Täysistunnon pöytäkirja 146/2002 vp

PTK 146/2002 vp

146. TORSTAINA 28. MARRASKUUTA 2002 kello 18

Tarkistettu versio 2.0

7) Laki arvonlisäverolain 40 §:n muuttamisesta

 

Mauri Salo /kesk:

Arvoisa rouva puhemies! Lakialoite arvonlisäverolain 40 §:n muuttamisesta tarkoittaa sitä, että kuorma-auton ajamiseen oikeuttava C-luokan ajokortti suoritettaisiin nollaverokannalla niin kuin muutkin raskaan liikenteen kortit. Meillähän on tilanne se, että vielä 1980-luvun loppupuolella vuosittain suoritettiin noin 30 000 kappaletta C-luokan ajokortteja. Määrä väheni 90-luvulla nopeasti. Erityisesti 1994, kun autokouluopetus säädettiin arvonlisäverovelvollisuuden piiriin, jolloin alettiin käyttää 22 prosentin verokantaa, näiden korttien suoritustaso putosi 12 000:een.

C-ajokortin suorittamisessa on perinteisesti ollut ammatillinen leima. Se on suoritettu muun muassa kesä- ja muita sivuansioita tai myös alan jatkokoulutussuunnitelmia silmälläpitäen. C-kortti on lisännyt nuorten työnsaantimahdollisuuksia, mutta myös työnantajan näkökulmasta perinteinen 30 000:n vuosittainen määrä on ollut hyödyllinen kuljettajareservi. Nykyinen C-korttien vuosittainen määrä on jo nyt kuljetuselinkeinon näkökulmasta tässä mielessä riittämätön. Samoin vähäinen C-korttien määrä tarjoaa riittämättömän aineksen raskaampien elikkä CE-luokan eli yhdistelmien ja D-luokan eli linja-auton ajokorttien suoritusmääriin, mikä jo nyt näkyy molempien luokkien kuljettajapulana. Sama puute näkyy myös Puolustusvoimien kuljettajakoulutukseen käytettävissä olevassa aineksessa.

Suomessa kuorma-auto-opetukseen on sovellettu nyt 22 prosentin arvonlisäverokantaa. Mikäli C-opetuksen alv olisi 0 prosenttia, olisi C-koulutuksen hinta käytännössä sama kuin henkilöautokoulutuksen hinta. Tässä tilanteessa olisi ilmeistä, että vuosittain suoritettavien C-ajokorttien määrä lisääntyisi huomattavasti. Tämä puolestaan merkitsisi lisää kuljettajareserviä kuljetuselinkeinolle sekä runsaampaa ja monipuolisempaa jatkokoulutettavien ainesta rekka- ja linja-autokoulutukseen sekä Puolustusvoimien kuljettajatarpeisiin.

Asiasta käydyssä keskustelussa on todettu, että arvonlisäverotuksessa sovellettavat verokannat on säädetty Suomea sitovasti kuudennessa arvonlisäverodirektiivissä, jonka mukaan autokoulutoimintaan ei voida soveltaa alempaa verokantaa. Euroopan unionissa autokoulun C-koulutuksen arvonlisäveroprosentti on nolla tai C-koulutus on arvonlisäverotuksen ulkopuolella ammatillisen luonteensa vuoksi Saksassa, Tanskassa, Espanjassa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Hollannissa ja Belgiassa. Tätä näkökulmaa vasten katsottuna on syytä, että Suomessakin otetaan tämä asia uudelleen tarkasteluun ja etsitään keinot ja siirrytään nollaverokantaan. Onhan meillä tällä hetkellä tilanne se, että kuorma-autonkuljettajista ja erityisesti bussinkuljettajista täällä Pääkaupunkiseudullakin on huutava pula samanaikaisesti, kun nuoria ihmisiä on vaikka kuinka paljon työttömänä. Kuorma-auton ajokortin hintaero suhteessa henkilöautoajokorttiin on niin iso, että se muodostaa esteen jo suorittaa tämä kalliimpi kortti. Tällaisista esteistä pitäisi voida luopua, koska näen sen myöskin niin, että kun kuljettaja saa kuorma-autolla ajo-opetuksen, hänestä tulee valmiimpi noin yleisestikin ottaen liikenteeseen ja tämä myös osaltaan lisää liikenneturvallisuutta.

