6) Laki lasten päivähoidosta annetun lain muuttamisesta
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nykyinen päivähoitolaki
on auttamattomasti vanhentunut, ja sen uudistamisen tarve on ollut
tiedossa jo kauan. Jo Matti Vanhasen ensimmäisen hallituksen
ohjelmassa todettiin, että päivähoitolakia
uudistetaan muun muassa määrittelemällä päiväkotiryhmille enimmäiskoot.
Näin ei kuitenkaan tapahtunut, vaan päiväkotien
henkilökunnan ja lasten välisestä suhdeluvusta
määräävää asetusta
tyydyttiin stilisoimaan tavalla, joka ei millään
tavalla muuta päiväkotien arkea.
Nykyisessä asetuksessa mahdollistetaan suhdeluvusta
poikkeaminen lyhytaikaisesti, mikä johtaa suureen tulkinnanvaraisuuteen
säädöksen soveltamisessa. Stakesin vuonna
2005 tekemän tutkimuksen vastaajista 43 prosenttia ilmoitti, että lapsia
on ainakin kerran päivässä yhtä aikaa hoidossa
enemmän kuin asetus edellyttää, ja 10 prosenttia
ilmoitti, että lasten määrä ylittyy
lähes koko päivän ajan.
Myös eduskunnan oikeusasiamies on kiinnittänyt
toistuvasti huomiota säädöksen tulkinnanvaraisuuteen
ja huomauttanut siitä kaupunkeja ja kuntia. Hankalaa tulkinnanvaraisuutta
aiheuttaa päiväkodeissa myös se, että osa-
ja kokopäivähoitoisiin lapsiin pätevät
eri suhdelukusäädökset. Osa- ja kokopäivälapset
ovat useimmiten samassa ryhmässä, ja eri suhdelukusäännösten
takia on hankala määritellä, kuinka monta
aikuista paikalle tarvitaan.
Arvoisa puhemies! Perhepäivähoidon osalta suhdelukusäätely
toimii päiväkoteja paremmin, koska sekä lasten
että aikuisten määrä on pienempi
lähtökohtaisesti ja vaihtuvuus vähäisempää.
Perhepäivähoidon osalta lakia ehdotetaan muutettavaksi
siten, että perhepäivähoitoryhmän
viides osapäivähoitoinen lapsi voisi olla muukin
kuin esikoulu- tai kouluikäinen. Kuitenkin niissä tapauksissa,
joissa lapsiryhmästä jo kaksi on alle kolmivuotiaita,
tulisi viidennen eli osapäivälapsen olla vähintään
kolmivuotias.
Ryhmäperhepäivähoidon osalta ongelmana ovat
jälleen liian suuret ryhmäkoot. Kun ryhmäperhepäivähoito
tuli asetuksen muutoksella mahdolliseksi vuonna 1990, sen oli tarkoitus
toteutua perhepäivähoidon kaltaisena kahden hoitajan ja
enintään kymmenen lapsen yksikkönä.
Nyt tilanne on kuitenkin se, että joissain kunnissa toimii
yli kymmenen hoitajan ja neljänkymmenen lapsen yksiköitä,
mikä ei lainkaan vastaa asetuksen henkeä.
Arvoisa puhemies! Nyt käsillä olevassa lakialoitteessa
ehdotetaan, että laissa tulisi määritellä sekä päiväkotien
lapsiryhmien enimmäiskoot että hoidosta ja kasvatuksesta
vastuussa olevien aikuisten ja hoidettavien lasten välinen
suhdeluku sillä tavalla, että lapsen turvallinen
ja myönteinen kehitys on mahdollista. Laki tulisi muotoilla
niin, että enimmäiskoosta tai suhdeluvusta ei
enää olisi mahdollista poiketa. Lisäksi
aloitteessa ehdotetaan nostettavaksi lain tasolle lasten päivähoitoa,
niin päiväkoteja, perhepäivähoitoa
kuin ryhmäperhepäivähoitoakin, koskeva sääntely.
Arvoisa puhemies! Jos tässä aikaa on, niin
lisään vielä sen, että huomasin,
että lakialoitteen sivulla 4 on 5 a §:ssä sattunut
tämmöinen virhe, että kun tässä on
ensimmäinen sana "perhepäiväkodissa",
niin siinä pitäisi lukea "perhepäivähoidossa",
mikä saattaa aiheuttaa tämmöistä teknistä tulkintaongelmaa.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Hyvä, että ed. Outi Alanko-Kahiluoto
tässä korjasi muutamia teknisiä kysymyksiä.
Siinä on toinenkin: 5 a §:ssä on lisäksi,
että täytyy täydentää se,
missä kohdassa aletaan puhua ryhmäperhepäivähoidosta.
Teknisesti tämä 5 a § ei toimi nykymuodossaan.
