4) Hallituksen esitys laiksi kansanterveyslain muuttamisesta
Valto Koski /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En tähän lakiesityksen tekstiin
niinkään halua puuttua. Se on jokaisen itse sieltä luettavissa
ja turha toistaa. Sama tietysti koskee valiokunnan kannanottoja,
mutta ehkä ne kaipaavat pikkusen enemmän kommentteja varsinkin
sen takia, että tässä oli kaksi eduskunnan
toimielintä vähän eri mieltä asiasta,
toinen sivistysvaliokunta ja toinen sosiaali- ja terveysvaliokunta,
ja ehkä tältä osin muutama sana sitten
muun lisäksi.
Niin kuin valiokunnan kannanotoista ilmenee, niin tämän
esityksen tavoitteena on selkeyttää terveydenhuollon
asemaa ja tehtäviä oppilas- ja opiskelijaterveydenhuollossa
ja edistää yhteistyötä kunnan
terveysviranomaisten ja opetusviranomaisten kesken.
"Lasten ja nuorten terveyden ja hyvinvoinnin laaja-alaista kehittämistä varten
perustetaan neuvottelukunta, joka muun muassa edistäisi
ja koordinoisi eri hallinnonalojen viranomaisten ja muiden tahojen
tekemää työtä. Kansanterveystyöhön
liittyvien terveydentilaa koskevien lausuntojen ja todistusten antamisvelvollisuutta
ehdotetaan täsmennettäväksi. Lisäksi
ehdotetaan kustannusvastuun kutsunnanalaisten ennakkoterveystarkastuksista
ja lääkärin osallistumisesta kutsuntatilaisuuteen
jaettavaksi puolustusvoimien ja kuntien kesken. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
pitää esitystä tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena
ja puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana",
mikä kertoo vastauksen siihen kahden toimielimen erilaiseen
näkemykseen sosiaali- ja terveysvaliokunnan näkökulmasta.
"Oppilas- ja opiskelijahuollosta on säädetty opetustoimen
lainsäädännössä. Toimintana
oppilashuolto ja opiskelijahuolto sijoittuvat eri hallintokuntien
eli opetustoimen, sosiaalitoimen ja terveystoimen alaan."
"Palvelujen järjestämisestä on vastuussa
se kunta tai kuntayhtymä, jonka alueella opiskelijan oppilaitos
sijaitsee."
"Käytännössä on ollut epätietoisuutta
sen suhteen, miltä osin koulun tulee järjestää palveluita ja
miltä osin se on kuntien tehtävä. Kansaneläkelaitoksen
lausunnon mukaan esimerkiksi valtion koulujen osalta lasten tarpeenmukaisen
psykoterapian saaminen on vaarantunut, koska työnjako koulun
ja kunnan välillä ei ole ollut selkeä.
Epäselvyyttä on ollut myös opiskelupaikkakunnan
ja kotikunnan välillä palvelujen järjestämisvelvollisuudesta
kesäaikana. Sosiaali- ja terveysvaliokunta katsoo, että koulun
ja kunnan työnjakoon tulee kiinnittää huomiota
kuntakohtaisia opetussuunnitelmia laadittaessa. Opiskelijan kannalta epätarkoituksenmukaisia
käytäntöjä on valiokunnan käsityksen
mukaan edelleen selvitettävä ja arvioitava mahdolliset
lainsäädännön muutostarpeet."
"Valiokunta pitää tärkeänä esityksen
mukaista viranomaisten yhteistyön selkeyttämistä siten, että kunnan
kansanterveystyöstä vastaava viranomainen osallistuu
opetussuunnitelman laatimiseen niiltä osin kuin se koskee
oppilas- tai opiskelijahuoltoa."
"Useiden selvitysten mukaan sekä koulu- että opiskeluterveydenhuollon
järjestäminen vaihtelee alueellisesti ja koulutustason
perusteella. Puutteita on ollut suunnittelussa, henkilöstömitoituksessa
ja määräaikaistarkastuksissa." On selvää,
että tällaisissa tilanteissa näihin asioihin on
voitava puuttua.
"Useissa kunnissa ja varsinkin suurissa terveyskeskuksissa
voimavarat ovat huomattavasti suositeltua pienemmät. Eniten
puutteita on ollut ammatillisten oppilaitosten opiskelijaterveydenhuollossa.
Normiohjauksen vähentämisen jälkeen kunnat
ovat saaneet itsenäisesti järjestää koulu-
ja opiskeluterveydenhuollon palvelut." Tällöin
voidaan todeta, että voimavaroja ei ole erityisesti 1990-luvulta
lähtien riittävästi suunnattu tähän
toimintaan, vaikka sen kunnille aiheuttamat kustannukset ovat pieniä.
Vertailussa tässä on käytetty esimerkiksi
lastensuojelun, erityisopetuksen sekä lasten ja nuorten
erikoissairaanhoidon kustannuksia.
Sitten tähän sivistysvaliokunnan kannanottoon.
"Sivistysvaliokunnan lausunnon mukaan lukioiden oppilaiden kouluterveydenhuolto
on toiminut hyvin. Sen sijaan ammattikorkeakoulujen opiskelijoiden
terveydenhuollossa on lausunnon mukaan suuria puutteita." Tässä ei
sinänsä ole poikittaista sanaa. Näin
asianlaita on.
"Sivistysvaliokunnan mielestä lukiokoulutuksessa olevien
terveydenhuoltoa ei tule siirtää opiskeluterveydenhuollon
piiriin. Sivistysvaliokunta perusteli kantaansa sillä,
että lukioverkon muutosten yhteydessä tulee pitää huolta
myös siitä, että lukiolaisten terveydenhuoltopalvelut turvataan."
