3) Hallituksen esitys laiksi vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta
         ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
      
       
         					
      
      
         
         Kauko Juhantalo /kesk(esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
         Herra puhemies! Kuten edellisessä kohdassa lausuin,
            nämä molemmat lait ovat hyvin läheisessä synkronissa
            olleet toistensa kanssa myös käsittelyssä,
            ja siihen on ollut aivan riittävä syy. Kun äsken
            saatoimme todeta aivan yksimielisen mietinnön syntyneen
            puolustusvaliokunnassa, niin laki vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta
            on kuitenkin ollut monessa suhteessa poliittisesti herkempi, ja
            tähänhän liittyy yksi hylkäysesitys ja
            yksi lausumaesitys. Mutta kokonaisuudessaan tämän
            lain käsittely on ollut hyvin perusteellista, ja on ollut
            suuri mielenkiinto valiokunnassa verrata tämän
            kokonaisuuden osia toisiinsa ja myös asevelvollisuuslakia,
            jota pitkällekin pääsimme käsittelemään
            ennen lausuntopyyntöä.
         
         
         Meillä ei ole ollut ollenkaan yhtenäistä lainsäädäntöä vapaaehtoisesta
            maanpuolustustyöstä ja sen asemasta. Pariisin
            rauhansopimushan 1947 kielsi kaiken muun sotilaallisen koulutuksen kuin
            Puolustusvoimissa ja Rajavartiolaitoksessa annettavan sotilaallisen
            koulutuksen. Vuoden 1990 tapahtumien jälkeen, jolloin maailmantilanne
            muuttui ja myös juridinen tilanteemme rauhansopimuksen
            osalta muuttui raukeavaksi, ryhdyttiin nopeasti tätä sektoria
            järjestämään ja jo vuonna 1993
            perustettiin Maanpuolustuskoulutusyhdistys. Sen jälkeen
            on tätä lakikokonaisuutta valmisteltu eri tavoin,
            kodifioitu ja tuotu yhteen lainsäädäntöön.
         
         
         Kuten sanoin, silloin kun puhutaan vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta,
            siihen liittyy muutamia herkkiä asioita. Ehkä tällainen
            yleisherkkyys perustuu maamme historiaan ja eräisiin menneessä historiassamme
            olleisiin maanpuolustusjoukkoihin, jotka eivät olleet tulleet
            kuitenkaan mitenkään yksilöidysti ja
            voimakkaasti esiin, mutta tuntuvat taustalla. Tämä heijastuu erityisen
            herkästi maakuntajoukkoihin, niiden rakenteeseen ja tehtäviin.
            Myös toinen herkkä kohta   tulee  maakuntajoukkojen
            tehtävissä, nimittäin   rajanveto  vapaaehtoisjärjestöjen   ja     -organisaatioiden,
            jossa on yleisesti — esimerkiksi otamme vpk:t — pelko
            siitä, että Puolustusvoimat tulevat meidän
            sektorillemme. Olemme käyttäneet hyvin paljon
            vaivaa tämän asian selvittämiseen, ja
            kyllä valiokunta on varma, että näiden
            säädösten kautta on aivan selvää,
            ettei Puolustusvoimat halua eikä voi mennä toisen
            toimintasektorille. Silloin kun virka-apua annetaan Puolustusvoimien
            taholta, joko maakuntajoukkoja tai muuta, se perustuu aina Suomen
            järjestelmässä virka-apua pyytävän
            osapuolen pyyntöön. Itsenäisesti ei sinne
            voida milloinkaan mennä, ja se on erittäin tärkeää.
         
         
         Tähän lakiin liittyy myös paljon
            uudistuksia naisen asemasta, ja tämän lain yhteydessä kehitetään
            ja laajennetaan naisen asemaa ja mahdollisuuksia vapaaehtoisessa
            maanpuolustustyössä. Myös tämän
            organisointi on kulkenut rinnan 90-luvulla muun roolituksen kanssa.
         
         
         Eräitä muitakin herkkiä kohtia on,
            otan nyt vaan yksityiskohtia, muun muassa tämän
            Maanpuolustuskoulutus ry:n, joka muuttui julkisoikeudelliseksi yhteisöksi,
            ammuntojen johto ja yleensä ottaen reserviläisten
            asema. Se on aiheuttanut tietenkin perusteellista keskustelua, ja
            siihen on myös perustuslakivaliokunta kiinnittänyt huomiota.
            Olemme tietenkin tässä noudattaneet niitä välttämättömiä määräyksiä,
            joita perustuslakivaliokunnalla on, ja myös niitä ajatuksia,
            joita se on esittänyt. Tästä mmuntojen
            ja vastaavien harjoitusten järjestämisestä perustuslakivaliokunta
            toteaa, että lakiehdotuksen tarkoitus lienee ollut säätää siitä,
            että tilaisuuksissa voivat kouluttajina toimia vain Puolustusvoimien
            henkilöstöön kuuluvat tai Puolustusvoimien
            kouluttajiksi hyväksymät henkilöt. Tämä ei
            kuitenkaan ehdotuksesta käy ilmi, ja perustuslakivaliokunta
            esittää tällaisen tarkennuksen tekemistä pykälään.
         
         
         No, tietenkin puolustusvaliokunta on tämän tarkennuksen
            tehnyt ja me ehdotamme pykälässä säädettäväksi
            tarkemmin, että kantahenkilökunnan lisäksi
            Puolustusvoimat voi tietyin tarkoin kriteerein hyväksyä myös
            muita kuin sotilasvirassa palvelevia henkilöitä toimimaan
            kouluttajina ja kouluammuntojen johtajina. Tällaisia henkilöitä ovat
            lakiesityksen yksityiskohtaisten perustelujen mukaan eläkkeellä olevat
            upseerit ja opistoupseerit sekä pitkälle koulutetut
            reserviläiset. Valiokunta ehdottaa pykälässä täsmennettäväksi,
            että näillä henkilöillä tulee
            olla Puolustusvoimien toiminnassa hankittu käytännön
            kokemus kouluammuntojen johtamiseen, esimerkiksi vakioitu ammunnanjohtajan
            reserviläiskoulutus ja ammunnanjohtajan koe.
         
         
         Toinen juuri reserviläisten asemaa koskeva asia on
            tässä vapaaehtoistoiminnan johdossa se, voiko,
            kun hälytys tulee jonnekin etäälle, jonne matkaa
            voi olla satoja kilometrejä, 100—200 kilometriä,
            reserviläinen johtaa silloin välittömästi toimintoja.
            Perustuslakivaliokunta ei tällaista hyväksy. Se
            ei hyväksy reserviläisjohtoa. Mutta me olemme
            tässä mietinnössä tätä huolellisesti
            käsitelleet ja lähteneet siitä, että niin
            sanotulla talonpoikaisjärjelläkin on selvää,
            että silloin kokoontumistoiminnan johto on sillä,
            joka sinne menee. Sen jälkeen, kun paikalla ollaan, myös
            mietinnössä kiirehditään sitä välttämätöntä toimintaa, millä sitten
            varsinainen johtaja saapuu paikalle. Ei tässä voi
            jäädä tämä vapaaehtoisjoukko
            odottamaan Kajaaniin, kun jossain 200 kilometrin päässä ei
            ole johtaja vielä paikalla.
         
         
         Pienempänä asiana on tullut esille yhteydenottoja
            siitä, miten kertausharjoituspäivät kerääntyvät,
            koska hyvin monella on tietysti tavoitteellisuus, kun ottaa osaa
            aktiivisesti vapaaehtoistoimintaan. Meillähän
            kertausharjoitusjärjestelmä on nyt ollut hyvin
            supistuneessa tilassa. Monen tavoitteena on tietysti saada ylennys
            harjoitusten kautta. Olemme tässä täsmentäneet
            ja painottaneet sitä, että todennäköisesti
            kaikki maakuntajoukkojen harjoitusjärjestelmät
            ovat sellaisia, jotka katsotaan kertausharjoituksiksi, ja sotilasläänin
            komentajallahan on aina myös mahdollisuus tulkita oman
            arvionsa mukaan kertausharjoitukseksi muukin harjoitus, jos se rasittavuudeltaan 
            tai
            tehtävien vaativuudeltaan on sellainen.
         
         
         Kuten sanoin, tämä oli herkempi laki ja vaati hyvin
            paljon meiltä työtä. Me kuulimme tässäkin
            vajaat 40 asiantuntijaa ja olemme lisäksi pyytäneet
            kirjallisen lausunnon Upseeriliitolta ja Suomen Metsästäjäliitolta
            ja nähneet hyvin paljon vaivaa. Sitä, mitä lausuin
            alussa näistä henkilöstö- ja
            perustuslakiasioista, en ollenkaan toista, ja yhdyn siihen varapuheenjohtajan
            mielipiteeseen, että nykyisen vaalikauden aikana, nykyministerin
            aikana, monet asiat ovat kyllä lähentyneet ja
            parantuneet, lähentyneet toimivaa yhteiskuntaa muutoinkin,
            ja asianomainen ministeri on ollut kyllä erittäin
            halukas ja valpas valiokunnan toivomusten mukaisesti aina selventämään
            ja kehittämään yhteydenpitoa ja ottamaan
            uudelleen valmisteltavaksi silloin, kun valiokunta on nähnyt
            sen tarpeelliseksi.
         
         
       
      
      Ed. Rosa Meriläinen merkitään
         läsnä olevaksi.
      
      
      Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies Ilkka Kanerva.
      