Sen sijaan voidaan sanoa, että aloitteen henki on oikean
suuntainen. Viestejä tuli kentältä heti, että toivottavasti
tähän suuntaan päästään,
koska ongelmat ovat todellisia kuntien puolella. Samaan aikaan myöskin
kysymys on taloudesta ja henkilöstöstä,
pystytäänkö yleensä asetuksen mukaisia
vaatimuksia hoitamaan. Tämän päivän päiväkotien
osalta on todellisuutta se, että ryhmäkoot ovat
myöskin riski lasten terveydelle ja turvallisuudelle. Usein
voidaan sanoa, että myöskin hoitajien jaksaminen
on paljon heikompi, kun siellä on vedetty nämä ryhmäkoot
hyvinkin korkealle.
Monissa kunnissa nämä ryhmäkokojen
suuruudet näkyvät siinä, että sairastavuus
on erittäin korkeata henkilöstön keskuudessa.
On myöskin kysymys siitä, millä tavalla
vaikuttaisi, jos ryhmäkokoa pienennettäisiin.
Saattaisiko käydä niin, että nämä sairauspäivälomat
vähenisivät ja sitä kautta saataisiin
myöskin rahoitus tälle ryhmäkokojen pienentämiselle?
Tämä on ihan pohdinnan arvoinen näkökulma.
Sen lisäksi tässä on kysymys siitä,
että meillä on erittäin suuri vaikeus
saada pätevää henkilöstöä ja
tässä saattaisi olla myöskin mahdollisuus
siihen, että ehkäpä tämä helpottaisi
myöskin niitten pätevien ammattilaisten saantia
päiväkodeissa.
Lisäksi tänä päivänä on
totta, että nämä ryhmäkoot ja
niiden ylittämiset ovat olemassa, ja ehkä se,
jos tämä on lakina, estäisi näiden
ylittämisen. Tämä liittyy pitkälti
näiden osapäiväisten käyttöön,
ja siihen vedotaan. Jos näistä ryhmistä vähennetään
nämä ylimääräiset,
niin silloin mukana on jo enemmän sääntönä kuin
poikkeuksena. Nämä lakialoitteen ajatukset ovat
hyviä. Sinänsä tähän
liittyy myöskin ongelmia. Jos tänä päivänä on
jo ongelmia tarjota lapsille näitä päivähoitopaikkoja,
niin jos lähdetään pienentämään
ryhmiä, se tarkoittaa myöskin sitä, että se tuo
paineita tälle toiminnan järjestämiselle.
Samaan aikaan täytyy muistaa sekin, että meillä on
tilanne, että valinnaisuuksien tarjoaminen perheille helpottaa
myös kuntien tehtävää. Jos meillä on
riittävä lasten kotihoidon tuki tai yksityisen
hoidon tuki, niin se helpottaa selkeästi paineita myöskin
kuntien järjestämässä päivähoidossa.
Palaan vielä tähän 5 a §:ään
ja siihen liittyvään ongelmatiikkaan. Tässä ensimmäisessä lauseessa
puhutaan siitä — tässä tarkoitetaan
perhepäivähoitoa todennäköisestikin — että voidaan hoitaa
enintään neljää lasta mukaan
luettuina perhepäivähoitajan omat lapset, jotka
eivät ole perusopetuksessa. Tämä lauseke
on aika hankala siinä mielessä, jos ajattelemme
perhepäivähoitajaa, jolla on esimerkiksi kaksi
omaa pientä lasta, jotka eivät ole vielä peruskoulussa.
Tämä rajaisi tämän perhepäivähoitajan
hoidossa olevat lapset kahteen lapseen, mikä tarkoittaisi
sitä, että perhepäivähoitajan
toimeentulo tippuisi. Monen perhepäivähoitajan
täytyy ottaa maksimit, jotta he pystyvät yleensä elämään
sillä perhepäivähoitajan palkalla, eli
tältä osin tässä lakiehdotuksessa pitäisi
olla hyvinkin kriittinen. Sen sijaan tämä alkuosa
on ihan ok.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Yleensä en allekirjoita hallituspuolueitten
jäsenten tekemiä lakialoitteita, koska mielestäni
hallituspuolueiden edustajilla on suurempiakin vaikutusmahdollisuuksia
ja usein myös tehokkaampiakin vaikutusmahdollisuuksia saada
toivotunlaista lainsäädäntöä.
Tällä kertaa kuitenkin tein poikkeuksen omaan
sääntööni tämän
ed. Outi Alanko-Kahiluodon aloitteen kohdalla monestakin syystä.
