1) Hallituksen esitys laiksi työnantajan sosiaaliturvamaksusta
vapauttamisesta eräissä kunnissa vuosina 2003—2005
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Kolmivuotinen kokeilu työnantajan
sosiaaliturvamaksusta vapauttamisesta käynnistyy ensi vuoden
alussa. Tämä kokeilu on tärkeä ja
olisi tarvittu jo toki aiemmin. On tärkeää,
että nyt tästä mahdollisuudesta tiedotetaan
hyvin; siihen hallintovaliokuntakin kiinnittää mietinnössään
huomiota. Maksuvapautusmenettely tulisi saada jo alusta pitäen
toimimaan aiotulla tavalla. Sehän koskee yrityksiä (Puhemies
koputtaa) ja valtion liikelaitoksia. On valitettavaa, että hallitus
ei ollut valmis alkuperäisestä ehdotuksesta huolimatta
ottamaan mukaan kokeilun piiriin kuntia ja seurakuntia. On huomattava,
että vaikeilla työttömyysalueilla kuntien
merkitys sekä työllistäjinä että yritysten
toimintaedellytysten luojina on erittäin tärkeä.
Tästä syystä olisi ollut keskustan mielestä tärkeää,
että myös kunnat ja seurakunnat olisivat olleet
tässä kokeilussa mukana.
Joka tapauksessa on tärkeää, että vihdoin
tämä kokeilu nyt käynnistyy. Sitä tulee
seurata tarkkaan, ja tietenkin jo kokeiluajankin kuluessa on harkittava,
onko mahdollista sen laajentaminen työllisyyden ja alueellisen
tasapainoisen kehityksen turvaamiseksi, väestöpohjan
varmistamiseksi ja myös tulo- ja paluumuuton edistämiseksi niille
alueille, missä kehitys on monista syistä hyvin
vaikeana viime vuosina toteutunut.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Rouva puhemies! Tässä on kysymys Norjan-mallin
yhden osan kokeilusta. Norjan-mallissa (Puhemies koputtaa) on erittäin
monia etuuksia, joita pohjoisessa annetaan yrityksille. Mutta Norjassa
on etuuksia myös yksityisille ihmisille. Niistä mainittakoon muun
muassa korotettu lapsilisä, opintolainan anteeksi antaminen
kymmenessä vuodessa pohjoiseen muuttaville sekä tuloverovähennys,
joka on 15 000—30 000 kruunua vuodessa
riippuen vähän tuloista.
Minusta on syytä lähteä Suomessa
kokeilemaan myös näitä yksityisille ihmisille
annettavia etuuksia. Ne ovat Norjassa toimineet erittäin
hyvin, tuoneet pohjoiseen väkeä. Kysymys on meillä siitä,
että jo nyt on pulaa monilla haja-asutusalueilla lääkäreistä.
Seuraava pula iskee opettajiin ja moniin muihinkin osaavien, korkeasti
koulutettujen ryhmiin. Ja että koko maahan näitä saadaan,
tarvitaan myös uusia keinoja. (Ed. Jaakonsaari: Kaikki
vaan!) Minusta pitää lähteä hakemaan
niitä keinoja, ja Norjan-mallissa on tässä mielessä erittäin
hyvä pohja myös jatkokokeiluihin.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Arvoisa puhemies! On tarkoituksenmukaista, että me
saamme työnantajan sosiaaliturvamaksusta vapautumislain
toimimaan, ja pohjoiset kunnat on huomioon otettu tässä.
Mitä tulee Norjan-malliin, on pakko todeta, että Norjassa
on vaurautta enemmän ja myöskin siellä on
pula työntekijöistä toisin kuin Suomessa.
Tätä olisi Suomessa voitu toteuttaa laajemminkin,
mutta valitettavasti tähän ei ole voitu mennä.
Kuten täällä on useimmissa puheenvuoroissa
todettu, tässä ovat yritykset nyt mukana, mutta
seurakunnat ja kunnat puuttuvat tämän lainsäädännön
piiristä. Toivoisin, että siinä vaiheessa,
kun tätä lainsäädäntöä voidaan
laajentaa koskemaan myöskin muita Suomen alueita, voisimme
ottaa huomioon yleensäkin sellaiset Suomessa oleva alueet,
jotka tarvitsevat tätä lainsäädäntöä.
(Ed. Jaakonsaari: Kaikki alueet vaan!)
Olen tähdentänyt omissa puheenvuoroissani nuorten
yrittäjien aseman parantamista. Toivoisinkin, että tämä kysymys
voitaisiin ottaa huomioon, koska tämän päivän
nuoret tahtovat mieluummin tehdä työtä omissa
yrityksissään kuin olla työttöminä.
Se on minun mielestäni niin hyvä piirre, että sitä tulee
kannustaa.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Työnantajan sosiaaliturvamaksun
alentaminen kokeiluna pohjoisessa on hyvä uusi aluepoliittinen
instrumentti. Vastaavanlaista järjestelyä ovat esittäneet
jo aikaisemmin Itä-Suomen neuvottelukunta ja Itä-Suomen
maakuntaliitot, jotka nyttemmin ovat pitäneet tärkeämpänä yritysten avainhenkilöiden
palkkaukseen liittyvää tukea, joka olisi ehkä parempi
täsmätuki Itä-Suomen alueelliselle kehitykselle.
Toivottavasti kokeilusta saatavien oppien ja havaintojen mukaan
voidaan vielä tällaista täsmätukijärjestelmää kehittää.
Eräs mahdollisuus olisi myöskin viedä tätä esimerkiksi
pitkäaikaistyöttömyyden riivaamille alueille
juuri pitkäaikaistyöttömien työllistämiskynnyksen
alentamisena myöskin eteenpäin.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Oppositiopuolue keskusta on hyvin pitkään
puhunut alueellisten verokannustimien puolesta ja tuolla kentällä ja
laajemmin julkisuudessa eri tilanteissa korostanut aina sitä,
miten keskusta tällaisia puoltaa ja olisi tällaisia
säätämässä. Muun muassa
keskusteltaessa kehysbudjetista tässä salissa
19.3. keskustan ryhmäpuheenvuorossa sanottiin: "Keskusta
kannattaa yrityksille ja myös yksilöille kohdentuvien
alueellisten verohuojennusten käyttöönottoa
muuttotappioalueilla keskittymisongelmien tasapainottamiseksi."
Arvoisa rouva puhemies! Voitte kuvitella, kuinka hämmästynyt
olin, kun sain käsiini keskustan varjobudjetin ensi vuodelle
ja siinä ei ollut osoitettu ensimmäistäkään
euroa alueellisten verokannustimien käyttöönottoon.
Ensin kentällä vaaditaan ja luvataan alueellisia
verokannustimia, mutta kun tehdään oma varjobudjetti — tehdään
sellainen ensi vuoden budjetti, millaiseksi se tehtäisiin,
jos Suomen keskusta saisi sen täysin yksin päättää — niin
ensimmäistäkään euroa, rouva
puhemies, ei tässä varjobudjetissa ollut osoitettu
alueellisten verokannustimien käyttöönottoon.
Kyllä tällaista kaksilla korteilla pelaamista
pitää arvostella ja hämmästellä.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! On mielenkiintoista kuulla ed. Zyskowiczin
saivartelevaa arkeologiaa, kun hän kaivaa näitä keskustan
puheita, mutta tämä arkeologia ei kovin pitkälle
johda. Mitä tulee keskustan työnantajamaksulinjauksiin,
niin siinä vastalauselinjauksessamme todella Vihriälän—Holmin-mallia esitämme,
että sitä todella lähdettäisiin
selvittämään ja myöskin toimeenpanemaan,
sikäli kuin ensi vuoden lopulla se voitaisiin tehdä.