      
         
         Olli Nepponen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Vapaaehtoisen maanpuolustuskoulutuksen järjestelyt
            ovat puhuttaneet laajasti yhteiskunnan kenttää,
            erityisesti maanpuolustusjärjestöjä ja
            reserviläisjärjestöjä, jo pitkään,
            varsinkin silloin, kun sanouduimme irti Pariisin rauhansopimuksen
            rajoituksista. Kyllähän reserviläisjärjestöt
            ovat (Ed. Laakson välihuuto) jo erilaista koulutusta antaneet,
            mutta varsinaisen sotilaallisen koulutuksen järjestely
            nousi esiin viime selonteon yhteydessä. Silloin selvästi
            nähtiin tarpeelliseksi säätää laki.
            Silloin nousi myöskin kysymys maakuntajoukoista, jotka
            sitten aiheuttivat runsaastikin keskustelua siitä, mikä on
            niiden rooli. Loppuun saakka ei ollut täysin mietitty sitä,
            miten muun muassa virka-avun anto ja muut asiat laillisuusperiaatteiden
            mukaisesti järjestetään.
         
         
         Välttämättä ei myöskään
            tuo toimikunnan mietintö ollut niin perusteellinen ja ottanut
            kaikkia lainsäädännöllisiä perusteita
            riittävän hyvin huomioon, koska myöskin
            nyt, kun lakia muotoiltiin, jouduttiin monilta osin sekä perustuslain edellyttämiin
            että muihin muutoksiin. Se myöskin tuli esiin
            ja aiheutti runsaasti lisätyötä.
         
         
         Mutta nyt Maanpuolustuskoulutus ry tulee julkisoikeudelliseksi
            yhteisöksi, ja tämä asettaa sille selkeät
            vaatimukset, ja sen jäseninä ovat sitten periaatteessa
            nykyiset järjestöt ja mahdollisesti muut, jotka
            siihen liittyvät, ja parlamentaarista valvontaa lisätään
            lain perusteiden mukaisesti.
         
         
         Kuten puheenjohtaja täällä totesi,
            hyvin paljon keskustelua aiheutti ensinnäkin sotilaallisen koulutuksen
            määrittely. Mielestäni nyt ne määritelmät,
            jotka tähän on saatu aikaan, ovat selkeitä eivätkä jätä kovin
            paljon tulkinnanvaraa, jota ne alkuperäisen lakiesityksen
            mukaiset määritelmät olisivat jättäneet.
         
         
         Kysymys reserviläisjohtajan aseman ja arvon tunnustamisesta
            oli kuitenkin sellainen, jossa ei Puolustusvoimia eikä reserviläisjärjestöjen ääntä
            ollut
            riittävästi kuultu. Nyt onneksi saatiin muutos
            niin, että Puolustusvoimat voi antaa, myöntää,
            kokeiden jälkeen ammuttamisoikeudet kouluammuntoihin kuitenkin
            niin, että itse harjoitus tapahtuu kantahenkilökuntaan
            kuuluvan valvonnassa tai johdossa, mutta yksittäisiä harjoitusten
            osia voivat reserviläiset johtaa. Tämä on
            hyvä suunta ja aikaa myöten varmasti tarkentuu,
            johtavathan nytkin monet reserviläiset milloin mitäkin
            isojakin ja vaativia ammuntoja, hirviammuntoja tai suuria kilpa-ammuntoja,
            ilman, että sitä laissa on mitenkään
            rajoitettu.
         
         
         Virka-apukysymys, kuten totesin, nousi suuren mielenkiinnon
            kohteeksi, kun muun muassa palokuntien taholta tuotiin esiin, että siinä tullaan
            toisten reviirille. Sehän ei suinkaan ole tarkoitus. Kuten
            täällä todettiin, virka-avusta on selkeät
            määräykset. Kun Puolustusvoimilta pyydetään
            virka-apua, Puolustusvoimat antaa sen käytössä olevista
            joukoista, mutta nyt lähdetään siitä,
            että Puolustusvoimat myöskin voi käyttää niin sanottuja
            maakuntajoukkoja tähän tarkoitukseen.
         
         
         Siinä sitten taas virka-avun anto, esimerkiksi virka-apu
            poliisille, määritetään tarkoin,
            miten se menee. Siellä on kantahenkilökuntaan
            kuuluvan ohjeet. Sen sijaan sen joukon johtaminen itse joukkona
            voi tapahtua reserviläisjohtajan johdolla, mutta itse tapahtuman
            johto tapahtuu sitten henkilökuntaan kuuluvan johdolla.
            Se voi olla isokin joukko, jossa reserviläisjohtajilla
            on selkeä rooli, mutta tämä välitön
            yhteistyö virka-avun pyytäjän kanssa
            on sitten kantahenkilökuntaan kuuluvan johdolla. Se vaatisi
            varmasti vielä selkeyttämistä. Toisaalta
            lakiesitys jättää valitettavasti osittain
            auki, mikä tämä joukko on. Kun se ei
            ole kertausharjoituksissa, sitä sitovat kuitenkin määrätyt
            rikoslain pykälät, niin kuin tänne valiokunta
            sisällytti, mutta kuitenkaan sen muoto ei tästä laista
            käy selville.
         
         
         On hyvä, että tämä laki
            saadaan nyt voimaan, tulee kokemuksia, saadaan kokemukset ja sitten tarpeen
            mukaan tehdään tarvittavat muutokset parin vuoden
            jälkeen. On oleellisen tärkeää,
            että vapaaehtoinen maanpuolustuskoulutustoiminta näillä säädöksillä voi
            jatkua suurin piirtein ennallaan ja tiivistyä ja maakuntajoukot
            Puolustusvoimien alueellisena joukkona, joihin voi tulla vapaaehtoisia
            jopa ilman sotilaallista koulutusta ja myöskin naisia,
            voivat sitten toteutua ja saada näistä kiinnostuneet
            henkilöt tulemaan mukaan tärkeään
            työhön.
         
         
       
      
         
         Tarja Cronberg /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Vapaaehtoinen maanpuolustusta tukeva työ on varmaan  tärkeää  ja
            suomalaisille   erittäin merkittävää historiallisestikin.
            Joskus kuitenkin lukiessa lakia vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta
            tuntuu siltä, että olemme perustamassa joukkoja,
            joista emme oikein tiedä, mitä ne tulevat tekemään,
            kuka niitä johtaa, mutta kaikki toivotetaan tervetulleiksi.
            Ehkä tässä mielenkiintoista, yllättävää,
            käsittämätöntä on,
            että se keskeinen määritelmä,
            joka pitäisi selvittää, on sotilaallinen
            koulutus suhteessa muuhun koulutukseen. Vaikka ed. Nepponen totesi,
            että tämä on selkeytynyt prosessin kuluessa,
            niin itse asiassa prosessin kuluessa on selkeytynyt, että tyhjentävää ja
            yksiselitteistä määritelmää ei
            voida esittää.
         
         
         Vieläpä perustuslakivaliokunta toteaa, että määritelmän
            antamiseen, itse asiassa sellaisen määritelmän
            antamiseen, joka olisi näille koko joukoille todella tärkeä,
            ei pystytä tai tehtävä on vaikea. Perustuslakivaliokunta
            toteaa sitten loppujen lopuksi, ettei Maanpuolustuskoulutusyhdistyksellä ole
            oikeutta antaa kaikenlaista vapaaehtoiseen maanpuolustukseen liittyvää sotilaallista
            koulutusta, vaikka tätä ei sitten pystytä edes määrittelemään.
            Toisin sanoen tässä tapahtuu nyt eräänlainen
            sekaannus toisaalta vapaaehtoisen maanpuolustuksen, joka on yhdistyspohjaista
            ja vapaaehtoista, ja sitten sotilaallisen koulutuksen välillä.
            Tämä rajanvedon epämääräisyys
            ehkä ei ole kuitenkaan aivan tarkoituksenmukaista.
         
         
         Yksi mielenkiintoinen yksityiskohta, jota kysyisinkin ministeriltä,
            on sitten kysymys siitä, että Maanpuolustuskoulutusyhdistys,
            jolle nyt tulee tämmöinen eräänlainen
            julkishallinnollinen status, vaikka näille yhdistyksille
            ei sitä tule, valitaan puolustusministeriön strategiseksi kumppaniksi.
            Toisin sanoen perustetaan tämmöinen strateginen
            kumppanuus puolustusministeriön ja Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen välillä.
            Kysymys kuuluukin, miksi strateginen kumppani ei ole Puolustusvoimat
            vaan puolustusministeriö. (Ed. Kekkonen: Se on demokratiaa!) — Ihan
            totta. — Tarkoitus on kuitenkin antaa jonkinnäköistä koulutusta.
         
         
         Mutta kolmas asia liittyy sitten kysymykseen virka-avusta. Mielestäni
            pelastuspuolen huoli siitä, että tässä menevät
            puurot ja vellit sekaisin, on hiukan oikeutettu. Pelastuspuoli pelkää sitä, että nyt
            kaikki kansalaisten turvallisuuteen liittyvä vapaaehtoistyö tulee
            maakuntajoukkojen tai tämän vapaaehtoisen maanpuolustuksen
            piiriin. Näin ei tietenkään ole. On määritelty
            laissa, että poliisi ja muut voivat pyytää virka-apua
            silloin, kun omat resurssit eivät riitä. Mutta
            kysymys omien resurssien riittävyydestä on tässä sitten
            aivan ratkaiseva, ja ehkä sitten on oikeutettu pelko siitä,
            että resursseja, jos niitä on jo Puolustusvoimilla
            ja niitä siellä tarvitaan, sitten ei ole esimerkiksi
            Rajavartiostolla tai poliisilla. Siksi haluaisinkin kiinnittää huomiota
            vastalauseeseen 2, jossa todetaan, että siviiliviranomaisten
            resurssit on hoidettava kuntoon.
         
