10) Laki sairausvakuutuslain 22 §:n muuttamisesta
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä lakialoitteessa esitetään,
että pienintä äitiys-, isyys- ja vanhempainrahaa
nostettaisiin 19,90 euroon päivältä ja
korotuksen jälkeen pienin päiväraha olisi
samalla tasolla työttömän peruspäivärahan
ja työmarkkinatuen kanssa. Miksi tämä lakialoite
on tehty? Keskustassa pidetään kaikkein pahimpana
perhepolitiikan ongelmana sitä, että minimipäiväraha
on tällä hetkellä noin 10 euroa eli yli
puolet pienempi kuin alin työttömyysturvaetuus
on. Minimiäitiyspäiväraha ei ole koskaan
ollut järin suuri, mutta onnettominta sen kannalta on ollut
Lipposen ensimmäisen hallituksen siihen kohdistama leikkaus.
Vuonna 95 pienin äitiyspäiväraha
leikattiin nykyiselle 60 markan eli 10,09 euron tasolle. Tämä tehty
leikkaus merkitsi 360 markan lovea äidin perusturvaan kuukaudessa,
siis 360 markan leikkausta. Samalla kun leikkaus tehtiin, sidottiin äitiyspäiväraha
kotihoidon tuen leikattuun tasoon ja irrotettiin sairauspäivärahasta.
Sen sijaan määräytymisperusteena säilytettiin
edelleen verotettavat työtulot, vaikka taso sidottiinkin
kotihoidon tuen tasoon. Tämä kytkentä on ristiriitainen,
ja äitiyspäivärahan tason korottamisen
lisäksi pidän tärkeänä,
että myös määräytymisperusteita
uudistettaisiin pikaisesti.
Äitiyspäivärahan määräytymisperusteiden
uudistaminen olisi järkevää myös
useampia lapsia peräkkäin haluavien vanhempien
kannalta. Tällä hetkellä tilanne on muun
muassa seuraavanlainen: Äiti saa ensimmäisestä lapsestaan
ansioon sidottua äitiyspäivärahaa, mutta
jos hän jää vanhempainvapaan jälkeen
hoitovapaalle eikä mene työhön ja tulee
uudestaan raskaaksi, hän ei enää saakaan
tästä toisesta lapsesta ansioon suhteutettua päivärahaa
vaan tippuu minimiäitiyspäivärahalle.
Näin perheitä rangaistaan taloudellisesti siitä,
että he haluaisivat tehdä lapsia peräkkäin. Rivien
väliin nykylainsäädäntöön
sisältyy pakko mennä töihin lastenteon
välissä. Tässä ei ole mitään
järkeä, ei perheiden kannalta eikä myöskään
alhaisesta syntyvyydestä kärsivän Suomen kannalta.
Tämä peräkkäisistä lapsista
aiheutuva ongelma tulee perheelle melkein aina yllätyksenä.
Mikäli aloitteemme minimiäitiyspäivärahan korottamisesta
ei mene läpi, niin vähintä, mitä hallitus
voisi peräkkäisiä lapsia haluavien tilanteen
helpottamiseksi tehdä, on tiedottamisen lisääminen.
Perheille pitää avoimesti kertoa, mikä heitä uhkaa,
jos aikovat lapsia peräkanaa, ilman äidin työssäkäyntiä lapsien
syntymisen välillä tehdä.
Arvoisa puhemies! Minimiäitiyspäivärahan alhaiseen
tasoon on kiinnitetty viime aikoina paljon huomiota myös
asiantuntijoiden, eri järjestöjen ja kirkon piirissä.
Mainitsin jos tuossa edellisessä kohdassa arkkipiispa Paarman
johtaman kansalaisvaltuuskunnan kannanoton, mutta erittäin
merkittävä kannanotto sisältyi myös
valiokuntaneuvos Arajärven vajaa viikko sitten esittämään
tohtorinväitöskirjaan. Siellähän
hän toteaa, että minimiäitiyspäivärahan
taso ei ole lainmukainen.
Myös itse olen yrittänyt pieneltä osin
herättää keskustelua minimiäitiyspäivärahan
tason laillisuudesta. Jätin asiasta yli vuosi sitten kantelun oikeuskanslerille.
Pääkohdat kantelussani olivat seuraavat: on tutkittava,
oliko vuoden 96 alusta voimaan astunut leikkaus perustuslain heikennyskiellon
vastainen; on tutkittava, täyttääkö 60 markan
eli 10,09 euron päiväraha toimeentuloturvan lakisääteisen
tason; on tutkittava, turvaavatko Lipposen hallitusten tekemät
valtion tulo- ja menoarviot vuosilta 1996—2001 ihmisarvoisen
elämän edellytysten vähimmäistason;
on tutkittava, kohtelevatko valtion budjetit vuoden 96 jälkeen
kansalaisia yhdenvertaisesti ja tasapuolisesti ja loukkaavatko budjetit
syrjintäkieltoa elämäntilanteen osalta;
on tutkittava, onko valtioneuvosto menetellyt virheellisesti minimiäitiyspäivärahan
osalta.