Arvoisa puhemies! Tämä nyt esillä oleva
laki, jos tästä puhutaan eikä arkeologiasta,
on myöskin tarkoitettu voimaan tulevaksi varsinaissuomalaisissa
saaristokunnissa. Minäkin tunnen niiden kuntien tilannetta.
Siellä ei ole kovin paljon yrittäjyyttä,
on joitain matkailualan yrityksiä. Olisi hyvä,
jos tässä olisivat kunnat mukana, jolloin tähän
kokeiluun tulisi tehoa. Se, mitä tässä nyt
pelkään, on se, että kun huonosti kokeillaan, saadaan
huonoja tuloksia ja sitten sanotaan, että eihän
näistä alueellisista porkkanoista... Ed. Zyskowicz,
sanotaan, että kun te huonosti kokeilette, tulee huonoja
tuloksia ja sitten ei enää tarvitsekaan ottaa
käyttöön. Minusta olisi hyvin tärkeää,
että kun kokeillaan, kokeillaan kunnolla ja hyvin. Siksi
tämä kokeilu jää nyt vähän
puutteelliseksi.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Rouva puhemies! Lyhyesti vain vielä tähän
perustilanteeseen, joka on olemassa haja-asutusalueilla. Siellä tarvitaan uusia
yrityksiä, se on selvä, mutta pitää ruveta turvaamaan
myös se, että saadaan nämä avainhenkilöt,
(Puhemies koputtaa) osaavat henkilöt sinne töihin.
Meilläkin on ongelma jo tässä olemassa,
ei se ole vain tulevaisuutta tai Norjan ongelma. Esimerkiksi lääkäreistä on
nyt jo pulaa isossa osassa maata. Seuraava pula iskee opettajiin.
Sitä pidän hyvin traagisenakin tilanteena, jos pätevistä opettajista
tulee puute, ja se tulee. Siihen tarvitaan uusia keinoja. Ehdotan
todella, että Norjan-mallin muitakin osia kokeillaan seuraavan
eduskunnan päätöksillä.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Yrittäjien sivukustannusten
poistamiskokeilu on hyvä niin sanottu päänavaus.
Pahoittelen, että kokeilua ei ole voitu vielä saada
aikaan Lahden seudulla. Ehkä tulevaisuudessa se onnistuu.
Meidän kaikkien täytyy ponnistella kohti sitä päämäärää,
että mahdollisimman monet ihmiset (Hälinää — Puhemies
koputtaa) saavat töitä ja voivat elättää itsensä ja
perheensä. Tähän juuri hallituksen esitys
tähtää. Kokeilu voitaisiin myös kohdentaa
pelkästään naisyrittäjiin. Naisia
ei saada kovinkaan paljon yrittäjiksi, ja tämä voisi olla
eräs keino, koska naiset ovat hyvin usein itseyrittäjiä tai
pienyrittäjiä. Se voitaisiin kohdentaa juuri tähän
ryhmään jatkossa osaltaan.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kunnioitettu ed. Ilkka Kanerva kysyi, kun lähdin,
menenkö minä oikein puhujakorokkeelle puhumaan.
Minä tulin tänne, ed. Kanerva. Minkä takia
sen tein? Erityisesti siitä syystä, että ed. Zyskowiczin
puheenvuoro täällä kyllä oli
siinä määrin harvinainen puheenvuoro,
että minusta sitä pitää kunnioittaa
täältä korokkeelta käsin. Harvoin
kuulee nimittäin, että ed. Zyskowicz on kantanut
huolta alueellisesta tasapainoisuudesta. Ei sellaista ole tapahtunut.
Se on uutta. Silloin kun uutta tällaista tapahtuu, silloin
minusta keskustalla, jos kellä, on erityinen velvollisuus
reagoida siihen myönteisellä tavalla, ottaa se
kädenojennus vastaan. Ed. Zyskowicz, tämä tulee olemaan
muistiin jäänyt asia, minkä tässä äsken sanoitte.
Mitä tulee niihin vaatimuksiin ja näkemyksiin,
mitä keskusta on aluekehityksen, tasapainoisemman aluepolitiikan,
osalta esittänyt, kernaasti voin uudistaa sen, mitä keskusta
on julki sanonut, mitä tehnyt tämän asian
yhteydessä täällä ja mitkä ovat
meidän tavoitteemme tästä edespäin
seuraavalle vaalikaudelle. Lyhyesti muutama sana niistä.
Ensinnäkin tämän kokeilun osalta
me olemme olleet sitä mieltä, niin kuin ed. Väistö äsken
sanoi, että tämä olisi pitänyt
toteuttaa jo laajemmin. Se on ollut, ed. Zyskowicz, meidän
kantamme alusta lähtien ja aikaisemmin, ennen tämän hallituksen
esitystä, paljon aikaisemminkin.
Mitä tulee jatkoaskeleisiin alueellisten verokannustimien
osalta, emme pidä niitä nyt realistisina tässä aikataulussa
vuotta 2003 koskeviksi toimenpiteiksi. Tämä kokeilu,
siinä liikkeelle lähteminen, sen jälkeen
seuraavien edistysaskeleitten ottaminen on se tie, millä verokannustimien
aluekehitysvaikutuksia tulee hakea tulevien vuosien aikaan.
Mutta, ed. Zyskowicz, sen ohella, että olemme tässä asiassa
vaatineet vähän laajempaa mallia kuin nyt hallituspuolueet
näyttävät olevan valmiita viemään
lävitse, sen lisäksi me olemme esittäneet
ja esitämme omassa budjettivaihtoehdossamme monia sellaisia
toimenpiteitä, jotka takaavat tasapainoisemman alueellisen
kehityksen. Näitä toimia ovat hankkeet, jotka
liittyvät alueellisen infrastruktuurin tasapuolisempaan
rakentamiseen, teknologiamäärärahojen
lisäämiseen ja niiden tasapuolisempaan käyttöön
eri puolilla Suomea, eri Suomen osien tarpeiden tyydyttämiseen
paremmin ja edelleen alueperusteisiin yritystukiin, niiden lisäämiseen
siitä, mitä hallitus esittää.
Tässä muutama esimerkki siitä, että,
ed. Zyskowicz, jos teillä on tuo sama halu vielä silloin, kun
eduskunta äänestää näistä rahoista,
niin muun muassa näissä asioissa te voitte painaa
keskustan esitysten puolesta ja näin edesauttaa tasapainoisempaa
alueellista kehitystä.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä, voi sanoa, keskeneräiseksi
lässähtänyt työnantajan sosiaaliturvamaksukokeilu on
nyt sitten kokoomuksen viimeisen kahdeksanvuotisen hallitustaipaleen
aluepolitiikan huippu, joten kiitos tästä vähästäkin
ja varsinkin kun näyttää siltä,
että ed. Zyskowicz on hyvin kehityskykyinen ja saattaisi
olla jopa seuraavassa vaiheessa myöskin alueellisia verokannustimia puolustamassa.
Sehän saattaa olla, että tästä vielä jotakin
ajatuksen tynkää ja siementä myöskin aluepolitiikassa
jatkossa syntyisi.
Mutta kaiken kaikkiaan ed. Tennilä puhui minusta aivan
oikealla tavalla siitä, millaisia aluepoliittisia toimenpiteitä me
tarvitsemme ja varsinkin kun puhumme uudesta aluepolitiikasta, jos
sellaisesta yleensä voidaan puhua, mutta sellaisessa ilmapiirissä,
sellaisessa hallituksessa, jossa ed. Zyskowicz on ensimmäisenä tai
toisena viulunsoittajana, on vain suurta unelmaa puhua sellaisista
aluepoliittisista toimista, joita ed. Tennilä täällä esitteli.
Meillä tarvitaan kokonaan uusi suunta myös aluepolitiikassa.