En oikein ymmärrä, mihin suureen epäilyyn
tämmöinen kannanotto perustuu, varsinkaan sen
jälkeen, kun sosiaali- ja terveysvaliokunta asiantuntijakuulemisen
jälkeen sai ministeriön kannanoton, jossa oli
otettu kantaa myöskin sivistysvaliokunnan kantaan.
"Sivistysvaliokunnan mielestä lukiokoulutuksessa olevien
opiskelijoiden siirtoa opiskeluterveydenhuollon piiriin voidaan
tarkastella aikaisintaan siinä tilanteessa, kun ammatillisessa
koulutuksessa olevien opiskeluterveydenhuolto on järjestetty
asianmukaisesti ja kestävällä pohjalla."
Tämä olisi tarkoittanut sivistysvaliokunnan mielestä sitä,
että laki ei olisi tullut voimaan, vaan se olisi pitänyt
siirtää, niin kuin äsken kuultiin.
"Sosiaali- ja terveysvaliokunnan saaman selvityksen mukaan lukiolaisten
terveyspalvelut säilyvät sisällöllisesti
samanlaisina kuin nykyisin ja ne ovat edelleen saatavissa omasta
koulusta, monesti samalta terveydenhoitajalta ja lääkäriltä,
jotka ovat tulleet tutuiksi jo peruskoulun aikana." Haluan nyt toistaa,
että tämä on asiantuntijakuulemiseen
perustuva ministeriön vastaus, että lukiolaisten
peruspalvelut säilyvät sisällöllisesti.
"Uudistus saattaa perusopetuksen jälkeisen koulutuksen
yhtenäisen opiskeluterveydenhuollon piiriin ja tukee erityisesti
ammatillisten oppilaitosten opiskeluterveydenhuollon tehostamista.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta jakaa kuitenkin sivistysvaliokunnan
huolen ammatillisessa koulutuksessa olevien terveydentilasta ja
heidän terveyspalvelujensa järjestämisessä ilmenneistä puutteista.
(Ed. Valpas: Miten ammattikorkeakoulut?) Saadun selvityksen mukaan
tähän on kiinnitetty huomiota myös edellä mainitussa opiskeluterveydenhuollon
uudessa oppaassa. Toisen asteen koulutuksessa oleville on suunnattu
korkeakouluopiskelijoita enemmän henkilöstöresursseja,
jotta tarkastukset ovat mahdollisia ja opiskelijoiden tuen ja avun
tarpeisiin pystytään entistä paremmin
vastaamaan." Tässä vastaus ed. Valppaalle.
"Valiokunta pitää tärkeänä,
että lukiolaisten terveydenhuollon hyvät ammattikäytännöt
tulevat käyttöön myös ammatillisessa
koulutuksessa olevien terveydenhuollossa."
"Valiokunta toteaa, että toimenpiteisiin ammatillisessa
koulutuksessa olevien opiskeluterveydenhuollon kehittämiseksi
on ryhdytty sekä käsiteltävänä olevassa
hallituksen esityksessä että ohjeita muuttamalla.
Valiokunta pitää toisen asteen opiskelijoiden
terveydenhuoltoa erittäin tärkeänä koko
väestön hyvän terveyden edistämisen
ja eri väestöryhmien välisten terveyserojen
pienentämisen kannalta ehdottaen tämän vuoksi
opiskeluterveydenhuollon toteutumisen seurantaa koskevan lausuman
hyväksymistä."
Arvoisa puhemies! Tässä kaikki tähän
esittelyyn liittyvä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun edustajat näinä aikoina
liikkuvat jo enenevässä määrin
tuolla turuilla ja toreilla, niin voimme todeta, että elämme
aikaa, jolloin sanojen ja tekojen sekä sisällöllinen
että looginen ristiriita alkavat kasvaa aivan uusiin mittasuhteisiin.
Näin vaalien edellä se on tietysti sallittavaa
ainakin jossain määrin. Äänestäjät
sitten lopulta päättävät, kuinka
suuressa määrin. Mutta kun lainsäädännössä,
jota nyt — vaikkakin nyt ennen vaaleja, mutta aivan kuten
milloin tahansa muulloin — täällä olemme
säätämässä, lain perusteluissa esitetään
sinänsä täysin paikkansa pitäviä perusteluita
ja kuitenkin sitten päädytään
täysin päinvastaisiin tai loogisesti kummallisiin
johtopäätöksiin, kuten tässä on
tapahtunut, niin silloin tietysti herää ihmetys, mistä oikeastaan
on kysymys.
Kun lukioiden kouluterveydenhuoltoa lakiesityksen mukaan ollaan
siirtämässä opiskelijaterveydenhuoltoon,
niin perusteluissa selkeästi todetaan, että tällä hetkellä opiskelijaterveydenhuolto
ammattikorkeakoulujen mutta erityisesti ammattioppilaitosten osalta
on todella ongelmallisessa, suorastaan huonossa tilassa. Tämä on
todettu tutkimuksiin perustuen, ja ministeriö on siinä aivan
oikeassa. Sitä ei tietysti kukaan ole kiistänytkään,
kuten valiokunnan puheenjohtajakin tuossa edellä totesi.
Mutta hämmästyttävää on
se, että kun on olemassa ilmeisesti joku syy, joka huomattavasti
heikommin ja pehmeämmin käy lakiesityksen perusteluista
ilmi, eli tarve tehdä lukioitten kouluterveydenhuollolle
jotakin, niin se, mitä on tehty, on se, että se
siirretään sinne, missä lakiesityksen
perustelujen mukaan vallitsee heikkous, eli siis juuri tänne
opiskelijaterveydenhuoltoon.
