3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi opetus- ja kulttuuritoimen
rahoituksesta annetun lain muuttamisesta
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Opetus- ja kulttuuriministeriön
hallinnonalalta on leikattu paljon ja pitkään.
Opetustoimen valtionosuusindeksejä ja yksikköhintoja
koskevien väliaikaisina toteutettujen säästöjen
muuttaminen pysyviksi on kestämätön ratkaisu
hallinnonalan nykytila huomioon ottaen. Resurssipula uhkaa opetuksen
laatua kaikilla oppiasteilla.
Toimivan koulutusjärjestelmän on tarkoitus tuottaa
osaavaa työvoimaa talouden moottoriksi, tarjota riittävä yleissivistys
sekä ohjata nuoria oikeille raiteille opintojen ja työuran
osalta. Toisen asteen koulutuksen merkitystä maamme tulevaisuudelle
ei voi kyllin korostaa. Myös koulutuksellisen tasa-arvon
toteutumisen näkökulmasta oppilaitosten riittävät
resurssit ovat keskiössä. Lisäksi koulutuksen
alueellinen saavutettavuus vaarantuu ylimitoitettujen säästöjen
seurauksena. Hallitusohjelman tavoite nostaa suomalaiset maailman
osaavimmaksi kansakunnaksi vuoteen 2020 mennessä on ristiriidassa
kyseisten säästöjen kanssa.
Toisen asteen koulutuksen merkitys on suuri, kun ajatellaan
nuorten tulevaisuutta ja maamme näkymiä vuonna
2020 ja siitä eteenpäin. Tulevaisuuden taloudellinen
menestys nojaa osaavaan työvoimaan. Osaavaa työvoimaa
saamme tarjoa-malla suomalaisille nuorille laadukasta koulutusta.
Verrattain pienten säästöjen takia ei
ole järkevää tinkiä tulevaisuudesta.
Investointi koulutukseen kannattaa.
Koulutuksen merkitys vaikuttaisi olevan myös kokoomuksen
tiedossa näin vaalien alla. On kuitenkin varsin ristiriitaista,
että päähallituspuolue, joka puheidensa
perusteella arvostaa koulutusta, on siitä ollut leikkaamassa
koko kuluneen vaalikauden ajan. SDP on ollut mukana opetukseen kohdistuvissa
leikkauksissa. Tulee myös mieleen se, eikö hallitus
arvosta suomalaista koulutusta riittävästi. Sitä vastoin
yhteisiä verovaroja kyllä riittää kanavoitavaksi
esimerkiksi Kreikkaan — kansan asialla, mutta ei Suomen
kansan.
Koulutukseen kohdistuvat leikkaukset ovat lyhytnäköisiä.
Säästetään euro nyt, maksetaan
5 euroa kymmenen vuoden kuluttua ja annetaan nuortemme syrjäytyä,
kun ei ole tarjota koulutusta.
Hallituksen esityksen 304 mukaiset säästöt ovat
vain pieni osa kaikista hallituksen masinoimista opetukseen kohdistuneista
leikkaustoimista. Harjoitetulla perusteettomalla leikkauspolitiikalla
ei hallituksen vuoden 2020 tavoite ole toteutumassa. Tämä on
sääli. Aikaa on kulunut paljon ja tulokset uupuvat.
Me perussuomalaiset olemme johdonmukaisesti vastustaneet koulutukseen
kohdistuvia leikkauksia kuluneella vaalikaudella. Näin
me teemme tämänkin esityksen kohdalla. — Kiitos.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Suomalainen koulutusjärjestelmä on
vertaansa vailla oleva menestystarina. Sitä on määrätietoisesti
rakennettu jo 1800-luvulta lähtien, kun Snellman sanoi,
että pienen kansan voimavara on koulutuksessa. Koulutusjärjestelmämme
perusteita ovat olleet tasa-arvoisuus, kattavuus ja saavutettavuus.
Nyt nämä kulmakivet ovat vakavasti uhattuina.
Koulutuksesta on tällä vaalikaudella leikattu
jo lähes 2 miljardia. Samanaikaisesti hallitusohjelmassa
puhutaan kunnianhimoisesti, että Suomi on osaavin kansakunta
vuonna 2020. Tuntuu kuin rahat ja sanat eläisivät
täysin kohtaamatta toisiaan. On toki selvää,
että tänä aikana eri hallinnonalat joutuvat
leikkausten kohteeksi, mutta tällainen leikkaus opetustoimesta
ei voi toteutua ilman, että tapahtuu vaurioita, jopa peruuttamattomia
vaurioita.
On ymmärrettävää, että oppositio
on jättänyt vastalauseensa tähän
mietintöön. Sinänsä vastalause
on kriittinen, mutta oppositio on jättänyt hylkäysehdotukset
sisältävät vastalauseensa. Nyt kysytään
erityisesti hallituspuolueiden edustajilta ryhtiä ja rohkeutta.
Tämä esitys tulee hylätä. Sillä on
kauaskantoiset kielteiset seuraukset. Vaikutuksia ei ole edes vielä uskallettu
arvioida.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Toisen asteen koulutuksen rakenne- ja rahoitusuudistuksesta
väitettiin saatavan 260 miljoonan euron säästöt
hallintoa keskittämällä. Tosiasiassa
tilanne on se, että hallintoa rukkaamalla säästyy
vain pieni murto-osa tavoitelluista säästöistä. Kyse
on siis aivan puhtaasta retoriikasta, jolla pyritään
peittämään se tosiasia, että noin
joka kolmas lukio tai ammatillinen oppilaitos joudutaan säästöjen
vuoksi lakkauttamaan, ja kun näin käy, silloin
lähtevät myös pätevät
yläasteiden opettajat.
Toisen asteen rakenne- ja rahoitusuudistus on erittäin
heikko ja byrokraattinen esitys, jossa avoimia kysymyksiä on
paljon enemmän kuin selkeitä vastauksia. Koko
uudistuksesta puuttuu visio, eikä vaikuttavuusarvioita
ole tehty. Ja kuitenkin kyseessä on suomalaisen koulutusjärjestelmän
perusteita ravisteleva uudistus, jonka valmisteluun olisi pitänyt
paneutua paljon paljon vakavammin.
Uusi rahoitusmalli on kaiken lisäksi liian tulosperusteinen.
Tutkinnoista palkitaan oppilaitoksia peräti neljään
kertaan. Malli tulee lisäämään
epävarmuutta ja vähentämään
ennakoitavuutta rahoituspohjan pitävyydestä, kun
oppilaitosten budjetteja lasketaan ja laaditaan. Miten voidaan vaatia
pelkästään tuloksia ja suorittamista,
kun kyseessä ovat 16—18-vuotiaat lapset ja nuoret,
sitäkin voi hyvällä syyllä kysyä.
Nuorten tasavertainen kohtelu ei tule toteutumaan, kun he joutuvat
muuttamaan pois kotoa opiskelupaikan perässä.
Kun kontaktiopetuksen määrää vähennetään
ja samalla nuorilta lähtee perheiden tuki opiskeluissaan,
on tietenkin vaarana syrjäytymisen lisääntyminen.
Oppimistulokset ovat esimerkiksi ammatillisissa oppilaitoksissa
monin paikoin erittäin paljon huonommat kuin aikaisemmin,
kertovat sidosryhmien ihmiset tuolla Opetushallituksen johtokunnassa. Esimerkiksi
matematiikkaa ja äidinkieltä ei enää oikein
osata. Köyhyyskokemuksia ja elinoloja tutkineen Lea Lemetyisen
mukaan osa nuorista ei ole voinut mennä lukioon, koska
oppikirjat ovat liian kalliita. Tämäkin on aika
mielenkiintoinen tieto.
Eli suomalainen koulutus on pantu liian koville. Hyvinvointimme
kivijalasta on tällä vaalikaudella leikattu yhteensä noin
1,7 miljardia euroa ja toisen asteen koulutukseen on kohdistettu
noin 500 miljoonan euron säästöt. Ei
ole todellakaan mikään ihme, että keskusta,
vihreät ja vasemmistoliitto yhdessä ovat jättäneet
vastalauseen tästä puheena olevasta lakiesityksestä.