Me tarvitsemme uudet arvot paitsi monella muulla politiikan lohkolla
myöskin aluepolitiikassa, ja ed. Zyskowiczin ajatuksista
ei taida todellisuudessa olla paljonkaan hyötyä niissä talkoissa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Heti alkuun on pakko tuottaa ed. Pekkariselle
ja muille keskustalaisille veljilleni täällä pettymys,
sillä puheenvuorossani en kantanut huolta aluekehityksestä,
vaan puheenvuorossani kannoin huolta siitä äänestäjiä harhaan
johtavasta keskustalaisesta poliittisesta pelistä, jossa
ensin tuolla kentällä ja julkisuudessa julistetaan kaiken
näköisiä hyviä ja tärkeitä asioita,
tässä tapauksessa aluepolitiikassa alueelliset
verokannustimet, ja sitten toisaalta kun tehdään
varjobudjetti, jossa pitäisi laittaa nämä vaaditut
asiat sinne budjettiin ja pitäisi laskea ne hinnat ja pitäisi
osoittaa niille rahoitus, niin hokkuspokkus, sieltä puuttuvat
lukuisat keskustan antamat lupaukset eri äänestäjäryhmille.
Tässä tapauksessa puuttuvat teidän varjobudjetistanne,
ed. Pekkarinen, kokonaan nämä alueelliset verokannustimet.
Kuten sanoin, vuosia te olette niiden puolesta puhuneet, vuosia
te olette niillä tehneet propagandaa tuolla alueilla, mutta
sitten kun te teette varjobudjetin, niin sitten ei euroakaan, (Ed.
Mannisen välihuuto) — ed. Pekkarinen, ei ensimmäistäkään
euroa alueellisiin verokannustimiin, ei menoissa euroakaan eikä tuloissa
tulojen pienentymisenä euroakaan. Ed. Manninen, älkää yrittäkö tällä asialla
hämätä. — Eli teidän
mielestänne ensi vuonna ei ole tärkeätä käyttää alueellisia
verokannustimia. Totta kai selitys tälle teidän
ristiriitaiselle menettelyllenne on se, että jos varjobudjettiin
kaikki nämä teidän turhat ja tyhjät
lupauksenne olisi laitettu, niin sen epätasapainoinen kustannusvaikutus
olisi ollut niin monta miljardia euroa, että te ette olisi
kehdanneet sellaista esittääkään.
Tämän vuoksi teidän varjobudjetissanne,
ed. Pekkarinen, ei ole ei meno- eikä tulopuolella ensimmäistäkään
euroa alueellisiin verokannustimiin.
Puhemies:
Koska olemme jo varsin paljon tätä väittelyä käyneet
ensimmäisessä käsittelyssä, olin
suunnitellut, että kävisimme tämän
puhujalistaa myöten, mutta ed. Pekkariselle haluan antaa
vastauspuheenvuoron.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vielä kerran ed. Zyskowiczille: Tähän
hallituksen esitykseen meillä on vastalause. Se on esitelty.
Sen sisältö on kaikille kansanedustajille täällä tuttu.
(Ed. Zyskowicz: Miksei se ole varjobudjetissa?) — Siltä osin,
mikä koskee nimenomaan verokannustimien parannusta nykyiseen
tilanteeseen verrattuna, meidän sanomamme on siellä. — Mutta,
ed. Zyskowicz, me jatkamme täsmälleen samalla
tavalla kuin te äsken kuvasitte. Me tulemme kertomaan, että meidän
mielestämme tarvitaan jatkossa verokannustimia, vuosina
2004, 2005 ja siitä eteenpäinkin. Ne mahdollisuudet,
mitä meillä on vuoden 2003 budjettiin tehdä verokannustimien osalta,
näkyvät siinä vastalauseessa, jonka pohjalta
kohta voidaan äänestää, ja muut
aluekehitykselliset toimenpiteet, muut muutokset nimenomaan aluekehitysrahoihin,
tulevat esille silloin, kun me äänestämme
ensi vuoden budjetista.
Vielä kertaalleen, ed. Zyskowicz: Siinä teidän kylmässä linjassanne
ja meidän linjassamme, (Puhemies koputtaa) joka ymmärtää alueiden
kehittämistarpeita, on erittäin suuri ero. On
totta, että se politiikka, millä ...
Puhemies:
Vastauspuheenvuoron mitta on minuutti, ja sen tähden
katsoin juuri, että ennätätte paremmin
perustella kaksiminuuttisillanne tuon asian. Mutta kun tämä taas
meni näihin minuuttisiin, ed. Zyskowicz, viimeisin vastauspuheenvuoro
tässä kohtaa, minuutti!
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Vuoden 2003 keskustan varjobudjetti
on sen näköinen, miksi keskusta olisi vuoden 2003
budjetin laatinut, jos se olisi voinut siitä aivan yksin
päättää. Tuossa varjobudjetissa
ei ole ensimmäistäkään euroa
alueellisiin verokannustimiin, ei tulojen vähennyksinä, ei
menojen lisäyksinä. Mikä olisi estänyt
teitä, ed. Pekkarinen, laatimasta varjobudjettinne sellaiseksi,
että siellä olisi ollut nämä alueelliset
verokannustimet? Sanotte, että teillä ei ole mahdollisuuksia
ensi vuonna sellaisiin. Mikä olisi estänyt? Mikä olisi
estänyt teitä laatimasta varjobudjettinne sellaiseksi,
että se olisi vastannut aidosti teidän omia ajatuksianne?
Sanotte, että te tulette jatkamaan kuten tähänkin
saakka. Siis kentällä tyhjiä lupauksia,
jotka täällä petetään.
Yleensä puolueita syytetään siitä,
että ne syövät sanansa vaalien jälkeen,
mutta keskusta syö sanansa jo ennen vaaleja.
Timo E. Korva /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowiczille ensin sen verran voisin
todeta, että on käynyt niinkin kummasti, että minä olen
ollut opposition edustajana tuolla Lapissa jossakin tilanteessa
ainoa, joka olen puolustanut hallituksen esityksiä, ja
kaikki muut ovat olleet niitä vastaan. Eli kyllä kentällä tietysti
tämä puhuminen ja myöskin toiminta menee
aika lailla sekali. En ole aluepolitiikassa kovin monesti kyllä joutunut
tämän hallituksen tekoja puolustamaan.
Mutta aluepolitiikassa tietysti on nähtävä,
että tällä ehdotuksella eivät
nämä asiat tule kuntoon ja pakko on tähdätä pitemmällä tähtäimellä sellaiseen
yleiseen ilmapiiriin, että saataisiin todellakin ymmärtämystä sille,
että maata on kehitettävä tasapuolisesti.
Tässäkin pitäisi päällimmäiseksi
varmaankin nyt kääntää se, että saataisiin tämä kokeilu
todellakin hyvin onnistumaan. Siinä suhteessa kiinnitän
huomiota erääseen yksityiskohtaan, jolle ehkä voitaisiin
tämänkin lain puitteissa jotain tehdä,
ja se on se, että luonnonmarjojen keräily ja jalostaminen
pitäisi voida saada tämän kokeilun piiriin.
Tämä luonnonmarjojen keräily ja jalostushan
on nyt eräissä tulkinnoissa tulkittu osaksi maatalouspolitiikkaa,
ja siitä syystä se ikään kuin
jäisi nyt kokeilun ulkopuolelle. Minusta pitäisi
tästä asiasta tämän talon lähettää verottajille
selkeää tulkintaa siitä, että ei
tehtäisi tällaista negatiivista kytkentää luonnontuotteitten
osalta maatalouspolitiikkaan, joka on enempi yleiseurooppalaista
politiikkaa, ja tehtäisiin verotuksessa tätä kokeilua
palveleva kunnollinen kansallinen ratkaisu ja tulkinta, joka on
hyödyllinen kaikille.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Ensin ed. Zyskowiczille: Oli mielenkiintoista kuunnella
tätä analyysia keskustan varjobudjetista. Täytyy
rehellisyyden nimissä kuitenkin varmaan muistaa, että kyllä hallituspuolueissakin
tämä kaksilla
korteilla pelaaminen osataan: Hallituksessa pidetään
tiukkaa linjaa, mutta sitten ministeri Itälä vaatii — hyvä,
että vaatii, kun vielä toteutuisi — lisää rahaa
kulttuurille, ja ed. Sarkomaan lupaukset lapsiperheille varmaan
lähentelevät jo keskustan varjobudjetin summia.
