9) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi joukkoliikennelain
muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lakiesityksen tavoitteena on luoda paremmat
edellytykset markkinaehtoiseen joukkoliikenteeseen poistamalla liikennöinnin
vähimmäisajat ja helpottamalla reittiliikenneluvan
saamista.
Kun nyt joukkoliikennelaista poistetaan myös reittiliikennettä koskeva
liikennöinnin kahden vuoden vähimmäisaika,
on kuitenkin samalla huomioitava, että matkustajien tulisi
pystyä luottamaan linja-autoliikenteen ja reittien jatkuvuuteen.
Jo nykyisenkin lain aikana on joitakin linja-autoreittejä lopetettu
ennenaikaisesti pelkästään ilmoittamalla
siitä lupaviranomaisille. Jos näin käy
tulevaisuudessa, niin tällainen menettely tuskin kannustaa
ihmisiä käyttämään
joukkoliikennettä enempää.
Periaatteessa joukkoliikenteen markkinoille tulon esteiden poistaminen
yrityksiltä on lakiesityksen mukaan myös kuluttajien
etu. Samalla on kuitenkin huomattava nyt syntyvä riski,
sillä lakiesitys antaa viranomaiskontrollin heikentyessä myös
mahdollisuuksia epäterveeseen kilpailuun ja ainakin teoriassa
mahdollisuuksia tahalliseen markkinoiden häirintään
joillakin reiteillä. Tämä ei tietenkään
saa olla tämän lakimuutoksen seuraus. Siksi käytännössä tapahtuvia
muutoksia tuleekin seurata.
Kaiken kaikkiaan joukkoliikenteessä on paljon parannettavaa.
Siksi meidän tulee pyrkiä kehittämään
joukkoliikennettä kokonaisuutena eikä jatkuvasti
supistaa joukkoliikennemäärärahoja, kuten
tällä eduskuntakaudella on tehty.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tänä iltana täällä aiemmin
käsiteltiin oikeudenkäymiskaaren 17 luvun muuttamista
koskevaa hallituksen esitystä. Todella siinä oli
ilahduttavaa, että eduskunta saattoi niinkin merkittävällä tavalla
korjata sitä hallituksen osittain hiukan huonoa esitystä.
Hallituksen esitys noin kokonaisuutena tarkastellen oli kohtuullisen
hyvä, mutta siellä oli muutamia kohtia, mitkä täällä jo viime
kesänä lähetekeskustelussa tulivat esille
ja mitkä nyt sitten ansiokkaasti lakivaliokunta on korjannut.
Nyt meillä on tässä käsiteltävänä hallituksen esitys
joukkoliikennelain muuttamiseksi, ja tässä tapauksessa
ei voi kyllä antaa hallitukselle paljon pisteitä eikä eduskunnalle
sitten myöskään. Liikennevaliokunnalle
ei voi kyllä antaa tunnustusta, että se olisi
rohkeasti korjannut hallituksen esitystä siltä osin,
mitä tähän hallituksen esitykseen olisi
välttämättä pitänyt
tehdä korjauksia.
Nimittäin tässä tavoite on erinomaisen
hyvä alun perin: että luotaisiin paremmat edellytykset markkinaehtoisen
joukkoliikenteen harjoittamiseen. Juuri näin. Tällä oli
alun perin tarkoitus luoda myöskin kilpailulle mahdollisuudet
näille vielä muutamille suomalaisille joukkoliikenteen harjoittajille
elikkä linja-autoliikennöitsijöille, yksityisille
yrityksille. Näitä ei Suomessa enää liian
montaa ole. He olisivat tarjonneet semmoisen vaihtoehdon, että esimerkiksi
Helsingin liikennelaitoksen, siis HSL:n, alueelle nämä yksityiset
liikennöitsijät olisivat tarjoutuneet tulemaan
ajamaan näitä vuoroja markkinaehtoisesti, ilman
yhteiskunnan tukieuroja, mutta sitä hallituksen esitys
ei sitten mahdollistanut, eikä eduskunta nyt tällä kertaa
ainakaan sitä mahdollisuutta näille yksityisille
liikenteenharjoittajille suo.
Tämä on valitettavaa samalla, kun tiedämme, minkälainen
kilpailutilanne tuolla joukkoliikenteessä tällä haavaa
vallitsee, nimenomaan näille yksityisille liikenteenharjoittajille.
Esimerkiksi nämä Helsingistä Jyväskylän
suuntaan, Kuopion suuntaan, Turun suuntaan, Tampereen suuntaan liikennöivät,
ainakin osittain ulkomaisessa omistuksessa olevat linja-autoliikenneyhtiöt
ovat hinnoittelullaan aiheuttaneet sen, että pienet yksityiset
yritykset eivät kerta kaikkiaan pysty siinä kilpailutilanteessa
enää näitä palveluja tarjoamaan.
