2) Hallituksen esitys laeiksi verontilityslain 12 §:n
ja tuloverolain 124 §:n muuttamisesta
Maria Kaisa Aula /kesk:
Arvoisa puhemies! Edellä oli puhetta siitä,
että kuntien ja valtion väliset taloussuhteet
ovat monimutkaiset. Tämä nyt käsittelyssä oleva
lakiesitys ei asiaa kyllä helpota vaan monimutkaistaa edelleen.
(Ed. Väistö: Ei helpota ainakaan!) Valtiovarainvaliokunta
esittää pitkän harkinnan jälkeen,
että kuntien yhteisövero-osuutta säätelevä verontilityslaki
ja tuloverolain muutokset hyväksyttäisiin hallituksen esittämässä muodossa
niin, että kuntien yhteisöverojako-osuus olisi
19,75 prosenttia ja valtion vastaavasti 78,55 prosenttia, eli valtion
osuus nousisi 3,47 prosenttiyksiköllä verrattuna
nykyiseen ja kuntien vastaavasti alenisi. Seurakuntien osuus pysyisi
nykyisellään.
Kristillisdemokraatit ovat tähän jättäneet
pykälien osalta vastalauseen, jossa ehdotetaan, että kuntien
osuus olisi 2 prosenttiyksikköä tässä esitettyä korkeampi
eli 21,75 prosenttia. Tällä on tietysti kohtalaisen
iso merkitys kuntien talouden kannalta. 1 prosenttiyksikkö yhteisöveron tuotossa
merkitsee noin 50:tä miljoonaa euroa, elikkä esitetty
muutos on nyt kuntien tappioksi 175 miljoonaa euroa, ja tämähän
on nyt tarkoitettu pysyväksi ratkaisuksi.
Kokonaisuuden taustalla on luopuminen kuntien arvonlisäveron
palautusten takaisinperintäjärjestelmästä.
Sehän toteutui tämän vuoden alusta. Tässä lakiesityksessä on
tarkoitus tehdä tähän alv-palautusjärjestelmästä luopumiseen liittyvä niin
sanottu kuittaus eli kuntien yhteisövero-osuuden alentaminen
siitä syystä, että valtio menettää arvonlisäverotuloja
tämän mainitun uudistuksen seurauksena. Tämä uudistus
sinänsä nähtiin jo vuosi sitten, kun
siitä täällä säädettiin, ja
nähdään edelleenkin valiokunnassa hyvänä, koska
se vakauttaa kunnallistaloutta ja helpottaa vaikeimmassa asemassa
olevien kuntien tilannetta. Tämä pitkä harkinta
johtuu kuitenkin siitä, että on olemassa hyvin
erilaisia näkemyksiä siitä, mikä on
oikea kuittauksen taso eli mikä on sitten neutraali taso
sovittaa yhteen nämä valtion ja kuntien yhteisövero-osuudet
tämän alv-järjestelmäuudistuksen
jälkeen.
Kaiken kaikkiaan tämä kuntien yhteisövero-osuus
on merkittävä osa kunta—valtio-taloussuhteiden
kokonaisuutta. Erityisesti nämä yhteisöverotuoton
menetykset tämän muutoksen seurauksena kohdentuvat
suuriin kaupunkeihin, kuten Helsinkiin ja Espooseen. Muistamme,
että nämä kaupungit protestoivat voimakkaasti
tätä käsittelyssä olevaa esitystä vastaan
ja pitivät sitä jopa perustuslain vastaisena eli
ristiriitaisena kuntien itsenäisen verotusoikeuden kanssa.
Niinpä tästä lakiesityksestä pyydettiin
myös perustuslakivaliokunnan lausunto.