Ei tästä synnistä vapaa varmaan ole meistä monikaan.
Mutta sitten itse hallituksen esitykseen. Mielestäni
nyt pitäisi nähdä kuitenkin, mitä mahdollisuuksia
tässä hallituksen esityksessä on ja mihin
tällä pyritään: siihen, että näille
kaikista vaikeimmille alueille Lappiin ja saaristoon syntyisi työpaikkoja,
joissa joku on ottanut oman riskin, joku uskaltaa yrittää.
Silloin tämä on kyllä kaikista kiireellisin
ja tärkein niistä kaikista uudistuksista, mitä tarvitaan
näillä syrjäseuduilla. Siltä osin
mielestäni hallitus on oikeilla jäljillä.
Mutta ainakin perustuslakivaliokunnan asiantuntijakuulemisessa
tuli esille, että tämä kolme vuotta saattaa
olla vähän liian lyhyt aika siihen houkuttimeen,
että joku uskaltaisi tehdä uusia yrityksiä.
Kun itse tunnen Lapin yrityselämää jonkin
verran elämys- ja luontomatkailun osalta, niin pelkään,
että enemmänkin tämä tulee todennäköisesti
pelastamaan olemassa olevia yrityksiä, ja kun tämä on
voimassa vain kolme vuotta, niin välttämättä ei
niin paljon tulla näkemään tämän
takia uutta riskinottoa. Toivoisin, että löytyy
aika pian valmius jatkaa tätä kokeiluaikaa jo sen
kokeilun aikana, että se houkuttaisi pitkäaikaisempiin
investointeihin ja muuttamiseen.
Julkisen sektorin asioihin on palattava ihan toisella paketilla,
mietittävä, mikä on lääkärien
ja opettajien kokonaistilanne, mitä koko perhe voi siellä tehdä,
onko lääkäri- ja opettajaperheen lapsille
hyvät koulut, onko heille hyvät asumismahdollisuudet
ja siedettävät työtehtävät,
työajat ja palkkaus. Mutta se on toinen ongelma. Se ei
ole tämä yksityisen riskinottamisen ongelma.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Hallitus on tämän
esityksen antanut aluepoliittisista syistä, eli on aivan
oikein, että myöskin aluepolitiikasta voi puhua.
Tämä on ensimmäinen tosiasia. Toinen
tosiasia on se, etteivät hallituspuolueet, yksikään
hallituspuolue, pääse omasta hallituksen budjettiesityksestä irti
ja eroon, eivät pääse kristillisdemokraatit
omasta vaihtoehtobudjetistaan, ei pääse keskustakaan omasta
vaihtoehtobudjetistaan tai -linjauksista. Jos tarkastelee sitten
hallituksen budjettiesitystä aluepoliittisesta vinkkelistä,
niin tämä on oikeastaan se ainoa aluepoliittinen
parannus, mikä budjetissa on.
Ed. Zyskowicz, kyllä on heikkoa, jos tämä on ainoa
aluepoliittinen etu, mitä alueille tarjotaan, työnantajan
sosiaaliturvamaksun poistaminen, 2,95 prosenttia. Koko maassa on
220 000 yritystä, niillä on yksi, kaksi,
kolme työntekijää à 10 000 — puhun
nyt markoissa, että paremmin ymmärrätte — ja
jos tippuu 295 markkaa kuukaudessa pois, niin ei tällä kyllä käytännössä ole kovin
suurta merkitystä.
Rouva puhemies! Minä sanoin, että me emme pääse
eroon omista budjettivaihtoehdoistamme eikä hallitus pääse
omastaan. Totean, että kristillisdemokraateilla on kyllä omassa
budjettiesityksessään aluepoliittisia panostuksia,
ei merkittäviä, mutta kuitenkin jonkin verran.
Siinä mielessä meidän esityksemme on
kyllä aluepoliittisesti parempi kuin hallituksen esitys
eli, ed. Zyskowicz, sori vaan.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Vihreät laativat oman vaihtoehtobudjettinsa
tavoitteena, että saataisiin aikaan edes likiarvo siitä,
mitä me haluaisimme budjettipolitiikalla osoittaa sekä verotuksen
puolella että menotalouden puolella. Toki on myönnettävä,
että opposition välineet ovat rajallisemmat kuin
hallituksen välineet, mutta mielestäni nyt juuri
kolme kuukautta ennen vaaleja on perusteltua vaatia, että jokainen oppositiopuolue
pystyy tekemään tasapainotetut esitykset, joissa
otetaan kantaa myös taloudellisesti maailmanlaajuisesti
epävarmaan tilanteeseen ja niihin malleihin, mitä budjettitalouden osalta
pitäisi noudattaa.
Tämä hallituksen esitys, jota nyt juuri käsittelemme,
on tietenkin yksi rajallinen esitys ja sinänsä tuettava.
Kannattaa muistaa, että on olemassa Finnveran lainajärjestelyt.
Kun ed. Nurmi kannatti tätä järjestelmää naisyrittäjille,
toteaisin hänelle, että yrittäjälainajärjestelmä Finnveran osalta
on suunnattu myös naisyrittäjille eli on turha
kuvitella, että tällä mallilla voitaisiin
kaikkia yrittäjyyden ongelmia ratkoa.
Vihreiden omassa vaihtoehtobudjettiehdotuksessa pyritään
luomaan sellaisia veromalleja, joilla saadaan ratkaisua rakenteellisen
työttömyyden ongelmiin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Varsin monessa puheenvuorossa on puhuttu
tasapainoisesta aluepolitiikasta. Arvoisa puhemies! Minusta pitäisi
paremminkin puhua tasapainottavasta aluepolitiikasta tässä yhteydessä ja
etsiä sille välineitä, koska meillä on
alueita, missä kehitys menee negatiiviseen suuntaan todella
kiivasta vauhtia.
Yksi tulos tästä kokeilusta on varmasti se, minkä ed.
Brax jo totesi, että tämä on jossain määrin
yrityksiä säilyttävä alueilla
ja niitten elinikää pidentävä.
Se tulos on hyvin ilmeinen. Mutta niiltä osin kuin tämä toivottavasti
johtaa siihen, että tämän lain etuudet
ovat kannustin siirtää yritystoimintaa tai perustaa
uusi yritys kokeilualueille, sellainen pitäisi tarkkaan
noteerata ja siitä kerätä kokemukset
ja tieto, mistä se tieto tuli, mikä on se uskomus,
mihinkä tämä toiveikkuus perustuu, ja
siitä ammentaa kaikki mahdollinen viisaus tulevalle lainsäädännön
kehittämiselle.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Puheessani korostan myöskin
juuri tuota samaa, mitä ed. Pulliainen tuossa lopussa otti esille.
Toivoisin, että kokeilun seurannassa hyvin tarkkaan katsottaisiin,
mitä uusia yrityksiä tulee, mille aloille, mille
tehtäväalueille, palvelualoille ja minkälaista
tuotteistoa voidaan yritysten kautta lähteä ihan
rohkeasti tekemään ja tuottamaan ja mikä näitten
mahdollisuus on tulla alueelle uutena yrittäjänä.
Sitten eri lailla tulisi seurata olemassa olevia yrityksiä,
joilla varmasti on nyt vaikeuksia näissä olosuhteissa,
mitä kaiken kaikkiaan pohjoisella alueella on. Sen seurannan olisi
oltava hyvin kohdennettua.
