystä osaltaan
selittävät pankkien tarve karsia kustannuksiaan
pankkikriisin jälkeen sekä pankkisektorilla tapahtunut
yhdentyminen.
Myöskin tietotekniikan kehitys pankkisektorilla on
ollut nopeaa. Tämä on lisännyt pankkipalvelujen
saatavuutta erityisesti niiden asiakkaiden osalta, joilla on sähköiseen
asiointiin tarvittava välineistö ja riittävä kyky
välineiden käyttöön. Tekniikan
ja teknologian kehittyminen on johtanut myös siihen, että muillakin
kuin perinteisillä talletuspankeilla on mahdollisuudet
tarjota erityisesti maksamiseen liittyviä palveluja. Mahdollisuus
tarjota nykyistä laajemmin sähköisiä maksupalveluja
on merkityksellinen etenkin kauppaliikkeille.
Meillä rahoituspalvelujen tarjonta on perinteisesti
ollut talletuspankkien tehtävänä. Tätä asemaa
on lainsäädännössä suojattu
muita tahoja koskevalla kiellolla ottaa vastaan talletuksia. Ainoa
poikkeus ovat olleet säästökassatoimintaa harjoittavat
osuuskunnat. Nyt lakia ollaan siis muuttamassa, kuten ed. Luhtanen
totesi, siten, että muutkin kuin talletuspankit saavat
ottaa yleisöltä muita takaisin maksettavia varoja
kuin talletuksia. Näitä varoja voidaan vastaanottaa
ainoastaan maksujen välitystä ja sähköisen
rahan liikkeellelaskua varten. On siis huomattava, että jatkossakin
ainoastaan talletuspankit saavat vastaanottaa yleisöltä talletussuojan
alaisia varoja ja ainoastaan näitä voidaan kutsua
talletuksiksi.
Näihin tulevaisuudessa käytännössä kauppaliikkeiden
keräämiin takaisin maksettaviin varoihin liittyy
ainakin pari ongelmaa. Näitäkin ed. Luhtanen jo
puheenvuorossaan käsitteli.
Ensinnäkin on se merkittävä ongelma,
että näillä varoilla ei ole talletussuojaa.
Kauppaketjut voivat toki luoda omia vakuusjärjestelyjään. Kyse
on siis selkeästi riskisijoituksesta, mistä on tehokkaasti
tiedotettava, kuten talousvaliokuntakin mietinnössään
toteaa. Sinänsä tällaisissa sijoituksissa
ei ole mitään ainutlaatuista, onhan meillä paljon
muitakin riskipitoisia sijoituskohteita. Tässä tapauksessa
kuvittelisin, että varoja pyritään hankkimaan
pankkitilien korkoja korkeammilla koroilla näille asiakastileille.
Mutta joka tapauksessa on siis syytä korostaa asiasta tiedottamista,
koska tällaisten varojen keräämisestä saattavat
olla kiinnostuneita sellaisetkin tahot, joilla ei ole puhtaat jauhot
pussissa.
Toinen ongelma liittyy kerättävän
summan ylärajaan, joksi hallitus esitti 3 000
euroa ja johon valiokuntakin päätyi. Mielestäni
perusteluja löytyy sekä pienempään
että suurempaan summaan, joten tässä asiassa
kirkko on rakennettu keskelle kylää. On kuitenkin
selvää, että pienituloiselle 3 000
euroa, varsinkin siinä tapauksessa, että hän
sen menettäisi, on erittäin suuri raha.
Mitä sitten tulee asiakkaan oikeuteen saada peruspankkipalveluja,
niin minun mielestäni valiokunta erinomaisella tavalla
selkiytti tätä asiaa käsittelevää 50
a §:ää.
Arvoisa rouva puhemies! Yksi tähän lakiesitykseen
liittyvä peruskysymys on, onko lakiesitys ristiriidassa
Euroopan unionin luottolaitostoiminnan aloittamisesta ja harjoittamisesta
annetun direktiivin kanssa. Ainakaan valtiovarainministeriön
käsityksen mukaan esitys ei ole ristiriidassa direktiivin
kanssa. Päinvastaisesta tulkinnasta nimittäin
valtiovarainministeriön mukaan seuraisi, että esimerkiksi
nykyinen säästökassatoiminta olisi katsottava
EU-oikeuden vastaiseksi, samoin yksityisten osakeyhtiöiden
joukkovelkakirjojen liikkeellelasku. Tästä asiasta
on toki kyllä toisenlaisiakin näkemyksiä,
ja ehkäpä lopullinen ratkaisu tähän
asiaan aikanaan löytyy Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen
kautta.
