8) Hallituksen esitys laiksi päästökauppalain
muuttamisesta
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Päästökauppa on
ongelmallinen suomalaiselle perusteollisuudelle. Tämä lienee
tullut kaikille selväksi, ainakin kun kuuntelee niitä puheenvuoroja,
mitä tässä salissa käytettiin
muun muassa lain ensimmäisessä käsittelyssä.
Tämä ongelma liittyy siihen, että nykyinen
päästökauppalaki ei huomioi sitä,
että Suomessa prosessiteollisuudessa on tehty jo paljon
toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi
ja näitä ei huomioida, näitä toimenpiteitä, päästökauppajärjestelmässä.
Toinen ongelma on se, että läheskään
kaikki maat eivät ole päästökaupan
piirissä, ja tämä aiheuttaa puolestaan
niin sanottua hiilivuotoa, joka tarkoittaa sitä, että teollisuutta
siirtyy maastamme ja muualtakin, missä on päästökauppavelvoite
olemassa, niihin maihin, joissa ei ole minkäänlaista
päästökaupparajoitusta. Tämän
takia tämä nykyinen laki pitäisi muuttaa
toisenlaiseksi.
Arvoisa puhemies! Ed. Tynkkynen vähätteli tätä hiilivuotoa
lain ensimmäisessä käsittelyssä. Hän
viittasi siihen, että se on kovin pieni. En ole ihan varma,
mutta hän puhui aivan muutamasta prosentista. Minusta ei
ole syytä nyt, kun päästöjä pitäisi
kaikin keinoin vähentää, vähätellä myöskään
tätä hiilivuotoa. Tällä hiilivuodolla
me menetämme mahdollisesti — jos ei nyt, niin
tulevaisuudessa tämä uhka on olemassa — teollisuutta
muualle ja sitä kautta tärkeitä perusteollisuuden
työpaikkoja. Mainitsen tässä vain esimerkkinä Rautaruukin
Raahen terästehtaan. Siellähän tuotetaan
terästonni huomattavasti vähemmillä päästöillä kuin
monissa kilpailijamaissa, eli siellä tuotettua yksikköä kohti
päästöt ovat vähäisemmät
kuin muualla. Nyt pitäisi tässä päästökaupassa
kiinnittää huomio siihen, että olipa tuotanto
ja tuote mikä tahansa, pitäisi pyrkiä sellaiseen
päästökauppaan, että se tuote
tehdään mahdollisimman vähillä päästöillä.
Niitä laitoksia, jotka tekevät näitä tuotteita
vähillä päästöillä,
ei saisi rangaista päästökaupalla niin
kuin tänä päivänä tehdään.
Arvoisa puhemies! Ihan tästä syystä johtuen ehdotankin,
että eduskunta hyväksyy lausuttavaksi seuraavaa:
"Eduskunta edellyttää, että Suomen
tulee vaikuttaa kaikin tavoin Euroopan unionissa siihen, että päästökauppajärjestelmää
kehitetään
sellaiseksi, että se ottaa huomioon ympäristötehokkuuden,
aikaisemmin tehdyt päästöjen vähennykset
ja ennen kaikkea tuotettua yksikköä kohden aiheutetut
päästöt."
Eli tämän kait pitäisi olla oleellista,
siis todellisten päästöjen vähentämisen,
eikä kikkailun päästökaupalla
tai sillä, että alettaisiin jopa huutokaupata
näitä päästöjä.
Kyllä minun mielestäni päästöt
ovat jotakin muuta kuin tällaista kauppatavaraa, jos halutaan
todella tuloksia saada aikaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Kun päästökauppasysteemi
on otettu sellaiseksi keskeisimmäksi päästöjen
vähentämismekanismiksi Suomessakin ja EU:ssa,
niin olisi tietysti tärkeätä, että se
olisi myös toimiva. Nyt kuitenkin näyttää siltä,
että hiilitonnin hinta on mennyt niin matalaksi, että itse
päästökauppa ei enää välttämättä ohjaa.
Se on hankala tilanne, olkoon kuka tahansa mitä mieltä vain
sitten itse päästökaupasta, jos tämä on
kuitenkin se mekanismi, millä pitäisi pudottaa
päästöjä. Ainakin yksi syy tähän
on se, että komissio on antanut aika vapaamielisesti näitä päästöoikeuksia.
Niitä on yllin kyllin, ja näin ollen hinta putoaa.
Ei ole niin, että ainoastaan EU on mukana päästökaupassa.
On myös muuta päästökauppaa muun
muassa Yhdysvalloissa Yhdysvaltain ja Kanadan välillä.
Yhdysvalloissa on yhdeksän osavaltiota, joissa on tietynlainen
päästökauppajärjestelmä.
Myös suuret kaupungit ovat mukana tässä järjestelmässä.
Mitä tulee ed. Valppaan lausumaehdotukseen, totean,
että ympäristövaliokunnassa ainakin kaikki
ryhmät ovat olleet sitä mieltä, että päästökauppajärjestelmää pitää kehittää.
Se on todettu tässä lausumaehdotuksessa. Ed. Valpas sanoo,
että sitä pitää kehittää sillä lailla,
että se ottaa huomioon ympäristötehokkuuden,
aikaisemmat päästövähennykset,
siis sen historian, entistä tehokkaammin — tähänkin
saakka se on otettu jotenkin huomioon — ja ennen kaikkea tuotettua
yksikköä kohden aiheutetut päästöt. Tämä viimeinen
on sinänsä järkeenkäypä asia,
ja tässä mielessä voin kannattaa ed.
Valppaan esitystä.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Vieläkin kannattaa puhua päästökaupasta
ja energiaratkaisusta. Se on tämän eduskunnan
tärkeimpiä asioita, ja niin oli viime eduskuntakaudellakin,
kun energiasta tehtiin ratkaisu. Se oli viime eduskuntakauden tärkein
asia, kun energiaratkaisu tehtiin. Valitettavasti se vaan tuli nyt
liian myöhään. Se olisi 1990-luvun alkupuolella
pitänyt tehdä, ja vastuun kantavat ne, jotka silloin kaatoivat
sen energiaratkaisun. Nyt olisi paljon enemmän liikkumavaraa
päästökaupassa ja teollisuus saisi aikaa
sopeutua tilanteeseen. Nyt on nähtävissä,
että teollisuus lähtee niihin maihin, missä voi
surutta päästää rauhassa ilmakehään päästöjä,
ja tämä ei ole kyllä näin globaalissa mittakaavassa
oikein. Kaikkien pitäisi tähän sitoutua,
ja EU:n pitäisi nimenomaan nyt toimia niin, että USA,
Kiina, Intia, Brasilia, nämä suuret maat, saataisiin
Kioton sopimukseen mukaan, ja yhdessä pitäisi
tehdä päästöjen suhteen töitä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan alun perin tähän päästökauppaan
Suomen ei olisi pitänyt lähteä mukaan.
Osa meistä täällä eduskunnassa
oli järkeviä kansanedustajia, kun siitä äänestettiin
tässä. Nimittäin eihän päästöillä pidä lähteä käymään
kauppaa, vaan päästöthän pitää saada
kuriin, mikä tarkoittaa normituksia sillä tavalla,
että ei saa tupruttaa ilmaan niin paljon, mitä nyt
tuprutetaan. Sitten toisaalta ne rahat, mitä käytetään
päästökauppaan, pitäisi käyttää niiden
tekniikoiden kehittämiseen, miten nämä hiilidioksidipäästöt
otetaan talteen sieltä piippujen päistä,
miten ne siepataan niin kuin jemmaan ja miten pannaan pakettiin
ja mitä niille sitten tehdään.
Kyse on siitä, jotta jos aikanaan jätevesien osalta
olisi lähdetty samaan kauppaan, niin mahtaisi olla aika
likaiset nuo meidän järvet ja meret, olisi lähdetty
käymään kauppaa sillä, jotta
on oikeus laskea jotain järviin ja vesiin. Tässä on
vähän saman sukuisesta asiasta kyse, ja sen takia minusta
meidän pitäisi saada jotenkin ratkaistua tämä homma,
miten satsataan Suomessa siihen teknologiaan, niihin järjestelmiin,
jotta nämä päästöt
saadaan yksinkertaisesti kuriin ja sieltä kautta voidaan
myydä myös muihin maihin, koko maailmaan, sitä tietotaitoa.
Sen jälkeen minä väitän, jotta
joka paikassa nauretaan tälle päästökaupalle.
Siihen voi olla kymmenen vuotta aikaa, kun tämä naurunaihe
voi olla jo aiheellinen.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä päästökauppa
on tärkeä asia, ja nyt me odotamme jännityksellä sitä,
mitä Yhdysvaltain presidentti tänään
kansakunnan tila -puheessaan tuo USA:n mahdollisena panoksena tähän
ilmastonmuutokseen, koska nyt näissäkin puheenvuoroissa
on todettu ja eduskunta yksimielisesti energia- ja ilmastoselontekomietinnössä,
ponsissa, hyväksyi sen, että Suomi on aktiivinen
sen suhteen, että kaikki maanosat saadaan mukaan, ja niin
kuin täällä on oikein korostettu, ei
riitä vain Euroopan unioni, jossa on kuitenkin aika pieni
osa, mutta tärkeä osa, koko teollisuudesta. Suomessahan
tämä koskee noin 600:aa laitosta. Ongelma on niin
Suomessa, Venäjällä, Euroopassa kuin
maailmassa yleensäkin, että näitä voittoja
tai rahaa ei käytetä riittävästi
investointeihin, niin että me saisimme sellaisia päästöttömiä erilaisia
vaihtoehtoja käytännössä kuin
tarvittaisiin.
Tässä talousvaliokunnan mietinnössä on
tuotu esiin se yksi tärkeä näkökulma,
joka nyt meidän energiapolitiikassamme on entistä keskeisempi,
ja se on tämä maakunnallinen ja koko maan kattava
näkökulma. Nyt täällä on
tietysti keskitytty tähän, voi sanoa, Helsingin
näkökulmaan ja valtioneuvoston näkökulmaan,
millä tavoin näihin päästökaupan
ongelmiin pitää puuttua maailmanlaajuisella tasolla.
Se on tärkeä näkökulma, mutta
nyt kun tätä taakanjakoa on viety alaspäin,
monet maakunnalliset energiayhtiöt tai maakunnalliset toimijat
ovat joutuneet kohtuuttomaan tilanteeseen tai ovat joutumassa kohtuuttomaan
tilanteeseen. Tämä näkökulma
nimenomaan meidän kansanedustajien on nyt tuotava täällä entistä enemmän
esiin, koska nyt tässä on ilmennyt se, että kauppa-
ja teollisuusministeriössä ei ole sellaista maakunnallista
näkökulmaa ihan noin itsestään.
Siihen ei kyllä edes yksi aktiivinen ministerikään
riitä, vaikka koettaisi tätä tehdä.
Samaten talousvaliokunnassa nyt pontena, joka tulee eduskunnan
varmastikin yksimielisesti hyväksymäksi, on kaukolämmön
asema juuri tästä maakunnallisesta näkökulmasta.
