11) Laki lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun
lain 4 §:n muuttamisesta
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Päiväjärjestyksen
edellisessä kohdassa keskusteltiin keskustan ja kristillisdemokraattien
edustajien voimin pienimpien äitiys-, isyys- ja vanhempainrahojen
tasosta. Tämän perhepolitiikan osan osalta totuuden
aika tässä salissa on tulevalla viikolla: Sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa on asiasta mietintö valmistumaisillaan.
Silloin mitataan se sosiaalinen omatunto, joka tästä salista tältä eduskunnalta
tämän asian osalta löytyy. Jälleen
kerran kysymme, miten puheet ja teot kohtaavat. Se tämän
asian osalta nähdään aivan lähipäivien
osalla.
Arvoisa herra puhemies! Lapsiperheiden arjesta selviytymiseen
voidaan vaikuttaa päätöksentekijöiden
toimin, jos niin halutaan. Meidän suomalaisessa mallissamme
on kyse kokonaisuudesta, jonka osia ovat tulonsiirrot, lapsiperheille
suunnatut palvelut ja toimet vanhemmuuden tukemiseksi.
Lipposen hallitukset ovat jättämässä historiaan
lapsiperheiden osalta synkän testamentin. Tuloerot ovat
kasvaneet, lasten ja lapsiperheiden asema on heikentynyt 1990-luvulla.
Asumiskulut ovat kohonneet, asia, joka on koskettanut ja koskettaa
erityisesti lapsiperheitä. Lasten kokema köyhyys
on lisääntynyt, kun lapsiperheille kohdennettuja
tulonsiirtoja on leikattu. Peruspalvelut, mukaan lukien kouluterveydenhuolto, neuvola,
ovat ohentuneet jne. unohtamatta tietenkään asian
nurjaa puolta: lastensuojelun lisäresurssitarpeiden puutetta
tai lasten yhä eneneviä mielenterveysongelmia.
Myönteisestäkin näkökulmasta
asioita voi ja tulee tarkistella. On kuitenkin pakko todeta, että kyse
on vakavista ongelmista, joihin pitää pystyä reagoimaan
ja on välttämätöntä reagoida. Pelkkä ohjelmatyö,
raportit ja asioiden toteaminen eivät riitä silloin,
kun on tehtävä päätöksiä. Pääministerin
vastaus viimeisimpään, muutaman viikon takaiseen
lapsiperheiden asemasta tehtyyn välikysymykseen tosin osaltaan
viestitti sitä asennetta, jolla hallitus on lapsiperheitä kohdellut.
Puheet tulevaisuuden katsomisesta ja moitteet siitä, että menneisyyttä mietitään,
osoittavat, millä tavalla hallitus asiaan ja lapsiperheiden
tilanteeseen suhtautuu.
Osana keskustan vuoden 2003 talouspoliittista linjausta on valmisteltu
lakialoitekokonaisuus, jonka aivan keskeisenä tekijänä perhepolitiikka
on. Nimelläni on jätetty lakialoite lasten kotihoidon
ja yksityisen hoidon tuesta, joka puuttuu perheiden valinnanmahdollisuuksien
lisäämiseen tavalla, jota kautta nimenomaan aivan pienimpien
lasten vanhempien osalta voidaan vanhemmuutta tukea ja tarjota mahdollisuus
jakaa aikaa omien lasten kanssa omassa kodissa, korostan, niin haluttaessa.
Arvoisa herra puhemies! Tosiasia nimittäin on, että Lipposen
ensimmäinen hallitus leikkasi monen muun toimensa ohella
vuonna 1995 lasten kotihoidon tukea 22,5 prosentilla. Kotihoidon
tuen taso aleni 1 908 markasta 1 500 markkaan
kuukaudessa. Vastaavasti alenivat sisarkorotus sekä pieni-
ja keskituloisia erityisesti koskeva lisäosa. Kotihoidon
tuki on leikkausten takia menettänyt kilpailukykyään
vaihtoehtona päivähoitoa järjestettäessä.
Tässä yhteydessä haluan nimenomaan korostaa
perheille ja vanhemmille tarjottavaa valinnanmahdollisuutta ja sen aitoutta.