Yksi syy niistä on, kuten täällä jo
ed. Outi Alanko-Kahiluoto totesi, Vanhasen ykköshallitus,
joka omassa ohjelmassaan lupasi tuoda tällaisen lain tänne
meidän käsittelyymme. Näin ei ole tapahtunut
ykköskaudella eikä suureksi pettymykseksi ole
tapahtunut myöskään kakkoskaudella. Eli
tässä on kuitenkin hallituksella ollut jo vuosi
aikaa valmistella edellisen hallituskauden laiminlyömiä tehtäviä.
Toinen seikka, minkä takia allekirjoitin tämän,
on se, että lastentarhanopettajat nostivat erittäin
voimakkaasti tämän aihepiirin keskusteluun juuri
ennen vaaleja. Olin useammassakin paneelissa, missä nykyisten
hallituspuolueitten edustajat ilmaisivat suunnilleen, että tämä lainsäädäntö on
niitä ensimmäisiä, mitä Vanhasen kakkoshallitus
tulee tekemään. Näinkään
ei siis ole todellakaan käynyt.
Kolmas, ehkä painavin syy, on kuitenkin se, että tämän
tyyppiselle lainsäädännölle
on selkeätä tarvetta. Tällä hetkellä päiväkodeissa
ja perhepäivähoidon puolella tilanne on aika villi
ja vapaa. Kuten aloitteessakin mainitaan, käytännöt saattavat
vaihdella, samoin tulkinnat. Mielestäni myös hyvää lainsäädäntötyötä on
ensinnäkin selkeyttää, mitä olemme
tarkoittamassa, ja toisaalta tuoda sitten myös ihan lain
tasolle sellaisia asioita, jotka tällä hetkellä ovat
asetuksessa, jotta myös meidän painava sanamme
pääsisi tähän vaikuttamaan.
Miksi nyt? Itse olen niitä kasvattajia, jotka aikoinaan
olivat parinkymmenen lapsen päivähoitoryhmässä kauan
kauan sitten. Syy, miksi nyt olisi selkeästi haastetta
rajata näitä lasten määriä ryhmissä,
on se, että ajat ovat muuttuneet, ja itse asiassa myös
lasten mukanaan tuomat haasteet varhaiskasvatukselle ovat muuttuneet.
Erityistukea tarvitsevien määrä varhaiskasvatuksessa
on moninkertaistunut ihan muutamassa vuodessa osittain siitä syystä,
että tällä hetkellä laman ajan
lapset ovat päivähoidossa tai aloittelemassa päivähoitoa.
Eli siellä alkaa olla jo ylisukupolvellisia ongelmia, jotka
näkyvät ja vaikuttavat siihen yhdessä olemisen
tilanteeseen ja myös siihen mahdolliseen kasvuun.
Toinen tämmöinen lisäävä tekijä on
se, että yhä useammassa päiväkodissa
ei ole enää olemassa tämmöistä homogeenista
yhtä ryhmää, yhtä kieltä puhuvia
lapsia, vaan itse asiassa päiväkodit toimivat
tällä hetkellä ehkä Suomen suurimpana
kotouttamisyksikkönä, koska pienet lapset useimmiten
tuoreeltaan maahanmuuttajaperheitten muuttaessa Suomeen laitetaan
päivähoitoon. Sinänsä se on
aivan erinomaista, koska sillä tavallahan lapset omaksuvat
hyvin paljon meidän yhteiskuntaamme ja omaksuvat meidän käytäntöjämme.
Toisaalta taas sitten kantasuomalaislapset oppivat, että ei
ole vain yhtä ihmisyyttä tai yhdenlaista suomalaisuutta.
Mutta tietysti ymmärrettävistä syistä se,
että samassa päivähoitoryhmässä saattaa
olla monesta eri kieliryhmästä lähes
ummikkoja lapsia, tuottaa haasteita päivähoidolle,
joihin mielestäni nykyisellä päivähoidon
ammattilaisten määrällä per
lapsi ei ole pystytty vastaamaan.
Lisäksi mielestäni vain sitä kautta,
että pystymme rajaamaan lasten määrän
kohtuulliseksi näissä päivähoitoryhmissä,
taataan se, että eräs minun pitkäaikainen
unelmani toteutuisi edes jollakin tavalla. Minulla on nimittäin
henkilökohtainen unelma siitä — olen
nimennyt sen saattohoidoksi, mutta ehkä kauniimpi sana
tai termi voisi olla, että saattaen vaihdettavan kasvamisen
malli — että jo varhaiskasvatuksen osalta moniammattilainen
tiimi pystyisi puuttumaan ennalta ehkäisevästi,
ja jos ei ennalta ehkäisevästi, niin ainakin varhaispuuttumisen
tai ainakin täsmäpuuttumisen kautta, mahdollisesti
lapsen kasvussa huomattaviin ongelmiin. Tämän
tyyppinen moniammattilainen tiimi saattaen vaihtaisi sitten yksiköstä toiseen.
