9) Laki lapsilisälain 21 §:n muuttamisesta
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Perhepolitiikan tärkein tavoite on
vahvistaa vanhemmuutta ja luoda niin taloudellisia kuin henkisiäkin
edellytyksiä perheiden hyvinvoinnille.
Ihan juuri viime aikoina on tullut merkittävä uusi
tutkimus, joka nimenomaan puuttuu näihin taloudellisiin
arvoihin perheen kohdalla, nimittäin valiokuntaneuvos Arajärven
väitöskirja, jossa hän erityiseksi kipupisteeksi
nimeää alimman äitiyspäivärahan
ja myös sairausvakuutuksen 55 päivän
karenssin. Näissä hän viittaa perusoikeuksiin
ja niitten toteutumiseen, ja lukija saattaa jopa tulkita, että nämä alhaiset
tasot saattaisivat olla perustuslain vastaisia. Näin ollen
tämä tavoite, jolla vanhemmuutta vahvistettaisiin
luomalla taloudellisia edellytyksiä, ei kyllä näissä toteudu.
Niinpä tämä lakialoite, joka on nyt
käsittelyssä, puuttuukin näihin taloudellisiin
seikkoihin, ja ed. Karpelan poissa ollessa — hän
on estynyt tänään tähän
osallistumasta — esittelen tämän hänen
ensimmäisenä allekirjoittamansa lakialoitteen,
joka nimenomaan puuttuu lapsilisien heikkoon tasoon sen jälkeen,
kun ne 95 leikattiin 700 miljoonalla markalla, ja lapsilisiä ei
ole korotettu seitsemään vuoteen.
Kun lasten lukumäärä vähenee,
niin ei olisi myöskään ollut suuri taloudellinen
panos yhteiskunnalle pitää nämä indeksit
ajan tasalla. Kun esitämme tässä aloitteessa,
että 1.7. ensi vuonna indeksit alettaisiin jälleen
tarkistaa, niin kustannukset ovat noin 10 miljoonaa euroa. Mutta
kun lasten lukumäärä vähenee,
niin tämä merkitsee sitä, että lapsilisiin
varattu määräraha säilytettäisiin
tämän vuoden tasossa.
Se, mikä tässä on olennaista, on
se, että kun lapsilisiin ei ole tehty edes kustannusten
nousua korvaavaa indeksitarkistusta, niin lapsilisiä ei tällä tavalla
ole korotettu tuottavuuden nousua vastaavalla tavalla, kuten muissa
yhteiskunnan asioissa on laita, ja näin ollen lapsiperheet
ovat jääneet yhteiskunnan noususta ja kehityksestä yhä enemmän
jälkeen.
Arvoisa puhemies! Suomi kuuluu siihen korkean elintason maiden
joukkoon, jossa syntyvien lasten määrä ei
ole riittänyt väestön uusiutumiseen vuosikausiin.
Vuosittain syntyvien lasten määrä on
ollut laskussa vuodesta 94 asti. Vuonna 2000 syntyneiden lasten
määrä alitti vuoden 1973 syntyneiden
määrän, joka oli siihen asti ollut alhaisin
sodan jälkeen. Viimeksi tällainen aallonpohja
saavutettiin nälkävuosina 1868, mutta silloin
Suomen väkiluku oli vain vajaat 1,8 miljoonaa. Väestön
uusiutuminen edellyttäisi keskimäärin
2,1 lasta naista kohti. Suomen kokonaishedelmällisyysluku
on 1,7. Verrattuna moniin muihin Euroopan maihin se on kuitenkin
ihan hyvä.
Väestöliitto julkaisi tänä syksynä perhebarometrin,
jonka perussanomasta voidaan poimia seuraavanlaista. Suomalaiset
perheet ovat pienempiä kuin suomalaiset itse haluaisivat.
Nyt perhekoko on keskimäärin 1,8 lasta, kun ihanteellisena
pidetty lapsiluku olisi 2,4. Suomalaiset myöskin saavat
ensimmäisen lapsensa myöhemmin kuin haluaisivat.
