Kaj Turunen /ps(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tällä lakialoitteella ehdotan muutettavaksi
            työttömyysturvalain 13 luvun 6 §:ää,
            joka koskee Kansaneläkelaitoksen ja työttömyyskassan
            oikeutta tietojen oma-aloitteiseen luovuttamiseen.
         
         
         Tämä varmaankin, jos ajattelee kuntien ja kaupunkien
            kannalta, on yksi tärkeimmistä tämän
            eduskuntakauden lakialoitteista, ja olisin toivonut, että hallitus
            olisi tuonut omana esityksenään tämän
            ennen viime vuodenvaihdetta, koska nyt meillä astuivat
            vuodenvaihteessa voimaan uudet rajat tästä työttömyysajasta,
            se tippui 500:sta 300:aan.
         
         
         Mutta joka tapauksessa tämän ehdotetun lakimuutoksen
            jälkeen Kansaneläkelaitoksella olisi oikeus antaa
            kunnalle nykyistä paremmin ja aikaisemmassa vaiheessa tietoa
            työttömistä henkilöistä,
            jolloin työllistymistä edistävää monialaista
            yhteispalvelua voitaisiin tarjota myös henkilöille,
            joiden osalta laissa säädettyä 300:aa
            työmarkkinatukipäivää ei ole
            vielä tullut täyteen.
         
         
         Laki työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta
            siis tuli voimaan nyt vuodenvaihteessa 1.1.2015. Työllistymistä edistävällä monialaisella
            yhteispalvelulla tarkoitetaan yhteistoimintamallia, jossa työ-
            ja elinkeinotoimisto, kunta ja Kansaneläkelaitos yhdessä arvioivat työttömien
            palvelutarpeet, suunnittelevat työttömien työllistymisen
            kannalta tarkoituksenmukaiset palvelukokonaisuudet sekä vastaavat
            työttömien työllistymisprosessin etenemisestä ja
            seurannasta. Monialaisen yhteispalvelun tavoitteena on edistää työttömien
            työllistymistä tarjoa-malla heille heidän
            palvelutarpeensa mukaisia julkisia  työvoimapalveluja  sekä  sosiaali-,
            terveys- ja kuntoutuspalveluja. Lain mukaan työ- ja elinkeinotoimisto,
            kunta tai Kansaneläkelaitos arvioi, onko työttömällä monialaisen
            yhteispalvelun tarve. Yhtenä edellytyksenä on,
            että työtön on saanut työmarkkinatukea
            vähintään 300 päivää työttömyyden
            perusteella.
         
         
         Lain vaikutusten kaikinpuolisen toteutumisen kannalta ongelmana
            on nykyinen työttömyysturvalain tietojen luovuttamista
            koskeva sääntely. Työttömyysturvalain
            13 luvun 6 §:n 2 momentin mukaan Kansaneläkelaitoksella
            on oikeus antaa kunnalle tietoa työttömistä henkilöistä saman lain
            14 luvun 3 a §:ssä säädetyn
            työmarkkinatuen rahoitusta koskevan säännöksen
            mukaisesti. Tämä merkitsee, että tällaisia
            työttömien henkilötietoja ei voida luovuttaa
            ennen kuin työmarkkinatuen maksamisessa yhteensä 300
            päivää on tullut maksetuksi. Lain tavoitteiden
            kannalta nykyinen sääntely ei tästä syystä toteuta
            työttömän sijoittamista aktiivitoimenpiteiden
            piiriin tarkoituksenmukaisen varhaisessa vaiheessa.
         
         
         Lisäksi nykyisessä oikeustilassa epäkohtana on
            se, että kunnat joutuvat maksamaan niin sanottua Kela-sakkoa,
            jos ne eivät ole työllistäneet tai ottaneet
            aktivointitoimiin yli 300 päivää työttömänä olleita
            henkilöitä. Se, että nykyinen laki ei
            mahdollista näiden henkilöiden tietojen antamista
            kunnille ja te-toimiston käyttöön, tarkoittaa
            myös, etteivät kunnat voi ennalta valmistautua
            toimenpiteisiin näiden henkilöiden osalta. Kysymys
            on työmarkkinatuen ja siihen liittyvän lapsikorotuksen
            rahoituksesta puoliksi valtion ja työmarkkinatuen saajan
            kotikunnan varoista työmarkkinatuen yhteensä 300
            päivän jälkeisessä maksukaudessa.
         