Toisen asteen koulutuksesta on siis leikattu yksinkertaisesti
aivan liikaa. Hallituksen esitystä, jossa lukiokoulutuksen,
ammatillisen peruskoulutuksen ja taiteen perusopetuksen keskimääräisiin
yksikköhintoihin kohdistetut, väliaikaisiksi tarkoitetut
säästöt muutettaisiin pysyviksi, ja tätä koko
tilannetta on tarkasteltava osana toisen asteen koulutukseen kohdistuneiden
leikkausten kokonaisuutta. Tuosta esityksestä aiheutuva
laskennallinen säästö olisi lukiokoulutukselle
107,3 miljoonaa euroa, ammatilliselle peruskoulutukselle 117,1 miljoonaa
euroa ja taiteen perusopetukselle 3,7 miljoonaa euroa. Tämähän
tarkoittaisi satojen eurojen säästöä jokaisen
toisen asteen koulutuksen tutkinnon kohdalla. Ja kuten tuossa sanoin,
hallitus ei todellakaan ole tehnyt riittävää selvitystä toisen
asteen koulutuksissa käynnissä olevien uudistusten
kokonaisvaikutuksista. Tällä kaudella on muuten
saatu aika monta kertaa kokea se, että näitä kokonaisvaikutuksia
ei ole laskettu, eli eduskunta joutuu tekemään
erittäin tärkeitä koulutuksen tulevaisuutta
koskevia päätöksiä osittain
hyvin puutteellisten tietojen varassa.
Koulutuksen järjestäjien arvioiden mukaan väliaikaisten
säästöjen muuttaminen pysyviksi samanaikaisesti
muiden toisen asteen koulutuksen leikkausten kanssa uhkaisi merkittävällä tavalla
koulutuksen järjestämisen mahdollisuuksia. Vastalauseessamme
todetaankin myös, että koulutuksen tasa-arvo on
vakavasti uhattuna, kun oppilaitosten tulevaisuus on vaakalaudalla. Tulemme
esittämään myöhemmin hylkyä koko tälle
laille.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Koulutuksen saavutettavuus, saatavuus, laatu
ja koko kansakuntamme sivistys ovat kokeneet kovia tämän
vaalikauden aikana. Leikkauksia koulutukseen on tehty lähes
2 miljardia euroa. Nämä ovat pahasti heikentäneet
meidän koulutuksen laatua kaikilla koulutuksen asteilla.
Nyt hallitus on tätä esittänyt ja
sivistysvaliokunta sen myöskin hyväksynyt: nämä väliaikaisesti
toteutetut säästöt aiotaan nyt tehdä pysyviksi.
Perustuslakivaliokunta ja myös itse sivistysvaliokunta
ovat antaneet sellaista palautetta tämän lain
valmistelusta ja vaikutusten arvioinnista, että näitä on
heikosti arvioitu. Miten koulutuksen oikeastaan kaikki nämä 2
miljardin euron säästöt vaikuttavat meidän
lapsiimme, opiskelijoihimme ja myöskin ammatilliseen osaamiseemme?
Kun meillä on visio ja tavoite siitä, että Suomesta
tehdään maailman osaavin kansakunta vuoteen 2020
mennessä, näillä leikkauksilla sitä ei
kyllä saavuteta.
Me tarvitsemme kaikki eurot niin valtiolta kuin kunniltakin
tähän koulutuksen järjestämiseen,
ja minua ihmetyttää myöskin se, että hallitus
tai myöskään valiokunta ei pysty osoittamaan,
miten nämä säästöt
toteutetaan lukiokoulutuksessa, ammatillisessa peruskoulutuksessa
ja taiteen perusopetuksessa. On selvää, että kunnat eivät
aivan varmasti pysty eivätkä kykene kompensoimaan
näitä valtion leikkauksia omilla rahoillaan siellä paikallisesti.
Nämä siis jäävät pysyviksi,
ja nyt toteutus nakataan kunnille ja näille oppilaitoksille
ja koulutuksen järjestäjille. Pidän sitä vastuuttomana
politiikkana.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessähän
ehdotetaan, että opetus- ja kulttuuriministeriön
hallinnonalalle päätetyt opetustoimen valtionosuusindeksiä ja
yksikköhintaa koskevat väliaikaisena toteutetut
säästöt muutetaan pysyviksi. Lakiin lisätään
uusi pykälä, jossa säädetään
lukiokoulutuksen ja ammatillisen peruskoulutuksen ja taiteen perusopetuksen
keskimääräiseen yksikköhintaan
tehtävästä vähennyksestä,
ja asia koskee myös ammatillista lisäkoulutusta,
siinä säästö toteutettaisiin
muuttamalla väliaikaisena käytetty yksikköhintakerroin
pysyväksi.
No, mitä tämä sitten tarkoittaa?
Koulutuksesta tehtävät säästöt
ovat aina ongelmallisia. Tämän päätöksen
taustalla on valtava ja vakava huoli valtiontalouden tilasta. On
pidettävä osaamistaso korkealla mutta kulut minimissä.
Miten tämä tehdään? Siihen ei
ehkä ole oikeita ratkaisuja olemassakaan, ainakin välillä tuntuu
siltä.
Esitys on tulossa voimaan ensi vuoden alusta. Tässä on
erittäin tärkeää tuoda esille,
ettei esitys tarkoita kokonaan uusia säästöjä vuoteen
2015 verrattuna vaan lukiokoulutuksen, ammatillisen peruskoulutuksen
ja taiteen perusopetuksen osalta esitys sisältää nimenomaisen
takuun siitä, että keskimääräinen
yksikköhinta on kuitenkin vähintään
vuoden 2015 tasolla. Tällä estetään
se, että säästöt kertautuisivat
vuosittain toteutuneiden kustannusten perusteella tarkistetuissa
ja lasketuissa keskimääräisissä yksikköhinnoissa.
Sivistysvaliokunnan arvion mukaan tehtävät säästöt
ovat talouden tasapainottamisen kannalta hallituksen yhteisen toimintalinjan
mukaiset mutta koulutuspoliittisesti jokseenkin ongelmallisia. Siksi
valiokunta on korostanut säästöpäätösten
vaikutusten arviointia ja seurantaa, ja tähän
ajatukseen on helppo yhtyä. Mikäli säästöt alkavat
kasvattamaan kulua toisaalla, on varmasti otettava mietintämyssy
käteen. Päätöksiä on voitava
arvioida uudelleen uuden tiedon valossa ja ajassa.
Arvoisa puhemies! Nyt saatujen selvitysten perusteella näiden
kanssa on nyt kuitenkin edettävä mutta valiokunnan
asettamin reunaehdoin, eli tehtyjen päätösten
vaikutuksia seurataan ja arvioidaan. Täällä salissa
on kuulunut kovasti kritiikkiä tämän
esityksen suhteen ja varsinkin muun muassa oppositiosta keskustan
edustajien toimesta. Samalla voisin tässä sanoa
heillekin, kun he ovat aikomassa toteuttaa ohjelmansa mukaan 2 miljardin
euron mukaiset säästöt seuraavalla hallituskaudella,
että siinä ei toinen aste eikä mikään
mukaan aste riitä säästöjen
kohteeksi vaan koulutuksesta leikattuna se tarkoittaisi jopa 30 000
henkilötyövuoden leikkausta. Eli näin
siis ensi kaudella. — Kiitos.
Silvia Modig /vas:
Arvoisa puhemies! Nythän näyttää siltä,
että hallitusohjelmassa on virhe. Hallitusohjelmassa lukee,
että suomalaiset ovat maailman osaavin kansa vuonna 2020.
Jos me nyt katsomme, mitä me tiedämme: me olemme
leikanneet tällä hallituskaudella 1,7 miljardia ja
samaan aikaan tehneet isoja rakenteellisia uudistuksia. Muodostuu
semmoinen kokonaisuus, jossa kukaan ei pysty arvioimaan näitten
tehtyjen ratkaisujen vaikutusta kokonaisuuteen. Hallitusohjelmassa
pitäisi oikeastaan lukea, että suomalaisten osaaminen
romahtaa vuoteen 2020 mennessä.
Suurin ongelma tässä lukujen lisäksi
on todella se, että valiokunnalla ei ole ollut mahdollisuutta
saada semmoisia tietoja — niitä ei ole saatavilla — joilla
me voisimme analysoida, mikä on näitten kaikkien
ratkaisujen kokonaisvaikutus koulutuksen laatuun ja saatavuuteen,
ja tässä tilanteessa esitetty väliaikaisten
säästöjen muuttaminen pysyviksi on hyvin
harkitsematonta ja lyhytnäköistä.