         
       
      
         
         Janina Andersson /vihr:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies, ärade talman! Haluaisin jatkaa juuri
            siitä, mihin ed. Cronberg lopetti, elikkä resursseista,
            jos omat resurssit eivät riitä. Täällä on
            viime päivinä puhuttu poliisien valtuuksista ja
            myös nyt siitä, että muut ihmiset tulisivat
            mukaan auttamaan poliisien työssä. Elikkä,
            kun oikeasti olemme huolissamme siitä, onko meillä turvallinen
            Suomi, onko turvallista kävellä yksin pimeällä iltaisin kadulla,
            onko ylipäätään turvallista,
            niin silloin ihmiset kaipaavat tavallisia poliiseja lähellä itseään.
            Poliisit tuntevat lähiympäristön ja tuntevat ne
            ihmiset. Kun tulee joku ongelma, niin poliisi voi puuttua siihen
            heti, on tuttuja poliiseja.
         
         
         Nyt jotenkin välillä tuntuu siltä,
            että kun hallitus huomaa sen, että nyt resurssit
            ovat vähän vähissä, niin tämä peitetään
            sillä, että annetaan lisää valtuutuksia
            tai nyt voidaan pyytää apua myös muilta.
            Voi olla, että näin ei ole. Toivottavasti näen
            nyt vain ihan peikkoja. Jos katsotaan resursseja ja rahaa, niin
            Puolustusvoimien menot ovat sidottuja indeksiin. Ne ovat kasvamassa koko
            ajan oikein mukavaan tahtiin. Jos vertaa poliiseja ja palomiehiä,
            niin on aivan eri tilanne, jos puhutaan resursseista, eri taloudellinen
            tilanne, jos vertaa tätä päivää ja
            jos mennään taaksepäin taas vaikkapa
            kymmenen vuotta.
         
         
         Jos nyt oikein tunnen suomalaisten tunteet, niin mieluiten luotetaan
            koulutettuun henkilöön, joka on erikoistunut johonkin
            tiettyyn asiaan: koulutettuun poliisiin, koulutettuun palomieheen,
            joka osaa tämän tehtävänsä.
            Jos on oikein iso hätä, tietenkin voidaan ottaa
            muitakin mukaan, mutta ihmiset kaipaavat juuri näitä,
            jotka ovat valikoituja, ei niitä, jotka ovat kaikkein innokkaimpia,
            vaan niitä, jotka ovat valikoituja juuri sen mukaan, että he
            ehkä eivät ole niin kiihkeitä, vaan rauhallisia,
            tasaisia ihmisiä, joilla on hyvä koulutus. (Ed.
            Kekkonen: Tyypillisiä kansanedustajia!) Tämän
            takia toivon, että tästä eteenpäin
            satsaisimme enemmänkin rahaa tavallisten poliisien palkkaamiseen
            emmekä siihen, että löydetään
            muita korvaavia tapoja.
         
         
       
      
         
         Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Nyt ed. Anderssonin ajatuksenkulku kyllä pätkii
            pahasti. Ei tällaisesta ajattelusta suinkaan ole kysymys,
            että poliisille annettaisiin tuolla kadulla turvallisuutta
            jollain maakuntajoukoilla. Kysymys on siitä, miten täytetään
            virka-avun lakisääteiset vaatimukset; miten virka-apua
            annetaan. Jos Puolustusvoimia tarvitaan eikä ole muuta
            joukkoa, maakuntajoukkoja voidaan käyttää,
            mutta ei niitä suinkaan käytetä jossain
            katuturvallisuuden kasvattamiseksi. Voi olla, että joudutaan
            vartioimaan jotain aluetta, voidaan mennä suurpaloon tai
            muuhun katastrofiin, ei suinkaan mihinkään sellaisiin, missä kysytään,
            onko poliisilla tarpeeksi rahaa tai jotain muuta. Kyllä tässä nyt
            kannattaisi lukea vähän tarkemmin nämä asiat.
         
         
       
      
         
         Janina Andersson /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä myös sanotaan jopa
            suoraan muun muassa, että jos on lakkotilanne tai joku
            muu mellakka, niin sellaisiin tilanteisiin otettaisiin mukaan joukkoja
            virka-apuna. Mutta etenkin kyse on siitä asenteesta, jos
            meille tuli tämmöinen mielikuva, että voisivat
            pyytää muualta apua, niin ehkä tämä sama
            tyyli kuin nytkin jatkuu, että poliisien rahat vaan vähenevät.
            Tämähän on jo nyt tapahtunut, eikä tämä ainakaan
            helpota tilannetta.
         
         
       
      
         
         Jaakko Laakso /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Vasemmistoliitto ja vasemmistoliiton eduskuntaryhmä katsovat,
            että sotilaallista koulutusta pitäisi antaa vain
            Puolustusvoimiin ja Rajavartiolaitokseen kuuluville Puolustusvoimissa,
            Puolustusvoimien järjestämänä,
            Puolustusvoimien aseilla, Puolustusvoimien henkilökunnan
            johdolla ja valvonnassa sekä varusmiehille ja kertausharjoituksiin
            osallistuville. Sotilaallista koulutusta ei pidä ulkoistaa
            Puolustusvoimien ulkopuolelle. Ei myöskään
            ole syytä siirtyä järjestelmään,
            jossa Puolustusvoimat tilaa sotilaallista koulutusta  Puolustusvoimien   ulkopuolisilta
            järjestöiltä.
         
         
         Hallituksen lakiesityksessä ehdotetaan Maanpuolustuskoulutus
            ry:n muuttamista julkisoikeudelliseksi yhdistykseksi. Maanpuolustuskoulutus
            ry:n nimi muuttuisi Maanpuolustuskoulutusyhdistykseksi. Maanpuolustusjärjestöjen
            yhteistoiminta puolustushallinnon kanssa tapahtuisi tulevaisuudessa
            tämän yhdistyksen kautta. Laki  säätelisi  yhdistyksen   hallintotehtäviä,   jäseniä,
            toimielimiä, rahoitusta ja toiminnan järjestämistä.
            Maanpuolustuskoulutusyhdistykselle ehdotetut tehtävät
            merkitsisivät sotilaskoulutuksen osittaista siirtämistä Puolustusvoimien ulkopuolelle.
            Maanpuolustuskoulutusyhdistys voisi muun muassa järjestää sotilaallista
            koulutusta puolustusvoimien tilauksesta. Sotilaallisen koulutuksen
            antaminen on kuitenkin julkinen hallintotehtävä,
            jota ei ole tarpeen siirtää kenellekään
            ulkopuoliselle tehtävän tarkoituksenmukaiseksi
            hoitamiseksi, mitä perustuslain 124 § säännöksessään
            edellyttää.
         
         
         Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että kaikki ne
            muut muutokset, mitä perustuslakivaliokunta ja puolustusvaliokunta
            tekivät hallituksen lakiesitykseen, ovat mielestäni
            myönteisiä ja antavat vähemmän
            sijaa erilaisille tulkinnoille. Siitä huolimatta kuitenkin
            ehdotus sisältää edelleen varsin avoimeksi
            jääviä tehtävänkuvauksia,
            esimerkiksi 23 §:n 1 ja 2 momentin "Osallistuminen Puolustusvoimien
            virka-aputehtäviin", 24 §:n "Muu avustustoiminta",
            25 §:n "Järjestöjen muu toiminta" ja
            26 §:n "Varautumistoiminta" sekä 27 §:n
            "Valmiustehtävät". Itse asiassa näissä kaikissa
            pykälissä on sekaisin aatteellisille yhdistyksille
            asettuvia tehtäviä ja osittain Puolustusvoimien
            tehtävien siirtoja viranomaistoiminnan ulkopuolelle vapaaehtoisen
            maanpuolustuksen hoidettavaksi. Mutta kuten totesin, kaikki ne puolustusvaliokunnan
            ja perustuslakivaliokunnan tekemät muutokset tekevät
            tämän lakiesityksen paremmaksi kuin alkuperäinen
            hallituksen lakiesitys oli.
         
         
         Määrättäessä sotilaita
            maanpuolustuksen ulkopuolisiin tehtäviin olisi erityisen
            tärkeää pitää selvänä raja
            sotilaallisten tehtävien ja siviilitehtävien välillä.
            Siviilitehtävien on aina oltava siviiliviranomaisten johtamia,
            ja niissä avustavien sotilaiden johtamien sotilasyksiköiden
            on oltava tämän johdon alaisia. Tällaisten
            avustustehtävien tarpeiden tulisi olla välttämättömiä tai
            pakottavia. Maanpuolustuskoulutusyhdistykselle ehdotetut tehtävät
            sisältävät lisäksi merkittävää julkisen
            vallan käyttämistä mahdollisissa yhteiskunnan
            häiriötilanteissa. Myös tämä on
            perustuslain 124 §:n säännöksen
            kannalta ongelmallista. Vapaaehtoiseen maanpuolustustoimintaan osallistuvien
            käyttäminen virka-aputehtävissä poliisin tukena
            esimerkiksi mielenosoituksissa tai lakoissa pitäisi lailla
            kieltää. Nyt näin ei ole tehty. Tämä voi
            tulevaisuudessa synnyttää vakavia ongelmia. Pelkona
            on, että julkisuudessa uusiksi suojeluskunniksi nimetyt
            maakuntajoukot kokoavat pyssyuskovaisia ja ramboja, jotka erityisesti
            yhteiskunnallisissa häiriötilanteissa ovat valmiita
            mihin tahansa. Siksi ehdotan, että lakia puolustusvoimien
            virka-avusta poliisille, sen 3 §:ää,
            täydennettäisiin seuraavasti: "Sitoumuksen antaneita
            vapaaehtoisia ei kuitenkaan voi käyttää  virka-aputehtävissä  mielenosoituksissa ja
            lakoissa."
         
