4) Hallituksen esitys laiksi Kainuun hallintokokeilusta annetun
lain muuttamisesta
Antti Rantakangas /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Meillä on käsittelyssä hallintovaliokunnan
yksimielinen mietintö hallituksen esityksestä laiksi
Kainuun hallintokokeilusta annetun lain muuttamisesta. Tässä laissahan
ehdotetaan muutettavaksi Kainuun hallintokokeilusta annettua lakia.
Lakiesityksellä jatkettaisiin hallintokokeilun voimassaoloa
4 vuodella ja annettaisiin kokeilualueen kunnille toimivalta päättää kokeilun
jatkamisesta vuoden 2012 jälkeen. Maakuntajohtajaa koskevaa
sääntelyä ehdotetaan muutettavaksi niin,
että maakuntavaltuusto voi päättää maakuntajohtajan asemasta
nykyistä laajemmin, ja sitten tehdään eräitä teknisiä muutoksia.
Kainuun hallintokokeilu, joka kattaa Vaalan kuntaa lukuun ottamatta
koko Kainuun maakunnan, on alkanut vuoden 2005 alusta. Nykyisen lain
voimassaoloaika päättyy vuoden 2012 lopussa. Sen
takia oli tarkoituksenmukaista vielä tämän
eduskunnan aikana hakea ratkaisut, miten jatkossa toimitaan, ja
nyt hallitus oli päätynyt siihen, että lain
voimassaoloaikaa jatketaan 4 vuodella vuoden 2016 loppuun saakka.
Lakiesitys merkitsee sitä, että nykytilasta
poiketen kokeilualueen kunnille annetaan toimivalta päättää kokeilun
jatkamisesta vuoden 2012 jälkeen, eli kyse on kuntien yhteisestä sopimuksesta
tämän kokeilun jatkamiseksi.
Valiokunta pitää oikeana ratkaisuna myös
sitä, ettei Vaalan kuntaa, joka ei ole kuulunut kokeilun
piiriin, nytkään pakoteta kokeiluun vastoin kunnan
omaa tahtoa. Sen sijaan valiokunnan kannan mukaan Vaalan kunnan
tulee tehdä ratkaisunsa suhtautumisestaan Kainuun hallintokokeilun
jatkoon samalla aikataululla kuluvan vuoden aikana kuin muidenkin
Kainuun kuntien.
Kokeilusta saadut kokemukset ovat pääosin valiokunnan
saaman tiedon mukaan myönteisiä. Erityisesti sosiaali-
ja terveydenhuollon kustannuskehitykseen on pystytty vaikuttamaan,
kun sitä suhteutetaan esimerkiksi yleiseen kustannuskehitykseen
tällä haasteellisella alueella.
Valiokunta tähdentää, että jatkossa
tulee tehostaa olennaisesti aluekehitystoimenpiteitä ja lisätä aluekehityksen
voimavaroja. Tämä todettiin näissä tutkimuksissa
alueeksi, joka ei ole täysin toteutunut odotetulla tavalla,
ja sen takia tämä huomio.
Valiokunta kiinnittää myös huomion
siihen, että kun aikanaan tätä kokeilua
käynnistettiin, opetusministeriön kautta myönnettiin
innovaatiojärjestelmän kehittämiseen
vuositasolla miljoonan euron määräraha,
joka kohdistettiin Oulun yliopiston rahoituksen kautta maakuntaan. Nyt
valiokunnassa esitettiin arvioita, että tätä rahaa
ei enää ole löytynyt, ja se on jonnekin
tästä hävinnyt, ja sen takia valiokunta
piti tärkeänä, että jatkossa
lisätään rahoitusta alkuperäisen
hengen mukaisesti tähän innovaatiojärjestelmään
eli Kajaanin ammattikorkeakoulun, Oulun yliopiston, Kajaanin yliopistokeskuksen
ja myöskin soveltuvin osin Lapin yliopiston yhteistyön
kautta.
Valiokunta totesi, että pitkistä etäisyyksistä johtuen
valiokunta tähdentää lähipalvelujen
saatavuuden turvaamista, ja pidimme realiteettina, etteivät
hallinnolliset ratkaisut riitä turvaamaan lääkärien
saatavuutta keskusseutujen ulkopuolella. Tämän
vuoksi tarvitaankin tehostettuja erityistoimia, esimerkiksi lääkärikoulutuksen
lisäämistä, terveyskeskusharjoittelun
pidentämistä ja muita mahdollisia toimenpiteitä.
Tämä sinä tosiasiana, että lääkäripula
ja lääkärien saatavuus on haaste, voi
sanoa, että jokaisessa maakunnassa, mutta Kainuussa myös.
Arvoisa puhemies! Valiokunta otti myönteisen kannan
siihen, että jos alueen kunnat haluavat antaa lisää tehtäviä Kainuun
maakunnalle, se pitää mahdollistaa niiden tehtävien
osalta, joista kunnat sopivat oman perussopimuksen mukaan ja kuntien
päätöksillä. Hyvin ajankohtaisena
kysymyksenä nähtiin maaseutuhallinnon järjestäminen,
josta aikaisemmin on säädetty laki, joka edellyttää noin
800 maatilan muodostamia hallintoyksiköitä, ja
koettiin, että Kainuun maakunnan voisi olla hyvä toimija
tältä osin, mikäli kunnat näin
päättävät. Saatiin myöskin
tietoa siitä, että kunnissa on ollut halukkuutta
myös laajemminkin tehtävien antamiseen, mutta
osaltaan tämän kokeilun määräaikaisuus
on merkinnyt sitä, että ilmeisesti konkreettisia
päätöksiä kovin monista uusista
tehtävistä ei tule.
Arvoisa puhemies! Olen tyytyväinen, että tämä hallituksen
esitys on saanut valiokunnassa yksimielisen tuen, ja on nähty,
että tämän kokeilun myönteisiä vaikutuksia
pitäisi voida jatkossa hyödyntää pysyvällä tavalla
myöskin muualla Suomessa.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Meillä on käsittelyssä hallintovaliokunnan mietintö 31/2010,
ja se ottaa kantaa eduskunnalle laiksi Kainuun hallintokokeilusta
annetun lain muuttamisesta. Ja niin kuin tuossa valiokunnan puheenjohtaja
ansiokkaasti tämän esitteli, niin kyseessä on
4 vuoden jatkoaika. Hallintokokeilu Kainuussa on alkanut vuonna
2005, elikkä 7. vuosi on nyt menossa, ja kokemukset tästä ovat olleet
hyvinkin positiivisia.
Meillähän on Kainuun hallintokokeilussa tällä hetkellä kansanterveystyö,
erikoissairaanhoito ja erityishuoltopiirin tehtävät
ja toisen asteen koulutus, lukiot ja ammatillinen toinen aste sekä Kainuun
maakuntaliiton tehtävät. Alue käsittää noin
80 000 asukasta. Ehkä merkittävintä tässä on
ollut se, että olemme pystyneet Kainuun alueella turvaamaan
palvelut suhteellisen hyvin. Siellä on tietenkin muutamia
ongelmia, joihin on tartuttava ja niitä korjattava, mutta
suurelta osin nämä ongelmat liittyvät
lääkäreitten saatavuuteen ja ovat siten
hyvin valtakunnan tasolla muuallakin havaittavissa. Ehkä merkittävintä on
kustannusten nousun leikkaaminen, jossa on pystytty muutama prosenttiyksikkö pienempään
kasvuun kuin muualla valtakunnassa.
Nyt tässä esitetyllä lailla on tarkoitus
jatkaa tätä 4 vuotta, 2012—2016. Muutamia
merkittäviä muutoksia tämän
hetken tilanteeseen: Tämä nyt meneillä oleva
8 vuoden kausihan on tietyllä tavalla ollut kokeilua, ja
siinä on tietyin osin rajoitettu kuntien itsemääräämisoikeutta,
elikkä silloin, kun kunnat ovat lähteneet mukaan,
ne on sitoutettu tähän 8 vuoden aikaan, ja nyt
tässä tulee kunnille mahdollisuus päättää siitä,
jatkavatko ne kokeilussa 4 vuotta vai eivät. Vastaus on annettava
valtioneuvostolle tämän vuoden, 2011 loppuun mennessä.
Myös maakuntajohtajan asemaan on tässä muutoksia.
Maakuntajohtaja toimii tällä hetkellä hallituksen
puheenjohtajana, ja se on hallintokokeilulaissa, silloin vuonna
2003 hyväksytyssä laissa, määrätty
näin. Nyt maakuntavaltuustolla on vapaammat kädet
säätää siitä, onko
maakuntajohtaja myös maakuntahallituksen puheenjohtaja
vai onko luottamushenkilö puheenjohtaja.
Myös rahoitusjärjestelmään
on tulossa muutoksia. Elikkä nythän tällä hetkellä OKM:n
valtionosuus menee suoraan palvelujen järjestäjälle elikkä kuntayhtymälle,
mutta STM:n valtionosuus käy kierroksen kuntien kukkarossa.
Ja nyt sitten, kun se rahoituspohja muodostuu kunnille tulevasta
rahasta, valtionosuuksista ja verotuloista, siitä on 60
prosenttia siirretty sitten kuntayhtymälle, ja siitä on
tietty osa sitten jäänyt kunnille. Nyt sitten
perussopimuksella sovitaan siitä, että STM:n valtionosuus
siirtyy liki kokonaisuudessaan kuntayhtymälle ja näin
turvaa paremmin sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisen, koska
kysymyshän on STM:n valtionosuudesta ja se pitää käyttää siihen,
mihinkä se on tarkoitettu. Lasten päivähoidon
osuus siitä STM:n valtionosuudesta jää vielä kunnille,
koska vastuu näitten palvelujen järjestämisestä on
kunnilla.
Arvoisa rouva puhemies! Tässä lyhyesti. Tätä ansiokkaasti
puheenjohtaja esitteli, niin ei minulla tämän
enempää tähän. Kiitoksia, kainuulaiset ovat
tästä tyytyväisiä.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On erinomaista, että hallintovaliokunta
yksimielisesti kannattaa Kainuun hallintokokeilun jatkamista tuon
hallituksen esityksen mukaisesti.