Tulevaisuudessa kuorma-autonkuljettajista niin kuin myös linja-autonkuljettajista hyvin suuri osa siirtyy nopeatempoisesti eläkkeelle, koska he ovat jo 50—60-vuotiaita. Viimeaikainen kehitys on jo tuonut väriä tullessaan suomalaiseen bussinkuljettajakantaan niin kuin myös rekkaliikennepuolelle, eli meille on tullut ulkomaisia toimijoita liikenneyhtiöihin, samanaikaisesti kun todella omat nuoret miehet ja naiset eivät ole kyenneet suorittamaan ajokortteja, jotta pääsisivät normaalityöelämän palvelukseen.

Arvoisa puhemies! On syytä pienistä verotuloista luopua siinä vaiheessa, kun vaihtoehtona on kuitenkin parempi mahdollisuus saada ammatti ja mahdollisuus työllistyä, koska työllistynyt nuori on tämän yhteiskunnan tulevaisuuden turva.

Leena Rauhala /kd:

Arvoisa puhemies! Ed. Mauri Salon lakialoite on mielestäni erittäin hyvin perusteltu. Tässä tuodaan esille erityisesti nuorten kouluttautumisen näkökulmasta se, että tämä mahdollistaisi selvemmin nuorten lähtemisen kuorma-autoajokorttikoulutukseen. Kuten tiedämme, tänä päivänä henkilöautoajokorttikoulutuksenkin hinta on aikamoinen, joten mielellään näkisin, että tämä vero poistettaisiin.

Arvoisa puhemies! Tässä nämä perustelut. Paitsi että tämä auttaisi nuoria kouluttautumaan, näen, että tällä koulutuksella on ammatillisen koulutuksen leima. Erittäin hyvänä pidän tätäkin perustelua, että Euroopan unionissa autokoulun C-luokan ajokoulutuksen arvonlisäveroprosentti on nolla tai C-luokan ajokoulutus on arvonlisäverotuksen ulkopuolella näissä määrätyissä maissa, joita tässä on useita mainittu. Vaikka koulutuksen yhteneväisyyttä ei varmasti sinänsä tarvita kaiken kaikkiaan, tämä asia tulisi yhtenäistää ja edetä juuri tällä tavalla. Varsinkin, jos nämä perustelut, niin kuin ymmärrän, ovat täysin tilastoista otettuja, että meillä tarvittaisiin kuljettajareserviä. Mielelläni kannatan tätä lakialoitetta.

Lauri Oinonen /kesk:

Arvoisa rouva puhemies! Yhdyn samoin kannattamaan ed. Mauri Salon tekemään lakialoitetta 143. Tämä auttaa nuoria ammatin hankinnassa. On todella pulaa kuorma-auton ajokortin omaavista henkilöistä, ja samalla kun saadaan ammattiin ohjaavaa pätevyyttä, niin kun äsken puhuttiin liikenneturvallisuudesta, niin totta ihmeessä, jos nuori ihminen saa ajo-opetusta enemmän, voi ainakin otaksua, että sitä turvallisemmin hän voi käyttäytyä liikenteessä muutenkin.

Juhani  Sjöblom  /kok:

Arvoisa puhemies! Kannatan lämpimästi tätä ed. Salon aloitetta sen tuoman lisäarvon vuoksi. Kuljetussektori tarvitsee ehdottomasti tämän ehdotuksen tuomaa piristystä. Taloudellisesti tällä ei ole merkitystä valtiolle, mutta nuorelle sillä on.

Tero Rönni /sd:

Arvoisa puhemies! Olen kyllä täysin päinvastaista mieltä tästä asiasta. Minun mielestäni tällä ei ole mitään merkitystä. Muutaman kymmenen euron alennuksella ei sinänsä saada kyllä ketään tähän koulutusputkeen lähtemään.

Se, minkä takia kuljettajista on pulaa tällä hetkellä, johtuu minun mielestäni siitä, että ala on täysin aliarvostettu. Siellä ihmiset joutuvat orjatyöhön. Tällä hetkellä kukaan ei halua lähteä orjatyöhön puoli-ilmaiseksi. Lisäksi täytyy muistuttaa myös siitä, että nykyisin kaikki kuljettajat tulevat jonkinlaisen ammattikurssikeskuksen kautta, jolloin kriteeri valintaan myöskin käydään, ei suinkaan niin, että kaikki, jotka kortin pystyvät hommaamaan, tulevat kuljettajiksi, vaan päinvastoin kuljettajia pitää myöskin opastaa ja heidän taustansa tutkia niin, että saadaan liikenneturvallisia kuljettajia ja sellaisia, jotka ovat sisäistäneet sen alan niin, että he käyttäytyvät myös liikenteessä sen mukaisesti kuin siellä ammattikuljettajan pitää.