Kanteluni perustui perustuslain 19 §:ään.
Vastausta tähän kanteluuni en ole vielä saanut.
Olen toista vuotta sitä odottanut ja useampaan kertaan kysellyt.
Tällä viikolla myös eduskuntaryhmäni kiirehti
vastauksen saamista.
Arvoisa puhemies! Viimeisen parin kolmen vuoden aikana olen
ihmetellyt, miten minimiäitiyspäivärahan
leikkaus meni aikanaan läpi niin pienellä julkisella
ja poliittisella huomiolla. Edes keskusta, itseni mukaan lukien,
ei pitänyt silloin asiasta riittävää ääntä,
voi olla, että siksi, että silloin leikattiin
paljon ja niin monesta paikasta, että pienellä päivärahalla
olevat äidit eivät saaneet viestiään
läpi ja riittävää huomiota asialleen.
Tänä päivänä minimiäitiyspäivärahan
pienuus huomataan laajemmin. Voin sanoa, että kahden kolmen
viime vuoden aikana tämä on ollut asia, josta
minuun on oltu ehdottomasti eniten yhteydessä ja eri puolilta
Suomea. Kaikki eivät kuitenkaan ongelmaa vielä tänäkään
päivänä tiedosta, ja hallitus on ollut
asiassa harvinaisen kylmäkiskoinen. Ensi vuodelle esitetty
1,36 euron korotus pienimpään äitiyspäivärahaan
on kosmeettinen. Vaikka hallitus korjaa pienimmän äitiyspäivärahan
tasoa työttömän osalta, silti vielä pitkälti
yli 20 000 äitiä — yrittäjiä ja
opiskelijoita, pätkätöitä tekeviä tai
juuri valmistuneita äitejä — jää yhä 11,45
euron päivärahalle.
Arvoisa puhemies! Ihmettelen erityisesti SDP:n nuivaa suhtautumista
pienimmän äitiyspäivärahan nostoon.
Esimerkiksi todellakin pääministeri Lipponen priorisoi
lapsilisien korotukset ensimmäisen ja toisen lapsen osalta
minimiäitiyspäivärahan noston edelle.
Toivoisin, että sisaret ja veljet sosialidemokraateissa
voisivat tutustua valiokuntaneuvos Arajärven väitöskirjaan näiltä osin
ja tulla rintamaan pienimmän äitiyspäivärahan
saattamiseksi alimman työttömyysturvan tasolle.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Meillä on aika runsaasti tutkimustietoa
lapsiperheistä ja myöskin siitä, miten
nämä leikkaukset, jotka silloin 95 päätettiin
ja 96 toteutettiin, ovat vaikuttaneet perheisiin. Sosiaali- ja terveysministeriön
sosiaaliturvaraportti kertoo, että äitien sosiaaliturva
on heikentynyt oleellisesti viime vuosina. Raportin mukaan pienintä äitiyspäivärahaa
sai kymmenen vuotta sitten v ain 6 prosenttia äideistä.
Nyt tiedämme, että se on noin 30 prosenttia, eli
yli neljännes joutuu tulemaan toimeen tällä pienimmällä äitiyspäivärahalla.
Aivan aiheesta valiokuntaneuvos Arajärvi väitöskirjassaan
kiinnitti nimenomaan huomiota tähän perusturvan
näkökulmasta. Olisi tietenkin hyvä, että perustuslakivaliokunta
pystyisi arvioimaan sen uudestaan. Täytyy ottaa huomioon,
että sehän oli äänestyspäätös
myöskin siellä. Keskusta ei ole koskaan hyväksynyt
näitä perusturvaan kohdistuvia leikkauksia, ei
perustuslakivaliokunnassa myöskään äitiyspäivärahan
leikkausta, ei äideille kohdistuvaa sairauspäivärahan
leikkausta — kohdistuu toki muillekin, mutta nimenomaan
myöskin perheenäideille — emmekä me ole
hyväksyneet näitä perheisiin kohdistuvia leikkauksia.