Perustuslakivaliokunta katsoo, että varsinaisesti kunnallisen
verotusoikeuden kannalta tämä lakiesitys ei ole
ongelmallinen. Jonkun tietyn tasoinen verotuotto tai sen turvannut
järjestelmä ei nauti perustuslain suojaa, vaan
lainsäätäjällä on oikeus
tehdä muutoksia, kuitenkin niin, että verotusoikeudella
on reaalinen merkitys kuntien mahdollisuuksien kannalta, jotta ne
voivat päättää itsenäisesti
taloudestaan. Perustuslakivaliokunta katsoi, että nykyinen
verojärjestelmä täyttää nämä ehdot.
Sen sijaan kunnallisen itsehallinnon kannalta asiassa on pohtimisen
aihetta. Perustuslakivaliokunta kiinnittää huomiota
siihen, että tätä asiaa ei tulisi tarkastella
vain makrotasolla valtio—kunta-suhteen yleisenä neutraalisuutena,
vaan myös yksittäisen kunnan näkökulma
ja yksittäiseen kuntaan kohdistuvat vaikutukset olisi muistettava.
Nyt ehdotetun yhteisöveron jako-osuuden heikentävä vaikutus
muodostuu yhdessä monien muiden aiempien toimien kanssa
joillekin kunnille varsin tuntuvaksi. Tällä on
sitten perustuslakivaliokunnan mielestä valtiosääntöistä merkitystä sen
kannalta, voiko kunta hoitaa sille lain mukaan kuuluvia tehtäviä sosiaalisten
ja sivistyksellisten oikeuksien toteuttamisessa. Eli tämä perusoikeuksien
toteutumisen näkökulma oli perustuslakivaliokunnan
mielestä se olennaisin perustuslakikytkentä tässä asiassa,
koska kovin pitkälle ei voida myöskään
edetä sitä kautta, että jos valtio vetää omia
rahoitusosuuksiaan pois, niin kunta sitten vain korottaisi omaa
kunnallisveroaan.
Perustuslakivaliokunta päätyi kuitenkin siihen,
että tämä laki voidaan käsitellä tavallisessa lainsäädäntöjärjestyksessä mutta
että eduskunnan tulee vaatia hallitukselta selvitys yksittäisten kuntien
taloudellisista mahdollisuuksista hoitaa niille laissa asetettuja
velvollisuuksia. Tämän sisältöinen
lausuma on mukana tässä valtiovarainvaliokunnan
mietinnössä. Selvityksessä tulee arvioida
myös kunnallisen itsehallinnon toteuttamisesta ja kunnalla
olevien oikeudellisten keinojen riittävyyttä tilanteessa,
jossa kunta katsoo, että siltä puuttuvat tosiasialliset
edellytykset hoitaa näitä sivistyksellisiä ja
sosiaalisia perusoikeuksia.
Arvoisa puhemies! Myös hallintovaliokunta antoi valtiovarainvaliokunnalle
lausunnon, yksimielisen sellaisen, jossa hallintovaliokunta esitti useita,
aika pitkälle Kuntaliiton arvioita ja näkemyksiä myötäileviä korjauksia
tähän lakiesitykseen. Perusteena oli se, että kuntien
rahoitusasema on heikkenemään päin ensi
vuonna tähän vuoteen verrattuna ja tämä heikkenevä suuntaus näyttäisi
jatkuvan tulevina vuosina. Myös hallintovaliokunta oli
huolestunut tästä yksittäisten kuntien
ajautumisesta hankalaan tilanteeseen näiden muutosten seurauksena.
Hallintovaliokunnan ehdottamat muutokset olisivat korjanneet kuntien
eduksi tätä yhteisöverojako-osuutta kolmellakin
tavalla:
Ensinnäkin Kuntaliiton ja myöskin hallintovaliokunnan
näkemys oli se, että tämän yhteisöveron
tuoton arvioinnissa olisi pitänyt käyttää kolmen
viimeisen vuoden keskiarvoa sen sijaan, että nyt tässä valtiovarainministeriö on
arvioinut yhteisöverotuoton vain yhden vuoden eli viime vuoden
toteutuman perusteella.
