2) Hallituksen esitys laiksi Suomen perustuslain muuttamisesta Lakialoite laiksi Suomen
perustuslain muuttamisesta
jatkui
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Presidentin vallan kaventaminen perustuslailla
on mielestäni täysin turhaa ja tarpeetonta. Suoralla kansanvaalilla
valitulla presidentillä pitää olla myös
valtaa. Jos presidentille ei ole annettu valtaa, niin miksi sitten
suoraa kansanvaalia kannattaa käyttää tässä valinnassa?
Arvoisa puhemies! Olen varma myös siitä, että kansalaiset
haluavat vaaleissa valita presidentiksi henkilön, jolla
on myös vaikutusvaltaa päätöksenteossa.
Minun mielestäni Suomen presidentit ovat hyvin täydentäneet
kansanvaltaa erityisesti ulko- ja turvallisuuspolitiikan sektorilla.
En ymmärrä, miksi valtaa halutaan nyt keskittää pääministerille.
Pääministerit, jotka ovat olleet vallassa, toimivat
usein kansalaisten enemmistön mielipiteitä vastaan.
Näin ei ole useinkaan, kun tarkastellaan presidenttien
vallankäyttöä; varsin usein he nauttivat
varsin suurta kansan luottamusta. Tämän vuoksi
perustuslain muutos, joka heikentää presidentin
asemaa ja vahvistaa pääministerin valtaa, on täysin
tarpeeton.
Arvoisa puhemies! Tähän hallituksen esitykseen
perustuslaista liittyy myös toinen epäkohta: hallituksen
esitys sitoo Suomen jäsenyyden perustuslain tasolla Euroopan
unioniin. Tämä on mielestäni kansanvallan
aliarviointia. Kun Suomi liittyi Euroopan unionin jäseneksi,
silloin ei tiedetty kansanäänestyksessä,
minkälaiseen unioniin liityimme. Tässä unionissa,
missä nyt olemme, kehitys on koko ajan kulkenut liittovaltion
suuntaan, ja nyt ollaan suunnittelemassa myöskin talouden
yhtenäistämistä eli talouspolitiikan
yhtenäistämistä EU-maissa. Tämän
vuoksi jäsenyyden sitominen perustuslakiimme on paha virhe,
ja sitä en voi hyväksyä. Itsenäisen Suomen
jäsenyyttä Euroopan unionissa ei pidä betonoida
perustuslakiin.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun vuoden 2000 perustuslakiuudistusta valmisteltiin
ja tässä valmistelussa keskeisenä asiana
oli presidentin aseman ja päätöksenteon
määrittely, arvioin jossakin lehtihaastattelussa,
että jos perustuslakia nyt tehtäisiin — siis
silloin 1990-luvun lopulla — niin sanotusti puhtaalta pöydältä, niin
tuskinpa nykyisen kaltaista presidentti-instituutiota ollenkaan
luotaisiin vaan tehtäisiin puhtaasti pääministerivetoinen
valtiosääntö. Mutta koska jo silloin
meillä oli 80 vuoden perinne presidentin toimesta ja kun
perustuslain luonne on sellainen, että siihen ei tule tehdä äkkinäisiä muutoksia,
pitkälti nojataan traditioon, ja hyvä niin, niin
tietysti vain tällaiset vähittäiset muutokset
ovat mahdollisia, ja näin tässäkin tilanteessa
tuli toimia.
Kuitenkin johtavana periaatteena on ollut valtiosäännön
parlamentaaristen piirteiden vahvistaminen, josta ehkä kaikkein
tärkein muutos oli 1990-luvun alun muutos, kun presidentin
yksinomainen oikeus eduskunnan hajottamiseen poistettiin, mikä tietenkin
presidentin päätöksenteon, presidentin
vallan kannalta oli suhteessa eduskuntaan erittäin merkittävä muutos,
ehkä tässä prosessissa tärkein
muutos, mitä on tehty.
Nyt käsiteltävässä perustuslain
muutoksessa huomio kiinnittyy tämän niin sanotun
pattitilanteen purkamiseen eli 58 §:n muutokseen.
Kun tätä vuoden 2000 perustuslakia käsiteltiin,
silloin oli tiedossa, että tällainen niin sanottu
pattitilanne saattaa syntyä, ja tämä muotoilu
kuitenkin tehtiin täysin tietoisena tästä asiasta.
Ajateltiin niin, että pakotetaan osapuolet, siis presidentti
ja valtioneuvosto, neuvottelemaan niin kauan, että löytyy
yhteinen ratkaisu. Tämän, että ei tällaista
mekanismia pattitilanteen purkamiseksi ollut, katsottiin nimenomaan
vaikuttavan ja pakottavan tähän menettelyyn.
Tietenkin jäi ilmaan kysymys, voiko tämä jossain
tapauksessa tarkoittaa sitä, että päätöksenteko
halvaantuu eikä saada päätöksiä ollenkaan syntymään.
Tällaista kokemusta ei toistaiseksi ole ollut, mutta nyt
tehdyssä uudistuksessa on nähty, että teoreettinenkin
mahdollisuus tämäntapaisen tilanteen syntymiseen
olisi hyvä eliminoida ja luoda keinot tämän
pattitilanteen purkamiseksi.
Vasemmistoliitto on katsonut, että tämä nyt tehtävä muutos,
jossa eduskunnasta tulee ratkaisija kiistakysymyksessä,
kovertaa tasavallan presidentin päätösoikeutta
kansainvälisissä kysymyksissä tai tekee
tämän pykälän, siis 93 §:n,
yhteistoimintamenettelypykälän, tyhjäksi.
Onko vaara, että näin käy? Mielestäni
ei ole. Mielestäni tämä muutos edelleen
on toissijainen suhteessa tähän yhteistoimintamenettelyyn.
Edelleenkin presidentin päätösvalta ulkopoliittisissa
asioissa säilyy ja yhteistoimintamenettely ehkä vain vahvistuu
tämän muutoksen myötä.
Tämä pelkohan lähtee varmaankin siitä ajatuksesta,
että kun tiedetään, että on
olemassa tämä pattitilanteen ratkaisumahdollisuus,
niin valtioneuvosto omalta puoleltaan tässä yhteistoimintamenettelyssä voi
ikään kuin nojautua siihen ja arvioida, että näin
neuvotteluissa, kun ei haluta kiistakysymystä tuoda julkisuuteen,
presidentti joutuu taipumaan.
Itse en usko kuitenkaan, että näin tulisi
tapahtumaan. Päinvastoin asia voidaan nähdä myös toisinpäin,
eli jossain tilanteessa myöskin presidentti voisi ajatella,
että asian tuominen kiistakysymyksessä julkiseen
keskusteluun eduskunnan päätettäväksi
vahvistaisi hänen näkökantaansa kiistakysymyksessä.
Johtopäätökseni on siis se, että tämä muutos
ei tätä pyrkimystä ja painetta saavuttaa
yksimielisyys tule millään tavalla muuttamaan
ja edelleenkin tasapaino presidentin ja valtioneuvoston välillä ulkopoliittisessa
päätöksenteossa säilyy.
Herra puhemies! Toinen kohta, mihin haluan kiinnittää huomiota,
on poikkeus edellisestä eli sotilaallisista kriisihallintatoimista
päättäminen. Tässä kohdassa
näen perusteltuna ja tarpeellisena sen, että kun
lähetetään sotilaita Suomen rajojen ulkopuolelle,
päätöksenteon tulee olla laajan yksimielisyyden
vallitessa tehty eli kaikkien päätöksentekoon
osallistuvien instituutioiden, siis presidentin, valtioneuvoston
ja eduskunnan, tulee myötävaikuttaa, tulee ottaa
positiivinen kanta asiaan. Toisin sanoen mikä tahansa näistä kolmesta
instituutiosta voi käyttää veto-oikeutta
ja estää sotilaiden lähettämisen
maan rajojen ulkopuolelle. Tämä päätöksentekomenettely,
jota on kutsuttu niin sanotuksi kolmen lukon periaatteeksi, on mielestäni
näissä asioissa oikein ja on hyvä, että se
tässä perustuslain muutosesityksessä selkeästi
todetaan, että tämä käytäntö säilyy.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Se, että Suomella on tällainen
valtiovallan jakotilanne, mikä tällä hetkellä,
pohjautuu tietysti historiaan.