Kuten tässä jo ed. Piirainen ja myös
valiokunnan puheenjohtaja puheenvuoroissaan totesivat, valiokunta
kiinnitti huomiota myös Kainuun innovaatiojärjestelmän
kehittämiseen vaatien kokeilun alussa Kainuun innovaatiojärjestelmän kehittämiseen
kohdennetun 1 miljoonan euron lisärahoituksen palauttamista
Kainuun kehittämisrahaan ja nimenomaan palauttamista sillä tavalla,
että se on ikään kuin uutta rahaa Kainuun
kehittämisrahan kokonaismäärään.
Valiokunta myös katsoi, että Kainuun kunnat voivat
halutessaan perussopimuksen kautta siirtää maakuntahallinnolle
muitakin kuin nykyiset tehtävät, eli aivan oikein — kunnille
itselleen annetaan mahdollisuus tehdä järkeviä ratkaisuja palveluitten
turvaamiseksi.
Valiokunta kaiken kaikkiaan siis toteaa tuon mietintönsä kautta,
että kokeilu on ollut toimiva ja tuloksekas monella tavalla,
unohtamatta tietenkään sitä, että kriittistäkin
palautetta tämän kokeilun toimivuudesta on tullut
eli Kainuun maakunnan toiminta, toiminnan taso ja toimivuus, ei
ole vielä tällä hetkellä täysin
valmis.
Kainuun kuntien näkökulmasta on tietysti erittäin
valitettavaa, että kaikki hallituspuolueet eivät
olleet valmiita vakinaistamaan Kainuun hallintokokeilua
ja mahdollistamaan samankaltaista toimintamallia koko maahan. Tässä puolueitten
erilaiset poliittiset näkemykset kuntapolitiikasta tulivat
valitettavasti esteeksi Kainuun kannalta parhaan mahdollisen ratkaisun
löytämiseksi, ja tietysti tässäkin
yhteydessä rohkenen harmitella sitä, että erityisesti
kokoomuksen toiminta tässä oli harmittavaa. Heiltä valmiutta
tämän kokeilun vakinaistamiseen ei löytynyt.
Hyvin myönteistä lakiesityksen käsittelyn
yhteydessä oli huomata, että eri asiantuntijatahot hyvin
laajasti näkivät järkevänä,
että Kainuun kokeilu olisi pitänyt vakinaistaa
ja mahdollistaa kokeilun laajentuminen myös muualle Suomeen.
Samaahan viestittää Kainuun kokeilua sen valmistelusta
saakka seurannut Tampereen yliopisto raportissaan "Siniset ajatukset — vapaasta
pudotuksesta hallittuun sopeuttamiseen". Yliopiston tutkijat toteavat
muun muassa näin: "Epäilemättä Kainuun
mallia voitaisiinkin soveltaa myös monilla muilla alueilla.
Oleellista ei ole se, onko alue maakunta, kuten Kainuussa, vai jokin
muu. Kainuun malliin sisältyvillä elementeillä on
siirrettävyysarvoa hyvinkin erityyppisille alueille." Ja
edelleen: "Sillä pystytään mahdollisesti
kuntaliitoksia paremmin turvaamaan laadukkaat, kohtuullisesti saavutettavissa
olevat peruspalvelut resurssien vähentymisen ja tarpeiden kasvamisen
ristipaineessa. Toisaalta malliin sisältyvä suora
vaali lisää demokratiaa ja hälventää alueitten
kehityksen ja asukkaitten kannalta monin paikoin ongelmallisia kuntarajoja.
Näin ollen malli voisi sen demokratia-elementin osalta
sopia esimerkiksi kaupunkiseuduille." Ja edelleen: "Rahoitusratkaisunsa
puolesta mallilla on siirrettävyysarvoa mihin tahansa kuntien
yhteistyöorganisaatioihin, joissa rahoitus on perinteisesti
perustunut suoritteisiin."
Lain ja kokeilun vakinaistamisella olisi päästy
muun muassa huomattavasti vahvempaan ja pitkäjänteisempään
kehitystyöhön, kuten muun muassa Kainuun keskussairaalan
kehittämisinvestointeihin tai perusterveydenhuollon ja
erikoissairaanhoidon hoito- ja toimintaprosessien entistä syvällisempään
integraatioon. Hyvin todennäköisesti myös
Kainuun pelastuslaitos, jätehuollon kuntayhtymä jne.
olisi hyvin nopeastikin siirretty saman ja yhden hallinnon alle.
Joka tapauksessa Kainuun maakuntakokeilu on Paras-hankkeenkin
kokonaisuutena huomioiden — rohkenen sanoa täälläkin
jälleen kerran — vuosikymmeniin maan merkittävin
suomalaisen kunnallishallinnon ja kunnallisen palvelutuotannon kehittämishanke.
Kainuu onkin tällä hetkellä vähintään
noin puolikymmentä vuotta muuta maata edellä kunnallisen
palvelutuotannon kehittämisessä. Kainuussa ei
siis jumiuduttu aikoinaan kuntarakennekeskusteluun, vaan palvelutuotannon,
palveluitten tuottamisen ja järjestämisen tehostamiseen.
Kainuun maakuntakokeilun onnistuminen taloudellisestikin on
kiistaton. Kokeiluaikana kuntien taloutta ja tasetta on voitu parantaa
merkittävästi. Muun muassa kuntien yhteenlasketut
vuosikatteet henkilöä kohti vuonna 2004, eli siis
ennen kokeilun aloittamista, olivat 99 euroa per henkilö,
mutta vuonna 2010 yhdessä maakunnan kanssa jo reilusti
yli 500 euroa per henkilö.
Merkillepantavaa on myös se, että kokeilu
on yksinkertaistanut kainuulaisia kunnallisia hallintorakenteita.
Niin maakuntavaltuusto kuin, totta kai, myös kunnanvaltuustot
valitaan suoralla kansanvaalilla eli Kainuussa on pystytty poistamaan
suomalaisen kunnallisdemokratian harmaa alue eli kuntien väliset
erilaiset yhteistyösopimukset tai useat eri kuntayhtymät.
Valtakunnassahan erilaisia kuntien välisiä yhteistyösopimuksia
on jopa tuhansia, ja niiden toimivuuteen tai toiminnan sisältöön
on demokraattisesti hyvin vaikea päästä.
Arvoisa puhemies! Jatkon osalta olisi tietysti tärkeää ja
hyvin myönteistä ja toivottavaa, että tämä Kainuun
hallintomalli voitaisiin vakinaistaa mahdollisimman pian, jo seuraavan
vaalikauden alkupuolella, jolloin pitkäjänteinen
jatkosuunnittelu myös onnistuisi ja pystyttäisiin
ikään kuin ehkäisemään
ne ongelmat, mitä nyt tällä hetkellä tästä vakinaistamisesta
pitkäjänteisyyden kannalta on nähtävissä.
Tässä yhteydessä haluan kiittää valiokuntaa, erityisesti
ministeri Tölliä, tämän kokeilun
eteenpäinviemisestä ja alati hyvin myönteisestä suhtautumisesta
Kainuun kysymykseen.
Hallinto- ja kuntaministeri Tapani Tölli
Arvoisa puhemies! Haluan aluksi kiittää hallintovaliokuntaa
tämän lakiesityksen asiallisesta, perusteellisesta
ja yksimielisestä käsittelystä. Tämä on
tärkeä lakiesitys, ja hyvä, että se
saatiin nyt tähän vaiheeseen.
Arvoisa puhemies! Tulokset Kainuun hallintokokeilusta ovat olleet
pääosin hyviä, niin kuin valiokunnan
mietinnössä on todettu ja niin kuin valiokunnan
puheenjohtaja ed. Rantakangas äsken totesi. Kainuun hallintokokeilu
on herättänyt varsin laajaa huomiota ja sitä on
selvitetty ja tutkittu, ja tutkimukset ja selvitykset osoittavat, että kokeilu
kaiken kaikkiaan hallintokokeiluna on onnistunut. On tietysti kritiikin
kohteitakin, mutta osa kehittämiskohteista ei johdu hallintokokeilusta
sinänsä. Paljon on hallintokokeilun sisälläkin
varmasti korjattavaa ja kehitettävää, mutta
on myöskin oltava valmis tarkastelemaan sitä,
onko mallissa sinänsä vielä korjattavaa. Mutta
tulokset kaiken kaikkiaan näyttävät laajasti
ottaenkin hyviltä.
Mieluista on todeta myös se, että kainuulaiset päättäjät
eri puolilla ovat varsin laajasti sitoutuneet toimimaan tämän
hallintomallin mukaisesti. Se on edesauttanut myös sitä,
että tämä on tuonut tuloksia, ja ehkä on
pystytty paremmin asettamaan yhteisiä tavoitteita maakunnan,
koko alueen ja myös yksittäisten kuntien kehittämiseen.
Kainuun hallintokokeilusta tehtyjen selvitysten mukaan kokeilu
olisi ollut perusteltua vakinaistaa, mutta valitettavasti siihen
ei riittävää yksituumaisuutta löytynyt.
Esittelevänä ministerinä itse olisin
tämän kokeilun ollut hyvinkin valmis vakinaistamaan
siinäkin mielessä, että on hyvin tärkeää,
että Kainuussa pystytään ja pystyttäisiin
luottamaan siihen, että tämän mukaisesti voidaan
toimia. Näin kuitenkin uskon, että tämä hallintokokeilu
tullaan vakinaistamaan, ja kainuulaiset tässä mielessä voisivat
olla ja voivat olla rauhallisella mielellä.
Valiokunnan mietinnössä todetaan, että kunnat
voisivat antaa tarvittaessa ja niin halutessaan lisää tehtäviä maakunnalliselle
yhtymälle, ja se on hyvin perusteltua. Miksi se pitäisi
kieltää? Eli tehdään niin kuin
hyvää tulee ja millä tavalla saadaan
mahdollisimman hyvät tulokset. Toivon, että Kainuussa
tähän toimintamalliin edelleen sitoutuneesti suhtaudutaan
ja voimavarat käytetään tässä mielessä myös
vahvasti maakunnan ja alueen ja kuntien kehittämiseen.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Keskusta on pitänyt tärkeänä,
että Paras-hanketta edistettäessä ja
myöskin tämän Kainuun hallintokokeilun
aikana hallinnollisten ja kuntarajojen rakentamisen sijaan olemme
keskittyneet näissä asioissa palveluiden tuottamiseen
ja palveluiden saatavuuden parantamiseen. On tärkeää,
että me emme tee kuntien lukumäärästä hiekkalaatikkopolitiikkaa,
jota muutamat puolueet harrastavat varsinkin näin vaalien
aikana. Kuntien määrällä ei
ole väliä, niin kuin myöskin tässä Kainuun
hallintokokeilu selvästi osoittaa.