Opiskelijaterveydenhuolto on korkeakoulujen osalta aivan kohtuullisessa
tilassa. (Ed. Valpas: Eivät ole ammattikorkeakoulut!) — Niin, siis
jos ed. Valpas malttaa odottaa, niin olisin päässyt
sinne saakka. — Siis Yths, joka vastaa varsinaisten korkeakoulujen
opiskelijaterveydenhuollosta, toimii kohtuullisen hyvin, suorastaan
monin paikoin erinomaisen hyvin. Sen sijaan ammattikorkeakoulujen
osalta tilanne on todellakin heikompi. Mutta kaikkein heikoin tilanne,
Sakkin oman tutkimuksen mukaan, joka pari vuotta sitten julkaistiin,
on ammatillisissa oppilaitoksissa, joissa se on monissa paikoissa
todella heikko. Ja nyt lukioitten kouluterveydenhuoltoa ollaan siirtämässä nimenomaan
tälle sektorille. Tässä on se ongelma,
jonka vuoksi sivistysvaliokunta yksimielisesti ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan
vähemmistö olivat sitä mieltä,
että näin ei pitäisi menetellä,
mikä kanta ilmenee vastalauseestamme.
Minulle ei ole selvinnyt valiokuntakäsittelyn aikana,
mitä lukiolaisten osalta tämä siirto
pyhittää tai mitä se etenkään
parantaa. Okei, voi olla mahdollista, että mikään
niistä uhkista, jotka tässä liikkuvat,
ei konkretisoidu, mutta en ole vielä keksinyt, mikä paranisi.
Kun on olemassa selkeästi uhka, joka on sekä vastalauseessa
että sivistysvaliokunnan lausunnossa hyvin perusteltu, niin
joutuu miettimään, miksi tämä ylipäätään tehdään.
Lakiesityksen omat perustelut siirtoa vastaan olivat niin vankkoja,
että ainakin minun kokooni nähden pienillä aivoillani
on vaikea ymmärtää, miten tämä logiikka
kulkee.
Kun en ole sitä vielä tähän
mennessä ymmärtänyt ja ellen ymmärrä sitä huomiseen
mennessä, jolloin tästä ymmärtääkseni äänestetään,
tulen kannattamaan vastalauseessa esitettyä pykälämuutosesitystä ja
myöskin siinä esitettyä ensimmäistä lausumaa.
Sen sijaan en tule kannattamaan kakkoslausumaa, jossa kokoomus esittää, että terveyskeskukset
eivät enää myöntäisi
ajokorttitodistuksia vaan että ajokortin hakijat joutuisivat
kalliilla hinnalla hakemaan niitä yksityissektorilta. Kokoomukselle
on todettava, että kyllä autolla ajo nyt sen verran
perustuslaillinen perusoikeus on, että köyhienkin
pitää voida sitä tehdä.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Käsittelemme nyt hyvin tärkeää asiaa
eli tätä opiskelijaterveyshuoltoonkin liittyvää lainmuutosta. Niin
kuin tässä on jo käynyt selville, niin
on kaksi varsin suurta ja vakavaa ongelmaa tässä lainmuutoksessa.
Ensimmäinen on tämä lukiokoulutuksen
osalla tapahtuva muutos: terveyspalvelut
ollaan siirtämässä kouluterveydenhuollon
piiristä opiskelijaterveydenhuollon piiriin. Mitä tämä sitten käytännössä merkitsee?
Lukiolaisten terveyspalvelut, ainakin kun kuuntelimme Lukiolaisten
Liitonkin edustajaa, ovat tällä hetkellä kohtuullisen
hyvässä mallissa tietenkin sen takia, että varsin
usein siitä lukion yhteydestä löytyvät
ne terveyspalvelut eli ne ovat lähellä. Näin
ollen kynnys mennä terveydenhoitajan luokse on pieni. Jos
nyt tätä muutetaan, että nämä palvelut
siirtyvät opiskelijaterveydenhuollon piiriin, niin vaara
on siinä, että ne terveyspalvelut eivät
olekaan enää siinä lukion yhteydessä vaan
ne pannaan siihen samaan sumppuun, siihen samaan jonoon, jotka ovat
siellä päivän mittaisia, jopa semmoisiakin
esimerkkejä tulee, tuntien ainakin. Tuntien jonot on monissa
terveyskeskuksissa, kun ei ole lääkäreitä,
hoitohenkilökuntaa riittävästi.
Ed. Koski puisteli tuossa päätään,
ettei näin tietenkään käy. Kysykääpä ammattikorkeakoulujen
opiskelijoilta, jotka siellä ovat tänä päivänä. Heidän
pitää mennä jo sinne terveyskeskuksiin, kun
ei heillä ole sitä terveyspalvelua siinä lähellä.
Kun he sairastuvat, heidän on mentävä sinne terveyskeskukseen
jonottamaan. Jos me muutamme lakia, että lukiolaistenkin
pitää näin tehdä, niin miten
ne siellä jonojen ohi menevät sitten? Ei mitenkään.
Eli tässä muutetaan aivan tarpeettomasti hyvin
toimivaa järjestelmää huonommaksi.
Vielä esimerkki näistä ammattikorkeakoulujen
opiskelijoista. Kun he sattuvat olemaan jostakin kauempana olevalta
paikkakunnalta, niin heille saatetaan sanoa tällä hetkellä näissä terveyskeskuksissa,
että mene omaan kuntaan, mene sinne, et ole meidän
kunnan kirjoilla.
Arvoisa ed. Koski, sanoitte kuuntelevanne asiantuntijoita, mutta
minä ymmärsin, että te olette kuunnelleet
niitä ministeriön asiantuntijoita. Me kuuntelimme
lukiolaisia, Kelan asiantuntijoita, ja yksimielisesti sivistysvaliokunnassa
päädyimme siihen yli puoluerajojen, — hallituspuolueitten
edustajat olivat myöskin samaa mieltä — että säilytetään
lukiolaisilla tämä kohtuullisen hyvin toimiva
järjestelmä. Ei muuteta sitä, mutta se
ei vaan teille passannut. Eipä tietenkään,
kun hallitus ja ministeri on näin päättänyt,
niin eihän siitä ruodusta nyt voi poiketa.