Eli kun varhaiskasvatuksessa siirrytään varsinaisen
koulutuksen piiriin ja koulutuksesta sitten mahdollisesti työelämän
piiriin, niin kaikissa näissä vaiheissa, varsinkin
niissä taittovaiheissa, mutta myös jokaisen vaiheen sisällä olisi
mahdollista nopeasti puuttua lapsen kehityksessä ja kasvussa
ilmeneviin ongelmiin. Jotta tämä olisi mahdollista,
totta kai siinä kontaktipiirissä, missä lapset
ovat, tarvitaan mahdollisimman monta aikuista, joilla on ehkä mahdollisuus
keskittyä myös mahdollisimman monen lapsen kohdalla
ongelmien ennalta ehkäisemiseen.
Viimeinen syy, minkä takia allekirjoitin, vaikka, kuten
ed. Lauslahti täällä totesi, tämä esitys
ei ehkä ole lakiteknisesti paras mahdollinen, sanoisin
jopa osittain raakile, on se, että tämän,
jos minkä, pitäisi muistuttaa meitä siitä hätähuudosta,
mikä tällä hetkellä on lasten
parissa. Hyvin organisoitu ja resursoitu päivähoito
on yksi puskuri tätä kasvavaa ongelmaa eli lastensuojelutapausten
lisääntyvää määrää ja
sen lastensuojelun tarpeen vähentämistä kohtaan.
Väittäisin, että kyllä päiväkodeilla
ehdottomasti, ja sillä, että siellä on
aikuisia ihmisiä, joilla on aikaa ja mahdollisuus yksittäisten
lastenkin kohdalla puuttua arjen ongelmiin, on suuri merkitys. Yksi
syy, minkä takia lastensuojelutapaukset varmasti ovat lisääntyneet,
paitsi että ajat ovat ongelmalliset sekä aikuisten
ongelmat ovat paljon syvempiä kuin aikaisemmin, on se,
että lapsilla yksinkertaisesti ei päivähoidossa
tai perhepäivähoidossa tai koulutuksen aikana
ole tarpeeksi muita aikuiskontakteja.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Edellinen puhuja puhui siinä mielessä asiaa,
kun itse satun rajan pinnassa asumaan ja meillä on aika paljon
venäläisiä muuttanut sinne, niin nämä päiväkodit
ovat sitten tämmöisiä koulutuskeskuksia,
joissa tämmöinen kotouttaminen ja oppiminen tapahtuu. Opitaan
pienestä pitäen elämään useamman
kulttuurin omaavien ihmisten ja lasten kanssa siinä.
Mutta sinällään tämä ed.
Alanko-Kahiluodon esitys on hyvä esitys. Nyt pyritään
rajaamaan sitä tilannetta, kun monissa kunnissa kuitenkin
talouden ahtauden takia on tehty sillä tavalla, jotta ne rajat
paukkuu eikä niin välitetä näistä,
jotta ylipaikoilla on oltu nytkin jo, niin tässä pyritään
nyt vähän tiivistämään
ja hahmottamaan ja selkeyttämään sitä,
minkä verran voi olla ryhmässä lapsia ja
mitä pelisääntöjä pitää noudattaa.
Kun ymmärsin, jotta samanaikaisesti hallitus on kuitenkin
valmistelemassa tältä osin lakiuudistusta, ja
mitä pikkulinnut ovat kertoneet tai laulaneet, niin siellä olisi
olemassa, jotta siellä sallittaisiin näitä ylityksiä vähän
reippaammin kuin tässä ed. Alanko-Kahiluodon esityksessä, niin
on jännä katsoa, jotta toivon mukaan tämä aloite
nyt vaikuttaisi sitten siihen valmistelutyöhön,
jotta ei tulisi semmoista yhteentörmäystä, jotta
vihreät joutuisivat mahdollisesti äänestämään
jopa vastaan hallituksen esitystä. Sehän nyt olisi
kaikkein karmeinta. Siinähän voisi tapahtua tämmöinen
ihme juttu.
Muuten tähän asiaan liittyen minä näen
sillä tavalla, jotta kyse on kuitenkin hyvin merkittävästä asiasta
ja tämmöistä pysyvää ylipaikka-ajattelua
ei voisi sallia missään muodossa. Eihän mitään
järkeä ole esimerkiksi kouluissa, jotta sinne
luokkiin voitaisiin laittaa tilapäisesti joku 5—10
henkeä tai mikä se onkin suhteessa esimerkiksi
mitä tässä laissa esitetään.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Ei ollut tarkoitus tulla tänne pönttöön
puhumaan, mutta ed. Sirnö laajensi tämän
asian siihen suuntaan, että muutama minuutti ei olisi oikeastaan riittänyt.