Ensisynnyttäjän ihanteellinen ikä olisi
25 vuotta tämän barometrin mukaan, mutta se on
todellisuudessa 28 vuotta, ja ihanne olisi myöskin, että toinen
lapsi syntyisi keskimäärin 2,4 vuoden kuluttua,
kun todellisuudessa hankintaväli on keskimäärin
vuotta pitempi.
Yhä useampi nainen lykkää äitiyttään
yli 30 vuoden ikään. Kun ensimmäisen
lapsen hankinta lykkääntyy, syntyy myöskin
riski, että perhe jää tahattomasti pienemmäksi
tai nainen kokonaan lapsettomaksi. Nyt noin 15 prosenttia jää lapsettomaksi
ja heistä lapsettomuuden on valinnut vain muutama prosentti.
Jos tämän barometrin mukaan katsotaan tilannetta,
että parilla ei ole lapsia, niin vastaajat katsoivat, että talouden
ja työn epävarmuus ja toisaalta yleinen elämän
epävarmuus vaikuttivat siihen, että he eivät
olleet hankkineet lapsia. Tärkeimpinä tukimuotoina
pidettiin työn ja perheen parempaa yhteensovittamista,
joustavaa työaikaa ja kotihoidon tukeen liittyviä toimia.
Myöskin nämä vastaajat korostivat näitä taloudellisia
tukimuotoja. Lapsilisän korottaminen nousi myöskin
tässä perhebarometrissa hyvin keskeiseen asemaan.
Arvoisa puhemies! Jos ajatellaan, minkä takia pitäisi
juuri nyt hallituksen tehdä näitä perhepoliittisia
esityksiä, niin on ilman muuta selvää,
että perheisiin liittyvien sosiaalisten uudistusten jälkeen
on havaittavissa pieniä syntyvyyspiikkejä. Ne
tosin tasaantuvat pian, mutta taloudellisilla perhepoliittisilla
tuilla on merkitystä syntyvyyteen barometrin mukaan. On
kuitenkin selvää, mikäli nämä säästöt
ja leikkaukset perheiden tarvitsemissa tuissa jatkuvat, sillä voi
olla syntyvyyttä alentava vaikutus. Koko hyvinvointiyhteiskuntaa
kannattaa pitää yllä ja tehdä tarpeellisia
korjauksia koko ajan. Näin pidetään yllä sellaista
Suomea, jonka asukkaat ovat halukkaita ja pystyvät perustamaan
perheen ja huolehtimaan siitä.
Pitäisikin pohtia, mitkä kysymykset juuri
nyt ovat perheellistymisen tiellä. Näitä varmasti
ovat pätkätyöt ja erilaiset muut epävarmuudet.
Näistä voi sitten seuraavissa kysymyksissä vielä puhua enemmän,
kun täällä on tänä iltana
useampia näitä lakialoitteita. Mutta on ilman
muuta selvää, että kun lapsilisiä ei
ole korotettu seitsemään vuoteen, niin tällainen
Suomen perhepoliittinen uskottavuus edellyttäisi näitten
korottamista ja sitomista elinkustannusindeksiin.
Nythän kunnat tukevat perheitä eri tavalla. Kun
lapsilisät jäävät pieniksi ja
kotihoidon tukea on leikattu, niin myöskin eri kunnat ovat
ottaneet käyttöön eri kuntalisiä ja
niillä tukevat lapsiperheitä, mutta perheet ovat
kovin epätasa-arvoisessa asemassa keskenään
siitä riippuen, missä sattuvat asumaan. Varattomat
ja syrjäiset kunnat tahtovat jäädä tässä ensimmäisenä jalkoihin,
kun kunnat käyvät kauppaa näistä lapsiperheistä. Mutta
jos siihen puuttuu, se toisaalta kaventaisi kunnallista itsemääräämisoikeutta
ja saattaisi johtaa mahdollisimman alhaisen tuen politiikkaan, ja
sitähän me emme todellakaan halua.