Pitää vielä ottaa tämä toinen
ongelma. Edellisen hallituksen aikana me totesimme, että yliopistokorkeakouluissa
terveyspalvelut ovat kohtuullisen hyvät, ja se on myönnetty
ja myönnetään, että näin
on. Mutta kun me teimme ammattikorkeakoululakia, niin siinä todettiin,
että ammattikorkeakoulujen opiskelijat eivät pääse samanlaiseen
asemaan näissä terveyspalveluissa kuin tällä hetkellä yliopistokorkeakoulujen opiskelijat.
Sen takia edellinen eduskunta edellytti, että pannaan kuntoon
nämä ammattikorkeakoulujen opiskelijoittenkin
asiat. Näin on todettu edellisen eduskunnan aikana. Tämän
hallituksen olisi pitänyt toteuttaa tämä asia.
Mitään ei ole tapahtunut. Ammattikorkeakoulujen
opiskelijat ovat edelleen yhtä heikossa asemassa kuin neljä vuotta
sitten. Nyt hallitus ilmoittaa, että seurataan tilannetta.
Kuinka kauan hallitus aikoo seurata tätä ammattikorkeakoulujen opiskelijoitten
tilannetta? No, ei tietenkään tämä hallitus enää ehdi
paljon mitään tekemäänkään,
kun ei näytä olevan oikein siihen halujakaan.
Tässä lausumassa, arvoisa ed. Koski, olette kokonaan
unohtanut tämän ammattikorkeakoulujen opiskelijoitten
tilanteen. Ammattikouluissa ja ammattioppilaitoksissa on ihan sama
tilanne. Se on ongelmallinen heilläkin. On hyvä,
että se on huomioitu siellä, mutta te unohdatte
kokonaan nämä ammattikorkeakoulujen opiskelijat. Ei
heidän tilanteensa ole sen helpompi, koska ammattikorkeakoulujen
opiskelijathan tulevat opiskelupaikkakunnalleen laajemmalta alueelta vielä kuin
ammattioppilaitosten opiskelijat. Mitä kauempaa se opiskelija
tulee sinne opiskelupaikkakunnalle opiskelemaan, sitä vähemmän
se kiinnostaa tietenkin sitä paikallista kuntaa tai niitä terveyspalveluja
järjestävää tahoa. Ammattikoulujen
opiskelijoita, kun he tulevat läheltä, seurataan
tarkemmin, koska kotikunnatkin ovat lähellä eivätkä hyväksy
sitä, että heidän opiskelijoitaan ei
hoideta. Siis minä väittäisin, ettei
se ainakaan parempi ole ammattikorkeakoulujen opiskelijoilla
tämä tilanne kuin ammattikoulujen opiskelijoilla.
Se voi olla jopa vaikeampi. Sen takia tuossa lausumassa, minkä olette
tehneet, olisi kannattanut edes mainita nämä ammattikorkeakoulujen
opiskelijat. Te vaikenette siitä nyt kokonaan.
Tässä oikeastaan tämä problematiikka.
Toivon kyllä, että huomenna teemme ne tarvittavat muutokset
eli lähdemme tekemään ne päätökset, mitä sivistysvaliokunta
ihan yksimielisestikin esitti. Nämä kaksi ongelmaa
kun korjattaisiin, niin tilanne olisi huomattavasti parempi.
Valto Koski /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Tietysti täytyy välittömästi
korjata se, mitä ed. Valpas totesi meidän valiokuntamme
kuulemisesta. Me kuuntelemme ministeriötä, me kuuntelemme
lainvalmistelijoita, te näette itse tässä sen
luettelon, minkä me olemme kuulleet. Kyllä nyt
oli aika tavalla harvakseen luettu, jos väititte, että me
kuuntelemme vain ministeriötä, kun luette tämän
kokonaisuuden tästä.
Sitten minä kysyisin ed. Valppaalta vielä tämän
puheenvuoron perusteella, että jos tätä lakia ei
olisi tehty, olisiko tämä tilanne ollut parempi. Tästä nyt
on nimenomaan kysymys, että tämä laki
on tehtävä sen takia, että tilanne saadaan
paremmaksi. Ja jos tämä terveydenhuolto nyt niin kauheasti
askarruttaa sen takia, että jossakin on opiskelijoille
sanottu kunnan taholta, että menkää sinne
kotiin, niin tähän lakiinhan on nimenomaan kirjoitettu,
että opiskelijan on saatava kouluterveydenhuolto opiskelupaikkakunnaltaan.
Sitten siinä on onneksi valintaoikeus: jos opiskelija ei
halua, niin voi hakea muualta. Tämäkin teksti
löytyy kyllä sieltä, ed. Valpas.
Unto Valpas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun kuunteli ed. Kosken varsinaista puheenvuoroa,
se kyllä kuulosti siltä, että te ette
olisi kuunnelleet mitään muuta kuin ministeriön
asiantuntijoita. Tämä sitten, että nämä palvelut
eivät tule nyt tässä tapauksessa lain
tasolle velvoittavaksi, on tässä ongelma.
Kun te kysyitte, olisiko tilanne parempi, jos ei tehtäisi
mitään, niin minusta se ainakin lukiolaisten osalta
olisi parempi. Nyt me siirrämme lukiolaisetkin, niin kuin
minä toin esille, sinne samaan sumppuun, missä jo
ovat muut opiskelijat, jotka ovat huonommassa asemassa, siis ammattikoulujen
opiskelijat ja ammattikorkeakouluopiskelijat. Me teemme tässä yhden
heikennyksen. Eli vastaus teidän kysymykseenne on kyllä se, että se
entinen käytäntö olisi ainakin lukiolaisten osalta
ollut parempi.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tämä laki
on tämän hallituksen loppukiriä taas
kerran. Siis tarjotaan kaikkea hyvää kaikille,
mutta ei yhtään mietitä, mistä rahat tulevat,
ja lisätään koko ajan kuntien velvoitteita.