Lakisääteisen kotihoidon tuen supistamisen jälkeen
monet kunnat ovat jälleen ottaneet käyttöön
kotihoidon tuen kuntalisiä. Näin kunnat ovat halunneet
lisätä lapsiperheiden mahdollisuuksia valita joko
kotona tapahtuva hoito tai yksityinen tai kunnallinen päivähoito.
Kuntalisien taustalla ovat olleet myös taloudelliset perusteet.
Useat vanhemmat haluaisivat hoitaa pientä lastaan kotona
vanhempainrahakauden jälkeenkin, jos se olisi taloudellisesti
edes jotenkin mahdollista. Nykyisen suuruisella kotihoidon tuella ei
ole mahdollista valita kotihoidon tukea, koska perheen tulot useimmiten
romahtavat toisen kuukausipalkan jäädessä pois
perheen menojen ollessa kuitenkin suurimmillaan asumiseen ja perheen
perustamiseen liittyvien muiden kulujen vuoksi. Tämän
takia kotihoitoa ei monessakaan tapauksessa voida edes ajatella,
vaikka siis haluja olisikin. Valtion tehtävänä ja
vastuulla on huolehtia myös kotihoidon tuen riittävän
tason olemassaolosta, jotta perheet olisivat tasa-arvoisessa asemassa
peruspalvelujen suhteen.
Lakialoitteessamme esitämme kotihoidon tuen ja yksityisen
hoidon tuen tason korottamista niin, että kotihoidon tuki
olisi vuonna 2003 heinäkuun 1. päivän
jälkeen 330 euroa kuussa, jolla tasolla palauttaisimme
kotihoidon tuen tason edes leikkausta edeltävälle
tasolle.
Arvoisa herra puhemies! Lopuksi muutama sana tilanteesta, jossa
kotihoidon tuen maksamisen osalta ollaan Euroopan yhteisöjen
tuomioistuimen 7.11. tänä vuonna tekemän
ratkaisun jälkeen, jonka mukaan lasten kotihoidon tuki
on Euroopan unionin sosiaaliturvaa koordinoivan asetuksen 1407/71
tarkoittama perhe-etuus eikä — niin kuin me olemme
sen tarkoittaneet ja ajatelleet — osa päivähoitojärjestelmäämme
vaihtoehdon tarjoajana perheille. Suomessa on katsottu, ettei kotihoidon
tuki ole edellä mainitun asetuksen alainen ja tarkoittama
liikuteltava etuus vaan kiinteästi päivähoitojärjestelmäämme
sidottu vaihtoehtoinen hoitotuki semminkin, kun ulkomailla ei ole
ollut valinnan oikeutta ja mahdollisuutta päivähoidon
ja kotihoidon tuen välillä vaan oikeuden käyttäminen
on edellyttänyt, että lapsi myös tosiasiallisesti
asuu Suomessa ja tukea maksavassa kunnassa.
Olemme siis uudessa tilanteessa, ja jottemme romuttaisi koko
perusteiltaan ja ideologialtaan hyvää järjestelmäämme,
on ryhdyttävä mielestäni pikaisiin toimenpiteisiin,
jotta päivähoidon vaihtoehtoisuus ja perheiden
valinnanvapaus myös käytännössä jatkossa
voi toteutua meidän ajatusmallimme kaltaisen kotihoidon
tuen kaltaisena. Asialla voi arvioida olevan jopa kiire. Käytännön
toteutushan on edennyt tuon EY-tuomioistuimen päätöksen
jälkeen niin, että hallitus on täydentänyt
omaa tulevan vuoden budjettiesitystään sen määrärahatarpeen
osalta, joka tästä päätöksestä aiheutuu,
ja se asia on jo eduskunnan käsittelyssä. Tätä voi
pitää myönteisenä viestinä, ettei
tätä EY-tuomioistuimen ratkaisua vyörytetty
kuntien niskaan, mutta toisin päin asiaa ajatellen ja tulevaisuuteen
tähdäten kyllä kysymys on niin merkittävästä asiasta,
että käsitykseni mukaan myös lainsäädännölliseen
valmisteluun tulee ryhtyä ja pyrkiä löytämään
sellainen muoto, jolla kotihoidon tuki voidaan säilyttää niillä perustoilla,
joilla sitä tänä päivänä maksetaan.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Keskustalla on hyvin pitkät perinteet
kotihoidon tuen kehittämisessä ja sen alkuun saattamisessa.