Arvoisa puhemies! Tänä iltana on käsittelyssä lakialoitteita,
joille todella toivomme pikaista läpimenoa. Lapsiperheet
eivät voi enää odottaa vaalien jälkeistä aikaa,
vaan uudistukset on tehtävä nyt. Näistä kaikista äänestetään
vielä ennen joulua tässä salissa.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuorein kannanotto lapsilisien sitomisesta
indeksiin julkisuudessa on toissa päivältä,
jolloin arkkipiispa Paarma yhdessä laajan kansalaisvaltuuskunnan
kanssa jätti kannanoton Lapset elämänkoulussa.
Siinä kannanotossa oli paljon asioita sekä perhepolitiikan
puolelta että myös kouluasioista, mutta myös
perhetuista oli mainittuna nimenomaan lapsilisien indeksiin sitominen.
Tämä lakialoite on osa keskustan perhepoliittista
pakettia, joka kuuluu meidän vaihtoehtolinjaukseemme. Olemme
tästä aloitteesta ja kahdesta seuraavasta jättäneet
myös talousarvioaloitteet silloin, kun se aika oli. Haluamme
näillä lakialoitteilla vielä vahvistaa
sen, että eduskunnalla on todellakin mahdollisuus vielä tänä syksynä korjata
perhepolitiikan räikeimpiä epäkohtia.
Arvoisa puhemies! Keskusta ei halua missään tapauksessa
laittaa vastakkain palveluja ja perhetukia, kuten täällä salissa
monta kertaa vasemmalta laidalta on esitetty, että keskusta
vaan perhetukia haluaa nostaa, mutta ei välitä palveluista.
Meidän mielestämme palvelut ja perhetuet ja ylipäänsä myös
lasten ja nuorten turvaverkot ovat kokonaisuus, jonka kaikista osista
on kannettava huolta. Mielestämme kiireellisintä on kuitenkin
korottaa tässä tilanteessa niitä perhetukia,
joita leikattiin Lipposen ensimmäisen hallituksen toimesta
vuonna 95. Tämän vuoksi olemme siis uusineet myös
tämän ed. Karpelan ensimmäisenä allekirjoittaman
lakialoitteen lapsilisien sitomisesta indeksiin. Koska lapsilisät
ovat ainoa veroton perhetuki, niihin laitetut lisäeurot tuntuisivat
välittömästi lapsiperheiden kukkarossa
myönteisellä tavalla. Lapsilisät ovat
sen vuoksi myös erityisen tärkeitä pienituloisille
ja monilapsisille perheille. Tämä aloitteemme
maksaisi ensi vuonna noin 10 miljoonaa euroa.
Haluan vielä kommentoida lapsilisäkeskustelua
niiltä osin, mitä sitä tässä vajaa
pari kuukautta sitten käytiin välikysymyskeskustelun
yhteydessäkin. Asiani liittyy pääministeri,
eduskuntavaaliehdokas Paavo Lipposen esitykseen hänen oman
vaalikampanjansa avaustilaisuudessaan 1. päivänä lokakuuta,
kun hän esitti, että kaikista kiireellisintä olisi
ensi vaalikaudella korottaa lapsilisiä ensimmäisen
ja toisen lapsen osalta. Itse olen pohtinut vankasti sitä,
missä syntyi tämä ajatus, että kaikista
kiireellisintä on korottaa lapsilisiä ensimmäisen
ja toisen lapsen osalta. Samaan aikaan, kun Lipponen tätä esitti,
täällä eduskunnassa oli jo tehty linjaukset
siitä, että kaikista kiireellisintä lapsilisien
osalta on sitoa ne indeksiin. En voi uskoa sitä, ettei
pääministeri, ehdokas Paavo Lipponen olisi ollut
myös siitä tietoinen, koska sosiaali- ja terveysvaliokuntaahan
vetää sosialidemokraattinen Marjatta Vehkaoja,
eli eduskunnassa oli hyvin yksimielinen näkemys siitä,
pois lukien todellakin ehdokas Lipponen, että pitäisi
nimenomaan sitoa lapsilisät indeksiin.