Suomen kerrostaloista 90 prosenttia on kaukolämmön
piirissä, ja tämän päästökaupan
yhteydessä kaukolämpö on se yksi sektori,
joka on jäänyt jalkoihin. Koko Suomen lämmityksestä 50
prosenttia on kaukolämpöä.
Ja nyt näitten hintojen kohoamista nyt esimerkiksi
tänä päivänä voidaan
myös jännityksellä odottaa, mikä tulee
olemaan sähkön hinta, jos tässä kaikki
kapasiteetti käytetään, ja millä tavoin
Venäjä reagoi ja millä tavoin Ruotsi
ja mikä on tämä kokonaistilanne, kun
pakkaset ovat nyt jonkin verran kovempia kuin ovat tässä tähän mennessä olleet.
(Puhemies koputtaa) Kaiken kaikkiaan tämä mietintö on
sen verran hyvä, että tällaisia ponsia
ei nyt tässä kyllä tarvita.
Heikki A. Ollila /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Skinnarin puheenvuoro oli erittäin
hyvä perustelu tämän ponnen hyväksymiselle.
Hämmästyttävää kyllä,
hän itse päätyi sitten toisenlaiseen
johtopäätökseen, mutta joskus politiikassa
logiikka saattaa heittää. Varhaisten toimien huomioon
ottamatta jättäminen on Suomen kannalta ilman muuta
epäoikeudenmukaista päästökauppajärjestelmässä.
Ja kuten täällä on todettu, päästökauppa
aiheuttaa myös vuotoa ja sitä kautta vesittää päästökaupan
sinänsä hyvää tarkoitusta, ja minusta
näitä korjauksia tähän tarvitaan,
joihin tämä ponsi viittaa. Siinä mielessä pidän
tämän ponnen hyväksymistä tarpeellisena
ja toivon, että ed. Skinnarikin vielä omaa kantaansa
tässä asiassa harkitsee.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Valpas aiemmin väitti, että päästökauppalaki
ei huomioi tehtyjä päästövähennyksiä prosessiteollisuudessa,
mutta itse asiassa päästökauppalaki juurikin
päästökauppasektorin sisällä jakaa
taakan niin, että prosessiteollisuus pääsee meillä vähimmällä,
ja se on aivan oikea ratkaisu.
Ed. Valppaan mukaan olisin myös vähätellyt hiilivuotoa.
En koe vähätelleeni sitä. Toin vain esiin
niitä tutkimustuloksia, joita hiilivuodosta EU-tasolla
on. Sen sijaan julkisessa keskustelussa usein esitetään
villejä, täysin perustelemattomia väitteitä hiilivuodon
suuruudesta. Jopa väitetään, että hiilivuoto
mitätöisi päästökaupan
päästövähennystehon, kykenemättä osoittamaan
yhtäkään tutkimusta tai vakuuttavaa lähdettä tälle väitteelle.
Vähän jäin ihmettelemään
sitä, kun ed. Esa Lahtela oli toisaalta huolissaan suomalaisesta teollisuudesta,
sen pärjäämisestä, ja toisaalta vaati
päästökaupan sijaan normeja päästövähennyksiin.
Kuitenkin, jos kysyy keneltä tahansa ekonomistilta, vastaus
on se, että päästökauppa on
juurikin taloudellisesti tehokkain tapa vähentää päästöjä ja
kaikki sen vaihtoehtoiset keinot ehkä verotusta lukuun
ottamatta lisäävät päästöjen
vähentämisen kustannuksia teollisuudelle. Eli
se, että päästökaupasta luovuttaisiin
ja samoihin päästövähennyksiin
pyrittäisiin muilla keinoilla, vain vaikeuttaisi tätä teollisuuden
päästövähennystaakkaa ja lisäisi
siihen kohdistuvaa kustannusrasitetta. Sen takia päästökauppa
on myös Suomen talouden ja Euroopan kilpailukyvyn kannalta
perusteltu tapa edistää päästövähennyksiä.
Unto Valpas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tynkkyselle: Mehän kuuntelimme
muun muassa terästeollisuuden ja muunkin teollisuuden edustajia
valiokunnassa, ja kyllähän siellä tuotiin
esille tämä huoli, että prosessiteollisuus
ei saa riittävästi ... että jos on kysymys
siitä, että prosessiteollisuus haluaa lisätä tuotantoaan,
jolloin prosessi vaatii enemmän hiilen käyttöä,
koska se hiilen käyttö on kuitenkin välttämättömyys
siinä prosessissa, niin tällaisissa tapauksissa
tämä päästökauppa on
tietynlainen rajoite, me emme pysty täällä lisäämään
tätä perusteollisuutta. Ainakin tämä huoli
on sieltä tuotu.
Kyllä ed. Tynkkynen mielestäni ensimmäisessä käsittelyssä toi
sen esille, että tämä hiilivuoto ei ole
merkittävä. Kyllä minusta, jos ajatellaan, että vaikka
se ei olisi kuin prosentti, kaksi, niin jos se kohdistuu meidän
maahamme, se on erittäin merkittävä vuoto.
Ja jos se ei tänä päivänä kohdistu,
niin se kohdistuu tulevaisuudessa, ellemme me korjaa tätä epäoikeudenmukaista päästökauppalakia,
ja siitä minusta nyt on kysymys.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Olen ed. Valppaan kanssa täysin
samaa mieltä, että tämä päästökauppa
on epäoikeudenmukainen Suomelle, enkä lähde
toistamaan niitä syitä. Me varmaan tiedämme
ne kaikki. Vuosi 1990 ei ollut meille otollinen.
Mitä tulee ed. Valppaan lausumaehdotukseen, pidän
sitä hyvänä ja kannatettavana. Toisaalta
kun puhutaan päästökaupasta, toistan
sen, mitä viime viikolla totesin: Päästökaupan
tulisi olla mielestäni maitten välistä kauppaa
eikä yritysten välistä kauppaa, jolloin
maakohtaisesti, esimerkiksi Suomen sisällä, yritykset
maksavat päästöoikeuksistaan johonkin
pooliin, josta sitten Suomi ostaa niitä päästöoikeuksia,
ja tällä tavalla vältettäisiin,
että ne rahat siirtyisivät vääriin
taskuihin. Kun rahat maksettaisiin tällaiseen pörssiin,
niin silloin ne voitaisiin myös rahastoida ja sen rahaston
varat käyttää sillä tavalla,
että sillä kehitetään sellaista
päästötöntä energiamuotoa,
mihinkä nyt ei tunnu olevan varaa. Silloin minusta tämä päästökauppa
palvelisi juuri oikein niitä tarkoitusperiä, mihin
sillä tähdätään.
Olen samaa mieltä siinä, että päästökauppa
on tehokas väline, mutta ei nykymuodossaan. Silloin, kun
se kattaa vain Euroopan, se tosiaan aiheuttaa näitä hiilivuotoja
muualle, kuten ed. Valpas toi esille, enkä lähde
väittelemään niistä prosenttiluvuista.
Se, että prosentti tai kaksikin vuotaa tästä ulos
ja menee vääriin taskuihin, on väärin.
Sen pitää mennä siihen, että kehitetään
uusia energiamuotoja, eikä välikäsille,
jottei heidän pankkitilejään lihoteta
sillä.
Sitä meidän hyvää ponttamme
tässä laissa ed. Skinnari oli myös mukana
hyväksymässä. Minua pikkusen oudoksuttaa,
että hän nyt ottaa etäisyyttä siihen.
Tämä ponsihan lähtee siitä,
että meillä Suomessa on suuri potentiaali nimenomaan
talojen lämmitysten kohdalla, ja nyt, kun noin puolet taloista
ei ole kaukolämmön parissa, pitää ensinnäkin
kaukolämmön osuuteen kiinnittää huomio,
pitää kannustaa ihmisiä siirtymään kaukolämpöön.
Mutta toisaalta kaukolämpöön ei ole mahdollista
siirtyä kaikkialla, ja silloin meidän tulisi kannustaa
siihen, että käytetään maalämpöä,
käytetään ilmapumppuja ja pellettilämmitystä,
sellaisia energiamuotoja, jotka toisaalta ovat päästöttömiä tai
vähäpäästöisiä ja
toisaalta ovat kotimaisia.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Bioenergian laajamittaisempi käyttöönotto
on yksi vastaus tähän päästöjen
vähentämiseen. Se, että nyt käytössä oleva
päästökauppamalli ei välttämättä toimi
hyvin Suomessa sen paremmin kuin koko unioninkaan alueella, on varmaan
seurausta siitä, että hypättiin tuntemattomaan,
ei esimerkiksi EK antanut siunaustaan tälle päästökauppalaille
viime kaudella, vaan esitti hyvin voimakasta kritiikkiä.
Täällä jo todettiinkin, että tämä taakanjakovuosi, perusvuosi
1990, oli Suomelle epäedullinen.
Suomi oli syvässä lamassa silloin. Meillä ei
ollut tuotantoa. Nyt kun elämme noususuhdannetta, pitää saada
lisää vauhtia, lisää päästöoikeuksia.
Viime kaudella kyllä sovittiin, että esimerkiksi
Outokummun Tornion terästehtaille tullaan turvaamaan toimintaedellytykset
niin, että ne voivat nostaa tuotantoaan, koska niillä oli tarvetta
siihen. Niin myöskin hallitus on toiminut, että on
ostanut ulkopuolelta päästöoikeuksia ja
näitä on näin perusteollisuudelle jaettu.
Jari Leppä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ihmettelen äskeistä ed. Saarikankaan
puheenvuoroa ja sitä kokoomuksen linjaa, että te
olette valmiit tähän pooliin, niin kuin kuvasitte,
keräämään rahaa, mikä on
asiallisesti ottaen aivan sama asia kuin teidän vastustamanne
windfall-voittojen verottaminen. Miten te nyt perustelette tätä asiaa?
Joka tapauksessa maksaja on sama näissä kummassakin.
Eihän tässä ole mitään
järkeä tässä kokoomuksen linjassa. Yrittäkää nyt
päättää, mitä teette.
Martin Saarikangas /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Nyt ed. Lepällä menevät
kyllä nämä konseptit pahasti sekaisin.
Nimittäin, kun puhutaan windfall-voitosta, silloin lähdetään
siitä, että esimerkiksi Fortum on investoinut
ostamalla vesivoimaa ym. ja nyt he tuottavat voittoa ja sitä pitäisi
sitten verottaa windfall-voittona. Nyt minä lähden
siitä, että jokainen yritys Suomessa, jonka on
pakko ostaa päästöoikeuksia pärjätäkseen
päästökaupassa, sen sijaan, että se
ostaa niitä yrityksistä Venäjällä tai
Puolassa, jossa todennäköisesti raha saattaa mennä nahkaisen
takin taskuun, se ostaa niitä Suomen valtiolta. Suomen
valtio ostaisi Venäjän valtiolta eikä herra
nahkatakilta, ja näin kerätyt rahat kerätään
pooliin ja rahastoidaan.
Nyt, ed. Leppä, kehotan pikkuisen ajattelemaan.