Toinen muutosehdotus oli se, että näiden yhteisöverojako-osuuksien
perusteena olevissa laskelmissa tulisi käyttää tuoreempia
verotustietoja vuodelta 2001 eikä viime elokuussa budjettivalmistelun
yhteydessä tehtyjä arvioita.
Lisäksi kolmantena moitteena oli se, että tähän
esitykseen sisältyy kuntien yhteisövero-osuuteen
0,5 prosenttiyksikön lisäalennus, joka ei liity
mitenkään arvonlisäveron palautusjärjestelmän
kuittaukseen vaan on siitä erillinen, eli tälle
0,50 prosenttiyksikön lisäalennukselle on perusteena
taas sitten aiemmin tehty kuntatyönantajan kansaneläkevakuutusmaksun
alennus, jota tässä kompensoidaan. Kuten tästäkin
käy ilmi, niin asia on todella monimutkainen ja vaikeasti
hahmotettavissa.
Näitä kuntien asemaa parantavia muutoksia valtiovarainvaliokunta
ei sitten loppujen lopuksi hyväksynyt. Asia oli pitkään
pohdinnassa, mutta pääsyy varmastikin oli se,
että näiden valtiontaloudellinen vaikutus olisi
ollut noin 150—200 miljoonan euron luokkaa. Tätä lopputulostakin on
jonkin verran vaikea täsmällisesti arvioida, koska
näitä laskelmia on aika moneen lähtöön riippuen
siitä, otetaanko Kuntaliiton vai valtionvarainministeriön
laskelmat. Mutta vaikka valtiovarainvaliokunta ei näitä muutoksia
hyväksynyt — enemmistö ei hyväksynyt,
kristillisdemokraatithan esittivät tätä kunnille
edullisempaa ratkaisua — kuitenkin valiokunta haluaa kiinnittää huomiota
juuri siihen, että valtion ja kuntien osuudet yhteisöverotuotosta
on tarpeen jatkossa selvittää perinpohjaisesti
ja myös muistaa tämä yhteisöveron
ongelmallisuus kuntien rahoituslähteenä, koska
se on hyvin herkkä suhdannevaihteluille ja siten epävakaa
perusta peruspalvelujen rahoitukselle.
Valtiovarainvaliokunnan käsittelyssä tosiaankin
kävi ilmi, että kuntien ja valtion yhteisöverojako-osuuksien
historia on erittäin monipolvinen ja menettelyt ja tekniikat,
joilla kullekin osapuolelle kuuluvia osuuksia arvioidaan, ovat perin vaikeaselkoisia.
Tästä sitten seuraa jatkuva erimielisyys kuntien
ja valtiovarainministeriön välillä siitä,
mitä lukuja käytetään, miltä ajankohdalta
verotustietoja otetaan jnp.
Arvoisa puhemies! Mietintöön sisältyy
kristillisdemokraattien pykäläehdotuksen ohella
keskustan vastalause. Siinä on lausuma, jolla hallitus
velvoitettaisiin valiokunnan lausumaan verrattuna pitemmälle
meneviin toimenpiteisiin eli selvittämisen ohella myös
korjaamaan niitä epäkohtia, joita kuntien peruspalveluiden
rahoituksessa on, sekä sitoutumaan pitkäjänteisempään valtio—kunta-suhteen
hoitoon esimerkiksi kuntasopimuksen tai peruspalvelubudjetin muodossa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Perusteluna sille, että me
teemme pykälään muutosesityksen, on se,
että me katsoimme vaihtoehtobudjetissamme, että veroale
tulisi antaa elintarvikkeiden arvonlisäveron muodossa eikä tuloveron
alennuksen muodossa. Tuloveroale siinä muodossa, kuin hallitus
on esittänyt, heikentää kuntien asemaa
noin 100 miljoonalla eurolla. Nyt kuitenkin tuloverolaki liitettiin
tupoon, ja kuten monta kertaa olen aikaisemmin sanonut, sopimuksissa
on aina pysyttävä. Niin mekin kunnioitamme sitä sopimusta
ja hyväksymme tuloverolain muutokset, jotka merkitsevät
sitä, että kunnat menettävät
100 miljoonaa euroa.