Kyllä me pelaamme aikamoista uhkapeliä, kun
me kestävyysvajeen nimissä leikkaamme näin
massiivisesti koulutuksesta, joka on meidän hyvinvointimme
kulmakivi. Pahimmillaanhan me nakerramme sitä pohjaa ja
osaamista, jonka tulisi kantaa meitä tulevaisuudessa, jonka
pitäisi rakentaa Suomesta tulevaisuudessa yhteiskunta, jossa
me selviämme meidän kestävyysvajeestamme
ja muista. Nyt heikentämällä opetuksen laatua,
osaamisen tasoa, heikentämällä opetuksen
saatavuutta me nakerramme sitä pohjaa, jolle meidän
hyvinvointimme tulisi jatkossa rakentua.
Huoli valtiontaloudesta on taustalla, mutta koulutuksessa ei
voida tehdä vain euromääräisiä leikkauksia,
vaan ne leikkaukset täytyy tehdä tarkalla analyysillä siitä,
miten ne vaikuttavat koulutuksen sisältöön.
Kunnat eivät missään nimessä tule pystymään kompensoimaan
näitä leikkauksia, kun tiedetään,
että myös kunnat ovat joutuneet osallistumaan
säästötalkoisiin, jotka sinänsä ovat
aivan todelliset.
Arvoisa puhemies! Tämä esitys tulee ehdottomasti
hylätä.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämän lakiesityksen
hyväksyminen on erittäin vaikeaa varmasti meille
kaikille. Tästä syystä totean jo heti
alkuun, että tämän lainsäädännön
vaikuttavuutta tulee seurata tarkoin seuraavalla hallituskaudella
ja mahdollisesti sitten lähteä tekemään
tarkennettuja esityksiä, jotta se kaikkein tärkein,
elikkä opetuksen laadun turvaaminen tasa-arvoisesti kaikille,
turvataan.
Ei ole varmaan tarpeen toistaa, että talous on heikossa
tilassa ja että rakenteelliset toimet ja sopeutustoimet
eri hallinnonaloilla ovat välttämättömiä.
Tällä esityksellä siis muutetaan aiemmin väliaikaisina
toteutetut toisen asteen opetuksen indeksi- ja yksikköhintasäästöt
pysyviksi. Esityksen taustalla on hallituksen vakava huoli valtiontalouden
tilasta.
Kun jokaiselta hallinnonalalta on haettu satojen miljoonien
säästöjä, niin se valitettavasti
näkyy myös opetuksessa. Sivistysvaliokunta on tehnyt
tästä vaikeasta esityksestä mietinnön,
jonka esittämiin huolenaiheisiin ja huomautuksiin on helppo
yhtyä. Aluksi on todettava, että lukion, ammatillisen
peruskoulutuksen sekä taiteen perusopetuksen osalta yksikköhinta
pysyy kuitenkin vähintään tämän
vuoden tasossa. Tämä on tärkeä linjaus.
Sen sijaan nyt esitetty säästö yhdistettynä jo
aiemmin tehtyihin säästöihin on koulutuspolitiikan
näkökulmasta vaikea. Valiokunnan mietinnössä viitataan
aiemmin väliaikaisen säästön
yhteydessä annettuun mietintöön sekä perustuslakivaliokunnan
lausuntoon. Silloin todettiin, että selkokielisen, konkreettisen vaikutusarvion
puuttuessa on vaikea arvioida, miten säästöt
käytännössä vaikuttavat sivistyksellisten
oikeuksien toteuttamiseen. Kuten tiedämme, koulutukseen
on kohdennettu eri tavoin ja eri aikoina säästöjä siten,
että kokonaisuus ja säästöjen
vaikutukset käytännössä ovat
jääneet epäselviksi. Ainakin jos kuuntelemme
koulutustoimijoiden, oppilaiden ja vanhempien kritiikkiä ja
huolia, niin voi päätellä, että säästöt
näkyvät ja ne näkyvät hyvin
eri tavoin kunnasta, oppilaitoksesta ja ihmisistä riippuen.
Minulle koulutuksellinen yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ovat tärkeitä arvoja,
ja haluan, että koulutuspolitiikkamme myös takaa
nuorille aidosti yhtäläiset ja tosiasialliset
mahdollisuudet saada koulutusta. Onkin helppo yhtyä tähän
valiokunnan huoleen kokonaissäästöjen
vaikutuksista opetuksen ja koulutuksen saatavuuteen, laatuun ja
vaikuttavuuteen. Viime kädessä ne näkyvät nuorten
ihmisten osaamisessa. Jokaisen nuoren ja aina kokonaisen ikäluokan
hyvä osaaminen on aivan keskeinen tekijä Suomen
tulevaisuuden kasvun ja työpaikkojen näkökulmasta.
Valiokunnan lausumaesitys pitää nyt ottaa
todella vakavasti ja toimia sen mukaisesti. Toisin sanoen vaalien
jälkeen muodostettavan hallituksen pitää arvioida
kokonaisuudessaan uudelleen opetuksen ja tutkimuksen merkitys yhteiskunnalle
ja sen kehitykselle. Lisäksi tulee laatia selkeä opetuksen
ja tutkimuksen rahoituksen kehittämissuunnitelma, joka
kytkee rahoituksen tason realistisesti opetuksen ja tutkimuksen
keskeisiin tavoitteisiin. — Kiitos.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllähän se on alkuun rehellisesti
sanottava, että tässä hallituksen esityksessä,
niin kuin täällä on todettu, säästöt
ovat suuruusluokaltaan merkittävän suuret, ja
tästä johtuu ja seuraa se, että sivistysvaliokunnan
mietintö on poikkeuksellisen kriittinen. Näin
pitää olla, koska sivistysvaliokunta on asiantuntijavaliokunta,
ja jollei se kanna huolta koulutuksen tasosta, laadusta, sen saavutettavuudesta,
niin mikä elin, instituutio, sitten Suomessa tekee? Sen
takia minusta tätä sivistysvaliokunnan mietintöä kannattaa
lukea tarkasti.
Lainaan sieltä kohdan: "Sivistysvaliokunta uudistaa
käsiteltävänä olevan esityksen
osalta vakavan kritiikkinsä säästöpäätösten
vaikutusarvioiden täsmentymättömyydestä.
Sivistysvaliokunta pitää erityisesti opetuksen
ja koulutuksen saatavuuden, laadun ja vaikuttavuuden kannalta erittäin
huolestuttavana niitä ylisuuria, kumuloituvia kokonaissäästöjä,
joiden kohteeksi opetus ja tutkimus on vuodesta 2012 asti asetettu
ja asetetaan edelleen."
Tästä nyt sitten sivistysvaliokunta on tehnyt minun
mielestäni oikean johtopäätöksen.
Koska nämä säästöt
kuitenkin suuruusluokaltaan ovat isot ja niitten vaikutukset ovat
ennalta arvaamattomia vielä — se on rehellisesti
todettava — me olemme halunneet pontena edellyttää,
että tuleva hallitus arvioi kokonaisuudessaan opetuksen
ja tutkimuksen merkityksen ja suhteuttaa nämä säästöt
ja rahoitustason opetuksen ja tutkimuksen keskeisiin tavoiteasetteluihin.
Mutta jotta tässä nyt ei sitten lähdettäisi
liikaa tuhkaa ravistelemaan, niin on myöskin todettava se,
että hallitus on myöskin tehnyt merkittäviä lisäpanostuksia
koulutukseen:
Osana nuorten yhteiskuntatakuuta, sen sisällä,
on tämä nuorten koulutustakuu. On kohdennettu
lisää nuorten aloituspaikkoihin, oppisopimuskoulutukseen
suuruusluokkaa lähes 30 miljoonaa euroa joka vuosi hallituksen
toiminnan aikana. Sen vuoksi se ei pitänyt nyt paikkaansa, mitä,
edustaja Elomaa, täällä puheenvuorossanne
sanoitte, kun totesitte, että nämä säästöt
ovat johdattamassa nuorten syrjäytymiseen ja siihen, että eivät
saa koulutusta. Päinvastoin, hallituksen tekemillä päätöksillä osana
koulutustakuuta jokainen nuori pääsee koulutukseen
ja on varattu koulutuspaikka peruskoulun jälkeen. Meillä useimmilla
on tietoja omista kunnistamme ja näin, ja näin
on tapahtunut, niin ettei minusta nyt kannata, kun tässä on
ihan riittävästi näitä tummia
värejä muutenkin, maalata semmoisilla väreillä,
jotka eivät nyt tähän yhteyteen kuulu
tai sovi. Koulutustakuu on toiminut.