Tässä maassa on ollut myös tilanne,
jolloinka on tullut valittua kuningas, Hessenin prinssi Karl, ja
tuolloin hänelle oli jo asuntokin osoitettu eli yliopiston
kasvitieteellisessä puutarhassa Kaisaniemessä oleva
rakennus. Ei sitten kuitenkaan tapahtunut niin, että Suomesta
olisi tullut kuningaskunta johtuen siitä, että suuren
sodan eli ensimmäisen maailmansodan lopputuloksena Saksa
kuitenkin menetti asemansa. Suomihan oli tuossa vaiheessa alistettu
tietynlaiseksi Saksan koloniaksi. Ulkomaankauppa oli Saksan käsiin annettu
ja niin edelleen. Von der Goltzin Itämeren divisioonan
osallistuminen Suomen sisällissotaan oli tietysti tässä ratkaisevassa
osassa.
Sen jälkeen presidenttejä meillä oli
silloisen valtiosäännön mukaan koko joukko
toimien kyllä hyvin eri tavoin. Jos ajattelemme presidentti Relanderin
ja esimerkiksi presidentti Urho Kekkosen eroja heidän toiminnassaan,
on hyvä muistaa, että he toimivat samojen lakien,
samojen perustuslain kaltaisten lakien ollessa voimassa, eli henkilökohtaiset
ominaisuudet, Suomen ympärillä oleva poliittinen
tilanne ja niin edelleen vaikuttavat tähän.
Nyt tällä hetkellä, kun me olemme
uudistamassa perustuslakia, lähtökohdaksi on ajateltu se,
että presidentin valtaa tulisi vähentää.
Jos presidentin ulkopoliittinen näkökulma on valtioneuvoston
näkökulman kanssa ristiriidassa, tuotaisiin eduskuntaan
selontekomenettely ja sitten tässä ratkaistaisiin,
kumpi on oikeassa. Tällöin se asia, johon täällä ed.
Puhjo kiinnitti aikaisemmin huomiota, eli se, että enemmistöhallitusten
ollessa vallassa on yleensä hallituksen eli tässä tapauksessa
valtioneuvoston kanta voittanut. On ollut sanonta liikkeellä,
että eduskunnan on pitänyt nauttia valtioneuvoston
luottamusta, eikä niinkään päinvastoin.
(Ed. Hannes Manninen: Ei se ole joko tai! — Ed. Markku
Rossin välihuuto) — Täällä on
ollut myös asia esillä sen suhteen, minkä tyyppinen
pääministeri on kulloinkin ollut. Tässä välihuutajien
kanssa olen sikäli yhtä mieltä, että varmaan
kaikki pääministerit eivät ole olleet
samalla tavalla liikkeellä. — Mutta kuitenkin
tämä vahva pääministerin asema
eduskuntaan nähden, vahva hallitusohjelman asema eduskuntaan
nähden, on ollut vallitseva suuntaus. Tällöin
tämä selontekomenettely saattaa jo lähtövaiheessaan
antaa tämän kuuluisan niskalenkin, tässä tapauksessa
valtioneuvostolle, pääministerin linjauksille
kontra siihen, miten eduskunnassa ehkä muutoin haluttaisiin
toimia. Näin ollen tämä kysymys ei ole
kovinkaan yksinkertainen eikä siihen voi suoraan vastata,
niin että asia on loppujen lopuksi vain puhtaalla pöydällä eduskunnan
käsissä.
Toinen asia on tämä Euroopan unionin jäsenyys,
pitääkö merkitä Suomen perustuslakiin, että olemme
Euroopan unionin jäsen. Ruotsi on kai liittänyt
tämän lisäksi myös YK:n jäsenyyden,
ja oliko Euroopan neuvoston jäsenyyden. Ne ovat varmaan
erilaisia toimijoita tietysti, mutta tämä vahva
Euroopan unionin jäsenyyshakuinen perustuslaki, joka lähtee
siitä, että olemme Euroopan unionin jäseniä,
tämäkin kysymys on varmasti syystä asetettu
kyseenalaiseksi. Perustuslaki tietysti mahdollistaa, tämä ehdotus
ja kokonaisuus, sen, että Suomi voi myös erota
yksinkertaisella enemmistöllä Euroopan unionin
jäsenyydestä.
Positiivista tässä ehdotuksessa on tietysti
tämä kansanäänestysosuus, ja
se on hyvä asia. Mutta niin kuin täällä on
aikaisemmin tuotu esiin, siitä ei pidä tehdä sellaista,
joka inflatorisesti kehittyisi kansanäänestykseksi
... (Ed. Manninen: Ei se ole kansanäänestys, vaan
kansalaisaloite!) — anteeksi, kansalaisaloitteeksi — joita
tulisi ja joidenka taustaan tarvitaan kuitenkin ehkä netin kautta
koottava taustanimiluettelo, joka sitten voidaan aina uusia. Kuitenkaan
nämä kansalaisaloitteet — anteeksi kansanäänestyskäsityksestä — kansalaisaloitteet
eivät kuitenkaan etenisi. Eli tämä kansalaisaloite
on hyvä asia, ja se on edistystä tässä perustuslakiehdotuksessa,
mutta nämä kaksi muuta mainitsemaani eivät
sitä ole.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minusta on poliittisesti erittäin
merkittävä asia, että olemme tässä vaiheessa
käsittelemässä tätä perustuslain
uudistusta, ja on kaikki syy uskoa ja luottaa siihen, että seuraavalla
vaalikaudella tämä viedään satamaan.
Tämä on tässä pitkän
linjan uudistamisen kaaressa perusteltu askel, ja eilen jo osoitin
kiitoksen sanat tuonne sosialidemokraattien suuntaan siitä,
että oli tahtotila löytää se
laaja konsensus, joka tämänkaltaisissa asioissa
aina tarvitaan. Se oli paikallaan erityisesti, kun haluttiin ratkoa
näitä mahdollisia ristiriitatilanteita ja niiden
käsittelyä parlamentarismin periaatteiden pohjalta.
Olkoonkin, että sitä menettelyä, joka
tässä nyt syntyi, voi pitää vähän
erityislaatuisena, ja se menettelyhän voisi tulla kyseeseen
vain, jos kyse on sellaisesta Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan
kannalta merkittävästä asiasta, josta
presidentti ja valtioneuvosto ovat vielä käymiensä keskustelujenkin
jälkeen erimielisiä. Tällaisessa tilanteessa
eduskunnan kytkeminen tähän menettelyyn on tietysti
luontevaa ja perusteltua, että tämä mahdollistaa
sitten päätöksenteon tueksi laajapohjaisen
parlamentaarisen keskustelun kansallisesti merkittävästä asiasta.
Haluan alleviivata kuitenkin sitä — että asettuu
oikeaan viitekehykseen tämä osio tässä uudistuksessa — että tämä menettely
täytyy nähdä poikkeuksellisena, ja aina
viimekätisenä erimielisyyksien ratkaisukeinona
ja mahdollisuutena. Pikemminkin näen näin, että pohjimmiltaan
tämä on vahvistamassa yhteistoimintamenettelyä tasavallan
presidentin ja valtioneuvoston välillä, ja niin,
että järjestelyn ensisijainen tarkoitus on ikään
kuin etukäteinen, ristiriitoja ennaltaehkäisevä,
niin että ristiriidat eivät kärjisty
sillä tavalla, että presidentti ja valtioneuvosto
ajautuisivat konfliktitilanteeseen, vaan että he pyrkisivät
jo ennen muodollista päätöksentekotilannetta
sovittelemaan näkemykset yhteen ja näin välttämään avointa
ristiriitatilannetta sitten päätöksentekotilanteessa.
Näin tämä minun mielestäni tulisi
tulkita, ja sen takia tämä vasemmistoliiton tulkinta tästä,
että tämä vähentää presidentin
valtaa, ei minusta ole oikea. Hänelle edelleenkin jää hyvin keskeinen
rooli valtiollisena toimijana monella alalla, ulkopolitiikan alalla,
ja presidentille jää edelleen itsenäistä harkintavaltaa
päättää lain vahvistamisesta,
hänen toimivaltaansa kuuluvista virkanimityksistä ja
tehtävään määräämisistä.