Sitten vielä on tutkittava, mikä heijastusvaikutus
näillä mahdollisesti uusilla yrityksillä on,
jos ne esimerkiksi palvelualoille tai muille tehtäväalueille
syntyvät, tähän kunnallisen tehtäväalueen
rakenteeseen? Samalla tietysti tulee seurata sitä, mitä kunnissa
tapahtuu, esimerkiksi pystytäänkö siellä vakinaistamaan
niitä tehtäviä, jos siellä paljon
teetetään tehtäviä pätkätöinä tai
esimerkiksi työllistämisvaroilla, ja mitkä olisivat
ne keinot, millä myöskin kunnat voisivat omaa
toimintaansa vahvistaa ja luoda siellä jotakin uutta.
Erityisesti näiltä alueilta, mitä ed.
Korva otti esille koskien luonnonmarjojen keräilyä ja
jalostusta, oli myös jo viime viikolla puhetta siitä,
että voitaisiin jo tuon kokeilun alkuvaiheessa katsoa, onko
siellä joitain semmoisia alueita, joita voidaan vielä tämän
kokeilun piiriin ottaa, koska on merkittävää juuri
pohjoisen alueella, mitä sieltä tulee elintarviketeollisuutta
ja pienyrittäjyyttä tukevaa. Vielä kannatin
ja olisin nähnyt, että kunnat ja seurakunnat olisivat
olleet tässä mukana. Edelleenkin olen sillä ajatuksella,
että tuon kokeilun aikana voitaisiin jo mahdollisesti laajentaa
tätä kokeilua. Kun me tiedämme, mikä aluepoliittinen
merkitys tällä on — tämä on
erittäin tärkeä hallituksen esitys — sitä on
myöskin mahdollista laajentaa.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä todella helsinkiläisten
kansanedustajien kannattaa olla kiinnostuneita aluekehityksestä. Täällähän
väkiluku vähenee reippaasti. Se johtuu juuri siitä,
että tavallisella perheellä ei ole täällä varaa
asua ja perhettään kasvattaa. Tämä on
juuri yksi väärän aluekehityksen ilmentymä. (Ed.
Jaakonsaari: Eikö se ole hyvä, ettei heitä sitten
tule muualta?) — Meidän pitäisi, ed.
Jaakonsaari, todella edistää osaamisen ja yrittäjyyden sijoittamista
tuonne maakuntiin ja seutukuntiin. Veropolitiikka on siinä yksi
keino ilman muuta.
En minä kannata mitään yleisiä veronkevennyksiä ihmisten
asuinpaikan mukaan, vaan nimenomaan osaamista ja yrittäjyyttä pitäisi
kannustaa. Siinä mielessä on todella huono asia,
että Suomessa yritysten määrä vaan
vähenee. Ei ole tehty sukupolvenvaihdosten eteen mitään,
ja hallituksen asettama verotyöryhmä on jopa kiristämässä,
jos se malli toteutuu, perheyritysten ja pk-yritysten verotusta.
Väärää politiikkaa minusta tämä.
Kyllä aluekehitys on hyvin yrittäjyysvetoista
tänä päivänä, ja eri
keinoin pitää todella kannustaa yrittäjyyttä sijoittumaan
seutukuntiin ja maakuntiin.
Tässä on nyt yksi väline, jota pitää käyttää ja kokeilla.
Minusta tässä kokeilussa olisi tarvittu paremmat
eväät, mutta hyvä näinkin. Ehkä seuraava
hallitus, joka on hieman innokkaampi näissä aluekehitysasioissa,
jatkaa tästä eteenpäin.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täytyy todeta, että se
oli näköjään sittenkin selvä väärinkäsitys.
Se oli väärinkäsitys. Luulin, että ed.
Zyskowicz on aidosti nyt tällä kertaa aluepolitiikan
ja tasapainoisemman aluekehityksen puolella, mutta hän
kyllä hyvin nopeasti sanoutui siitä irti. Toisaalta
rehellistä se.
Kaiken kaikkinensa, jos katsotaan, miten Suomen poliittisessa
elämässä eri yhteiskunnalliset päämäärät
priorisoidaan, kuinka tärkeinä niitä pidetään,
niin kyllähän totuus on se, että Suomessa,
jossa on viime vuosien aluekehitys ollut nopeimmin keskittyvää kuin
missään muussa Euroopan unionin jäsenmaassa,
jos katsotaan, mikä poliittinen puolue, mikä poliittinen
ryhmä, nimenomaan on suosinut tällaista keskittyvää kehitystä ja
mieluusti halunnut vielä voimakkaampaa keskittävää kehitystä,
niin kyllä se on poliittinen kokoomus tässä eduskunnassa.
Sen käytännön teot ja julkipannut, julkisanotut
edesottamukset puhuvat selvää kieltä tästä.
Siinä mielessä se, mitä tuossa tunnustuksessaan
ed. Zyskowicz sanoi, on johdonmukaista. Siitä voi hänelle
antaa tunnustuksen.
Mitä vielä tulee siihen, mitä keskusta
on sanonut ja ajanut näissä asioissa, kertaan
vielä muutaman ydinkohdan siitä, miten asiat ovat
menneet, ed. Zyskowicz. (Ed. Zyskowicz: Sitten pitää kuunnella!)
Mitä me olemme aluekehityksen ja muidenkin budjettiin liittyvien
lakien ja määrärahojen osalta sanoneet,
se näkyy meidän virallisena kannanottonamme budjettiin
siinä asiakirjassa, jonka keskusta on julkistanut. Olemme
niiden toimien takana. Eräiden yksityiskohtien osalta tapahtuu
vielä pieniä tarkennuksia. Ne ovat aika pieniä tarkennuksia.
Pohja on siinä asiakirjassa, minkä me olemme julkistaneet muutamia
viikkoja sitten.
Siltä osin, olemmeko tähän budjettikirjaan
liittyen esittäneet jotain muuta alueellisten verokannustimien
osalta kuin tässä meidän vastalauseessamme
on sanottu, yritin muistella esimerkiksi omia puheenvuorojani tai
meidän ryhmän nimissä lausuttuja puheenvuoroja.
Eipä taida sellaista olla, ed. Zyskowicz. Eipä taida
sellaista oikein olla. Meillä on kannanottoja, joissa me
sanomme, että tarvitaan alueellisia verokannustimia osana
aluepoliittista tukijärjestelmää. Emme
ole niitä sitoneet siihen hallituksen budjettiesitykseen,
joka nyt on käsittelyssä. Tai jos te muistatte
sellaisen sidotun nyt tähän budjettiesitykseen, joka
tänne syksyllä annettiin ja syyskuun alkupäivinä täällä esiteltiin,
kertokaa se. Ryhmän nimissä tai puolueen nimissä jos
on sellaisia kerrottu, kertokaa se, kertokaa se. Älkää kaivako
vanhoja kehyksiä tai vanhoja kannanottoja, jotka ovat pitempijaksoisia
tavoitteita. Ne ovat edelleenkin vielä kertaalleen sanottuna
meidän tavoitteistossamme, ja varmaan niitä ajetaankin. Ne
eivät nyt priorisoidu, asetu tärkeysjärjestyksessä,
niin korkealle, että ne olisivat niitten aluepoliittisten
tehotoimien joukossa, joita keskusta esittää nyt
2003:lle. Verokannustimiksi riittävät ne, mitkä meidän
vastalauseessa on, muutama päivä sitten äänestetty.
Toimivatko muut poliittiset ryhmät jollain toisella
tavalla? Minä kaivoin kokoomuksen viime kesänä pidetyn
puoluekokouksen kannanoton esille. Ed. Zyskowicz, mitä tekemistä sillä teidän puoluekokouskannanotollanne
on sen budjettiesityksen kanssa, jonka teidän valtiovarainministerinne
on tänne esitellyt ja jota teidän puolueenne puheenjohtaja
on kannattanut monella tavalla julkisuudessa ja tässä salissa?