Jari Leppä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En vieläkään ymmärrä,
miksi se on joku eri taho, joka sen rahan maksaa. Se on sama taho,
ed. Saarikangas, joka sen rahan maksaa. Kun te sanotte, että se
menee nahkatakkisten piikkiin ja nahkatakkisten taskuun, niin silloinhan
on yrityksen itsensä määrättävissä ja
päätettävissä, keneltä sen
ostavat, eikä suinkaan niin kuin te esitätte,
että se olisi valtion tehtävänä, joka
sitten keräisi pooliin sen saman rahan.
Martin Saarikangas /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Minun täytyy ilmeisesti vääntää rautalankaa
ed. Lepälle, on tuolla pakissa mukana. Kysymyshän
on siitä, että jos yritys a ostaa yritykseltä b
jotain, niin yritys b:hän voi käyttää ne
rahat millä tavalla tahansa ilman, että yhtään
senttiä menee siihen kehitykseen, jolla päästötöntä energiaa
luodaan. Jos yritys a Suomessa ostaa valtiolta, valtio voi silloin huolehtia.
Se on valtioiden välinen sopimus, jossa yksittäinen
rahanahne kerääjä ei saa rahaa, vaan
raha menee tähän päästöttömän
energian tuottamiseen. Rautalanka löytyy tuolta eteisestä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! En nyt puutu tähän edustajien
Saarikangas ja Leppä väliseen nahkatakin väri
-keskusteluun, sen sijaan muutoin tähän asiaan
kyllä. Keskustelun ytimessähän on tämä ed.
Valppaan ponsiesitys. Muutama tämmöinen havainto
tästä.
Ensinnäkin johdannoksi sanon sen, että olen ed.
Valppaan kanssa aivan samaa mieltä siinä, että se
kaikki mukaan päästövähennyksiin -henki,
jonka hän toi esille, on tietysti täysin oikea.
Se on kiistaton ja puolustettava tavoite kaikissa olosuhteissa ja
kaikilla mekanismeilla.
Mutta sitten se, mitä, arvoisa ed. Valpas, esitätte
tässä, on, että kehotatte vaikuttamaan
kaikin tavoin Euroopan unionissa. Siihen liittyvät nyt
sitten ed. Ollilan puheenvuoro ja myöskin kokoomuksen muut
puheenvuorot, joissa asetuttiin kannattamaan tätä pontta,
ja nimenomaan ed. Saarikangas toi esille sen, että tämän
pitäisi ollakin valtioitten välistä päästökauppaa.
Siis toisin sanoen onko tässä nyt niin, että olette
yhteisesti sitä mieltä, että se on toisaalta
Euroopan unionin sisällä valtioitten välistä kauppaa
ja sitten sen lisäksi universaalisti maapallon valtioitten
välistä kauppaa? Tässä suhteessa
tässä on semmoista osoitteettomuutta ihan hivenen,
joka ei nyt sinänsä mitätöi
tätä hienoa ideaa ja ajatusta saada tehdä politiikkaa,
koska vaalitkin lähestyvät ja pitää kaikki
mahdolliset teoreettiset paikat käyttää tehdä hyvää politiikkaa.
(Ed. Ollila: Siltä kuulostaa!) — Tässä nyt
ei, ed. Ollila, pinnoja kyllä tällä puheenvuorolla
tule miltään foorumilta, se on ihan varma asia.
Toisekseen sitten näistä kolmesta kohdasta.
Ympäristötehokkuus: Aivan oikein, se on asiassa
sisässä koko ajan niin perustavaa laatua olevalla
tavalla, että jos ei se ole tässä mukana,
oli kyse valtioista tai yrityksistä, niin eihän
siinä ole mitään ituakaan. Tämä on
niin sanotusti itsestäänselvyys, tai sitten tässä ei
ole olennaisesta asiasta kysymys ollenkaan.
Sitten aikaisemmin tehdyt päästöjen
vähennykset: Niin kuin ed. Tynkkynen puheenvuorossaan totesi,
niin nehän on siis kansallisesti jo yritetty saada siihen
järjestelmään mukaan. Näin minä olen
tämän asian ymmärtänyt, ja sinänsä ihan
hyvä homma, että ne ovat tällä tavalla
kuvassa mukana. Siinä tietysti sitten osoite on KTM Euroopan
unionissa, ed. Valpas, KTM, jolleka tämä viesti
on tarkoitettu välitettäväksi.
Sitten ennen kaikkea tuotettua yksikköä kohden
aiheutetut päästöt: Tämän
minä ymmärrän tietysti tässä erityistapauksessa
Rautaruukki Oyj, Ruukki, Raahen tehtaan tapauksen kohdalla. Näin
se kehotetaan nykyisin ilmoittamaan. Yleensä pyritään
lyhentämään nimiä, mutta Raahessa
päin nimet kaikki pidentyvät aina noin viikoittain.
Sitten, arvoisa puhemies, vielä muutama näkökohta
näistä aikaisemmin tehdyistä vähennyksistä.
Jatkossa toivoisi, että selvitettäisiin, ovatko
ne firmakohtaisia, kun nyt puhutaan vain vuodesta 1990. Puhutaanko
firmakohtaisesti vai mistä puhutaan ylipäätään?
Jos tämmöiset ponnet ovat sitten vakavasti tarkoitetut,
niin silloin voisi tämän asian ottaa huomioon.
Sitten se asia, jossa minä nyt olen sitten pikkuisen
eri mieltä ed. Valppaan kanssa, kun hän kritisoi
voimakkaasti huutokauppaa: Minusta nyt, jos kansallisesti ruvetaan
jakamaan näitä päästöoikeuksia,
olisi kyllä pitänyt ainakin se 10—15
prosenttia huutokaupata ehdottomasti, koska ideanahan minun ymmärtääkseni
tässä on nimenomaan pitää markkinataloudessa
markkinat ja markkinatalous mukana. Nyt se tuli oikein.
Unto Valpas /vas(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Ed. Pulliainen käytti ihan hyvän
puheenvuoron ja tarkensi joitakin kohtia. Voi olla, että olemme
vielä joistakin kohdista eri mieltäkin, mutta
se nyt ei ole pääasia.
Minusta se on pääasia, että päästökaupalla tänä päivänä keinotellaan,
ja se kai on käynyt ja tullut kaikille selväksi.
Tämä lausumahan lähtee siitä,
että tämä keinottelu saadaan loppumaan, olipa
se sitten vaikka huutokaupan muodossa. En hyväksy tätä keinottelua,
jossa jotkut rikastuvat tällä päästökaupalla.
Mitä tulee tähän, että EU:n
pitää kaikin tavoin vaikuttaa, niin voidaan ainakin
EU:n sisällä tämä päästökauppa
saada oikeudenmukaisemmaksi. Sehän lähtee vain
siitä, että kun tuotetaan joku yksikkö,
niin siinä ne päästöt ovat mahdollisimman
vähäisiä.
Toinen ongelma tietenkin on tämä maailmanlaajuinen,
että kaikki pitäisi saada mukaan. Eihän
muuten toimi tämä koko päästökauppa,
elleivät kaikki maat ole siinä mukana, Yhdysvallat erityisesti.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Siinä suhteessa ed. Valpas on aivan
oikeassa, että tämä on aivan oikea hetki
käydä tämä keskustelu näistä asioista
tulevaisuutta varten, koska tässä sitten eduskunnat vaihtuvat
ja hallituksetkin sitä myötä vaihtuvat. Nythän
nämä viestit pitää kerätä,
jotka nyt ovat ihan oikeassa paikassa. Ed. Valpas on tässä täysin
oikeassa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Silloin kun Kiotossa 1997 päästökaupasta päätettiin,
niin ensinnäkin Yhdysvallathan oli ottanut sen ehdoksi,
että se lähtee Kioton sopimukseen mukaan. EU vastusti
päästökauppaa. Nyt päästökauppaa
on ja Yhdysvallat on tiukasti Kioton sopimuksen ulkopuolella. Näin,
tällä tavalla tilanteet muuttuvat. Onko sitten
tällä hetkellä päästökauppa
hyvä vai huono? Totean, että se on siis realiteetti
ja sen pitäisi toimia. Nykyisillä päästöhinnoilla
se toimii huonosti. Ei se hinta sillä hiilidioksiditonnilla
voi olla todella niin alhainen, ettei sillä ole ohjaavaa
vaikutusta.
Tässä tietysti on ollut tilanne se, että päästöoikeuksia
komissio on EU:n sisällä myöntänyt
hyvin vapaamielisesti. Toisaalta täällä jo
viitattiin siihen, että Suomen hallitus on hankkinut ja hankkii
päästöoikeuksia. Se on hivenen hankalaa
siinä mielessä, että meidän
toimijoiden pitäisi tietysti todellisia päästöjä vähentää.
Kaikkia päästötavoitteita ei voi saavuttaa
vain niin, että ostetaan nimenomaan päästökaupan
kautta tai hankitaan Kioton kahdella muulla mekanismilla näitä päästöoikeuksia,
vaan pitää tehdä aitoja vähennyksiä.
EU:n linja on se, että vähintään
puolet päästövähennyksistä kansallisella
tasolla pitää olla näitä aitoja
päästövähennyksiä eikä sitten
ostettua oikeutta.
Mutta ed. Valppaan ponteen vielä se, että tämä on
helppo hyväksyä niiden kaikkien, jotka hyväksyvät
mietinnön, koska ympäristövaliokunnan
lausunto, joka on tämän mietinnön liitteenä, nimenomaan
sisältää nämä ed. Valppaan
sanamuodot. Ainut, missä hän on sitten ollut enemmän
yksilöllinen, ovat nämä tuotettua yksikköä kohden
ajatellut päästöt, mutta nämä muut
ovat täällä luettavissa valiokunnan lausunnosta,
joka ei ollut siis yksimielisesti hyväksytty, siinähän oli
ed. Valppaan eriävä mielipide. Kuitenkin tämä hänen
nyt täällä oleva lausumaehdotuksensa
on sanamuodoltaan ja ajatukseltaan aivan sama kuin ympäristövaliokunnan
enemmistön selkeä kanta.
Muutenkin valiokunta kiinnitti huomiota myös hiilivuodon
mahdollisuuteen ja siihen uhkatekijään, mikä siihen
liittyy. Mutta tämä hiilivuoto nyt ei ole kuitenkaan
se päällimmäisin asia, vaan päällimmäisin
asia on vähentää hiilidioksidipäästöjä,
ja samalla on muistutettava siitä, että 2008,
siis ensi vuonna jo, Kioton sopimus astuu voimaan ja silloin tämä päästökauppa
ei ole vain Euroopan unionin sisäistä, siinä on
mukana Japani esimerkiksi, siinä on mukana moni muu toimija,
Kanada jne., jotka ovat merkittäviä hiilidioksidipäästäjiä,
tuottajia ja jotka ovat mukana nimenomaan Kioton sopimuksen
päästökaupassa.