         
         Herra puhemies! Vasemmistoliitto ja vasemmistoliiton eduskuntaryhmä katsovat
            kuitenkin, että koska kysymys on sotilaallisen koulutuksen mahdollistamisesta
            Puolustusvoimien ulkopuolella, niin esitämme, että laki
            vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta hylätään.
         
         
       
      
         
         Johanna Sumuvuori /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Haluaisin niille edustajille, jotka kritisoivat
            tätä siviiliorganisaatioiden huolta Puolustusvoimien
            tehtäväkentän laajentumisesta, huomauttaa,
            että kysymys ei ole pelkästään
            resursseista. Siviiliorganisaatioiden turvallisuustoiminta on vaarassa
            myös tulla tulkituksi osaksi kaikkea vapaaehtoista maanpuolustusta,
            mikä ei ole tarkoituksenmukaista. Toinen semmoinen kritiikin
            ydin on ollut se, että vapaaehtoisen maanpuolustuksen tulkitaan
            sulkevan sisäänsä kaiken koulutuksen
            ja valmennuksen, joka liittyy yhteiskunnan häiriö-
            ja poikkeustiloihin, ja näinhän ei ole.
         
         
         Mutta sitten toteaisin ed. Laakson ensimmäisestä esityksestä,
            että pidän kyllä yhteiskuntarauhan ja
            mielenosoitus- ja lakko-oikeuden kannalta parhaana, että mahdollisissa
            lakkotilanteissa tai mielenosoituksissa ei käytettäisi
            Puolustusvoimia eikä etenkään niiden
            alaisia maakuntajoukkoja vaan sellaisiin tilanteisiin riittävät
            sisäisen turvallisuuden viranomaiset. 
         
         
         Siksi kannatan sitä lisäysesitystä,
            minkä ed. Laakso teki.
         
         
         
            
            Toinen varapuhemies:
            
            Varmuuden vuoksi totean kahdelle viimeksi puheenvuoron käyttäneelle edustajalle,
               että asian tässä käsittelyssä ei
               ole mahdollista tehdä sen enempää hylkäysesitystä kuin
               myöskään pykäläkohtaisia
               esityksiä. Niiden käsittelyaika on asian toisessa
               käsittelyssä, ei tässä yhteydessä.
               Niitä ei voida näin ollen ottaa huomioon.
            
            
          
         
       
      
         
         Kaarina Dromberg /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olen erittäin ilahtunut, että puolustusvaliokunta
            on ottanut tämän naisten roolin myöskin vapaaehtoisessa
            maanpuolustustyössä erittäin hyvin huomioon
            ja maininnut myöskin hyvin tarkasti tehtäviä,
            joihin naiset ovat sopivia. Mutta haluan vielä tuoda muutamia
            näkökohtia esille.
         
         
         Vuonna 1995 perustettiin Maanpuolustustyötä tekevien
            järjestöjen naisten valtakunnallinen neuvottelukunta,
            joka rekisteröityi kaksi vuotta myöhemmin Naisten
            Valmiusliitto ry:ksi. Järjestön tarkoituksena
            on koordinoida naisten kouluttamista sekä arjen vaaratilanteita
            että poikkeusolojen tehtäviä varten.
            Järjestön perustaminen oli nopea vastaus muuttuneeseen
            tilanteeseen. Vapaaehtoista työtä oli vahvistettava,
            yhteistyötä lisättävä ja
            oli vastattava turvallisuusympäristön muutokseen.
            Naiset toimivat esimerkillisesti reagoidessaan muutoksiin. Reagoimisherkkyyttä tarvitaan
            tulevaisuudessakin maailman nopeissa muutoksissa.
         
         
         Tänä päivänä liitto
            edustaa 11:tä valtakunnallista naisten vapaaehtoista maanpuolustustyötä tekevää ja
            tukevaa jäsenjärjestöä, joissa
            toimii noin 200 000 aktiivista naista. Valmiusliiton tehtävänä on
            lisätä suomalaisten naisten mahdollisuuksia osallistua
            kokonaismaanpuolustukseen sekä herättää tietoisuutta
            arjen turvallisuuteen liittyvään tietotaidon ja
            koulutuksen tarpeellisuudesta "kaiken varalta", kuten liittomme
            tunnuslause kuuluu. Työ on hyvin käytännönläheistä,
            ja se on myös edunvalvontatyötä. Naisten
            Valmiusliiton tehtävänä on myös
            luoda naisille mahdollisuus osallistua kokonaismaanpuolustukseen
            liittyvien tehtävien suorittamiseen sekä kehittää ja ylläpitää naisten
            valmiuksia. Koska uhkakuvat ovat muuttuneet, on myös varautumistoimien muututtava.
            Muun muassa kansalaisten valmiuksien on parannuttava myöskin.
            Tästä syystä naisten kouluttautuminen
            on yhteiskunnan kannalta tärkeää ja sitä kannattaa
            edistää.
         
         
         Naisilla on laajaa koulutuksen ja ammatin kautta tullutta osaamista
            ja pätevyyttä useisiin sellaisiin tehtäviin,
            jotka pitää turvata myös häiriötilanteissa
            ja poikkeusoloissa. Tehtävään koulutetut
            ja sopivat ei-reserviläiset, siis niin naiset kuin miehetkin,
            voivat poikkeustilanteissa hoitaa useita viranomaisia tukevia ja
            muita tehtäviä, joiden edellytyksenä ei
            ole varusmiespalveluksen suorittaminen. Tehtäviä ovat
            esimerkiksi väestönsuojelutehtävät,
            ruokahuolto, terveydenhoito, viestintä, toimistotehtävät,
            tiedotus, kaluston huolto, logistiikka ja kuljetus sekä tehtäviin
            liittyvät johto- ja koulutustehtävät.   Mainittujen tehtävien
            lisäksi naiset voisivat osallistua suunnitteilla oleviin
            maakuntajoukkojen virka-aputehtäviin liittyviin tuki- ja
            huoltotoimiin maakuntajoukon suorittaessa virka-aputehtävää.
            Samoin sopivia tehtäviä varmasti löytyy
            runsaasti Maanpuolustuskoulutus ry:n koulutus- ja tukiyksikössä.
            Maanpuolustusnaisten liitto on ollut myös ahkerasti mukana
            siinä, kun tätä koulutusta on kehitetty
            ja myös yhteistyössä viety niitä osa-alueita
            eteenpäin, joissa naisia tulee kouluttaa. Minun mielestäni
            heidän koulutuksensa tulee olla saman tasoista kuin miehillä ja
            heille sopivat paikat varmasti löytyvät. Haluaisin
            vielä sanoa, että Naisten Valmiusliitto on se
            kattojärjestö, johon kuuluvat myöskin
            Palokuntanaiset, Kotitalousnaiset ja Martat, eli se on hyvin laaja
            pohja, millä voidaan näitä huoltotehtäviä ja
            kaiken tyyppisiä edellä mainittuja tehtäviä viedä eteenpäin.
         
         
         Mutta haluaisin nyt, kun sitten alemman tasoisia säädöksiä tehdään,
            erityisesti vielä tästä joukosta ottaa
            esille Sotilaskotiliiton ja Maanpuolustusnaisten Liiton, jotka ovat
            erityistehtävissä vielä näihin
            muihin järjestöihin verrattuna, että heidät
            huomioitaisiin sitten myöskin näissä tehtävänkuvauksissa
            ja silloin, kun rahanjaosta on kysymys, koska tämä tehtäväkenttä todella
            vaatii siltä osin vielä kehittämistä.
         
         
         Mutta olen erittäin ilahtunut siitä, että nämä asiat
            on myös huomioitu niin lain sisällössä kuin myöskin
            valiokunnan mietinnössä.
         
         
         
         Keskustelun nopeatahtinen osuus päättyy.
         
       
      
         
         Antero Kekkonen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Minusta on ihan hyvä, että tästä asiasta
            kokonaisuudessaan saadaan nyt aikaan selkeä laki. Tähän
            mennessä toiminnan kontrollointi kuitenkin on ollut jossain
            määrin hankalaa, vaikeaa, tulkinnanvaraista. Minusta
            tämä panee nyt sen problematiikan ikään
            kuin yksiin kansiin. Siitä on oltava pelkästään
            tyytyväinen.
         
         
         Tämä ajatus siitä, että reserviläisjohtajille
            voidaan antaa kouluammuntojen johtamisoikeudet tietyin kriteerein,
            sehän on herättänyt paljon keskustelua.
            Avoimesti tunnustan tässä, että asiaa käsiteltäessä minä en
            osannut nähdä sitä ihan niin merkittävänä kuin
            jotkut halusivat sen nähdä. Minä en näe
            niitä probleemoja, joita siinä jotkut tulkitsivat
            olevan. Minusta se nyt on kuitenkin sellaisille ihmisille jääpää hommaa,
            joilla kuitenkin täytyy olla tietyt taidot, kyvyt, perinteet
            hoitaa sitä tehtävää. Eli minä luulen,
            että aika tulee osoittamaan senkin keskustelun, mitä siitä asiasta
            on käyty, aika turhaksi.
         