On tärkeää, että tämä kokeilu
jatkuu, voimassaoloaikaa jatketaan, mutta olisi ollut poliittisesti
hyvä signaali todeta, että kaikki tutkimukset osoittavat,
että Kainuun hallintomallilla on tulevaisuutta, ja se olisi
voitu vakinaistaa, mutta ilmeisesti poliittisten puolueitten näkemykset
erosivat hieman vielä tässä vaiheessa,
mutta odotan sitä aikaa todellakin, että voimme
yksissä tuumin todeta, että tämä hallintomalli,
tämä juttu, toimii Kainuussa hyvin. On aivan päivänselvää myöskin
se, että Kainuun malli sopii muuallekin päin kopioitavaksi,
eri maakuntiin. Mutta on myöskin selvää,
että samanlaista järjestelmää ei pidä luoda
joka paikkaan, ja siksi valinnan mahdollisuuden eri maakunnille,
eri alueille, pitää olla tulevaisuudessakin tämän
Paras-lain puitteissa mahdollista.
Nostan esiin muutaman asian hallintovaliokunnan mietinnöstä ja
tämän hallintokokeilun aikaansaannoksista.
Pääsääntöisesti
siis tämän kokeilun tulokset ovat olleet myönteisiä,
ja ennen kaikkea tässä Kainuun mallissa minua
ovat viehättäneet koulutuksen järjestämiskysymykset.
Kun maakuntahallinnossa on koulutuksen järjestäjänä toisella asteella
yksi ja sama, se on mahdollistanut sen, että Kainuun eri
osissa toisen asteen eli lukion ja ammatillisen koulutuksen saatavuus
on hyvä. Tietysti, jos esimerkiksi lukio otetaan omanaan tarkasteltavaksi,
siellä on omat haasteensa esimerkiksi nuoren ikäpolven
syntyvyyttä ajatellen Kainuun jokaisen kunnan osalta, mutta
erilaisin järjestelyin on voitu hoitaa se niin, että toisen
asteen koulutuksen saatavuus on turvattu esimerkiksi etäjärjestelyillä tietokonemahdollisuuksia,
internetmahdollisuuksia,
käyttäen.
On selvä, että jos Kainuussa olisi jatkettu vuonna
2005 ja sitä ennen olleella mallilla, Kainuun tilanne olisi
kyllä omasta mielestäni katastrofaalinen ei ainoastaan
palveluiden järjestämisen suhteen mutta myöskin
väestökehityksen suhteen. Kyllä tämä on
mahdollistanut sen, että kun palvelut on turvattu ja taattu
Kainuun ihmisille, se pitää väen siellä kylissä ja
kaupungissa ja siellä niitä elämisen
edellytyksiä turvataan monella tavalla.
Sain muutama viikko sitten myöskin todeta tähän
koulutukseen liittyen, että peruskoulun päättäneiden
ikäluokasta ainoastaan muutama nuori on ilman jatkokoulutuspaikkaa
tai jotakin aktiivitoimintaa, ja nämäkin kaksi
tai kolme nuorta tiedetään henkilökohtaisesti,
eli kyllä siellä toimii jo tällä hetkellä tämä kauan
tai kovasti puhuttanut yhteiskuntatakuu nuorten kohdalla. Siis nuoret
peruskoulun jälkeen ohjataan melkein, voisi sanoa, saattaen
toiselle asteelle ja siitä ammattiin, ja tämä hyvä.
Arvoisa puhemies! Haluan nostaa myöskin esille, että tämän
hallintokokeilun yhteydessä on maakunta saanut noin miljoona
euroa vuosittain opetusministeriön budjetista innovaatiojärjestelmän
kehittämiseen ja koulutusmahdollisuuksien lisäämiseen.
Pidän myöskin erittäin tärkeänä, niin
kuin valiokunta on korostanut, että tulevaisuudessa myöskin
tämä raha olisi maakunnan käytössä,
sillä vaikka Kajaanin yliopistokeskuksesta nyt luokanopettajakoulutus
lakkautetaan ja siirretään Oulun yliopiston kampukselle
Ouluun, on selvää, että Oulun yliopiston
jonkun tasoinen koulutus ja tutkimus siellä säilyy
ja samalla myöskin ammattikorkeakoulua tullaan vahvistamaan.
Ja yliopistokeskus tarvitsee varmasti kipeästi nämä kehittämisrahat
luodakseen uusia innovaatioita. Pidän tärkeänä,
että tulevissa budjeteissa tämä raha
löytyy ja otetaan huomioon.
On selvä, että tällä Kainuun
mallilla on omat haasteensa ja ongelmansa. Lääkäripula — niin kuin
totesin, kaikkia asioita ei ole pystytty ratkaisemaan — on
ollut akuutti ja on varmasti edelleenkin monella päin Kainuuta,
mutta palveluiden saatavuuteen on saatu varmuutta.
Mutta Kainuussa on otettu käyttöön
myöskin paljon sellaisia hyviä palvelumuotoja,
joista meillä todellakin jokaisessa maakunnassa eri puolilla
Suomea asuvilla olisi otettavissa onkeemme. Esimerkiksi nyt meillä Oulun
seudulla on puhuttu paljon Kainuun vanhustenhoitomuodoista, ja Kainuussa
on käytössä yhtenä vaihtoehtona
perhehoito. Tätä nyt ollaan ihmettelemässä Oulun
päässä, että voitaisiinko tätä asiaa myöskin
kopioida Kainuusta siihen, miten vanhukset voidaan yksityiskodeissa
hoitaa heidän ilokseen.
Mutta paljon hyvää on opittu tämän
kokeilun myötä, ja niin kuin totesin aluksi, vakinaistaminen
on omasta mielestäni vain ajan kysymys. Toivon, että tämä ainakin
seuraavissa hallitusneuvotteluissa nousee esille.
Petteri Orpo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kainuun malli on erittäin hyvä Kainuuseen.
(Ed. Pulliainen: Ja sitten vaan vastustatte sen vakinaistamista!)
Kainuu on hyvin poikkeuksellinen maakunta, niin kuin Suomi on täynnä poikkeuksellisia
ja erilaisia maakuntia. Siellä on pitkät välimatkat,
väestörakenne on aivan erilainen kuin esimerkiksi
kotimaakunnassani Varsinais-Suomessa tai naapurimaakunnassa Satakunnassa.
Pidän erittäin arvokkaana sitä työtä,
jota Kainuussa on tehty, kun on lähdetty jo vuosia sitten
rakentamaan uutta hallintomallia. Se, että se alue ja seutu,
joka on ollut erittäin suurien haasteiden edessä elinkeinopoliittisesti
ja väestörakenteellisesti, on lähtenyt
liikkeelle ja lähtenyt hakemaan näitä ratkaisuja.
Ymmärrän erittäin hyvin Kainuun mallin
ja annan sille kaiken oman tukeni.
Nyt, kun Kainuun malli on ollut käytössä,
on saavutettu myöskin erinomaisia tuloksia maakunnan elinkeinopolitiikan
osalta. Ehkä joukossa on myöskin muita kuin pelkästään
Kainuun mallin hyvyyksiä: esimerkiksi se, että Talvivaaran
kaivos on lähtenyt erinomaisesti liikkeelle tai sitten
se, että tyhjentyneen paperitehtaan sisällä on
erittäin aktiivista, uutta, innovatiivista elinkeinotoimintaa.
Kaiken kaikkiaan Kainuussa on hyvä vire, ja se on tärkeintä,
koska kaikilla niillä seuduilla ja niissä kunnissa,
jotka tällä hetkellä ovat aktiivisia
ja ovat lähteneet liikkeelle kuntarakenteen tai palvelurakenteen
uudistamisessa, mennään eteenpäin ja
niissä kehitys kehittyy, eikä ole jääty
paikalleen junnaamaan niihin rakenteisiin, jotka on saavutettu.
Olen kuitenkin miettinyt Kainuuta sieltä paikan päältäkin
tutkineena, että todellakin niitä asioita, joita
yhdessä tehdään, kannattaisi vielä laajentaa.
Täälläkin on keskusteluissa noussut esille se,
miten on onnistuttu koulutuspolitiikassa, mutta kannattaisiko ihan
vakavasti miettiä myöskin perusopetuksen hoitamista
yhdessä tai lukio-opetuksen, ne ovat paljon keskusteluissa.
Ainakin joskus voisi ääneen pohtia sitäkin,
vaikka tämä malli puolustaa paikkaansa, ovatko
ne kuntarajat todella tarpeellisia. Yksi syy, miksi ne siellä säilyvät,
on varmasti se, että Kainuu menettäisi arvioiden
15—20 miljoonaa euroa valtionosuuksia, jos nämä kuntarajat
poistettaisiin. Nythän tämä raha on turvattu
tämän hallintokokeilun jatkuessa. Sitä kannattaa
pohtia. Ymmärrän, että silloin se keskeinen
kysymys on lähidemokratia ja kuntalaisten, paikallisten
asukkaiden vaikuttamismahdollisuudet, ja se pitää ehdottomasti
pystyä ratkaisemaan Kainuussa — jossa on valtavan
pitkät välimatkat — jotta aika jonain päivänä olisi
kypsä sille, että ne kuntarajat sieltä kaatuisivat.
Mutta miksi sitten ei käynyt kokoomukselle tämä vakinaistaminen?
(Ed. Pulliainen: Sitä tässä nyt ihmetellään!) — Yritän
parhaani mukaan vastata. — Käsittääkseni
perustuslailliset kysymykset olivat esteenä sille, että vakinaistamista ei
voitu tehdä pelkästään Kainuun
osalta. Se on mielestäni se selkeä kysymys. Mutta
miksi sitten ei anneta mahdollisuuksia muille maakunnille? Minusta
siihen vastaus on se, että Paras-hankkeessa on alkamassa
seuraava vaihe, paljon tapahtuu ja mietitään erilaisten
mallien soveltumista eri puolille Suomea.
Toivon, että tämä puheenvuoroni alku
kuvaa teille sen, että turkulaisena kansanedustajana ymmärrän
sitä, miten erilainen Suomi on Kainuussa. Mutta myöskin
teidän, hyvät keskustalaiset ja miksei muidenkin
puolueiden edustajat, pitää nähdä se,
että Suomi on kovin erilainen sitten taas Varsinais-Suomessa.