Nimenomaan äideille kohdistuva sairausvakuutuspäiväraha,
että 55 päivää on karenssia,
jolloin päiväraha voi olla 0 euroa, ja pienin äitiyspäiväraha
olivat kipupisteitä valiokuntaneuvos Arajärven
väitöskirjassa, näin voi sen tulkita,
kipupisteitä suomalaisessa sosiaaliturvassa. Kun hän
esittää lehtihaastattelussa, että mennään
ihan ytimeen, puututaan siihen turvan ytimeen, niin ovatko ne juuri
nämä? Itse katsoisin, että näin
taitaa asianlaita olla. Nämä ovat sinne ytimeen puuttumista,
siis pienimmän sairausvakuutuspäivärahan
poisto ja sen palautus niin, että jää näin pitkä karenssi,
55 vuorokautta, ja sitten tämä kyseessä oleva
alin äitiyspäiväraha. On ilman muuta
selvää, että monelle pienituloiselle
opiskelijalle, pätkätyön tekijälle,
työttömälle, yksinyrittäjälle,
vastavalmistuneelle on kyllä kohtalokasta täyttää taas
se lain kirjain, että yhteiskunnan on luotava ne edellytykset,
että vanhemmat voivat huolehtia lapsistaan ja siitä kasvatusvastuusta. Tämähän
on myöskin lakiin kirjattu. Jos näin pieni on
tämä äitiyspäiväraha,
niin kuinka voi tämän lain kirjaimen tällainen
vanhempi täyttää? Ei tietenkään
mitenkään voi kasvatusvastuuta näin olen
siltä osin noudattaa.
Professori Katja Forssén Turun yliopistosta on tuonut
myöskin esille näitä lapsiperheisiin
kohdistuneiden leikkausten vaikutuksia. Hän on professori,
joka on siellä hyvin arvostettu ja tutkii nimenomaan köyhyyden
näkökulmasta. Hän on arvioinut, että noin
64 000 lapsiperheen ja 255 000:n niihin kuuluvan henkilön
toimeentulo on niukkaa. Hälyttävää on,
että tutkimukset yksiselitteisesti kertovat lapsiköyhyyden
lisääntyneen. Kyllä näiden tutkimustulosten
pitäisi nyt herättää nukkuva
hallituskin tältä osin, ja pitäisi kiireellisesti
tuoda eduskuntaan nämä esitykset.
Arvoisa puhemies! Lapsiperheiden palvelujen ja toimeentuloturvan
laiminlyöntien kustannukset ovat nähtävissä.
Lasten ja nuorten lisääntyvät kouluvaikeudet
ja mielenterveysongelmat, lasten huostaanottojen ja lastensuojelun
tarpeen kasvu on otettava vakavina oireina perheiden tilanteesta.
Erityisesti Kuntaliitosta on juuri viestitetty huostaanottojen,
lastensuojelutarpeen, voimakkaasti kasvamisesta viime aikoina. On
todettava, että panostaminen lasten ja nuorten hyvinvointiin
tuo tulevaisuudessa panostukset takaisin monin verroin. Nyt on vihdoin
ryhdyttävä määrätietoisesti
parantamaan perheiden tilannetta, ja siihen tähtää nimenomaan
tämä lakialoite.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Mikkola.
Mari Kiviniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä aloite on yksi osa
keskustan vaihtoehtoista talous- ja budjettipolitiikan linjaa, osa
meidän vaihtoehtoista budjettiamme, ja tämä on
erittäin kannatettava aloite. Se on myös osa keskustan perhepolitiikan
linjaa. Jos pitäisi näistä perhepolitiikan
korjauksista yksi asia valita, joka on ensimmäisenä korjattavien
listalla, niin kyllä se ilman muuta tämän
pienimmän isyys-, äitiys- ja vanhempainpäivärahan
korotus on. Kyse on kieltämättä tällaisesta
hämmästyttävästä porsaanreiästä suomalaisessa
sosiaaliturvajärjestelmässä. Kyllä pohdinnat
siitä, onko tämä perustuslain mukaista,
ovat aivan oikeutettuja.
Ed. Vehviläinen puheenvuorossaan pohdiskeli sitä,
että silloin kun nämä leikkaukset Lipposen
hallituksen toimesta tehtiin, tämä asia ei noussut
kovinkaan keskeisesti esille. Hän totesi, että ehkä syynä oli
se, että silloin oli niin paljon muitakin leikattavia kohtia,
että sinne hukkui moni muukin huono teko. Ehkä yksi
selitys sille on myös se, että aikaisemmin tämä minimiturva koski
huomattavasti pienempää joukkoa kuin nyt. Ed.
Hyssälä puheenvuorossaan totesi, että kymmenen
vuotta sitten 6 prosenttia äitiyspäivärahan
saajista kuului tähän joukkoon ja nyt tuo joukko
on kasvanut jo lähes kolmannekseen, joten kyse on erittäin
isosta määrästä ihmisiä.