         
         Mitä sitten tulee tähän maakuntajoukkokonseptiin,
            niin siitähän on ollut tavattomasti näkemyksiä.
            Kieltämättä se ei ole ollut ihan helppo asia
            käsitellä tässä itse kenenkään.
            Joka asian kohdalla ei tietenkään haluaisi puolustushallintoa
            kritikoida, kun edellisessä kohdassa se jo tuli tehdyksi,
            mutta tohdin kuitenkin sanoa sen verran, että minusta tässä puolustushallinnolla
            on jollakin tavoin tiedotusvaje ihmisten suuntaan, siis nimenomaan
            näiden maakuntajoukkojen kohdalla. On tilaa liian isoille
            spekulaatioille, niin kuin on hivenen ollut näkyvissä tässäkin keskustelussa.
         
         
       
      
         
         Olli Nepponen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Kekkonen nosti esiin tämän
            ammuntojen johtamisen. Jos me olisimme päätyneet
            sille kannalle, että vain henkilökuntaan kuuluvat
            ovat johtajina, vaikka olisivat evp-henkilöstöä,
            se olisi asettanut aika kovia vaatimuksia näiden henkilöiden
            paikalle. Onko takeita, että ensinnäkään
            saadaan heitä sinne? Ja toiseksi: meillä on erittäin
            päteviä reserviläisjohtajia, jotka sodan
            ajan toiminnoissa, kertausharjoituksissa ja muissa, ovat vastaavien
            ammuntojen johtajina, mutta eivät voi olla maankuntajoukkojen
            harjoituksissa vastaavissa tehtävissä. Tämä ristiriita
            nyt poistettiin, kun muotoiltiin tämä tällä tavalla
            kuin se on tässä lakiesityksessä.
         
         
       
      
         
         Antero Kekkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Herra puhemies! En mielestäni esittänyt erilaista
            käsitystä kuin minkä ed. Nepponen nyt
            juuri esitti. Minä kenties muotoilin itseni hiukan huonosti,
            mutta minun loppupäätelmäni on tässä asiassa
            ihan sama kuin ed. Nepposen sillä lisäyksellä,
            että elävä elämä tullee
            osoittamaan, että se keskustelu, mitä tästä aika
            pitkään on käyty, on ollut vähän
            joutavaa keskustelua.
         
         
       
      
         
         Eero Akaan-Penttilä /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä laki vapaaehtoisesta
            maanpuolustuksesta: Noin yleisesti koen, että se on täysin loogisen
            kehityksen seurausta, joka lähti tietysti liikkeelle siitä,
            että kun rauhansopimuksen rajoitusmääräykset
            loppuivat, (Ed. Laakso: Ei nyt ihan kaikki rajoitusmääräykset
            kuitenkaan!) niin heti sen jälkeenhän käynnistyi
            maanpuolustusta Suomesta. — No, jos ed. Laakso ei osaa
            kuunnella, niin se on teidän asianne. — Maanpuolustushenki
            toisin sanoen itse asiassa odotti, että jotain tämmöistä yhteistä harrastusta
            voitaisiin käynnistää, ja niinhän
            1994 ruvettiin tätä asiaa tukemaan. Se oli ensimmäinen
            tämmöinen rauhallinen vaihe. Puolustusvoimat tuli
            mukaan. Se eteni minusta ihan loogisesti eteenpäin niin,
            että sitten puolustuspoliittisessa selonteossa valiokunta otti
            kantaa, jolloin tämä meidän demokraattinen päätöksenteko
            tuli tähän mukaan, jolloin toivottiin, että säädetään
            erillinen laki, siis vuonna 2004, kolmisen vuotta sitten. Ihan hyvä aika,
            jolloin haluttiin, että kehitetään maanpuolustusta,
            ja samassa yhteydessä myöskin päätettiin
            ottaa mukaan naiset vähän laajemmin, laajentaa
            heidän asemaansa tässä yhteisessä maanpuolustuksessa, koska
            se oli tullut aikaisemmin ilmi näiden kymmenen vuoden aikana.
         
         
         Tämä on se periaate, joka minusta tässä aika hyvin
            on toteutunut. Se, että sitten perusteluissa todetaan,
            että "vapaaehtoistoiminnan laajentuminen ja puolustusvoimien
            rakennemuutos edellyttävät asiasta säädettäväksi
            lailla nykyistä laajemmin", on täysin loogista.
            Ei tätä vastaan voi kukaan sanoa. Se, joka tätä lakia
            on hylkäämässä, niin ihmettelen
            kovasti hänen perusteluitaan, että hän
            siis näkee, että tätä kautta
            ei ole mitään perusteluita, kun nimenomaan loogiset
            perustelut ovat olemassa. Halutaan tälle toiminnalle tietyt säännökset — tämähän
            on kaikki luettavissa täältä valiokunnan
            mietinnöstä, mutta poimin muutamia sanoja kuitenkin
            täältä — ja todetaan ihan selvästi,
            että tässä laissakin "pääpaino
            olisi vapaaehtoista maanpuolustuskoulutusta koskevassa sääntelyssä".
            Ihan asiallinen pyrkimys. Ei mitään kummallisuuksia
            eikä kaduille menemistä väärällä tavalla.
            Ehdotetaan luotavaksi sitoumusjärjestelmä vapaaehtoisia
            koskevalta puolelta ja "lakiin otettaisiin sääntelyt
            vapaaehtoistoimintaan osallistuvien etuuksista ja velvollisuuksista sekä sitoumuksen
            antaneiden rekisteröimisestä".
         
         
         En vierasta mitään näistä asioista.
            Itse olen ollut kymmenen vuotta tässä toiminnassa
            mukana ja nähnyt, että nämä kaikki
            ovat olleet seikkoja, jotka ovat puuttuneet näiden miesten
            ja osittain myös naisten harjoituksista. On ollut jopa
            vähän ongelmia siitä, että kun
            siellä sairastutaan tai loukkaannutaan tavalla tai toisella,
            niin ei aina ole tiedetty, onko sotilasvammalaki mahdollisesti tämän
            takana tai joku muu lainsäädäntö.
            Nyt nämä kaikki tämmöiset oikeudelliset
            seikat astuvat oikein reippain askelin siihen suuntaan, johon niiden
            minun mielestäni pitää astuakin.
         
         
         Mitä sitten tulee näihin keskeisiin käsitteisiin ja
            niiden määrittelemiseen, niin minusta se on kaksipuolinen
            asia. Todennäköisesti erittäin hyvä,
            että ne määritellään
            näin ja saadaan juridista pohjaa monille asioille, mutta
            ensinnäkin haluaisin kyllä sanoa, että määritelmä on
            aina määritelmä ja varmasti vaikea. Tulee
            mieleen isäni veli, joka oli suomen kielen professori.
            Hän kertoi 60-luvun alusta yhdestä kansainvälisestä kongressista,
            jossa maailman filologit yrittivät määritellä sanaa
            "sana", mikä se on. Hän sanoi, että viikon
            me siellä yritimme määritellä ja
            erosimme erimielisinä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Jos eivät filologit pääse yksimielisyyteen
            siitä, mikä on "sana", vaikka kaikki tiedämme
            sen, niin on aivan taivaanselvää, että ei
            näistä termeistä, jotka täällä nyt
            on, saada semmoista yksimielisyyttä esimerkiksi, että tässä salissa
            se olisi koskaan kohdallaan. Mutta varmasti tämä kaikki
            on oikeaan suuntaan menemistä, siitä en pääse
            yli enkä ympäri, ja se on, arvoisa ministeri,
            asia, johon toivoisin teidän ottavan kantaa, miten nyt
            jatkossa tehdään. Kun nämä määritelmät
            tässä aloitettiin asiallisesti, niin seuraavassa
            puolustuspoliittisessa selonteossa on monta termiä, joita
            ei ole määritelty siellä hakemistossa
            nyt ollenkaan, vaikkapa se, missä vaiheessa ollaan sotilaallisesti
            liittoutuneita tai sotilaallisesti liittoutumattomia, jos olemme
            esimerkiksi EU:n jäsen ja näinpäin — me
            tiedämme kaikki tämän keskustelun.
         
         
         Mutta näen kyllä tässä vaiheessa
            tarpeelliseksi pyytää ministeriä, jos
            kerkiätte vielä tänä aikana,
            alustamaan, että siellä myöskin näitä määritelmiä pitäisi
            jatkossa tehdä. Me puhumme siellä aivan toisen
            luokan asioista ja paljon vakavammalla tavalla. Nämä kaikki
            määritelmäthän on täällä sitten
            sisällä paremmin.
         
         
         Mutta jatkossa huomattavaa on sekin, että koko valiokunta
            totesi, että ehdotus ei tule vaikuttamaan siihen, miten
            yleistä turvallisuutta tukeva muu kuin sotilaallinen maanpuolustustoiminta
            on järjestetty ja organisoitu Suomessa. Reservijärjestöjen
            esittämissä ajatuksissa oli puolestaan tiettyjä ongelmallisia
            ulottuvuuksia, ja siinähän päädyttiin
            ihan selvästi siihen, että "vapaaehtoiseen maanpuolustukseen
            kuuluvan sotilaallisen koulutuksen ohjauksessa ja valvonnassa puolustushallinnolla
            on ilmeinen intressi" mutta "sen sijaan maanpuolustusjärjestöjen
            muu vapaaehtoinen maanpuolustustoiminta on pääosin
            yhdistyslain mukaan toimivien yhdistysten järjestämää vapaata
            kansalaistoimintaa". Tämä on erittäin
            tärkeä tulkinta, koska monet näistä järjestöistä tarvitsevat
            nimenomaan yhteiset tilat, yhteiset joukot, kaikenlaista harrastustoimintaa,
            mikä tekee sen koheesion, että se joukko toimii
            yhdessä, ne tuntevat toisensa, ja tiukan paikan tullen
            sitten, niin kuin meidän lainsäädäntö ohjaa,
            heitä tarvitaan milloin mihinkin.
         