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kun viime eduskuntakaudella päästökauppalainsäädäntö hyväksyttiin,
niin on valitettavaa nyt todeta, että ne uhkakuvat, jotka
silloin tulivat yrityksiltä, ovat toteutuneet. Päästökauppa
on selvästi ollut nostamassa sähkön ja
lämmön hintaa. Se on valitettava tosiasia, ja
myöskään se ei ota huomioon parhaalla
mahdollisella tavalla niitä yrityksiä, jotka ovat
kehittäneet omaa toimintaansa, niin kuin tässä ed.
Valppaan ponnessa todetaan.
Otan esimerkin. Mielestäni se on yksi parhaista. Mikkelin
kaupunki on ollut edelläkävijä uusiutuvien
energioiden käytössä sekä kaukolämmössä että sähkössä.
Sataprosenttisesti koko kaukolämpö ja valtaosa
käytettävästä sähköstä tuotetaan
Etelä-Savon Energian tuotantolaitoksessa, joka käyttää uusiutuvia
energialähteitä, ja tätä on
tapahtunut vuodesta 1990 lähtien. Laitosta on kehitetty.
Sen tehoa on lisätty, viimeksi erittäin monilla
kymmenillä miljoonilla euroilla viime vuoden aikana. Silloin
kun mitattiin siellä nämä perusteet,
jotka päästökaupalle tulivat, ne olivat
erittäin epäedulliset, tehot olivat korkeat, ja
nyt pitäisi tämän laitoksen vähentää päästöjä tilanteessa,
jossa ei ole mitään edellytyksiä, ja joudutaan
ostamaan lisää päästöoikeuksia
laitokselle, joka täyttää mitä parhaalla
mahdollisella tavalla ne kriteerit, joita etsitään
juuri bioenergian hyväksikäytössä.
Tämä on todella suuri epäkohta, ja
hämmästelen sitä, että hallitusryhmät
eivät halua nähdä tällaista
pontta, jolle löytyy konkreettinen todistus. Menkööt
katsomaan ja keskustelemaan esimerkiksi Etelä-Savon Energian
kaikkien niiden henkilöiden kanssa, jotka ovat luottamustehtävissä tai
virkatehtävissä tässä yhtiössä,
joka on erittäin moderni ja jota kehitetään
jatkuvasti, ja joka tuottaa erittäin edullista lämpöä ja
sähköä. Se voisi tuottaa paljon edullisemmin,
mutta maksetaan ihan turhista päästöistä.
Minä ilomielin olen kannattamassa ed. Valppaan pontta.
Se on juuri sitä, mistä viime viikolla toimitusjohtaja
soitti, että olette te aika tyhmiä, kun teette
tämmöisiä lakeja ettekä ota
huomioon niitä toimenpiteitä, mitkä on
aikanaan tehty.
Jari Leppä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Nepponen on täysin oikeassa siinä kritikoinnissaan
päästökauppalakia kohtaan, jonka hän
kuvasi Mikkelin Pursialan voimalaitoksen kautta. Se on juuri näin,
niin kuin hän sanoi.
Ongelmaksi tässä on tullut se, mihin kohdalle vedetään
se viiva näiden varhaisten toimenpiteiden osalta. Se on
vedetty nyt niin pitkälle taaksepäin kuin se on
ollut käytännössä mahdollista.
Se on kuitenkin vieläkin Pursialaa ajatellen liian lähellä,
koska siellä on aloitettu todella erittäin aikaisessa
vaiheessa nämä toimenpiteet.
Maija Rask /sd:
Arvoisa puhemies! Suomi osti päästöoikeuksia
viime vuoden marraskuussa noin 8 megawatin edestä. Tuolla
päästöoikeudella ja rahalla on tarkoitus
rahoittaa Kiinassa vesivoimalan rakentamista.
Arvoisa puhemies! Minä en tietenkään
vastusta päästökauppajärjestelmää.
Se on hyvä järjestelmä, ja mielestäni
ed. Tynkkynen äsken perusteli sitä erittäin
ansiokkaasti.
Arvoisa puhemies! En tietenkään vastusta myöskään
vesivoiman rakentamista, en edes Kiinassa, mutta sitä minä ihmettelen,
miten on niin mahdotonta rakentaa uutta vesivoimaa Suomessa. Meillä on
rakentamatonta vesivoimaa Suomessa noin 2 100 megawatin
edestä ja suojelemattomissa vesissä sitä on
noin 660 megawatin edestä, joka on noin yhden ydinvoimalan
verran.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä on erittäin
mielenkiintoinen puheenvuoro ed. Raskilta sen takia, että tuossa
mainitussa megawattimäärässä on mukana
Tornionjoki. Te olette siis sitä mieltä, että Tornionjoki
ja teidän äänestäjänne
hukutetaan.
Maija Rask /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ei ole. Suomessa on 2 100
megawattia rakentamatonta vesivoimaa, josta 660 megawattia on suojelemattomissa
vesissä.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Vesivoimakeskustelu on hyvin tärkeä.
Viime viikollahan välikysymyskeskustelussa kävi
ilmi, että keskusta ja kokoomus, molemmat, havittelevat
sellaisia vesivoimamääriä, jotka vaarantaisivat
muun muassa koskiensuojelulain, ja tietysti Lapissa varmasti sosialidemokraattienkin
kansanedustajissa löytyy tällaista mielipidettä,
mutta silloin kyllä mennään hakoteille.
Se todella uusiutuva energia on jossain ihan muualla.
Mutta mielestäni ed. Saarikankaalla oli kyllä hyvin
erikoinen tämä ajattelutapa. Ed. Saarikangas,
eikö teidän kannattaisi kannattaa ed. Tynkkysen
aloitetta siitä, että osa, esimerkiksi 10 prosenttia,
joka nyt on sallittu maksimi, näistä päästöoikeuksista
myytäisiin huutokaupalla, koska sillä tavalla
ehkä saataisiin valtiolle jotakin rahaa, jota voitaisiin
käyttää joihinkin teidän havittelemiinne
tarkoituksiin? Mutta tavallaan te ette kuitenkaan ilmeisesti ole
kannattanut ed. Tynkkysen lakialoitetta. Siinä mielessä tämä on
minusta hyvin erikoinen ajatus, että sitten kuitenkin pitäisi
valtiolta löytyä jotenkin rahaa. Huutokauppa on
minusta erittäin järkevä tapa myöskin parantaa
tämän päästökaupan
ympäristötehokkuutta, koska se johtaisi automaattisesti
siihen, että löydettäisiin ne järkevät
ja kustannustehokkaat päästövähennystoimet.
Ihmettelen todella, että tähän ei ole
haluttu mennä.
Sitten haluaisin varoittaa siitä, että nyt
kun ei ole hyväksytty ed. Tynkkysen ajatusta, että eduskunta
päättäisi päästöoikeuksien
ylärajan kokonaismäärästä,
vaan se jää valtioneuvostolle, niin komissio suhtautuu
kyllä erittäin kielteisesti siihen nyt toisella
kaudella, joka on tässä alkamassa, että näitä päästöoikeuksia
on tavattu myöntää erittäin
löysin perustein. Komissio on palauttanut nyt hiljattain
useita esityksiä takaisin jäsenmaihin, joissa
on yritetty tätä menetelmää,
joka tekee sen, että nämä markkinat eivät koskaan
toimikaan kunnolla, koska ne eivät ole likvidit. Siellä on
aivan liikaa myyjiä ja aivan liian vähän
ostajia. Tästä haluan todella varoittaa nyt sitten
kauppa- ja teollisuusministeriötä. Ei kannata
lähettää sinne papereita, joita ei tulla
hyväksymään.
Maija Rask /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Haluan väkevästi
sanoa, että en missään tapauksessa halua
Tornionjoen tai Ounasjoen valjastusta, en missään
tapauksessa. Mutta näiden ulkopuolellakin Suomessa on rakentamatonta
vesivoimaa. Pidän kaksinaamaisena sitä, että me
hyväksymme jonkun toimenpiteen jossakin muualla, mutta
emme omassa maassamme, vaikka hyväksyn tietysti päästökauppajärjestelmän
ja sen, että voidaan päästöjä vähentää sillä rahalla,
joka käytetään meidän maamme
ulkopuolella, paljon enemmän kuin mitä kotimaassa
voitaisiin tehdä.
Minun mielestäni olisi hyvin välttämätöntä, että tulevaisuudessa
Suomessa laadittaisiin vesivoimasta vesivoimastrategia ja katsottaisiin, mitä voidaan
tehdä, mitä niillä 663 megawatilla, jotka
ovat suojelun ulkopuolella olevissa vesistöissä,
voitaisiin tehdä, ja mikä on yhteiskunnallisesti
hyväksyttyä.
Martin Saarikangas /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Aivan kuten ed. Rask tässä totesi,
meillä on rakentamatonta juuri tämän
verran niissä jo rakennetuissa joissa, ja sitähän
me toimme esille, emme lainkaan sitä, mitä ed.
Hautala, mutta "jokainen lukee raamattuaan kuin ..." jne.
Mitä tulee tähän huutokauppaan, niin
meidän lähtökohtamme on se, että päästökauppalaki kohtelee
Suomen teollisuutta kauttaaltaan väärin. Se on
lähtökohtaisesti väärältä vuodelta,
me olemme suurissa vaikeuksissa sen takia. Silloin on parempi, että tehdään
niin kuin nykyisin tehdään: KTM huolehtii tästä jakelusta,
eikä lähdetä mihinkään
huutokauppaan. Uskon, että siinä vaiheessa, joka
tulee vuoden 2008 jälkeen, jolloin myös Venäjä tulee
mukaan tähän — sikäli kuin olen
ymmärtänyt — ehkä tätä päästökauppaa voidaan laajentaa ja
palata toisenlaisiin mekanismeihin. Me olemme avoimia kaikelle järkevälle
toiminnalle.
Heidi Hautala /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitos tästä mahdollisuudesta
kommentoida ed. Saarikankaan puheenvuoroa. Siis nimenomaan päästökauppajärjestelmän
laajentaminen
on erittäin järkevää, mutta
haluaisin peräänkuuluttaa sitä, että sitä laajennetaan niin,
että ne vapaamatkustajasektorit, jotka nyt pääsevät
kuin koira veräjästä ja tavallaan rasittavat
sitten sitä teidän prosessiteollisuuttanne, otetaan
nyt joidenkin päästövähennystoimien
piiriin. Niitä voidaan ottaa päästökaupan
piiriin, esimerkiksi lentoliikenne on varmaan tulossa Euroopan unionissa
seuraavaksi. Sehän on todellinen vapaamatkustaja, polttoaineesta
ei makseta edes valmisteveroa. Sitten on toisaalta mahdollista ottaa
kotitalouksia ja vaikkapa liikennettä, niihin kohdistuvia
muun tyyppisiä päästövähennystoimia.
Mutta olkaa edistämässä niitä,
jos haluatte, että teidän prosessiteollisuutenne
pääsee vähemmällä.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Valpas oli sitä mieltä,
että päästökauppalakia pitää korjata
nyt, mutta päästökappalakihan on nyt
jo ollut käsittelyssä ja se on kohta tässä hyväksyttävänä ja
se koskee vuosia 2008—2012. Eli tämän
jälkeen, nyt kun tämä päästökauppalaki
hyväksytään, ennen vuotta 2012 ei tosiasiallisesti
pystytä enää puuttumaan tähän
kansalliseen toimeenpanoon. Nyt ovat ne ratkaisuhetket käsillä,
ja teidänkin edustajanne olisi ehkä talousvaliokunnassa
kannattanut tehdä tästä mietinnöstä poikkeavia
muutosesityksiä, jos katsotte, että tämä nykyinen
päästökauppalaki ei ole toimiva ratkaisu.