Kun tämä aiheuttaa selkeitä ongelmia
toimeentulossa ja vaikuttaa perheen suuriin ratkaisuihin, kuten siihen,
mikä on lapsilukumäärä ja koska
lapsia yritetään edes hankkia, on selvää,
että tämän vaikutukset ovat erittäin
kielteiset.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Vehviläisen lakialoite on todella
hyvä, ja sama on myös meillä kristillisdemokraateilla
vaihtoehtobudjetissamme. Vaikka taso on vähän
erilainen, asia on aivan sama, joten olemme perhepoliittisessa linjauksessa
samoilla linjoilla.
Kun olen katsonut Lipposen toisen hallitusohjelman sisältöä siitä näkökulmasta,
miten perhepolitiikka siihen on kirjattu, se on todella surullista
luettavaa. Lipposen hallitusohjelmassa ei näitä asioita
ole, joita nyt tässä ja edellisessä aloitteessa
ja myös vielä tulevissa on, mitä seuraavaksi
käsittelemme. Tämänlaista painotustahan
ei Lipposen hallitusohjelmassa ole. Lieneekö se sitten
syynä siihen, että puheen tasolle jäädään
ja näihin ei ole saatu korjauksia.
Tiedämme todella, että lapsiperheiden köyhyys
on lisääntynyt. Täällä on
moneen kertaa mainittu Arajärven väitöskirja,
joka koskettaa perusturvan näkökulman nostattamista,
ja samoin haluan tässä yhteydessä nostattaa
tämän asian perusturvakysymykseksi. Niin kuin
täällä ed. Vehviläinen hyvin
toi esille, tätä on myös tarkasteltava
siitä näkökulmasta, ja nimenomaan perheiden
näkökulmasta, jotka suunnittelevat tulevaisuutta,
siis yksilöperheiden näkökulmasta, mutta
kyllä tämä asia olisi nähtävä myös
väestöpoliittisena kysymyksenä ja lähdettävä ratkaisemaan
sen vuoksi. Aloitteen perusteluissa sanotaan, että tämä on
perhepolitiikan pahin epäkohta, ja tähän
on helppo yhtyä, mutta varmasti näitä on
muitakin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tänä iltana käymme
keskustan ryhmäaloitteitten pohjalta tärkeää perhepoliittista
keskustelua, jossa kiinnitämme vakavaan yhteiskunnalliseen
ongelmaan huomiota, joka ongelma, jollei siihen korjausta saada,
on paheneva ongelma. Perheiden taloudellinen toimeentulo on asia,
josta vastuullisen yhteiskunnan on kannettava huolta. Jos lapsiperheissä on
taloudellisesti tiukkaa, niin se kyllä kostautuu hyvin
monella tavalla. Mainittu Arajärven väitöskirja
on erinomainen tutkimus, joka kertoo tämän hetken
yhteiskunnallisen tilan, ja siitä tulee tehdä selkeät
johtopäätökset.
Lakialoitteen ehdotus, että pienin äitiys-, isyys-
ja vanhempainraha nostettaisiin 19,90 euroon ensi heinäkuun
alusta alkaen eli samaan kuin työttömän
peruspäiväraha, on varsin oikeudenmukainen lähtökohta.
Siitä voidaan parantaa, mutta edes tähän
tulisi päästä.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun katson tätä salia,
tunnistan sen keskiosasta edustajat, jotka ovat täällä paikalla.
He edustavat keskustaa. Olen varma ja vakuuttunut, että he
ovat siinä määrin nyt tälle
käsittelyssä olevalle asialle vihkiintyneet, että minuutti
tuohon vedenjuontiin, minkä suoritin, oli perusteltu ja
sille oli hyväksyntä kuulijoiden puolelta.
Arvoisa puhemies! Kyllä aika oireellista on tämän
asian käsittelytilanne tässä salissa.
Koko vasemmistoliitto ja kaikki sosialidemokraatit ovat poissa eikä vihreitäkään
täällä näy, vihreitä,
jotka olivat seitsemän ja puoli vuotta hallituksessa. Nyt
loppusuora ennen vaaleja on täällä meneillään,
ja heihin toivoni panin, mutta näköjään heiltäkään
ketään ei tässä tilaisuudessa
ole paikalla. Kokoomuksesta ei voinut kovin paljon odottaakaan.
Eivät nämä asiat kokoomusta kovin paljon
kiinnosta.
Alin äitiyspäiväraha, vanhempainraha,
sen taso, sen tason nostaminen, sen kuvittelisi olevan sellainen
asia, joka saa liikkeelle erityisesti vasemmistoryhmistä edustajia.