No sitten on tämä nuorten aikuisten osaamisohjelma.
Joka vuodelle on osoitettu 60 miljoonaa euroa, jotta ne alle 30-vuotiaat
nuoret, joilla ei ole ammattitutkintoa, sen saavat. Lähes
10 000 nuorta on sen piirissä.
Niin allekirjoittaneella kuin ministeri Kiurullakin on ollut
mahdollisuus osoittaa peruskouluun ryhmäkokojen pienentämiseksi
historiallisen suuria rahasummia. Omalta kohdaltani muistan, että se
vuonna 2012 oli 83 miljoonaa euroa, millä nimenomaan on
pidetty huolta meidän peruskoulusta, joka on meidän
sivistyksen ja kansakunnan ikään kuin kivijalka.
Mutta tällä sanomisellani en halua vetää siltä kritiikiltä mattoa
alta, että nyt näitten säästöjen kokonaissuuruusluokka
on kohtuuttoman iso (Puhemies koputtaa) ja sen takia ikään
kuin tämän asian seuranta ja arviointi jatkossa
on aivan välttämätöntä.
Kimmo Kivelä /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Gustafsson katsoo nuorten yhteiskuntatakuun
toteutumista aivan liian vaaleanpunaisten silmälasien läpi.
Toki kysymyksessä on hieno, kunnianhimoinen tavoite,
mutta tulokset ovat siihen nähden valitettavan laihoja,
ja ennen kaikkea alueelliset erot nuorten yhteiskuntatakuun toteutumisessa ovat
liian suuria. Jossakin päin Suomea, esimerkiksi Pohjois-Savossa,
on onnistuttu kohtuullisen hyvin, mutta jossakin toisaalla taas
ei. Eikä riitä se, että nuorelle saadaan
hetkeksi jokin työpaikka; on saatava jotakin kestävämpää.
Tämmöinen hetken kestävä työpaikka
tai työpajapaikka ei ole pahimmassa tapauksessa kuin het-kellinen
krapularyyppy, joka ei todellisuudessa auta mitään.
Ritva Elomaa /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Gustafssonille: Tässä puheessa,
jonka pidin, ei ollut ylimitoitettu mitään. Asiat
ovat aivan niin kuin puheessa oli. Nimittäin järjestämislupaa
pitää jokaisen lukion, ammattikoulun hakea. Jos
sitä ei myönnetä, niin kuin todennäköisesti
joittenkin kohdalla käy, se tarkoittaa sitä, että lukioita
joudutaan sulkemaan, ammattikoulujakin. Nuorille tulee pidemmät
koulumatkat. 16-vuotias joutuu jopa asumaan muualla kuin kotona.
Jos ei osa näistä sitten syrjäydy tämän
vuoksi, että sieltä kotoa käsin ei voida
koulua käydä ja tulee muita probleemoja, kun täytyy
asua pois kotoa, niin ihme on. Joten se, ettei tulisi syrjäytymistä,
ei pidä paikkaansa. Tämä on vakava paikka.
Nämä massiiviset leikkaukset, mitä nyt
on jo tehty ja mitä tehdään ja tulevaisuudessa
tullaan todennäköisesti tekemään,
romuttavat meidän arvostetun koulutusjärjestelmämme
kokonaan.
Silvia Modig /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Gustafsson piti hyvän puheen.
Puhuitte paljon asiaa, ja minä arvostan kyllä sitä rehellisyyttä,
että hallituspuoluelainen ihan aidosti myös näkee
ne ongelmakohdat, mitä tässä on. Onkin
merkille pantavaa, että demarit ovat täällä yksin
puolustamassa hallituksen ratkaisuja, kun pääministeripuolue
kokoomuksesta, josta on myös valiokuntamme puheenjohtaja — olen
sivistysvaliokunnassa — täällä ei ole
yhtään kokoomuslaista paikalla. Haluan osoittaa
arvostukseni Gustafssonille.
Mutta tavallaan Gustafssonin puheenvuorosta kävi ilmi
juuri se, mikä on tämä ongelma. Suurin osa
niistä lisäpanostuksista, mitä luettelitte,
ovat sisältäneet aiemmin leikkauksen, eli tämä hallituksen
tapa sitten kompensoida leikkauksia myöhemmin lisärahalla
vaikuttaa osaltaan just siihen, että esimerkiksi koulutuksen
saralla on hyvin vaikeaa tehdä pitkäjänteistä koulutuspolitiikkaa.
Ja se itsessään vaikeuttaa sitä, että näihin
sopeutustoimiin pystyttäisiin koulutuksen tekijöiden
puolelta valmistautumaan ja että niitä pystyt-täisiin
toteuttamaan niin, että niistä olisi mahdollisimman
vähän haittaa itse koulutuksen laadulle.
Aila Paloniemi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minäkin arvostan sitä, että edustaja
Gustafsson käsitteli tätä asiaa myös
siitä näkökulmasta, mitä nämä suuret
leikkaukset nyt mahdollisesti tulevat aiheuttamaan. Minä arvostan
sitä, että ollaan rehellisiä.
Mutta minä sanoisin tästä nuorisotakuusta: Viimeksi
VATTin selvityksessä kävi kyllä ihan kiistattomasti
jälleen ilmi, että tämä nuorisotakuu — siihen
panostetuista resursseista huolimatta — ei ole kyllä oikein
onnistunut. Ja missä se on onnistunut kaikkein huonoimmin?
Kaikkein heikoimmassa asemassa olevien nuorten kohdalla. He eivät
saa tänä päivänä ihan
oikeasti apua, neuvontaa, heitä ei kuulla, heitä ei
kuunnella. He ikään kuin jäävät
kokonaan lillumaan tämän palvelujärjestelmän
ulkopuolelle. Jos ajatellaan, mitä nämä nuoret
tarvitsevat, niin he eivät voi lähteä seisovilta
jaloilta esimerkiksi oppisopimuskoulutukseen, vaan he tarvitsevat
räätälöityjä malleja,
jotta he saisivat elämänhallintansa kuntoon, jotta
heille löytyisi sitten se opinpolku, kun he ovat saaneet
voimavaroja takaisin. Meillä on tosi paljon nuoria, jotka
eivät todella hyödy tästä meidän
palvelujärjestelmästämme. Näistä nuorista — joita
on paljon — minä olen erittäin huolissani,
ja nuorisotakuu ei ole heitä auttanut.
Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt minun puheeni painopiste ei ollut tässä nuorisotakuussa
kokonaisuudessaan, vaan sen osana on koulutustakuu, jonka nostin
esille, ja totesin, että tältä osin edustaja
Elomaan puhe ei nyt ollut ihan kohdallaan. Ja nyt kun käytitte
vastauspuheenvuoron, niin selvisikin se, että te itse asiassa
puhuitte tulevaisuudesta, kun oppilaitosten järjestämislupia
ollaan uusimassa. Ikään kuin spekuloitte sillä,
että silloin sitten tapahtuu tätä syrjäytymistä.
En nyt haluaisi korostaa sitä, mutta ministerinä ollessani
poistin työhuoneestani yhden taulun. Laitoin sinne ison
Suomen kartan ja Pohjois- ja Itä-Suomeen erivärisillä nuppineuloilla jokaisen
lukion ja ammatillisen oppilaitoksen ajatellen juuri niin, että tämän
saatavuuden näkökulmasta tehtävät
rahoitusuudistukset turvaavat nuorille tämän saatavuuden
ja oppilaitoksen riittävän läheltä.
Ja nyt ministeri Kiuru on valmistelemassa esitystä niin,
että tämä "pienten lukioitten lisä"
kuitenkin jollakin tavalla säilyy, jotta turvataan tämä oppilaitosverkko
niin, (Puhemies koputtaa) ettei 10 000 nuoren tarvitse
muuttaa kotoaan pois.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Puhujalistaan.
Eila Tiainen /vas:
Arvoisa puhemies! Minä katson, että pienen
kansakunnan ja erityisesti Suomen etu on ollut se, että meillä on
ollut erinomaisen hyvä peruskoulu ja kaikki, jotka ovat koulutusta
halunneet, ovat sitä tähän saakka saaneet.