(Ed. Takkula: Ei mitään!) Sieltä löytyy
monia kohtia, erityisen tärkeänä ja kirkkaasti
esille nostettavana kohtana sieltä löytyvät
perhepolitiikka ja lapsiperheiden asiat. Ei teidän budjettiesityksenne
ole yhtä sen kanssa, mitä te puhuitte. Äsken
te puhuitte, että keskustan kannanotto maaliskuusta. Teidän
puoluekokouksenne ymmärtääkseni oli huomattavasti
myöhempänä aikana. Ei siitä ole
kovinkaan kauan aikaa. Siinä te olette vannoneet tiettyjen uudistusten,
tiettyjen lapsiperheiden kannalta välttämättömien
rahanlisäysten, puolesta, eikä mennyt kuin muutama
viikko aikaa, niin hallituspuolue unohti, puolue, joka on hallitusvallassa, joka
voisi toteuttaa tavoitteensa ja sen julkisanomansa, mutta käytännössä sitä ei
kuitenkaan toteuta.
Tämän lisäksi, kaiken lisäksi
tässä salissa on ministereitä, täällä jo
nimet Dromberg ja Itälä mainittiin. Oli hauskaa
kuulla muutama viikko sitten, kun Turun Sanomien haastattelussa,
ensiksi ministeri Niinistö — sunnuntai-aamuna, kerrottiin
julkisuudessa — varoitteli siitä, että julkisia
menoja lisätään. (Ed. Jaakonsaari: Aika terävää!)
Meni tunti pari aikaa, tuli STT:n uutiset, kerrottiin, kuinka puoluesihteeri
Ollila vaati sinne ja tänne rahaa lisää.
Ja siitä tunti pari tuli toiset STT:n uutiset ja kerrottiin,
kuinka puolueen puheenjohtaja Itälä vaati sinne
ja tänne lisää rahaa. (Ed. Jaakonsaari:
Ei voi olla totta!) — Tätä se on, ed.
Jaakonsaari! (Ed. Jaakonsaari: Ihan hirveää!) — Aivan
kauheata, mutta totta kuitenkin aivan vakavamminkin sanottuna.
Arvoisa puhemies! Vielä kertaalleen: Meillä on
tavoitteita kaikilla puolueilla, myös kokoomuksella, joita
me ajamme, joiden puolesta me toimimme. Kun me olemme viimeisen
kahdeksan vuoden aikaan kritisoineet monelta muulta osalta aluekehitystä taikka
vaikka kuntien valtionosuuksia taikka perusinfrastruktuurin rakentamista
jnp., sitä mitä hallitus sieltä on leikannut
tai pois ottanut, ei tule kuulonkaan eikä kysymykseenkään,
että me yhden vuoden budjetissa esittäisimme kaikkeen
siihen korjaukset, mitä kahdeksan vuoden aikaan Lipposen
hallitukset ovat kyseisiin esimerkkikohteisiin leikkauksia tehneet.
Ei kenenkään kannata meiltä sellaisia
odottaa. Se ei ole realismia, eikä siinä ole mitään
järkeä. Me omilla korjauksillamme tulemme myöhemmin
esittämään ne yksityiskohdat, joihinka me
välittömästi haluamme korjauksia, ja
meidän vaihtoehdossamme tulee olemaan monia sellaisia kohtia,
kahteen kertaan jo täällä esittelemiäni,
joissa on erittäin vahva aluepoliittinen viritys. Niillä toimilla
aluekehitys on paljon tasapainoisempaa, jos niiden mukaan Suomi
asioitaan hoitaa.
Puhemies:
Huomautan nyt vastaisille puhujille, että kyseinen
hallituksen esitys koskee esitystä laiksi työnantajan
sosiaaliturvamaksusta vapauttamisesta eräissä kunnissa
vuosina 2003—2005. Vakain tuumin olen sallinut tämän
keskustelun laajentuvan näin, mutta nyt jo pöytäkirjaa
varten ja vastaisia puhujia varten haluan rajata tätä keskustelua.
Koko aluepolitiikka ja eräät muutkaan asiat eivät
tähän välttämättä kuulu.
Mutta jatketaanpa nyt tästä esityksestä,
ed. Esa Lahtela.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! On hyvä puhua asiaa, koska
tämä keskustelu menee aika lavealle. Siinä mielessä puhemies
on ihan oikeassa.
Tässä esityksessä on kyse siitä,
valitettavasti, jotta tämä vääristää kilpailua.
Minusta kun sitä analyysiä tehdään
tämän toteuman kohdalta, mitä tässä tulee
tapahtumaankin työllisyyden osalta, niin pitää ottaa
huomioon se tekijä, että Lappi ja muutamat saaristoalueet
ovat tällä hetkellä tämmöisen
yksityistämisvimman kohteena, jossa ollaan niin kuin laboratoriossa,
seurataan, jotta minkä verran palveluita siirtyy tuonne yksityiselle
puolelle joissakin tilanteissa. Minusta se on hyvä ottaa
huomioon, koska se kokeilu ei näytä sitä todellista
tulosta, ja se pitää putsata pois sitten niistä tuloksista,
kun ollaan tässä tilanteessa, ja siltä pohjalta
katsoa tulevia ratkaisuja.
Itse näen, jotta meillä pitäisi maassa
olla tämän lisäksi monta muuta kokeilua
elikkä toisilla alueilla pitäisi kokeilla tämmöisiä investointitukijärjestelmiä,
jotta on korotetut investointituet. Se alue voisi olla esimerkiksi
Itä-Suomi. Lapin alue olisi tässä, ja
katsottaisiin sitten vertaillen eri kokeilumalleja, mikä antaa
parhaan lopputuloksen, mutta ei sillä tavalla tehdä,
jotta asetetaan eriarvoiseen asemaan kuitenkaan sitten yksityinen
ja julkinen puoli, koska me tiedämme ihan hyvin, mitä tulee
tapahtumaan, jo etukäteen. On ihan pöljä homma,
että tämä eduskunta yleensä laskee
tämmöisen läpi menemään.
Mutta kun tässä vaiheessa ei voi enää tehdä pykäliin muutoksia,
niin tämä nyt menee ja toivotaan, että tämä menee
mahdollisimman hyvin ja syntyy uusia työpaikkoja, tulee
yritystoimintaa.
Niin kuin täällä on todettu, tämä sinällään
euromääräisesti ei tule olemaan tai prosentteina
kovin iso, ja sen takia tämä on enemmänkin
semmoinen tunnekysymys siitä, jotta annetaan impulssi,
vähän niin kuin sähköisku, että tällä voisi niin
kuin potkaista liikkeelle jotain. Mutta todennäköisesti
tällä ei tule olemaan hirveitä vaikutuksia.
Pikkuyrityksiin se muutama euro, mitä jää,
ei anna yhtään lisää potkua,
että se voisi palkata yhtään työntekijää lisää.
Hannu Takkula /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi työnantajan
sosiaaliturvamaksusta vapauttamisesta eräissä kunnissa, tarkoittaen
saaristokuntia ja Lapin kolmea pohjoisinta seutukuntaa, on erittäin
odotettu. Lapin kansanedustajat ovat tätä ajaneet
voimakkaasti, ja me olemme toivoneet, että siinä myöskin
kunnat ja seurakunnat olisivat tulleet mukaan. Valitettavasti näin
ei ole käynyt, mutta on todettava, että tämä on
hallituksen yksi, ehkäpä ainut, aluepoliittinen
toimi tällä hallituskaudella. Siinä mielessä on
pakko todeta, että laihoja ovat sardiinit joulukaloiksi,
mutta voin sanoa, että kahdeksan vuoden oppositiossa olemisen
jälkeen olemme tottuneet siihen — vaikkapa tuota
sardiinivertausta laajentaen — että sardiini on
kahden Lipposen hallituksen toimesta lihotettu valaskala ja sen vuoksi
sen antimet aluepolitiikkaan ovat hyvin ohuita.