Monessa puheenvuorossa viitattiin siihen, että päästökauppa
on Suomelle epäreilu, koska vuosi 1990 oli meille epäotollinen.
Kannattaa muistaa, että EU:n päästökaupassahan
käytetään vertailuvuosina muita vuosia
kuin vuotta 1990 eli yleensä ottaen laitoksille vuosia
1998—2002 ja lauhdesähkön osalta vuosia
2000—2003. Ilmeisesti tällä vuodella
1990 viitattiin Kioton pöytäkirjan päästöoikeuksien
jakoon, jossa se on vertailuvuonna, aivan oikein.
Luulen, että olemme yhtä mieltä siitä,
että todella päästökauppaa pitäisi
laajentaa mahdollisimman laajalle. Se vaan ei ole asia, josta täällä eduskunnassa
päätettäisiin
tai tällä Suomen päästökauppalailla
päätettäisiin. Eli nyt päätetään
siitä, miten EU:n päästökauppaa
pannaan täällä Suomessa kansallisesti
toimeen. Kaikki ideat siitä, miten muut maat saadaan mukaan, ovat
tervetulleita, ja siinä voimme varmaan tehdä yhteistyötä yli
puoluerajojen.
Jäin ihmettelemään vähän
tätä ed. Saarikankaan ajatusta, että yritys
ostaisi valtiolta päästöoikeuksia. En
hahmottanut sitä, että jos yritykset eivät
kuuluisi päästökauppaan, minkä takia
ne ostaisivat niitä päästöoikeuksia
valtiolta. Päästökaupassahan yrityksen
motiivi ostaa päästöoikeuksia on se,
että sillä on kiintiö, joka sen täytyy
täyttää. Jos ei se siinä onnistu,
niin sitten on pakko ostaa päästöoikeuksia
ulkopuolelta. Ja myös, koska Kioton pöytäkirjan
valtioiden välinen päästökauppa
alkaa jo ensi vuonna, niin mikä olisi se lisäarvo
siinä, että EU:n päästökauppakin
olisi valtioiden välistä? Minkä takia tarvittaisiin
EU:n sisäinen valtioiden välinen päästökauppa
ja sitten sen lisäksi Kioton pöytäkirjan
kansainvälinen, valtioiden välinen päästökauppa?
Unto Valpas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tynkkyselle: On tietenkin selvää,
että eihän tässä nyt voida muuttaa
päästökauppalakia, ja eihän
tästä olekaan kysymys. Minähän
esitän tässä vain lausumaa, että Suomen hallituksen
tulee kaikin tavoin Euroopan unionissa pyrkiä muuttamaan
tätä päästökauppajärjestelmää oikeudenmukaiseksi,
ja siitä kai me voisimme olla yhtä mieltä.
Jos kerran olemme sitä mieltä, että se
on epäoikeudenmukainen, annetaan tämä lausuma,
niin että niin nykyinen kuin tulevakin hallitus voi sitten
siellä vaikuttaa, heti kun se on mahdollista, ja korjataan
tätä. Mutta teidän puheenvuorostanne,
ed. Tynkkynen, käy selville, että te ette oikein
mielellänne haluaisi tätä muuttaakaan,
ja se on minusta ihmeellistä. Toivottavasti kuitenkin äänestätte
tämän ponnen puolesta.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Näistä useammasta
esityksestä, mitä ed. Tynkkynen teki, toteaisin:
Viikko sitten, kun käsittelimme täällä tätä samaa
lakia, meillä ulkona oli kohtuullisen lämmin sää ja
silloin oli Suomen sähkönkulutus 11 955
megawattia. Tänä aamuna, kun minun lämpömittarini
näytti -14:ää ulkona, klo 8.00 tuli sähköpostiin
ilmoitus Fingridiltä, että nyt meidän
kulutuksemme on 13 915 eli runsaat 2 000 megawattia,
Olkiluoto vitosen verran, enempi, ja valtaosa siitä tuotettiin
muuten kuin päästöttömällä sähköllä.
Me joudumme ostamaan päästöoikeudet tähän
2 000 megawattiin lisää, koska se ei
ole meistä riippuvaista. Säälle me emme
voi — ette edes te, ed. Tynkkynen — mitään.
Näin ollen tämä päästökauppa
tällä tavalla menee jokaisen meidän kukkaroon,
ainakin minun kukkarooni, ja toivon mukaan en ole ainoa. Sen takia
vastustan sitä, että tämä on tällainen
yksipuolinen järjestelmä. Me elämme luonnon
armoilla, me joudumme lämmittämään, meidän
teollisuutemme täällä on kovasti energiarikasta,
ja sitä kautta me saamme suuria rankaisuja. Kyselinkin
viime viikolla, olisimmeko valmiit luopumaan teollisuudesta, jotta
päästöt olisivat pienemmät,
olemmeko valmiit luopumaan lämmityksestämme. Nämä ovat
sellaisia asioita, joille me emme voi mitään.
Me elämme pohjoisessa, sen takia näin on.
Sitten tullaan tähän päästökauppakysymykseen.
Nyt me käsittelemme tätä lakiehdotusta,
ja sen kohdalla ed. Valppaan kommentti on aivan oikein, että jälleen
kerran, niin kuin kesällä, kesäkuussa,
talousvaliokunnan mietinnössä lähdettiin siitä,
että Suomen tulee toimia EU:n puheenjohtajuuskaudella sillä tavalla,
että saadaan koko maailma mukaan tähän
päästöjen estämiseen, oli se sitten
päästökaupan kautta tai muitten mekanismien.
Tämä on meille tärkeää.
Meille on tärkeää, että niin
Yhdysvallat, Venäjä, Japani kuin kaikki muut suuret
päästöjen tuottajat ovat mukana. Jokainen
tilaisuus, joka meillä on täällä eduskunnassa,
tulee käyttää hyväksi. Minä ainakin
haluan tuoda sen esille, että emme me tee tätä maailmaa
onnelliseksi sillä, että Suomi sen oman osuutensa
täyttää kuin partiopoika aikanaan, ja
ennen kaikkea se ei ole oikein sen takia, että se tulee meidän
jokaisen maksettavaksi ja se on meiltä pois.
Sitä kautta voitaisiin — nyt, ed. Tynkkynen, lähden
siitä, että päästökauppa
kokonaan muuttuu, että meillä on yksi päästökauppajärjestelmä, oli
sen nimen edessä Kioto tai EU, että se on maailmanlaajuinen,
kattaa kaikki maat — ihan niin kuin meillä on
joku sähköpörssi tai öljypörssi,
rahastoida nämä rahat ja sieltä sitten
ottaa sopiva osuus tämän uusiutuvan energian kehittämiseen,
sillä meidän on panostettava uusiutuvan energian
kehittämiseen paljon, paljon enemmän kuin tänään
tehdään.
Vuoden 2007 budjetissa on varattu rahoja vähän enemmän
kuin edellisenä vuonna, mutta eivät se riitä.
Jos me haluamme todella vaikuttaa päästöihin,
meidän pitää panostaa paljon enemmän.
Silloin yksi osa on se, että niiltä, jotka käyvät
päästökauppaa, ei anneta sen rahan mennä millekään
yritykselle, vaan kerätään se kehitykseen.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Tynkkynen
kertoi, että hinnalla voidaan ohjata yrityksiä päästökaupassa.
Kyllä minun mielestäni niitä ohjataan
Suomesta ulos hinnalla.
Ed. Saarikangas on aivan oikeassa tuossa ehdotuksessaan, että pitäisi
perustaa tällainen rahasto ja että valtiot kävisivät
kauppaa, eivät nämä useinkin hämärämiehet.
Suomi kärsii siitä 90-luvun lähtökohdasta.
Silloiset neuvottelijat epäonnistuivat, eikä siellä ollut
kyllä Suomen etu kyseessä, jotain muuta siellä neuvoteltiin.
Sitten, kun täällä ed. Skinnari totesi
tästä kaukolämmöstä,
niin se on kyllä katastrofi Suomessa, jos siitä joudutaan
luopumaan taikka se joutuu jotenkin uhanalaiseksi. Siinä käytetään
pääsääntöisesti kotimaista
polttoainetta, turvetta, ja sillä lailla korvataan kivihiiltä.
EU:han tuottaa 15 prosenttia maailman kasvihuonekaasupäästöistä.
EU rupesi yksipuolisesti tällaista ajamaan, mutta vaikka
EU nyt sitten pääsisi nollaan päästöissä,
ei sillä vielä näitä ongelmia
ratkaista.
Koskia ei tule valjastaa enää lisää,
se on ihan selvä. Jollain muulla tavalla pitää sähköä tuottaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Aikanaan, kun Suomi kytkeytyi tähän
päästökauppaan, se lähti sillä tavalla
väärältä tasolta. Tässä ottaisin
puheeksi tämän ed. Tynkkysen äsken lausuman.
Hän totesi, jotta yrityksillä on kiintiöt.
Tämä on hyvin oleellinen seikka siinä mielessä ja
tämä kytkeytyy ed. Valppaan ponteen, kun yritykset
kytkettiin määrättyihin kiintiöihin
katsomatta sitä kuitenkaan, miten tehokkaasti ne olivat
jo sitä ennen hoitaneet asiansa. Silloin tehtiin se virhe
siinä, jotta Suomessa ei katsottu jokaista putiikkia erikseen
eikä yhdessä sitä, että Suomessa
oli tehty hirveän paljon semmoisia toimia, joilla oli jo
tämä asia hoidettu.
Sitten me menimme joillakin vanhoilla lukusilla mukaan, ja se
tarkoitti sitä, jotta ne yritykset eivät saa tehdä uusia
investointeja, ennen kuin ostavat jostakin muualta. Onko turvallisempi
ostaa ne kiintiöt Venäjältä tai
jostakin kolmansista maista? Joku täällä puhui
nahkatakkisista. Aikanaan se tarkoitti hevoskauppiaita, joilla oli
nahkatakit, ja niihin ei voinut hirveän paljon luottaa. Miten
se oli, jotta vaihtohevosen suuhun ei ole katsomista, tai jotakin.
Tämä kuvastaa tunnelmaa, jotta välttämättä niissä maissa
ne rekisterit eivät ole niin tarkkoja ja valvonta niin
tarkkaa. Me ostamme niin kuin omaatuntoa tyynnyttääksemme
jotain kiintiöitä sieltä. Me emme vaan
tiedä, pienentääkö se todellisuudessa
siinä maassa jotain. Minä väitän, että kaikki
rekisterit eivät ole yhtä hyviä kuin Suomessa
nämä järjestelmät ja systeemit
on olemassa. Sen takia ed. Valppaan ponsi ei ainakaan huononna tätä tilannetta
eikä ole luonnonsuojelun vastainen eikä muuta.