Kun täällä on aika pitkään
tullut oltua, minä muistan monet monet sellaiset illat
ja yöt, joiden aikana erityisesti vasemmistoliiton piiristä on
noustu todistamaan sen välttämättömyydestä,
kuinka lapsiperheiden, erityisesti pienituloisimpien perheiden,
asiaa tämän talon, tämän salin
pitää ajaa. Nyt tänä iltana
ja tässä on käsittelyssä lakialoite,
joka parantaisi juuri tätä ongelmaa, tätä epäkohtaa,
edes siihen vähimpään kohtuulliseen,
mitä voidaan edellyttää.
Erityisesti sen seurauksena, että valiokuntaneuvos
Arajärvi väitteli muutama päivä sitten, tunnisti
tämän ongelman ja nosti kysymyksen tämän
asian korjaamisen tarpeesta, erityisesti tämän
olisi kuvitellut liikuttavan vasemmistoliittoa ja sosialidemokraatteja
monestakin eri syystä. Yhtäältä siitä syystä,
että nyt tämän ongelman on todennut se
valiokuntaneuvos, joka kirjoitti aikanaan mietinnön tästä asiasta,
kirjoitti sen mietinnön, jolla hallituspuolueet leikkasivat
neljänneksellä alinta äitiyspäivärahaa
silloisesta noin 80 markasta 60 markkaan. Myöskin siitä syystä tämän
Arajärven nyt julki tuoman asian täällä käsittelyssä olisi
toivonut vasemmistosta olevan edustajan, että tällä hetkellä korkealla
valtakunnallisella päätöksentekopaikalla
on henkilö, joka oli tuolloin mukana hallituksessa, joka leikkasi
tuon alimman äitiyspäivärahan sanotusta
tasosta, 80 markasta, 60 markkaan. Lipposen ensimmäisessä hallituksessa
istui ministerinä myöskin nykyinen tasavallan
presidentti Tarja Halonen.
Arvoisa puhemies! Tämä kaikki tausta huomioon
ottaen, huomioon ottaen sen, että sitten tuon kahdeksan
vuoden taustan kansalaisten ansiot ovat nousseet muutamalla kymmenellä prosentilla,
kun ministeritasolla olevan kansalaisen verotus on keventynyt lähes
40 000 markkaa kuukaudessa (Keskustan ryhmästä:
Vuodessa!) — anteeksi, vuodessa; tärkeä korjaus,
ei olennainen mutta merkittävä — kaikki
tämä huomioon ottaen se, että alin äitiyspäiväraha
edelleenkin on näin mitättömässä tasossa,
missä se on, on suuri häpeä, perhepolitiikan
häpeä koko Suomen kannalta.
Arvoisa puhemies! Nyt toivonkin, kun vielä eduskunnalla
on aikaa perehtyä tähän nyt jätettyyn
aloitteeseen — olen täällä havainnutkin
valiokuntaneuvos Arajärven väitöskirjan
monien kansanedustajien käsissä — että myöskin
sen sanoma tutkaillaan ja arvioidaan tämän aloitteen tarpeellisuus,
sen oikeellisuus ja sen perusteltu sauma ja tarkistetaan tätä lakia,
kun meillä siihen mahdollisuus nyt on, edes siihen tasoon,
mitä tässä aloitteessa esitetään.
Arvoisa puhemies! On niin mainio aloite, että todellakin
toivon menestystä sen eteenpäinviemiselle.
Arvoisa puhemies! En nyt malta olla tässä lopuksi
sanomatta sitten ihan tämmöisestä menettelytapakysymyksestä.
Kyllä se vähän erikoinen tämä meidän
marssijärjestyksemme tässä talossa on
aidon parlamentarismin toimivuuden kannalta. Oppositiolta odotellaan
viikkokausia, sanotaan ja kysytään, milloin teidän
vaihtoehtonne ovat valmiina jnp., ja sitten kun ne saadaan valmiiksi
hyvissä ajoin kuitenkin ennen kuin niiden ratkaisun hetki
on olemassa, niin sitten ne yleensä käsitellään
kaikkien muiden tärkeiden asioiden ja tärkeitten
istuntojen jälkeen, sellaisissa istunnoissa, jotka pidetään
yöllä ja sellaisessa tilanteessa, jossa kaikki
muut asiat on jo käsitelty. Vähintä,
mitä toivoisi jatkoa ajatellen, on, että ainakin
muutaman kerran istuntokaudessa olisi sellainen istunto, joka olisi
nimenomaan niin sanotusti opposition istunto, sellainen istunto,
jossa ne asiat, jotka oppositio on sitä istuntokautta silmällä pitäen
priorisoinut korkealle tasolle, saavat prime time -ajan tämän
talon toimintatavassa ja sellaisen ajan, että myöskin
ne ministerit, joiden toimialaan aloitteet kuuluvat, ovat täällä paikalla,
antavat kommenttia ja ovat keskustelemassa aloitteita esittelevien
opposition edustajien kanssa. Nyt tämä metodiikka
ei meinaakaan toimia.