         
         Voi olla, että heitä tarvitaan, ed. Laakso, myöskin
            mielenosoituksissa ja lakoissa, joka on aivan oma kokonaisuutensa.
            Halusin terävästi tähän loppuun
            sanoa sen, että olen jyrkästi teidän kanssanne
            eri mieltä siitä vastalauseenne kohdasta, jossa
            suurin piirtein lukee, jos minä löydän sen
            täältä vielä ... Niin, tehän
            sanotte: "Vapaaehtoiseen maanpuolustustoimintaan osallistuvien käyttäminen
            virka-aputehtävissä poliisin tukena esimerkiksi
            mielenosoituksissa tai lakoissa pitäisi lailla kieltää.
            Nyt näin ei ole tehty." En ymmärrä  kuuna
            päivänä, että kansanedustaja
            vaatii tämmöistä. 
         
         
         Toivon, että kommentoitte siihen vähän
            paremmin kuin populistisesti, mistä tämä johtuu, että te
            ette luota Suomen poliisiin. Suomen poliisi vain tarvittaessa pyytää apua,
            jos se joutuu todelliseen pulaan. Sehän on fiktiivinen
            tulevaisuuden paikka. Te näette siinä mörköjä.
            Minusta se, että te näette mörköjä menneessä,
            on ihan eri asia kuin se, pitääkö niitä tulevaisuudessa
            nähdä. Yhteistyössä olette ollut
            niin hyvin monilla muilla alueilla puolustusvaliokunnassa, että tässä vähän
            jäin ihmettelemään tarkoitusperiänne.
         
         
       
      
         
         Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Herra puhemies! Kyllä minä poliisiin luotan, mutta
            minä en luota teihin. Eli minä en luota siihen,
            kuten te aivan oikein itsekin totesitte, etteikö tietyissä yhteiskunnallisissa
            tilanteissa näitä joukkoja pitäisi käyttää mielenosoituksissa
            ja lakoissa apuna. Ed. Akaan-Penttilä, te ette osallistunut
            kauttaaltaan puolustusvaliokunnan asiantuntijakuulemiseen. Meille
            vakuutettiin muun muassa lakia valmistelleen henkilön toimesta, että tällaiset
            tapaukset on suljettu ulkopuolelle, että näitä vapaaehtoisia
            ei tulla käyttämään lakoissa
            tai mielenosoituksissa. Sen takia, koska meille näin vakuutettiin,
            ihmettelen, miksei tätä vakuutusta haluttu kirjata
            lakiin. Mutta ehkäpä se johtui juuri siitä,
            kuten te sanoitte, että ainakin teidän mielestänne
            näitä joukkoja, vapaaehtoisjoukkoja, voidaan käyttää mielenosoituksissa
            ja lakoissa tulevaisuudessa.
         
         
       
      
         
         Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Pitää paikkansa, että en
            ollut läheskään kaikissa kokouksissa
            paikalla, koska olen puolustusvaliokunnan varajäsen ja minulla
            oli vastuullisia tehtäviä muualla. Mutta halusin
            vähän selkeämmin kuulla teidän
            suustanne vaan sen, minkä takia te olette vastalauseenne näin
            präntännyt ettekä tuonut mitään
            lisäperusteluita siihen. Samaten te vastustatte myöskin
            sitä, että näiden maanpuolustustoiminnan
            vapaaehtoisten joukkojen kautta halutaan antaa virka-apua eri viranomaisille,
            harjoitella kriisinhallintaa ja toimia myös maan rajojen
            ulkopuolella. Teillä on jännällä tavalla
            vastustava asenne, ei positiivinen.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! En oikein arvannutkaan, että puheenvuoroni
            sattuu näin loistavaan pisteeseen kuin ed. Akaan-Penttilän äskeisen
            puheenvuoron jälkeen. Nimittäin, kun sen tarkkaan
            kuunteli, siitä jäi vain yksi asia kertomatta,
            eräänlainen johtopäätös,
            se on muutos lain nimikkeeseen. Juuri sillä tavalla ymmärrettynä,
            kuin ed. Akaan-Penttilä ymmärtää vapaaehtoisen
            maanpuolustuksen ja tämän muodostuvan lakikokonaisuuden,
            siitä seuraa automaattisesti, että lain nimikettä olisi
            ehdottomasti pitänyt muuttaa ja laittaa se laiksi suojeluskunnista.
            Se oli aivan suvereeni perustelu. Minä en olisi millään
            itse keksinyt lukea tätä tekstiä sillä tavalla
            kuin ed. Akaan-Penttilä onnistui sen kuvaamaan. On erittäin
            suuri vahinko, että tätä dialogia en
            ole ed. Akaan-Penttilän kanssa käynyt ennakkoon,
            koska olisin ilman muuta esittänyt tämän
            lain nimikkeen muuttamista paperilla, mutta kun se ei nyt onnistunut,
            niin harkitsen, että  teen asiaa koskevan ponnen
            sitten toiseen käsittelyyn.
         
         
       
      
         
         Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti vaan ed. Pulliaiselle, että käytitte
            termejä, joita minä en  käyttänyt.   Kommentoitte   asiaa,
            josta en puhunut.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Akaan-Penttilä, te kerroitte
            puheenvuorossanne siitä, millä tavalla setänne
            pohdiskeli sanan "sana" määrittelemistä. Te
            autoitte minua ymmärtämään sen,
            että teidän olisi pitänyt ymmärtää,
            että sana "suojeluskunta" sopii tähän
            erinomaisen hyvin.
         
         
       
      
         
         Puolustusministeri Seppo Kääriäinen
         
          Arvoisa puhemies! Tämänkin lain käsittelyn
            osalta haluan esittää hyvin lämpimät
            kiitokset puolustusvaliokunnalle ja perustuslakivaliokunnalle erittäin
            seikkaperäisestä asiaan paneutumisesta ja siitä työstä,
            joka paransi hallituksen esitystä, selkeästi tarkensi
            sitä ja paransi. Tästä lämmin kiitos!
            Jos tämä menee tällä tavalla
            loppusatamaan, niin kuin on oletettavissa, on meillä kelpo laki
            vapaaehtoista maanpuolustusta säätelemään.
            Tällainen pelisääntölaki oli
            välttämätön asia sen takia,
            että tätä toimintaa on tapahtunut ja tapahtuu
            erittäin paljon, tähän on aktiivisuutta
            ja innokkuutta. On tärkeä asia, että se
            toiminta on lainsäädännöllä määritelty.
            Rajat ja pohja on määritelty myös sen
            vuoksi, että yhteiskunnallinen hyväksyttävyys
            ja poliittinen hyväksyttävyys mahdollisimman laajasti
            tämän toiminnan osalta voitaisiin varmistaa.
         
         
         Huomaan käsittelyn jälkeen, että kyllähän
            tämän taakse on saatu tosiasiassa erittäin
            laaja poliittinen yhteisymmärrys, ei rikkumaton eikä sataprosenttinen,
            niin kuin äsken kuultiin, mutta kuitenkin erittäin
            laaja. Olen myös iloinen siitä, että tämän
            lain käsittelyn yhteydessä käyty kansalaiskeskustelu
            median palstoilla ja muutenkin on oikonut paljon vääriä käsityksiä ja
            tietoja muun muassa siltä osin, mikä koskee vapaaehtoisen
            maanpuolustuksen ja vaikkapa vapaapalokuntien ja vastaavien reviirikysymystä.
            Todellakin on sillä tavalla, että tällä toiminnalla
            ei haluta tulla näitten järjestöjen ja
            yhteisöjen tontille, ei tietenkään millään
            tavalla, kun virka-avusta on kysymys. Kun siitä on kysymys,
            aina toimitaan vain pyydettäessä, vain pyydettäessä.
            Toiminnalla ei tuppauduta eikä tyrkyttäydytä toisten
            toimijoitten reviirille missään tapauksessa. Minusta tämä on
            tärkeää todeta erittäin selvin
            sanoin.
         
         
         Sitten huomaan myös sen, että suuria asiallisia
            muutoksia ei lakiesitykseen ole tullut, mutta kuitenkin tiettyjä olennaisia
            korjauksia on tullut. Tämä kouluammunta-asiahan
            tässä käytiin jo keskustelussa lävitse.
            Minusta tässä on nyt löytynyt käsittelyssä hyvä muotoilu:
            Puolustusvoimien hyväksymät reserviläiset
            voivat toimia kouluammuntojen johtajina, mutta kouluammunnat on toteutettava
            sotilasviranomaisten johdon ja valvonnan alaisuudessa. Minusta tämä on
            hyvin löydetty yhteisymmärrys. Tässä on
            nähty näköjään vaivaa
            valiokunnassa ja sitten myös puolustushallinnon kanssa
            käydyissä keskusteluissa. Tämä on
            terveen järjen mukainen toimintamalli. Tästä voimme
            olla ehkä yhdessäkin tyytyväisiä,
            että tällaiseen lopputulokseen on päädytty.
         