Tosiasiahan on, että meillä on maailman paras päivähoitojärjestelmä,
jonka ovat aikanaan kivulla ja tuskalla laatineet puoluesihteerit
Liikanen ja puhetta johtava puhemies muistaakseni vuonna 1984 tai
1983. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Silloin käytiin se taistelu siitä, minkälainen
on suomalaisten lasten päivähoito, ja se päivähoito
oli niin, että se tarjoaa kaikille lapsille ja perheille
valinnanvapauden. Tästä valinnanvapaudesta täytyy
pitää jatkossa kiinni siitä huolimatta,
että on ihan hyvä asia, että päiväkoteihin ja
lastentarhoihin ja näihin lisätään
resursseja, koska muuten todella tapahtuu niin kuin ed. Lauslahti
sanoi, että sekä lapset että aikuiset
sairastuvat työn paljoudesta.
Mutta kysymys ei ole pelkästään siitä,
että lapsella on aikuinen, vaan kysymys on siitä,
miten sitä lasta siellä päiväkodissa
käsitellään ja kohdellaan. Kysymys on
siitä, että jatkossa meidän päiväkotimme
ovat, itse asiassa ovat oikeastaan jo olleet, mutta uuden lastensuojelulain
jälkeen niistä on tullut, tietynlaisia kanteluvirastoja,
jotka katsovat, että jos lapsi ei ole kiltisti, niin sillä on
varmasti joku hätä, ja siitä varmasti
ilmoitetaan lastensuojeluviranomaisille. Sitä kautta koko
perhe joutuu sellaiseen kierteeseen, josta ei ole ulospääsyä.
Tästä on niin monta ikävää ja
valitettavaa tapausta, että minä en oikein sulata
tämän meidän uuden lastensuojelulain
henkeä, elikkä että se on kantelulaki,
joka pakottaa niin päiväkodit, koulut kuin muutkin
lasten kanssa työskentelevät kantelemaan asioista.
Kysymys on siitä, että lapset eivät ole
samanlaisia. Me aikuiset emme ole samanlaisia. Persoonallisuudet näkyvät
jo vauvana. Toinen on kiltti vauva, toinen on aggressiivinen ja
itkuinen vauva, ja nämä seikat täytyisi
yrittää ottaa huomioon. Mutta pystytäänkö pienen
lapsen, kolmivuotiaan, nelivuotiaan lapsen yksilölliset
taipumukset ja yksilöllinen persoona ottamaan huomioon
suuressa ryhmässä, jossa on liian vähän
henkilökuntaa? Tässä suhteessa minä kyllä kannatan
tätä lakialoitetta ja toivon, että hallitus
ottaa tämän sillä tavalla todesta, että tekee
tästä hallituksen esityksen eduskunnalle, että näitä ryhmäkokoja
pienennetään.
Valitettavasti minä puutun kyllä ed. Sirnön mieliaiheeseen,
elikkä minä en tätä nykyistä järjestelmää hyväksy,
mihin tämä systeemi on mennyt, sen takia, että minä olen
nähnyt niin paljon vääriä päätöksiä,
vääriä huostaanottopäätöksiä. Minä olen
ollut Oulun kaupunginhallituksen edustajana sote-jaostossa, jossa
näitä päätöksiä on
tehty. Ajatelkaa, hyvät ihmiset, jos lähes 17-vuotias
tyttö, nuori tyttö, otetaan huostaan, kun hän
ei voi kotona asua, siitä huolimatta, että hän olisi
voinut asua ystävättärensä luona,
joka oli 22-vuotias. Ei käy. Tällä perusteella
minut olisi otettu huostaan 15-vuotiaana, kun minä lähdin Taivalkoskelta
Ouluun kouluun. Minä menin yksin, mutta tänä päivänä minä en
saisi tehdä sitä. Tulisi joku kunnan täti
ja sosiaaliviranomainen ja ottaisi minut huostaan. Minusta tämä meidän
järjestelmämme on järjetön.
Se on järjetön siinä suhteessa, että on
annettu liikaa valtaa kunnallisille sosiaalityöntekijöille,
ja sosiaalityöntekijät edellyttävät,
että heille raportoidaan kaikki mahdolliset poikkeavuudet
lasten käytöksessä niin koulussa kuin
päiväkodeissakin. Kysymys on siitä, että lastensuojeluviranomaiset
saattavat tehdä hyvinkin kohtalokkaita päätöksiä,
ja kun nyt lastensuojelulaissa on tämä päätöksenteko
muutettu hallinto-oikeuteen, joka ei edes kuuntele perheitä,
ei kysele perheitä, ei kuuntele lasta, tekee päätökset
pelkkien papereitten perusteella, niin siinä tuhoutuu moni
hyvä perhe ihan turhaan.
Siksi jatkossa, herra puhemies, olen tehnytkin lakialoitteen
siitä, että tämä päätös
huostaanotosta tehdään käräjäoikeudessa,
ei hallinto-oikeudessa. Se tulee myöhemmin keskusteltavaksi täällä.