Sen takia minusta tämä pitäisi hyväksyä kyllä täällä eduskunnassa.
Pannaan hallitus katsomaan kaikki ne konstit, mitä EU:ssa
on tehtävissä.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä minäkin näen
ed. Valppaan ponnen ennen kaikkea viestinä siitä,
mihin suuntaan pitäisi globaalilla tasolla pyrkiä.
Tuotetaan sitten joku terästonni, tuotetaan joku tuote
tai tuotetaan joku lämpöyksikkö missä tahansa
maailmassa, niin se pitäisi tuottaa mahdollisimman vähäpäästöisellä tavalla.
Kyllä minua vähän huolestutti, kun Helsingin
Sanomista viikonvaihteessa luin, että Kiinassa joka kolmas
viikko otetaan käyttöön uusi hiilivoimala
ja jos epäviralliset hiilivoimalat, laittomat hiilivoimalat,
otetaan mukaan, niin joka viikko syntyy uusi hiilivoimala. Kiinan
päästöthän tulevat ennusteen
mukaan ohittamaan USA:n päästöt jo 2009;
tietysti asukasta kohti tilanne säilyy erilaisena vielä pitkään.
Elikkä kyllä tässä todella tarvitaan
globaaleja järjestelmiä, jotta saadaan kaikki
mukaan ja saadaan ohjattua tuotantoa vähäpäästöiseen
suuntaan, koski se sitten tavaratuotantoa, energiatuotantoa tai
mitä muuta yhteiskunnan toimintaa tahansa.
Ed. Susanna Rahkonen merkitään
läsnä olevaksi.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! On erinomainen asia, että puhutaan
päästökauppajärjestelmän kielteisistä puolista ja
puhutaan näin aktiivisesti kuin tänä päivänä täällä.
Ehkä olisi aikaisemmin pitänyt jo puhua vähän
korostetummin ja myöskin kertoa niiden asiantuntijoiden,
joita me kuulimme jo aikaisemmin valiokuntakäsittelyssä,
mielipiteitä siitä, mitä tämä tulee
merkitsemään maamme teollisuudelle ja monelle
muulle asialle. Vielä ei ole kuitenkaan kaikkea menetetty,
ja on oivallinen aika nimenomaan keskustella juuri nyt.
Minä muistuttaisin nyt siitä asiasta, joka
käy ilmi ed. Saarikankaan puheissa nyt ja viime viikon
keskiviikkona välikysymyskeskustelun yhteydessä monissa
hyvissä eri puheissa, että me olemme 5 miljoonan
asukkaan maa yli 6 miljardin ihmisen maailmassa. Tämä pitää nyt
tiedostaa, mikä meidän roolimme tässä maailmassa
on. Kun liikkuu Kiinassa ja katselee Pekingin kaduilla — sanon
sen saman kuin viime viikon keskiviikkona — siellä on
ihmisillä kasvosuojukset sen takia, että ilma,
joka siellä on, on niin saasteinen, että sitä ei
ole terveellistä hengittää. Vähänkin
sairas ihminen ei pysty sitä kunnolla hengittämään.
Siellä kadulla työskentelevillä ihmisillä on
tilanne tämä. Me näemme siellä vielä tänäkin päivänä,
kun hiiltä pannaan jostakin aukosta sisään
ja se tulee mustana savuna taivaalle ja pilvettömänä kesäpäivänä aurinkoa
ei näy. Niin että muistetaan nyt, missä maassa
me elämme ja minkälainen on tilanne maailmalla.
Tämän kerron sen vuoksi, että on
tietysti hienoa olla mallioppilas ja malli-ihminen ja esimerkillinen
ihminen ja esimerkillinen maa ja puhua näin oman maamme
osalta, mutta kyllä täytyy tämmöiset
asetelmat ymmärtää, mikä on
se paras tapa meidän toimia. Minusta se on juuri tämä globaali
ajattelu, että käytämme sitä energiaa mahdollisimman
paljon EU:n puitteissa siihen suuntaan, että myöskin
Intia, Kiina, USA ym. ym., jotka tätä maapalloa
pahiten saastuttavat, tulisivat tehokkaammin mukaan säästöjen
osalta.
Tähän vielä sen verran, että kun
me keskustelimme viime viikon keskiviikkona välikysymyskeskustelun
yhteydessä, muistuttaisin, ed. Tynkkynen, me saimme teidät
kertomaan, mitä vihreät tukevat. Siellä oli
selkeästi puheenvuoroissa, että vihreiden linja
on, että he tukevat viidennen ydinvoimalan toimintoja ja
kaikkien ydinvoimaloiden toimintaa niin kauas kuin tänä päivänä tulevaisuuteen
voi nähdä. Se on kirjatussa pöytäkirjassa.
Niin tulee käymään kuudennenkin ydinvoimalan
osalta, että rakentamista poliittisista syistä taktisesti
vastustetaan ja sitten, kun se on käytössä,
niin sanotaan, että okei, me hyväksymme sen.
Ensinnäkin koko päästökauppajärjestelmä on minusta
noin järjestelmänä aika lailla omituinen, että päästöistä käydään
kauppaa. Sehän on aivan merkillinen asetelma, kun pitäisi
toimia tietysti niin, että niitä päästöjä ei
synny ja jos niitä syntyy, niin sitten pitää katsoa
se ihan kaikessa rauhassa ja moraalisesti ja taloudellisesti oikeudenmukaisesti,
kuka niiden poistamisesta vastaa ja mikä siinä on
yhteiskunnan rooli ja yhteiskuntien rooli.
No, vielä hullummalta tuntuu, että puhutaan päästökauppojen
huutokauppaamisesta, jota nyt tänä päivänä nimenomaan
vihreiden edustajat Tynkkynen ja Hautala esittivät: pitäisi
vähintään 10 prosenttia huutokaupata
päästöistä. (Ed. Pulliainen:
Tietenkin!) Ongelmia huutokaupata! (Ed. H. Hautala: Ei se ole moraalinen
kysymys, ed. Vielma!) Kertokaa minulle nyt talonpoikaisjärjellä,
että jos tämä otetaan periaatteeksi,
että jos muillakin sektoreilla on ongelmia, niin sitten ruvetaan
niitä Suomessa huutokauppaamaan ja kansainvälisesti,
globaalisti, huutokauppaamaan. Tästä minusta on
kysymys, mikä tarkoittaa sitä, että monet
maat ja monen maan teollisuus ja suurten maiden teollisuus ja suuret
maat pääsevät kuin koira veräjästä ja
Suomi ja Suomen suhteellisesti pieni teollisuus sitten maailmanlaajuisesti
ajateltuna siitä kärsii. Minä en tätä asiaa
ymmärrä kyllä tältä kannalta
alkuunkaan ja olen sitä mieltä, että ed.
Valppaan ehdotus tässä tilanteessa on erinomainen,
niin kuin monen kokoomuslaisen suusta on jo täällä aikaisemminkin
kuultu.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Nepponen aiemmin esitti, että päästökaupan uhkakuvat
ovat toteutuneet. Pikemminkin väittäisin täysin
päinvastoin, että päästökauppa
on toteutunut paljon paremmin kuin mitä sen suunnitteluvaiheessa
peloteltiin.
Päästökauppajärjestelmähän
alkoi EU:ssa vuonna 2005. Jos muistellaan, mitä päästökaupan
piti näitten pelottelijoiden mielestä aiheuttaa,
sen piti romahduttaa talous ja teollisuuden kilpailukyky ja näkyä myös
työllisyysluvuissa. Itse asiassa silloin, kun päästökauppa
EU:ssa alkoi, Suomessa talouskasvu kiihtyi, jos otetaan huomioon
tämä paperiteollisuuden työsulun vaikutus
talouskasvulukuihin. Viime vuonna päästiin lähes
ennätyksellisiin talouskasvulukuihin edelleen päästökauppaoloissa.
Vastaavasti ensimmäisenä päästökauppavuonna
työllisten määrä hypähti
korkeimmalle tasolle laman jälkeen. Viime vuonna syntyi
40 000 uutta työpaikkaa. Eli todellakaan ei voida
väittää, että päästökaupasta
esitetyt uhkakuvat olisivat toteutuneet, vaan päinvastoin
Suomen taloudella ja työllisyydellä menee päästökaupan
oloissa, ei nyt ihan ehkä historiallisen hyvin, mutta ainakin
erittäin hyvin verrattuna moniin aiempiin aikoihin.
Ed. Rask oli huolissaan tai ihmetteli sitä epäsuhtaa,
että voidaan tukea vesivoimaa Kiinassa, mutta ei oteta
käyttöön sitä Suomessa. Kannattaa
kuitenkin muistaa, että ainakin ymmärtääkseni
Suomi on tukenut ulkomailla nimenomaan pienvesivoimahankkeita, ja
ne ovat aika kaukana niistä isoista altaista, mitä Suomeenkin
monet poliitikot kovasti haikailevat.
Jäin ihmettelemään myös
tätä ed. Valppaan väitettä,
että en olisi ollut valmis muuttamaan päästökauppalakia.
Siis minähän olin ainoa, joka teki tämän
lain muuttamisesta lakialoitteen, ja ainoa, joka jätti
siitä talousvaliokunnassa vastalauseen. Ihmettelin pikemminkin
sitä, minkä takia kaikki ne päästökauppakriitikot,
joita tässäkin salissa tuntuu yllättävän
paljon olevan, eivät tehneet omia lakialoitteitaan, eivät
valiokuntakäsittelyn yhteydessä esittäneet
omia muutosehdotuksiaan lakiin. Olin ainoa, joka esitti lain muuttamista,
joten ehkä ihan sitä kritiikkiä en ole
valmis ottamaan vastaan, etten olisi halukas muuttamaan päästökaupan
järjestelmää.
Ed. Saarikangas muistutti, että voimalaitosten on pakko
ostaa päästöoikeuksia, kun on tällaisia kylmiä säitä kuin
nyt on onneksi vihdoin taas tullut tänäkin talvena,
mutta eihän päästöttömän tuotannon
tarvitse ostaa oikeuksia. (Ed. Saarikangas: Kun ei sitä ole!)
Jos tuotamme energiaa, sähköä tai lämpöä ilman
päästöjä siis joko uusiutuvilla
energialähteillä tai ehkä joillakin muillakin,
niin ei silloin tarvitse ostaa päästöoikeuksia. Eli
eihän päästökauppa sinänsä pakota
tällaiseen tilanteeseen. Päästökauppa
päinvastoin kannustaa siihen, että yhä suurempi
osa energiasta tuotettaisiin päästöttömillä energiamuodoilla.
