4) Hallituksen esitys laeiksi yksityishenkilön velkajärjestelystä annetun
lain ja verotusmenettelystä annetun lain 88 §:n
muuttamisesta
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä on yksityishenkilön
velkajärjestelyä koskeva lainmuutos. Tämä on
tärkeä asia, koskettaa vaikeuksissa olevia suomalaisia,
suurta joukkoa, kymmeniätuhansia ihmisiä. Tätä on
paljon odotettu ja tästä on paljon tehty aloitteita
ja kysymyksiä ja muita aktiviteetteja.
Viime tiistaina oli (Hälinää — Puhemies
koputtaa) tämän asian ensimmäinen käsittely
täällä ja silloin äänestettiin
muutamasta pykälästä, jotka valiokunnan
mietinnössä jäivät hieman huonoon
muotoon. Tuosta tiistain äänestyksestä ...
Puhemies:
Anteeksi, ed. Kankaanniemi! — Nyt toivon, että keskustelukerhot
esimerkiksi keskikäytävältä poistuvat
salin ulkopuolelle ja muutoinkin rauhoitutaan. Pidetään
pieni tauko, ed. Kankaanniemi. — Nyt, ed. Kankaanniemi.
Tiistain äänestyksestä oli poissa
kuitenkin yli sata edustajaa, ja tällöin eduskunnan
selkeä kanta ei oikeastaan voinut tulla tähän
poikkeuksellisen tärkeään asiaan. Siksi
niistä muutoksista, jotka silloin esitin tähän
sinänsä varsin hyvään lakiin,
ei tullut selkeää eduskunnan kantaa. Olen näihin
asioihin paneutuen tehnyt lausumaehdotuksen, jonka toivon eduskunnan
hyväksyvän tässä toisessa käsittelyssä.
Tähän lakiin jää ongelmaksi
se, että erityisesti lapsiperheiden asemaan ei ole riittävästi
kiinnitetty huomiota. Lisäksi 4 §:n kohdalla,
kun oikeusministeriö asetuksella määrää maksukyvyn perusteet,
siinä on lähtökohtana ollut hallituksella
toimeentulotukijärjestelmään pohjautuvat
rajat. Toimeentulotukijärjestelmä on kuitenkin
tarkoitettu kaikkein viimesijaisimmaksi toimeentulon turvaajaksi
ihmisille. Se on tarkoitettu turvaamaan lyhytaikaisissa kriiseissä elävien
ihmisten ja perheiden taloudellisen tilanteen.
Velkajärjestely ja siihen liittyvä ylivelkaantumistilanne
ei kuitenkaan ole lyhytaikainen, vaan se on yleensä viisi
vuotta pitkä, joskus vielä pitempikin, joissain
tapauksissa hieman lyhyempi aika, jonka aikana henkilö,
velallinen ja hänen perheensä, joutuu elämään
näiden säännösten mukaisesti äärettömän
niukkaa taloudellista aikaa. Siitä kärsii itse
velallinen, siitä kärsii hänen perheensä,
läheisensä. Myös tämä järjestelmä tältä osin
on sellainen, että se ei kannusta hankkimaan lisätuloja,
mikä olisi toimeentulon, velkaantumisesta irtipääsyn
ja normaalin elämän kannalta hyvin perusteltua.
Juuri näiden syiden takia, arvoisa puhemies, ehdotan,
että eduskunta hyväksyisi seuraavan lausuman:
"Eduskunta edellyttää, että velkajärjestelyyn
hakeutuvan ja velkajärjestelyssä olevan velallisen
maksukyvyn perusteita lain 4 §:n perusteella vahvistettaessa
hallitus ottaa erityisesti huomioon velallisen lastenhuoltovelvollisuuden
sekä muutoinkin tarkoin seuraa lain kohtuullisuutta ja
kannustavuutta ja ryhtyy viipymättä toimenpiteisiin
mahdollisesti ilmenevien epäkohtien korjaamiseksi."
Arvoisa puhemies! Vielä oikaisen sen, mikä ensimmäisessä käsittelyssä tuli
ilmi, kun todettiin, että näitä 35 a §:n
mukaisia lisäsuoritusvelvollisuuden markka- tai euromääräisiä rajoja
ei olisi korotettu vuoden 93 jälkeen. Tämä tieto
ei aivan täysin pitänyt paikkaansa. Niitä on
korotettu vuonna 97 hieman, mutta tästä huolimatta nämä rajat
jäivät tässä hallituksen esityksessä, joka
nyt tuli ensimmäisessä käsittelyssä hyväksytyksi,
tavattoman alhaisiksi. Ne eivät kannusta työn
tekemiseen ja yrittämiseen eivätkä ole
kohtuullisia. Niistä päätettiin jo ensimmäisessä käsittelyssä,
mutta tämä lausuma toki johtaisi siihen, että myös
näitä tarkistettaisiin sen mukaisesti, kun perusteluita
ilmenee jatkossa.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ylivelkaantuminen on vakava yhteiskunnallinen ongelma.