On hyvä, että ed. Korkeaoja puolustusvaliokunnan
puheenjohtajana kävi läpi myös tämän kriisinhallintalain
ja kriisinhallintaoperaatioihin osallistumisen. Tässähän
on vähän nyt samaa analogiaa tästä kolmikannasta
ja yksituumaisuudesta. On hyvin tärkeätä,
että näiden ratkaisujen takana on se kolmen lukon
ratkaisu. On aivan selvää, että eihän
kriisinhallintaoperaatiossakaan valtioneuvosto tule eduskuntaan
hakemaan valtuutusta ja suostumusta jollekin operaatiolle, jos ei
synny valtioneuvostossa presidentin kanssa yksituumaisuutta. Tämä on
selkeä lähtökohta, ja tämä on
toiminut tähän asti erinomaisen hyvin.
Sitten vielä pari sanaa tästä tiedonsaannista, eduskunnan
ulkoasiainvaliokunnan roolista. Ulkoasiainvaliokuntahan kuuli omassa
lausunnossaan perustuslakivaliokunnalle tässä asiantuntijoita,
ja me totesimme siinä, että tällä hetkellä yhteistyö valtioneuvoston
ja tasavallan presidentin välillä toimii ulko-
ja turvallisuuspoliittisissa kysymyksissä hyvin. Eli siinä ei
ole mitään rakenteellista, lähtökohtaista
ongelmaa.
On aivan selvää, että valiokunta
päätyi omassa kannanotossaan siihen, että on
tärkeää, että presidentin ja
valtioneuvoston yhteiskokousten valmistelua voidaan edelleen — nimenomaan tässä TP-Utva-rakenteessa
— kehittää,
parantaa, ja sen kautta vahvistaa valtioneuvoston etukäteiskoordinaatiota
ja vahvistaa tätä ulkoasiainministeriön
ja valtioneuvoston kanslian valmistelukoneiston kautta. Tämäkin
lähtee siitä ajattelutavasta, että tämä yhteistoimintamenettely
tämän uudistuksen myötä ikään
kuin vahvistuu, ja silloin tällaisia valmisteluvalmiuksia
varmasti jatkossa tarvitaan entistä enemmän.
Tähän sitten liittyy se tiedonsaantikysymys, joka
on ulkoasiainvaliokunnan kannalta tietysti tuore asia, kun tänä aamuna
siitä tasavallan presidentin kanssa keskustelimme. Eduskunnan roolihan
mahdollisena ristiriidan ratkaisijana tietysti edellyttää laaja-alaista
tiedottamista, myöskin etukäteistä sellaista,
ja valiokunta katsookin saadun selvityksen ja myös omien
kokemustensa perusteella, että vain ministerin harkinnassa
ja varassa oleva suullinen tiedottaminen ei ole aina riittävä menettely
eduskunnalle tiedottamisessa.
Nyt jos tasavallan presidentti käy keskusteluja ulkovaltojen
edustajien kanssa ilman ulkoministerin läsnäoloa,
tällöinhän kysymys on ennen muuta siitä,
millä tavalla tämä ulkoasiainvaliokunta
saa tietoa näistä keskusteluista. Silloin me korostamme
tätä yhteistoimintamenettelyn välttämättömyyttä ja
sitä, että luodaan painetta hallituksen suuntaan,
että tämän rakenteen sisällä tiedonsaantimenettelyä kehitetään.
Ulkoministeri ensi sijassa tietysti on velvollinen tästä raportoimaan
ulkoasiainvaliokunnalle.
Huomionarvoinen toki on myös se näkökohta,
josta tänään valiokunnan edustajilla
oli mahdollisuus puhua myöskin presidentin kanssa, että ulkoasiainvaliokunta
voi tarvittaessa pyytää myös presidentin
kansliasta asiantuntijan kuultavaksi valiokuntaan. Tämähän
ei ole tietenkään perustuslaissa oleva asia, vaan
tämä on enemmänkin perustuslaillista
järjestelmää ja sitä rakennetta
tukeva vapaaehtoinen menettelytapa, mutta toisi totta kai sitten
lisäarvoa tähän vuoropuheluun, joka on
välttämätöntä.
Puhemies! Lyhyesti vielä totean tästä maininnasta,
jonka perusteella käy nyt hyvin selväksi, että pääministeri
edustaa nyt Suomea Eurooppa-neuvostossa eli huippukokouksessa, ja
muissa korkean tason EU-kokouksissa Suomea voi edustaa myöskin
presidentti, jos valtioneuvosto niin erikseen poikkeuksellisesti
päättää. Minusta tämä nyt
vaan selkiinnyttää liian kauan jatkunutta niin
sanottua lautaskeskustelua. Eikä se nyt ollut Suomelle
niin kauhean kunniaksikaan, ja kaikki se kokemus, jonka nyt olemme
jo tästä järjestelystä saaneet,
osoittaa kiistatta sen, että tämä maininta
perustuslakiin on välttämätön
ja oikea. Eurooppa-politiikan pitää olla selkeästi
pääministerivetoista politiikkaa.
Puhemies! Vähän erikoistahan on tietysti tämä perustuslaillisten
operointi tällä kysymyksellä, tuleeko
perustuslakiin mainita sitten Suomen EU-jäsenyys. Tämähän
tulee tavallaan Lissabonin sopimuksesta, jossa tunnustetaan ensimmäistä kertaa
yksiselitteisesti jäsenvaltion mahdollisuus myöskin
erota unionista, ja siksi EU:sta eroaminen ei tietenkään
ole perustuslaillinen ongelma. Kyse on todellakin ihan muusta. Silloin pitää arvioida
kaikkia niitä muita taloudellisia, poliittisia seuraamuksia,
joita tästä erosta mahdollisesti Suomelle sitten
aiheutuisi.
Eli miksi vastustaa sitä, että vallitseva
tilanne ilmenee jo nyt perustuslaista? Perustuslaissa on jo kahdeksas
luku, jossa säädetään EU-politiikan menettelytavoista,
ja sen takia on aivan selvä asia, kuten valiokunta toteaa,
ettei perustuslakiin otettava maininta tästä jäsenyydestä vaikuta mahdollisuuteen
erota unionista eikä mahdollisen eroamisen yhteydessä noudatettaviin
menettelyihin. Kirjauksen jälkeenkin Suomi voi erota unionin
jäsenyydestä eduskunnan yksinkertaisella enemmistöllä.
Puhemies! Sitten lopuksi vielä pari sanaa tästä kansalaisaloitteesta,
joka toki on mielenkiintoinen, ja totta kai on kiintoisaa nähdä,
synnyttääkö tämä kansalaisaloitteita,
ja jos synnyttää, minkälaisia. Sen takia
on hyvin tärkeää nähdä, että tämä on
enemmänkin tämmöistä edustuksellista
parlamentaarista järjestelmää täydentävä, sitä tukeva
järjestelmä. Lainsäädäntötyönhän täytyy
jatkossakin tietysti perustua hallituksen esityksiin ja täällä tehtäviin
kansanedustajan lakialoitteisiin. Kansalaisaloite voi tuoda näiden rinnalle
sitten jollain tavalla tämmöisen kansalaisyhteiskunnan
aktiivisuuteen nojaavan tavan saada sitten lainsäädäntöasia
vireille eduskunnassa. Ja hyvä on, jos se toimii myös
tällaisena kanavana kansalaiskeskustelujen virittämiseksi ja
nostaa sitten uudenlaisia poliittisia kysymyksiä poliittisen
keskustelun kohteeksi. Voihan se olla, että kun puhumme
poliittisesta vieraantumisesta, äänestysaktiivisuuden
alentumisesta, että tällä voi olla merkitystä myös
sen nostamiselle.
Puhemies! Tämän ympärillä käyty
keskustelu täällä eilen ja tänään
on ollut merkille pantavan asiallista ja myöskin maltillista
niin kuin perustuslain uudistamisen osalta kuuluu ollakin.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Komissaari Olli Rehnkin oli tehnyt
havainnon, että uudenkin perustuslain myötä tasavallan presidentti
säilyttää merkittävän
asemansa niin ulkopolitiikassa kuin arvojohtajana. Tuo havainto
on varmasti aivan oikea.