Mari Kiviniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen valiokuntakäsittelyssä kyllä kävi
hyvin ilmi, että laki on sinänsä huolellisen
valmistelun tulos, jossa kompromisseja on joutunut tekemään
varmaankin jokainen taho, jota tämä laki loppujen
lopuksi koskee, mutta sinänsä se on kannatettava
näine muutoksineen, jotka valiokunta on tehnyt. Tässä on
kuitenkin monessa asiassa laitettu se kirkko keskelle kylää,
niin kuin ed. Kallio totesi tämän summan osalta,
mikä asiakastilille enintään voidaan
laittaa.
Mutta ne kaksi ongelmakohtaa nimenomaan olivat ensinnäkin
se, että kun nämä yritykset harjoittavat
tätä niin sanottua rajoitettua luottolaitostoimintaa
eli ottavat vastaan varoja asiakastileille, heidän pitää tehdä asiakkaille
selväksi se, että kyseessä ei ole pankkitalletukseen
verrattava talletus ja että näillä asiakastilivaroilla
ei ole lakisääteistä talletussuojaa.
Tämä on asia, jota ilman muuta viranomaisten tulee
seurata, kun asiakastilejä markkinoidaan.
Olen samaa mieltä kuin edelliset puhujat tästä 3 000
euron maksimisummasta. Minusta on hyvä aloittaa tällä ja
katsoa sitten myöhemmin, joudutaanko sitä muuttamaan,
niin kuin Ruotsissa on tehty. Sitähän ollaan Ruotsissa
nyt jatkossa korottamassa.
Toinen kysymys oli tämä 50 a §, jossa
säädetään asiakkaan oikeudesta
peruspankkipalveluihin. Olen aivan samaa mieltä edellisten
puhujien kanssa siitä, että oikeastaan me pystyimme
aika ongelmattomasti valiokunnassa löytämään
uudenlaisen muotoilun tälle pykälälle,
ja se, että nämä välttämättömät
peruspankkipalvelut turvataan luonnollisille henkilöille
tarpeellisine tilinkäyttövälineineen,
oli tarpeellinen asia ja muutos.
Juhani Sjöblom /kok:
Arvoisa puhemies! Tätä hallituksen lakiesitystä valiokunta
jonkin verran korjaili ja esimerkiksi talletusten osalta tarkensi
hyvin sitä, mikä on talletus: talletus saadaan
ottaa vastaan ainoastaan sellaisille tileille, jotka Rahoitustarkastus
on hyväksynyt, ja talletus korvataan rahastosta.
Toinen asia oli, kenellä tilioikeus pitää olla. Minusta
siihen tuli hyvin selkeä kanta, ja tarkennukset ovat minusta
ihan asialliset. Siinä voidaan myöhemmin miettiä,
kun itsenäiset ammatin- ja elinkeinonharjoittajat ovat
oikeutettuja näihin tileihin, onko sitä myöhemmin
jatkossa laajennettava tai tarkennettava.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä ovat valiokunnan
puheenjohtaja ja jäsenet käyttäneet hyviä puheenvuoroja,
ja asia on valiokunnassa selkeytynyt hallituksen ehdotuksesta mielestäni
oivalla tavalla.
Kysymyksessä on hyvin merkittävä laki,
todella merkittävä laki, kun annetaan mahdollisuus
kauppaliikkeelle aloittaa rajoitettu luottotoiminta.
Valiokunnan mietinnössä todetaan se, että asiakastileille
sijoitettuihin varoihin liittyvistä riskeistä asiakasvarojen
vastaanottajan on tiedotettava asiakkaalle tilinavauksen yhteydessä. Edelleen
todetaan se, että asianomaisten viranomaisten tulee seurata
asiakastilien markkinointia ja asiakastileille vastaanotettavien
varojen määrän kehitystä sekä tarpeen
vaatiessa puuttua epäkohtiin. Tämä on
tärkeä kysymys, mutta kysymys kuuluu: Millä tavalla
nyt sitten ne tahot, joilla on tämä rajoitettu
luottolaitostoimintamahdollisuus, informoivat näistä riskeistä asiakkaita?