Erityisesti 90-luvun alkupuolen velkaiset ovat vieläkin
ongelmissaan ja hakeutuvat ja ovat jo tänä päivänä velkajärjestelyn
piirissä.
Nyt käsittelyssä olevan lain tarkoitus on
helpottaa velkajärjestelyyn joutuneen ihmisen asemaa. Erityisesti
tällä ed. Kankaanniemen kannanotolla halutaan
parantaa mahdollisuutta kuitenkin lasten huoltoon. Tämä on
iso sosiaalipoliittinenkin asia, ja siksi kannatan ed. Kankaanniemen
ehdotusta, jotta todella annetaan arvoa myös näille
perheille eikä rankaista niitä, vaikka ovatkin
joutuneet taloudellisesti tukalaan asemaan.
Klaus Bremer /r:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kankaanniemi on tässä ihan
oikealla asialla. Hänhän ei ehdota mitään
muutosta hallituksen esitykseen, ainoastaan tuo sinne inhimillisen
näkökulman, kun tulkitaan yhtä pykälää.
Velkasaneerattavien asema Suomessa on kerta kaikkiaan kurjassa
tilassa ollut kaikkina näinä vuosina. Jotenkin
se muistuttaa samaa kohtelua, joka on annettu sotainvalideille,
sotaveteraaneille ja eläkeläisille. Toivon kovasti,
että tässä voidaan yhtyä edes
tällaisen tulkintamuodollisuuden hyväksymiseen.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Kun on seurannut pidemmän aikaa
nimenomaan voimassa olevan velkasaneerauksen toimivuutta, voi tyydytyksellä todeta,
että tämä esitys nyt parantaa tilannetta.
Ed. Kankaanniemen lausumaehdotus tukee nimenomaan sitä,
että nyt on seurattava myöskin sitä tarkoin,
millä tavoin tämä laki toimii. Toki perusteluissa
on valiokunta kiinnittänyt huomiota muun muassa siihen, että velkaneuvonnan
kokonaistilannetta seurataan jne., mutta minun mielestäni
tällainen kokonaisvaltainen lausumaehdotus on todella hyvä ja tavallaan
velvoittaa myöskin oikeusministeriötä tarkemmin
seuraamaan tämän lain toimivuutta.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Laman aikana ylivelkaantuneiden henkilöiden
ongelma on todella vaikea ja todellinen. Myös pääoppositiopuolue
keskusta on tällä asialla tehnyt propagandaa tuolla
kentällä monissa tilaisuuksissa ja julkisuudessa.
Muun muassa puheenjohtaja Jäätteenmäki
sanoi Suomenmaassa 21. helmikuuta 2001, että ylivelkaantuneiden
armahduspaketin hintaa valtiolle on vaikea laskea tarkkaan, ja sitten
sitaatti: "Jotakin heidän hyväkseen on tehtävä ja
mahdollisimman pian, Jäätteenmäki korostaa."
Kun keskusta nyt vihdoin esitti oman varjobudjettinsa ensi vuodelle
8. päivä marraskuuta, niin yllätyksekseni
huomasin, että siinä ei ollut osoitettu euroakaan,
siis ei euroakaan, ylivelkaantuneiden ihmisten tilanteen parantamiseen, vaikka
keskusta on tällä asialla elämöinyt
tuolla kentällä pitkän aikaa.
Kun tuo varjobudjetti kertoo sen, minkälaiseksi keskusta
olisi tehnyt ensi vuoden budjetin, jos se olisi saanut sen täysin
itse päättää, niin hämmästyttää tämä puheiden
ja tekojen ristiriita, kun euroakaan ei esitetty ylivelkaantuneiden
aseman parantamiseen. Niinpä olisin kysynyt puheenjohtaja
Jäätteenmäeltä, kuka keskustan
eduskuntaryhmässä, oliko se puheenjohtaja Pekkarinen
vai kuka, torjui tämän pyrkimyksen ylivelkaantuneiden
aseman parantamiseen ensi vuonna, kun tässä varjobudjetissa
ei ole tähän tarkoitukseen varattu euroakaan.
