3) Hallituksen esitys laiksi rikoslain 20 luvun muuttamisesta
Janina Andersson /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies, ärade talman! Nyt eduskunta lähettää selkeän
viestin kaikille. Sukupuoliyhteys puolustuskyvyttömän
henkilön kanssa on aina raiskaus. Tästä on
valitettavasti ollut jotenkin epäilyksiä Suomessa,
mutta nyt hallitus antaa selvän viestin ja eduskunta myös,
että tämä on aina näin ihan
siitä riippumatta, onko henkilö itse aiheuttanut
sen puolustuskyvyttömyyden vaikkapa juomalla alkoholia
tai jollain muulla tavalla. Henkilö on puolustuskyvytön,
jos hän on tiedottomuuden, sairauden, vammaisuuden, pelkotilan
tai muun avuttoman tilan takia kykenemätön puolustamaan
itseään tai muodostamaan tai ilmaisemaan tahtoaan.
Nykyisin tekijä tuomitaan seksuaalisesta hyväksikäytöstä,
jos hän käyttää hyväkseen
toisen puolustuskyvytöntä tilaa ollakseen sukupuoliyhteydessä tämän
kanssa, mutta ei ole saattanut toista puolustuskyvyttömäksi.
Jatkossa sillä, mikä osuus tekijällä on
uhrin puolustuskyvyttömyyteen, ei näin ollen ole
mitään merkitystä enää.
Teosta tuomittaisiin aina raiskauksena. Kun edellä tarkoitettu
teko jatkossa tuomitaan raiskauksena, merkitsee se myös
sitä, että tällaisesta teosta tuomittavan
rangaistuksen asteikko muuttuu aiempaa ankarammaksi. Teon vähimmäisrangaistus
nousee 14 päivästä yhteen vuoteen vankeutta,
ja mahdollisuus tuomita sakkoon poistuu. Lisäksi rikoslakia
muutetaan siten, että muuhun kuin raiskausrikokseen sisältyvän
seksuaalisen teon tekeminen puolustuskyvyttömälle henkilölle
rangaistaan pakottamisena seksuaaliseen tekoon riippumatta siitä,
mikä on tekijän osuus puolustuskyvyttömyyden
syntyyn.
Ehdotusten taustalla on ennen kaikkea se, että seksuaalisen
itsemääräämisoikeuden loukkaamisen
vakavuus ei välttämättä riipu
siitä, miten puolustuskyvyttömyys on syntynyt.
Selkeät säännökset myös
estävät hankalien lain tulkinta- ja näyttötilanteiden
syntymistä sekä vähentävät tarvetta
kiinnittää huomiota uhrin omaan käyttäytymiseen.
Ehdotetuilla muutoksilla vahvistetaan seksuaalisen itsemääräämisoikeuden
rikosoikeudellista suojaa. Lakivaliokunta on muuten keskustellut
myös raiskauslainsäädännöstä ja
siitä, mikä on oikea ankaruus tuomioissa, koska median
kautta tulee sellaista mielikuvaa, että tässä on
jotain väärin. Tällä hetkellä Optula
on tekemässä tutkimusta, ja tämän
tulos varmaan voi johtaa myös muutoksiin myöhemmin.
Vuonna 1999 täällä viimeksi tehtiin raiskauspykäliin muutoksia.
Muistan hyvin itse lakivaliokunnan jäsenenä silloin,
miten tätä pohdittiin.
Elikkä näihin asioihin varmaan tulee seuraava eduskunta
palaamaan, jos on aihetta. Mutta on myös niin, että usein
ulospäin näyttää siltä,
että joku asia tuntuu olevan väärin,
mutta kun tieto siitä, mitä on oikeasti tapahtunut,
on salaista, niin meidän mielikuvamme ei välttämättä vastaa
sitä, mitä tuomioistuin oikeasti on käsitellyt.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia yksimieliselle lakivaliokunnalle
tärkeästä työstä. Valiokunta
saanee kohta myös tärkeän, vielä isomman
seksuaalirikoksiin liittyvän, todella jättimäisen
paketin lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten rangaistustasojen merkittävästä korottamisesta
kaikilta osin.
