Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on esillä hallituksen
esitys ja siitä annettu lakivaliokunnan mietintö,
joka koskee todistelua koskevan oikeudenkäymiskaaren kokonaisuudistusta.
Tässä esityksessä on paljon tärkeitä kohtia,
muun muassa niin sanottu anonyymi todistelu mahdollistetaan, jottei
kaikkein pahimmille murhamiehille ja raiskaajille tarvitse kertoa
todistajan henkilöllisyyttä.
Kuten edustaja Kari Tolvanen asian ensimmäisessä käsittelyssä totesi,
tämä on asia, josta poliisin puolella ja hänenkin
puoleltaan on puhuttu jo kymmenisen vuotta, mutta tähän
saakka se on niin sanottujen ihmisoikeusjuristien puolelta torjuttu
muka ihmisoikeuksia, siis tietysti näiden rikollisten ihmisoikeuksia,
loukkaavana. On hienoa, että tämä asia
nyt menee eteenpäin.
Toinen asia, joka tässä on esillä ja
josta olen puhunut täällä eri yhteyksissä,
on tämä niin sanottu todisteiden hyödyntämiskielto,
joka tuodaan nyt kirjoitettuna osaksi Suomen lainsäädäntöä,
ja on ihan selvää, että kuten mainitussa
pykälässä, sen 1 momentissa todetaan,
kiduttamalla saatuja todisteita ei voi hyödyntää.
2 momentissa on kyse niin sanotun itsekriminoinnin suojasta. Mutta
3 momentti, joka hallituksen esityksen mukaan olisi pitänyt
sisällään yleisen, laittomasti hankittujen
todisteiden hyödyntämiskiellon, on kokenut täydellisen
muutoksen lakivaliokunnan työssä sen mukaisesti,
mitä lähetekeskustelussa esitin ja arvostelin,
ja olen tuosta muutoksesta ja pykälän ja momentin
nyt saamasta muodosta hyvin tyytyväinen.
Herra puhemies! Eilinen A-studio ja tämän päivän
Helsingin Sanomat kertovat suuresta tietovuodosta, kun kansainvälisen
pankin sveitsiläisen tytäryhtiön työntekijä on
vuotanut pankin salaisia tilitietoja eri maiden viranomaisille ja
medialle. Tätä kautta on paljastunut lukematon
määrä veronkiertäjiä,
ja lehtitietojen mukaan näissä, ilmeisesti sadoissa
tai jopa tuhansissa vuodetuissa nimissä ja talletuksissa,
on myös 80 suomalaista nimeä. Me olemme luonnollisesti
sitä mieltä, että jos suomalaiset ovat
syyllistyneet verorikoksiin, veropetoksiin tämän
kansainvälisen pankin sveitsiläisessä tytäryhtiössä,
niin heidät pitää saattaa näistä veronkiertorikoksistaan
vastuuseen ja laittaa maksamaan veronkorotusta tai jopa kärsimään
tästä rikosoikeudellinen rangaistus.
Mutta hallitus esittikin tässä nyt puheena
olevassa esityksessään, että lähtökohtaisesti
laittomasti hankittuja todisteita ei saisi käyttää eikä varsinkaan
silloin, jos ne on hankittu vaikkapa tahallisella rikoksella ja
ne liittyvät juttuun, jossa henkilöä ei
syytetä sellaisesta teosta, joka kohdistuisi suoraan keskeisiin
perusoikeuksiin, kuten vaikkapa henkeen, terveyteen, omaisuuteen ja
niin edelleen. Niinpä jos tämä hallituksen
esitys olisi alkuperäisessä muodossaan mennyt
läpi, näitä laittomasti hankittuja todisteita,
joita tämä pankin virkailija on siis laittomasti,
jopa rikoksella hankkinut työnantajaltaan, ei olisi voitu käyttää ja
verorikoskonnat olisivat voineet olla rauhassa.
Herra puhemies! Kun itseään siteeraa, niin
tietää puhuvansa asiaa, ja niinpä luen,
mitä sanoin tästä esityksestä toukokuun
6. päivä, kun asia oli lähetekeskustelussa. "Kolmas
esimerkki hallituksen esityksestä. Jos on rikoksella hankittu
todiste — ajatelkaa, jos esimerkiksi olisi joku liechtensteinilainen
pankkiiri, joka rikoksella ottaisi oman työnantajansa tiedostoja
ja myisi ne jollekin poliisiviranomaiselle, nehän on rikoksella
hankittu, ja tämän takia saadaan verorikoskonnia
kiinni ja heidän valtiolta kavaltamansa rahat Suomelle
takaisin — niin nyt pitää näköjään
lähteä siitä, että kun on rikoksella
hankittu todiste, niin sitä ei pidä saada hyödyntää.
Tätä mieltäkö on Suomen eduskunta?"