Minna Sirnö /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin oikaisisin ed. Ukkolaa.
Kaksi puoluesihteeriä ei todellakaan ole meidän
päivähoitojärjestelmää,
anteeksi vaan, arvoisa puhemies, luoneet, vaan meidän kaikille
kuuluva päivähoito luotiin 1950-luvulla. Sitä olivat luomassa
silloiset naispoliitikot ja kansanedustajat, eli kyllä tämä on
ihan kansan syvistä riveistä lähtenyt.
Toinen asia on se, että en tiedä, minkälaisia lastensuojelupäätöksiä ed.
Ukkola on ollut tekemässä, mutta valitettavasti
tällä hetkellä viesti on sellainen, että äiti
makaa suunnilleen ruumiina perheväkivallan uhrina, mutta
siltikään, vaikka lapsista näkee, että jotakin
on pielessä, tällä hetkellä päivähoidosta
ei uskalleta tehdä juuri näitä lastensuojeluilmoituksia
johtuen siitä, että pelätään
juuri tätä itse asiassa ed. Ukkolankin hyvin mainitsemaa
prosessia, jossa perhettä ei kunnioiteta. Mutta, kun kyseessä on
kuitenkin lapset, toivoisin, että olisimme mieluummin ylivarovaisia kuin
emme olisi varovaisia ollenkaan. (Puhemies: Minuutti!) Oletan, ettei
edes ed. Ukkola tarkoittanut sitä, että lasten
pitää kärsiä vain siksi, että lastensuojelulaki
ei ehkä ole ed. Ukkolan mielestä oikea.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkola on siinä oikeassa, jotta
tässä huostaanottopäätöksessä on
kyllä ongelmia ollut, mitä on itsellekin monta
tapausta tullut eteen. Jotenkin tuntuu käsittämättömältä, jotta
se on viety tuonne hallinto-oikeuteen, koska minusta kuitenkin käräjäoikeus
on lähempänä niitä ihmisiä.
Sinne käräjäoikeuksiin vaan pitää tehdä — toivon
mukaan se teidän aloite menee läpi — sitten
selväksi nämä pelisäännöt.
Tietysti koulutusta ja asiantuntemusta siellä vaaditaan, koska
käräjäoikeuden aikaisempi kuva on ollut vähän
toisenlainen.
Mutta kannatan ehdottomasti tätä ajattelua, mitä ed.
Ukkola nyt tämän huostaanoton osalta aikoo tehdä.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kiurulle olisin sanonut vaan sen, että kaikkihan
me yritämme toimia — anteeksi ed. Sirnölle,
ed. Kiuru on tuolla toisella puolen — lasten parhaaksi,
niin päiväkodit kuin sosiaaliviranomaisetkin,
mutta valitettavasti tulee sellaisia tapauksia, joissa sosiaaliviranomaiset
ja lapset ja perheet ajautuvat ristiriitaan. Silloin kyllä häviää perhe
aivan automaattisesti, kun tulee arvovaltakiista.
On totta, mitä ed. Sirnö sanoi, että on
perheitä, joissa suurin piirtein vaimo makaa väkivallan
uhrina, mutta on perheitä, joissa ei uskalleta hakea apua
siksi — siis ihan oikeata kodinhoitoapua — kun
pelätään, että joudutaan lastensuojeluviranomaisten
kynsiin. Tämä on ihan tosiasia. Oulussa tiedän
monta tapausta.
Minna Sirnö /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Uskon, että ed. Ukkolan huoli perheitten
kohtalosta on aivan aito, mutta silti minua hämmästyttää,
miksi ylipäätänsä jollakin perheellä olisi
huoli siitä, että he joutuvat lastensuojeluviranomaisten
kanssa tekemisiin. Eikö silloin siinä perheessä,
jos tällainen huoli syntyy, saata olla myös ihan
aihettakin huolestua?
Mutta olen samaa mieltä siitä, että tämä hallinto-oikeus
ei ole oikea paikka käsitellä tätä asiaa, mutta
valitettavasti muistaakseni Vanhasen ykköshallitus oli
se hallitus, joka toi sellaisen esityksen tänne. Tietysti
on toivottavaa, että ed. Ukkola, joka edustaa Vanhasen
kakkoshallitusta, nyt sitten saa suurella äänivyöryllä oman
esityksensä läpi. Täällä salissakin
muistaakseni kyseistä esitystä jonkin verran vastustettiin,
jos oikein muistan, siitä jopa kirjattiin lakivaliokunnassa, joka
käsitteli aihetta aikoinaan, jonkin sortin ultimaatumeita.