Toisaalta mahdollistetaan rajaton kilpailu, mutta toisaalta
suljetaan rajat, eivätkä yksityiset yritykset
pääse näitten lailla suojattujen alueiden sisään,
kuten esimerkiksi HSL:n alueelle, kilpailemaan. Tämä oli
valitettavaa — toivottavasti seuraava hallitus ja seuraava
eduskunta tuovat parempia esityksiä eduskuntaan.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensin kiitän edustaja Torniaista
näistä huomioista, mitä tuli. Ne on jatkotyössä syytä huomioida. Toisaalta
kyllä korvaan tarttuivat nuo Hemmilänkin sanat
aivan hyvin ja monista syistä. Ei tämä joukkoliikennelainsäädäntö,
varsinkaan se, miten se käytännössä toimii
sitten kentällä, vielä valmiiksi tälläkään
lakimuutoksella tule, vaan taitaa jäädä tehtävää vielä seuraavallekin
eduskunnalle.
Tämä nyt ei maailmaa taida mullistaa, tämä nyt
käsittelyssä oleva hallituksen esitys 315, mutta
on tässä nyt joitakin hyviä elementtejä,
kuten se, että harmaata taloutta voidaan tämän
lain avulla nähtävästikin vähentää joukkoliikenteessä lisäämällä joukkoliikennelupaan
konkurssien ketjuttamisen estämistä koskeva ehto
ja lisäämällä viranomaisten
tiedonsaantioikeuksia.
Arvoisa puhemies! Noin yleensä ottaen toisin kyllä tässä yhteydessä esiin
huoleni joukkoliikenteen tilanteesta, mikä se on. Hyvin
paljon vuoroja on vähennetty linja-autoliikenteessä eri puolilla
maata. Tämä koskee myöskin omaa vaalipiiriäni
Uuttamaata. Ei tarvitse kauas mennä Helsingistä,
niin joukkoliikenneyhteydet ovat aika matalalla tasolla, vaikka
sinällään väestöä luulisi
olevan, ja väestöä onkin paljon, mutta
siitä huolimatta emme ole lainsäädännöllä emmekä markkinoiden
toimintaa edistämällä emmekä muillakaan
keinoin saaneet turvattua riittäviä joukkoliikenneyhteyksiä.
Toivon, että tässä päästään
sitten ensi eduskuntakaudella parempaan suuntaan. Ei voi olla niin,
että jokaisen pitää hankkia auto, jos
asuu Kehä ykkösen ulkopuolella, ja monissa talouksissa
vielä kaksi. Kyllä meidän täytyy
päästä nykyistä parempiin joukkoliikenneratkaisuihin.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Edustaja Hemmiläkin ehti vielä varaamaan puheenvuoron.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä,
kun puhutaan joukkoliikenteestä, on syytä muistaa,
että joukkoliikenne Suomessa ja erityisesti täällä pääkaupunkiseudulla
on erittäin vahvasti verovaroin tuettua. HSL:n budjetista
noin puolet katetaan verovaroista. Noin 250 miljoonaa euroa tulee
verovaroista. Jos sitä vertaa haja-asutusalueen joukkoliikennetukeen,
mikä nyt on pääasiassa valtion budjettiin
varattua määrärahaa, niin haja-asutusalueille
joukkoliikennetuki on vain murto-osa siitä, mitä pelkästään
HSL:n joukkoliikennettä pääkaupunkiseudun
alueella verovaroista tuetaan. Tämä on syytä alleviivata
ja muistaa aina, kun keskustellaan liikenteestä ja keskustellaan tiemaksuista
ja keskustellaan palvelutuotannosta.
Haluan vielä, arvoisa puhemies, nostaa esille tämmöisen
hintavertailun. Täällä Helsingissä noin
45 eurolla saa matkustaa vaikka ympäri vuorokauden koko
kuukauden ajan kaikissa mahdollisissa joukkoliikennevälineissä:
metrossa, ratikassa, bussissa, kaikissa joukkoliikennevälineissä sillä noin
45 eurolla. Helsingistä jos matkustaa Salon kaupunkiin
reilu 100 kilometriä ja takaisin, niin se yksi edestakainen
matka maksaa enemmän kuin täällä pääkaupungissa
koko kuukausi. Vaikka se kuukausilippu maksaisi 90 euroa täällä,
niin sittenkin se olisi vielä erittäin edullista,
eikä veroeuroja tarvittaisi juuri lainkaan.
Yleiskeskustelu päättyi.