Perustuslain uudistus on johdonmukainen ja jatkaa itse asiassa
sillä linjalla, mitä nykyinen voimassa oleva perustuslaki
ja sen valmistelutyö katsoivat, että jossakin
vaiheessa myös tasavallan presidentin ja pääministerin
asema tulee selkiyttää. Nykyisessä perustuslaissahan
on mainittu useita kertoja myös Euroopan unioni ja siihen liittyvät
tehtävät, ja tässä suhteessa
on selkeää, että kun Euroopan unionin
asiat kytkeytyvät voimakkaasti myös Suomen sisäpolitiikkaan,
valtioneuvosto ja pääministeri Eurooppa-neuvostossa on
selkeästi se, joka määrittelee Suomen
politiikan ja kannan.
Tässä tietysti on myös taustalla
se, että ministerit ovat virkatoimistaan vastuunalaisia
eduskunnalle ja valtioneuvoston tulee nauttia eduskunnan luottamusta,
eikä toisinpäin, niin kuin täällä eräässä puheenvuorossa
on todettu. Se on sitten eduskunnan heikkoutta, jos eduskunnan tulee
nauttia valtioneuvoston luottamusta. Tokkopa sitä millään
perustuslailla pystyttäisiin säätämään,
jos eduskunta oman valtansa antaa pois käsistään.
Joka tapauksessa on myös tärkeää,
että Suomen edustus on tiedossa. Kahden lautasen ongelmat
ovat olleet asioita, joista on paljon keskusteltu. Varmaankaan itse
tuo päivällis- tai illallistilanne ei ole se oleellisin
kysymys, mutta ei voi olla monta, jotka johtavat valtakunnan ja
valtion politiikkaa. Täytyy tietää oikeasti,
kenenkä vastuulla nuo asiat ovat. Tässä suhteessa
tuo perustuslakivaliokunnan työskentely on ollut ihan hyvä ja
vienyt asiaa eteenpäin.
Siinä tilanteessa, jos puhutaan tasavallan presidentin
roolista ja asemasta suhteessa valtioneuvostoon ja haetaan kantaa,
on paikallaan juuri tuon selonteon pohjalta, että eduskunta
asian ratkaisee. Tämä korostaa myös eduskunnan
asemaa viime kädessä valtion päätöksentekijänä ja
lainsäätäjänä.
On syytä muistaa, kun on todettu, että tasavallan
presidenttikin valitaan suoralla vaalilla, että niin valitaan
eduskuntakin. Mutta jos eduskunnan asemaa ja näiden valtioelinten
keskinäistä järjestystä pohditaan,
niin kyllä eduskunta, riippumatta keitä kulloinkin
eduskunnassa on kansanedustajina, on ehdottomasti se ykkönen.
Tältä pohjalta myös lainsäädännön
tulee lähteä, ja perustuslaki nyt sitten tässä uudessa
muodossaan tuon aseman tulee selkeästi osoittamaan ja tunnustamaan.
Eli parlamentaarinen vastuu korostuu ja samalla myös toimii
kansanvallan toteuttajana. Se on varmasti paikallaan ja on johdonmukaista
kehitystä kokonaisuudessaan.
Arvoisa puhemies! Siitä, tuleeko sitten Euroopan unionin
jäsenyyden olla perustuslaissa mainintana, valiokunnan
puheenjohtaja Sasikin totesi omassa esittelypuheenvuorossaan, että tämä oli
pohdittavana ja arvioitavana, miten tulee olla. EU:hunhan viitataan
useassa pykälässä. Siinä mielessä on
ymmärrettävää, että tuo
jäsenyyskysymys myös todetaan. Jos se siinä ei
olisi, niin se ei varmaankaan muuttaisi tätä perustuslakia
mihinkään suuntaan, koska joka tapauksessa Lissabonin
sopimuksen mukaan Euroopan unionista eroaminenkin on mahdollista.
Onko se sitten järkevää ja olisiko se
järkevää, on tietysti toinen kysymys.
Mutta tältäkin osin on varmaan paikallaan, että tuo
EU-jäsenyyden mainitseminen on myös kirjattu perustuslakiin,
varsinkin kun asiaan viitataan useassa kohtaa.
Arvoisa puhemies! Millaisilla kansalaisaloitteilla eduskunta
lähtee toimimaan? Itseäni on häirinnyt
monta kertaa se, että eduskuntakin toimii vähän
kuin seminaariluokka, että käymme monenmoisia
keskusteluja, jotka ovat kansakunnan kannalta varmaankin hyviä,
mutta on ehkä syytä korostaa sitä, että eduskunnan
tehtävä on toimia lainsäädäntöelimenä.
Tämän tehtävä on toimia budjettivaltaa
käyttävänä ja sitä kautta olla
valtakunnan päätöksenteossa ykkönen.
Kuinka paljon sitten lähdemme käsittelemään — eduskunta
käsittelee aina erityyppisiä aloitteita — se
voi tarjota nykykielellä sanottuna mielenkiintoisen haasteen.
Nimimäärähän on hyvin helposti
saatavissa kasaan, kun näin halutaan tehdä, ei
siinä varmaan ongelmaa tule. Mutta väheksymättä millään
lailla kansanvaltaa ja kansalaisten aloiteoikeuksia, haluan kyllä korostaa
sitä, että edustajat ovat nimenomaan sitä varten,
että me toimimme tulkkeina. Me tuomme niin sanotulta kentältä terveiset
ja me teemme niitä kirjallisia kysymyksiä tai
suullisia kysymyksiä tai teemme lakialoitteita ja vaikutamme
hallituksen toimintaan jne. Tässä mielessä kyllä,
kun avaamme näitä uusia aloitteita ja uusia ideoita,
on mielenkiintoista nähdä, mihin ne sitten johtavat.
Venäjän järjestelmässä aikoinaan,
vanhassa kulttuurijärjestelmässä, oli
niin sanotusti pöydällepano. Tämän
päivän kielenkäytössäkin
tarkoitetaan pitkää laatikkoa, eli asiat laitetaan
pitkään laatikkoon, kun meillä ne pannaan
pöydälle. Pitkä laatikko tulee siitä,
että tsaarivallan aikaan Kremlin muurilta roikkui köysi,
jonka päässä oli laatikko, ja kansalaiset
saivat laittaa sinne aloitteita. Mistä se nimi pitkä laatikko
tuli? Siitä, että ei niitä aloitteita
koskaan käsitelty eikä toimeenpantu millään
lailla.
Toivon ainakin, että jos herätämme
kansalaisten piirissä sellaisia ajatuksia, että nyt
päästään suoraan vaikuttamaan
jopa eduskunnan työskentelyyn ja eduskunnan tekemisiin,
niin silloin ei herätetä vääriä toiveita.
Tässä suhteessa kyllä itse suhtaudun
tähän hyvin kysyvästi, ja mielenkiinnolla
tulen tätä myös tulevaisuudessa seuraamaan.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Minä haluan esittää muutaman
kommentin eilen ja tänään käytyyn
keskusteluun tästä perustuslain muutoksesta.
Ensinnäkin olen erittäin tyytyväinen
siitä, että tällä hallituksen
esityksellä ja valiokunnan mietinnöllä on
laaja tuki tässä salissa takanaan: kaikki kolme
suurta puoluetta. Oikea vastustus tulee lähinnä vain
vasemmistoliitosta ja perussuomalaisilta, ja sanoisin perussuomalaisiltakin
perusteilla, joita on aika vaikea ymmärtää.
Kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, että lopputulos tästä kaikesta
on se, että se parlamentaarinen kehitys, jota tässä on
20 vuotta edetty, tietyllä tavalla saa päätepisteensä ja
Suomi päätyy normaaliparlamentarismiin, jossa
valtioelinten tasapainosuhteet ovat mielestäni kohdallaan.
Kuten täällä ed. Laukkanen totesi
tänään, ja miksei myöskin eilen
on keskusteltu suhteellisen laajasti ulkoasiainvaliokunnan tiedonsaantioikeudesta,
ja tästä asiasta myöskin ulkoasiainvaliokunta
keskusteli tänään tasavallan presidentin kanssa.