Eli olen ed. Lahtelan kanssa samaa mieltä, ja elän
toivossa, että tämän tyyppinen lakimuutos
saataisiin aikaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tähän lyhyeen puheenvuorooni
sisältyy kannustus ja onnittelu. Itse asiassahan on kysymys
siitä, että vihdoinkin päiväkotien
ryhmäkoko saataisiin lakiin, jossa olisi myöskin
suhdeluku, joka nyt on asetuksessa. Tämä puute
on ollut ilmeinen. Se on ollut suuri poliittinen skaba täällä,
että sitä ei ole aikaisemmin saatu aikaan. Jos
ed. Alanko-Kahiluodolla olisi ollut riittävästi
rohkeutta, jota hänelle jatkossa toivotan, hän
olisi saanut minunkin nimeni tämän aloitteen alle,
mutta rohkeus pyytää nimeä ei ollut riittävä.
Toisekseen minä haluan onnitella ed. Alanko-Kahiluotoa
siitä, että hän on saanut kokoomuksen
kansanedustajan allekirjoituksen. Täällä nimittäin
lukee Merikukka Forsius.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Johannes Koskinen.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Jokaisella lapsella on oikeus laadukkaaseen
varhaiskasvatukseen. YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen mukaan valtioiden
pitää auttaa vanhempia ja muita lapsille tärkeitä aikuisia
niin, että he voivat tukea lapsen kehitystä. Lisäksi
kaikissa julkisen tai yksityisen sosiaalihuollon, tuomioistuinten,
hallintoviranomaisten tai lainsäädäntöelimien
toiminnoissa, jotka koskevat lapsia, on ensisijaisesti otettava
huomioon lapsen etu. Päivähoidon tehtävänä ei
pitäisi ensisijaisesti olla vanhempien työssäkäynnin
mahdollistaminen, vaan nimenomaan lapsen kehitystä tukeva
laadukas varhaiskasvatus: kasvatus, opetus ja hoito.
Nykyään vallitsevat olot päiväkotimaailmassa
eivät siis mahdollista tätä tasapuolisesti
kaikille lapsille. Päivähoitoa varten on tehtävä vielä selkeämmät
valtakunnalliset säädökset, jotka takaavat
tasapuoliset olot lapsille kaikissa kunnissa. Laissa ja asetuksessa
lasten päivähoidosta on vieläkin epäselviä ja
tulkinnanvaraisia kohtia, joita tulisi selkeyttää.
Käsittelyssä oleva lakialoite puuttuu niistä tärkeimpään,
nimittäin päivähoitolakia ollaan uudistamassa,
mutta edelleenkään ei olla puuttumassa suurimpaan
yksittäiseen epäkohtaan eli ryhmäkokoihin.
Tahdonkin siksi laittaa korteni kekoon ja ottaa kantaa tähän käsittelyssä olevaan
lakialoitteeseen.
Nykylaissahan määritellään,
kuinka monta lasta päivähoidossa saa olla kutakin
hoito- ja kasvatustehtävissä toimivaa aikuista
kohden. Kuitenkin näistä suhdeluvuista poikkeaminen
mahdollistetaan tilapäisesti. Virallinen kanta on se, että eivät
kunnat tietenkään säännönmukaisesti
ja tietoisesti riko tätä asetusta. Lisäksi
viranomaisten tehtävähän on valvoa, että päiväkodeissa noudatetaan
juuri tätä asetusta. Kuitenkin tosiasiassa valvontaresurssit
tuntuvat resursoidun juuri niin, että puuttuminen epäkohtiin
on varsin vaikeaa, paikoitellen jopa mahdotonta. Erityisesti asetukseen
piilotettu väljä ilmaisu johtaa siihen, että päiväkodeissa
ilmaisua voidaan tulkita varsin omapäisesti. Monissa päiväkodeissa
tämä lyhytaikaisuus on venynyt ajoittain jopa
useiksi kuukausiksi. Päivähoitopaikat ovat usein ääriään myöten
täynnä. Monissa päiväkodeissa
riittää, että yhtenä ajankohtana
päivästä lapsia on ryhmässä sallitun
verran. Tästä kertoo myös Stakesin tutkimus,
josta tässä salissa jo aikaisemmin puhuttiin.
Myös pelkkä suhdelukupohjainen henkilömitoitus
on tulkinnanvarainen ja ongelmallinen. Tiukan ryhmäkohtaisen
henkilömitoituksen avulla voitaisiin vähentää aikuisten
päivittäistä vaihtuvuutta ja siitä johtuvaa
levottomuutta. Päiväkotien ryhmäkoot
tulisi määritellä sellaisiksi, että päiväkodin
henkilökunnan olisi mahdollista toteuttaa laadukasta ja
lasten yksilölliset kehitystarpeet huomioivaa varhaiskasvatusta.