Ed. Kangas oli huolissaan siitä, että päästökauppa
ohjaa teollisuutta Suomesta ulos. Mietin, olisiko ed. Kangas johdonmukaisuuden
nimissä valmis myös puuttumaan paperiteollisuusalan työntekijöiden
palkkoihin ja laskemaan niitä suomalaisen teollisuuden
kilpailukyvyn nimissä. Jos katsotaan vaikka paperiteollisuuden
kustannusrakennetta, eri tuotannontekijöiden osuutta lopputuotteen
hinnasta, niin kyllähän sielläkin, vaikka
paperiteollisuus on energiavaltainen ala, työn osuus on
merkittävä. Oletan, että ed. Kangas ei kuitenkaan
tämän takia olisi valmis vaatimaan paperimiesten
palkkojen laskemista tai työolojen heikentämistä,
enkä minäkään tietenkään
sitä vaadi. Eli kyllä kannattaa miettiä,
mitä ja kuinka paljon teollisuuden kilpailukyvyn nimissä on valmis
vaatimaan, ja jos on valmis vaatimaan helpotuksia teollisuuden edun
eteen, niin mistä se kannattaa sitten aloittaa.
Ed. Esa Lahtela esitti, että kaikilla mailla ei ole
kunnon päästörekistereitä ja
sen takia tällainen kansainvälinen päästökauppa
voi olla vaikeata. Näinhän voi alkuvaiheessa ollakin,
mutta EU:n päästökauppa koskee vain EU-maita.
EU:n päästökauppadirektiivi jo edellyttää kohtuullisen
tiukat päästörekisterit kaikilta jäsenvaltioilta,
joten kuvittelisi, että EU:n sisällä tämä ongelma
on jo ratkaistu. Toisaalta kyllä tämä ed.
Esa Lahtelan esittämä huoli on aika lailla ristiriidassa
taas niitten vaatimusten kanssa, joitten mukaan päästökauppa
pitäisi pikimmiten laajentaa globaaliksi tai ainakin mahdollisimman
laajaksi. Eli pitää päättää,
halutaanko todella mahdollisimman laajaa ja kansainvälistä päästökauppaa, vai
ollaanko niin huolissaan muitten maitten päästörekisterien
huonosta tilasta, ettei uskalleta käydä niitten
kanssa kauppaa. Joku johdonmukaisuus tässä kritiikissä varmaan
kannattaa yrittää säilyttää.
Heidi Hautala /vihr:
Puhemies! Juuri tästä on kysymys, että kun
täällä havitellaan tätä maailmanlaajuista
järjestelmää, mitä me kaikki
pidämme tavoitteena, niin kysymys on strategiasta, kuinka
siihen päästään. Te olette valmiit
lyömään hanskat tiskiin, ed. Uotila ja
kaikki muut, jotka koko ajan sanovat, että tästä ei
tule mitään, kun kaikki eivät ole mukana.
Kysymys on siitä, mikä on se paras tapa, millä me
saamme kaikki mukaan. Ja toistaiseksi Euroopan unioni on ollut menestystarina
tässä, että Euroopan unionin sitkeydellä ja
peräänantamattomuudella on saatu maa maan jälkeen
mukaan.
Kun katsomme kehitystä Yhdysvalloissa, joka tosin ei
ole, tunnustettakoon, ihan pelkästään
Euroopan unionin ansiota, vaan sen ansiota, että ihmiset
ovat oikeasti pelästyneet sitä, mitä heidän ympäristössään
tapahtuu, niin on hyvin todennäköistä,
että siellä osavaltio toisensa jälkeen liittyy
niiden joukkoon, jotka vaativat myöskin liittovaltiotasolta
liittymistä kansainväliseen päästövähennysjärjestelmään.
Tässä on nyt toistaiseksi edetty niin hyvin kuin
tässä voidaan edetä. Tämä on
erittäin vaikea haaste. En usko, että ihmiskunnalla
on ollut yhtä vaikeaa haastetta koskaan. Ja sen takia nyt
kaikki nämä puheenvuorot siitä, että pitää antaa
periksi, ovat erittäin vaarallisia.
Sitten haluaisin myöskin sanoa, että (Ed. Vielma:
Ei anneta periksi! Päinvastoin! — Ed. Uotila:
Ei!) — joo, pyytäkään vastauspuheenvuoroja,
tämä on mielenkiintoinen keskustelu — kun
ed. Saarikangas puhuu aina näistä, kuinka paljon
megawatteja menee minäkin aamuna tässä maassa,
niin luin, että Ahvenanmaalla on nyt tehty huoltovarmuuden
nimissä tällainen koe, että halutaan
nähdä, kuinka vähällä sähköllä ahvenanmaalaiset
yritykset ja kotitaloudet yhtenä päivänä selviävät,
koska voi tulla sellainen tilanne, että ihan oikeasti täytyy
nähdä se, että esimerkiksi sähköä ei
riitä ihan kaikkiin tarpeisiin. Minä ehdotan,
että Suomessa myöskin, täällä valtakunnassa,
i riket, tehdään tämmöinen samanlainen
kokeilu. Otetaan yksi kokeilupäivä, jolloin kaikki
jättävät astianpesukoneensa laittamatta
päälle ja ehkä jättävät
myöskin sen saunan silloin tällöin (Puhemies
koputtaa) lämmittämättä ja tällä tavalla
nähtäisiin, onko tässä yhteiskunnassa
myöskin mahdollisuutta vaikuttaa sähkönkulutukseen.
Täällä puhutaan aina vaan tuotannosta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Parikymmenvuotinen kokemus tässä isossa
salissa keskustelusta on antanut aina viitteen siitä, että täällä voi,
kun on sopiva aihe, löytää aivan uusia
yhteiskunnallisia suuntautumisia ja järjestelmiä.
Yksi on osapäiväkapitalismi, jonka loistavimpia
edustajia tässä keskustelussa on ollut ed. Vielma,
joka on hyvin sympaattinen henkilö joka suhteessa. Hän
on silloin kapitalisti, kun se tuntuu hyvältä,
sosialisti, kun se tuntuu hyvältä, ja vaihtelee
tunneittain kantaa sen mukaan kuin se tuntuu hyvältä.
Minusta on ihana nähdä ed. Vielman ilmeet aina,
kun hän nauttii sydänjuuria myöten siitä,
että hän onnistuu tämän elämyksen kokemaan
hetkestä toiseen. Siitä saatiin äsken jälleen
hyvä esimerkki kuulla. Kun hän päästökauppaa
arvostelee, niin hänen tulee muistaa aina se, että tämä on
USA:laisten markkinatalousmiesten ja teollisuusmiesten keksintö Suurten järvien
alueelta. Siellä se otettiin käyttöön,
kun ei markkinataloudessa muuta keksitty, ja siinä kaikki.
Mutta ed. Vielma varmaan keksii (Ed. Vielma: Juu, kyllä!)
innovatiivisena henkilönä tähän
uuden paremman järjestelmän, joka toimii niissä oloissa,
missä sitten eletään. Nythän
on kysymys sitten siitä, että tässä jatkumolla
sosialismi—kapitalismi valitaan se oikea hetki ed. Vielman
tavoin, joka passaa pirtaan.
Kun täällä on oltu niin kovasti huolissaan
tässä yhteydessä Kiinasta, joka antaa
huoleen aihetta, niin todettakoon nyt se, että eihän
Kiinassa nykymeno voi jatkua millään. Kysymys
on ihan vain vuosista, jolloinka tämä ympäristön
saastuminen on siinä jamassa, että ei siellä kukaan
voi sitä teollista toimintaa harjoittaa, siellä on
niin vankat savut ja päästöt ilmassa.
Olin vuonna 75 ensimmäisen kerran Kiinassa kulttuurivallankumouksen
aikana, ja silloin piti olla hengityssuojaimet joka paikassa, kun
aamulla kadulle meni, ja nyt ollaan jälleen ihan samassa
tilanteessa. Tosin en ole käynyt seitsemään
vuoteen siellä, että sinä aikana on sitten
ehkä tilanne vielä huonontunut, vuonna 1995 jo oli ihan tarpeeksi
huono tilanne.
Sitten tästä, mistä puhutaan aina,
ed. Saarikangas: Viime viikolla te olitte erittäin huolissanne siitä,
että ulkona oli lämpöasteita tammikuussa. Nyt
te olitte erittäin huolissanne siitä, että on
14 astetta pakkasta tammikuussa. Aina on väärin.
Ilmeisesti olemme kumpikin valinneet väärän
planeetan asuttavaksi, kun ei koskaan ole kohdallansa. Minä vaan
olen sitä mieltä, että tällaiset
olosuhteet täällä Suomessa sattuu olemaan,
kun välillä arktinen massa on tässä paikalla
ja välillä on lämmin ilmamassa tässä paikalla,
tämä on sahanteräliikkeen kohdalla, aina
riippuu siitä, mihinkä osutaan, ja näin
täällä pitää ollakin.
Ja sen takiahan me olemme varautuneet niillä sähkökapasiteetin
varavoimaosuuksilla tähän tilanteeseen. Se pitää hoitaa
oikealla tavalla. Vihreät esittivät jo kymmenen
vuotta sitten, että sen varastoinnin pitää tapahtua
huoltovarmuuslain avulla uusiutuvien energianlähteitten
avulla. Se sai aikaan yleistä hymistystä jopa
energia-alan lehdistössä, vaan eipä ole
johtanut mihinkään. Elikkä toisin sanoen
tämä on sitä arkipäivän
realismia. Tässä asiassa olemme nyt yllättäen
ed. Saarikankaan kanssa aivan samassa veneessä.
Sitten vielä yksi asia, ja se on ed. Raskin täällä esille
tuoma vesivoiman rakentaminen, 2100 megawattia, josta hän
pudotti kuitenkin Torniojoen ja Ounasjoen yllätyksekseen
pois, kun me olimme lukeneet tuon saman tilaston. Nyt tässä pitää muistaa
se, että olikohan se noin 22 vuotta sitten, kun ed. Hanhirova
Tornionjokilaaksosta esitti Tornionjoen valjastamista. Satuin olemaan
siellä Tornionjokilaaksossa Maupertuis-seminaarissa ja
lehtimiesten ympäröimänä sattuneesta
tieteellisestä syystä, ja kun kommentoin tuoreeltaan
ed. Hanhirovan ehdotusta tästä, että hän äänestäjänsä hukuttaa
siellä, niin hän välittömästi
STT:n välityksellä ilmoitti, että se
olikin lipsahdus, lapsus linguae, ei ollutkaan tarkoitettu ihan
sitä. Tässä kävi Raskille samalla
tavalla.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ihan aluksi ed. H. Hautalalle. Minä olen
ihan samaa mieltä: periksi ei saa antaa tässä päästöjen
vähentämiskysymyksessä. Se on hyvin tärkeä asia,
ja sen takia minun mielestäni ei nyt tule myöskään sallia
näitä hiilivuotoja, vaikka ne olisivat kovin vähäisiäkin,
niin kuin on vähän kuulostanut, että tämä pieni
hiilivuoto ei mitään haittaisi. Minusta ei pidä myöskään
niissä antaa periksi.