Lähtökohtahan on selvä: ulkoasiainvaliokunnalla
on oikeus saada kaikki tiedot hallitukselta, jotta se voi suorittaa
oman tehtävänsä. Mutta siihen tietysti
liittyy myöskin se, että hallituksen ja oikeastaan — ehkä tätä on
nyt syytä laajentaa myöskin presidenttiin — kummankin orgaanin
pitäisi antaa automaattisesti tietoja ulkoasiainvaliokunnalle,
koska on täysin selvää, että ulkoasiainvaliokunta
ei voi harjoittaa tutkivaa journalismia ja kysellä kaikkea
mahdollista saadakseen tiedot, vaan on selvää,
että jos on olennaisia tietoja valiokunnan toiminnan kannalta,
niin hallinnon täytyy toimia sillä tavalla, että valiokunta
saa nuo tiedot.
Tässä suhteessa pitää muistaa
se, että silloin, kun käsitellään
unionin yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa, ulkoasiainvaliokunta
toimii täsmälleen samalla tavalla kuin suuri valiokunta.
Eli ulkoasiainvaliokunta hyväksyy hallituksen kannat ennen
Eurooppa-neuvoston tai ulkoasiainministereitten kokousta ja myöskin
kokouksen jälkeen ulkoasiainministeri tulee selvittämään
EU-kokouksen tuloksia ja ulkoasiainvaliokunta niitä omalta
osaltaan arvioi.
Tietysti tasavallan presidentti ei toimi Euroopan unionin yhteisessä ulko-
ja turvallisuuspolitiikassa vaan Suomen ulkopolitiikassa, Suomen kahdenkeskisissä
suhteissa.
Mutta täytyy sanoa, että mielestäni on
aika luonnollista, että kun me katsomme, millä tavalla
suuri valiokunta toimii ylipäätänsä ja
mitkä tiedot se saa, millä tavalla ulkoasiainvaliokunta
toimii ja mikä oikeus sillä on saada tietoja unionin
yhteisestä ulko- ja turvallisuuspolitiikasta sekä myöskin
kahdenvälisistä suhteista, niin ulkoasiainvaliokunnan
tiedonsaantia on tämä huomioon ottaen mielestäni laajennettava.
Mielestäni on tärkeätä se, että silloin,
kun tasavallan presidentti havaitsee, että jotakin merkittävää tapahtuu
hänen käymissään keskusteluissa,
informaatiota tältä osin saadaan. Varmasti saattaa
olla hyödyllistä myöskin, että jos
on tulossa tärkeitä kansallisia neuvotteluja, joihinka
presidentti osallistuu, myöskin ennakkoinformaatiota tältä osin
ulkoasiainvaliokunta voisi saada.
Arvoisa puhemies! Täällä käytiin
eilen jossain määrin erikoinen keskustelu Suomen
jäsenyydestä Euroopan unionissa ja sen mainitsemisesta
perustuslaissa. Kun kansainvälinen oikeus tältä osin
on täysin selvä, kun perustuslakivaliokunta mietinnössään
vielä vahvistaa menettelytavat, eli unionista voidaan erota
yksinkertaisella enemmistöllä, niin asian pitäisi
olla täysin selvä, että sillä,
että jäsenyys on kirjattu perustuslakiin, ei tämän
asian kannalta ole merkitystä. Ja kun asia on neljässä muussa
kohdassa myöskin mainittu perustuslaissa, niin täytyy
sanoa, että jos sitten vastustetaan yhden kohdan lisäämistä,
niin silloin kai pitäisi myöskin vaatia näitten
neljän muun kohdan poistamista, mikä taas johtaisi mahdottomaan
tilanteeseen Suomen jäsenyydelle Euroopan unionissa.
Toivon, että perussuomalaiset analysoisivat omassa
keskuudessaan tämän asian huolellisesti ja miettisivät,
onko todellakin syytä vastustaa. Tietysti ymmärrän,
että saattaa olla retorista tarvetta käydä tällaista
keskustelua ja antaa jopa väärä kuva
siitä, mitä eduskunnassa ollaan tekemässä,
mutta toivon, että tiedotusvälineet ja me kaikki
muut yhdessä pidämme huolta siitä, että kansalle
syntyy tästä asiasta oikea käsitys ja
että näillä virheellisillä käsityksillä,
jos niitä halutaan levittää, ei olisi
kantavuutta.
Arvoisa puhemies! Mitä sitten tulee määrämuotoiseen
päätöksentekoon, jo presidentti Kekkonen
aikoinaan sanoi, että jos presidentin ja eduskunnan kannat
ovat ristiriidassa, niin eduskunta aina voittaa. Oikeastaan tässähän
nyt omaksutaan juuri tällainen Kekkosen ilmoittama pääsääntö.
Sen jälkeen, jos valtioneuvosto ja presidentti eivät
ole yhtä mieltä, asia siirtyy eduskunnan ratkaistavaksi
tosiasiassa. Mielestäni se korottaa eduskunnan asemaa ja
on erittäin tärkeätä parlamentarismin
kannalta. Mielestäni näin kaikissa tilanteissa
pitää olla, että jos yhteiskunnassa on
ristiriitoja, eduskunta on se paikka, jossa kaikki puolueet ovat
edustettuina ja joka viime kädessä sitten muodostaa
Suomen kannan.
Arvoisa puhemies! Mitä tulee sitten presidentin osallistumiseen
Eurooppa-neuvoston kokouksiin, täytyy todeta se — kun
vasemmistoliiton vastalauseessa puhutaan siitä, että ulko-
ja turvallisuuspoliittiseen kokoukseen presidentin pitäisi osallistua — että pitää
muistaa,
että Eurooppa-neuvoston kokouksessa käsitellään
Euroopan unionin yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa, jonka
jo vuodesta 1994 alkaen on tulkittu kuuluvan hallituksen toimialaan.
Tosiasia on se, että Eurooppa-neuvoston kokouksissa ei
ole presidentin toimialaan kuuluvia kysymyksiä lainkaan.
Siitä syystä on täysin luonnollista,
että presidentti ei osallistu niihin. Sen jälkeen
kun puhutaan kolmas maa -kokouksista, voidaan ajatella, että siellä on
tietysti erityisesti EU:n yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa,
mutta siellä voidaan ehkä joissakin tilanteissa
hoitaa myöskin kahdenvälisiä suhteita.
Silloin on tarkoituksenmukaista, että hallitus tietyissä tilanteissa
arvioi, kuka on kaikkein paras menemään, mikäli
pääministeri näihin kokouksiin ei pääse
eikä halua osallistua.
Arvoisa puhemies! Myöskin on esitetty vasemmistoliiton
vastalauseessa lausumaa, että eduskunnan pitäisi
todeta, että tasavallan presidentillä on oikeus
kutsua tasavallan presidentin ja hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisen
valiokunnan yhteiskokous koolle. Mielestäni asia on täysin
selvä. Jos Suomen tasavallan presidentti ilmoittaa, että hän
haluaa, että järjestetään yhteiskokous
hänen ja hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisen valiokunnan
välillä, olisi täysin mahdotonta kuvitella,
että pääministeri sanoisi, että sellaista
kokousta ei järjestetä. Mielestäni on täysin
selvää ilman minkäänlaisia lausumia,
ilman minkäänlaisia toteamuksia, että tällainen kokous
pitää järjestää, jos
jompikumpi osapuoli sellaista tahtoo. Jos pääministeri
haluaa järjestää yhteiskokouksen, mielestäni
niissäkin tilanteissa presidentillä on velvollisuus
osallistua tällaiseen yhteiskokoukseen. Se on sitä yhteistoimintaa, jota
tässä uudistuksessa nimenomaan halutaan.
Lopuksi, arvoisa puhemies, haluan todeta sen, että Venetsian
komissio, jossa ovat kaikki parhaat eurooppalaiset valtiosääntöasiantuntijat,
on arvioinut tämän uudistusesityksen siinä vaiheessa,
kun se oli valmisteilla. Venetsian komissio pitää näitä periaatteita,
joilla meillä nyt perustuslakiamme uudistetaan, aivan oikean
suuntaisina ja oikeina. Venetsian komissio kiinnitti myöskin huomiota
siihen, että kun presidentin asema heikkenee, pitäisikö todellakin
luopua suorasta kansanvaalista. Kuitenkin Venetsian komissio lausunnossaan
toteaa, että kun kansalaisille on annettu mahdollisuus
suoraan kansanvaaliin lailla, niin sitä ei missään
demokraattisessa järjestelmässä pitäisi
poistaa, vaikka presidentin valtaoikeuksia sitten heikennetäänkin.