Juhani  Sjöblom  /kok:

Arvoisa puhemies! Olen ed. Rönnin kanssa täysin eri mieltä. Pienelläkin taloudellisella kynnyksellä on merkitystä nuorelle, kun hän tekee tämän valinnan. Sillä valinnantekemisasialla on iso merkitys, onko sitä potentiaalia, josta voidaan kuljetusalalle valita vastuuntuntoisia nuoria ja sitä kautta saada sitä arvostusta alalle.

Leena Rauhala /kd:

Arvoisa puhemies! Minä myös olen eri mieltä kuin ed. Rönni. Erityisesti, ed. Rönni, toitte esille tätä koulutusnäkökulmaa. Kyllä minä luotan, että niissä koulutusyksiköissä, missä kuljettajatutkinnon opetus annetaan, myös sen laadusta koulutusyksikkö tulee vastaamaan. Siitä meidän erilaiset säädöksemme jo koulutuspolitiikassa pitävät huolen. Siitä en kantaisi huolta, vaan päinvastoin näen sen, että kyllä meidän nuoremme ovat aika pienissä rahoissa. Ei sitäkään tulisi aliarvioida. Jos vaikka muutaman kympin verran voi kouluttautua halvemmalla, niin se on signaali meidän nuorillemme lähteä tähän. Kyllä nämä perustelut, mitkä tässä ed. Mauri Salon lakialoitteessa ovat, on minusta hyvin loogisesti esitetty. Kyllä edelleen kannatan ed. Mauri Salon lakialoitetta.

Mauri Salo /kesk:

Arvoisa rouva puhemies! Kaikki ne, joilla on C-ajokortti, varmasti ovat paremmin kärryillä siitä, mitä liikenteessä voi tapahtua ja kuinka siellä pitää toimia. Mitä suurempi määrä on C-ajokortillisia, sitä parempi mahdollisuus siitä on valikoitua sopivaa ainesta myös ammattiliikenteen puolelle. Minä en ymmärrä ed. Rönnin antamaa arvostusta sille työlle, jota hän on aikanaan tehnyt. Mielestäni kuorma-autonkuljettajat ovat tänä päivänä kuitenkin, eivät nyt hyvin palkattuja, mutta kohtuullisesti palkattuja. On siinä tietenkin pitkiä työpäiviä ja epätyypillisiä työaikoja, mutta ei kaikista ole Nokian insinööreiksi, ja siksi me tarvitsemme vaihtoehtoisia työpaikkoja. Se on monelle hyvin mielekäs työ kuitenkin. Meillä omassa firmassa on neljä viisi kuljettajaa, ja miehet ovat viihtyneet pitkään talossa. En jaksa yhtyä tuohon aliarvostavaan sävyyn autonkuljettajista, vaan päinvastoin. Minä arvostan heidän tekemäänsä työtä ja toivon, että myöskin yhteiskunta toimii niin, että meillä jatkossakin kuorma-autonkuljettajia ja linja-autonkuljettajia on riittävästi.

Tero Rönni /sd:

Arvoisa rouva puhemies! En suinkaan käyttänyt sanaa aliarvostettu enkä halunnut aliarvioida ja aliarvostaa omaa kollegakuntaani. Olen hyvin kiinteästi ollut toiminnassa ja töissä mukana vielä tälläkin hetkellä niin, että tiedän missä mennään ja tiedän myöskin ne palkat, mitä siellä maksetaan ja miten ihmiset joutuvat sillä elämään. Jos sillä kahdeksan tunnin palkalla koettaa elää, niin ei sillä varmasti kovin pitkälle pääse. Se varmasti on vaikuttanut tämän alan arvostukseen ja siihen, kuinka paljon nuoret hakeutuvat alalle. Minulla on oma poika hyvä esimerkki. Hänellä on kuorma-autokortti, mutta ei tullut pieneen mieleenkään alkaa autonkuljettajan ammattiin, kun hän isänsä työtä on seurannut ja siinä mukana ollut. Eikä se siinä hankintavaiheessa kyllä se muutaman kymmenen euron ero kovin siinä näy.

Keskustelu päättyy.