Me olemme tehneet viime syksynä ainakin viisi sellaista
lakia, jotka eduskunta on hyväksynyt, jotka lisäävät
kuntien velvoitteita, ja ne eivät toteudu, koska ne eivät ole mitään subjektiivisia
oikeuksia. Ne ovat ainoastaan lakiin kirjattuna, että näin
ja näin pitäisi tehdä, mutta sillä tavallahan
ei tule tapahtumaan.
Tämä on nyt pohjanoteeraus, koska tässä todellakin
yritetään siirtää lukion terveydenhuolto ammattikoulujen
terveydenhuollon yhteyteen, ja me kaikki tiedämme, niin
kuin edustajat Valpas ja Virtanen sanoivat, jotka ovat alan asiantuntijoita,
että ammattikoulujen terveydenhuolto ei toteudu. Ja myöskin
ammattikorkeakoulujen terveydenhuolto on erittäin huonosti
järjestetty tässä maassa, ja me olemme
yrittäneet sitä koko ajan parantaa, mutta kun
kunnilla ei ole varaa siihen.
Eli tämä kohta tässä laissa
olisi ehdottomasti pitänyt siirtää siihen
vaiheeseen, kun kunta- ja palvelurakenneuudistus toteutuu. Kun kunnat nyt
suunnittelevat ammattikorkeakoulujen yhdistämistä,
niin kuin Helsingissä yhdistetään Stadia
ja Evtek, niin siinä yhteydessä me olisimme voineet
tuoda tämän terveydenhuollon ihan uudessa valossa
esille. Nythän me huononnamme todella, niin kuin ed. Valpas
sanoi, lukiolaisten tilannetta emmekä yhtään
paranna ammattikoululaisten eikä amk:laisten tilannetta.
Eli me tarvitsemme tulevaisuudessa opiskelijaterveydenhuoltolain,
ja sen mukaisesti meidän täytyy se järjestää,
mutta on aivan liian aikaista nyt tammikuussa päättää.
Sitten toinen asia: Ed. Virtanen aivan väärin käsitti
kokoomuksen ponnen näistä ajokorttitodistuksista.
Siis se tarkoittaa sitä, että kun oikeusasiamies
on siis esittänyt, että ajokorttitodistuksia täytyy
antaa myös terveyskeskuksissa, totta kai niitä voidaan
hyvin myöntää myös terveyskeskuksissa,
mutta ei sillä käyntimaksulla, mikä nyt
niistä peritään, 10 tai 11 euroa ja pikkuisen päälle,
vaan meidän täytyy muuttaa asiakasmaksulakia,
ja siitä on se ponsi siten, että ihminen, joka
ajokorttitodistuksen saa, joka on täysin terve ihminen,
maksaa siitä käyvän hinnan. Hakee hän
nyt sitten sen privaattipuolelta tai hakee hän sen terveyskeskuksesta,
kyllä hänen täytyy siitä maksaa,
jos hänellä on varaa käydä ajokoulu.
Soitin juuri Esko Riihelälle. Hän kertoi,
että tämä tämmöinen
ajokoulu maksaa 1 300—1 500 euroa. Sitten
kun siihen tulee vielä insinööriajo ja muita
kustannuksia, se maksaa 2 000 euroa. Miksi sitten terveyskeskus
antaisi sen todistuksen melkein ilmaiseksi? Kyllä ihmisen
täytyy pystyä maksamaan omat kustannukset. Jos
hänellä sitten vielä on autokin ja hänellä on
varaa autoon, niin ei hän nyt voi riistää niitä rahoja
niiltä köyhiltä ihmisiltä, jotka
jonottavat siellä terveyskeskuksessa oikean sairauden vuoksi.
Eli meidän toinen pontemme tarkoittaa siis asiakasmaksulain
muutosta eikä missään tapauksessa liity
mihinkään yksityiseen terveydenhuoltoon.
Sitten kolmas asia on oikeastaan tämä varusmiesten
kutsuntatarkastukset. Nythän kunnat ovat joutuneet tekemään
ne kokonaan omalla kustannuksellaan, ja nyt Puolustusvoimat suostuu
maksamaan niistä puolet. Olisin kyllä henkilökohtaisesti
sitä mieltä, että Puolustusvoimien pitäisi
maksaa nämä kutsuntatarkastukset kokonaan, koska
nehän tehdään heidän hyväkseen, eikä niillä voi
olla suurta kansanterveydellistä merkitystä, koska
siinähän ei naisia tarkasteta ollenkaan. Naisethan
jäävät ihan erilaiseen asemaan, kun eivät
mene armeijaan. Eivät he pääse mihinkään
tarkastukseen. Mutta onneksi se summa on niin pieni, vain 2 miljoonaa
euroa, että emme tehneet tästä mitään
pontta.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on ollut osaltani hyvin
mielenkiintoinen kielteinen näyte siitä, miten
demokratia toimii Suomessa, tämä lopputulos. Tämä keskustelu
on ollut hyvin mielenkiintoista kuultavaa. Ed. Kosken mielipide
on, että on kuultu ministeriön edustajia riittävästi,
ja vastaavasti ed. Valpas kertoi, että henkilöitä,
joita tämä koskee, eli kenttää,
ei ole kuunneltu riittävästi.
