Täysistunnon pöytäkirja 152/2001 vp

PTK 152/2001 vp

152. KESKIVIIKKONA 12. JOULUKUUTA 2001 kello 10

Tarkistettu versio 2.0

Valtiovarainministeriön hallinnonala 28

 

Timo  Ihamäki  /kok:

Arvoisa puhemies! Äsken jo puhuttiin Senaatti-kiinteistöistä, ja jatkan sitä keskustelua.

"Senaatti-kiinteistöjen tehtävänä on huolehtia vastuulleen annetuista kiinteistöistä, ja tarjota kohtuullisin markkinaperusteisin ehdoin toimitiloja ensisijaisesti valtion virastoille ja laitoksille. Toiminnalla pyritään pääoman tehokkaaseen käyttöön ja tuottavuuteen sekä kiinteistöjen arvon säilymiseen ja vuokralaisuskollisuuteen. Senaatti-kiinteistöjen tulee toimia liiketaloudellisin perustein kannattavasti. Valtiovarainministeriö asettaa sille vuotuiset palvelu-, tulos- ja tuloutustavoitteet - - ." Sitten vielä todetaan, että Senaatti-kiinteistöt on hyvin saavuttanut tulos- ja tuloutustavoitteet.

Valtiovarainvaliokunta on ottanut kantaa Senaatti-kiinteistöjen eli entisen Valtion kiinteistölaitoksen korkeaan tuottovaatimukseen. Esimerkiksi opetusministeriöstä on siirretty vuoden 2000 aikana kiinteätä omaisuutta Valtion kiinteistölaitokselle eli nykyisille Senaatti-kiinteistöille. Senaatti-kiinteistöt perii näistä tiloista niin korkeita vuokria, että yliopistot, korkeakoulut ja alemmatkin oppilaitokset, muun muassa Opetushallituksen koulutuskeskus, nikottelevat taloudellisissa vaikeuksissa ja ovat pitäneet vuokria korkeina, joskus jopa käsittämättöminä.

Omalaatuista on esimerkiksi se, että esimerkiksi Opetushallituksen koulutuskeskus aikaisemmin "omisti" rakennuksensa eikä niistä juuri itselleen vuokraa maksanut, mutta pari vuotta sitten Valtion kiinteistölaitos, nykyiset Senaatti-kiinteistöt, "alkoi omistaa" näitä rakennuksia. Sen jälkeen esimerkiksi Opetushallituksen koulutuskeskus, jonka pitää hankkia pääosin tulonsa toiminnallaan, joutui maksamaan melkoista vuokraa aikaisemmin omistamistaan tiloista. Se vaikeuttaa laitoksen varsinaista omaa tehtävää, kun rahat menevät Senaatti-kiinteistöille ja niiden pitäisi mennä opetukseen ja tutkimustoimintaan.

Asiaan on saatava muutos siten, että Senaatti-kiinteistöjen on otettava huomioon laitosten käyttötarkoitus ja myös kulttuuriset periaatteet. Tuottotavoitteita voidaan porrastaa, eikä tämä koske ainoastaan opetusministeriön alaisia laitoksia, vaan muitakin hallinnonaloja, esimerkiksi äsken keskusteltua puolustusministeriötä.

On tärkeää, että Valtiontilintarkastajien kyseenalaistaessa Senaatti-kiinteistöjen menettelyjä käynnistetään perusteellinen arvioimistyö, jonka pohjalta mietitään uudestaan Senaatti-kiinteistöjen toiminta- ja menettelytavat sekä valtion liikelaitospolitiikka ylipäätänsä.

Kyösti  Karjula  /kesk:

Arvoisa puhemies! Haluan myös tarttua Senaatti-kiinteistöjen toimintaan, ja on erittäin hyvä asia, että Valtiontilintarkastajat ovat myös esittäneet vaatimuksen perusteellisemman selvityksen tekemiseksi. Kaikkineen valtion omistamat kiinteistöt minusta vaativat ehkä vähän enemmän huolellisuutta sen suhteen, mitenkä on tarkoituksenmukaista niiden kanssa toimia.

Minä jopa ottaisin Valtionrautatiet esimerkiksi. Siellä ilmeisesti ollaan ajautumassa tilanteeseen, että kiinteistöbisnes, tämä vuokraustoiminta, on koko yhtiön parasta liiketoimintaa. Jos ajatellaan tämän suuntaista kehittymistä, että nyt tästä kiinteistömassasta tulee tavallaan tuloksentekoväline, joka estää esimerkiksi yliopistojen tarkoituksenmukaisen opetustoiminnan harjoittamisen, se ei ole varmastikaan perusteltua.

Sitten haluan lyhyesti valtiovarainministeriön hallinnonalan kohdalla pysähtyä valtion omistajapolitiikkaan. Toivoisinkin, että valtiovarainministeriö omalta osaltaan toimisi aktiivisesti niitten valtionyhtiöiden omistuksen keskittämisen osalta, joissa on nimenomaan valtiolla sijoittajaintressi. Koska finanssipolitiikan vastuu ja talouden toimintaympäristön seuraaminen on nimenomaan valtiovarainministeriön harteilla, tuntuisi kaikkein luonnollisimmalta, että näitä yhtiöitä, joissa valtiolla on nimenomaisesti sijoittajaintressi, hoidettaisiin osana valtiovarainministeriön toimintaa.