Kun muistamme viime budjettiriihen ympärillä käytyä keskustelua
elokuussa, niin silloinhan sosiaali- ja terveysministeriö esitti
peruspalveluministeri Eva Biaudet’n suulla budjettiriihessä, että lapsilisät
sidottaisiin indeksiin vuoden 2004 alusta, ei siis ensi vuoden alusta
vaan vuoden 2004 alusta. Tämähän ei käynyt
sen enempää pääministerille
kuin myöskään valtiovarainministerille.
Arvoisa puhemies! Pari vuotta sitten jo työskenteli
lapsilisätyöryhmä, jossa käytiin
läpi koko lapsilisäjärjestelmän
ongelmakohtia ja myös tasoa jnpp. Mieleeni on jäänyt
sieltä erityisesti esitys, joka esitti, että lapsilisät
ulotettaisiin 18 vuoteen saakka, ja se esitys todellakin oli jo
pari vuotta sitten. Tiedän, että täällä on
tehty muun muassa kristillisten aloitteesta ja monien muidenkin
aloitteesta taitaa olla tehty aloitteita tästä asiasta
ja myös ed. Kiviniemen aloitteesta, mutta tätä asiaa
ei ole myöskään korjattu. Jotenkin tuntuu,
että lapsilisäasiassakin hallitus vain turvautui
työryhmätyöskentelyyn ja antoi perheiden ymmärtää,
että tätä asiaa pidetään
esillä, mutta sitten ei ollut kuitenkaan oikeaa poliittista
tahtoa toteuttaa tätä asiaa. Mielestäni
tämä epäkohta tulisi korjata kiireellisesti.
Liisa Hyssälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Vehviläinen totesi palveluista,
että hallituspuolueet korostavat palveluja ensisijaisina.
Kyllä on niin, mihin ed. Vehviläinen viittasi,
että perheet tarvitsevat sekä tulonsiirtoja että palveluja.
Ne eivät voi käyttää palveluja,
jos ei niillä ole siihen varaa. Tulonsiirroilla köyhimmille,
vähävaraisille perheille luodaan mahdollisuus
käyttää palveluja. Jo terveydenhuolto
maksaa niin paljon tänä päivänä,
että eivät lapsiperheet voi, jos on esimerkiksi
monta pitkäaikaissairasta, sanotaan nyt allergista lasta perheessä,
käyttää niitä hyviäkään
palveluja, jos tulonsiirtoja ei ole. Ne kulkevat käsi kädessä lapsiperheissä.
Mari Kiviniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä aloite lapsilisien
sitomisesta indeksiin on erittäin kannatettava ja se johdonmukaisesti
jatkaa keskustan perhepolitiikan linjaa. Olemme tuoneet näitä asioita
tämän ja edellisen vaalikauden aikana vahvasti
esille, ja sen tarpeessa perhepolitiikan asiat ovat todella olleetkin,
koska hallitukselta ei lapsiperheille ymmärtämystä ole
riittänyt. On aivan selvä fakta, että lapsiperheiden toimeentulo
on heikentynyt muihin väestöryhmiin verrattuna.
Kyllä kyse on tässä arvovalinnasta.
Vähintä, mitä voidaan tehdä,
on korjata näitä viime vaalikaudella tehtyjä leikkauksia
perhetukiin, mutta aivan yhtä tärkeänä pidän,
niin kuin edustajat Hyssälä ja Vehviläinen,
sitä että parannetaan myöskin lapsiperheiden
palveluita. Ei näitä voi missään
tapauksessa vastakkain asettaa.