Minä kerron esimerkin, mitkä ovat olleet kentän
reaktiot tähän lakiin. Kun tämä laki
on aikoinaan annettu, niin jo 18.11.2006, siis viime vuoden marraskuun
18. päivä, sain hyvin aktiiviselta keskisuomalaiselta
lukiolaiselta lyhyen kirjeen sähköpostitse, jonka
luen:
"Olen huolissani hallituksen esityksestä eduskunnalle
laiksi kansanterveyslain muuttamisesta. Mikäli hallituksen
esitys eduskunnassa hyväksytään, tarkoittaa
tämä samalla sitä, että lukiolaiset
siirretään kouluterveydenhuollosta opiskelijaterveydenhuollon
piiriin. Tilanne on erittäin huolestuttava, sillä tällöin
lukiolaiset siirrettäisiin suhteellisen toimivasta kouluterveydenhuollosta
surkeassa jamassa olevaan opiskelijaterveydenhuoltoon, jonka tasosta
erityisesti ammattikoululaiset ja ammattikorkeakouluopiskelijat
ovat jo pitkään valittaneet. Siirto aiheuttaisi
selvän lukiolaisten terveydenhuoltopalveluiden tason laskun,
ellei opiskelijaterveydenhuollon palveluihin panostettaisi taloudellisesti huomattavasti
aikaisempaa enemmän. Lukiolaisia ei mielestäni
saa tietoisesti siirtää heikkojen terveydenhuoltopalveluiden
pariin."
Ensinnäkin, lukiolaiselta todella ansiokasta tekstiä,
kehittyneen nuoren tekstiä. Hän seuraa tilannetta
ja on valppaana ollut jo tuolloin. Ja kun tämä oli
sitten sivistysvaliokunnassa ja sivistysvaliokunta oli yksimielinen
ja ehdotti, että kansanterveyslain 14 §:n 5 kohtaa
ei muuteta nykyisestä lukiokoulutuksen osalta vaan lukiokoulutus
pidetään edelleenkin kouluterveydenhuollon piirissä,
vastasin vasta tuon valiokunnan jälkeen tälle
asianomaiselle nuorelle miehelle. Vastasin, että uskon,
että sosiaali- ja terveysvaliokunta ottaa tämän
asian huomioon mietinnössään ja että olen
itse joka tapauksessa sitä mieltä, että lukiokoulutuksen
tulee säilyä kouluterveydenhuollon piirissä.
Kun tämä tuli sitten sosiaali- ja terveysvaliokuntaan,
niin sosiaali- ja terveysvaliokunta, niin kuin täällä on
todettu jo moneen kertaan, ehdotti, että lakiehdotus hyväksytään
muuttumattomana.
Miksi kerroin tämän prosessin? Kerroin sen sen
vuoksi, että jos minua jokin on hämmästyttänyt
tämän neljän vuoden aikana tässä eduskunnassa,
niin on hämmästyttänyt se, että meidän
demokratiassamme hallituksella, ainakin nyt istuvalla punamultahallituksella,
on pakkomielteenomainen tarve olla oikeassa. Kaikki lait, mitkä lähtevät
jostakin ministerin pöydältä ja tulevat sitten
tähän eduskuntaan, on runnottava keinolla millä hyvänsä juuri
sellaisina läpi kuin ne on tänne annettu. Minä kysyin
ed. Valto Koskelta ja kumppaneilta, mitä varten me tässä salissa
istumme. Mitä varten me kuulemme kenttäväkeä ja
eri asiantuntijoita, jos me emme uskalla sanoa, miten asia on kentällä,
vaikka me olemme, kahdella sanalla, kansan edustajia? Tämäkin
laki piti sitten runnoa juuri läpi sillä lailla
kuin oli hallituksen esitys, vaikka jokainen meistä tietää,
ed. Koski myös tietää, että tässä tehdään
vikapäätös. Hyvin toimiva järjestelmä sotketaan,
pannaan jo nyt tässä vaiheessa järjestelmään,
joka ei toimi hyvin. Ei se ole asioiden korjaamista vaan se on huonontamista.
Ensinnä pitää korjata se, mikä ei toimi,
ja sitten vasta katsoa, voiko nämä organisaatiot
panna yhteen vai ei. Näin tämä pitää olla joka
organisaation osalta Suomessa.
Arvoisa puhemies! Tämä perusteluna sille, että ymmärrän
oikein hyvin vastalausetta ja sen allekirjoittajia ja heidän
toimintaansa ja tulen olemaan sillä kannalla.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kaikesta kriittisestä keskustelusta huolimatta
haluan kiittää sosiaali- ja terveysvaliokuntaa
ja valiokunnan puheenjohtajaakin siitä, että näin
vielä tämän eduskuntakauden loppumetreillä jaksetaan
tehdä kansanterveyslakiin uusia uudistuksia, muutoksia,
ja ponnistella tämän ehkä tärkeimmän
asian, ihmisten terveyden ja sen edistämisen, ympärillä.
Tästä keskustelusta voisi saada sen käsityksen,
että esimerkiksi ammattikorkeakoulun puolella tai toisen
asteen opiskelijoiden puolella on kaaos menossa. Se saattaa tietysti
olla näin, mutta jos sitten oikeasti ajatellaan, minkälaisia
nuorten ihmisten meidän mielikuvissamme pitäisi
olla, niin hehän ovat iloisia, terveitä, onnellisia
siitä, että heillä on opiskelupaikka,
elämä edessä. Mistä tämä valtava
kaaos nyt täällä terveydenhuollossa ja
sairastamisessa sitten syntyy?
Jos väitetään, että ammattikorkeakoulu
tai toisen asteen ammatilliset koulut olisivat niin vaarallisia,
että siellä sairastutaan, niin eihän
tämä nyt sellaista ole. (Ed. Valppaan välihuuto)
Ed. Valppaankin puheenvuorosta saa sellaisen käsityksen.