Pitkin iltaa on korostettu kuntien vaikeaa asemaa. Se ei puhumalla
parane. Se paranee ainoastaan sillä, että me annamme
lisää valtionosuuksia kunnille, me teemme sellaisia
muutoksia tuloverolakiin, jotka vahvistavat kuntien taloudellista
asemaa tai ainakin säilyttävät, taikka
sitten teemme muutoksia verontilityslakiin, jossa vahvistetaan kuntien
asemaa nostamalla kuntien osuutta yhteisöverosta.
Kun, niin kuin totesin, tuloverolaki tullee hyväksytyksi
ja haluamme vahvistaa kuntien asemaa, niin tulen sitten yksityiskohtaisessa
käsittelyssä esittämään,
että kuntien jako-osuus olisi 21,75 prosenttia 19,75:n
sijasta.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja Aula esitteli
perusteellisesti valiokunnan mietinnön ja oikeastaan koko asiankin.
Kun lukee hallituksen esitystä, niin minä uskon,
että pitää olla vihkiytynyt verrattain syvällisesti,
ennen kuin saa mitään selkoa tästä kokonaisuudesta,
niin mutkallinen ja niin moneen arvioon tuo lopputulos, mihin on
päädytty, perustuu, kun siinä arvioidaan
toisaalta tulevan vuoden arvonlisäverokertymästä kunnille
palautettavaa osuutta, toisaalta arvioidaan yhteisöverokertymää ja
suhteutetaan niitä keskenään ja tehdään
arviota, paljonko tulee olemaan valtionosuuksiin liittyvä verotulotasaus
jne., jotka kaikki ovat arvionvaraisia. Voi puhtaasti väittää,
että tämä perustuu kaikilta osin hyvin
pitkälle pelkästään arvioihin.
Otetaan yksi esimerkki:
Hallituksen esityksen perusteluissa esimerkiksi lasketaan, että kuntien
valtionosuuksiin tehtävät verotulontasaukset lisääntyvät
115,5 miljoonaa euroa, jota vastaavasti kuntien yhteisövero-osuus
alenee. Sen perusteella kuntien jako-osuutta alennetaan 2,02 prosenttia.
Kuntaliiton toimittama arvio, jossa viitataan sisäasiainministeriön tietoihin,
osoittaa, että oikea luku on oleellisesti pienempi, (Ed.
Ala-Nissilä: Kyllä, pitää paikkansa!)
eli vähennys voisi olla vaan puolet tuosta. Kaikki tämä osoittaa
sen, että tässä liikutaan sen tasoisella
arviopohjalla, että uskottavuus rupeaa olemaan kyseenalainen.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja ed. Aula otti esille
tarpeen, johon nyt eduskunta kokonaisuudessaan on mietinnön
pohjalta yhtymässä, että kuntataloutta tarkasteltaisiin
jatkossa yksittäisten kuntien näkökulmasta.
Se on välttämätöntä.
Nykytilanteessa kokonaisuudessaan kuntatalous ei anna oikeaa kuvaa
siitä, mikä on yksittäisten kuntien,
itsehallinnollisten yksiköiden, edellytys hoitaa ne tärkeät
tehtävät, sivistykselliset ja sosiaaliset ja muut
peruspalvelut, joita lainsäädännöllä kunnille
on annettu tehtäväksi.
Tämän vuoksi on siis, arvoisa puhemies, välttämätöntä,
että nyt todella toteutetaan se, mihin perustuslakivaliokunta
ja hallintovaliokunta omissa lausunnoissaan ovat kiinnittäneet
huomiota ja mihin tässä valtiovarainvaliokunnan mietinnössä yhdytään,
ja selvitetään todella huolella nykyinen taloudellinen
asema yksittäisten kuntien näkökulmasta
ja ryhdytään toimenpiteisiin alijäämän
kattamiseksi ja riittävien taloudellisten voimavarojen
turvaamiseksi. Se on välttämätöntä.
