Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa puhemies! Viime Opettaja-lehden pääkirjoituksesta
alkoi keskustelu siitä, pitäisikö kouluihin
tuoda turvamiehiä takaamaan opiskelurauhaa. Ehdotus on
sekä surullinen että hätkähdyttävä.
Se kuitenkin nostaa esiin koulujen ahdingon. Koulujen ongelmat levottomien
ja jopa väkivaltaisten oppilaiden kanssa ovat olleet tiedossa
kauan. Turvattomuutta koetaan kouluissa, joiden oppilaiden perheet kärsivät
monista sosiaalisista ja taloudellisista vaikeuksista. Miksi asiat
on päästetty tähän pisteeseen
asti, jossa ratkaisukeinoksi keksitään enää vain
esittää turvamiehiä?
Nyt on aloitettu projekteja muun muassa kiusaamisen ehkäisemiseksi
toisaalta. Miksi perustetaan tällaisia erillisiä projekteja,
kun samalla leikataan paljon yleissivistävän koulutuksen
valtionosuuksia? Se heikentää koulujen yleisiä toimintaedellytyksiä,
myös niiden mahdollisuuksia taata opettajille ja oppilaille
työrauha. Ongelmat johtuvat paljolti resurssivajeesta:
liian suuret luokat, oppilashuollon puutteet ja säästäminen
kouluavustajan palkkaamisesta. Kysyn opetusministeriltä:
Miksi koulujen ongelmien on annettu kärjistyä tähän
pisteeseen?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Arvoisa puhemies! Se oli kyllä todella raflaava Opettaja-lehden
päätoimittajan kirjoitus. Totuus ei välttämättä ole
kyllä ihan niin raflaava.
Mitä tulee esimerkiksi kiusaamisen ehkäisyyn,
siinä ei ole kyse projektista, vaan Suomi ensimmäisenä maana
maailmassa pyrkii siihen, että kolmen vuoden jaksottaisella
etenemisellä kykenemme luomaan valtakunnan kattavan ohjelman,
joka istuu jokaiseen kouluun hyvin. Eli pitkään
tutkimusperinteeseen nojaten lähdimme todella tässä asiassa
liikkeelle tavalla, jota ei ole muualla vielä millään
tavalla vastaavassa mitassa kokeiltu ja koettu. Se on kuitenkin
vain yksi esimerkki.
En todella itse usko ollenkaan myöskään,
niin kuin ei kysyjäkään, siihen, että tällaisella
turvajärjestelyllä, joka kirjoituksessa heitettiin
mahdollisuutena, voitaisiin ongelmia ratkoa; pitää puuttua
syihin. Ja sillä osastollahan meillä on todella
laaja toimenpidevalikko meneillään jo. Siellä on
myöskin rahaa uhrattu paljon, ja totuus on se, että budjettimäärärahoissa
koulutuksen osuus on kasvanut aiemmasta merkittävästi.
Ed. Jari Vilén merkitään
läsnä olevaksi.
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa puhemies! Mutta ne rahat, joita tällä kaudella
on tullut opetusministeriön kautta kouluihin, ovat hyvin
vahvasti korvamerkittyjä esiopetukseen, koulukuljetuksiin
ym. Tosiasia kuitenkin on, että jos näistä hankkeista,
joita nyt ollaan tekemässä, halutaan pysyviä käytäntöjä kouluun,
se edellyttää pysyvästi valtionosuuksien
nostamista kouluissa, jotta pystyttäisiin tekemään
niitä parannuksia, joita nyt kenties löydetään.
Mutta haluan nyt kysyä ministeriltä:
Oletteko te valmiit takaamaan tulevina vuosina peruskouluille
ja toiselle asteelle paremmat resurssit, jotta tämänkaltaiset
kriisit, joita tässäkin Opettaja-lehden pääkirjoituksessa
tuotiin esiin, voidaan estää?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Jos se minusta on kiinni, niin näin kyllä tapahtuu.
Mitä tulee resursointiin, niin vaikka me täällä hallituksessa
ja eduskunnassa niin sanotusti korvamerkitsemme määrärahoja,
niin valtionosuuslainsäädäntöhän
etenee sillä tavalla, että ne menevät
kuitenkin kuntiin pääosin könttäsummana ja
kunnan päättäjät — joita
täällä on pilvin pimein muuten paikalla,
kansanedustajia, jotka ovat myöskin kuntien valtuustoissa — ovat
sitten ne päätöksentekijät,
jotka sen korvamerkinnän varsinaisesti tekevät.