         
         Maanpuolustuskoulutuksen saattaminen julkishallinnolliseksi
            yhteisöksi oli tärkeä asia sen vuoksi,
            että se toteuttaa tiettyjä sille Puolustusvoimien
            puolelta uskottuja koulutustehtäviä. Sen vuoksi
            sen aseman järjestäminen juuri tällä tavalla
            on ollut perusteltua. Se antaa myös sitten tietyn pohjan
            järjestää parlamentaarista ja niin sanottua
            poliittista valvontaa sen toimintaan nähden jämäkämmällä tavalla
            kuin tähän mennessä on ollut asianlaita.
            Sinänsä Mpk:n toimintaan nähden puolustusministeriöllä ei
            ole ollut eikä ole mitään huomautettavaa.
            Se on erittäin myönteinen organisaatio ja tekee
            hyvin tärkeää ruohonjuuritason työtä puolustusministeriön
            ja Puolustusvoimien näkökulmasta katsottuna. Sehän toimii
            puolustushallinnon alaisuudessa ja todellakin tekee niitä töitä,
            mitä puolustushallinto siltä tilaa. Yleisarvosana
            on tietysti, niin kuin äsken jo sanoin, erittäin
            myönteinen.
         
         
         Täällä puhuttiin virka-avusta jo
            aiemmin, se on tärkeä keskustelu. Minusta tärkeää on
            tunnistaa se, että vapaaehtoisia ei saa käyttää Puolustusvoimien
            virka-avusta poliisille annetun lain 4 §:ssä tarkoitettuihin
            tehtäviin. Minusta tämä on selkeä rajaus,
            ja tämäkin rajaus jo varmasti poistaa ehkä tarpeettomia
            pelkoja siitä, minkälaisiin tilanteisiin kenties
            jouduttaisiin, samoin kuin senkin toteaminen selkeyttää asioita,
            että virka-aputehtäviin osallistuvat ovat sotilasrangaistussäännösten
            alaisia. Tämäkin antaa tähän
            toimintaan tiettyä selkärankaisuutta, ennakolta
            myönteistä, ennakolta ehkäisevää pohjaa.
         
         
         Ed. Dromberg käytti ansiokkaan puheenvuoron naisten
            uudesta osallistumismahdollisuudesta, joka tässä virallistetaan
            lakiin kirjoitettuna. Minun pitää lausua naisjärjestölle
            aivan erityinen kiitostunnustus tämän pitkähkön
            prosessin aikana tuesta, kannustuksesta ja avusta, jota olette antaneet
            ed. Drombergin johdolla tähän työhön.
            Naisten Valmiusliitolla tässä on ollut merkittävä tehtävä.
            Minä uskon, että tehtävänkuva, mikä nyt
            naisille tukitehtävien hoitamisessa järjestetään,
            tässä vaiheessa on varsin tyydyttävä ratkaisu.
            Minusta on paikallaan katsoa, miten tämä toimii
            lähitulevina vuosina. Palataan sitten asiaan aikanaan,
            jos tarvitsee sitä korjata tuolloisten uusien päätöksentekijöitten
            toimin ja voimin. Tämä on askel, jota on toivottu
            laajalti, ja se on myös askel, joka antaa lisää pontta
            tähän vapaaehtoiseen maanpuolustustyöhön.
         
         
         Aivan lopuksi totean sen, että tämä toiminta kaipaa
            jämäkkää parlamentaarista valvontaa,
            jämäkkää parlamentaarista valvontaa.
            Se on kyllä tämän lain puitteissa järjestetty
            niin hyväksi kuin tarvitseekin varmistaen juuri silloin
            sen, että sen hyväksyttävyys eri yhteiskuntapiireissä on
            mahdollisimman hyvin hoidettu. (Ed. Laakso: Tarkoittaako ministeri
            kahvinjuontitilaisuuksia?)
         
         
       
      
         
         Ilkka Taipale /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! En pelkää Venäjää enkä armeijaa,
            en kirkkoa enkä SDP:tä, en edes vapaaehtoista
            maanpuolustusta, mutta silloin tällöin hymyilen
            näille. (Ed. Brax: Vappua pelkäät kuitenkin!)
            On mielenkiintoista katsoa tätä vapaaehtoista
            maanpuolustuslakia. Täällähän
            oli aikanaan erään rauhanliikkeen ja heidän
            gurunsa Mirjam Vire-Tuomisen toimesta tekeillä rauhan laki,
            joka kuitenkin onneksi tyrmättiin jopa Rauhanpuolustajien
            pääjäsenten, keskustapuoluelaisten, toimesta.
            Sehän olisi voimassa, jos keskusta tässä olisi
            horjunut.
         
         
         Mutta se, että tulin puhumaan tänne, johtuu siitä,
            että molemmat lait hyväksytään
            aikana, jolloin suomalainen rauhanliike täyttää 100
            vuotta ensi lauantaina, ja veikkaan, että äärimmäisen harvat,
            edes puolustusministeri, sen edes tietävät. On
            tietysti rauhanliikkeen oma syy, että se piipittää jossakin,
            rauhanlampaat piipittävät jossakin. Mutta rauhanliikkeeseen
            ei periaatteessa pitäisi suhtautua siten kuin siihen suhtaudutaan.
         
         
         Vuonna 1907 perustettiin niin sanottu vanha Suomen Rauhanliitto,
            jonka tsaari kielsi vaarallisena tai haitallisena 1913 odotettaessa
            ensimmäistä maailmansotaa. Vuonna 1920 se perustettiin
            Suomen Rauhanliitto—Kansainliitto -yhdistyksenä.
            Se oli ainoa Kansainliitto-liike, jopa ainoa YK-liike, ennen kuin
            YK-liitto perustettiin 1954. Siltä on kolme kertaa viety
            rahat. Kolmas kerta ei onnistunut. Ensimmäisen kerran silloin, kun
            professori Iversen moitti Hitleriä, rahat vietiin kokonaan;
            toisen kerran silloin, kun keskustapuolue erosi Suomen Rauhanpuolustajista
            ja tietyissä krapulavaiheissa vei Rauhanpuolustajilta rahat,
            mutta ei huomannut, että kaikilta muiltakin vietiin 70
            prosenttia. Leikilläni olen sanonut, että jos
            Sydäntautiliitolta olisi viety rahaa samalla tavalla, ne
            olisivat saaneet kaikki sydärin ja Mielenterveysseura olisi
            mennyt psykoosiin. Rahoja ei ole vieläkään
            saatu takaisin, ja nyt, kun rauhanliike täyttää 100
            vuotta. (Ed. Laakso: Se kolmas kerta unohtui!) — Sanoin:
            meinattiin viedä  yli  puolet  rahoista  tältä  vuodelta
            kaikilta ystävyysseuroilta ja rauhanjärjestöiltä samana vuonna,
            kun rauhanliike täyttää 100 vuotta. Eduskunta
            palautti nämä rahat tuomatta kuitenkaan mitään
            lisärahaa.
         
         
         Kun Inter-Parlamentary Unionin, Ipun, rinnakkaisjärjestö Ipb,
            International Peace Bureau, täytti 100 vuotta — sen
            perustivat samat henkilöt, toisen kansalaisjärjestöjä varten,
            toisen parlamentteja varten — 100-vuotisjuhlat pidettiin Suomessa
            1992: valtionapu 60 000 markkaa, 200 ulkolaista vierasta,
            mutta kaksi leipää ja viisi kalaa riitti. (Ed.
            Pulliainen: Aika hyvin!) Samalla tavalla, kun muut järjestöt
            täyttävät, esimerkiksi Rauhankirjallisuuden
            edistämisseura 30 vuotta, Lääkärin
            sosiaalivastuu 25 vuotta: Toinen sai 3 000 euroa ja toinen
            4 000 euroa, mutta sillä 3 000:lla julkaisen
            kahdeksan kirjaa, myöskin vapaaehtoiselle maanpuolustusjärjestölle
            ainoan ydinaseita koskevan perusteoksen, ainoan pienaseita
            koskevan teoksen ja klassikon The Study of Wars, joka on sotien
            Kinsey-raportti. Siinä periaatteessa on 1 600
            sivua, mutta julkaisen vain 400, jotta jaksatte lukea ja ymmärrätte, mitä siinä sanotaan.
         
         
         Mutta vielä kiitän tätä oikeaa
            laitaa. Takanani ovat olleet aina kenraali Nepponen ja majuri Seppo
            Lahtela huumorimiehinä. He ovat ainoat oikeasta laidasta,
            jotka ovat aina tukeneet rauhanliikkeen rahojen palauttamista, ed.
            Zyskowicz myöskin jossain määrin. Meidän
            on nähtävä, että rauhanliike
            on kouluttanut kokonaisen sukupolven väkivallattomaan ajatteluun,
            ja se ei ole paha asia vapaaehtoiselle maanpuolustuksellekaan.
         
         
         Lopuksi ed. Drombergille, joka piti tosiaan hyvän puheenvuoron.
            Niiden kannalta, jotka pitävät puheenvuorosta,
            totean, että järjestimme Suomeen 1983 Lapset ja
            sota -tutkimusseminaarin. Joka ikinen tutkija maailmasta oli paikalla, kaikki
            yhtä lukuun ottamatta, eversti Townsend, prinsessa Margaretin
            aiempi ystävä. Hän oli tehnyt kirjan
            The Smallest Pawns in the Game eli lapsisotilaista ensimmäisenä.
            Kaikki muut tulivat. Teimme kirjan, ehdotimme, että Suomi
            ottaa tämän teemaksi. Se ei kelvannut. Ruotsi
            otti, ja nythän se on koko maailmassa teemana.
         
