Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Liikennehän muodostaa päästöjen osalta erittäin merkittävän alueen, ja tässä asiassa kiinnittäisin huomiota siihen, että vaikka tässä oli erilaisia lähestymiskulmia tähänkin asiaan jo hallituksen esityksen valmistelun yhteydessä ja sen jälkeenkin, niin talousvaliokunnassa loppujen lopuksi sitten löydettiin yhteinen linja tämän asian osalta.
Tämä mietintö, johon nyt sitten ei enää näitä ponsia tehty, kun ponsikiintiö tässä edellisen asian yhteydessä vähäksi aikaa tuli täytetyksi, kuitenkin tuo esille niitä haasteita, jotka liittyvät niin dieselpolttoaineen painotuksen osalta ja ammattiliikenteen osalta kuin sitten Suomen metsien kohtaloon tulevaisuudessa, mihin niitä käytetään, samaten myös maanviljelykseen, tuleeko maatalousyrittäjistä sitten näitä biopolttoaineen ympärillä toimivia yrittäjiä, niin kuin kansainväliset esimerkit osoittavat, ja kuinka paljon sitten tätä tarvittavaa ainetta tuodaan ulkomailta ja kuinka paljon sitä valmistetaan kotimaassa.
Mutta kaiken kaikkiaan tämä kokonaisuus liittyy tähän tärkeään energiakeskusteluun, jota Suomessa on onneksi aika yksimielisesti käyty ehkä viime päiviä lukuun ottamatta.
Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä asiassa kävi vähän onnettomasti yhdessä välissä, kun Vtt:ltä tuli tutkimus, joka oli suoraan sanottuna heikohkosti rakennettu. Elikkä se oli suorastaan harhaanjohtava. Siinä elintarvike-elinkaari ja energiaelinkaari oli sotkettu pahemman kerran keskenään, ja se aiheutti sellaista kansanedustajien välistä julkista kirjoittelua, joka ei ollut asialle eduksi laisinkaan. Nyt tämä prosessi on onneksi johtanut siihen, että ymmärretään nämä asiat samalla tavalla, on ne pystytty kirjaamaan näihin talousvaliokunnan saamiin lausuntoihin oikealla tavalla tämänhetkisen tiedon perusteella niin, että tämä mietintö toivottavasti kokonaispakettina edesauttaa asiallista keskustelua tästä eteenpäin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että biopolttoaineitten käyttö etenee myöskin liikenteessä, kannatettava asia. Euroopassa monet maat ovat tässä asiassa jo paljon edemmällä kuin me, mutta hyvä, että tulemme perässä.
Eräs asia, mihin toivoisin kiinnitettävän huomiota jatkossa, on se, että kuljetusalan ja joukkoliikenteen — tarkoitan erityisesti linja-autoliikennettä — kuluerä, joka tulee, lisäkustannus biopolttoaineen käytöstä, voitaisiin kompensoida niin joukkoliikenteelle kuin myöskin kuljetusalalle, jotta tästä ei tulisi lisäkustannusta, ja toivon mukaan päästään biopolttoaineitten kehittelyssä niin pitkälle, että ne olisivat hinnaltaan tuontipolttoaineisiin verrattuna jo suoraan kuluttajille yhtä edullisia.
Keskustelu päättyy.