Palasin asiaan vielä käsiteltäessä marraskuussa
ihmisoikeusselontekoa ja vaadin tämän hallituksen
esityksen muuttamista niin, että laittomasti hankittuja
todisteita voidaan käyttää. Ajan säästämiseksi
en siteeraa enempää, mutta totean, että todellakin
kiivaasti vaadin muuttamista ja perustelin sen tietysti sillä,
että tärkeintä on se, että ne,
jotka ovat rikoksia tehneet, joutuvat teoistaan vastuuseen, eikä se,
että todisteet on hankittu laittomasti, ole peruste sille,
etteivät he joutuisi vastuuseen. Moitin kovin sanoin sellaista
niin sanottua ihmisoikeusajattelua eli näiden konnien ja
roistojen suojaamiseksi olevaa ajattelua, jossa pidetään
jotenkin heidän ihmisoikeuksiaan ja perusoikeuksiaan loukkaavana
sitä, että laittomastikin hankittuja todisteita
voidaan käyttää heitä vastaan.
Herra puhemies! Sehän on selvää,
että näyttökynnys ei riipu siitä,
miten todisteet on hankittu, eli ainahan on saatava täysi
näyttö siitä, että on tehty
rikos ja on asianomainen syytetty siihen syyllinen.
Herra puhemies! Ensimmäisessä käsittelyssä kerroin,
että nyt olen erittäin tyytyväinen lakivaliokunnan
mietintöön. Lakivaliokunta yksimielisesti muutti
hallituksen esitystä niin, että laittomasti hankittuja
todisteita saa käyttää. Siis saa käyttää.
Ainoana rajoituksena on luonnollisesti se, että näin
ei voida vaarantaa oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin toteutumista,
joka myös siinä pykälässä on
sanottu. Eli tämä kaikille niin sanotuille ihmisoikeusjuristeille
ja näiden konnien asianajajille tiedoksi, että Suomessa
saa käyttää laittomasti hankittuja todisteita
eikä kannata enää yrittää turhaan
tähän vedota.
Pari väärinkäsitystä haluan
tässä yhteydessä vielä oikaista.
Kun laittomasti hankittuja todisteita saa käyttää,
niin se ei tietystikään tarkoita sitä,
että esimerkiksi poliisi saisi laittomasti hankkia todisteita.
Ei tietystikään. Poliisi ei saa tehdä kotietsintää ilman
asianmukaisia lupia ja valtuuksia, poliisi ei saa kiinnittää jäljityslaitteita
huumekonnien autoihin silloin, kun haluaa, ja niin edelleen ja niin
edelleen.
Eli vaikka laittomasti hankittuja todisteita saa käyttää,
niin tietystikään se ei tarkoita sitä,
että poliisi tai kukaan mukaan saa laittomasti hankkia
todisteita. Jos joku poliisi toimii lainvastaisesti, rangaistakoon
häntä siitä. Pahimmassa tapauksessa hän
menettää virkansa tai saa vielä kovemman
rangaistuksen, mutta se ei ole mikään syy sille,
että huumekonnien pitää saada juosta vapaana
ja myydä edelleen lapsillemme huumeita. Tai tämä sveitsiläinen
pankkivirkailija — hän vastaa Sveitsin lain edessä tekemästään
rikoksesta, mutta se ei ole syy sille, että jos me saamme näyttöä ja
todisteita suomalaisista miljoonaluokan veronkiertäjistä,
niin sen vuoksi pitäisi antaa heidän jäädä ilman
rangaistusta. Eli se, että laittomasti hankittuja todisteita
saa käyttää, ei tarkoita sitä,
että poliisi tai kukaan muukaan saa lainvastaisesti hankkia
todisteita, vaan jokainen vastaa rikoksistaan. Mutta näiden
todisteiden käyttämättä jättäminen
ei ole eikä voi olla mikään sanktio siitä,
että jokin poliisi tai muu henkilö on menetellyt
väärin.
Herra puhemies! Toinen väärinkäsitys.
Kun tästä asiasta jonkun verran on mediassa keskusteltu,
niin kuulin, että eräs oikeustieteen tutkijakin
oli ilmeisesti tviitannut, joka tapauksessa saattanut julkisuuteen
käsityksensä, että on aivan selvää,
että laittomasti hankittuja todisteita ei saa käyttää ja
että tämä johtuu jo yleisistä opeista.
Voi olla, että mainittu oikeustieteen tutkija on katsonut
liikaa amerikkalaisia elokuvia, sillä Amerikassa on todellakin
tällainen systeemi, mutta Suomessapa ei ole, eikä ole
mitään sellaisia yleisiä oppeja, jotka
tässä asiassa voisivat mennä eduskunnan
säätämän lain edelle tai yläpuolelle.
Eli kun oikeuslaitoksessa, viime kädessä korkeimmassa
oikeudessa, arvioidaan laittomasti hankittujen todisteiden käyttämistä,
niin totta kai perustana on Suomen laki ja tietysti myös
Euroopan ihmisoikeussopimus siten kuin Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
sitä tulkitsee. Mutta perusteena ei ole mikään
yleinen oppi siitä, että laittomasti hankittuja
todisteita ei muka saisi käyttää. Suomessa
saa käyttää laittomasti hankittuja todisteita,
kunhan ei vaaranneta oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä.
Herra puhemies! Kaiken kaikkiaan olen hyvin tyytyväinen,
että lakivaliokunta meni ja korjasi hallituksen tältä osin
kelvottoman esityksen hyvään muotoon.
Keskustelu päättyi.