         
         Käytännössähän
            tämä 500 päivän lyhentyminen
            300 päivään vuodenvaihteessa tarkoittaa
            nyt esimerkiksi kotikaupungissani Savonlinnassa sitä, että tällä hetkellä me
            olemme maksaneet Savonlinnassa sitä Kela-sakkoa noin 1,5
            miljoonaa euroa, mikä meidän kokoisellemme kaupungille on
            semmoinen aika normaali summa, ja kun nyt tämä raja
            tippuu tähän 300 päivään,
            niin se käytännössä tarkoittaa
            liki tuplaten tätä Kela-sakon määrää.
            On arvioitu, että Savonlinnan kohdalla se tekisi noin 2,5
            miljoonaa, ja se on tosi iso raha meidän kaupunkimme budjetissa.
            Mutta erityisen tärkeää olisi, nyt kun
            tämä raja putosi siihen 300 päivään,
            mikä sinällään on hyvä asia,
            että kunnilla ja kaupungeilla olisi todellakin mahdollisuus
            järjestellä näitä asioita ennakkoon
            niin, että kun tämä raja tulee vastaan,
            olisivat jo valmiina sitten nämä aktivoimistoimenpiteet.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämän lakialoitteen suhteesta
            voimassa olevaan sääntelyyn lisäksi työllistymistä edistävästä monialaisesta
            yhteispalvelusta annetun lain valiokuntakäsittelyssä huomattava
            on, että perustuslakivaliokunta kiinnitti lausunnossaan
            huomiota henkilötietoja koskevan sääntelyn
            epätäsmällisyyteen ja työ- ja
            tasa-arvovaliokunta ehdotti esitykseen sisältyneitä eräitä säännöksiä muutettavaksi.
            Valiokuntakäsittelyn yhteydessä esitetyn valossa
            kuitenkaan tässä minun lakialoitteessani ehdotettaviin
            säännöksiin ei ole osoitettavissa minkäännäköistä ongelmallisuutta.
            Näin ollen tämän lakialoitteen vaikutuksina
            sekä monialaisesta yhteispalvelusta annetun lain tavoitteet
            entistä paremmin toteutuisivat tavoitellusti että kunnat
            voisivat räätälöidä työttömien
            aktivointitoimia, ennakoida ja arvioida työmarkkinatuen
            kuntaosuuden menoja. — Kiitos, puhemies.
         
         
       
      
         
         Jari Myllykoski /vas:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Edustaja Turusen lakialoite huokuu,
            sanotaanko, vastuullisuutta ja juuri niitä seikkoja, joita
            pitää tässä hetkessä olla,
            ja totta kai kaikkien kansalaisten mahdollisuutta työllistyä pitää erityisesti
            korostaa.
         
         
         Muutamia huomioita sinällään ansiokkaaseen aloitteeseen
            pitää todeta.
         
         
         Kuntien resurssit, myöskään niin
            te- kuin Kela-viranomaistenkaan resurssit, eivät tällä hetkellä eivätkä tulevan
            sopeutuksenkaan vuoksi ole kovinkaan mahdollisia siihen, että meillä enemmän
            resursseja ohjattaisiin myös jo ennakkotietojen antamiseen.
            Pitää helpottaa tätä tilastointia,
            jos sillä nähdään kuntien mahdollisuuksia monialaiseen
            työvoimapalveluiden järjestämiseen.
         
         
         Kuitenkin kysymys alle 300 päivää työttömänä olevan
            henkilön työllistämisestä nimenomaan niin,
            että kuntien rahaa säästyisi niin, ettei
            olla sakkomaksujen piirissä, on lähtökohtaisesti
            tietysti hieman nurinkurinen. Työttömiä työntekijöitä,
            jos otamme teollisuuspaikkakuntia, voi yhtäkkiä tulla
            300, ja kysymys ei silloin enää ole siitä mahdollisuudesta,
            että työntekijät ovat aktiivitoimenpiteiden
            kohteena, vaan kysymys on, että paremmin pitäisi
            pystyä ratkaisemaan se, mihinkä uuteen ammattiin,
            mistä uusia työpaikkoja, aktiivitoimenpiteitä.
            Kunnan rahan säästäminen siinä kohtaa
            ei ole siinä keskiössä, vaan pitäisi
            enemmänkin keskittyä myös, sanoisin,
            tässä lakialoitteessa niihin välineisiin,
            joilla sitten pystyttäisiin kunnissa ennalta ohjaamaan
            ja suunnittelemaan koulutustarpeita.
         
         
         Kannatan tätä lakialoitetta sinällään,
            että kunnilla on mahdollisuus saada, ja ehkäpä maakunnilla,
            kattavammin tietoonsa niitä toimia ja niitä aikoja,
            jolloin isompia ryhmiä työttömiä tulee, että koulutusta
            voidaan suunnitella siten, että ne koulutustoimenpiteet
            olisivat myös yksi aktiivitoimenpide, jolloin sitten yhteiskunnassa
            kaiken kaikkiaan pitäisi työttömyysuhan
            alla olevia työntekijöitä pyrkiä jo
            siellä työpaikalla ennen tätä työttömyyttä ohjaamaan
            uuden ammatin hakemiseen ja mahdollisesti jopa toisella paikkakunnalla
            olevan työn perässä muuttamisen kynnysaitoja
            tulisi huomattavasti helpottaa.
         
         
         On tärkeätä, että edustaja
            Turunen on ottanut tämän asian esille, ja toivotaan,
            että eduskunta käsittelee omalla tavallaan tämänkin
            lakialoitteen siten, että tästä voidaan
            ottaa signaalina se, että edustaja Turunen on huolissaan
            siitä, että 300 päivää työttömänä on
            liian pitkä aika vain odottaa niitä toimenpiteitä,
            ja että ollaan yhdessä kehittämässä niitä toimenpiteitä,
            että kun työttömyyden uhka tai työttömyys
            on alkanut, voidaan heti lähteä ihmiselle tarjoamaan
            muutosturvan kaltaisia mahdollisuuksia kouluttautua työstä työhön.
         
         
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.