Siinä on suuri dilemma myöskin koulutuksen puolella,
että kunnissa, niin kuin perinne on kyllä hyvä ollut,
tehdään myöskin priorisointia, arvojärjestystä,
ja koulutus pärjää siinä.
Marjukka Karttunen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kyllähän nämä koulujen
työrauhaongelmat nyt ihan selvästi johtuvat siitä,
että luokkakoot pursuilevat. Tämä on
ollut hyvin erikoista, että (Välihuutoja) oppositio
on joutunut täällä puolustamaan hallitusohjelmaa.
Kyllä haluaisin kysyä:
Miksi hallitus ei noudata omaa ohjelmaansa ja anna ikäluokkien
pienenemisestä koituvia säästöjä suoraan
perusopetukseen, niin kuin on luvannut?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tästä on tullut muutama kerta tässä salissa jo
puhuttua tällä vaalikaudella. Eduskunta on säätänyt
lain, joka ohjaa oppilaskohtaisia valtionosuuksia, elikkä tämä mekanismi
toimii juuri sillä tavalla, että oppilasmäärät
vaikuttavat. Mutta hallituksen linjaus on se, että koulutus
on tulevaisuuden painopistealueita ja tällä hetkellä sellainen
painopiste, että sinne on siirretty normaalin budjettimenettelyn
kautta sitten varoja enemmän kuin tuo oppilasmäärien
väheneminen edellyttäisi. Eli olemme kyllä lisänneet
panostuksia.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Uskon, että koulujen käytöshäiriöissä on
sittenkin pohjimmiltaan kysymys vanhempien kunnioittamisesta ja
lähimmäisen arvostamisesta. Tällä hetkellä Ruotsissa
pidetään suurena saavutuksena sitä, että oppilaat
eivät enää ajele mopoilla koululuokissa,
ja kauhistellaan sitä, että Suomessa annetaan
vielä käytösnumeroita koululaisille. Olisin
kysynyt opetusministeriltä:
Ei kai Suomessa ole mitään näin järjettömiä ajatuksia,
että poistettaisiin käytösnumerot kouluista?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! No, se on meidän ongelmistamme pienimpiä,
onko oppilailla käytösnumero vai ei. Kyllä ongelmat
ovat huomattavan paljon eri suunnalla, ja todella näiden
ongelmien syihin pitää puuttua. On myös
sillä tavalla, että vanhempien kunnioittaminen
ei kaikilta osin onnistu, koska vanhemmat eivät aina ansaitse
kunnioitusta. Kyllä niitä perheitä on.
Meillä on perherakenteessa voimakkaita muutoksia, työelämän
muutokset heijastuvat kouluun ja lasten elämään
hankalalla tavalla joskus. Koulu ei voi kaikkea korjata, mutta koulussa
voimme peruskoulua kehittämällä, sillä tavalla
kuin nyt suunnittelemme, saada kyllä paljon paremman tuloksen
aikaan kuin mikä on tilanne tällä hetkellä,
vaikka Suomi kuinka onkin tällä hetkellä maailmanmaineessa
peruskoulunsa erinomaisuuden vuoksi.
Tatja Karvonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Meillä on Suomessa erittäin
hyvä opettajankoulutus, jopa maailman parasta opettajankoulutusta.
Kuitenkin joillakin aloilla on hyvin paljon opettajapulaa, ja ehkä silloin
kun on epäpäteviä opettajia luokassa,
myös tällaisia käyttäytymishäiriöitä voi
esiintyä aika paljon.
Ministeri, mitä aiotte tehdä sille, että tulevaisuudessakin
meillä on koulutettuja opettajia eri asteille ja eri aloille?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Luojan kiitos meillä kuitenkin on ylivoimainen
valtaosa opettajista erittäin päteviä.
Siihen tietysti syynä on suomalainen opettajankoulutusjärjestelmä,
joka lähtee siitä, että korkeakoulutasoinen,
maisteritasoinen, koulutus kuuluu opettajan osaamisen perustaksi.