Ohjeistetaanko liikelaitoksia, ja millä tavalla ohjeistetaan?
Toisaalta kysymys kuuluu valvonnasta: Miten valvotaan tätä toimintaa?
Uskon, kun en itse ole talousvaliokunnassa, että tätä kysymystä on
kyllä valiokunnassa varmasti käsitelty ja asiantuntijat
ovat käsityksiään siitä lausuneet,
mutta oikeastaan mielelläni kuulisin, millä tavalla
nämä kysymykset siellä ovat esille nousseet.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Laitinen totesi, tämähän
on hyvin merkittävä uusi avaus uutena toiminta-alueenakin.
Mutta erittäin merkittävähän
tämä on tietysti aluepoliittisestikin, koska kuten
valiokunnan puheenjohtaja esittelypuheessaan sanoi, pankkipalvelut
ovat useilla seuduilla etääntyneet ja siihen nähden
tämä on hyvin tärkeä syrjäseutujen asukkaille.
Tässä on käyty keskustelua siitä problematiikasta,
joka tulee seikasta, että näillä ei ole
sillä tavalla vakuuksia kuin normaaleilla pankkitalletuksilla.
Ed. Laitinen kysyi, miten toiminta tässä järjestetään.
Mielestäni tässä pitää järjestää hyvin
selkeä ohjeistus näille toimijoille, jotka ryhtyvät
tähän toimintaan, koska se on monille heistäkin
täysin uusi. Tämä on ehdottomasti sen
kokoluokan ohjeistus, että se täytyy tehdä keskitetysti
sillä tavalla, että siihen ei jää minkäänlaisia aukkoja,
ja koska näitten tulevien toimipaikkojen vastuu tulee tässä olemaan
erittäin suuri, myös niiden kannalta tämän
ohjeistuksen pitää olla hyvin selkeä.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä asiakastilien
avaamismahdollisuus nyt osakeyhtiöissä ja osuuskunnissa
mahdollistaa asiakkaiden talletukset tileille, joista voivat sitten
suorittaa omia ostoksiaan ja toisaalta myös nostaa käteistä rahaa.
Tässä nostettiin juuri esille tiedotus elikkä asiakkaalle
tiedottaminen siitä, että kysymys on nimenomaan
asiakastilistä, jolla ei ole talletussuojaa eikä myöskään
laillista vakuutta. Valiokunnassa käytiin tästä asiasta
tiedottamisen osalta varsin pitkä ja perusteellinen keskustelu.
Uskon niin, että kun mietinnön sitten asian käytännössä soveltavat
huolellisesti lukevat, niin myös osaavat toimia tiedottamisen
osalta oikein.
Se on isompi kysymys, kuka sitten valvoo näitten varojen
kertymiä. Tosin myös sitä puntaroimme,
voiko syntyä riskitilanteita, että lähdetään
esimerkiksi korkokeinoin hakemaan rahaa paljon sisälle
ja sitten sitä kautta voikin tulla ongelmia eteen ja huomataan,
että asiakkaat menettävät varansa. Toisaalta
uskon niin, että nyt kun nämä uudet toimijat
lähtevät liikkeelle ne joutuvat kuitenkin varsinkin
erityisessä kilpailutilanteessa erilaisia kilpailukeinoja
käyttäessään erillisen tarkastelun
kohteeksi. Se mahdollistaa tietenkin nopean viranomaispuuttumisenkin
tähän asiaan.
Leena Luhtanen /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan vastauksena juuri siihen korostan, että tilin
avaamisen yhteydessä asiakkaalle on kerrottava siitä, että näissä tileissä ei
ole siis lakisääteistä vakuutta, vaan
riski on aina asiakkaan itsensä. Mutta toisaalta lakiesityksen
mukaan osuuskunnat tai osakeyhtiöt ovat niitä kauppoja,
jotka näitä asiakastilejä ylipäätään
avaavat, ja niillä on sitten erilaisia omia keskinäisiä vakuusjärjestelmiä olemassa.
Tietysti korostan, että ne eivät ole lakisääteisiä,
mutta siellä takana kuitenkin on olemassa tällaiset
ketjut, että riski ei ehkä niin hirvittävän suuri
ole. Korostan kuitenkin, että kun kaikki on mahdollista,
niin lopullinen riski on aina asiakkaalla itsellään.
Yleiskeskustelu päättyy.