Näitä kunniakkaita perinteitä olemme
täällä eduskunnassa viime vuosina vuosittain
puolustaneet mutta aina yhtä laihoin tuloksin. Olemme esittäneet
kotihoidon tukeen korotusta siten, että se tulisi leikkausta
edeltäneelle tasolle — alun perin luonnollisesti
vastustimme sitä leikkausta — ja nyt edes, kuten
ed. Rehula totesi, sille tasolle, jolla se oli ennen leikkausta,
puhumattakaan, että siihen sitten tulisi vaikka myöhemmin
indeksitarkistukset jälkeenjääneisyyden
takia.
Nyt täällä on jo illan aikana siteerattu
useita tutkimuksia, jotka koskevat lapsiperheitä. Useissa
näissä on sama viesti, että pahoinvointi
on kasvanut perheissä hyvin monella tavalla. Ilmiön taustalta
löytyy monia tekijöitä. Yksi tärkeimmistä on
se tosiasia, että huolimatta monista taakse jääneistä kasvun
vuosista satojentuhansien lapsiperheiden aineellinen ahdinko on
kasvanut. Myöskin nämä tutkimukset kertovat
siitä, että vanhempien kasvatusvastuu on hämärtynyt ja
se on jäänyt taka-alalle. Samalla on todettava, että Suomi
on perhetukien kansainvälisessä vertailussa pudonnut
muiden Pohjoismaiden alapuolelle. Hyvin monissa maissahan on käytössä niin
sanottu perheverotus, jossa yhden huoltajan perheen verotusta kohdellaan
eri tavalla kuin kahden huoltajan perheen verotusta, jolloin myöskin
taloudellista liikkumavaraa verotuksen kautta voidaan perheisiin
ojentaa suoranaisen tulonsiirron, kuten kotihoidon tuen, ohella.
Stakesin selvitys on osoittanut, että yhä useampi
lapsiperhe on pudonnut köyhyysrajan alapuolelle ja heidän
toimeentulonsa yleensäkin on heikentynyt muihin kotitalouksiin
verrattuna. Yhteiskunnan tuki ei kaikissa tapauksissa riitä edes
elämän perustarpeiden tyydyttämiseen,
ja sehän on täällä kuultu tänä iltana
edellisen lakialoitteen kohdalla, joka varmasti perusturvaa ei tyydytä.
Kuten on todettu, nämä leikkaukset, jotka
olivat todella runsaita, saattoivat kohdistua samoihin perheisiin
hyvin raskaasti, jolloin sitten köyhyysloukku oli hyvin
monilla perheillä edessä. Samanaikaisesti perheissä,
joissa molemmat vanhemmat käyvät työssä,
kamppaillaan yhteisestä ajasta. Kaikista tavoitteista huolimatta
lapsiperheiden vanhemmat tekevät selvästi pidempää työpäivää kuin
lapsettomat parit. Perheillä ei ole ollut varaa sovittaa
työn ja perheen vaatimuksia tasapainoisesti omaan elämäntilanteeseensa. Hallituksen
teot perheen ja työelämän sovittamisessa
ovat jääneet vaatimattomiksi.
Mahdollisuus sovittaa perhe ja työ paremmin yhteen
on kotihoidon tuella, joka voi taata sen riittävän
tasoisena, että perheellä on valinnan mahdollisuus
ainakin silloin, kun lapset ovat pieniä, jommankumman vanhemman
jäädä kotiin hoitamaan lasta. Paineet
kotihoidon tukeen ovat nyt viime aikoina kasvaneet. Hiljattain ilmestyneen
Väestöliiton perhebarometrin mukaan vastaajat
pitivät juuri kotihoidon tukea yhtenä tärkeimpänä keinona
tukea lapsiperheitä. Eri kunnissa asuvat perheet vain ovat
keskenään eriarvoisessa asemassa, kun kunnat ovat
alkaneet jo käydä kauppaa lapsiperheistä omilla
kotihoidon tuen kuntalisillään. Tällöin
on vaarana, että juuri varattomat ja syrjäiset
kunnat jäävät toiseksi. Yhteisten pelisääntöjen
aikaansaaminen valtakunnassa loisi tasa-arvoa perheiden kesken,
mutta toisaalta se kaventaisi kunnallista itsemääräämisoikeutta
ja saattaisi johtaa alhaisimman mahdollisen tuen politiikkaan.