Meidän ongelmamme ovat ehkä nyt enemmänkin
paitsi tuossa alueellisessa osuvuudessa myös täydennyskoulutuksen
puolella, jossa kuntien toiminta ei ole täyttänyt
niitä odotuksia, joita esimerkiksi itse olen asettanut
niille tässä suhteessa. Eli tarvitaan ryhdistäytymistä paikallistasolla,
kuntatasolla, koska meidän vahvuutemme on sinänsä se, että me
delegoimme toimintaa, päätösvaltaa, kuntiin,
kouluihin ja itse opettajien tasolle, jotka sitten saavat pitkälti
vapautta tämän hyvän koulutuksensa pohjalta
tehdä työtänsä sillä tavalla, että nämä mainitut
ongelmat voidaan tulevaisuudessa välttää.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Tällä hallituskaudella
on ansiokkaasti sijoitettu opetukseen lisää rahaa,
niin kuin opetusministeri omassa puheenvuorossaan totesi, ja uskon,
että se myös näkyy suurimmassa osassa
kouluista. Se, mistä olen erityisen iloinen, on se, että opetusministeri
on puuttunut myös kouluhyvinvointiin, hyvinvointiin niin
oppilaiden, opettajien kuin muunkin henkilökunnan osalta.
Yksi hyvinvoinnin tekijä on tietenkin myös työssäjaksaminen.
Olisinkin kysynyt opetusministeri Kalliomäeltä:
Näettekö, että opettajille pitäisi
myös säätää laissa
oikeus täydennyskoulutukseen ja sitä kautta edistää opettajien
työssäjaksamista, kuten esimerkiksi sosiaali-
ja terveydenhuollon henkilöstöllä tällainen
oikeus tällä hetkellä on?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Huomasin, että opettajien ammattijärjestö oli
tähän asiaan ottanut kantaakin aivan vastikään
juuri sillä tavalla, että ellei tämä täydennyskoulutus
lähde rullaamaan nykyistä paremmin, niin silloin
opetuksen järjestäjiä, koulutuksen järjestäjiä — kuntia
pääasiassa siis — velvoitettaisiin nykyistä täsmällisemmin
lainsäädäntöä kehittämällä hoitamaan
velvoitteensa. Olen sitä mieltä, että tämä on äärikeino,
mutta ellei homma lähde liikkeelle, niin sitäkin
on voitava harkita.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Kysyn ministeriltä: Miksi kouluverkkoa
keskitetään tällä kertaa? Eli
kyläkouluja lakkautetaan, vaikka niissä olisi
riittävästi opiskelijoita, sen seurauksena, että täällä leikattiin
pienten koulujen valtionosuuksia. Ja nyt tätä keskittämistä jatketaan
ammattikouluihin, lukioihin, ammattikorkeakouluihin, korkeakouluihin.
Mihin tällä keskittämisellä pyritään,
kun tiedetään, että tästä ovat
juuri seurauksena ne suuret luokkakoot ja ne häiriöt,
jotka täälläkin ovat tulleet tänään
esille? Miksi tämä keskittäminen nyt?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Hallituksen tasolla, siis valtakunnan tasolla, kysymys
on yksinkertaisesti siitä motiivista ja vain lähtökohtaisesti
siitä, että ikäluokat pienentyvät
ja tämän pienenemisen vaikutukset eri alueilla
poikkeavat toisistaan. Siellä alueella pitää sitten
kyetä katsomaan, miten se käytännössä vaikuttaa
kouluverkkoratkaisuihin. Ei meillä kyläkouluja
lakkauteta yhtään enempää kuin
aikaisemminkaan. Tämän perusteen pohjalla vaan joudutaan
siihen tilanteeseen, että oppilasmäärät vähenevät
voimakkaasti siellä. Tietty määrä oppilaita
tarvitaan, jotta opetus voi toimia riittävän tehokkaasti.