Täällä toisaalta on ihan turha käydä mitään
todistamassa, mutta pakkohan sitä on palkkansa eteen jotakin
tehdä.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä minimiäitiyspäivärahan
leikkaushan kuului Lipposen ensimmäisen hallituksen tekemiin
todella suuriin perhepoliittisiin leikkauksiin. Kun toimin tuolloin
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, muistan hyvin, että jatkuva
työ oli vastalauseiden kirjoittaminen, koska lakiesityksiä leikkauksista
tuli alussa lähes päivittäin. Se, että tämä asia
ei saanut niin suurta julkisuutta, johtui siitä, että samanaikaisesti
leikattiin niin monia perhe-etuuksia, että jos kaikki ne
puheet ja vastalauseet, mitä keskusta julkisti tuolloin
ja jätti, olisi lehdissä julkaistu, niin eihän
niihin lehtiin olisi mitään muuta sopinutkaan.
On päivänselvää, että korkeintaan
silloin tiedotusvälineissä oli jokin sutkaus,
jonka onnistui yleensä joku hallituspuolueen edustaja lonkalta
heittämään, mutta varsinaista asian ydintä hyvin
harvasta tiedotusvälineestä silloin löysi.
Samanaikaisesti tämän sairausvakuutuslain muutoksen
kanssahan alennettiin myöskin normaaleja sairauspäivärahoja,
vietiin kokonaisuudessaan monilta ihmisiltä koko minimisairauspäiväraha.
Se oli todella ikävä asia, ja luulisi, että edes
nyt, kahdeksan vuoden kuluttua ja vaalien edellä, hallitukselta löytyisi
sen verran ryhtiä, että se palauttaisi edes minimiäitiyspäivärahan
asianmukaiselle tasolle, niin että meidän ei kansallisesti
tarvitsisi hävetä tätä asiaa.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ihan pienen laskelman teimme: kun tätä asiaa äsken
käsiteltiin, ed. Pekkarinen, meitä kristillisdemokraatteja
oli noin 20 prosenttia paikalla ja edustamaanne puoluetta keskustaa
oli alle 20 prosenttia, noin 17 prosenttia, tämän
tärkeän asian keskustelussa mukana. Mutta on todella
tärkeää, että täällä puhutaan
yhteisestä tahdosta, mikä on nyt tahto korjata.
Me kristillisdemokraatit teimme tästä samasta asiasta
esityksen noin kaksi kuukautta sitten ja vihreä liitto
noin kuukausi sitten, ja nyt keskustan erittäin hyvä lakialoite
on tässä käsittelyssämme. Hallituksella
on ollut jo aikaa tähän asiaan perehtyä ja
olisi ollut aikaa jo korjata tämä. Tietysti nyt
on kysymys ennen kaikkea poliittisesta tahdosta, löytyykö tahtoa
korjata tämä epäkohta. Perheiltä on
tullut viesti, odotukset tähän suuntaan. Mikä meillä on
erittäin suuri ja vahva tuki, ajattelen näin,
on se, mitä tutkijat ja asiantuntijat ovat sanoneet, ja
valiokuntaneuvos Arajärven väitöskirja
parhaimmillaan tukee näitä esityksiä.
Nyt jos koskaan on syytä vastata niihin tutkijoiden ja
asiantuntijoiden viesteihin ja perheiden viesteihin, joissa odotetaan,
että nämä pahimmat kipukohdat ja epäkohdat
korjataan. Varmastikaan ei ole kysymys rahasta, niin kuin monissa
puheenvuoroissa on tullut esille. Näin saadaan näille
perheille nimenomaan sitä paljon peräänkuulutettua
ostovoimaa, mutta ennen kaikkea lasten ja perheiden hyvinvointia
ja mahdollisuutta elää saman tasoista, saman arvoista
elämää kuin parempituloisissa, korkeammissa
tuloluokissa olevat perheet. Se on myöskin oikeudenmukaisuuskysymys
ja varmasti myöskin ihan perusturvakysymys, johon nyt on mahdollisuus
tämän syksyn aikana vastata.
Hannu Takkula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ehkä ihan aluksi ed. Leea Hiltuselle
prosenttilaskuista. Sille ei ehkä tässä tilanteessa
hirveästi ole sijaa. Kalliksen laskuopin mukaan yhteisestä uudesta
puolueesta olisi paikalla nyt 37 prosenttia varmaankin. Mutta me
iloitsemme, että tässä lakialoitteessa
kristillisdemokraatit voivat yhtyä keskustan ed. Anu Vehviläisen
johdolla tehtyyn erinomaiseen aloitteeseen. Näin ollen
voitte olla tukemassa linjakasta oppositiopolitiikkaa tämänkin
asian suhteen.