Tuosta hallitusohjelmaneuvottelusta ilmeisesti ainoa, mikä nyt
elää tässä päivässä yhä edelleen
tiukasti, on tämä, että Suomi on osaavin kansakunta
vuoteen 2020 mennessä eli viiden vuoden kuluttua. Minä olen
kyllä sitä mieltä, että näillä toimenpiteillä,
mitä me olemme tässä nyt tehneet ja olemme
tekemässä, tämä asia ei kylläkään
toteudu.
Koulutuksesta on jo aikaisemmin leikattu. Minä olen
kyllä sitä mieltä, että nämä tulokset, mitä tutkimuksissa
on saatu koulutuksesta esimerkiksi kansainvälisissä mittauksissa,
ovat heikentyneet ja koulujen väliset erot ovat suurentuneet.
Ja nyt kun nämä leikkaukset tässä ovat suunnittelussa
ja lakiesityksenä, niin tämä tilanne
uhkaa entisestään heikentyä. Erityisesti
keskiaste- ja lukiokoulutuksen saatavuutta nämä vähentävät.
Se, mikä minua aivan erityisesti harmittaa, on se,
että myös taiteen perusopetukseen on suunniteltu
leikkauksia. Kuitenkin kaikki selvitykset tukevat sitä,
että taiteen perusopetuksella on aivan erinomaisen suuri
merkitys, että sitä pitäisi itse asiassa
päinvastoin lisätä.
Lukioilla on maaseudulla sitä paitsi aivan erityisen
suuri merkitys. Monen pienen kunnan elinvoima on kiinni hyvistä peruspalveluista,
joihin myös lukiot kuuluvat. Lukioitten lopettaminen aiheuttaa
myös ongelmia järjestää peruskoulun
opetusta. Selvitysten mukaan 400 oppilaan lukio on kai taloudellisesti
kaikkein paras. Eli jos siitä mennään
suurempiin, esimerkiksi 1 000 oppilaan lukioihin, tämä yksikköhinta
ei enää kovin paljon alene. Kaiken kaikkiaan peruskoulunsa
päättäville nuorille pitäisi
tarjota tasavertainen mahdollisuus toisen asteen koulutukseen sellaisella
oppilaitosverkostolla, ettei alle 18-vuotiaitten tarvitse lähteä kotoa.
Näistä syistä me emme tätä lakiesitystä voi hyväksyä.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Valiokunta toteaa mietinnössään,
että näiden leikkausten taustalla on huoli valtiontalouden
tilasta. Valiokunta ymmärtää mietintötekstissä leikkauksia valtiontalouden
tasapainottamisen näkövinkkelistä mutta pitää näin
massiivisia leikkauksia ongelmallisina koulutuspoliittisten tavoitteiden vinkkelistä.
Tämä kaikki on varmasti totta. Mutta minä väitän,
että tämä ei ole koko totuus. Kysymys
ei ole vain koulutuspoliittisesti liian suurista, ongelmallisista
leikkauksista, eikä kysymys ole edes siitä, että tällä vaarannetaan
ylevä tavoite olla maailman osaavin kansakunta 2020. Minä väitän,
että opetukseen tehdyt näin suuret leikkaukset
vaarantavat myöskin julkisen talouden ja valtiontalouden
tasapainottamispyrkimykset pitkällä aikavälillä.
(Silvia Modig: Kyllä!)
Me voimme katsoa julkista velkaa ja valtionvelkaa miljardeina,
kymmeninä miljardeina, mutta meidän pitäisi
nähdä se myöskin niin sanottuna hyvinvointivelkana.
Ja hyvinvointivelkaa syntyy opetuksen, sivistyksen, tutkimuksen saralla
koko ajan, jos laiminlyödään vuosittaisia, jatkuvia
panostuksia sivistykseen, opetukseen, koulutukseen ja tutkimukseen.
Laiminlyömällä näitä panostuksia,
tekemällä näistä leikkauksia me
itse asiassa heikennämme julkisen talouden pitkän
aikavälin näkymiä, heikennämme
velanmaksukykyämme ja velkakestävyyttämme
pitkällä aikavälillä. Satsaukset
näihin luovat kansakunnasta sellaisen voimatekijän,
joka selviää kyllä isommistakin miljardimääräisistä veloista, mutta
kansakunta, joka laiminlyö osaamisen, tutkimuksen, koulutuksen,
ei selviä pienemmästäkään
miljardivelasta tulevaisuudessa. Sen vuoksi nämä on
katsottava pitkällä aikavälillä julkisen
talouden ja valtiontalouden tasapainottamisen näkövinkkelistä,
sen lisäksi, että on välttämätöntä tarkastella
niitä koulutuspoliittisen tarkoituksenmukaisuuden näkövinkkelistä.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Pidämme suomalaista koulutusjärjestelmää edelleen
maailman huippuna, mutta kun tätä lakiesitystä seuraa — vaikka
en ole valiokunnassa ollutkaan — niin kyllä täältä puuttuu
se yhdenvertaisuus ja tasa-arvoisuus, mistä täällä eduskunnassakin
on käyty keskustelua. Ja kun säästöt
ovat näin mittavia, niin tämä ei voi
kohdistua yksistään hallintoon. Kun puhutaan,
että tuleva hallitus näitä arviointeja
sitten fundeeraa, niin kyllähän jokainen tietää,
mitä tämä tarkoittaa. Tämä tarkoittaa
sitä, että näitä harvennuksia
tulee lukioissa ja ammatillisissa koulutuskeskuksissa.
Yhteen asiaan haluaisin puuttua. Tässä keskustelussa
on unohdettu lapsi, joka on alle 18-vuotias. Tiedämme,
että tänäkin keväänä monet ajattelevat,
että mihin kouluun menisi. Varsinkin, kun on kysymys pojista,
niin monet 15—16-vuotiaat lapset eivät ole niin
kypsiä ja he eivät ole niin vahvoja, että voisivat
irtautua kodistaan ja lähteä asumaan itsenäisesti.
Ymmärrän, että tuollainen 20 kilometrin
koulumatka on hyvä, mutta kun ajatellaan maaseutua, on
se sitten Pirkanmaa tai joku muu, niin siellä sitten nämä koulumatkat tulevat
hyvin pitkiksi, niin että ei enää voi
päivittäin olla kotona vaan pitää asua
muualla.
Sitten kun monet lapset kokevat tämän turvattomana,
että heidän pitäisi lähteä kodista,
niin hehän jäävät sinne kotiin,
ja kyllä tästä, ymmärtäisin,
tulee syrjäytyneitä, eivätkä he
saa yhdenvertaisesti opetusta, vaikka sitä me varmaan kaikki täällä haluamme.
Uskon, että kukaan ei näitä leikkauksia
haluaisi tehdä, mutta minä puhun näin
ihan lapsen kannalta, mitenkä se vaikuttaa nyt lapseen,
jolleka pitäisi turvata mahdollisuus hyvän elämän
alkuun.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Saattaapi olla jopa niin, että suomalaiset
ovat maailman osaavin kansa. Kysymys on varmasti mittareista, millä sitä mitataan,
mutta oma käsitykseni on, että olemme ainakin
palkintosijoilla. Se johtuu siitä, että Suomessa
on pitkään vallinnut kaikille kansalaisille varsin
laadukas koulujärjestelmä: kaikille on tarjottu
vapaa opiskelumahdollisuus niin pitkälle kuin tahdot ja
motivaatio riittää, aina tohtorin tutkintoon saakka. Suomessa
kaiken lisäksi koulunkäyntiin on sotavuosien jälkeen
sisältynyt ateriointimahdollisuus valtion varoin, joka
tällä hetkellä ei vallitse esimerkiksi
Norjassa, joka sentään nauttii kaasu- ja öljykenttien
tuotosta. Myös Pisa-tutkimuksissa, jotka mittaavat tiettyjä osa-alueita,
suomalaiset lapset ovat merkittävän hyvin pärjänneet, mikä johtuu
siitä, että meillä keskimääräisestä poikkeavia
tapauksia on varsin vähän, meillä on tasalaatuisia
oppimistuloksia.
Sitten ehkä voisi sanoa, että kun kansakoulussa
monet minun ikäiseni varmaan pakotettiin opettelemaan,
mitkä ovat eri vesireittien nimet, niin siitä nyt
ei ole sanottavasti myöhemminkään ollut
hyötyä, ja voi olla, ettei niillä ole
enää edes taloudellista käyttöarvoa.