Suomenmaa on perustellut sitä, että varjobudjetissa
on vain ne asiat, jotka ovat kaikkein kiireellisimpiä,
ei kaikkia keskustan ajamia tärkeitä asioita.
Kysyn puheenjohtaja Jäätteenmäeltä tai vaikka
ed. Hyssälältä, eikö tämä ylivelkaantuneiden
aseman parantaminen ole kiireellinen asia, kun siihen ei ole euroakaan
osoitettu keskustan ensi vuoden varjobudjetissa.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On hienoa, jos ed. Zyskowicz näin
antaa tukensa tälle lausumalle, mutta totean hänelle,
en keskustan puolesta, vaan asiasta, että tässä ei
tarvita valtion rahaa yhtään, koska ei ole kysymys
siitä, että valtio maksaisi jotain ylivelkaantuneitten
velkoja. Siksi budjetin kanssa tällä asialla ei
ole mitään tekemistä. Ainoastaan se ongelma
on, että velkaneuvonnalla ja käräjäoikeuksilla
ei ole riittävästi resursseja nyt, kun näitä asioita
pitäisi nopeasti hoitaa pois. Siihen ed. Zyskowicz voi
varmasti vaikuttaa paljon paremmin kuin oppositio, että tätä tilannetta
korjataan, mutta muutoin rahaa ei tarvita.
Mauri Salo /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! On varsin erikoista todella, että tämän
pykälän kohdalla ed. Zyskowicz lähtee
aika reippaaseen hyökkäykseen keskustaa kohtaan.
Haluan toistaa kaksi kertaa esittämäni kysymyksen,
joka koskee Arsenalin myymiä velkoja Aktiv Hansalle. Kokoomuskin
oli mukana siinä, kun 57 000 velkaisen ihmisen
lainat myytiin Aktiv Hansalle vajaalla 600 miljoonalla markalla,
jonka bruttosumma oli 12 miljardia. Missä on kokoomuksen
inhimillisyys?
Timo E. Korva /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minäkin haluan kiinnittää huomiota
siihen, että tämä lakiehdotus ja siinä esitetyt
toimenpiteet eivät merkitse valtiolle budjettivaikutuksia
kuin enintään välillisesti velkaneuvonnan
tehostumisen kautta. Tässä mielessä tietenkin
toteaisin, kun tällaista puolueitten välistä keskustelua
on mukava kuunnella, että varmaankin myös ed.
Zyskowiczin kannattaisi kuitenkin hieman paneutua uudella käsikirjoituksella
tähän asiaan.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Otin tämän yksityiskohdan
esille tässä yhteydessä, mutta totta
kai kysymys liittyy laajemmin siihen, että kun keskusta
vihdoin teki tämän ensi vuotta koskevan varjobudjettinsa,
joka kuvaa sitä, millaiseksi se tekisi ensi vuoden budjetin,
jos saisi siitä aivan yksin päättää,
niin tuossa varjobudjetissaan se torjui lukuisan joukon aikaisempia
omia vaatimuksiaan. Siellä ei ole kansaneläkkeen
tasokorotusta, siellä ei ole kansaneläkkeen pohjaosan kaksinkertaisen
leikkauksen täysimääräistä hyvittämistä,
siellä ei ole lapsilisäleikkauksen palauttamista,
ei mitään; keskusta torjui omat vaatimuksensa.
Tässä on vain yksi pieni esimerkki siitä.
Tähän saakka keskusta on puhunut armahduspaketista,
jolla on hintalappu ja jota se on vaatinut hallitukselta useissa
yhteyksissä, ja kun se sitten teki budjetin sellaiseksi,
jollaiseksi se itse voisi sen tehdä, siellä ei
ollut euroakaan ylivelkaantuneiden aseman parantamiseen.
Kalervo Kummola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Täällä edustajat Kankaanniemi
ja Korva valittivat, ettei ole velkaneuvojia. Patistelkaa omia kuntianne,
joiden tehtävä on hoitaa se. Valtiolla on käsittääkseni
erittäin paljon rahaa siellä varastossa, koska
niitä ei ole käytetty. Lääninhallitukset
ihmettelevät, mikseivät kunnat laita asioita kuntoon.
Liisa Hyssälä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Eilen illalla täällä salissa
käsiteltiin keskustan vaihtoehtobudjetin keskeistä osaa,
elikkä perhepoliittista osiota, useampi tunti. Täällä salissa
ei ollut yhtään hallituspuolueitten kansanedustajaa,
ei myöskään vihreitä, ainoastaan
kristillisistä ja keskustasta. (Eduskunnasta: Minä olin!) — Ei
ollut. (Hälinää — Puhemies koputtaa)
Puhemiehenä oli demarien Jukka Mikkola. Siinä oli
koko edustus hallituspuolueista, kun Suomen tämän
hetken kipeimpiä ongelmia, perhepoliittista osiota, käsitellään.