Mielestäni tämä on luonnollinen, ehkä enemmän
poliittinen arvio kuin valtiosääntöarvio,
mutta mielestäni lopputuloksen kannalta erittäin
hyvä arvio.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä olevaan
asiaan on yksi lähtökohta myös Montesquieun
vallanjako-oppi lainsäädäntö-,
toimeenpano- ja tuomiovallasta. On ilman muuta selvää,
että eduskunta käyttää ylintä päätösvaltaa,
lainsäädäntövaltaa, ja tämä on
kansan antama valtakirja, ja näin tulee ehdottomasti olla,
kuten nyt on ratkaisuissa edetty.
Samoin se, että jo aiemmin on tehty ratkaisu, että presidentti
ei voi enää hajottaa eduskuntaa sillä tavalla
kuin on ollut aikaisemmin, vaan eduskunnan hajottamismenettely on
nyt muunlainen, nimenomaan vahvistaa kansan valitseman parlamentin
asemaa.
Ed. Markku Rossi toi mielestäni erinomaisen hyvin esille
tätä parlamentin ja kansanedustajien asemaa kansalaisaloitteisiin
verraten, mitä nyt EU:n osaltakin käsitellään,
että Suomessa kansanedustajat aloitteitten, kirjallisten
kysymysten kautta ovat kansan ääni valtiovallan
päätöksentekoon, asioitten valmisteluun
ja toimeenpanoonkin, ja sen takia haluan alleviivata tässä yhteydessä juuri
edustajien aloitteitten ja kirjallisten kysymysten merkitystä.
Niillä on juuri tämä kansan äänen
merkitys, ja pidän sitä hyvin tärkeänä myöskin
jatkossa ja toivon, että nämä aloitteet saisivat
sen painoarvon, mitä edustajat niillä haluavat
viestittää.
Mitä EU:hun tulee, niin meidän aina EU-kysymyksiä käsiteltäessä täytyy
muistaa, että me olemme selkeä nettomaksaja. Maksuosuutemme on
voimakkaasti kasvanut, toissa vuodelta 544 miljoonaa euroa, joten
aina kun EU:n suuntaan puhumme, saamme puhua kirkkaasti vahvan nettomaksajan
voimakkaalla äänellä.
Mauri Salo /kesk:
Herra puhemies! Tämä perustuslakiuudistus
on hyvin tasapainoinen. Tämä myöskin
mahdollistaa edelleen tasavallan presidentin aktiivisen toimimisen
kahdenvälisessä ulkopolitiikassa.
Euroopan unioni harjoittaa omaa politiikkaansa. Pääministeri
on sidoksissa hyvin pitkälti unionipolitiikkaan, ja näin
ollen esimerkiksi ei unioniin kuuluvien naapureiden kanssa on jonkun
hyvä käydä aktiivista vuorovaikutusta
ja tasavallan presidentti on tässä kohdin erittäin
perusteltu yhteistyökumppani. Tämä ei
välttämättä kaikilta osin tyydytä ikäihmisten
tuntoja presidentin valtaoikeuksien karsimisen osalta, mutta toivotaan,
että myöskin hyvällä tiedottamisella tästäkin
asiasta saadaan yleinen hyväksyntä.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun nykyinen perustuslaki astui voimaan maaliskuussa
2000, kun tasavallan presidentti Tarja Halonen otti vastaan tasavallan
presidentin tehtävät, niin siinä yhteydessä tämä laki
todella tuli voimaan ja sen toimivuutta alettiin seurata. Perustuslakivaliokunta
teki omalta osaltaan huomioita koko tämän perustuslain
toimivuudesta, ja sitten 2008 oikeusministeriön asettama
työryhmä kartoitti näitä vaikeimpia
ongelmakohtia. Mitään suuria vaikeuksia ei tietenkään
ole ollut, mutta kuitenkin ne kriittiset kohdat kaivettiin esille,
ja sitten tämä Taxellin komitea, jonka valtioneuvosto
asetti vuonna 2008 lokakuussa, teki tässä perusteellisempaa
työtä parlamentaariselta pohjalta tehden sitten
esityksensä, joka sitten pienten muutosten jälkeen
muuttui täksi esitykseksi, jota hallituksen esityksenä nyt
käsitellään.
Tämän keskustelun aikana minua on hieman häirinnyt
joidenkin, varsinkin vasemmistoliiton edustajien puheenvuorot, joissa
on annettu ymmärtää, että tässä pääministeristä oltaisiin
tekemässä jonkun asteista uutta Kekkosta valtavilla valtaoikeuksilla,
jotka ovat niin kuin aivan ylitsevuotavia valtavia oikeuksia.
Mielestäni ed. Hannes Manninen eilispäivänä käydyssä tämän
saman keskustelun puheenvuorossa hyvin kartoitti sitä.
Eihän kysymyksessä ole tietenkään
pääministeri henkilönä. Hän
on pääministeri, valtioneuvoston työskentelyä johtava
henkilö, joka ei ole yksityishenkilö tietenkään,
vaan hänellä on se parlamentaarinen kate takanaan.
Hän johtaa noin 20 hengen hallitusta, joka nauttii koko
eduskunnan tai suurimman osan edustajien luottamusta. Elikkä siinä toimii tämä parlamentaarinen
kate erittäin vahvasti, että ei kysymyksessä ...
Minusta on aivan harhaanjohtavaa, että tässä ensimmäisessä käsittelyssä on
tuotu esille puheenvuoroja, että pääministeristä olisi
tullut joku valtava vallankäyttäjä. Hän toimii
erittäin rankan parlamentaarisen valvonnan alla, ja hallituksen
sisällä tietenkin kollegaministerit pitävät
huolen siitä, että noudatetaan hallitusohjelmaa,
jonka eduskunta on hyväksynyt. Sitten jos eduskunta sattuisi
tympääntymään hallituksen toimintaan,
niin se tietenkin välikysymysäänestyksessä antaa
hallitukselle potkut ja siinä sitten pääministerikin
menee sen siliän tien. Siinähän se parlamentarismi
toimii, eikä olla luomassa tämänkään
perustuslain myötä mitään uutta
villiä tilannetta, jossa pääministeri
asettuisi jonkun asteiseen Kekkosen asemaan.
Elikkä tämä uudistus, mikä tässä nyt
tehdään, pohjautuu erittäin vahvasti
olemassa olevaan perustuslakiin. Sieltä korjataan vain
tämä Euroopan unionin kokouksissa, Eurooppa-neuvostossa
tähän asti ollut lievä ristiriita siitä,
kuka siellä Suomea edustaa. Nyt se kirjataan perustuslakiin selvänä pykälänä,
että se on pääministeri. On syytä muistaa
myös sekin, että tällä pykälällä muuten
ei tulevaa tasavallan presidenttiäkään
sitten, kun 2012 hän maaliskuussa astuu virkaansa, heitetä Euroopan
johtajien joukosta ulos. Tasavallan presidentti senkin jälkeen
voi aivan hyvin toimia vahvasti Euroopan johtajien kanssa yhteistyössä.
Hän voi tehdä valtiovierailuja ja luoda suhteita
omalla arvovallallaan ja käyttää tietenkin
hyväkseen tasavallan presidentin asemaa ulkopoliittisena
johtajana Suomen hyväksi. Tässä asiassa
mielestäni on syytä pitää nämä isot
asiat mielessä, ettei hairahduta siihen, että lähdetään
henkilöimään pääministerin
tehtävää esimerkiksi tällä hetkellä ansiokkaasti
sitä hoitaneeseen Mari Kiviniemen henkilöön.
Hän on pääministeri, joka nauttii parlamentaarista
luottamusta. Hänen parlamentaarinen luottamuksensa mitataan
tässä salissa luottamuslauseäänestyksessä tarvittaessa,
ja hänellä on hallitus takana ja eduskunnan tuki.