Meiltä väheni kuntien määrä 54:stä 27:ään
tässä viimeisten vuosien aikana. Se ei tuntunut
oikeastaan missään. Siis meillä kuntarakenteella
ja kuntien määrällä on varmasti
merkitystä. Tämän olisin halunnut sanoa
ed. Vehkaperälle, joka sanoi, että sillä ei
ole mitään merkitystä. Varmasti on.
Jos välimatkat ovat niin lyhyitä kuntien välillä,
että kun autolla lähtee ajamaan Turusta Helsinkiin,
uusi kunnan raja tulee aina 10 minuutin välein, niin eihän
siinä tämän päivän
Suomessa voi olla järkeä. Siksi meidän
pitää miettiä eri puolille Suomea erilaisia
malleja, ja me olemme nyt päässeet niin pitkälle
tässä Paras-hankkeessa ja tässä työssä ja
keskustelussa, että pidetään nämä mallit
auki. Nyt seuraavien vaalien jälkeen hallitusohjelmatyössä on äärettömän
tärkeää kuitenkin jatkaa kehitystä,
antaa sille lisää vauhtia. Minun mielipiteeni
on se, että pitäisi mennä kohti eheitä seutuja.
Kainuussa se seutu on Kainuun mallin kokoinen, josta ehkä puuttuu
vaikkapa Vaalan kunta. Eteläisemmässä Suomessa
seutu voi olla erikokoinen. Se voi olla ison keskuskaupungin ympärille
koostuva seutu tai maalaisympäristössä olevan
maaseutumaisen kuntaryhmittymän muodostama luonnollinen
työssäkäynti- ja asiointialue.
Tämä kehitys olisi se, mitä toivoisin
näkeväni. Jos ajatellaan tämänhetkistä seutujatkoa, meillä on
Suomessa 76 eri seutua. Ne ovat muodostuneet sen perusteella, mitkä ovat
luonnollisia asiointi- ja liikkumisalueita, kuten Kainuukin Kajaanin
ympärillä. Sitä kehitystä pitäisi
vahvistaa, jotta nämä seudut hitsautuvat yhteen.
Jos se kuntaraja on niin rakas, että ne kunnat siellä sisällä eivät
häviä, tehdään se sitten kuntalaisten takia
niin, että se seutu toimii kuin yksi kunta — samoin
kuin mihin Kainuun hallintomalli pyrkii — ja luodaan tästä kokonaisraami
sille mallille, jolla rakennamme suomalaista kunta- ja palvelurakennetta.
Antti Rantakangas /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vaikka ed. Orpo hyvin rauhallisella ja asiallisella
tavalla perusteli tätä kokoomuksen kantaa, siinä ei
toimi logiikka sen takia, että tämä laki,
joka nyt säädetään, antaa kunnille
oikeuden ja vapauden hakea ratkaisu Kainuunkin maakunnan osalta,
eli se edellyttää kaikkien kuntien yksimielisiä päätöksiä tähän
kokeiluun menemisestä, ja samalla tavalla olisi voitu toimia
myöskin muualla Suomessa.
Itse uskon, että ainakin pari kolme muuta maakuntaa
olisi voinut ottaa samanlaisen mallin käyttöön
kuntien yhtäpitävillä omilla päätöksillä.
Tässä mielessä olisi ollut paikallaan
avata tämä mahdollisuus, vakinaistaa tämä Kainuun järjestelmä tällaisenaan
ja antaa samanlainen mahdollisuus, mikäli kunnat olisivat
halunneet. Meidän pitää muistaa, että Kainuu
on laajojen etäisyyksien, harvan asutuksen maakunta, ja
tässä mielessä se ansaitsee erityiskysymyksen
ja -huomion. Mutta samanlaisia alueita, joissa kunnat olisivat
voineet päättää yhteistyöstä näin,
on varmasti muuallakin.
Petteri Orpo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Kun tosiaan alueet ovat erilaisia ja
Kainuu on, Lappia lukuun ottamatta, harvaanasutuin ja pisimmät
välimatkat omaava, niin minusta tämä nyt
kannattaa tässä vaiheessa, ja kannatti, rajata
tähän. Koska muualla sitä hallintorakennetta
on kuitenkin niin paljon, että ainakin me näemme
sen, että sen hallintorakenteen purkamisessa pitäisi
päästä myöskin eteenpäin,
ja jos me loisimme näille alueille, joissa hallintoa pitäisi
pyrkiä kaventamaan, päälle tämän
maakuntahallinnon, se jumiuttaisi sitä välttämätöntä kehitystä,
joka pitää luonnollisesti saada liikkeelle.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Orpo, te lopetitte äskeisen
puheenvuoronne toteamalla, että seutu toimii kuin yksi
kunta. Näinhän se meni, täsmälleen,
muistettu oikein.
Arvoisa puhemies! Mikä ihmeen ero siihen on Kainuun
hallintokokeilu? Siinähän kanssakin. Niissä puitteissa
kuin tässä juuri olemme läpikäyneet,
järjestelmä toimii juuri niin. Ja se on meidän
tahdostamme riippuvaista ja kainuulaisten tahdosta riippuvaista,
että se sujuu juuri tällä tavalla.
Arvoisa puhemies! Minun henkilökohtainen näkemykseni
on se, että näitä asioita ei oikeastaan
voi tutkia muuten kuin kokemusten hankkimismielessä, elikkä millä tavalla
ihmisen peruspsykologiaa sovelletaan erilaisiin maakunnallisiin,
seutukunnallisiin, kunnallisiin ajatusmalleihin. Ja sillä tavalla
kokemusten kautta huomataan, että tämähän
onkin hyvä juttu.
Mutta Suomessa on yksi suurehko puolue, jolle tämä ajattelu
ei kerta kaikkiaan käy eikä suju. Se puolue oli
mukana tuolla Oulun kaupungissa aluelautakuntakokeilussa, juuri
sillä alueella, missä asun. Ja yksi ainut puolue
Oulun kaupungissa pystyi sitten loppujen lopuksi torppaamaan koko
aluelautakuntakokeilun, joka oli valtakunnallinen kokeilu.
Tässä tapauksessa täsmälleen
se sama puolue torppaa tämän mallin, joka olisi
voitu rakentaa sillä tavalla, että olisi vakinaistettu
tämä Kainuun kokeilu ja sitten todettu yhdessä pykälässä, että mikäli
halukkuutta muualla päin Suomessa on vastaavanlaisiin tai
tätä muistuttaviin kokeiluihin, niistä säädetään
erikseen lailla taikka asetuksella riippuen siitä, että mikä tämä ed.
Orpon mainitsema perustuslaillinen ulottuvuus nyt sitten perustuslakivaliokunnan
arvioinnin mukaan on. Ja se olisi ollut aivan mainio ratkaisu. Siis kun
tästähän ei paluuta takaisin ole. Silloin
kun tehdään, arvoisa puhemies, tämän
laatuisia ratkaisuja, niin eihän siitä paluuta
ole. Kun on koululaitos järjestetty, kun on terveydenhuollon
asiat järjestetty, kun on vähän kaikki
asiat järjestetty, niin eihän siitä mitään
paluuta ole. Olisi se niin korni juttu kuin olla voi.
Mutta arvoisa puhemies, jos ajattelemme Suomen historiaa, niin
kyllä meillä on ollut mahdollista edestakainen
kehityskulku, jos näin voidaan sanoa, että heiluriliike.
1860—1880-luvulla meillä erotettiin hengellinen
valta maallisesta vallasta kuntatasolla, ja se oli hyvä ratkaisu.
Se oli asiallinen ratkaisu silloin, meillä oli nämä vanhat
pitäjät, ne olivat suuria alueita. Ja sitten, kun
ihmisen toimeliaisuus hallinnollisesti kehittyi siihen suuntaan,
että kirkolla piti päästä käymään,
se piti käydä hevosella päiväseltään,
ja se määritteli aika paljon sen, että missä ne
kunnan rajat kulkivat. Ja sillä tavalla pirstoutui tämä kuntarakenne
kuitenkin säilyttäen sen periaatteen, että kuntajako
on täydellinen. Meillä ei ole siis mitään
territoriomallia koskaan ollutkaan, mutta olisi voinut olla. Sitä kerran
Jouni Backmanin kanssa, silloisen hallintoministerin kanssa, mietittiinkin.
Ja nyt nimenomaan tässä tapauksessa kansallinen
kokoomus olisi tehnyt isänmaalle palveluksen, jos se olisi
sallinut henkisen joustavuuden, ja olisi tämä tehty
vakinaiseksi ja sitten säädetty lailla, että vastaavanlaiset
mallit ovat mahdollisia muuallakin taikka niitten tämmöiset
henkiset sovellukset, joilla voitaisiin saada muunlaisia kokemuksia
kuin tästä mallista on saatu. Mutta eipä käy,
ja sillä siisti.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Monelta osin voin yhtyä täällä edelliseen
puhujaan näissä näkemyksissä.
Tämä Kainuun hallintokokeiluhan nyt sitten säädetään
vain neljän vuoden jatkoajalle, joka on aika hämmästyttävä.
Tässä on merkillepantavaa, että tässähän
on oikeastaan valtapolitiikasta kysymys.
Toinen, minkä minä tässä näen,
on taantumuksellinen ajattelu, jota nyt kokoomuksen piirissä valitettavasti
on. He eivät voi mukautua tämmöisiin
uusiin, nykyaikaisiin menetelmiin mutta vaativat sitten suurkaupunkia
muodostettaessa aivan samaa mitä tämä hallintokokeilu
jo tuottaa. Eli kokoomuksen ja demarienkin näkökanta on
se, että kun on monta kuntaa, niin se on kallista, ja että palveluja
voidaan järjestää tehokkaammin, kun ne
laitetaan koko alueelle keskitetysti ja sitten tarvittaessa keskitetään
ja lopetetaan siltä vähemmän väen
alueelta näitä palveluja.
Näissä malleissa on kuitenkin eroa. Jos muodostetaan
suuri kaupunki vaikkapa nyt Satakuntaan, niin Rauman alueella on
60 000 asukasta, Pohjois-Satakunnassa vajaa 30 000,
Porin seutukunnassa 130 000, ja jos Porista johdettaisiin, niin
kuin todennäköisesti sitä kaupunkia johdettaisiin,
niin siellä on valtavia nykyisiä asutuskeskuksia,
joissa ei olisi varsinaista paikallista demokratiaa ollenkaan.