Kyllä me ihmettelimme, että hallitus, joka on
koko syksyn vaatinut meiltä vaihtoehtobudjettia, ei ole
kiinnostunut sitten siitä, kun haluamme sitä esitellä, mitä se
sisältää keskeisiltä osiltaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tässähän
käsitellään velkajärjestelylakia,
jotta sinällään varjobudjetista puhuminen
ei mitenkään liene nyt aiheellista.
Tämä esitys on hyvä, niin kuin täällä on
todettu ensimmäisen käsittelyn aikaan. Tämä puuttuu moniin
hyviin asioihin ja tuo ratkaisumahdollisuuksia. Kun katsoo ed. Kankaanniemen
lausumaehdotusta, tässä sinällään
on asiaa. Luonnostaan tietysti pitää seurata sitä,
miten tämä velkajärjestely toimii ja
millä tavalla otetaan huomioon muun muassa lapsiperheiden
asema tässä toteumassa. Kun ed. Kankaanniemi äänestytti
ensimmäisessä käsittelyssä mahdollisuudesta lisätienestiin
ja sitä, miten lapsiperheet voisivat sitä käyttää enemmän
hyväksi, minusta se oli väärä pykälä,
mutta tässä puututaan oleelliseen. Tässä on
nelospykälä, ja tätä kun seurataan,
jos siinä on joitain ongelmia, silloin pitää hallituksen
ryhtyä toimenpiteisiin, jolloin näiden lapsiperheiden
asemaa parannetaan.
Sitten itse velkaneuvontatilanteeseen. Ed. Kummolalle voisi
todeta sen, jotta ainakin Pohjois-Karjalassa on kaikki ne rahat,
mitä sinne on ohjattu, käytetty velkaneuvontaan
keskitetysti: Joensuussa on kolme ja Ylä-Karjalassa yksi. Siellä tarvittaisiin
yhä edelleen lisää, koska jonot ovat
hirveän pitkät, kuulemma yli puoli vuotta jonoa,
ennen kuin pääsee sinne putiikkiin sisään. Se
on liian pitkä aika odottaa siinä mielessä.
Kun jo ennestään on pitkään
ollut löysässä hirressä, niin
nyt sitten joutuu odottamaan vielä puoli vuotta, ennen
kuin pääsee velkaneuvonnan piiriin.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Keskustelemme ed. Toimi Kankaanniemen
esittämästä lausumaehdotuksesta. Mielestäni
tämä on erittäin vakava ja tärkeä viesti
nyt siitä, onko meillä tahtoa puuttua tähän
keskeiseen kysymykseen. Me olemme puhuneet lasten ja perheiden tilanteesta.
Monissa perheissä voidaan huonosti juuri sen takia, että yrityksiä on mennyt
konkurssiin ja isä ja äiti ovat jääneet työttömiksi
ja ovat joutuneet myymään kaiken omaisuutensa,
mitä heillä on ollut, ja jopa kotikin on alta
mennyt, ja ollaan siinä mielessä erittäin
vaikeassa tilanteessa. Samalla pitäisi kasvattaa lapsia
ja huolehtia toinen toisistaan. Mielestäni tämä 4 §,
jonka perusteella nimenomaan näitä velkajärjestelyyn
hakeutuvia ja velkajärjestelyssä olevia velallisia
kohdataan ja arvioidaan maksukykyä, on se kohta, jossa
pitäisi löytyä inhimillisyyttä ja
laaja-alaista ja kokonaisvaltaista asian tarkastelua sillä tavalla,
että otetaan huomioon erilaisia tilanteita. On lasten tilanne,
huoltovelvollisuus, lasten koulutusmahdollisuudet ja harrastusmahdollisuudet,
mutta myöskin saattaa olla sairautta, erityisesti mielenterveyshäiriöitä tulee
ja tällaisia kysymyksiä, jotka sitten taas välillisesti
vaikuttavat tuohon tilanteeseen. Todella toivoisin, että yksimielisesti
voitaisiin hyväksyä tämä sellaisena
viestinä, että tähän asiaan
tulee täsmäsuunnitelmia, ratkaisuja ihan lähitulevaisuudessa
ja kohdataan nämä.
Olemme puhuneet armahduspaketista. Tuskin siitä kannattaa
nyt tässä yhteydessä puhua, vaan puhutaan
näistä ihmisistä, jotka ovat tämän
ongelman keskellä, ja kohdataan heitä. Hallitukselta
edellytetään, että toimenpiteitä löytyy,
joilla voidaan korjata ilman rahaakin. Mutta kyllä ne jonot
ovat todella pitkiä, tämä viesti meillä kaikilla
on. Siinä on myöskin viestiä hallitukselta kuntiin
päin, että saadaan riittävät
resurssit.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni ed. Kankaanniemen
lausumaehdotus on erittäin hyvä ja se tulee inhimillisellä tavalla
huomioimaan ne, jotka velka-ahdinkoon ovat joutuneet. Se on siksi
erittäin kannatettava. Myöskin laajemmin on syytä kantaa
tästä huolta muutoin kuin ed. Zyskowiczin täysin
asian vierestä vitsailuilla ja todeta, että on
päivänselvää, ja luulisi ed.
Zyskowiczinkin jo lopultakin ymmärtävän,
että jos kahdeksan vuotta on hoidettu asioita pieleen,
niin ei kai yhden vuoden budjetissa niitä kaikkia voida
korjata. (Ed. Zyskowicz: Kiireelliset!) — Kiireellisiä asioita
on paljon, ja tämä on yksi kiireellinen. Niistä voidaan
huomattava osa hoitaa ilman, että valtion budjettiin tarvitaan
penniäkään lisää rahaa.
Mitä tulee siihen, että Hämeessä on
näitä rahoja, muualla maassa minä en
ainakaan tiedä, että on, mutta ilmeisesti Hämeessä ollaan
niin hitaita, että ei ole ehditty vielä anoa ja
lääninhallituksella on sen takia näitä ylimääräisiä varoja.
Minusta tässä velkaneuvonnassa on edistytty tietysti
jonkin verran myöskin tämän hallituksen
aikana, mutta kahdeksan vuoden aikana olisi ollut mahdollisuus hoitaa
tämä huomattavasti parempaan kuntoon, mutta ei
ole ollut poliittista tahtoa. Erityisesti sitä ed. Zyskowiczilta
ja hänen edustamaltaan ryhmältä on puuttunut.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Voin yhtyä ed. Mannisen puheenvuoroon.
Todella tässä on tällaisia inhimillisiä tilanteita
velkajärjestelyn osalta olemassa koskien perheitä.
Olisin ottanut esille toisen ryhmän, joka on tullut useissa
yhteyksissä vastaan. He ovat eläkeiässä olevat
ihmiset, jotka 90-luvun alussa takasivat esimerkiksi lastensa yritysvelkoja.
Nyt he ovat jo 70 vuoden iässä tai enemmänkin
ja saavat pientä kansaneläkettä tai pientä ansioeläkettä.
Näillä eläkeläisillä ei
ole mitään edellytyksiä selvitä veloista.
Ei ole kenenkään etu, että tällaisia
vanhoja ihmisiä pidetään velkavankeudessa,
kun ei ole nähtävissä mitään
selviytymisedellytyksiä. Minusta tämä olisi
semmoinen ryhmä, joka pitäisi erikseen perata.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Erityisen inhimillisesti järkyttävä tilanne on
tietysti niillä vanhoilla ihmisillä, jotka ovat
olleet takaajina lapsilleen, lapsenlapsilleen, yleensä omaisilleen,
ja he ovat saattaneet menettää hyvin paljon. Myöskin
henkinen paine on koko ajan läsnä, se on selvä.
Mutta velkajärjestelyyn ja kuntien toimenpiteisiin:
Kunnat ovat usein myös seutukunnallistaneet tämän
tilanteen, jolloin on jaettu toiminta-alue uudelleen. Montakin kuntaa
on sitä kautta tullut yhden velkaneuvojan työkentäksi,
ja tällä tavalla jonot ovat pidentyneet ja tilanne
hankaloitunut.
Risto Kuisma /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys, joka on
nyt hyväksyttävänä, on sinänsä myönteinen
pieni askel oikeaan suuntaan, mutta ylivelkaantuneiden ongelmat
eivät varmaan tämänkään
esityksen hyväksymisellä poistu. Toivoisi, että ne
edustajat, jotka suhtautuvat kylmästi ylivelkaisten ihmisten
asiaan, perehtyisivät tilanteeseen paremmin. Luulen, että jokainen,
joka asiaan on perehtynyt, huomaa, että ehkä tässä asiassa
pitäisi myöskin tiukan vaatimisen sijasta ajatella
vähän toisella tavalla, ehkä ottaa huomioon,
että joissain tapauksissa armokin suurten kärsimysten
jälkeen voisi olla paikallaan.