Ellei sitä tukea ole, niin silloin ei ole pääministeri,
silloin pääministeri vaihtuu. Tässä keskustelussa
mielestäni tältä osin on menty harhaan.
Mutta ed. Hannes Manninen käytti eilen siitä niin
hyvän puheenvuoron, että viittaan siihen puheenvuoroon
vain. Siinä ed. Hannes Manninen analysoi tämän
asian mielestäni parhaiten, ja se on syytä pitää mielessä,
kun tätä perustuslakiesitystä nyt käsitellään.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Palaan vielä tähän
kysymykseen eduskunnan tiedonsaannista. Meillähän
on, rohkenen sanoa, yksi Euroopan unionin jäsenmaiden parhaita
järjestelyjä suuren valiokunnan muodossa, kun
käsitellään Eurooppa-poliittisia kysymyksiä.
On luotu järjestelmä, jossa jokainen ministeri
vuorollaan ennen ministerineuvoston kokouksia käy kertomassa
tulevan ministerineuvoston asialistan, suuri valiokunta ottaa siihen
kantaa keskustelun perusteella, muodostaa siitä eduskunnan
kannan tarvittaessa. Jos tilanne on niin kuin tämä Euroopan
talouskriisi on nyt ollut, niin suuri valiokunta on myöskin
ikään kuin varuillaan, päivystysvalmiudessa
ottamaan myöskin kantaa ja muuttamaan sitten ministerin valtuuksia
itse ministerineuvoston kokouksessa. Ja sitten on saatu aina jälkikäteen
ne raportoinnit. Tämä on toiminut erinomaisella
tavalla ja myöskin sitten sitonut eduskunnan päätöksentekoon
tiedonsaannillisesti hyvällä tavalla.
Arvoisa puhemies! Ihan samaa metodia olemme tällä kaudella
tuoneet sitten myöskin ulko- ja turvallisuuspoliittiselle
puolelle sillä tavoin, että silloin, kun Eurooppa-neuvostossa
on ulkosuhdekysymyksiä tai kyse on ulkoministereiden ministerineuvoston
kokouksesta, tietysti ulkoministeri mutta myöskin pääministeri
näissä ulkosuhdekysymyksissä käy
etukäteen ulkoasiainvaliokunnassa ja käy jälkikäteen
siellä. Ero suureen valiokuntaan on tietysti siinä,
että ulkoasianvaliokuntahan merkitsee asian tiedoksi eikä sillä ole
mandaattia muodostaa sitten eduskunnan kantaa samalla tavoin kuin
suurella valiokunnalla Eurooppa-kysymyksissä. Mutta tiedonsaanti on
tällä tavalla parhaiten turvattu, ja myöskin tämä vahvistaa
sitä selkiinnyttävää kirjausta, mikä liittyy
nyt sitten pääministerin rooliin Eurooppa-politiikan
kiistattomana johtajana ja henkilönä, joka osallistuu
aina Eurooppa-neuvoston kokouksiin, myöskin silloin, kun
niissä käsitellään yhteisen
ulko- ja turvallisuuspolitiikan alaan kuuluvia asioita. Ja presidentillä voi
ilman muuta olla roolia sitten näissä kolmas maa -kokouksissa.
Puhemies! Ihan lopuksi totean vaan, että minä toivon,
että hyvä edustajakollegani Lauri Oinonen ei kaipaa
niitä vanhoja aikoja, jolloin eduskunnan hajottamista käytettiin
ikään kuin poliittisena välikappaleena
ja joskus päivänpolitiikkaan liittyvänä välikappaleena
(Puhemies: 2 minuuttia!) perustuslain tulkinnan kannalta joskus liian
heppoisinkin keinoin. Paluuta sellaiseen aikaan ei varmasti enää ole.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Minäkin kiinnitän huomiota
tähän eduskunnan tiedonsaantioikeuteen. Tässäkin
johtavana periaatteena, kun ajatellaan tätä juridista
puolta, muodollista puolta, on se, että yhteistoimintamenettely
tarkoittaa sitä, että ulkoministerin ja valtioneuvoston
tulee olla tietoisia siitä, minkälaisia keskusteluja
presidentti käy ulkovaltojen edustajien kanssa. Kun tällä tavalla
tämä yhteistoimintamenettely turvaa ja velvoittaa
sen, että ulkoministeri tai pääministeri
on tietoinen presidentin käymistä keskusteluista,
niin tiedonsaanti tapahtuu sitten muodollisesti näiden
ministerien toimesta eduskunnalle.
Mutta vaikka presidentti ei tietenkään ole
parlamentaarisessa vastuusuhteessa eduskunnalle, niin voidaan luoda — ja
suomalaiseen käytäntöön sopii
hyvin — menettelytapa, että eduskunta, ulkoasiainvaliokunta,
voi kuulla myöskin suoraan presidentin matkojen jälkeen
tai jopa niiden edelläkin presidentin kanslian edustajia
ja saada tällä tavalla epävirallisen
käytännön mukaisesti tietoa presidentin
toimista. Tämä on varmasti se alue, jossa on kehittämisen
tarvetta ja mahdollisuuksia siihen nähden, mikä tilanne
on nykyisin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustajakollega Markku Laukkaselle haluan
heti sanoa selvästi, että missään
tapauksessa en halua sitä, että presidentti voisi
hajottaa eduskunnan, en taatusti näin, vaan nykyinen käytäntö on
tässä ihan hyvä. Ne olivat menneinä aikoina
aika ongelmallisia tilanteita, kun presidentti hajotti eduskunnan.
Eduskunnan arvovalta ja myöskin vaikutusvalta on kyllä niissä aika
tavalla minun mielestäni murentunut. Sen takia, kun eduskunta saa
kansalta valtakirjan, sen pitää voida toimia sen
kansan antaman valtakirjan mukaisesti.
Mutta toisaalta myös tasavallan presidentillä tulee
olla meillä vaikutusvaltaa, koska presidentti on kansan
valitsema — tämä on varsin vahva tekijä — ja
presidentillä on nykyisen perustuslain mukaisesti ja käsiteltävänä olevan
esityksen mukaan varsin paljon vaikutusvaltaa. Tässä suhteessa
Suomen presidentti eroaa muitten maitten vastaavista instituutioista,
ja tämä on hyvä. Presidentti on myös
Puolustusvoimien ylipäällikkö, ja näen,
että nykyinen käytäntö on hyvin
toimiva. Mutta vielä kerran: eduskunta on saanut kansalta
valtakirjan, ja sitä oikeutta ei ole kenelläkään
oikeus ottaa pois.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinonen on siinä aivan
oikeassa, että kansalaisten aktiivinen osallistuminen presidentinvaaleihin — erittäin
aktiivinen osallistuminen verrattuna eduskuntavaaleihin — puhuu
sen puolesta, että he haluavat tukea tätä instituutiota.
Se on selvä asia.
Toinen kysymys, mikä on mielestäni aika vakava,
kun täällä nyt haetaan eduskuntaa tähän niin
sanotuksi tilanteen ratkaisijaksi, jos valtioneuvosto ja presidentti
ovat ulkopolitiikassa eri mieltä, ovat nämä niin
sanotut löyhät puheet eduskunnassa, että me
kuulimme täällä tämän asian
aikaisemmassa käsittelyssä, että Yhdysvaltain
lähetystö olisi ollut paremmin tietoinen siitä,
mitä presidentti on sanonut, kuin ulkoasiainvaliokunta
oli. Kuitenkin tätä asiaa on ymmärtääkseni
selvitetty ulkoasiainvaliokunnalle tasavallan presidentin kanslian
toimesta, ja eikö vain, ed. Laukkanen — ulkoasiainvaliokunnan
jäsenenä tiedätte — että tasavallan
presidentin kanslia on aina valmis kertomaan pyydettäessä asioita? Niinkin
tässä suhteessa sivussa oleva valiokunta kuin
ympäristövaliokunta on useaan kertaan eri vaalikausien
aikana tavannut tasavallan presidenttiä, ja on käyty
keskusteluja nimenomaan siitä, miten kansainvälisessä ympäristöpolitiikassa, ilmastopolitiikassa
on mennyt. Ja aina on tavattu, kun on pyydetty, enkä usko,
että ulkoasiainvaliokunta, joka on varsinainen ulkopolitiikan toimija,
olisi jotenkin huonommassa asemassa.