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowiczille sen verran haluaisin tässä kohden
todeta, kun hän sanoi, että keskusta toimii tässäkin
asiassa kaksilla korteilla: Tuhlaajapoikana tietenkin kokoomuslaiset
valtiovarainministeriön kassan päällä istuessaan
joutuvat toteamaan sen, että kaikki kortit ovat jo lähteneet
yksinkertaisesti pois; ei ole enää, mitä laittaa
pöytään, koska ennätysmääräinen
talouskasvu, bruttokansantuotteen yli 50 miljardin kasvu tässä kahdeksan
viime vuoden aikana on hyvin ohuesti, hyvin laihasti näkynyt seutukuntiin,
hyvin ohuesti näkynyt myöskin aluepoliittisina
toimenpiteinä. Sen vuoksi me olemme tyytyneet lappilaisina
edustajina tähän, että tämä meitä koskettava
esitys, vaikka näin laimistettunakin, on kuitenkin tyhjää parempi,
ja tässä kohdin on kiitoksen paikka.
Tätä pitää viedä eteenpäin
ja kehittää, mutta ette te voi puhua kahden kortin
politiikasta, kun teillä ei ole enää kortteja
laittaa ollenkaan pöytään. Sen vuoksi
toivon, arvoisa puhemies, että seuraava hallitus löytää myöskin
aluepoliittista tahtoa, koska, niin kuin puhemies tietää,
politiikka on pitkälle tahdon kysymystä, tahdon
asiaa ja tämä aluepoliittinen tahto on valitettavasti
päässyt hukkumaan ja unohtumaan nyt vallassa olevalta
hallitukselta.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Totean ed. Pekkariselle, että kokoomuksen
johdolla Lipposen ykkös- ja kakkoshallituksessa on harjoitettu
erittäin vakaata, hyvää talous- ja finanssipolitiikkaa.
Se on mallikelpoinen politiikka kaikille EU-maille, ja siitä meidän täytyy
olla ylpeä eikä omaa pesää täällä liata.
Mitä tulee hallituksen esitykseen, että muutamien
Lapin kuntien ja saaristokuntien työnantajan sosiaaliturvamaksuja
alennetaan seuraavan kolmen vuoden aikana, niin yrittäjän
kannalta minusta se on ihan oikean suuntainen ratkaisu, mutta ei
se aiheuta semmoista, että yrittäjiä siirtyy
täältä etelästä sinne
yrittämään näin pienen porkkanan
takia, joka 8 miljoonaa euroa vain vuodessa on.
Jos me haluaisimme järkevää yrityspolitiikkaa
täällä hoitaa ilman mitään
suunsoittoa, niin ehdottomasti ensimmäinen toimenpide minun mielestäni
olisi, että työnantajan sivukulut puolitettaisiin
alle viiden hengen yrityksissä. Niitä on 100 000
yritystä meillä, ja kun 25—30 miljardia maksetaan
työttömälle kotiin rahaa, niin se raha löytyisi
sieltä työttömyyskorvauksesta, ja 100 000
uutta työpaikkaa tulisi vuorenvarmasti. Minä ihmettelen,
että hallitus ei ole uskaltanut tähän
mennä ja oppositio esittää niitä näitä;
tietysti aina opposition esitykset minun mielestäni jäävät
omaan arvoonsa. Näissä puitteissa, mitä nytkin
me budjettia teemme tulevalle vuodelle, minun mielestäni
pitäisi olla suoraselkäistä porukkaa
tässä eduskunnassa ja katsoa, että se
työttömyys poistuu ainoastaan tällä tavalla,
että yrittäjyyttä kannustetaan ja lisätään,
ei millään tukipolitiikalla, ed. Esa Lahtelalle
sanon.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ihmettelen vähän,
miten toisessa käsittelyssä tällainen
sisältökysymys nousee vielä esille, kun
nyt meidän pitäisi ratkaista, hylätäänkö vai
hyväksytäänkö tämä hallintovaliokunnan
mietintö. En ole kuullut missäänpäin
sellaista kommenttia, että tämä pitäisi
nyt sitten hylätä.
Kokoomuksen osalta totean sen, että olen ollut tätä hallintovaliokunnan
mietintöä tekemässä ja meidän
valiokuntaryhmä on ollut koko ajan yksimielinen, että tämä kokeilulaki
pitää saattaa voimaan, siitä on saatava
tuloksia. Me ehkä jatkossa tiedämme paremmin,
miten tällainen lainsäädäntö Suomeen
sopii. Tämä on kohtuullisen puolustettavissa myös
taloudellisilta näkökulmiltaan ja kuntien osalta.
Kunnallisjohtajat Lapista, kun kysyin kolmeen neljään
kertaan, montako työpaikkaa tulisi, jos tämä ulotettaisiin
kuntiin, sanoivat useasti: ei välttämättä yhtään,
ehkä muutama, ehkä muutama. Se on myöskin
kirjallisesti merkitty sinne kunnallisjohtajien pöytäkirjoihin,
mitä kysyin kolmeen neljään kertaan.
Tätä koskee vastalause. Minun mielestäni
tällä lakiesityksellä saadaan kokemuksia
siitä, miten työnantajan sosiaaliturvamaksut vaikuttaa eräissä kunnissa
työllistämisaktiivisuuteen ja työllistämisen
parantamiseen. Sen takia minä esitän sitä,
että tämä laki nyt sitten vain hyväksytään
pois ja lopetetaan tämä jauhaminen.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Petri Salo sanoi juuri keskeisen
asian, että nyt pitäisi keskittyä viemään
tämä läpi, mutta kyllä vanhempana
valtiopäivämiehenä, vaikka ei ole kuin
yksi kausi enemmän, voin sanoa, että kyllä tämä erittäin
tunteita kuohuttava ja poliittisesti keskeinen asia on niin yrittäjille
kuin kansanedustajillekin. Monet yrittäjät kokevat juuri,
että nämä sivukustannukset ovat se lisä, jonka
takia he eivät voi työllistää ihmisiä,
ja sen takia monet kokevat, että tämä ei
ole tarpeeksi kattava, tämä kokeilu.
Esimerkiksi Raute, joka on pörssiyhtiö, se
on globaali toimija, keskuspaikka Nastola, oli sitä mieltä että työpaikat
pakenevat ulkomaille, koska työn hinta on Suomessa niin
korkea. Mehän tiedämme, että me kaikki
haluamme tarjota sitä kaikkea hyvää,
mitä me kykenemme, juuri näillä sivukustannuksilla
työntekijöille, niin työnantajat kuin
palkannauttijatkin, mutta tämä yhtälö alkaa
muodostua sellaiseksi, että ellei jotain tehdä, niin
nämä meidän globaalit yritykset, Rautet, Uponorit
ym., pakenevat ulkomaille työpaikkoineen. Meille ei jää tänne
enää kuin joku kuiva byroo, jossa on muutama ihminen
töissä. Se ei paljon lämmitä,
kun ihmisiä on viisi miljoonaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Olen samaa mieltä kuin ed.
Salo, että eiköhän mennä eteenpäin.
Tässä on nyt ihan lyhyt kommentti ed. Kuosmaselle.
Hän totesi, jotta hän ei ole tukipolitiikan kannalla.
Toivon mukaan tuo ei ole kokoomuksen kanta, koska minä näen
investointituet kuitenkin hyvin tärkeänä elementtinä yhä edelleen.