On hyvä, että tämänkin verran
mennään eteenpäin. Toivottavasti hallitus
palaa tähän asiaan ja tekee vielä parempia
ratkaisuesityksiä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkään
en vitsaile tällä asialla. Ylivelkaantuneiden
ongelma on todella vakava, kuten ed. Kuisma äsken totesi.
Esimerkiksi tällä hetkellä eduskunnassa
lakivaliokunnassa käsitellään erästä hallituksen
esitystä, joka liittyy ulosottolainsäädäntöön
ja jolla pyritään ylivelkaantuneiden henkilöiden
asemaa parantamaan.
Toin keskustan esille vain osoittaakseni heidän kaksinaamaisen
pelinsä varjobudjetissaan, (Ed. Takkula: Huh, huh!) jolla
he pystyivät tekemään ensi vuoden budjetin
juuri sen näköiseksi kuin itse halusivat. He eivät
ole osoittaneet ensimmäistäkään
euroa ylivelkaantuneiden aseman parantamiseen, vaikka ovat tällä asialla
vuosia tehneet propagandaa kentällä ja julkisuudessa.
Kun ed. Manninen nyt antaa ymmärtää,
että varjobudjetissa on vain kaikkein kiireellisimmät asiat,
haluan todeta, että puheenjohtaja Jäätteenmäki
totesi jo vuonna 2001, että jotakin ylivelkaantuneiden
hyväksi on tehtävä ja mahdollisimman
pian. Näin puheenjohtaja Jäätteenmäki vuonna
2001. Näköjään tämä asia
ei olekaan keskustan mielestä kiireellinen asia, kun ensi
vuoden varjobudjetissaan eivät esitä tähän
euroakaan. Totta kai todellisuudessa on kyse siitä, että keskusta
on kentällä villinnyt ihmisiä halpahintaisella
propagandalla, luvannut kaikki hyvät asiat hoitaa, antanut
erilaisia lupauksia jokaiselle mahdolliselle ryhmälle,
ja sitten, kun varjobudjettinsa tekivät, eivät
voineet kaikkia näitä lupauksiaan tietystikään
lunastaa, jolloin joutuivat torjumaan suuren osan omista vaatimuksistaan.
Kun sanotaan, että puolueet syövät sanansa vaalien
jälkeen, keskusta söi sanansa jo ennen vaaleja.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tämä lausumaehdotus,
josta nyt keskustellaan, on erittäin hyvä.
Mutta, ed. Zyskowicz, me todellakin kaipasimme eilen illalla
erityisesti kokoomusta, kun puhuttiin perhepolitiikasta ja kun puhuttiin
erityisesti kotihoidon tuesta. Mekin osaamme lukea lehtiä.
Me olemme luulleet, että te haluatte kehittää kotihoidon
tukea, mutta sitten luimme juuri puheenjohtaja Itälän
haastattelun, olikohan se Lapin Kansa -lehdessä, jossa
hän sanoi, että kotihoidon tukea ei koroteta,
ainoastaan lapsilisiä halutaan korottaa. Tämä on
hyvin erikoista. Kannattaisi tutkia omatkin puheet siitä,
mikä on ristiriitaa ja mikä ei.
Vielä lopuksi haluan sanoa ed. Zyskowiczin aika halpahintaiselle
hyökkäykselle, että sanokaapa te, kun
olette niin hyvin nokkela, kuinka voi korjata kahdeksan vuoden virheet
yhden vuoden budjetissa. (Ed. Zyskowicz: Ei tarvitse. Mutta kiireelliset!)
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensin, mikä koskee tätä pontta,
se on erinomaisen paikallaan kokoavana pontena tämän
prosessin lopputuloksena, ja sitä on miellyttävä kannattaa.
Ed. Zyskowiczin odotan ilman muuta kannattavan tätä pontta
noitten puheitten jälkeen, jotta niihin tulee edes jotakin
lihaa luitten ympärille.
Totean, että itse pääasiassa ollaan
tilanteessa, jossa olemme väistämättömästi
ylivelkaantuneiden ja pitkäaikaisvelkaantuneiden kohdalla
menossa kohti velka-armahdusta, selvää moratoriota.