Päivähoitoasetuksessa säädetään
myös, että päiväkotien hoito-
ja kasvatushenkilöstöstä vähintään
joka kolmannella tulee olla lastentarhanopettajan kelpoisuus. Mikäli
kunnissa noudatetaan minimimitoitusta, pedagogisen osaamisen määrä jää liian pieneksi,
etenkin kun lastentarhanopettajien tehtävissä saa
toimia muukin kuin lastentarhanopettajan koulutuksen saanut henkilö.
Odotan itse, että hallitus ryhtyy todellisiin toimenpiteisiin päivähoitolain
arvioimiseksi, jotta päiväkotien ryhmäkoot
saadaan kaikissa kunnissa sellaiselle tasolle, että päiväkodilla
on edellytykset toimia lapsen yksilöllistä kehitystä tukevana,
turvallisena kasvuympäristönä ja että lapset
ovat tasa-arvoisessa asemassa riippumatta päiväkodista,
lapsiryhmästä tai kunnasta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tällä lakialoitteella on
synnytetty varsin laaja, hyvä keskustelu tärkeästä teemasta.
Aivan kuten pidän tärkeänä,
että koulujen opetusryhmät eivät ole
liian suuria, niin sama koskee päivähoitoa lasten
päivähoitolaitoksissa. Toivon, että tämä aloite
saa valiokuntakäsittelyssä huomion osakseen. Samalla
toivon, että meillä kehitetään
myös kaikkia muita vaihtoehtoja nimenomaan lasten kotona
tapahtuvaa hoitoa, jossa autettaisiin sitä, että jompikumpi
vanhemmista voisi jäädä kotiin hoitamaan
lasta, silloin kun lapset ovat pienet. Toivon, että juuri
tähän annettaisiin myös nykyistä paremmat
mahdollisuudet.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä käsittelyssä oleva
lakialoite on hyvä ja järkevä. Aikaisemmin
kuuntelin ed. Sirnön puheenvuoroa aiheesta ja pitkälti
olen samoilla linjoilla hänen kanssaan ja pohdiskelin aikaisemmin
tätä asiaa samoilta lähtökohdilta.
Tiedämme kaikki, että lasten pahoinvointi on lisääntynyt
ja varhaislapsuuden merkitys lapsen tasapainoisen kehityksen kannalta
on ymmärretty tänä päivänä paremmin
kuin joskus aikaisemmin. Sen vuoksi liian suuret ryhmät
niin päivähoidossa kuin perusopetuksessa ovat
omiaan lisäämään lasten turvattomuutta
ja oppimisvaikeuksia ja sitä kautta syrjäytymisriskiä yhteiskunnasta
myöhemmin. Nämä asiat ovat niitä,
joiden vuoksi meidän kaikkien täytyisi olla huolestuneita
ja tehdä kaikkemme, jotta tämä hyvä lakialoite
menisi eteenpäin.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on kiistatta sellainen
lakialoite, joka on herättänyt täällä salissa
hyvinkin laajan keskustelun. Yhdyn myös tämän
asian tärkeyteen. On hyvin tärkeää,
että lasten päivähoidosta keskustellaan ja
erilaisia näkökantoja esitetään.
Mitä tulee sitten kokonaisuudessaan tähän
lakialoitteeseen, on hyvin valitettavaa se, ettei ed. Alanko-Kahiluoto
ennättänyt jäädä kuuntelemaan
tätä keskustelua aloitteensa pohjalta. Lain tarkkarajaisuuden
vaatimus ja sitä kautta se, että nämä kaikki
esitetyt asiat olisivat toteuttamiskelpoisia, on yksi lainsäädännön
peruskysymyksiä. Täällä ed.
Lahtela viittasi pikkulintuihin ja siihen, että hallituksen
esitys asiasta on tulossa. Hänellä on parempaa
tietoa kenties siitä. Itse en ole tämän
alan asiantuntija. En voi siihen ottaa kantaa, mutta totean näin,
että on todellakin tärkeää ja
toivottavaa, että hallituksen esitys tästä asiasta tulee
ja näin voidaan sitten saattaa tämä koko
asia sille kuuluvaan arvoon ja oikeaan formaattiin.
Aivan lopuksi totean, kun ed. Ukkola viittasi omassa puheenvuorossaan
omaan aloitteeseensa siitä, että lasten kiireellinen
huostaanotto tulisi ottaa käräjäoikeuksien
hoidettavaksi: Se on myöskin tietyllä tavalla
hyvin kannatettavaa. On tietysti otettava huomioon se, mitä pohditaan
tällä hetkellä käräjäoikeuksien
ruuhkautuneisuudesta ja muusta siihen liittyvästä.
Aivan selvä on se, että käräjäoikeus
on huomattavasti joustavampi kuin hallinto-oikeus näissä asioissa.
Keskustelu päättyi.