Jokainen ongelma, jota ei ole lapsen tai kasvavan nuoren peruskouluiässä pystytty
ottamaan huomioon, jota ei havaittu ja joka siirtyy sinne myöhempiin
ikäluokkiin, on aina suurempi ongelma. Väitän,
että osa tästä terveydenhuollon problematiikasta
esimerkiksi ammattikorkeakoulun osalta varsinkin psyykkisen puolen kärsimyksissä johtuu
siitä, että se kouluterveydenhuolto on alun perinkin
ollut ongelmissa ja huonosti resursoitu ja ei ole tartuttu asioihin.
Siitä johtuen ei ole mitään hyötyä maksimaalisesti nyt
lähteä resursoimaan vain ammattikorkeakoulun tai
toisen asteen tai lukion opiskelijaterveydenhuoltoa, vaan samaan
aikaan on aivan välttämätöntä koko
kouluterveydenhuoltoa kehittää. Haluan tämän
vaan omalta osaltani painokkaasti pöytäkirjoihin
sanoa jonkin verran myöskin kouluterveydenhuoltoa itse
tehneenä lääkärin roolissa.
Tämä ajokorttiasia on erittäin tärkeä.
Se on kansalaisille erittäin tärkeä,
lähes oikeus, ja se lääkärintodistus
ajokorttikysymyksen kohdalla on se ratkaiseva kohta, ja se maksaa
paljon, jos sitä ajoissa ei ole toimitettavissa viranomaisille. Nuoret
saavat kuitenkin 8. luokalla jo terveystodistuksen, jos se kouluterveydenhuolto
toimii. He saavat viideksi vuodeksi todistuksen, jolla he saavat mopokortin
ja pääsevät hakemaan kouluihin ja saavat
sen ajokortinkin, eikä se maksa mitään.
Nuorten asiat ovat kunnossa. Kun tässä nyt on
otettu linja, että julkisen terveydenhuollon on pystyttävä toimittamaan
ihmisille heidän tarvitsemansa todistukset, on tehty myös
se linjaus, että julkisen sektorin pitää hoitaa
myös nämä tehtävät.
Siinä mielessä en näe sellaista ristiriitaa tässä,
mikä vasemmalta kuului epäilynä, että kokoomuksen
vastalause olisi ikään kuin tarkoitettu yksityisen
sektorin kasvattamiseksi. Sitä minä en sieltä löytänyt, tämän maksupolitiikan
kylläkin.
Haluan vielä kiinnittää huomiota
näihin kutsuntatarkastuksiin. Tässä nyt
on lähinnä käsitelty tätä maksuperiaatetta,
kuka maksaa mistäkin, ja nyt on tämmöinen
fifty—fifty-periaate. Tietysti jossain vaiheessa laatu
astuu kuvaan silloin, kun aletaan tuotteesta maksaa, ja laatu sillä tavalla
myöskin, että Puolustusvoimien puolella varmasti
aletaan katsoa hyvin tarkkaan, minkälaisia tarkastuksia
ja millä pätevyydellä niitä täällä avopuolella
tehdään ja mikä näiden tarkastusten kattavuus
ja nimenomaan se laatu on, kuinka moni tauti siellä löytyy,
mikä se luokitus näille varusmiehille on, pitääkö se
paikkansa, kuinka paljon uudestaan sitä työtä on
tehtävä ja erityisesti mielenterveyskysymyksissä.
Sillä tavalla varmasti tulevakin eduskunta joutuu tähän
kysymykseen palaamaan, kuka maksaa kenellekin ja maksaako Puolustusvoimat
automaattisesti näistä tarkastuksista, vaikka
ne eivät olisi laadukkaita eivätkä täyttäisi
sitä tehtävää, mikä niillä asevelvollisuuden
suorittamisen näkökulmasta on. Vielä tässä tullaan
kisaa käymään, mutta tärkeää on,
että ne tarkastukset tehdään.
Jos kouluterveydenhuoltokin on tässä jamassa
kuin se on, niin se viimeinen toivo nuorelle miehelle edes — jos
ei kaikille naisille, niin edes miehille, jotka eivät paljon
puhu tässä maassa — on se, että siellä viimeistään
kutsuntatarkastuksessa tai astuessaan palvelukseen voi jonkin kipeän
asian ehkä ensimmäisen kerran eläissänsä ottaa
esiin ja puhua siitä lääkärin
tai asiantuntijan kanssa.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Virtanen omassa puheenvuorossaan arveli,
että hallituksen esityksen johtopäätös
on kummallinen. Tietysti asiaa voidaan tarkastella aika monesta
näkökulmasta. Itse olen ymmärtänyt,
että tämän lainmuutoksen tarve on syntynyt
siitä, että on nähty, että opiskelijaterveydenhuollossa
eri koulutusasteilla on isoja eroja, ja on nähty myös se,
että kunnat huolehtivat hyvin eri tavalla näistä velvoitteistaan.
Ed. Asko-Seljavaaralle sanoisin, että tässä ei ole
käsittääkseni tulossa kunnille yhtään
uusia velvoitteita, halutaan vaan teroittaa sitä, mitä kuntien
pitäisi nyt jo tehdä. Ed. Vielma toi oman esimerkkinsä kuntalaispalautteesta.
Voisin todeta sen, että muutamista kunnista on herätty
tämän lainvalmistelun yhteydessä valittamaan
sitä, että jos tämä laki astuu
voimaan, niin ne joutuvat vaikeuksiin, koska niiden täytyy
sitten huolehtia opiskelijaterveydenhuollosta, ja se on tietysti
erinomainen tavoite tälle laille, että kunnat ryhtyisivät
toimimaan niin kuin niitten pitäisi.