Siitä pitäisi päättää hallitusneuvotteluissa
rakentavahenkisten tahojen kanssa. Ed. Zyskowicz ei näytä olevan
niitten joukossa jo ennakkoon.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Hallitus on kiinnittänyt aika
paljon tähän asiaan huomiota. Nyt olisi tärkeätä,
että eduskunnasta saataisiin ulos kaikki ne lait, jotka
parantavat ylivelkaantuneitten asemaa. Haluan todeta, että minusta
on aivan selvää, että jo nykyistenkin säännösten
mukaan lasten huoltovelvollisuus ja muukin huoltovelvollisuus on
otettava huomioon silloin, kun näitä maksuja mitoitetaan.
Ponsi ei siinä mielessä tarjoa mitään
uutta. Haluan todeta, että nimenomaan tämän
lain, josta nyt on kysymys, 4 §:n kohdalla perustelutekstissäkin
todetaan se, että ehdotuksen mukaan välttämättömiä elinkustannuksia
koskevia rahamääriä tarkistettaisiin
vuosittain, jotta elinkustannuksissa tapahtuvat muutokset tulisivat
otetuiksi nykyistä kattavammin huomioon. Tämä on
selvä parannus nykyiseen tilanteeseen. Hallitus seuraa
tilannetta erittäin tarkoin, joten ponsi on kyllä minun mielestäni
turha.
Hannu Takkula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Se edustaja Zyskowicz, jonka minä olen oppinut
täällä talossa kahdeksan vuoden aikana tuntemaan,
poikkeaa huomattavasti nyt esiintyneestä panikoituvasta
Zyskowiczista. Jollakin tavalla tämä puheenvuoro
on erittäin erittäin ihmeellinen, koska tämä ed.
Kankaanniemen lausumaehdotus, kuten hän itse esitti, ei
vaadi lisää rahaa, vaan kysymys on enemmänkin
tahdosta. Tämähän on ed. Kankaanniemen
tekemä, mutta ehkä Kalliksen muistelmat tästä yhteisestä puolueesta
ovat sitten saavuttaneet Zyskowiczin, kun hän hyökkää tässä keskustaa
ja keskustan vaihtoehtobudjettia vastaan.
Mutta, arvoisa puhemies, kun vaihtoehtobudjetista täällä on
keskusteltu, eivät valitettavasti ole hallituspuolueitten
ryhmät olleet paikalla. Toisaalta se, että ed.
Zyskowicz on siihen paneutunut, kertoo sen, että eväät
on niin loppuun syöty hallituksen omasta budjetista, että nyt
pitäisi kipeästi löytää jostakin
uusia ratkaisuja. Sen vuoksi te haette niitä myös
meidän vaihtoehtobudjetistamme. Meillä on todellisia
ratkaisuja teille, ed. Zyskowicz, esittää. Toivon
mukaan te otatte niitä käyttöön.
Me olemme kahdeksan vuoden aikana yrittäneet teille niitä tarjota.
Lopuksi, arvoisa puhemies, haluaisin todeta, että toivoisin,
että muistaisimme, että kun on paljon saatu anteeksi,
myöskin ymmärrettäisiin niitä ihmisiä,
jotka ovat vaikeassa taloudellisessa tilanteessa, ovat joutuneet
velkajärjestelyyn.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Zyskowiczille toteaisin, että olemme kyllä lukeneet
puheenjohtaja Itälän Lapin Kansassa antaman haastattelun,
jossa hän totesi, että kokoomus ei tule ensi vaalikaudella
suostumaan mihinkään tulonsiirtojen nostoihin
ja ainoastaan yhden poikkeuksen tekee ja se on lapsilisät.
Te olette jo etukäteen naulinneet, että te ette
halua korottaa alinta äitiyspäivärahaa,
ette kotihoidon tukea, ette sairausvakuutuksen pienintä päivärahaa,
karenssia poistaa, ette halua siis mitään tulonsiirtoja
(Puhemies koputtaa) edistää. Ihmiset tarvitsevat
tulonsiirtoja, jotta he voivat käyttää palveluja.
Puhemies:
Kehotan keskittymään nyt hivenen enemmän — mielenkiintoisia
asioita — ed. Kankaanniemen lausumaan ja meillä käsiteltävänä olevaan
lakiehdotukseen.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys on oikean suuntainen ja
hyvä yksityishenkilön velkajärjestelyjen
kohdalta. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä,
että nyt kun tulee vielä velkojen vanhentumislaki — se on
talousvaliokunnassa juuri käsittelyn alla — pienin
askelin tämä asia korjaantuu. Olen pahoillani
siitä, että tällainen keskustelu käydään,
että tavallaan herjaa heitetään puolin
ja toisin asiallisesta asiasta.