Arvoisa puhemies! Olen hyvin tyytyväinen tähän
keskusteluun. Pitkästä aikaa päästökaupasta puhutaan
ihan oikealla tavalla. Tämä päästökauppa
on ollut sellainen asia, että sillä usein hymistellään
ja ylistetään sitä, mutta ei se tässä muodossa
vain toimi. Kyllä se näin on. Tässä keinotekoisessa
kauppamekanismissa on paljon korjattavaa vielä, ja sen
eteenhän tässä nyt meidän pitää pyrkiä eli
katsoa tulevaisuuteen tässä. Jos siinä onnistutaan
sitten saamaan tämä päästökauppa
koskemaan koko maailmaa, kaikkia maita, niin sillä saavutetaan
varmasti tuloksiakin, mutta sitä ei saa minusta kehittää sinne
keinottelun suuntaan eli keksiä sinne näitä kauppamekanismeja,
joilla voidaan tehdä kauppaa, olipa se sitten huutokauppaa
tai mitä tahansa. Se ei minusta sovi tähän
päästöjen vähentämisasiaan.
Arvoisa puhemies! Olen tyytyväinen myös siihen,
että ed. Tynkkynenkin antoi ymmärtää, että hän
olisi valmis muuttamaan tätä epäoikeudenmukaista
päästökauppaa ja ainakin toimimaan siihen
suuntaan. Sehän nähdään, kun
tästä lausumasta äänestetään.
Uskon vakaasti, että ed. Tynkkynen myöskin tulee
näin tekemään. Mutta sitä en
hyväksy, jos ed. Tynkkynen tarkoittaa tällä kehittämisellä sitä,
että siihen kehitellään uusia kauppamekanismeja,
olipa se sitten huutokauppaa tai mitä tahansa muuta keinottelua.
Se ei taas minun mielestäni sovellu tähän
päästöjen vähentämisideologiaan,
jonka pitäisi meille kaikille olla selvää,
että me pyrimme tosissamme päästöjen
vähentämiseen.
Arvoisa puhemies! En myöskään ole
valmis yhtymään siihen, mitä ehkä ed.
Tynkkynenkään ei esittänyt, mutta hän
esitti ed. Kankaalle kysymyksen, olisiko hän valmis alentamaan
paperiteollisuustyöntekijöiden palkkoja. En usko.
En voi tietenkään ed. Kankaan puolesta täällä mitään vannoa,
mutta en usko, että hän on siihen valmis. Minä en
ainakaan ole valmis. Mutta jos puhutaan johtajien kohtuuttoman suurista
optioista ja palkkioista, minä olisin valmis niitä leikkaamaan
monissa pörssiyhtiöissä, myöskin
paperiteollisuudessa. Mutta työntekijöitä ei
ole syytä mitenkään nyt rangaista tässä ainakaan
tällä päästökaupan
nimikkeellä.
Ihan lopuksi, arvoisa puhemies, tämä, mitä ed. Rask
puhui 2 100 megawatin tehon lisäyksestä vesivoimaan,
on aika paljon. Se on varsin suuri määrä.
Olisi ollut hyvin tärkeätä, että ed.
Rask olisi hieman voinut eritellä ja tarkentaa, mistä ja miten
se saadaan aikaan ilman, että otettaisiin tosiaan käyttöön
sitten Tornionjokea tai Ounasjokea tai mahdollisesti joitakin muitakin
jokia. Tämä on suuri tehon lisäys, ja
siitä olisi ihan hyvä kuulla, mistä se
sitten otetaan. On selvä, että olemassa olevien
voimalaitosten tehoja voidaan nostaa, mutta pystytäänkö niillä sitten
ihan näin suuriin lukemiin? Se voi olla mahdollistakin,
mutta minkälaisia uusien patojen rakentamisia ja altaitten
rakentamisia se sitten edellyttää, se on jo taas
toinen kysymys ja se on myöskin minusta ympäristökysymys.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin korjaan sen, kun
sanoin täällä aiemmin, että Kiinassa
otetaan joka kolmas viikko uusi hiilivoimala käyttöön.
Kävin tarkistamassa. Puhuin palturia. 2005 Kiinassa otettiin
joka kolmas päivä uusi hiilivoimala käyttöön.
Sitten ed. Hautalalle: En suostu kyllä käymään
päästökaupan vastustajaksi. Ei kai se
sitä tarkoita, jos esittää kritiikkiä ja
analysoi päästökauppajärjestelmän
ongelmia ja vaatii sitä ulotettavaksi koko maailmaan, että silloin
on päästökauppajärjestelmän
kategorinen vastustaja.
Mitä tulee sitten ed. Tynkkysen esille ottamiin paperityöntekijöiden
palkkoihin, suomalainen ammattiyhdistysliike ja suomalaiset työntekijät
eivät hyväksy dumppaamista, tapahtuu se sitten
palkoilla, työsuojelulla, ihmisoikeuksilla, ympäristöllä tai
millä tahansa. Kysymys on siitä, että kunnolliset
palkat, kunnollinen työsuojelu, kunnolliset ihmisoikeudet,
kunnollinen ympäristönsuojelu pitää saavuttaa
kaikkialla, ei pelkästään Suomen tuotantoelämässä ja
suomalaisten työntekijöiden ja työnantajien
kesken.
Pakkasista sen verran, että minua harmittaa näissä pakkasissa
vaan se, että kun kovat pakkaset tulevat, niin joudutaan
ottamaan käyttöön tätä saastuttavaa
hiilivoimalakapasiteettia, ja se on ympäristön
kannalta kyllä huono ratkaisu. Tuulivoimalat eivät
ikävä kyllä taida kovimmillaan pyöriä juuri
silloin, kun on pakkaset kaikista kovimmillaan, ja siihen sisältyy
tällaisia teknisiä ongelmia.
Martin Saarikangas /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tuo kaksi minuuttia on vähän
lyhyt. Sen takia tulin tänne puhujakorokkeelle.
Ed. Tynkkyselle haluaisin todeta tästä alkupuheenvuorosta,
että kun nyt menee niin hyvin taloudellisesti Suomessa,
niin ei sen takia sitten ole tarvinnut ostaa näitä päästöoikeuksia.
Minun mielestäni oleellinen kysymyshän on tässä,
että vuonna 2005 meillä oli pitkä seisokki
paperiteollisuudessa, jona aikana paperiteollisuuden kulutus laski.
Sinä vuonna olivat myös nämä vesivarastot
tuolla Ruotsin ja Norjan puolella, ja sitä kautta meillä sinä vuonna
oli minimissään hiilivoiman ja runsaspäästöisen
voiman käyttö, ja se jatkui aina viime vuoden
tammikuuhun saakka, jolloin tuli tämä kylmä aalto.
Tässä suhteessa tämä paralleeli
talouteen on pikkusen ontuva.
Sitten kun ed. Tynkkynen mainitsi, että ei tarvitse
käyttää päästöä,
kun mainitsin, että meillä tänään
käytetään viimeviikkoiseen nähden
2 000 megawattia enemmän kuin silloin, niin ensinnäkin
ed. Pulliaiselle: En lainkaan tarkoittanut sitä, oliko
hauskaa vai ikävää lämpötilan
suhteen. Toivoin, että te näin valistuneena tutkijana
olisitte huonosta lausumastani huolimatta ymmärtänyt,
että minä pahoittelen sitä, että meidän
ilmaston takia täytyy tuottaa päästöllistä energiaa 2 000
enemmän tällä viikolla kuin viime viikolla.
Olen varmaan samaa mieltä siitä, että viime viikolla
surin sitä, että me menemme kohti kasvihuoneilmiön
toteutumista, ellemme tee jotain. Toivoisin, että näin
vakavassa asiassa ei lähdetä tällaisen
leikin tielle.
Ed. Tynkkynen totesi, että 2 000 megawatin lisäsähkön
saamiseen ei tarvitse käyttää päästöllistä energiaa.
Minä haluaisin muistuttaa nyt, että me tänään
23. tammikuuta 2007 elämme Suomessa ja meillä ei
ole päästötöntä energiaa tälle
13 900:lle. (Ed. Pulliainen: Ja kuka sen on ratkaissut?
Teollisuus!) — Sen on ratkaissut muun muassa tämä eduskunta
aikanaan kieltämällä lisäydinvoiman
rakentamisen silloin 1990-luvun alussa. Tiedämme varsin
hyvin, että jos silloin olisi myönteinen päätös
tehty, niin tänään me olisimme oleellisesti
paremmassa asemassa päästöjen suhteen. — Toivon,
että me eläisimme siinä reaalimaailmassa,
missä tänään olemme, ja puhumme
tänään niistä toimenpiteistä,
joita tarvitsemme tulevaisuutta varten, jotta kasvihuoneilmiö ei
toteutuisi ja jotta me voisimme tuottaa muutenkin päästötöntä energiaa.
Ihmettelen pikkuisen ed. Hautalan kommentteja, koska minä en
ainakaan ole lukenut, en oman puolueeni enkä muidenkaan
puheenvuoroista, sitä, että me heitämme
hanskat tiskiin. Päinvastoin me olemme uhranneet koko päivän viime
viikolla siihen keskusteluun, miten voidaan päästä eteenpäin,
jotta päästöjä vähennetään,
jotta ilmastonmuutos voidaan estää, mutta en minä halua
tehdä sitä päästökaupan
avulla ja sahata sitä oksaa, jonka päällä istumme.
Se on jo riittävän heikko muutenkin.
Tämä säästöpuoli:
Yhteiskunnan tulee panostaa säästöihin,
ja siinä olen kyllä kannustamassa, että säästöohjelma
laaditaan KTM:n puolesta.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti täältä paikalta:
Ed. Pulliainen meni arvioissaan aika pitkälle henkilökohtaisuuksiin,
ja näinhän käy silloin, kun taito väitellä asiasta
loppuu ja tässä tapauksessa päästökaupasta.
Kun ed. Pulliainen käytti sanaa "osapäiväkapitalisti"
ja kohdisti sen minuun, niin haluan tässä kertoa,
että olen todella iloinen, että hän ei
edes sanonut, että olen osapäiväsosialisti,
koska sitä en halua olla milloinkaan.
Sitten, ed. Pulliainen, suosittelisin lukemaan viimeisimmän
kirjani, joka loppuu lauseeseen päiväkirjalle:
"Olet saanut minut ymmärtämään, mikä ero
on seistä Arkadianmäen portailla liituraitapuvussa,
musta salkku kainalossa, tai Luppotunturin juurella männyn
tyvellä, pihkapuvussa, pokasaha olalla ja kirves kädessä.
Se ero ei näy vaatteista, se kuuluu, kun hän avaa
suunsa. Niin ei aina ole, miltä näyttää!
Jätkä tai porvari tai jätkäporvari,
vastaisuudessa minulla on yksi tavoite ylimpänä:
olla kunnon jätkä."
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Toivotan sille uralle pitkää jatkoa,
ed. Vielma.
Arvoisa puhemies! Ed. Saarikankaalle aivan lyhyesti, että kun
viittasitte siihen, mitä tapahtui 90-luvun alkupuolella
täällä äänestyksessä,
niin sehän antoi teollisuudelle kaikkien aikojen mahdollisuuden
lähteä rakentamaan uusiutuvaa energiaa, joka tässä päästökauppa-asiassa
olisi sitä kaikkein rautaisinta tavaraa, vaan sitäpä teollisuus
ei käyttänyt hyväkseen.
Keskustelu päättyy.