Jos tuommoinen viesti kantautuu ainakin meidän maakuntaan,
että kokoomus on noin tiukasti, fanaattisesti, sitä mieltä,
että investointituet on väärin, niin
se on kyllä paha juttu, koska niillä on tällä hetkellä ainakin
ollut sellainen impulssivaikutus, että yleensä on
yritykset saatu investoimaan ja saatu houkuteltua myös
täältä etelästä, myös
näinä päivinä vielä yhä edelleen
saatu semmoisia yrityksiä, mitkä työllistää ja
tekevät uusia työpaikkoja, uusia innovaatioita,
millä tuo itäinen Suomikin voi vielä elää.
Timo E. Korva /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Petri Salo esitti, että lopetetaan
tämä sisältökeskustelu ja hyväksytään
laki, mutta samalla hän kuitenkin aloitti sen sisältökeskustelun
yhdeltä osalta eli siltä osalta, onko kunnilla
merkitystä tässä työllistämiskokeilussa.
Tietenkin monenlaisia vastauksia monenlaiset tahot voivat antaa,
mutta onhan se täysin selvää, että jos
on kysymys tahosta, joka nykyisessä elinkeinorakenteessa
tarjoaa suuruusluokkaa kolmanneksen noin keskimäärin
ottaen näissä kunnissa kaikista työpaikoista,
niin onhan sillä sektorilla tietysti täysin ratkaiseva
merkitys tämänkin tyyppisellä kokeilulla.
Ensinnäkin tällä on merkitystä kuntien
taloudelle, ja sillä on aina suora merkitys sitten työllisyydelle.
Joko se estää niiden työpaikkojen vähentymistä,
edistää pysyvyyttä, tai mahdollistaa lisätyöpaikkoja.
Ennen kaikkea tällä alueella tällä kokeilulla
ja myöskin tällä taloudellisella edulla
olisi ollut se merkitys, että kunnilla olisi ollut panna
omana rahoitusosuutenaan elinkeinoelämän kehittämishankkeisiin
huomattavasti enemmän niitä panoksia nykytilanteeseen
verrattuna. Se on selvä, että siellä ne,
jotka näitä asioita ovat hoitaneet, kokemuksesta
voivat sanoa, että kunnilla on erityisen suuri merkitys
siinä, mitä kunnan työllisyydessä tapahtuu.
Siis se työllisyysvaikutus tulee montaa kautta, ja se tullaan
näkemään vielä tässä kokeilussa
suurena virheenä ja puutteena, että se merkittävin
työllistävä sektori jäi kokeilun
ulkopuolelle.
Puhemies:
Kehotan pyytämään varsinaisen puheenvuoron.
Etenemme nyt listaa pitkin. Ed. Kuosmanen on seuraava.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. E. Lahtelalle totean lyhyesti, että kun
meillä on 2 miljoonaa työkykyistä ihmistä Suomessa,
tukipolitiikan kautta me työllistämme ainoastaan
40 000. Ja kuinka monta miljardia markkaa on laitettu rahaa tuohon
tukipolitiikkaan! Sitä varten minä tämmöisenä vanhana
yrittäjänä en kannata sitä,
koska se laittaa ne alueen yrittäjät eriarvoiseen
asemaan ja sillä tavalla tappaa niitä vanhoja
kunnon yrittäjiä. Kun uusia yrittäjiä tulee,
ne kuitenkin neljä viisi vuotta korkeintaan sitten harrastavat
sitä liiketoimintaa, ja avut ja tuet kun on saatu, sen
jälkeen menevät konkurssiin, mutta se kaataa ne
vanhatkin yrittäjät. Tätä pitäisi
tarkastella ihan eri näkökulmasta, mitä nykyisin
täällä eduskunnassa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Aivan lyhyesti ed. Korvalle: Halusin
vain siteerata tätä asiantuntijoiden keskustelua
kuntatalouden ja työllistämisen kannalta siltä osin
kuin se koskee nimenomaan keskustan valiokunnan mietintöön
jättämää vastalausetta, josta
on tässä salissa nyt puhuttu jo useamman tunnin
ajan. Sen takia halusin ottaa sen erillisenä asiana.
Totesin vain sen, mitä valiokunnan jäsenet
ja ed. Korvan kollegat Lapin kunnista kertoivat. Täällä on
hallintovaliokunnan jäseniä paikalla ja teillä on
myöskin puheenjohtaja. Voitte varmistaa. Katsoimme pitkään
toisiamme silmiin, kun kuulimme tämän omin sanoin,
ettei sillä olisi merkittävää työllistävää vaikutusta,
vain muutama työpaikka.
Mutta ei meidän kannata vähätellä.
Pää on saatu auki, katsotaan, mihin tällä päästään,
ja jos sillä päästään
yksityisellä sektorilla hyvään, tätä voidaan
ajan mittaan laajentaa myös muille sellaisille alueille,
mitkä katsotaan tarpeellisiksi.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Rouva puhemies! Ed. Kuosmaselle totean, että tukipolitiikalla
on saatu liikkeelle hyvin monia merkittäviä, nyt
jo hyvin vakiintuneita yrityksiä kehitysalueilla. Tällä lailla
se on ollut kannattavaa myös valtion kannalta, koska ne
rahat ovat verorahoina tulleet takaisin. Ei tukipolitiikkaa pidä lopettaa. Kannattaa
nähdä se tukipolitiikka laajemminkin. Meillä on
esimerkiksi tällainen maailmanylpeys kuin Nokia. Kyllä Suomen
valtio on siihen todella paljon satsannut esimerkiksi koulutuksen
kautta. Insinöörejä on tehty hyvin paljon
heidänkin tarpeisiinsa. Esimerkiksi tuotekehittelyyn tutkimuspuolelle
on pantu paljon miljardeja kiinni, jotka ovat myöskin näitä huippuyhtiöitä auttaneet.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! En nyt haluaisi olla oppimestari ed. Petri
Salon kohdalla, mutta kun on kokeilulaista kysymys, niin kokeilulakihan
on tarkoitettu jonkin asian kokeilemiseksi, jossa voi olla myönteinen
tulos, kielteinen tulos tai indifferentti tulos, ja kaikki ovat
aina kokeilussa arvokkaita. Jos joku tuottaa täysin nollatuloksen,
sekin on arvokas tulos, koska tuskin otetaan käyttöön
sellaista järjestelmää, joka ei sitten
pysyvällä tavalla tuota mitään.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Ehkä tämä keskustelu
on mennyt pikkasen ohi siitä, mitä otsakkeessa
on, mutta kun tämä laajennettiin tukipolitiikkaan,
en ihan tarkalleen ymmärtänyt, mitä ed.
Kuosmanen sillä tarkoitti. Jos tarkoitetaan sitä,
että käynnistettäessä tuetaan
verovaroin, tiedän esimerkiksi lukuisia yrityksiä Pohjanmaalla,
jotka ovat käynnistyneet starttirahan avulla ja tälläkin
hetkellä ovat toiminnassa ja pystyvät työllistämään.
Minun mielestäni, ed. Kuosmanen, pitää osittain
erottaa, mitä tarkoitetaan tukipolitiikalla. Minun mielestäni
se ei ole yksiselitteistä lainkaan.
Puhemies:
Palautan taas mieleen hallituksen esityksen 120, josta äsken
huomautin.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Tennilälle ja ed. Vistbackalle
totean, että on erittäin hyvä asia, että yhteiskunta kouluttaa
työntekijät yrityksille valmiiksi ja että huippuosaajat
säilyvät näissä yrityksissä;
se on ihan oikeaa tukipolitiikkaa.
Mutta tarkoitan nyt tällä suoraa tukea. Esimerkiksi
otan mikkeliläisen yrityksen, josta rouva kertoi, että heidän
yrityksensä on 30 vuotta ollut tien toisella puolella,
fysikaalinen hoitola. Toiselle puolelle tuli uusi fysikaalinen hoitola,
jolle ostettiin valtion puolesta kaikki uudet koneet, laitteet — tukipolitiikkaa —
ja
vanha joutui lopettamaan tämän takia. Tämän
tyypin yritystukea minä vastustan.
Keskustelu päättyy.