Mutta se, mitä te tänään
täällä esitätte, on erittäin
tärkeää. Aikuisiin kohdistuvassa raiskausrikollisuudessa
on muista Pohjoismaista poiketen niin vammaisten kuin esimerkiksi
nuorten naisten, jotka alkoholiin vielä tottumattomina
ovat itse juoneet itsensä sammuksiin, raiskaustilannetta
käsitelty tavalla, joka on ollut omiaan aiheuttamaan arvostelua,
että uhrin käytös onkin se, mitä rikosprosessissa
katsotaan, eikä rikoksen tekijän vääryyttä.
Ennen kaikkea se on ollut omiaan myös johtamaan kohtuuttoman
alhaisiin rangaistustasoihin näissä tilanteissa.
Näin ollen siis sekä vammaisten että myös
laajemmin muun muassa alkoholiin tottumattomien tai alkoholi- tai
päihdeongelmaisten itsemääräämisoikeus
tulee paremmin tästä eteenpäin suojattua.
Aivan niin kuin valiokunnan puheenjohtaja kertoi, muilta osin
aikuisiin kohdistuvien raiskausrangaistusten mahdollinen muutostyö on
hyvin pitkällä, mutta meidän täytyy
ensin, aivan niin kuin lapsiin kohdistuvien seksuaalirikostenkin
osalta, saada kunnon tutkimustietoa viimeisten 10 vuoden rangaistustasoista
ja niiden kehityksestä. Se, minkä me tiedämme,
kun lakivaliokunta viime vaalikaudella teetti niin sanotun Itä-Suomen
hovioikeuskohun yhteydessä selvityksen, jonka lopputulos
oli siis se, että Itä-Suomen hovioikeus ei anna
mitään erityisen matalia rangaistuksia — yhä jotkut
luulevat näin, koska koko kesän lehdistö sitä rummutti — niin
siinä sivutuotteena näytti tulevan tulos, että rangaistukset
ovat koventuneet eduskunnan toivomalla tavalla pikkuhiljaa. Ja nyt
kun Optulan selvitys valmistuu, me tiedämme, onko jatkunut
se kehitys, mikä viime vaalikaudella nähtiin,
että rangaistukset ovat eduskunnan toivomalla tavalla oikeuskäytännössä koventuneet,
vai onko se pysähtynyt, jolloin on syytä ryhtyä lainsäädäntötoimiin
koko rangaistuskentässä.
Ja aivan niin kuin eilen kyselytunnilla sanoin, mielestäni
seuraavana jonossa ovat toistuvat erittäin törkeät
väkivallanteot ylipäätään.
Siellä on todennäköisesti tällä hetkellä — ainakin
sen mukaan, mitä nyt olen 4 vuotta ministerinä nähnyt — mahdollinen
seuraava rangaistusten tarkistamisen paikka.
Kiitoksia, ja anteeksi, että joudun nyt poistumaan.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lakivaliokunnassa on todellakin meneillään
useita lakimuutoksia, jotka koskevat seksuaalista koskemattomuutta,
ja rikoksista tuomittavien rangaistusasteikkoa ollaan koventamassa,
ja tämä on hyvä suunta.
Kyseessä on lakimuutos, jossa seksuaalista itsemääräämisoikeutta
loukattaessa ei enää pystyttäisi menemään
sen taakse, että siinä ei puolustuskyvyttömän
tilaa käytetä hyväksi. Jatkossa siis
sillä, mikä osuus tekijällä on
uhrin puolustuskyvyttömyyden syntyyn, ei enää olisi
merkitystä, vaan teosta tuomitaan aina raiskauksena. Erityisen
tyytyväinen olen myöskin siihen, että teon vähimmäisrangaistus
nousee 14 päivästä yhteen vuoteen vankeutta
ja mahdollisuus tuomita sakkoon myöskin poistuu.
Lakivaliokunnan käsittelyssä tuli myös
todellakin ilmi se, että nämä raiskausrikosten,
seksuaaliseen tekoon pakottamisen ja seksuaalisen hyväksikäytön,
säännökset ovat vanhentuneet. Niitä on
kymmenen vuotta sitten, vuonna 1999, viimeksi käsitelty.
Odotamme todella Oikeuspoliittisesta tutkimuslaitoksesta tutkimustietoa
ja uusia esityksiä siitä, mihin suuntaan näitä raiskausrikoksia
ja niistä tuomitsemisia pitäisi suunnata.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Eilen eduskunnassa käsiteltiin erilaisia
väkivaltarikoksia ja rikoksista annettavia tuomioita. On
oikean suuntaista, että oikeusministeri on kiinnittänyt
huomiota nyt käsiteltävänä olevaan
asiaan. Mutta yhtä aiheellista olisi kiinnittää huomiota kaikkeen
väkivaltarikollisuuteen ja sitä ennalta ehkäiseviin
toimiin kuin myös siihen, että kiinnitetään
huomiota kaikessa väkivaltarikollisuudessa uhrien asemaan
ja uhrien läheisten asemaan ja tehtyjen vahinkojen hyvittämiseen.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi rikoslain seksuaalirikoksia koskevaa lukua siten,
että sukupuoliyhteys puolustuskyvyttömän
kanssa määritellään raiskaukseksi
riippumatta siitä, onko uhri itse aiheuttanut puolustuskyvyttömän
tilansa vai ei. Myöskään sillä, onko
puolustuskyvyttömyys tilapäistä vai pysyvää,
ei jatkossa ole enää merkitystä.
Muutos on erittäin hyvä, ja olen tyytyväinen, että se
näin vaalikauden viime metreillä saadaan aikaan.
Nykyinen lainsäädäntö on tältä osin
ollut kohtuuton. Jos uhri esimerkiksi sammuu juotuaan itse liikaa
alkoholia ja raiskataan sammuneena, ei kyseessä ole ollut
raiskaus vaan seksuaalinen hyväksikäyttö.
Vaikka säännökset ovat sukupuolineutraaleja,
käytännössä muutos parantaa
erityisesti naisten seksuaalista itsemääräämisoikeutta
ja rikosoikeudellista suojaa, mutta myös pysyvämmin
puolustuskyvyttömien sairaiden ja vammaisten suojaa.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lakivaliokunnassa on käsitelty
useita seksuaalirikoksiin liittyviä asioita viime aikoina.
Lakivaliokunta on muun muassa selvittänyt raiskausrikosten
rangaistuskäytäntöjä ja sitä,
ovatko rangaistukset näistä rikoksista oikeassa
suhteessa tekojen vakavuuteen. Kysymyshän on pohjimmiltaan
seksuaalisesta itsemääräämisoikeudesta tässäkin
lakiesityksessä. On erittäin hyvä asia, että tämä laki
nyt muuttuu niin, että tiedottomuuden, sairauden, vammaisuuden,
pelkotilan tai muun avuttoman tilan takia itseään
puolustamaan kykenemätön ihminen tai itseään
ilmaisemaan kykenemätön ihminen nyt suojataan
niin, että tämä teko on raiskaus. Hyvä asia
siinä on se, että tuo tähän
saakka 14 vuorokauden rangaistuksen minimi nousee yhteen vuoteen,
ja maksimihan tästä teosta on kuusi vuotta vankeutta. Enää näistä teoista
ei voida tuomita sakkoa. Tämä on selvä kannanotto
ja viesti, että ihmisten seksuaalista itsemääräämisoikeutta
tulee kunnioittaa.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvä, että tähän
asiaan on nyt saatu enemmän tämmöistä pohjoismaista
näkökulmaa ja toimintatapaa. Ennen tähän
on suhtauduttu ehkä hiukan sormien läpi katsoen.
Niin kuin täällä on monta kertaa todettu,
raiskaus on raiskaus, eikä sitä selitetä pois
uhrin minihameen käytöllä tai humalatilalla.
Toivon myöskin sitä jatkossa, että jos
on teon ensikertalainen, niin se ei vähennä tätä rikoksen merkitystä.
Yleiskeskustelu päättyi.