Arvoisa puhemies! Nämä perhebarometriin vastaajat
toivoivat enemmän joustoja työelämään.
Tähän saattaa olla vaikea vaikuttaa muuta kuin
lainsäädäntöteitse. Kotihoidon
tuki voisi olla nimenomaan tällainen joustoa tuova elementti.
Tässä suhteessa peräänkuulutamme
nyt, että se taso olisi sellainen, että se olisi
todellinen valinnan mahdollisuus perheille eikä tällainen kosmeettinen
porkkana.
Nyt tarvitaan kuitenkin monia muitakin toimenpiteitä yhteisen
ajan löytämiseksi lasten ja vanhempien kesken.
Tarvitaan asennemuokkausta myöskin työnantajien
taholla eli työnantajan sosiaalisen vastuun konkretisoitumista.
Vastapainona työnantaja saisi motivoituneen ja pitempään
jaksavan työntekijän. Asennevääristymiä voi
olla myös työntekijöillä. Työn
imu vie helposti mukanaan niin, että aikaa perheelle ei haluta
löytää. On tietenkin yksilön
oma valinta, jos hän haluaa uhrata kaikkensa työn
alttarille. Aika moni olisi kuitenkin valmis elämään
monipuolisemmin ja järjestämään
aikaa myöskin perheelleen ja lapsilleen, jos se vain taloudellisesti olisi
mahdollista. Kotihoidon tuen riittävä taso antaa
osaltaan mahdollisuuden perheille, jotka kamppailevat opintovelkojen
ja asuntolainojen kanssa, siihen että vanhemmat voivat
halutessaan hoitaa lapsiaan jonkin aikaa kotona itse.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten edellä ed. Hyssälä,
myös itse haluan korostaa aitoja valinnan mahdollisuuksia
lasten hoidossa. Tällä hetkellä kotihoidon
tuen tason takia ei ole todellista aitoa mahdollisuutta valita, miten
tai missä lapsia hoidetaan. Kotihoito on erityisesti pienten
lasten kannalta erittäin tärkeää,
ja muun muassa professori Liisa Keltikangas-Järvinen on
perustellut lapsen kehitysvaiheiden osalta sitä, miten
tärkeää on, että pieni lapsi
erityisesti saisi olla siellä kotona eikä aina
olisi pakollista se hoitoonlähtö muuallepäin.
On harmillista, että tässä salissa
ei ole näkynyt ketään hallituspuolueiden
edustajia keskustelemassa näistä tärkeistä perhepolitiikan
asioista. Siitä huolimatta haluan ottaa esille minua viime viikkoina
kummastuttaneen asian kokoomuksen osalta. Olen aina luullut, että kokoomus
kuitenkin, vaikka se on leikannut hallituksessa kotihoidon tukea,
siitä huolimatta kannattaisi kotihoidon tuen kehittämistä.
He ovat ottaneet viime kesänä puoluekokouksessaan
asiaan kantaa ja erityisesti heidän varapuheenjohtajansa
ed. Sarkomaa on pitänyt asiaa esillä, mutta pari
viikkoa sitten heidän puheenjohtajansa ministeri Itälä irtisanoutui
tästä kotihoidon tuen kehittämisestä. Hän
sanoi, että he eivät aio kasvattaa tulonsiirtoja
ja ainoa poikkeus heidän mielestään on
tämä lapsilisien mahdollinen korotus.
Haluan kyllä nostaa esiin ja kysyä sitä,
miksi kokoomus on tehnyt näin. Onko niin, että kokoomus
on niin huolestunut omasta tilanteestaan, että he haluavat
ripustautua SDP:hen ja myös pääministeri
Lipposeen tässä lapsilisäasiassakin?
Onko niin, kuin vanha sanonta sanoo, että "sano sinä peli,
niin minä valitsen kengät"? Nyt näyttää siltä,
että kokoomuksen osalta tämä liittyy
tähän lapsilisäasiaankin.