Tässä Kainuun kokeilussa on mielenkiintoista se,
että Saksa on juuri samalla tavalla organisoinut alue-
ja paikallishallintonsa jo kauan kauan sitten. Samaan aikaan kun
Suomessa käydään keskustelua siitä,
että maakuntia on liikaa ja ne ovat liian pieniä,
niin Saksassa on monia maakuntia, jotka ovat 100 000—110 000
asukasta kattavia. Pieniä kuntia tämmöisessä 110 000 asukkaan
maakunnassa voi olla yli 20 kuntaa ja pienimmät kunnat
800 asukkaan kuntia.
Mutta siellä järjestelmä on ihan
samalla tavalla järjestetty, tämä palveluorganisaatio
ja demokratia, kuin Kainuun mallissa. Siellä on vaaleilla valittu
valtuusto, siellä on vaaleilla valittu hallitus taikka
sen demokraattisen muodon mukaan valittu hallitus, päätoimiset
puheenjohtajat. Maakunta järjestää erikoissairaanhoidon,
perusterveydenhuollon, koulutuksen ja sosiaalipalvelut. Nämä paikallisparlamentit
ovat kansalaisten demokratian pelikenttä. On määrätyt
asiat sillä paikallisparlamentilla ja sillä kunnalla,
kuten esimerkiksi kilpailu, paikallinen tämmöinen
kilpailuasetelma, että he hankkivat yrityksiä,
tekevät paikallisesti tämmöistä toimintaa,
paikallinen tonttipolitiikka, rakentaminen, tämmöiset
asiat, joissa kansalaiset kokevat, että he pystyvät
vaikuttamaan omiin asioihinsa tällä kunnan alueella.
Nyt jos meillä on suurkaupungit, niin tätähän ei
ole. Meillä on jo ongelma Helsingissä, Vantaalla,
Espoossa, Turussa, Tampereella, ja ongelman nimi on demokratiavaje.
On valtavan suuria alueita, joista ei ole yhtään
ainutta valtuutettua, ja nyt sitten kuntalain uudistuksessa puhutaan,
että tulisi kuntalakia jotenkin sillä tavalla
uudistaa, että perustetaan siihen samaan kaupunkiin alueparlamentit.
Onko niin, että kokoomuksen tahto on vaikkapa nyt Satakunnassa
koko maakunnan kunta, jonka nimi olisi vaikka Pori, ja sitten on tämmöisiä sen
valtuuston alueparlamentteja tämmöisissä valtavan
suurissa kunnissa, nykyisissä kaupungeissa Kokemäellä,
Huittisissa, Kankaanpäässä ja Raumalla,
ja sitten uskotaan, että jopa satojen kilometrien päähän
demokratia toimii sen keskitetyn hallinnon alla?
Mutta niin kuin totesin, arvoisa puhemies, tässä on
valtapolitiikasta kysymys. Etelän kaupungeissa on kokoomuksella
ja demareilla paljon kannatusta, ja jos maakunnallisesti lähdetään
demokratiaa toteuttamaan, niin nämä kaupungin demarit
ja kokoomuslaiset eivät voi päättää koko maakunnan
asioista, ja he haluaisivat sen tehdä.
Minun mielestäni tässä tehdään
suuri virhe, että tätä lakia ei annettu
pysyväksi. Niin kuin ed. Pulliainen täällä totesi,
aivan varmaa on, että tätä ei voida peruuttaa,
tai sitten ovat ihan pelimerkit sekaisin. Tällaisen purkaminen
pakolla valtion toimesta on aikamoinen urakka, ja uudelleen näiden
palvelujen hajauttaminen ja järjestäminen ei liene
mahdollista.
Toinen asia, joka tähän liittyy, on se, että niin hämmästyttävää kuin
se voi ollakin, niin tällä Kainuun kokeilulla
on juuri saavutettu ne tavoitteet, joita kokoomus on vaatinut. Sosiaali-
ja terveydenhuollon palvelut tasalaatuisesti on voitu antaa, kustannuksia
on leikattu valtavasti tai pystytty pitämään
kurissa, koulutuspalvelut ovat kunnossa, ja kaikki on ihan osoitettavissa
selkeillä näytöillä.
Tietysti tässä yhdistyvät nämä kaksi
näkemystä, näkemys siitä, että yhdessä tuotettuna
laajemmalle alueelle voidaan katsoa, missä tuotetaan, millä lailla
tuotetaan, ja tässä sama malli on sekä tässä kaupunkimallissa
että maakuntamallissa, ja yhtään etua
ei ole siitä, että kuntia lopettamalla ne kaupungin
järjestämät palvelut olisivat parempia
kuin maakunnallisesti tällä tavalla järjestetyt.
Eivät ne ole, ei siitä ole mitään
näyttöä.
Toinen asia on sitten se, että jos tulee suuri kaupunki,
niin nämä paikalliset nykyiset kuntien parlamentit
poistuvat. Kansalaiset kokevat, että eivät voi
vaikuttaa yhteisiin asioihin, koska tämä päätösvalta
etääntyy, ja passivoituvat ylipäätään osallistumaan
politiikkaan ja yhteiskunnallisten asioiden päättämiseen
ja myöskin vaaleihin. Se olisi tietysti kaikista huonoin
tilanne.
Toinen asia, jossa minun mielestäni tehtiin virhe tai
joka ei ole hyvä asia, on se, että tämä rajattiin
ja padottiin Kainuuseen. Niin kuin täällä kuultiin
ed. Orpon puheenvuorosta, vain Kainuu on Suomessa niin erikoinen
maakunta, että siellä tarvitaan tämmöistä,
mutta muualla tätä ei tarvita. Vieläpä sitä ei
sallita edes, vaikka maakunnat haluaisivatkin, se kielletään,
se ei ole mahdollista.
Tässä mielessä olisi ollut oikein
hyvä, että tässä olisi ollut
pysyvä lainsäädäntö.
Kaikki maakunnat, jotka haluavat ottaa käyttöön,
olisivat voineet sen ottaa. Koko Suomi olisi tarvittaessa organisoitu
samanlaisella järjestelmällä kuin on tehty
Saksassa ja tällä järjestelmällä,
joka on osoittautunut Kainuussa erittäin onnistuneeksi.
Toivon mukaan nämä vanhakantaisesti ajattelevat,
jarruttavat puolueet tulisivat tälle vuosituhannelle ja
lähtisivät katsomaan tulevaisuutta sillä tavalla
kuin se meidät joka tapauksessa tulee kohtaamaan ja nähtäisiin
tämän laajan maan tarpeet säilyttää hyvä demokratia,
myöskin pienten kuntien ihmisten perusoikeudet osallistua
demokratiaan ja myöskin saada siellä paikallisesti
näitä palveluja.
Arvoisa puhemies! Kaiken tämän tueksi, mitä tässä totesin,
löytyy tutkimusta ja tilastoa, ja nämä tilastot
palvelujen järjestämisen laadusta, laajuudesta
ja kustannuksista ovat niin hyviä, ettei yksikään
maakunta eikä kunta pysty tätä tilastoa
lyömään. Siihenhän me tulevaisuudessa
joudumme pyrkimään, että palvelut ovat
erittäin tehokkaita, ne ovat kustannustehokkaita ja ne
ovat kansalaisten läheltä saatavissa.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Huutokauppa kuntien lukumäärästä ei
ole mikään ratkaisu kuntien palvelutuotannon ongelmiin
tai kuntien talousongelmiin. Se ei tosiaankaan ole mikään
yksioikoinen ratkaisu niihin. On löydyttävä muita
keinoja, ja niitä on olemassa, ja niitä voidaan
käyttää.
Kainuun hallintomallikokeilun tarkoituksena on ollut alun perin
löytää alueellisia hallinto- ja palvelutuotannon
malleja ja kehittää niitä, ja tavoite
on nimenomaan kehittää sellaisia malleja, joita
voitaisiin hyödyntää muuallakin maassa. Mutta
meidän maamme on iso ja alueet ovat erilaisia ja ongelmatkin
ovat erilaisia. Olisi odottanut, että tässä kokeiluajassa
jo olisi löytynyt selkeästi sellaisia malleja,
joita olisi voitu monistaa muuallekin maahan.
Itse tulen Päijät-Hämeestä,
ja siellä on vahva yhteistyön henki ollut vuosikausia,
tosin on siellä suurkuntaliitostakin haettu, mutta kansan
vastustus sille oli hyvin selkeä, ja se tie ei ollut oikea.
Nykyinen kuntalaki kuitenkin mahdollistaa kuntien välisen
yhteistyön varsin pitkälle. Esimerkiksi Päijät-Hämeessä on
yhteinen sosiaali- ja terveyspiiri, siellä on koulutuskonserni,
joka huolehtii toisen asteen koulutuksesta varsin pitkälle,
on Päijät-Tili, joka hoitaa palkanmaksua ja toimii
kuntien yhteisenä tilitoimistona, on yksi Suomen suurimpia
kansalaisopistoja, Wellamo-opisto, joka alueellisesti maakunnassa
toimii. On mahdollista tehdä tätä ilman
tällaisia erillisiä kokeilujakin.
Nyt kun ministeri on paikalla, käytän mahdollisuutta
kysyä, kun en aivan tarkkaan muista noita lukuja, mitä tämä maksaa.
Ainahan on kysymys rahasta. Jos nyt jollain lailla muistelen, niin tämän
vuoden budjettikirjassa oli muistaakseni 56 miljoonan luokkaa oleva
summa. Haluan vain tarkentaa, onko se samaa suuruusluokkaa kuin maakuntien
kehittämisrahat yhteensä muualla maassa, ja jos
näin on, että kehittämisrahaa suunnataan
yhteen kokeiluun saman verran kuin muualle maahan, niin se ei pidemmän
päälle voi olla oikeudenmukaista. Kun katsoo valtion
rahoitusosuuksia eri maakuntien osalta ja sitä, miten valtionosuudet
ja kehittämisrahat suuntautuvat, niin esimerkiksi Päijät-Häme
on vuosi toisensa jälkeen siellä aivan viimeisiä näissä maakunnissa
ja Kainuu on kyllä siellä kärkipäässä.
Niillä panoksilla, jotka aivan oikeutetusti näille
alueille, joilla on omat haasteensa, ohjataan, täytyy myös jonkun
ajan kuluttua tulla tulosta aikaan ja löytyä niitä rakenteita,
joita voidaan sitten monistaa myös muualle.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kaltiokumpu penäsi sitä,
että pitäisi mennä koko maassa johonkin
ratkaisuun, tai pelkäsi osittain myös sitä,
että johonkin ratkaisuun mennään. Nimenomaan
yhden ratkaisun linja ei ole se, mitä Suomeen tarvitaan.