Myöskin hallituspuolueiden kansanedustajien ja ministereiden
puheet siitä, että hallitus olisi asettanut lapsiperheiden
palvelut tulonsiirtojen edelle, eivät kyllä pidä paikkaansa,
koska näissä molemmissa on tapahtunut heikennystä ja
tason laskua. Sen nämä tutkimukset aivan aukottomasti
osoittavat. Olen huomannut tässä keskustelussa
myös sitä, että huono omatunto kaivertaa
hallitusta perhepolitiikan osalta, koska nyt sitten vaalilupauksissa
on aina pääministeriä myöten vihdoin
herätty huomaamaan, että lapsiperheillä huonosti
menee. Kyllä täällä oppositiossa
on nähty tämä jo huomattavasti aikaisemmin,
mihin nämä leikkaukset ja tällainen linjoitus
tulevat johtamaan.
Ed. Vehviläinen puheenvuorossaan jo otti esille lapsilisätyöryhmän
esitykset muun muassa siitä, että lapsilisä pitäisi
ulottaa 18 ikävuoteen saakka. Itsekin tein siitä todellakin
lakialoitteen jokin aika sitten. Se on kyllä myöskin
sellainen asia, joka on ensimmäisten korjattavien joukossa tämän
indeksiin sitomisen jälkeen.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Mielenkiintoista on katsoa tätä salia,
jossa on aika vähän edustajia, täällä ovat
lähinnä keskusta ja kristilliset, jotka olemme
vahvasti täällä tuoneet perhepoliittista
näkökulmaa esille. Näin nyt tämäkin
aloite, joka on myös saman suuntainen meidän kristillisdemokraattien
vaihtoehtobudjetissa, on yksi niistä, joissa tavoitellaan
konkretiaa, ei pelkästään puheita, vaan
sitä, että tehtäisiin päätöksiä,
koska tiedämme, että lapsilisien merkitys on erittäin
suuri niin pienituloisissa kuin monilapsisissa perheissä.
Tutkimukset osoittavat sen, että lapsiperheet ovat köyhtymässä ja köyhtyneet.
Kyllä nyt poliittista tahtoa tämän lapsilisän
indeksikorotuksen suuntaan tarvitaan.
Täällä jo mainittiin kansalaisvaltuuskunta Lapset
elämänkoulussa, joka jätti vetoomuksen, jossa
itsekin sain olla mukana. Vetoomuksessa todella hyvin yksimielisesti
nähtiin lapsilisät ja minimiäitiyspäiväraha
sellaisiksi toimenpiteiksi, että jos jotakin priorisoidaan,
niin niistä tulee lähteä. Tämä jos
mikä on niitä konkreettisia lapsipoliittisia tekoja,
jotka nyt pitäisi toteuttaa. Kuten täällä on
myös sanottu palveluista ja tulonsiirroista, eivät
todellakaan nämä ole toisiaan poissulkevia, vaan
perheet tarvitsevat molempia. Ilman tulonsiirtoja perheet eivät
pysty tarvitsemiaan palveluja käyttämään.
Tiedämme, että paitsi perhebarometri myös nuorisobarometri
on osoittanut, että kyllä meillä nuoret
arvostavat perhettä. Nyt täytyy vastata valtion
taholta toimenpitein, että perheet jaksavat.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Kun tutustuin tähän
aloitteeseen, joka on hyvin kannatettava, kiirehdin myöskin
vertailemaan sen lukuja ja rahoitusta kristillisdemokraattien vaihtoehtobudjettiin.
Ilokseni havaitsin, että aika lailla tuo taso on samassa.
Meidän vaihtoehtobudjetissamme pyrittiin siihen, että ensi
vuonna olisi koko vuodelle 1,5 prosentin nousu, ja silloin se merkitsisi
noin 20 miljoonan euron lisäystä. Tässä on
puolelle vuodelle 10 miljoonaa, eli ilmeisesti lähtöluvut
tässä ovat aika lailla samanlaiset. Alkaako se
sitten heinäkuussa vai tammikuussa, niin kuin me olisimme
toivoneet, niin tietysti sitten jatkossa se ei heikenny. Molemmat linjat
ovat sitten samansuuntaiset, jos seuraavina vuosina myöskin
korotukset tehdään. Tämä on varmasti
niitä kysymyksiä, jotka seuraavissa hallitusneuvotteluissa
tarkkaan käydään läpi.