Mari Kiviniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä meillä on
käsittelyssä jälleen yksi erinomainen
keskustan perhepoliittinen aloite. On totta, että kotihoidon
tukihan on pitkälti keskustan luomus, ja on hyvä,
että olemme tälle järjestelmälle
saaneet kannattajia laajalti myös muista puolueista. Mutta
kyllä tuon kannatuksen pitäisi näkyä myös
teoissa, ei vain negatiivisesti leikkauksissa. Ei kotihoidon tukea
ole järjestelmällisesti kehitetty Lipposen ensimmäisen
eikä toisen hallituksen aikana, sitä on vain leikattu,
ja niin kuin täällä jo on todettu, on
aivan selkeästi uhkana se, että tämän
koko järjestelmän merkitys ja toimivuus pienenee
ja järjestelmä saattaa jopa romuttua, kun tuki
on aivan liian pieni. Vain silloin kun tuki on kunnollisen kokoinen,
niin kuin tässä lakialoitteessa esitetään,
vain silloin voidaan taata se, että se on todellinen vaihtoehto
perheille. Tämä kotihoidon tuen taso on kyllä yksittäisistä perhepolitiikan
asioista sellainen, josta olen saanut henkilökohtaisesti
oikeastaan eniten yhteydenottoja tämän ja viime
vaalikauden aikana. Siitä huomaa sen, että tämä on
erittäin tärkeä ja merkityksellinen tuki
perheille ja vaikuttaa heidän päätöksiinsä.
Tässä nykymuodossaan se ei ole se todellinen vaihtoehtoisten
valintojen takaaja.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite on todella
tärkeä, ja pidän sitä yhtä tärkeänä kuin
oli täällä tämä lapsilisiin
liittyvä ja äitiyspäivärahaan
liittyvä. Tämä on kuitenkin jäänyt
näihin kahteen muuhun verrattuna aina kolmanneksi tai sellaiseksi,
josta ei kuitenkaan ole ollut täyttä yksimielisyyttä.
Näin tapahtui muun muassa täällä jo
mainitusta Lapset elämänkoulussa -kansalaisvaltuuskunnan
kannanotosta keskusteltaessa: se ei ollut kovin selvää, että tämä on
se ykkös- tai kakkosasia, joka nostatetaan.
Nyt kuitenkin sekä me kristillisdemokraatit että keskusta
olemme täällä vahvasti tämän
takana ja toivomme, että tämä olisi se
asia, joka ymmärrettäisiin, ja nähtäisiin,
että sillä nimenomaan vahvistetaan sitä,
mitä jo yli 40 prosenttia lapsiperheiden vanhemmista toivovat,
että he voivat hoitaa lapsia kotona, että tämä todellisena vaihtoehtona
lasten hoidon yhteydessä mahdollistettaisiin. Nyt tiedämme
kaiken kaikkiaan, että nykyiset perhepoliittiset edut eivät
tue vanhemmuutta ja kotien hoivatyötä, ja nimenomaan
päiväkodin päivähoitopaikka
tulee kuitenkin yhteiskunnalle kalliimmaksi kuin tämä,
että lapset hoidetaan kotona.
Ajatellen sitä, mitä lapsi tarvitsee, perheyhteyttä,
perheessä olevaa aikaa, jotta niitä täällä moneen
kertaan mainittuja lasten pahoinvointiin liittyviä ongelmia
voitaisiin ennalta ehkäistä, näen, että kyllä kaikki
se, millä vahvistetaan kotona tehtävää työtä ja
koteja, on merkittävää, varsinkin kun
tässä yhteiskunnassa kokonaisuudessaan perhe on
toissijaistunut.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Laki lasten kotihoidon ja yksityisen
hoidon tuesta annetun lain 4 §:n muuttamisesta on varsin
aiheellinen. Tällähän ensinnäkin
halutaan korottaa kotihoidon tuen määrä 330
euroon ja yksityisen hoidon tuki 160 euroon 1.7.2003 alkaen. Näillä halutaan
luoda konkreettisia vaihtoehtoja ja valinnan vapautta lasten hoidon
järjestämiseen. Me tiedämme, että kodeissa
infrastruktuuri, jos näin kauniisti sanotaan, eli hoitotilat
ovat valmiina. Niitä ei tarvitse rakentaa sen erityisemmin,
ne on siellä kodeissa hankittuna, mitä tarvitaan.
Tämä on yhteiskunnan kannalta taloudellinen, tasa-arvoinen.
Tämä ulottuu kaikkialle ja on ennen kaikkea lapsen
kehityksen kannalta hyvin suotuisa hoitotapa.
Arvoisa herra puhemies! Toivon tälle aloitteelle menestystä jatkokäsittelyssä.
Keskustelu päättyy.