Parinkymmenen oppilaan kyläkoulu ei ole enää helpolla
hyvä koulu, mutta lähtökohdan pitää olla
se, että jos koulu on hyvä, niin sillä on
kaikki tuki elinpäiville.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Viime kaudella tehtiin oppilashuoltolaki, jossa
annettiin opettajille suuremmat oikeudet puuttua näihin
kriisitilanteisiin. Miten ne valtuudet sitten on otettu käytäntöön
käytännön tilanteissa, kun näitä kriisejä tulee,
että ei tarvitse poliisia kutsua paikalle vaan opettaja
ja rehtori hoitavat sen tilanteen? Onko siitä tämän
hetken tietoa?
Samoiten opettajankoulutuksessa pitäisi ehdottomasti
olla pedagogisia taitoja vielä enemmän kuin tänä päivänä.
Kun harjoittelukouluista kuitenkin nipistettiin rahoja, niin oliko
se teidän mielestänne oikea tapa myöskin
tässä kysymyksessä, jossa oli ne harjoittelupaikat
näillä nuorilla, jotka opettajiksi opiskelivat?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Pedagogisten taitojen tarpeesta olen täsmälleen
samaa mieltä kuin ed. Drombergkin. Parannus ei ole koskaan
haitaksi. Vaikka meillä on korkea opettajien osaaminen,
niin siinä toki on tarpeita ja täydennyskoulutus
ehkä se suurin huolenaihe juuri tällä hetkellä.
Tältä osin en näe nyt mitään
mullistavaa edessä. Oppilashuolto, laajemminkin opiskelija-,
opiskeluhuolto, on kysymys, jossa meillä tarvitaan nykyistä parempaa poikkihallinnollista
toimintakykyä. Johonkin mittaan siinä on tästäkin
syystä ongelmia ja kuntatasolla sitten vaihtelevuutta,
joka ei ole kaikilta osin puolusteltavissa. Uskon, että tarvitaan
seuraavan eduskunnan lähtiessä liikkeelle tämän
asian läpikäyntiä. Meillä on
siinä selvitystyö kyllä käynnissä ja
eväät alkavat sitä myöten sitten
olla aikanaan selvillä. Poikkihallinnollinen menettely
saattaa olla liian vaikea näissä asioissa.
Kalevi Lamminen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä muutama vuosi sitten
tuli sellainen tuulahdus koulumaailmaan, että oppilaita
alettiin integroida, siis häiriintyneitä oppilaita
sijoitettiin normaaliopetukseen. Siinä kävi kyllä juuri
päinvastoin kuin oli tarkoitus. Yksikin tällainen
oppilas laittoi sen niin kutsutun normaaliluokan aivan sekaisin,
ja kun hän näki, että häntä palkittiin
tästä käyttäytymisestä,
niin into syttyi. Hän sai ensimmäisen kerran ehkä elämässään
tällaisen ahaa-elämyksen, että minäkin
olen jotakin tässä koulumaailmassa. Tunnen näitä tapauksia
kyllä pitkältä uraltani ihan tarpeeksi.
Integroiminen ei ollut tässä tapauksessa hyvä,
ja kunnat säästävät nyt tässä erityisopetuksessa.
Sinne pitäisi nyt saada rahaa.
Onko hallituksen tarkoitus todella korvamerkitä, että erityisopetukseen
saataisiin enemmän näitä varoja kuin
tähän asti on saatu?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tiedän edustajan taustan näissä asioissa,
ja se toki merkitsee sitä, että mielipidettä on
kunnioitettava. Sinänsä tuo, että oppilas
kokee ahaa-elämyksen, että minäkin olen
jotain tässä maailmassa, on lähtökohtaisesti
positiivinen asia, kun se kohdistuu oikeaan asiaan. Se on itse asiassa peruskoulumme
suurin kysymys tällä hetkellä. Koulumyönteisyys,
luovuuden ylläpitäminen, lasten uteliaisuuteen
keskittyminen ja sen varassa toimiminen kyllä myöskin
pätevät erityisopetukseen. Integroiminen minun
saamani palautteen mukaan, vaikka oma opettajataustani ei ole samanlainen
kuin ed. Lammisen, on kuitenkin ollut myönteinen, oikean
suuntainen ratkaisu. Sillä tavalla saadaan myöskin
nämä vaikeassa asemassa olevat lapset, nuoret
muuhun yhteisöön mukaan. Se teettää opettajilla
todella paljon töitä, ja tulee varmasti harhaiskuja,
mutta silti se lähtökohtaisesti on minusta oikea
tapa toimia.