Arvoisa puhemies! Itse tästä asiasta on kyllä todettava,
että on melko yllättävää,
kun kuulee hallitusryhmien edustajien puheita niin turuilla kuin
toreillakin ja muun muassa tämä asia tuntuu olevan
hyvin tärkeä puheissa, että nyt kun tätä asiaa
käsitellään eduskunnassa, paikassa, jossa asialle
voidaan jotain tehdä, ei yhtään hallitusryhmän
edustajaa ole paikalla. Ainoastaan herra puhemies on ainoana todistamassa
tätä keskustelua. Näin ollen tuntuu kyllä hiukan
erikoiselta sanojen ja tekojen välinen suuri ristiriita.
Mielestäni tämä esitys on erittäin
kannatettava, ja voi sanoa näin, että kun me puhumme
sivistysyhteiskunnasta ja hyvinvointiyhteiskunnasta, se olisi nopeasti
toteutettava. On ihan oikeudenmukaista vaatia, että alinta
päivärahaa saavan henkilön perusturva
olisi sama kuin työttömän, joka on peruspäivärahalla
taikka työmarkkinatuella. Tämä myöskin
vastaa perustuslain henkeä, jonka (Puhemies koputtaa) mukaan jokaisella
on oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden,
sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana
sekä lapsen (Puhemies koputtaa) syntymän ja huoltajan
menetyksen perusteella.
Arvoisa puhemies! Pidemmittä puheitta uskon ja toivon,
että tämä lakialoite saa tässäkin
talossa saman käsittelyn ja saman kohtalon, mikä hallitusryhmien
edustajilla on eri puolilla Suomea kentillä puheissaan,
eli että tämä toteutetaan.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pahoittelen ed. Hiltuselle, etten huomannut
mainita kristillisdemokraatteja. Tarkoitin, että tämä blokki
on tässä hyvin edustettuna, jossa on keskustaa
ja kristillisdemokraatteja. Kyllä huomasin, että siinä saattaa
pari kolme prosenttiyksikköä enemmän
olla kristillisdemokraatteja suhteessa, mutta en sitä tullut ääneen
lausuneeksi.
Mutta itse tähän asiaan vielä sen
verran haluan jatkaa, että asia on juuri niin kuin ed.
Hiltunen äsken sanoi. Kysymys on aika paljon ollut näiden
vuosien aikaan, tämä vuosi mukaan lukien, siitä,
kenen kulutuskysyntää tässä tilanteessa
ylipäänsä olisi pitänyt ja pitäisi
lisätä. Siimeksen ja Korhosenko, joiden kohdalla
pelkästään verotuksen kevennyksen kautta
heidän kulutuskysyntäänsä on
lisätty 40 000 vanhalla markalla vuodessa? Heidänkö kulutuskysyntänsä lisäys
on ollut tälle hallitukselle tärkeä ja
suuri asia, niin kuin tekojen perusteella näyttää?
Samaan aikaan, jotta siellä on voitu lisätä kulutuskysyntää tähän
tapaan verotuksen kevennyksen kautta, näiltä kaikista
pienituloisimmilta äideiltä ja isiltä on
leikattu neljännes pois. Tämä on sellainen
arvovalinta, että tämä ei voi jäädä vaalien
alla ja vaalien aikaan kaikissa mahdollisissa tärkeissä tilanteissa
esille tuomatta. Me piirrämme kultakirjaimin tämän
asian kaikkien kansalaisten, äänestäjien,
nähtäväksi ja kuultavaksi. Ihmisten täytyy
tietää, mitä Lipposen hallitukset näissä asioissa
ovat tehneet. (Ed. Takkula: Missä on taisteleva työväenliike?)
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pari kommenttia vielä. Ed. Manninen
aivan oikein selvitti tätä tilannetta silloin
95, kun tätä asiaa sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
käsiteltiin. En muista, oliko ed. Manninen äsken
kuulolla, kun esittelin tätä aloitetta. Minusta
oli omituinen hallituksen esitys silloin 95, että tämä sidottiin kotihoidon
tukeen ja sitten nämä määräytymisperusteet
jätettiin niin kuin jätettiin, ja on ilmennyt erittäin
monia ongelmia tässä vuosien mittaan.
Toinen kommenttini vielä ed. Hiltuselle, kun toitte
esille sen, että tässä on jo tänä syksynä ollut
aiemmin sekä vihreiden että teidän puoleltanne
tästä samasta asiasta aloitteet. Hyvä näin.