Toisaalta kukaanhan ei kiellä kuntien yhteistyötä vapaaehtoiselta
pohjalta. Sitä toteutetaan muun muassa täällä Pääkaupunkiseudulla
Kuuma-yhteistyön muodossa tai muissa muodoissa, jotka ovat
erittäin hyviä. Siinä voidaan toteuttaa
sekä palveluyhteistyötä että hallinnollista
yhteistyötä eri tavoin.
Kokoomushan ei vastusta Kainuun mallia Kainuuseen. Me emme halua
sitä, että Kainuun malli yleistetään
koko maahan. On järkevää ajatella, että Suomen
kokoisessa maassa, missä on hyvin erilaisia alueita, ei
jatkossa sovelleta välttämättä yhtä ainoaa
ratkaisumallia siinä, miten hallinto hoidetaan.
Kainuun malli soveltuu Kainuuseen sen takia, että se
on siellä kehitetty ja se vastaa niihin paikallisiin tarpeisiin,
joihin se on kehitetty. Kuulimme hallintovaliokunnassa asiantuntijoita,
ja vaikka emme tarkastelleet tässä yhteydessä kuntaliitoksia,
niin kuulimme kuitenkin asiantuntijoilta näkemyksiä myös
kuntaliitoksista ja tuli ilmi, että rajoja on myös
Kainuun alueella liikaa. Itse koen niin, että tässä osittain
tämä malli myös estää sen,
että rakenteellisesti kuntia olisi mennyt yhteen. Onko
sitten kyse siitä, että se ratkaiseva tekijä,
joka estää yhdistymisen, on raha, tämä valtionosuuskysymys,
joka tuli ed. Orpon puheenvuorossa esiin, tai sitten se, että solidaarisuussyistä
halutaan
pitää kiinni siitä yhteistyömuodosta,
mihin on nyt menty? Joka tapauksessa mielestäni tämä on
hieman nurinkurista, että alueen kuntien osalta tämä malli
ehkä osittain torppaa järkevät kuntaliitokset.
Siinä mielessä näen, että tämä malli
on osin myös väliaikaisratkaisu eikä sen
pidä olla sellainen, mikä estää muun
kehityksen.
Näen, että erilaisia seutuhallintomalleja
pitää varmasti pohtia, mutta kysyisin myös
ministeriltä tähän rahoitukseen liittyen,
kun Kainuun alueelle, joka on toki köyhää aluetta
ja väestökatoaluetta ollut, ja varmasti näillä perusteilla
myös erityisrahoitus on perusteltua, onko kuitenkaan mahdollista,
että näitä eri seutuhallintokokeiluja jatkossa
rahoitetaan tässä määrin kuin
Kainuun mallia on rahoitettu. Jos esimerkiksi Pääkaupunkiseudulla
lähdetään jonkinlaiseen metropolihallintomallikokeiluun,
niin olisiko tällä alueella mahdollista saada
erityisrahoitus sille? Toisaalta näen samantapaisesti kuin
ed. Jokinen, että tässä nyt osittain
toiset maakunnat nostetaan erityisasemaan, ja itse Uudenmaan alueen
asukkaana ja tämän alueen edustajana näen,
että monissa asioissa sitä kehityspotentiaalia
vastaavaa rahoitusta ei tule tänne Uudenmaan alueelle,
mikä täällä voisi olla hyödyllistä ja
jopa tarpeen.
Itse pidän näitä hallintomalleja
siinä mielessä hyvinä, että näitä pohditaan,
koska hallintoa pitää keventää.
Mikä missäkin on parempi ratkaisu, siihen ei varmasti
ole yhtä oikeaa mallia. Esimerkiksi Helsingin seudulla
täällä tuli esiin se, että Vantaan
tai Espoon kokoisissa suurissa kaupungeissa pitäisi jopa
ajatella sitä, että synnytettäisiin kaupungin
sisälle päällekkäistä demokratiaa
tai kaupunginosademokratiaa, jotta ihmisten ääni
paremmin kuuluisi. Onko se sitten tarkoituksenmukaista, että näitä yhtenäisiä alueita
lähdettäisiin erikseen pilkkomaan?
Toisaalta, kun puhutaan Uudenmaan alueesta, meillä on
juuri syntynyt uusi iso maakuntaliitto, Itä-Uusimaa ja
Uusimaa ovat yhdistyneet. Näen, että tällä alueella,
jos jostain hallintoa lähdetään keventämään,
niin ei suinkaan välttämättä pidä lähteä luomaan
uutta seutuhallintoa tämän Uudenmaan maakunnan
sisälle, vaan pitää lähteä tarkastelemaan
maakuntaliiton yläpuolella ja maakuntaliittotasolla olevia
toimintoja. Nyt kun aluehallintouudistus juuri saatiin valmiiksi,
meille syntyi tämmöinen ely-porras, joka osittain
toimii maakuntahallinnon kanssa samoissa toiminnoissa, ja näkisin,
että esimerkiksi Uudenmaan osalta olisi hyvä tarkastella
sitä, miten ely-toimintoja ja maakuntahallinnon toimintoja
voitaisiin yhdistää ja sitä kautta tuoda
järkevyyttä ja vähentää hallinnon
portaita tällä metropolialueella.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tietysti tässä nyt herkästi
saattaa käydä sillä tavalla, että keskustelu
laajenee laajempaankin kuntakeskusteluun, mutta ihan muutamia huomioita.
Ed. Jokinen peräsi, jos kuuntelin oikein, Kainuun maakuntakokeilulta
muun muassa taloustuloksia. No, niitä tuloksia todella
on kyllä kertynyt. Kuntatalous on muun muassa vahvistunut nyt
tässä 5 vuodessa vähintäänkin
60 miljoonaa euroa. Eli taloudenkin näkökulmasta
Kainuun maakuntakokeilu, kainuulainen malli, toimii ja on ollut
erinomaisen hyvä.
Oli erittäin myönteistä kuulla, että niin
ed. Orpo ja ed. Jokinen kuin myös ed. Mäkelä totesivat,
että on hyvä, että kuntakeskustelussa
ei ole vain yhtä ratkaisua. Se on tavattoman tärkeä todistus,
ja se on myös hyvä kirjata ylös, että myös kokoomuksessa
näin vahvasti nähdään.
Ed. Jokinen otti esille Päijät-Hämeen.
Minä olen ymmärtänyt sillä tavalla,
että Päijät-Hämeen suurkunnan
muodostuminen tyssäsi ainakin osittain vaikuttamismahdollisuuksien
etääntymiseen ja sen vaikutusmahdollisuuksien
etääntymisen aiheuttamaan huoleen. Täytyy
sanoa, että Kainuun mallin kaltainen toimintamalli Päijät-Hämeessä olisi
ehkä voinut olla monella tavalla hyvinkin toimiva malli.
Oleellistahan tässä Kainuun tavassa toimia
on se, että itse asiassa hallinto on purettu. Aika tavalla
lautakuntia on vähemmän, kuntien välisiä sopimuksia
on huomattavasti vähemmän, kuntayhtymiä on
purettu, eli on niin kuin avattu hallintoa yksinkertaisemmaksi ja,
mikä kaikkein tärkeintä, ikään
kuin tätä kuntademokratian harmaata aluetta on
pystytty aika vahvastikin poistamaan.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä Kainuun hallintokokeilun
jatkaminen on luonnollisesti perusteltua, mutta aivan yhtä perusteltua
ja jossakin mielessä vielä perustellumpaa olisi
ollut päätyä jo tämän
hallintokokeilun vakinaistamiseen. Nimittäin vaikka tämä perusratkaisu
olisi vakinaistettu, niin eihän se olisi estänyt
sitä, että edelleen siellä haetaan tämän
kehitysprosessin myötä parempia käytänteitä ja
edetään siis tämän nyt jo käyttöön
otetun perusratkaisun suhteen.
Minusta tuossa edellä ed. Timo Korhonen toi sen olennaisen
esille, että tässähän on yksinkertaistettu
merkittävällä tavalla hallintoa. Se,
mihinkä esimerkiksi ed. Mäkelä viittasi,
että tämä rakenne olisi este kuntaliitoksille,
on minusta aika epäolennainen kysymys, jos on perehtynyt ja
paneutunut siihen, mitä tämä Kainuun
hallintokokeilu merkitsee, koska kunnille jäävät
nämä lähipalvelut ja joka tapauksessa
ne lähipalvelut pitää jonkun hoitaa.
On se yksi kunta taikka erilliset kunnat, jonkun on hoidettava.
Minusta tässä hämärtyy juuri
se Kainuun maakunnan erimitallisuus esimerkiksi tähän
Pääkaupunkiseutuun, Uuteenmaahan nähden.
Fyysiset etäisyydet ovat ihan toista luokkaa.
Jos ajatellaan yksittäisiä kuntia, joku Suomussalmi
esimerkkinä kuntataajamasta: lähes sata kilometriä etäämpään
kylään. Jos ajatellaan näitä fyysisiä etäisyyksiä,
mitkä ovat jo yksittäisten kuntien sisällä,
niiden hallinta lähipalveluiden järjestämisen
osalta on totta kai ja luonnollisesti helpompaa, jos siellä on
oma tietty vastuunsa näiden asioiden hoitamisessa.
Mutta minusta tässä valiokunnan kannanotossa
on merkityksellistä jatkoakin ajatellen se, että sosiaali-
ja terveyspalveluiden ja keskiasteen koulutuspalveluiden yhteinen
järjestämisvastuu on tuottanut hyviä tuloksia.
Tämä on myös se kokemus, jonka olen saanut
käydessäni Kainuussa näiden vuosien aikana
ja kun olen mielenkiinnolla seurannut tätä kokeilun
etenemistä ja onnistumista.
Minusta tästä valiokunnan kannanotosta puuttuu
yksi tärkeä näkökulma, ja se
on se, että on myös tietojärjestelmiä voitu
kehittää sillä tavalla, että on
saatu tiettyä yhteentoimivuutta ja näiden yhteensovitusten
kautta myös selvää etua suhteessa aikaisempaan
tilanteeseen.