Sen sijaan tietyissä asioissa on syytäkin ehkä olla
huolella miettimässä, mitä tulevaisuuden
ihminen tarvitsee elämänsä matkan varrella.
Aika monet ovat sitä mieltä, että tällainen
tietoa, taitoa, huolellisuutta painottava opetusohjelma ei ehkä ole
sitä, mikä olisi parasta mahdollista matkaan otettavaa
elämän tielle.
On esitetty, että oma-aloitteisuus, joka ei teollisessa
organisaatiossa ole ehkä aivan päällimmäisiä tavoitteita,
olisi se, jota pitäisi korostaa. Yhä suurempi
osa työtehtävistä on sellaisia, joissa
itse on oma esimiehensä ja joutuu ratkaisemaan aika lailla
luovasti erilaisia ongelmatilanteita, jos niitä tulee eteen.
Toisin sanoen myös luovuuden, jota voi opiskella aika lailla,
olisi syytä olla opetusohjelmissa, ainakin eri aineissa, vähintäänkin
luonnontieteissä, sisäänrakennettuna.
Suomessa ei pidetä myöskään
kunnianhimoisuutta kovin positiivisena asiana, ellei ole kilpaurheilija,
hiihtäjä tai tämäntapainen,
mutta kyllä maailman globalisoitumisen myötä me
kaikki olemme samoilla työmarkkinoilla tai ainakin Euroopan
tasoisilla työmarkkinoilla kilpailemassa samoista työtehtävistä.
Se, joka asettaa päämäärän,
useimmiten tekee systeemin, jolla siihen pyrkii. Päämäärähakuisuus,
tavoitteellisuus, on mielestäni se, mikä myös
pitäisi saada elämän matkalle mukaan.
Kun olemme laumaihmisinä toistemme kanssa tekemisissä,
sosiaaliset taidot ovat usein ne, jotka sitten viime kädessä ratkaisevat,
voiko joku henkilö edetä vaativimpiin esimiestehtäviin.
Ihmisten kyky ratkaista ihmisten välisiä ongelmia ei
ole mitenkään itsestäänselvä,
mutta sitäkin toki voi vaivatta, jos haluaa, opiskella.
Me olemme kaikki käyneet koulua ja panneet merkille,
että eri opettajien oppilaiden suoritustasossa on eroa,
ja varsinkin silloin, jos omalla luokalla opettaja vaihtuu, havaitsemme
heti, että opettaja on se, jossa variaatiota on kaikista
eniten. Ei koulun seinät, ei koulun ruoka muutu silloin,
jos opettaja vaihtuu, mutta opetustulokset voivat olla dramaattisesti
erilaisia. Myös syrjäseudulla opiskelu voi olla
tehokasta. Pienessä luokassa se voi olla tehotonta tai
tehokasta, mutta opettaja on se, joka eniten voi vaikuttaa oppimistuloksiin.
Suomessa opettajan tehtävä on arvostettu.
En oikeastaan tiedä mitään maata, jossa
opettaja nauttisi yhtä suurta arvostusta. Muutama kymmenen
vuotta sitten häntä pidettiin monesti vielä paikkakunnan
ehdottomana henkisenä johtajana, koska hän osallistui
myös moniin vapaa-ajan rientoihin. Opettajien pedagogisten
taitojen valmentaminen voisi olla se, johon jatkossa tulisi kiinnittää huomiota.
Opetusohjelmassa ehkä pitkäkestoisimpia ovat
luonnontieteet, matematiikka, biologia ja tämäntapaiset,
kieletkin, ne saattavat säilyä vuosisatoja samoina.
Sen sijaan ehkä voisi kuvitella, että jos jostain
pitää tinkiä, niin yleissivistävät
aineet voisivat olla myös oppilaan omalla vastuulla. Karsintavaade
on kova, mutta niin on Suomen taloudellinenkin tilanne haasteellinen.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Syrjäytymisvaarassa olevien nuorten
määrä ei suinkaan ole vähenemässä hallituksen
toimista huolimatta. Sanoin puheessani, edustaja Gustafsson, että leikkauksia
on jo aikaisemmin tehty ja se on tuonut ongelmia. Hallituksen esitykset,
jotka ovat valiokunnan pöydällä ja odottavat
käsittelyä, ovat tuomassa lisää suuria
ongelmia myös syrjäytymisessä. Valitettavasti
todennäköisesti, jos ne menisivät niinään
läpi, syrjäytyminen lisääntyisi.
Ennaltaehkäisy ongelmien kohdalla on aina taloudellisempaa
ja inhimillisempää, ja arvostan kyllä sitä,
että edustaja Gustafsson on täällä paikalla,
kun puhumme näistä opetusasioista.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olemme leikanneet todella rankasti koulutuksesta.
Pienenä maana meidän tulisi tunnistaa voimavaramme,
ja koulutus on yksi meidän vahvuuksistamme, joilla olisi
loistavat tulevaisuudennäkymät, jos me pystymme
pitämään sen edelleenkin laadukkaana
ja tekemään siitä vielä laadukkaampaa.
Se on meidän kivijalkamme, jota ei voi enää enempää romuttaa — metsävarat
ovat tietysti toinen. Näitten vahvuuksien kartoittaminen,
niitten tunnustaminen, niitten tukeminen on se, mitä meidän
pitäisi tehdä.
Viimeistään alenevien, huononevien Pisa-tulosten
pitäisi pistää meidän hälytyskellot
soimaan, mutta mitä me teemme? Sen sijaan, että nyt
vahvistaisimme ja reagoisimme näihin aleneviin oppimistuloksiin,
meinaamme — tai ainakin hallitus meinaa — leikata
vielä enemmän koulutuksesta. Eri puolilta maata
on tullut lahjakkaita ihmisiä, jotka ovat rakentaneet meidän
yhteiskuntaamme, ja se on johtunut siitä, että meillä on
tasa-arvoinen koulu. Meillä on ollut hyviä, loistavia
opettajia aivan joka puolella Suomea, ja sen takia tämä kansakunta
on menestynyt. Tälle tasa-arvoisuudelle meidän
pitää rakentaa myös tulevaisuuden menestys.
Se on hienoa ollut huomata, että näitä osaajia
löytyy ja tulee eri puolilta Suomenmaata. Mutta erittäin
huolestuttavaa tällä hetkellä on meidän
osaamisvarantomme heikkeneminen. Se näkyy kielten osaamisessa,
se näkyy erityisesti matematiikan ja luonnontieteen osaamisessa,
ja sen sijaan, että nyt leikkaamme, nyt pitää varustaa
meidän koulujärjestelmämme myöskin
taloudellisilla resursseilla. Jos lukioista joudutaan leikkaamaan,
niiden leikkausten tulee kohdistua sinne, missä lukioverkko
on tiheä, eikä sinne, missä lukioverkko
on harva.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Osaltaan koulutusjärjestelmämme
rapautumisesta, osaltaan yhteiskunnan murroksesta ja myös perheiden
hädästä kertoo mielestäni se,
että yhä useamman lapsen ja nuoren on vaikea keskittyä oppimiseen,
kelkassa pysymiseen, ja heidän on ylipäätään
vaikea kokea koulu paikaksi, jonne on mukava mennä. Pisa-tulokset
ovat heikentyneet, erot sekä koulujen että tyttöjen
ja poikien oppimistuloksissa kasvavat, kiusaaminen on paljon suurempi
ongelma kuin halutaan edes myöntää — jopa
vuosia kestävä kiusaaminen paitsi traumatisoi
ja heikentää entisestään oppimista
myös murentaa oppilaiden itsetuntoa ja aiheuttaa erittäin
paljon keskeyttämisiä, erityisesti toisella asteella.
Lukio- ja ammattikoulutusverkkoa kun nyt harvennetaan ja kun
lukio lähtee sieltä pieneltä paikkakunnalta,
kuten tässä puhuttiin, lähtevät myös
monet pätevät yläkoulun opettajat. Matkat opinahjoihin
tulevat pitenemään, ja samalla bussivuoroja karsitaan,
ja sekin merkitsee lisää koulunsa kesken jättäviä aivan
varmasti. Tämän ei varmaan pitänyt olla
kuitenkaan hallituksen tavoitteena, ja on pakko sanoa, että kun
myös vapaa sivistystyö on ajettu todella ahtaalle — kansanopistojen
ja kansalaisopistojen määrä vähenee — tuo
elinikäisen oppimisen idea on jäämässä kyllä haaveeksi.