Se osoittaa, että oppositio on tänä syksynä tässä asiassa
samalla linjalla. Vihreät eivät vielä olleet tätä mieltä viime
keväänä tästä asiasta,
mutta ovat nyt tulleet tälle samalle linjalle. Keskustaltahan
tästä on ollut useamman kerran lakialoitteita,
mutta halusimme tehdä vielä tämän
lakialoitteen ensi vuotta silmälläpitäen,
että luvut ovat täsmälleen oikeat, 19,90
euroa, että se on samalla tasolla kuin peruspäiväraha
työttömän osalta.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustan lakialoitteen
perusteluissa todetaan ensimmäisessä lauseessa,
että perhepolitiikan pahin epäkohta on vähimmäismääräisen äitiys-,
isyys- ja vanhempainrahan alhainen taso. Se on täällä tullut
usean kerran sanottua. Omalta kohdaltani haluan sen vielä kerran
sanoa ja vahvistaa, että omankin käsitykseni mukaan
juuri näin on.
Täällä on kiinnitetty hyvin moniin
asiaan liittyviin seikkoihin huomiota. Kun näinä päivinä mietitään
suomalaista työvoimapolitiikkaa, arvioidaan, että Suomessa
tarvitaan sen jälkeen, kun suuret ikäluokat ovat
siirtyneet eläkkeelle parinkymmenen vuoden päästä viimeistään,
uutta työvoimaa, ja mietitään, minkälaisilla
siirtolaispoliittisilla toimenpiteillä tämä työvoima
voitaisiin turvata, niin kyllä lähtökohdaksi
mielestäni pitäisi laittaa se, että Suomen
kansa lisääntyisi ja työvoimaa saataisiin
ennen kaikkea omasta takaa. Yhtenä tärkeänä tekijänä siihen,
että väkilukumme lisääntyisi,
on tietysti se, minkälaista perhepolitiikkaa nyt harjoitetaan.
Tästäkin syystä tämä epäkohta
tulisi nyt korjata.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan niin kuin ed. Manninen totesi, silloin
95 ja 96 olimme sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, jolloin nämä leikkaukset
toteutuivat, ja perheet kyllä uupuivat, perheiden ääni
ei silloin kuulunut, koska leikkauksia tuli niin paljon. Samaan
aikaan siis lapsilisien, kotihoidon tuen leikkaus, sitten tulivat
kansaneläkkeen lapsikorotusten leikkaukset, sitten tulivat
työmarkkinatuen lapsikorotusten leikkaukset, minimiäitiyspäivärahan leikkaukset,
toimeentulotuen leikkaukset, ja nämä leikkaukset
kohdistuivat usein samoille perheille, joten leikkausten kumulatiivinen
vaikutus saattoi samoissa perheissä olla todella huomattava
ja tiputti tavallisen perheen köyhyysloukun alapuolelle.
He joutuivat turvautumaan toimeentulotukeen ja varmaan pitkäksikin
aikaa, koska tilastot osoittavat, että siellä nimenomaan kävijöitten
tuensaantiaika pitkittyi. (Min. Korhosen välihuuto) — On
tietysti hyvä, että tässä vaiheessa
tulee vasemmistostakin joku paikalle kuuntelemaan, mitä vasemmistoliitto
todella on tehnyt ja leikannut 95 ja 96 hallituksessa.
Hannu Takkula /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun pitkän keskustelun loppuvaiheessa
saimme ministeri Korhosen tänne saliin, niin olen pakotettu
kyllä kysymään ministeri Korhoselta,
millä tavalla, ministeri Korhonen, te katsotte: Ovatko teidän
mielestänne nämä yli 20 000
minimiäitiyspäivärahalla olevaa äitiä sellaisia,
että heidän tulotasoaan ei tarvitsekaan kohottaa,
vai riittääkö teille se, että ministereiden
verotus on keventynyt 40 000 vuodessa? Riittääkö se,
että oma pussi on leventynyt ja tätä kautta
oma taloudellinen asema on vahvistunut, että te ette halua
olla millään tavalla tukemassa näitä minimiäitiyspäivärahalla
olevia henkilöitä?
Mielestäni, arvoisa puhemies, on kohtuullista myöskin
antaa tässä hallituspuolueitten edustajille mahdollisuus
vastata tähän kysymykseen tässä keskustelussa.
Näin ollen myöskin kansalaiset voivat katsoa,
mikä on hallituksen linjaus tässä asiassa
ja millä tavalla hallitus aikoo vastata tähän
keskustan tekemään hyvään lakialoitteeseen.
Keskustelu päättyy.