Nyt näyttää siltä, että hallitus
ei tähän muutosta ole tuomassa, mutta asiahan
jää elämään ja keskustelu
jatkuu, hyvin tarpeellinen keskustelu.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Tänä päivänä puhutaan
paljon jo ilokseni, ja varmasti meidän kaikkien iloksi,
sosiaalisesta pääomasta. Markkinataloudessa on
hyvä pysähtyä miettimään,
mitä merkitsee sosiaalinen pääoma, ja
silloin ollaan vahvasti sen asian äärellä,
miten meidän lapsemme kasvavat perheessä, miten siellä saadaan
lapsille se aikuisen aika ja nimenomaan niin, että myöskin
henkinen turvallisuus, fyysinen turvallisuus ja kasvun mahdollisuus
kokonaisuudessaan saadaan perheille ja lapsille. Tämä on
erittäin tärkeää, mutta jos
perheissä on taloudellisia vaikeuksia, silloin hyvin herkästi häiriintyy
nimenomaan tämä suhde lapsen ja vanhempien, lapsen
ja aikuisen välillä. Me puhumme hyvin paljon ostovoimasta
ja sen lisäämisestä, mutta samalla me
emme näe sitä, miten nimenomaan lapsiperheissä ostovoiman
merkitys on hyvin tärkeä.
Lasten kasvaessa kulut kasvavat ja monenlaista hyvinvoinnin
tarvetta on. Tähän haasteeseen vastaavat mielestäni
monet toimenpiteet, joita täällä näissä aloitteissa
esitetään, ja muun muassa juuri tämä lapsilisien
tarkistus indeksiin. Silloin kun laman aikana tehtiin näitä leikkauksia
ja myöskin vielä tosiaan vuonna 95, niin olen
jopa nyt ajattelemassa näin, että jos tuolloin
olisi tiedetty seurausvaikutukset, mitkä tästä ovat
koituneet tälle päivälle eli meidän
perheidemme hyvinvoinnin tilan, kun on taloudellisia vaikeuksia aivan
konkreettisesti, niin tuskin noita leikkauksia olisi edes tehty.
Tässä pitäisi nyt jo arvioida sitä,
mikä on näitten toimenpiteiden merkitys tulevaisuudelle,
ja nyt tietysti meillä on aika korjata näitä aikaisemmin
tehtyjä virheitä. Toivon ennen kaikkea, että nähtäisiin
nimenomaan tämän sosiaalisen pääoman
merkitys. Se on investointia tulevaisuuteen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kaikki ne ratkaisut, joilla autetaan
lapsiperheitä ja lapsia, myöskin taloudellisesti,
ovat hyvin kannatettavia. Eräs vähimpiä tekoja,
mitä voidaan tehdä, on juuri se, mitä tässä lakialoitteessa
148 — jonka yksi allekirjoittaja itsekin olen — on
ehdotettu: että lapsilisät sidotaan elinkustannusten
nousua vastaavasti indeksiin. Tähän jää valitettavasti
jälkeenjääneisyyttä niin kuin
täällä on todettu.
Meillä on huolta syntyväisyydestä.
Maakunnissa melkeinpä kunnassa kuin kunnassa syntyneitä on
vähemmän kuin kuolleita. Tämä on
hyvin huolestuttava suuntaus, ja osaltaan taloudellisilla ratkaisuilla
tulee voida auttaa myöskin tervettä väestöpolitiikkaa,
ja ennen kaikkea se tapahtuu myös tämän
aloitteen tarkoittamalla tavalla.
Keskustelu päättyy.