Syrjäytymisriskissä eläviä nuoria
on todellakin paljon, ja he tarvitsevat apua huomattavasti nykyistä aikaisemmin,
jo varhaiskasvatuksessa ja alakoulussa. Elämänhallinnan
ja oppimisen vaikeuksissa kamppaileville nuorille on todellakin
viisasta luoda räätälöityjä tukimalleja,
kuten esimerkiksi Vamos-palveluissa Helsingin Diakonissalaitoksella
tehdään. Kun tiedämme, kuinka valtava
joukko Suomessa on nuoria, jotka kärsivät erilaisista
mielenterveyden häiriöistä, oppilashuoltoa
voitaisiin vahvistaa psykiatrisilla sairaanhoitajilla. Tästä on
saatu erittäin hyviä tuloksia kokeilupaikkakunnilla.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Aluksi kaksi kiitosta:
Ensimmäinen edustaja Uotilalle, joka minusta tärkeällä tavalla
nosti tämän pidemmän aikavälin
näkökulman koskien koulutukseen ja tutkimukseen
kohdistettuja säästöjä. Korostitte
mielestäni aivan oikein sitä, että myöskin
julkisen talouden kehittymisen kannalta on aivan ydinkysymys, että meillä on
osaava kansa ja on osaavia tutkijoita, on osaavia johtajia firmoissa
ja yrityksissä, ja tavallaan tätä osaamisen
kierrettä pitää vahvistaa. Tämä huoli
kyllä sivistysvaliokunnan mietinnöstä näkyy.
Toinen kiitos edustaja Eero Lehdelle, joka käytti mielestäni
syvällisen ja viisaan puheenvuoron. En ole oikeastaan yhdestäkään
asiasta eri mieltä. Nostitte hienolla tavalla esille oikeastaan näitä tulevaisuuden
ja tämänkin päivän koulun tärkeitä asioita:
miten tätä oma-aloitteisuutta voidaan vahvistaa,
luovuutta, kunnianhimoa, sosiaalisia taitoja.
En malta olla toteamatta tästä luovuudesta
sitä, että kun nyt teimme peruskouluun uuden tuntijaon,
joka astuu 2016 voimaan, ja sen rinnalle on rakennettu nyt tämä opetussuunnitelma,
siinä lisättiin taito- ja taideaineita. Olen henkilökohtaisesti
kyllä hyvin vakuuttunut siitä, että kun emme
tarkkaan tiedä, mitä se tulevaisuuden yhteiskunta
ja työelämäkään 10—20
vuoden päästä on, niin tällaiset
taito- ja taideaineet, jotka lisäävät
luovuutta, vahvistavat ikään kuin senkaltaista
itsetuntoa ja sellaista sosiaalista pääomaa, joilla
myöskin sitten tässä nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa
pärjätään.
Ehkä vielä jatkaisin tästä,
että Suomi on osaavin kansakunta 2020:
Nämähän ovat, niin kuin jokainen
meistä ymmärtää, tällaisia
yhteiskunnallisia visioita, joita on tärkeää ja
arvokasta olla, ja kun minulla nyt on jonkunmoinen kokonaiskäsitys
siitä, mitä suomalaisessa koulutuspolitiikassa
sen laajalla rintamalla tapahtuu, niin siitä huolimatta,
että nyt ollaan tehty mielestäni vähän
liiankin isoja säästöjä — tässä yhteydessä viittaan
myöskin siihen, että arvostamani puolueen puheenjohtaja
Urpilainen totesi meidän puoluevaltuuston kokouksessa puolitoista
vuotta sitten, että ei kaikkia hallituksen päätöksiä pidä rakastaa,
ei pidä rakastaa kaikkia, ja nyt esimerkiksi näitten
koulutuksen säästöjen kohdalta on tultu
sille rajalle ja menty osin sen ylikin — osaava kansa -vision
ja siihen liittyvän strategian elementtejähän
on esimerkiksi tämä varhaiskasvatuksen kokonaisvaltainen uudistaminen:
me saamme ikään kuin jo nämä pienet
lapset kehittymään, kasvamaan, oppimaan. Äsken
viittasin peruskoulun uudistuksiin, joita on tehty ja on tekeillä.
Sitten hyvin merkittävä asia on se, että me
olemme tehneet ammatillisen koulutuksen, ammattikorkeakoulujen ja
yliopistojen merkittävän rahoitusjärjestelmäuudistuksen,
jonka vaikutukset tulevat toivottavasti palvelemaan tätä kansakunnan
osaamista. Siellä kannustetaan opetuksen laatuun, kansainvälistymiseen,
opiskelijoilta tulevaan palautteeseen — nämä ovat
kaikki sen rahoitusjärjestelmän elementtejä,
jotka palkitsevat mielestäni oikeaan suuntaan. Samaten
myöskin ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmä on
kovan kehityksen alaisena.
Ettei nyt niin kuin sitten sokeuduta liikaa näihin
säästöihin — vaikka nyt keskustellaan
niistä ja ymmärrän sen täysin,
ja sen takia täällä haluan itsekin olla
paikalla keskustelemassa — sanon, että sitten
on myöskin tämä positiivinen viritys olemassa
ja se tärkein työ tehdään just
siellä, niin kuin edustaja Lehti totesi: sen tekevät
opettajat, koulujen rehtorit, kehittäjät, koko
koulun henkilökunta kaikilla tasoilla. Ja siitä pitää pitää jatkossa
huoli.
Eila Tiainen /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Lehden puheenvuoron aikana sydämessäni läikähti,
kun hän mainitsi nuo vesistöjen nimet. Eihän
tietämisestä koskaan mitään
haittaa ole. Itse asiassa, mitä laajempi sivistys meillä on,
sen ymmärtäväisempiä me voimme
olla, ja niin voimme suhtautua monenlaisiin elämän
ilmiöihin avarakatseisesti.
Te painotitte puheenvuorossanne, että ihminen ei tarvitse
pelkästään tietoa ja taitoa. Pitäisi olla
oma-aloitteisuutta, luovuutta, kunnianhimoisuutta, sosiaalisia taitoja
esimerkiksi. Minä olen jotenkin tullut siihen tulokseen,
että tämänkaltaisia asioita nimenomaan
taideaineissa opetetaan tai niihin nämä nuoret
perehtyvät. Ja kun me olemme hyvin erilaisia ihmisiä,
hyvin erilaisia oppijoita, niin näissä aineissa,
taiteen perusopetuksessa olisi mahdollisuus kohdata nuoria vähän
toisenlaisessa oppimisympäristössä ja
löytää nuorten vahvuuksia ja saada heidät
mukaan opetukseen ja kehittämiseen. Siinä mielessä haluaisin
aivan ehdottomasti pitää näitä aineita
esillä ja lisätä niitä — ja
sillä tavalla vielä, että ihmiset eivät
joutuisi valitsemaan, eivät joutuisi valitsemaan musiikkia
ja sitten valitsemaan esimerkiksi kuvataidetta pois tai sanataidetta
pois, vaan että kaikkia näitä ilmaisun
alueita ja aloja olisi mahdollisuus opiskella ja löytää sieltä omansa. Minä uskon,
että nämä aineet myös ehkäisisivät omalta
osaltaan syrjäytymistä, mistä täällä on monessa
puheenvuorossa puhuttu. Tämänkaltaista koulua
ja tämänkaltaisia aineita ja mahdollisuuksia minä toivoisin
leikkausten sijaan.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa puhemies! Täytyy olla tyytyväinen
tähän keskusteluun, mitä me olemme nyt
käyneet. Meitä ei ole suuri joukko täällä ollut
paikalla keskustelemassa, mutta meitä jokaista, ollaan
sitten hallituksessa tai oppositiossa, on yhdistänyt sana
"huoli". Ja se on perusteltu huoli, että mihin meidän
hieno koulutusjärjestelmämme on menossa. Voidaan
sanoa, että se on jopa itsetarkoituksellista, että me
pidämme kiinni siitä, että meillä on
myös vastaisuudessa korkeatasoinen koulujärjestelmä,
joka mahdollistaa monia asioita. On ollut hienoa kuunnella puheenvuoroja
täällä.
Myös arvostamani edustaja Gustafsson toi tämän
huolen ja myös ne vahvuudet ja mahdollisuudet, mitä meillä kuitenkin
edelleen on. Emme saa toki unohtaa sitä, että meidän
koulujärjestelmämme on edelleen maailman kärkeä.