Olavi Ala-Nissilä /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Tässä on valtiovarainministeriön pääluokka, ja on hyvä, ettei tämä sentään ihan keskusteluitta mene. Tähän saakka täällä on ollut asianomaisen ministeriön edustajat paikalla, nyt täällä ei ole kumpaakaan valtiovarainministeriä paikalla. Onneksi jaoston puheenjohtaja on paikalla ja käyttää puheenvuoron. Se on mielestäni tärkeätä.

Tämän pääluokan yhteydessä voitaisiin puhua monestakin asiasta, esimerkiksi veropolitiikasta, Verohallituksen roolista ja yleensä valtiovarainministeriön roolista.

Kun asiaa on käsitelty verojaostossa, on kirjattu lähinnä Senaatti-kiinteistöjen rooli liittyen Valtiontilintarkastajien asiaan liittyvään tutkimustyöhön. Tähän voi todella yhtyä, että tarvitaan ulkopuolinen arviointityö Senaatti-kiinteistöjen toimintapolitiikasta ja sen tehostamisesta. Tavoitteena on kuitenkin yhteiskunnallinen kokonaisetu eikä niinkään liiketaloudelliset tavoitteet, jotka tuntuvat vähän liikaakin korostuvan nyt Senaatti-kiinteistöjen toiminnassa, joka on kuitenkin sataprosenttinen valtionyhtiö. Toivon, että jaoston puheenjohtaja omalta osaltaan kertoo siitä, mitä Valtiontilintarkastajissa ja jaoston käsittelyssä on tältä osin ajateltu.

Pekka  Nousiainen  /kesk:

Arvoisa puhemies! Muutama sana kulttuurihistoriallisesti arvokkaista rakennuksista.

Valtiontilintarkastajat ovat todenneet, että "valtion kiinteistöhallinnon tavoitteet, kiinteistöomaisuuden siirron toteutus ja vuokrapolitiikan määrittely ovat jääneet useille valtion vuokralaisille epäselviksi". Senaatti-kiinteistöjen tehtäväksi on annettu huolehtia sille annetuista kiinteistöistä ja vuokrata niitä pääasiassa valtion virastoille ja laitoksille.

Nyt on syntynyt maassa tilanne, että meillä on suuri joukko kulttuurihistoriallisesti arvokkaita rakennuksia, esimerkiksi Punkaharjulla kansallismaisemassa luonnonsuojelualueella sijaitsevat Valtionhotelli, hotelli Finlandia ja vanha osa Takaharjun sairaalaa, joka on Punkaharjun kuntoutussairaalan omistuksessa. Näitä ei ole huolittu aikanaan Valtion kiinteistölaitoksen, sittemmin Senaatti-kiinteistöjen, hoitoon, vaan ne on Kapiteelille annettu myytäväksi.

Tämä tuntuu aika vastuuttomalta kiinteistön omistajapolitiikalta valtion taholta, että näin on menetelty. Ne ovat Museoviraston valvonnassa ja suojelurakennuksia. Minusta niiden ehdottomasti pitäisi olla Senaatti-kiinteistöjen puolella siten, että ne säilytettäisiin kansallisomaisuutena ja pidettäisiin huoli niistä, olkoon että ne vuokrataan sitten tarkoituksenmukaiseen käyttöön, mutta ei panna niitä yksityisille markkinoille. Tämä pitää saada muutettua.

Kari Kantalainen /kok:

Arvoisa herra puhemies! Kun Senaatti-kiinteistöjen asia otettiin esiin, en myöskään malta olla paria sanaa siitä sanomatta. Ensinnäkin voidaan todeta se, että Senaatti-kiinteistöt sinällänsä on ideana erinomaisen hyvä järjestelmä. Sen osalta on voitu todeta, että valtion kiinteistömassan käytön osalta on tapahtunut selkeätä tehostumista ja hyötyaste on selvästi noussut. Eli siinä on näitä hyviä puolia toki olemassa.

Mutta aivan niin kuin on todettu aiemmissa puheenvuoroissa, tietysti meillä on näitä ongelmallisia alueita, joihin Valtiontilintarkastajat ja myöskin valtiovarainvaliokunta ja verojaosto kiinnittivät huomiota. Kyse on lähinnä siitä, millä tavalla erityyppisten kiinteistöjen tuottovaatimukset asetetaan. Näiden osalta pitäisi nähdä, ettei mahdollisesti vaaranneta myöskään esimerkiksi vapaaehtoisten järjestöjen lahjoitus- ja testamenttitoiminnan kautta esimerkiksi yliopistoille tulleita kiinteistöjä jnp. Eli selvitys, mitä Valtiontilintarkastajat ovat edellyttäneet, on äärimmäisen keskeinen. Se on hyvin kattava.

Olemme esittäneet, että voisimme eri aihealueet hyvin tarkoin miettiä ja katsoa, millä tavalla voitaisiin toteuttaa valtion kiinteistöhallinnointia niin, että toisaalta tilat ovat hyvässä hyötykäytössä, ja toisaalta niin, että voimme myöskin rakentaa asian niin, että se ei aiheuta ongelmia käyttäjille kohtuuttomasti. Eli tätä me olemme perkaamassa. Mielestäni ulkoinen evaluointi, ulkoinen tarkastelu, tämän suhteen on paras mahdollinen tapa toteuttaa tämä kysymys.

Yleiskeskustelu päättyy.