Mitä tulee yleensä ed. Kankaanniemen ponteen,
sitä en kannata sen takia, että hallituksen asia
on nämä asiat hoitaa eikä ponsilla näitä asioita
hoideta.
Mitä tulee sitten edellisen kauden perusturvavälikysymykseen
keskustan kohdalta, olin yksin täällä eduskunnassa,
kun puhemies nuiji 32 puheenvuoroa, kaikki olivat poissa. Menin
puhujakorokkeelle puhumaan (Hälinää) — kuunnelkaa — perusturvasta,
ja ed. Pekkarinen oli saunassa kuullut sen, että ed. Kuosmanen
yksinään puhuu. Kun mainitsin, että täällä ei
ole keitään keskustalaisia eikä keitään
eduskunnassa istumassa, kun välikysymys on menossa, 17
keskustalaista juoksi heti paikalle, joten turha nyt on kertoa, (Hälinää — Puhemies
koputtaa) että eilen teitä oli muutama paikalla.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Nimenomaan ed. Toimi Kankaanniemen lausumaehdotukseen.
Näen tämän kuitenkin merkittävänä.
Niin kuin täällä on tullut esille, lain
perustelutekstissä on olemassa tätä tukevat tai
tämän sisältöiset lauseet. Mutta
jos ajattelemme, että olemme valiokunnassa, teemme mietintöjä ja
siellä yleensä haluamme nostattaa mietinnöissä lausumilla
niitä tärkeitä asioita, mitkä erityisesti
katsomme sellaisiksi, että ne olisivat kiireellisiä tai
niihin kiinnitettäisiin huomiota, siitä näkökulmasta,
mitä olen oppinut siitä, mikä valiokunnassa
on mietinnön merkitys, ja mitä täällä olemme
kyllä keskustelleet, että lausumillakin merkitys
on, haluaisin erityisesti kannattaa tätä, että "hallitus
ottaa erityisesti huomioon velallisen lastenhuoltovelvollisuuden
sekä muutoinkin tarkoin seuraa lain kohtuullisuutta ja
kannustavuutta ja ryhtyy viipymättä toimenpiteisiin
mahdollisesti ilmenevien epäkohtien korjaamiseksi", koska
niitä epäkohtia ilmenee tässä prosessissa. Kannatan
todella, että tämä tulisi lausumaksi.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ensin totean vielä hallituksen
ratkaisuista ylivelkaantuneiden ongelman lievittämiseksi, että todellakin
tällä hetkellä eduskunnassa on käsittelyssä ulosottolain
muutos, jossa tehdään se historiallinen ratkaisu,
että näiden ihmisten ikuinen velkavankeus katkaistaan.
Sillä on toivottavasti huomattava merkitys näiden
ihmisten ongelmien auttamiseksi.
Keskustan vaihtoehtobudjettiin palataan vielä moneen
kertaan, siitä voitte, hyvät ystävät,
olla varmoja. Siellä olevat lukuisat myös lapsiperheille
ja esimerkiksi yksinhuoltajille annettujen lupausten pettämiset
tullaan täällä keskustelussa tuomaan
esiin.
Mutta, puhemies, jos sallitte, korjaan yhden väärinkäsityksen.
Olemme todellakin sitä mieltä, että peruspalveluja
ensi vaalikaudella on kohennettava ja tulonsiirtoihin ei samalla
tavalla ole varaa. Mutta, edustajat Hyssälä ja
Vehviläinen, kotihoidon tuki, toisin kuin te kuvittelette
ja toisin kuin näköjään EU-tuomioistuin
kuvittelee, ei ole tulonsiirto vaan nimenomaan päivähoitopalveluihin
liittyvä etuus.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti totean, että ed. Kokkonen haki
perusteluista ihmeellisen lauseen tuohon. Täällä 4 §:n
2 momentissa nimenomaan sanotaan, että nyt asetuksella
määrätään velallisen välttämättömistä elinkustannuksista,
rahamäärä, ja sitä tarkistetaan
sen jälkeen kansaneläkeindeksistä annetussa
laissa säädetyllä tavalla, eli se vielä kytketään
ilmeisesti heikoimpaan indeksiin, mitä löytyy,
ja pohja lyödään kiinni. Tämä johtaa
kyllä siihen, että lapsiperheet joutuvat huonoon
asemaan, ja tätä on syytä seurata. Uusi hallitushan
astuu muutaman kuukauden päästä valtaan.
Kannattaa eduskunnan, erityisesti vasemmiston, ottaa huomioon, että hoidetaan
köyhien asiaa nyt, jotta ei sitten kaduta puolen vuoden
kuluttua.
Keskustelu päättyy.