Meillä on vahvuuksia. Näistä vahvuuksista
on syytä pitää kiinni.
Olkoon tämä keskustelu pohjana sille hartaalle
toiveelleni, että Ruotsin tie olisi myös Suomen tie.
Tarkoitan tällä sitä, että viime
parlamenttivaaleissa Ruotsissa koulutuskysymykset olivat keskeisesti
esillä. Toivottavasti myös tulevissa eduskuntavaaleissa
Suomessa koulutuskysymykset nousisivat keskiöön
ja ymmärrettäisiin opetuksen, koulutuksen merkitys
laaja-alaisesti — ei jostain suppeasta, esimerkiksi taloudellisesta,
näkökulmasta vaan hyvin laajasta ihmisenä olemisen
näkökulmasta.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan myös omalta osaltani
kiittää tätä keskustelua ja
allekirjoitan tämän aivan saman analyysin tästä keskustelusta.
Elikkä riippumatta siitä, olemmeko oppositiossa
vai hallituksessa, me ymmärrämme sen, mikä tila
on tällä hetkellä meidän yhteiskunnassamme,
ja samalla on erittäin suuri huoli meidän koulutuksesta
ja meidän opetuksen tasa-arvosta. Tämä keskustelu
siltä osin on ollut erittäin, voisiko sanoa, rakentava
ja hyvä.
Haluaisin samalla vielä muistuttaa, että vaikka
me nyt teemme kipeitä ja vaikeita päätöksiä, niin
samanaikaisesti meidän pitää orientoitua
siihen, että me kehitämme koulutusta ja koulutuksen
sisältöjä. Me emme saa tuudittautua siihen, että me
lähdemme murentamaan meidän koulutusjärjestelmäämme,
vaan meidän pitää aktiivisesti ottaa
sellainen orientaatio, että koulutusta siitä huolimatta
kehitetään ja, voisiko sanoa, jatketaan edustaja
Lehden hyvän puheenvuoron viitoittamalla tiellä,
elikkä että me voimme tulevaisuudessakin sanoa,
että Suomessa on huippuosaamista ja huippuosaajia.
Arvoisa puhemies! Haluaisin tässä yhteydessä puuttua
oikeastaan vielä yhteen asiaan, joka minua on huolestuttanut,
ja se on erityistä tukea tarvitsevat nuoret. Me olemme
puhuneet nuorisotakuusta ja siitä, mitä nuorisotakuu
tarkoittaa, mutta se ei valitettavasti kohdennu erityistä tukea
tarvitseviin nuoriin. Heille tarjotaan usein valmentavaa koulutusta,
mutta ei tutkintoon johtavaa koulutusta, joka käytännössä tarkoittaisi
sitä, että heillä olisi myös
paremmat edellytykset tulevaisuudessa työllistyä.
Tästä syystä toivon, että kun
me kehitämme toisen asteen koulutusverkkoa ja -järjestelmää,
niin samanaikaisesti me huomioisimme erityistä tukea tarvitsevat
nuoret emmekä tuudittautuisi siihen, että heille
voidaan tarjota vain valmentavaa koulutusta ja mahdollisesti jatkossa
työpajatoimintaa tai avotoimintaa tai palkkatukea, vaan
että heillä olisi myös todelliset mahdollisuudet
itse ansaita ja sitä kautta huolehtia omasta elämänlaadustaan
ja hyvinvoinnistaan.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Omatoimisuutta, vuorovaikutustaitoja, oppimisen
omistamista — siis tarkoitan nyt tätä nuorta opiskelijaa
siellä, että hän voisi kokea vaikuttavansa
siihen, miten hän voi ja haluaa oppia — yhdessä tekemistä tietenkin,
oppiainerajojen ylittämistä — muun muassa
tätä kaikkea uusi koulu edellyttää.
Sen takia ajattelen, että meidän pitäisi hyväksyä se,
että se perinteinen opettaminen jäisi vähän
vähemmälle ja me laajentaisimme koko tätä oppimisen
käsitettä ja kehittäisimme sitä.
On yksinkertaisesti jatkossa onnistuttava sytyttämään
sen opiskelijan, koululaisen sisäinen oppimisen motivaatio
ja intohimo oppimiseen.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Muutama sana vielä tästä tulevaisuudesta
siten kuin minä olen sen hahmottanut. Ehkä yli
puolet Suomen työtätekevästä kansanosasta
joutuu ratkaisemaan työtehtäviä luovuuden
kautta. He eivät enää ole sellaisessa
tehtävässä, jossa suoritetaan joku vaihe,
joka on ennalta määrätty ehdottomasti
tehtäväksi tietyllä tavalla. Tulee mieleen Chaplinin
Nykyaika. Sellaisia työtehtäviä ei juuri
enää ole, koneet ja robotit tekevät ne.
Luovuus tarkoittaa usein ongelman havaitsemisen jälkeen itsenäisesti
siihen löytyvää ratkaisua. Valtaosa tilanteista
on sellaisia, joissa elementit ovat olemassa, ne täytyy
vain osata järjestää oikealla, uudella
tavalla.
Toinen asia, mikä minua huolestuttaa, on se, että Suomessa
alkaa yhä vähemmän olla niitä ihmisiä,
jotka asettavat kunnianhimon oman elämänsä keskeiseksi
keinoksi päästä eteenpäin. Aikaisemmassa
elämässä jouduin palkkaamaan päätoimittajia,
vuosien saatossa varmaan enemmän kuin 50 mutta vähemmän
kuin 100. Ongelmaksi muodostui se, että alkoi olla yhä vähemmän
niitä ihmisiä, jotka olivat valmiita panemaan
koko kapasiteettinsa jonkun tehtävän suorittamiseen.
Varsin usein kyse oli vielä sitten kaiken lisäksi
naisista, joita henkisesti suosin sen takia, että heillä oli
yleensä paremmat sosiaaliset taidot kuin miehillä.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä on hallitus ollut
kovasti alentamassa opetuksen ja kulttuuritoimen määrärahoja,
ja samalla hallitus toivoo kumminkin, että opetus, tiede
ja tutkimus kehittyisivät ja kouluolot säilyisivät
hyvinä tai paranisivat. Lukioiden kohdallahan on ollut
huonoa myöskin se, että jos maaseudulla lukiot
harvenevat, niin näille oppilaille matka sinne kouluun
muodostuu rasittavammaksi ja sen myötä koulupäivä tulee
pidemmäksi tai tulee jopa paineita muuttaa jonnekin sen
opiskelun perässä ja joutuu pois kotoa ja siitä valvovasta
ympäristöstä, joka monesti myöskin
tukee sitä läksyjen lukua ja kouluun valmistautumista.
Siinä mielessä tämä on niin
kuin hyppy takaisin sinne jonnekin sodanjälkeiseen aikaan,
jolloin opiskelijat joutuivat lähtemään
kauaksi.
Tietysti toisaalta voidaan sanoa, että Suomi tällä hetkellä kärsii
siitä, että meillä on liian koulutettua
työvoimaa ja sitten on tarjolla vain joitakin halpatyövoimapaikkoja,
niin että pitää tuoda ulkomailta sitä työvoimaa,
samalla kun yritetään velkarahalla maksaa sitten
sitä oman maan työvoimaa kortistoon, mitä ei
kannata kouluttaa. Meillä on hirveästi koulutuksellisia
haasteita ja sitä, että saataisiin nuorille sitä uskoa
tulevaisuuteen, että kannattaisi koulua käydä.
Nämä mediasta tulevat tiedot ovat hyvin ristiriitaisia
tällä kertaa ja luovat semmoista masennusta varsinkin
niille, jotka eivät heti peruskoulun tai lukion jälkeen
saa sitä seuraavaa opiskelupaikkaa.
Siinä mielessä nämä lyövät
hirveästi korville noita hallituksen muita tavoitteita.
Koulutukseen ja tutkimukseen pitäisi pystyä edelleen
panostamaan, jos koetetaan tätä pientä Suomea
pitää huipputeknologiamaana ja tämmöisenä innovaatiomaana
myöskin tulevaisuudessa. Siinä mielessä perussuomalaiset
ovat jättäneet tähän esitykseen
vastalauseen. Olen sitä mieltä kanssa, että se on
aiheellinen.
Yleiskeskustelu päättyi.