Opiskelijaterveydenhuoltoa on syytä kautta linjan parantaa
ja saattaa tietysti yhteen, mutta väite siitä,
että lukiolaisten terveydenhuollon siirtyminen ammatillisen
koulutuksen yhteyteen tai samaan terveydenhuoltoon heidän
kanssaan automaattisesti huonontaisi lukiolaisten terveydenhuoltoa,
on minusta perusteeton. Ei siitä ole mitään
näyttöä.
Minä itse olen ollut 28 vuotta terveydenhuoltoalalla
työssä ja olen ollut todella monissa toiminnan
muutoksissa mukana. On siirretty vähän huonommin
ja vähän paremmin toimivia yksiköitä ja
organisaatioita yhteen ja koskaan ei ole käynyt niin, että koko
toiminta olisi huonontunut, päinvastoin on saatu uusia
virikkeitä ja uutta pontta ikään kuin
kehittää uudenlaista työotetta ja ajattelutapaa.
Itse ajattelen, että tämä hyvin toimiva
järjestelmä moottoroi kyllä ympärillä olevan
vähän huonomminkin toimivan järjestelmän
toimimaan hyvin niin, että koko kokonaisuutta sitten voidaan
myönteisellä silmällä tarkastella.
Useassa puheenvuorossa on kritisoitu sitä, että kun
esitetään tämän lain seurantaa,
se olisi jotenkin semmoinen kelvoton tai riittämätön
toiminta. Mutta toisaalta, kun on tämän tyyppisestä lainsäädännöstä kyse,
niin ilman muuta sitä täytyy seurata ja nopeasti
sitten reagoida, jos sen tulokset eivät ole sellaisia kuin
tällä lainmuutoksella on haluttu saada aikaiseksi.
Jatkossa kyllä ajattelen niin, että opiskelijaterveydenhuolto
kautta linjan täytyisi saada oman lainsäädäntönsä alle,
ja sillä tavalla voitaisiin sitten määritellä kattavat
kriteerit opiskelijaterveydenhuollolle ja myös siihen vaadittavat
resurssit.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vastauksena ed. Väätäiselle:
Haluan muistuttaa, että tehän itse olitte paikalla,
kun me kuulimme Lukiolaisten Liittoa ja Samokia eli ammattikorkeakoululaisten
liittoa, ja kaikki olivat sitä mieltä, että tässä vaiheessa
ei ole järkevää siirtää lukiolaisia
samaan pottiin ammattikoululaisten kanssa, koska ammattikoululaisten terveydenhuolto
ei todellakaan ole hyvin organisoitu tällä hetkellä.
Mutta kun tämä Paras-hanke alkaa toteutua, niin
silloin me otamme ihan uudestaan tämän terveydenhuollon
käsittelyyn. Minkä takia tämä täytyi
tuoda tässä loppuvaiheessa tänne esille?
Nyt jos me lähdemme esimerkiksi Helsingissä parantamaan
huomattavasti ammattikoululaisten terveydenhuoltoa, mistä se
vie resursseja pois? Se vie niitä varmaan pois vanhustenhuollosta
sitten, koska meillähän on budjetit lyöty
lukkoon, näin ja näin paljon käytetään,
ja nyt meidän pitäisi ruveta yhtäkkiä perustamaan
uusia virkoja ja uusia tehtäviä. Siis tämä on
ihan hassua loppukiriä näitten erilaisten kuntia
koskevien velvoitteiden suhteen.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä näyttää olevan
aika paljon kysymys ilmeisesti kuullun ymmärtämisestä.
Sivistysvaliokunnassa, kun me kuuntelimme asiantuntijoita, joista osa
oli aivan samoja kuin sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, ymmärsimme
kaikki samalla tavalla, myöskin hallituspuolueitten edustajat,
että tämä lain muutos ei ole hyvä,
vaan se huonontaa ainakin lukiolaisten tilannetta. Sen sijaan sosiaali-
ja terveysvaliokunnan jäsenistä osa on ymmärtänytkin
eri lailla, ja nämä arvoisat jäsenet ovat
hallituspuolueitten edustajia. Eli he ovat nyt ilmeisesti kuunnelleet
herkemmin näitä ministeriön virkamiehiä.
Minä luulen kuitenkin, että sivistysvaliokunnassa
niin hallituspuolueitten kuin oppositiopuolueittenkin edustajat
ovat ehkä lähempänä kuin sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa näitä kouluterveyden-
ja opiskelijaterveydenhuoltoasioita ja yleensäkin opiskelijoitten
asioita. Eli tässä on kyllä nyt ymmärretty
asiantuntijat kahdella aivan eri tavalla.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Olen sitä mieltä, niin kuin
täällä todetaan vastalauseessa, että lukiolaisten
kouluterveydenhuolto on toiminut hyvin. Olen täysin samaa
mieltä kuin ed. Asko-Seljavaara, että tähän
ei olisi pitänyt enää näin loppumetreillä puuttua.
Järjestelmän pitää antaa toimia
samalla lailla kuin se toimii nyt.
Kaiken kaikkiaan pääsääntöisesti
näiden nuorten opiskelijoiden terveydenhuoltoon pitää kiinnittää aivan
erityisesti huomiota. Myös ammatillisissa oppilaitoksissa
ja ammattikorkeakouluissa pitää pitää huoli,
että näitten opiskelijoiden terveydentilasta pidetään
hyvin huolta ihan yhtä lailla, oli sitten lukiolaisista
kysymys tai sitten yliopistoissa olevista nuorista. Kuulostaa fraasilta,
että nuorissa on tulevaisuus, mutta kyllä nuorten
terveydenhoito on järjestettävä hyvin.
Olen sitä mieltä, että turha tähän
järjestelmään on nyt puuttua, kun Paras-hanke
on juuri käsitteillä.
Yleiskeskustelu päättyy.