         
         Myöskin naiset ja sotalaitos -teemasta kokosimme kaikki
            30 tutkijaa maailmasta, parhaat  tutkijat. Kolme metriä luettiin
            kirjallisuutta. Tiesimme tarkkaan, mitä tapahtuu myöskin
            naisten militarisoinnissa tai naisten ja sotalaitoksen suhteissa.
            Sitä ennen sanoimme, että lapset ja naiset ovat
            maailman suurin demilitarisoitu vyöhyke.
         
         
         Viimeksi pieni opetus ed. Laaksolle. Armeijaa ei ole käytetty
            lakkoasioissa kuin kaksi kertaa epäsuorasti: Veturimieslakko
            murrettiin kutsumalla veturimiehet 1952 kertausharjoituksiin ja
            kerran yritettiin murtaa Wällärin lakko. (Ed. Kekkonen:
            Jäänmurtajalakko!) — Joo, ja ei onnistunut.
            Wälläri oli vähän kovempi jätkä kuin veturimiehet.
            Ed. Wallin ei ole kuuntelemassa, mutta sopisi kuunnella.
         
         
       
      
         
         Olli Nepponen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Anna arvo toisellekin, tulee mieleen. Monissa asioissa,
            kun on keskusteltu varusmiespalveluksesta, olemme ed. Taipaleen
            kanssa yhtä mieltä. Valitettavasti nykyinen rahapula
            estää hyvien ajatuksien toteutumisen. Vielä halusin
            pari asiaa vapaaehtoisesta maanpuolustuksesta ottaa esiin.
         
         
         On muistettava, että virka-apupyyntö tapahtuu
            aina Puolustusvoimille, jotka voivat käyttää maakuntajoukkoihin
            kuuluvaa osastoa. Se on selkeä virka-avun lähtökohta.
            Virka-apupyyntöä ei osoiteta maakuntajoukolle
            suoraan. Se ei lähde sieltä, vapaaehtoisjoukko,
            vaan pyyntö osoitetaan Puolustusvoimille. Ne käyttävät
            käyttää omaa varusmiesjoukkoa, tai jos
            ei ole, käyttävät maakuntajoukkoa. Nyt
            on kysymys siitä, mikä on maakuntajoukko, mikä organisointi,
            onko se sotilaallinen osasto. Todennäköisesti.
            Ehkä se olisi ollut hyvä tässä laissa
            vähän selventää. Rikoslakiahan
            siihen käytetään, mutta pitää muistaa,
            että se toimii sotilaallisten käskyjen ja niiden menetelmien
            mukaisesti Puolustusvoimien ollessa siinä johtovastuussa
            eikä ole mikä tahansa joukko, mikä lähtee
            tehtäväänsä suorittamaan.
         
         
         Toinen asia: Maanpuolustuskoulutusyhdistys, joka nyt saa julkisoikeudellisen
            aseman. Se on koulutusorganisaatio. Siitä ei saa muodostua valtiota
            valtiossa. Sillä on jäsenjärjestöt,
            se toteuttaa pyydettyä koulutustehtävää,
            ja sen pitää pysyä tässä roolissa.
            Tämän haluan myöskin sanoa tältäkin
            laidalta. Se ei ole mikään sellainen, joka ottaa
            nyt sitten ja operoi näillä asioilla. Se on koulutusorganisaatio,
            järjestää pyydettyä koulutusta,
            vetää vapaaehtoiset mukaan, ja sillä on merkittävä joukko
            reserviläisjärjestöjä ja muita vapaaehtoisia
            maanpuolustusjärjestöjä jäseninään.
            Ja parlamentaarinen valvonta, niin kuin ministeri täällä totesi,
            on selkeästi määritetty tässä laissa.
            Uskon, että tästä tulee ihan hyvä.
         
         
       
      
         
         Lauri Oinonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi vapaaehtoisesta
            maanpuolustuksesta on erittäin hyvin valmisteltu ministeri
            Kääriäisen johdolla, siitä tunnustu.
            Tätä on ollut siksi hyvä monipuolisesti
            puolustusvaliokunnassa käsitellä mietinnöksi.
            On hyvä, että on löydetty näin
            laaja yksimielisyys, jolla on voitu asiaa viedä eteenpäin.
            Tämä on tärkeä asia.
         
         
         Samalla tuon esille kysymyksen paikallisjoukoista. Toivon, että paikallisjoukoilla
            edelleen säilyy maakuntajoukkojen ja vapaaehtoisen maanpuolustuksen
            rinnalla myös aktiivinen rooli ja tehtävä.
            Paikallisjoukothan usein koostuvat hieman iäkkäämmistä miehistä,
            ja minä katson, että niillekin pitää olla
            jatkossa edelleen oma tärkeä tehtävä maanpuolustuksen
            kokonaisuudessa.
         
         
       
      
         
         Kauko  Juhantalo  /kesk:
            		
         
         
          Herra puhemies! Halusin vielä ministerin puheenvuoron
            jälkeen, jossa ministeri erittäin hyvin selvensi
            vielä tätä reserviläisten osuutta
            ammuntojen johtajina, muistuttaa siitä, että reserviläiset
            ja muut vapaaehtoiset maanpuolustusjärjestöt olivat
            hyvin aktiivisia myös tämän lain käsittelyn
            yhteydessä, ja se tuo kyllä mieleen, että nämä ovat
            kyllä hyvin aktiivisia myös tuolla itse toiminnassa.
         
         
         Oli erittäin hyvä, että varapuheenjohtaja
            Laakso myös lausui, että valtaosasta näitä asioita — muun
            muassa tämä hyvin herkkä asia ammunnan
            johdosta — me löysimme yksimielisyyden valiokunnan
            mietintöä tehdessämme. Vaikkakin sitten
            varapuheenjohtaja Laakso lausumansa ja tuon hylkäysesityksen
            on tehnyt, niin oli suuri tunnustus hänen puheenvuoronsa
            sisällä se, että suuren osan näistä vaikeista
            kysymyksistä me saatoimme yksimielisesti ratkaista.
         
         
         Tässä yhteydessä lausun kyllä myös
            suuren kiitoksen valiokuntaneuvos Savolalle, joka sai vähän
            sellaisen juoksijan roolin, että jatkuvasti hän
            joutui olemaan yhteydessä ministeriön virkakoneistoon,
            ja sitä kautta me yhdessä heidän avullaan
            löysimme muotoiluja, jotka saivat aikaan tämän
            yksimielisyyden mietinnössä.
         
         
       
      
         
         Jari Leppä /kesk:
            		
         
         
         Puhemies! On äärimmäisen tärkeää,
            että vapaaehtoista maanpuolustustyötä modernisoidaan,
            ja niin kuin tämä lakiesitys ja valiokunnan erinomaiset
            lisäykset ja täsmennykset osoittavat, tätä tarvitaan,
            ja niin kuin valiokunta toteaa, kansalaisten kiinnostus vapaaehtoiseen
            maanpuolustukseen on yhteiskunnalle merkittävä voimavara.
            Sitä se on.
         
         
         Samoin uusi laki varmasti myös motivoi entisestään
            ja innostaa tässä työssä mukana
            olevia. Samalla se selkiyttää myöskin
            vapaaehtoisen työn yhteiskunnallista merkitystä,
            samoin sen työn luonnetta ja niitä tehtäviä,
            aivan niin kuin esimerkiksi ed. Nepponen totesi, mihin erilaisiin tehtäviin
            vapaaehtoisia käytetään: kerta kaikkiaan
            hyvää työtä. Tämä korostaa
            sitä yhteisvastuuta, jota suomalainen vapaaehtoinen maanpuolustustyö on
            aina pitänyt ensiarvoisen tärkeänä. Uskon,
            että tätä myötä tähän
            tulee myöskin erittäin paljon lisää suomalaisia
            mukaan. 
         
         
         
       
      
         
         Eero Akaan-Penttilä /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Maakuntajoukkojen tehtävistä haluaisin muutaman
            asian todeta, miten loogisesti nekin menevät eteenpäin.
            Nehän on mainittu esityksessä puolustusvoimalaista,
            siis edellisessä laissa, sivulta 9 eteenpäin,
            jossa on pilottivaihe. Nyt laaditaan perusteita koulutukselle ja
            reserviläisten rekrytointimallille. Mainitaan myöskin
            sota-ajan tehtävien lisäksi esimerkiksi osallistuminen
            Puolustusvoimien antamiin virka-aputehtäviin. 
         
         
         Kerrotaan myöskin, että kaavaillaan koulutettavan
            niin, että 10 prosenttia annettaisiin kertausharjoitusten
            kautta, 30 prosenttia Puolustusvoimien vapaaehtoisten harjoitusten
            kautta ja 60 prosenttia Maanpuolustuskoulutusyhdistyksen harjoitusten
            kautta, ja joukkoja koulutettaisiin vuosittain noin 15 vuorokautta.
            Tämä on erittäin hyvä suunnitelma,
            tasapainoinen ja toteuttamiskelpoinen.
         
         
         Ihan toinen asia on vielä, arvoisa ministeri: Saisinko
            teiltä jonkun vastauksen siihen määritelmäkysymykseen,
            miten suhtaudutaan puolustuspoliittisessa selonteossa näihin
            määritelmiin?
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyy.