5) Hallituksen esitys laiksi maaseutuelinkeinojen rahoituslain
muuttamisesta
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä esitys tuskin
herättää yhtä vilkasta keskustelua
kuin äskeinen, ja näkyy ryhmänjohtaja
Zyskowiczkin lähtevän pois salista.
Nyt puhutaan ensimmäisessä käsittelyssä olevasta
hallituksen esityksestä n:o 207/2001 laiksi maaseutuelinkeinojen
rahoituslain muuttamisesta. Tämä hallituksen lakiesitys
sai maa- ja metsätalousvaliokunnassa hyvin kriittisen vastaanoton.
Lakiesityksessä ehdotetaan maatilalain mukaisten lainojen
ja valtion myyntisaamisten koron korottamista enintään
5,5 prosenttiin niiden lainojen ja saamisten osalta, jotka alennettiin
4 prosenttiin EU:n liittymissopimuksen mukaan 31.12.2001 päättyväksi
siirtymäkausiajaksi. Maatilalain nojalla saattoi vuoden
1990 loppuun asti myydä valtion maata maatalouskäyttöön
siten, että osa kauppahinnasta jäi maksettavaksi
korollisena saamisena. Lain nojalla voitiin lisäksi myöntää viljelijöille
maatilan kehittämiseen halpakorkoisia lainoja. Takaisinmaksuaika on
ollut yleensä noin 15 vuotta.
Valiokunnassa oltiin huolestuneita siitä, että nyt
korkotasoa ollaan korottamassa, kun siirtymäkausi päättyy.
Jotkin tilat saattavat arvioiden mukaan joutua suuriin vaikeuksiin,
koska useat tilat elävät hyvin kriittisessä vaiheessa
ja kaikkinainen lisärasitus saattaa olla liikaa. Valiokunnassa
oli selkeää halua hylätä koko
lakiesitys tai siirtää sen käsittelyä toistaiseksi
ja jäädä seuraamaan, mitä eurooppalaisessa
korkokehityksessä tapahtuu.
Valiokunnan maa- ja metsätalousministeriöstä saaman
selvityksen mukaan voimassa oleva 4 prosentin korko lakkaa
olemasta hyväksytyn tukijärjestelmän
mukainen korko tämän vuoden lopussa. Siinä tapauksessa,
että EY:n viitekorko ylittää 4 prosenttia
1.1.2002, korko sisältää ministeriön
arvion mukaan laitonta valtion tukea siltä osin kuin viitekorko
ylittää 4 prosentin rajan. Maa- ja metsätalousministeriön
lausunnossa kansliapäällikkö Jarmo Vaittinen
ja vanhempi hallitussihteeri Katriina Pessa toteavat, että jos eduskunta
päättää asiasta vasta vuonna
2002, niin kuin valiokunnan tarkoituksena oli, tällöin katsotaan,
että perustuslain kannalta koron muutos voidaan toteuttaa
ainoastaan lain voimaantulosta alkaen. Perittävän
koron ja viitekoron välinen erotus jäisi pysyvästi
lainansaajan tueksi. Näin ollen ministeriö katsoi,
että tällainen vaihtoehto ilman komission etukäteen
antamaa hyväksyntää ei ole Suomen jäsenvelvoitteiden
mukainen.
Näistä syistä, koska valiokunnan
enemmistö ei halunnut syyllistyä ilmeiseen laittomuuteen, valiokunnan
enemmistö pitkin hampain asettui kannattamaan esitystä.
Valiokunta kuitenkin liitti mietintöönsä lausumaehdotuksen,
jonka mukaan eduskunta edellyttää, että hallitus
reagoi viitekorossa tapahtuviin muutoksiin nopeasti antamalla muutosten
vahvistamisen jälkeen välittömästi
valtion myyntisaamisten ja lainojen korkojen muuttamista koskevat
esitykset eduskunnalle. Sen voin vakuuttaa, että tämä lausumaehdotus
on tarkoitettu todella vakavasti otettavaksi.
Valiokunta myöskään mietinnössään
ei totea, niin kuin normaali tapa on, että valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena, vaan valiokunta kirjasi oikeastaan pakon
edessä mietintöön sanamuodon, että valiokunta
pitää esitystä EY:n tukisäännösten
mukaisena; sitä ei pidetty tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena, vaan
EY:n tukisäännösten mukaisena.
Arvoisa herra puhemies! Valiokunta oli tämän
asian osalta temppelin harjalla ja aika hankalassa tilanteessa,
mutta ministeriön tulkinta oli täysin selvä.
Jos ei haluta syyllistyä laittomaan tukeen, meidän
on pakko tässä vaiheessa tämä esitys
hyväksyä ja palata asiaan siltä osin,
jos EY:n viitekorossa tapahtuu muutoksia.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Mikkola.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Mäki-Hakola kertoi aika
perusteellisesti, mistä tässä on kysymys.
Silloin kun Suomi liittyi EU:hun, me saimme muutamia siirtymäsäännöksiä esimerkiksi
maatalouden osalta, että voisimme sopeutua paremmin yhteisiin markkinoihin.
Tämä korkojen alennus oli yksi osa sitä,
toinen esimerkki oli sopeutumisvähennys verotuksessa. Nyt
korko pitää palauttaa ennalleen ja ennalleenpalautus
voisi joillekin tarkoittaa jopa 9 prosentin korkoa. Siinä mielessä tässä on
onneksi tällainen perälauta olemassa, että korko
on korkeintaan 5,5 prosenttia. Tällä hetkellä EU:n
viitekorko on 6,33 prosenttia, ja sitä on viimeksi tarkistettu
tämän vuoden alussa. Kun korkokanta on yleisesti
ollut laskussa, uskotaan, että se tulee myös alenemaan,
mutta päätöstä tehdessä ei
tiedetty, mikä se tulee olemaan. Sen takia tämä asia
oli todella hankala ja vaikeasti päätettävissä.
Valiokunta oli tässä niin sanotusti puun ja kuoren
välissä. Valittavissa ei ollut oikeastaan hyviä vaihtoehtoja
ollenkaan. Sen vuoksi valiokunnan edellyttämisponsi on
tärkeä. Sen mukaan seurataan, mitä korkomarkkinoilla
tapahtuu, ja sen jälkeen tehdään tarvittaessa
muutoksia. Tässä asiassa vielä, kun ratkaisuvalta
on yksinomaisesti komissiolla, jos komissio katsoo, että Suomi
noudattaa vääränlaista tukipolitiikkaa,
niin siitä voisi aiheutua maallemme sanktioita
ja se myös voisi vaikeuttaa tulevia neuvotteluja,
kuten esimerkiksi tarvittavia artikla 141 -neuvotteluja.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten edelliset puhujat, edustajat Mäki-Hakola ja
Jari Koskinen, ovat jo selvittäneet tämän
esityksen perusteluja, minäkin haluaisin korostaa sitä,
että nyt esillä oleva asia on vain marginaalinen
valtakunnallisesti kaikkia viljelijöitä yhteisesti
koskien, mutta kyllä tämä saattaa yksittäisille
tiloille, yksittäisille viljelijöille, merkitä melkoista
menojen lisäystä nimenomaan korkomenojen osalta.
Sen vuoksi minä haluan nyt tässä tuoda
esille ja muistuttaa ja korostaa sitä valiokunnan esille
nostamaa asiaa, että hallitus reagoi viitekoroissa tapahtuviin
muutoksiin välittömästi. Jos viitekoroissa
tapahtuvat muutokset on havaittavissa jo esimerkiksi heti vuoden
alusta, niin hallituksen todellakin on reagoitava asiaan ja tuotava
asia uudelleen käsittelyyn. Eli se perälauta,
jota ed. Jari Koskinen korosti, enintään 5,5 prosenttiin,
sekään ei välttämättä vielä riitä,
vaan mikäli viitekorot alenevat, niin tähänkin
on kajottava ja tätä alennettava.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lain valiokuntakäsittelyn
yhteydessä keskustalaiset ovat ottaneet selkeästi
kielteisen kannan lain hyväksymisen suhteen. Tällä on
hyvin marginaalinen vaikutus valtiontalouteen, mutta hyvin merkittävä vaikutus
pahimmillaan yksittäiseen talouteen. Yksittäisen
viljelijän asema EU-aikana ei välttämättä ole
parantunut. Jotta heitä ei nyt jatkossa lisää rasitettaisi
ja luotaisi lisää velvoitteita ja vaatimuksia,
olisi ollut perusteltua, että tämä lakiesitys
olisi tullut hylättyä.
Pertti Mäki-Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Mauri Salo ei osallistunut maa-
ja metsätalousvaliokunnan työskentelyyn eikä voi
näin ollen tietää, mitä siellä on
keskusteltu. Siellä todettiin täysin yhteen ääneen
se, että jos meillä on mahdollisuus, niin siirrämme
tämän asian käsittelyä ja seuraamme
tilanteen kehittymistä. Mutta valiokunnan puheenjohtajan
Timo Kallin aktiivisesta yrityksestä huolimatta me emme
saaneet mistään sellaista tukea, että olisimme
voineet jättää lakiesityksen hyväksymättä,
vaan olimme todella puun ja kuoren välissä.
Tässä tapauksessa tietenkin hallituspuolueet ottavat
asiasta vastuun ja huolehtivat siitä, että näitä säädöksiä,
jotka meillä EU:hun päin on, noudatetaan. Oppositiolla
tietenkin, niin kuin puheenjohtaja Kalli totesi, on oikeus tehdä omat johtopäätökset
asiasta. Mutta me olimme todella puun ja kuoren välissä.
Meille ei annettu muuta mahdollisuutta kuin näin menetellä.
Minä en ainakaan suomalaisena lainsäätäjänä halua
ehdoin tahdoin olla rikkomassa säädöksiä,
jotka meille on asetettu.
Mauri Salo /kesk(vastauspuheenvuoro) :
Arvoisa herra puhemies! Suomalaiset tulkitsevat hyvin ortodoksisesti
EU-säännöksiä. Olemme juuri
nähneet tilaston, jossa suomalaiset ovat vain 0,7 prosentin
päässä täydellisestä direktiivien
tulkinnasta, kun vastaavasti isot EU-maat, Ranska, Saksa ja Etelä-Euroopan
maat, ovat aivan eri tasolla. Kyllä meidän pitäisi
myös omassa lainsäädännössämme
käyttää talonpoikaisjärkeä silloin,
kun on talonpojan asioista kysymys.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. M. Salolle voisi todeta, että ehkä joskus
siitä luterilaisesta perinteestäkin on hyötyä, että pyritään
noudattamaan lakeja ja säädöksiä. Voi
olla, että joskus pienen jäsenvaltion kannattaa
olla vähän nöyrä eikä leikkiä pienillä asioilla. Valtiontalouden
osalta tässä on kysymys 8 miljoonasta, mutta monelle
tilalle tämä tietysti voi olla hankalampi paikka.
Ainakaan valiokunnan enemmistö ei halunnut ottaa sitä riskiä,
että tässä tulisi joitakin vaikeuksia
komission kanssa, koska on isompiakin asioita tulossa eteen. Taas
toisaalta, kun saatiin selvitys siitä, että me
emme esimerkiksi voi odottaa vuodenvaihteen yli, jolloin tietäisimme,
mikä viitekorko tulee olemaan, koska ei edes tiedetä,
koska sitä seuraavan kerran tarkistetaan, sen vuoksi tämä nyt
vain oli pakko niellä.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Mäki-Hakola totesi, valiokunta
kyllä vakavasti tätä asiaa pohti. Sitäkin
mahdollisuutta pohdittiin, että tämä asia
olisi siirretty ensi vuoden puolelle. Mutta sitten valiokunta sai
maa- ja metsätalousministeriön kansliapäällikön
Jarmo Vaittisen allekirjoittaman lisäselvityksen, jossa todetaan,
että siinä tapauksessa, että ehdotettu laki
säädettäisiin esityksestä poiketen,
maa- ja metsätalousministeriö esittää kunnioittaen
seuraavaa: Voimassa olevan 4 prosentin korko lakkaa olemasta hyväksytyn
tukijärjestelmän mukainen korko 31.12.2001 siinä tapauksessa,
että EU:n viitekorko ylittää 4 prosenttia
1.1.2002. Korko sisältää laitonta valtion
tukea siltä osin kuin viitekorko ylittää 4
prosenttia.
Tämä olisi merkinnyt sitä, että todellakin
näiden vanhojen lainojen korot olisivat saattaneet hypätä tässä tilanteessa
jopa 9 prosenttiin. Nyt tässä uudessa laissa on
todella säädetty 5,5 prosentin katto. Ed. M. Salo,
tämä kuitenkin olisi ollut hankalampi tilanne
niille monille viljelijöille, jos heidän korkonsa
olisi 5,5 prosentin sijasta hypännyt ensi vuoden alusta
alkaen 9 prosenttiin.
Yleiskeskustelu päättyy.