Lopuksi, puhemies, tästä kansalaisten vaikuttamismahdollisuuksien
kehittämisestä eli kansalaisaloitteesta, joka
edellyttäisi 50 000 allekirjoituksen hakemista äänioikeutetuilta
Suomen kansalaisilta, totean, että tämä on
hieno asia. Ja on hyvin perusteltu perustuslakivaliokunnan mietinnössä muun
muassa se, että mainitaan jokaisen ihmisen mahdollisuus
vaikuttaa elinympäristöään koskevaan
päätöksentekoon ja se, että kansalaisilla
pitää perustuslain 2 §:n 2 momentin mukaan
olla oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan ja elinympäristönsä kehittämiseen
yleensäkin ja että sitä pitää edistää.
Tämä on hyvää tekstiä,
ja tässä on tehty hyvää työtä perustuslakivaliokunnassa.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Korkeaoja viittasi valiokuntien
osalta tiedonsaantiin suhteessa tasavallan presidenttiin ja tietysti
myös valtioneuvoston päätöksentekoon.
Jäi jotenkin soimaan ilmaan, että onko sitten
ollut usein tilanteita, että tuota tietoa ei ole saatu
riittävästi. Siihenhän perustuu myös
se, että ei tietoa tarvitse saada yksistään
jälkikäteen vaan nimenomaan myös etukäteen.
Eihän voi olla niin, että eduskunta toimii jälkikäteisenä tiedonannon
ja -saannin kohteena, vaan hallituksen politiikassa jo
hallitusohjelmastakin alkaen mutta myös muussakin politiikanteossa
ja valtioiden välisissä suhteissa totta kai täytyy
suurella valiokunnalla, ulkoasiainvaliokunnalla ja toivon mukaan
myös esimerkiksi, kun puhutaan vaikka Kreikka-päätöksestä ja
muista vastaavista, valtiovarainvaliokunnalla olla siinä keskeisempi rooli,
koska puhutaan samalla myös valtiontaloudesta.
Tietoa täytyy saada sekä etukäteen
että myös jälkikäteen. Tähän
sisältyy tietysti myös luottamuskysymys. On kyllä pakko
ihmetellä, että vaikka tänään
käsitellään perustuslakia, jota perustuslakivaliokunta
on hoitanut hyvin, eräissä muissa asioissa näyttää olevan
niin, että valiokunta vuotaa kuin seula. Muun muassa tässä valtakunnansyyttäjän
syyttämättäjättämisratkaisussa
taisi kulua pari tuntia, kun julkisuudessa oli tieto. Mistä se
tieto sitten tuli, on toinen kysymys. Myöskään
näiden asioiden kommentointi ennen päätöksiä ei
välttämättä ole aina paikallaan.
Eduskunnan ja valiokuntien pitää osoittaa myös
oma luottamuksensa, mutta tietoa pitää ilman muuta
saada, ja se on myös yksi osa tätä parlamentarismia,
aivan keskeinen osa.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä haluan vaan esittää oman
arvioni siitä, että tavallaan tätä eduskunnan
roolia ratkaista joku solmuun mennyt pattitilanne tasavallan presidentin
ja valtioneuvoston välillä ei varmaankaan tulla
arvioni mukaan juuri tarvitsemaan. Se on nyt vaan rakennettu tänne
sisään mahdollista tarvetta varten. Kaiken aikaa
pitää nähdä, että se on
poikkeuksellista tilannetta varten, ja kuitenkin se ensi sijassa
korostaa sitä, että yhteistoimintamenettelyä tulee
vahvistaa. Tämä uusi uudistus tulee mielestäni
myöskin vahvistamaan sitä ja toimimaan ennalta
ehkäisevällä tavalla sillä tavoin,
että tällaisia tilanteita ei pääse
syntymään. Mutta jos tämä nyt
mahdollisti laajan konsensuksen tämän perustuslakiuudistuksen
tekemiseksi, niin se oli paikallaan sinne kirjata.
Toinen kysymys, mikä liittyy myös tähän
yhteistoimintamenettelyyn ja tietysti ensi sijassa valtioneuvoston
ja eduskunnan väliseen vuoropuheluun, tiedonsaantiin: Totta
kai se on valtioneuvoston ensisijaisella vastuulla, ja kun puhumme
ulko- ja turvallisuuspolitiikasta, se kuuluu ulkoministerille. Tässä suhteessa
ulkoasiainvaliokunnan ja ulkoministerin tapaamiset ovat tietysti verrattain
säännöllisiä. Ne ongelmakohdat
ja mahdolliset vajeet tiedonsaannissa ovat liittyneet aina siihen,
että tasavallan presidentti on tavannut ulkovaltojen edustajia
ilman ulkoministeriä, jolla sitten on se raportointivelvollisuus
ulkoasiainvaliokunnalle. Silloin on ollut tilanteita, joissa on
voitu kysyä, onko ulkoasiainvaliokunta tullut ajoissa informoiduksi.
Siksi, kuten jo aikaisemmin tänään totesin,
tämän aamun keskustelut tasavallan presidentin
kanssa olivat erittäin hyviä. Ja syntyi ajatus
todellakin siinä, että tämän varsinaisen,
perustuslakiin kirjoitetun järjestelmän rinnalla
voi sitten olla tämmöinen epävirallisempi
järjestelmä, jossa valiokunta voi pyydettäessä pyytää tasavallan
presidentin kansliasta asiantuntijan kuultavaksi, (Puhemies: 2 minuuttia!)
raportoimaan etu- ja jälkikäteen niistä keskusteluista,
mitä tasavallan presidentti ilman ulkoministeriä ulkovaltojen
edustajien kanssa käy.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! On tietysti syytä tehdä ero
sellaisten kysymysten, joissa puhutaan päätöksenteosta
ja Suomen kannan määrittelystä, ja sitten
toisaalta sellaisten keskustelujen, mielipiteiden vaihdon, mitä presidentti
käy vierailulla ulkovaltojen edustajien kanssa, välillä.
Tietysti nämä jälkimmäiset ovat sellaisia
asioita, joissa ei ikään kuin ole etukäteen
tietoa siitä, mihin keskustelu johtaa ja kysymys on nimenomaan
jälkikäteen siitä, että ulkoministeri,
valtioneuvoston jäsenet saavat yhteistoimintavelvoitteen
mukaisesti tietoa tärkeistä näkökohdista
ja informaatiovelvollisuus ulkoasiainvaliokunnalle, eduskunnalle,
tulee sitten ministerien kautta. Tähän tietysti
sopii sitten tämä epävirallisempi, suora
yhteydenpito.
Mutta sitten ollaan tietysti toisenlaisessa asetelmassa, kun
puhutaan nimenomaan päätöksen tekemisestä konkreettisissa
asioissa. Tällöin tämän perustuslakimuutoksen
vaikutuksesta — jos kävisi niin, että presidentin
ja valtioneuvoston kantoja ei saada sovitetuksi yhteen jostakin
tietystä asiasta päätettäessä — tämä ratkaisu
tuodaan eduskuntaan. Mutta niin kuin täällä on
moneen kertaan sanottu, tämä yhteistoimintavelvoite
ja sitä kautta määritelty pyrkimys hakea
yhteisymmärrystä mahdollisimman pitkälle
on se ensisijainen lähtökohta ja tämä pattitilanteen
ratkaisu sen estämiseksi, että päätöksenteko
halvaantuisi, tapahtuu täällä eduskunnassa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Tarja Filatov.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On todella mielenkiintoista, suorastaan elämyksellistä,
ollut olla mukana tässä perustuslain reformikeskustelussa,
kun siinä on niin kovin paljon kannettu huolta siitä,
mikä on keskusteluyhteys tasavallan presidentti -instituution
ja eduskunnan valiokuntainstituutioiden kesken. Minulla olisi vinkki
poliittisen historian laitokselle Keisarilliseen Aleksanterin yliopistoon.
Se on Wikileaksin ja Assangen merkitys Suomen ulkopolitiikan striptease-prosessissa.
Yleiskeskustelu päättyi.