Me kaikki tiedämme, että suuri osa kunnista on
ajautumassa hyvin vaikeaan tilanteeseen. Näin muun muassa
Pohjois-Karjalassa on ensi vuodenkin budjetteja laadittaessa jouduttu hyvin
suuriin ongelmiin.
Arvoisa puhemies! Minusta keskustan vastalauseen linja, että indeksitarkistukset
toteutetaan täysimääräisenä ja
että harkinnanvaraisia avustuksia lisätään,
on tässä tilanteessa ainoa oikea ratkaisu, kunnes
päästään pysyvämmälle,
kestävämmälle pohjalle.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Väistö sanoi,
keskustan linja tässä on selkeä, eli
me lähdemme siitä, että kuntien ensi vuoden
verotuspohjaa pitää välttämättä vahvistaa,
ja esitämme, että tehtäisiin täysimääräiset
indeksitarkistukset ja esitettäisiin tarkistusta kuntien
harkinnanvaraisiin avustuksiin yhteensä noin 100 miljoonaa
euroa. Totta kai olisi hyvä, jos vielä tähänkin
lakiin riittäisi muutoseuroja, mutta tuo on se ykkösasia,
mikä pitää hoitaa.
Tässä on edellä kuvattu, ed. Polvi
muun muassa edellä puheenvuorossaan, tätä ongelmatiikkaa,
mikä liittyy tähän varsin monimutkaiseen lainsäädäntöön.
Sen takia ja taloudellisen tilanteen takia on keskustan vastalauseen
lausumaehdotus mielestäni hyvä, ja toivon, että se
voitaisiin hyväksyä. Kun se on näin hyvä,
arvoisa puhemies, niin luen sen oikein tässä:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
huolehtii jatkossa siitä, että kuntien veropohja
ja valtionosuuksien määrä nostetaan tasolle,
joka turvaa kuntien palvelutuotannolle perustuslain edellyttämät
riittävät voimavarat, ja
että kuntien taloudenhoidolle luodaan lainsäädännöllisin
ja sopimuksellisin toimin viime vuosia vakaammat ja pitkäjänteisemmät
edellytykset kuntasopimus- tai peruspalvelubudjettimenettelyin."
Havaitsin, että pääministerikin puhui
viikonvaihteessa kuntasopimuksesta tai peruspalvelubudjetista. Hyvä näin,
se edustaa myöhäisempää herännäisyyttä näissä kysymyksissä.
Keskusta on puhunut näistä jo kaksi vaalikautta.
Pitää päästä pitkäjänteisempään
järjestelyyn, mutta toivottavasti nyt sitten saadaan tämä seuraavaan hallitusohjelmaan
selkeästi kirjattua.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Yhdyn kyllä niihin näkemyksiin,
joissa on kaivattu sitä, että asioita pitäisi
tarkastella enemmän yksittäisten kuntien näkökulmasta.
Mutta parhaana vaihtoehtona pidän sitä, että valtion
ja kuntien välisessä kustannustenjaossa tulisi
pyrkiä siihen tavoiteltavaan peruspalvelubudjettiin, jossa
sovitaan sitovasti pysyvällä tavalla, millä tavalla
valtio osallistuu näihin kustannuksiin. Se on minusta ainut
kestävä tie.
Kun valiokunnassa asiantuntijakuulemisen yhteydessä kuitenkin
on valtiovarainministeriön taholta osoitettu, että budjettivaikutukset
kaiken kaikkiaan ovat noin 200 miljoonaa euroa kuntatalouden kannalta
myönteisiä vaikutuksia, niin siinä mielessä olen
itse myös valmis hyväksymään
nämä esitykset luottaen siihen, että nämä arviot
ovat oikeita.
Yleiskeskustelu päättyy.