Mutta haluan tässä omassa puheenvuorossani puuttua
sitten siihen alueeseen, joka ehkä vaatii jatkossa vielä erityistä huomiota,
ja se on nimenomaan se, että nyt painopiste tässä hallinnon
kokeilun etenemisessä on ollut nimenomaan näiden
palveluiden, sosiaali- ja terveys- ja keskiasteen koulupalveluiden,
uudenlaisessa järjestämisessä. Mutta
niin kuin hallintovaliokunnan mietinnössä myös
todetaan, tämä aluekehittämistehtävä,
siihen asetetut tavoitteet ja sen onnistuminen, ei ole ihan yhtä selvää ja
selkeää. Jos ajatellaan Kainuun tyyppisen maakunnan etenemistä ja
tulevia haasteita, on äärimmäisen tärkeä asia,
että tämmöistä koottua, yhteistä voimaa
pystytään vielä nykyistä paremmin
käyttämään myös tämän
aluekehitystehtävän hoitamiseen.
Jonkin verran olen ajatuksissani kysynyt sitä, onko
tämä sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen
ja tämä uusi organisointi vienyt henkiset voimavarat
sillä tavalla, että tähän aluekehitysvastuuseen
ja kehittämistehtävien edelleen- ja uudelleenorganisointiin
ei ole tavallaan riittänyt niitä voimavaroja,
jotta olisi saatu vielä nykyistä parempia tuloksia.
Tosin olen kokemassa niin, että vaikka tietyt kehittämistoimenpiteet,
joita Kainuussa on näiden vuosien aikana suoritettu, eivät
liitykään suoraan tähän Kainuun
hallintokokeiluun, kyllä myös Kainuun kehittämisen osalta
on saavutettu monia hyviä tuloksia, jotka, ajattelen näin,
ehkä jonkin verran ovat tässä hallintovaliokunnan
kehittämiskokeilua koskevassa arvioinnissa jääneet
ulkopuolelle.
Tähän liittyy hyvin pitkälle tämä Kainuun
yliopistokeskuksen, Kainuun ammattikorkeakoulun, Kainuun elinkeinoelämän
yhteisen koordinaation aikaansaaminen. Ja mikä on erittäin
merkityksellistä, tämä Kainuun yliopistokeskus
on synnyttänyt sillä tasolla mielenkiintoa, että myös vanhan
Oulun läänin ulkopuoliset yliopistot, Lapin yliopisto,
Jyväskylän yliopisto, Itä-Suomen yliopisto,
ovat tulleet mukaan omalla osaamispanoksellaan tämän
yliopistokeskuksen toimintaan ja, ajattelen niin, tätä kokonaisuutta
vahvistamalla.
Nythän tänne on kohdistettu se miljoonan euron
ylimääräinen kehittämispanos,
johon haluan lyhyesti puuttua, kun tässä edellä arvoisat
kollegat kyselivät, kuinka paljon tänne Kainuuseen
on pantu ylimääräistä rahaa.
Minusta se euromäärä, mitä tämä hallintokokeilu
on vaatinut ylimääräistä rahaa,
on yllättävän pieni raha, koska nythän tavallaan
näitten palvelujen rahoitukseen käytettävä raha,
joka on mennyt tavallaan kuntien valtionosuuksina suoraan maakuntahallinnolle,
hämärtää tavallaan sitä kokonaisuutta,
mikä on sitä niin sanottua ylimääräistä rahaa.
Ja tässä suhteessa minä pohjoispohjalaisena
lohdutan teitä, että se ylimääräinen
raha, mikä on mennyt tähän Kainuun hallintokokeiluun,
ei aiheuta minkään näköistä kateutta
siellä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa. Sen vuoksi minä toivoisin,
että tämä haasteellinen tilanne, mitä on
lähdetty ratkaisemaan Kainuussa, ei näitten muutamien
miljoonien suhteen aiheuta kateutta myöskään
täällä etelämpänä.
Jos tällä kannustinrahalla, mikä tähän
hallintokokeiluun on käytetty, saadaan todella uusia toimintatapoja — ja
ajattelen jopa tätä metropolialuetta, että jos
yhtä pienet liipaisurahat auttaisivat toimintatapojen todelliseen
uudistamiseen — niin minä uskon, että eduskunnan
on aika helppo lähteä niihin talkoisiin mukaan.
Mutta jos minä vertaan esimerkiksi Pääkaupunkiseutua,
että jos Helsingissä yksinomaan sosiaali- ja terveyspalveluissa
budjetti ylitetään yli 60 miljoonalla eurolla
vuositasolla sen vuoksi, että tulee kaiken näköistä yllättävää,
niin kyllä se kertoo siitä, että ne rahat,
mitkä ovat kuitenkin suhteellisesti liittyneet tähän
Kainuun hallintokokeiluun, ovat varsin vaatimattomia panostuksia
suhteessa siihen merkittävään uudistukseen,
joka on saatu käyntiin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kuunnellessani ed. Orpon ja ed. Outi Mäkelän puheenvuoroja
Kansallisen Kokoomuksen äänitorvina tässä asiassa
tuli mieleen elävästi 1970-luku tässä talossa,
kun täällä asiantuntijana pyöriskelin
harva se viikko. Kerran olin tuolla valtiosalissa kansanedustaja
Pekka Tarjanteen puhuttelussa — LKP:n silloinen puheenjohtaja — ja hän
opetti minulle, että kuulepas Erkki, se on sillä tavalla,
että poliittinen taitavuus lähtee siitä, että oma
porukka jaetaan jaa- ja ei-porukkaan, niin että meillä on
aina kysyjälle oikea vastaus tarjottavana.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kyllä täytyy todeta,
että edellinen eduskunnan puhemies Paavo Lipponen käynnisti
kyllä mielenkiintoisen ja hyvän hankkeen. Tämähän
alun perin oli ymmärtääkseni Paavo Lipposen
idea, että tämmöistä kokeilua
käynnistettäisiin, ja ajatus oli silloin, että tästä voisi
löytyä ratkaisu muihinkin maakuntiin. No, sen
jälkeen tämä on politisoitunut ja tästä on
tullut valtapoliittinen kysymys, niin kuin äsken totesin.
Ed. Mäkelälle haluan todeta, että kun
te nostatte nämä jotkut, silloin hallintokokeilun
alussa tähän kokeiluun osoitetut miljoonat esille
ja olette vähän ikään kuin kateellinen,
niin kannattaa nyt huomata, että kaikkea ei tule laittaa
Suomessa pelkästään Kehä kolmosen
sisäpuolelle tai metroalueelle. Tänne tehdään
jättiläismäinen investointi ja infra
juuri teidän Pääkaupunkiseudun ihmisten
elinolojen ja pärjäämisen suhteen. Huoli
kohdistuu enemmänkin siihen — niin kuin keskustakin
on ollut tämän metropolipolitiikan takana, ei
sitä vastaan, koska jos me olisimme olleet vastaan, niin
sitä ei olisi voitu toteuttaa — että on
huomioitava oikeudenmukaisuuden ja tasapuolisuuden nimissä,
että ei voi tapahtua niin, että muut maakunnat
ja muu maa kuihdutetaan ja ollaan kateellisia siitä, jos
muualla tehdään järkeviä kokeiluja.
Tämmöistä laaja-alaisempaa näkemystä ja
vastavuoroisuutta odottaisi. Kyllä maakunnissa on voimakas
näkemys siitä, että jo nyt Pääkaupunkiseutu
on erityisessä asemassa monen, monen asian suhteen, mutta
Pääkaupunkiseutu on tärkeä Suomen
menestymiselle, kilpailukyvylle.
Arvoisa puhemies! Vielä sen verran, että kun viittasin
kuntalakiin ja sen uudistamiseen ja aluedemokratiaan, niin se lienee
välttämättömyys, vaikka ed.
Mäkelä totesi, että se ei ole ollenkaan tarpeellinen,
mutta se varmaan on tarpeellinen. Uskon, että se tulee
voimaan.
Hallinto- ja kuntaministeri Tapani Tölli
Arvoisa puhemies! Muutamaan asiaan haluan kiinnittää huomiota.
Kainuun hallintokokeilu on taloudellisessa mielessä osoittanut
toimivuutensa. Se näkyy myös siinä, että sosiaali-
ja terveydenhuollon kustannuskehitys on ollut moneen, moneen muuhun
maakuntaan ja alueeseen verrattuna suotuisa. Varsinkin kun ottaa
huomioon Kainuun väestörakenteen ja sairastuvuuden,
menokasvun taittuminen on ollut merkille pantavaa. Merkille pantavaa
on myös se, että käytännössä Kainuussa
eivät enää ole kunnat hakeneet harkinnanvaraista
avustusta. Eli käytännössä kuntien
talous on tervehtynyt. Eli kustannukset ovat olleet tässäkin
mielessä enemmän hallinnassa.
Kun arvioidaan hallintokokeilun kustannuksia, on syytä ottaa
tämäkin huomioon. Eli se on toiminut. Ei ole mitään
syytä olla kateellinen. Tästä voi olla
tietysti kateellinen, että miten te olette onnistuneet.
Ja sitten, kun me katsomme yleensä hallinnonuudistuksen
kustannuksia, meillä on esimerkiksi kuntaliitoksiin osoitettu merkittävät
porkkanarahat ja jo perustelluista, onnistuneistakin kuntaliitoksista
on todettava, että alkuvaiheessa kustannukset ovat aivan
selvästi nousseet. Se on näkyvissä nytkin
monessa kuntaliitoksessa, ja tämä ei suinkaan
tarkoita sitä, että olisin vähäisestikään
vastaan kuntaliitoksia, mutta näin se toimii. Kainuun hallintokokeilusta
on todettava, että se on osoittautunut tehokkaaksi, jopa
ennakoitua paremmaksi.
No, onko tämä hallintokokeilu sitten este
Kainuun maakunnan sisällä mahdollisesti tapahtuville
kuntaliitoksille? Minusta se ei ole. Kyllä siellä voi
siitä huolimatta tapahtua kuntaliitoksia. Vuolijokihan
liittyi Kajaaniin, enkä pidä sitä yhtään
mahdottomana, etteikö siellä joitakin kuntaliitoksia
tapahtuisi. Mutta sitten taas — tämä on
nyt henkilökohtainen mielipide — kun eräs
edustajakollega esitti, miksei Kainuusta tehdä yhtä kuntaa,
minä sanoin, että eikös lähdetä käymään
yhdessä Kainuussa, käydään vähän
katsomassa ja ajelemassa, ajellaan Suomussalmen Hossasta Kajaaniin,
ei se ole kuin 220 kilometriä. Miten se toimii yhtenä kuntana?
Ja jos se toimii tällaisena hallintoratkaisuna kuin se
nyt toimii, siihen sisältyy myös voimakas paikallisen vaikuttamisen
elementti eli se demokratiaelementti, jolla pystytään
hoitamaan myöskin sitä paikallista kehittämistä.
Mielestäni tämä Kainuun hallintokokeilu
on osoittanut toimivuutensa. Ja kun kainuulaiset haluavat, niin
minusta se on erittäin perusteltua, että siellä jatketaan.
Sitten tämä vakinaistaminen ja mahdollinen laajeneminen
muualle. Sitä minä olen miettinyt itsekseni, että miksi
se pitäisi kieltää sellaisilta alueilta,
missä kunnat yksimielisesti, yhtäpitävällä päätöksellä haluaisivat
näin tehdä ja toteaisivat, että tällä tavalla
pystymme parhaalla tavalla palvelut turvaamaan, järjestämään
ja tuottamaan, ei niin, että kukaan pakottaisi, vaan jos
tällainen muualla otettaisiin käyttöön
ja tämä olisi vakinaistettu, se olisi monen lukon
takana, koska pitäisi muodostaa yhdessä tämä alue
ja jokaisessa kunnassa pitäisi olla yhtäpitävät
päätökset ja vielä erikseen
valtioneuvoston päätös. Ei se olisi hetken
mielijohteesta. Mutta onko niin, että se pitää kieltää?
Se on semmoinen mielenkiintoinen kysymys. Eli kun korostetaan erilaisia
ratkaisumalleja, se ei tarkoita, että olisi villi käytäntö. Mutta
jos joku on hyväksi havaittu, niin miksi se pitää rajoittaa
vain yhteen paikkaan, jos sillä onnistutaan?
Toisinaan on siteerattu sitä kuuluisaa palopäällikköä,
joka tuli palopaikalle ja huomasi, että tulipalo oli tehokkaasti
sammutettu, niin hän sanoi, että väärin
sammutettu. Ei kai se muoto voi olla itsetarkoitus? Mutta nyt ollaan
tässä tilanteessa, että tätä Kainuun
hallintokokeilua jatketaan, ja se on erittäin hyvä asia.
Ja on erittäin hyvä, että Kainuussa on
tähän sitouduttu, ja tällä asialla
nyt mennään eteenpäin. Minusta tämä keskustelu
on ollut tästä asiasta tarpeen ja se on tuonut
hyvin monipuolisia näkökulmia esille. Myöskin
sen hallintokokeilun sisällä pystytään monia
asioita kehittämään, ja toivon, että Kainuussa
ollaan innostuneita tästä kehittämisasiasta.
Kun maakunnassa on muutenkin lupaavia kehittämisnäkymiä,
niin tämä malli mahdollistaa myös niiden
vahvistamisen.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Takaan teille, että en ole
kateellinen Kainuulle — en rahoista enkä tästä mallista.
Sitä halusin vain tässä kysyä näihin
rahoihin liittyen, että jos jossain muualla vastaavia hallintokokeiluja
tehdään, niin onko mahdollisuus saada siihen tukea
vastaavalla tavalla. Siitä oli kyse.
Toisaalta sitten, kun ed. Kaltiokumpu tässä tivasi,
eikö tässä nyt ymmärretä,
että Kehä kolmosen sisäpuolelle jo menee
riittävästi rahaa, niin on hyvä hahmottaa
myös sieltä Satakunnasta päin tätä aluetta.
Uusimaahan on paljon muutakin kuin Kehä kolmosen sisäpuolinen
alue, ja tästä nyt on kyse, että hyvin
usein Uudenmaan, kasvavan ja kehittyvän maakunnan, yli
hypätään sillä varjolla, että Kehä kolmosen
sisäpuolella kyllä tapahtuu paljon asioita. Mielestäni
hyvin herkästi erilaiset liikennehankkeet, pienetkin infrarahat,
joita tarvittaisiin Kehä kolmosen ulkopuoliseen kehittämiseen,
jäävät saamatta tältä alueelta,
ja tämän alueen kasvu ja kehitys ei ehkä tule
niin hyvin turvattua kuin voisi olla, jos tänne saataisiin
myös aluekehittämisrahaa ja näihin liikennehankkeisiin
rahaa siinä suhteessa kuin tämä asukasmäärä ja
kasvu ja kehitys edellyttäisivät.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä lyhyesti yhteen erittäin
tärkeään onnistumiseen tässä Kainuun
hallintokokeilussa pysähtyä. Nimittäin
tässä salissa on puhuttu viime vuosina erittäin
paljon nuorten syrjäytymisestä, ja nyt kun sain
tässä vasta perehtyä — ed. Pulliainen
oli myös mukana siellä Kainuun-turneella — siihen,
mitenkä tämä koulutuksen järjestämisvastuu
on hoidettu, niin erityisen ilahtunut olin kuullessani, että peruskoulun
jälkeen nuoret on pystytty sijoittamaan. Heille on löytynyt
joko lukiopaikka taikka paikka ammatillisesta koulutuksesta, ja
tällä tavalla nuoret on autettu peruskoulun jälkeen
sille omalle jatkopolulle. Minusta tämän tuloksen
ylösnostaminen on äärimmäisen
tärkeää silloin, kun puhutaan tästä Kainuun
hallintokokeilun nykyvaiheesta.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan muutama kommentti. On hyvä,
että ed. Karjula vei osan minun puheenvuorostani eli koulutusjärjestelmä ja
sen toimivuus on äärettömän
oleellinen monessakin mielessä. Eli todella peruskoulun
yläasteen päättäneiden osalta
kahden edellisen vuoden aikana kaksi per vuosi on ikään
kuin meinannut päästä karkuun, mutta
kaikille muille on löytynyt jatkokoulutuspaikka tai työpaikka
jnp. Ja väitän, että keskeinen ansio
tästä on nimenomaan Kainuun maakuntakokeilulla ja
sillä järjestelmällä, mikä siellä pyörii.
Joka tapauksessa tämän keskustelun osalta
on ollut äärettömän tärkeää,
että keskustelussakin hyväksytään
erilaisia malleja eikä lähdetä vain siitä ajatuksesta,
että yksioikoisesti ajetaan kuntaliitoksia ja kuntarakenteita
suuremmiksi ja suuremmiksi.
Täällä on otettu esille myös
muutamissa puheenvuoroissa, että estääkö Kainuun
maakuntakokeilu järkevät kuntaliitokset. Oleellistahan
on se, että kansalaiset saavat ne tarvitsemansa hyvinvointipalvelut
ja kansalaiset voivat myös vaikuttaa demokraattisesti kunnan
ja kunnallisten palvelujen toimintaan. Eli oleellista ei ole kuntarakenne,
vaan todella ihmisten tarvitsemat palvelut ja niiden turvaaminen.
Onko Kainuussa rakenteellisia rajoja liikaa? Siellä on
tällä hetkellä kunnat ja maakunta aiemman
7 ylikunnallisen organisaation sijasta. Siellä on tällä hetkellä 3
ylikunnallista organisaatiota, lautakuntia on merkittävästi
vähemmän, kuntien välisiä sopimuksia
on merkittävästi vähemmän, itse
asiassa kuntien väliset palvelusopimukset on kaikki pois.
Eli tätä kautta voidaan todeta se, että oleellista
on kansalaisten näkökulmasta myös suora
kansanvalta, demokratia, eli Kainuun maakuntakokeilun myötä kuntademokratian
tällainen harmaa alue on poistettu, byrokratiaa on vähennetty
oleellisesti.
Puutun itse asiassa vähän samaan asiaan kuin ministeri
Töllikin viimeisessä puheenvuorossaan. Kokoomuksen
osalta ymmärrän erinomaisen hyvin sen, niin kuin
täällä on muutamassa puheenvuorossa todettukin,
että kokoomus kannattaa Kainuun maakuntakokeilua ja maakuntakokeilun
kaltaista toimintaa Kainuuseen, mutta sen laajentaminen Kainuun
ulkopuolelle ei ollut kokoomuksen näkökulmasta
mahdollista. Ja kuten ministeri Töllikin, niin myös
minä kysyn, miksi pitäisi kieltää,
jos joku seutu todella haluaisi noudattaa Kainuun kaltaista toimintamallia. Tunnustan,
että siihen oikein hyviä vastauksia ei ole.
Muutamissa puheenvuoroissa myös on sitten perätty
sitä, millä tavalla Kainuu on saanut ikään kuin
ylimääräistä rahaa maakuntakokeilun
toiminnan käynnistämiseen. Voin vakuuttaa, että sitä ylimääräistä rahaa
on tullut valitettavan vähän.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Sauli Niinistö.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on nyt keskusteltu
paljon tästä Kainuun mallista niin kuin työjärjestyksen
mukaan kuuluukin. Mutta pitää tietysti muistaa,
että kunta on kuntalaisia varten ja niitä palveluja
varten, joita kuntalaiset tarvitsevat, ja silloin näitä asioita
pitää lähestyä siitä näkökulmasta,
mikä on kuntalaisten palvelutarve, miten ne pystytään parhaiten
heille toteuttamaan. Ja silloin, olen aivan varma, että ei
ole olemassa yhtä ja ainoata mallia tähän
maahan monistettavaksi, josta asukkaat saavat parhaan palvelun ja
parhaan hyödyn tai joka olisi taloudellisin ja vastaisi
näihin haasteisiin, mitä jatkossa meillä on.
Tämän halusin tähän keskustelun
loppuun vielä tuoda.
Ed. Pulliaiselle haluan sanoa vielä sen, että kokoomus
on demokraattinen liike, johon mahtuu hyvin paljon erilaisiakin
näkemyksiä, ja meillä keskustellaan.
Ja varsinkaan itse en ole mikään suurkuntamies,
on aivan toisenlaisia näkemyksiä.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Palaan vielä Kehä kolmosen
sisäpuolelle: Ed. Mäkelä, tuolla maakunnissa
kansalaisten kansanomainen ilmaisu Pääkaupunkiseudusta
on Kehä kolmosen sisäpuoli. Käytin sitä kansanomaista
ilmaisua, ja sitten puhuin metropolialueesta, jonka te hyvin tiedätte
ja joka on kokonaan muuta kuin tämä Kehä kolmosen
sisäpuoli. Tämä nyt niin kuin tämmöiseksi
selvennykseksi.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä sen verran tuohon, että nykyaikainen
ilmaisu on Kehä vitosen sisäpuoli.
Yleiskeskustelu päättyi.