Tarja Filatov /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten tuossa budjettikäsittelyssä totesin:
jos lisäbudjettia ei olisi tullut, niin tämän
sopimuksen ratifiointi olisi hieman kyseenalaista. Kyse on siis
naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan
ehkäisemisestä ja torjumisesta tehdystä Euroopan
neuvoston yleissopimuksesta. Tällä pyritään
luomaan laaja-alaiset puitteet väkivallan ehkäisemiseksi
ja poistamiseksi, uhrien suojelemiseksi ja auttamiseksi sekä väkivallantekijöiden
saattamiseksi edesvastuuseen. Kyse on yksi vakavimmista sukupuoleen perustuvista
ihmisoikeusloukkauksista silloin, kun puhumme väkivallasta.
Suomi on saanut monia huomautuksia kansainvälisiltä valvontaelimiltä,
kuten esimerkiksi naisten syrjinnän poistamista käsittelevältä YK:n Cedawin
komitealta, joka on toistuvasti huomauttanut Suomea siitä,
että meillä on eurooppalaisissa vertailuissa korkea
määrä väkivaltaa, erityisesti
lähisuhdeväkivaltaa, joka kohdistuu naisiin, ja
meidän toimemme ovat sen suhteen puutteellisia.
Se, että me nyt olemme ratifioimassa tätä sopimusta,
kertoo siitä, että me haluamme sitoutua näihin
tavoitteisiin, me haluamme ehkäistä ja vähentää naisiin
ja tyttöihin kohdistuvaa väkivaltaa sekä estää syrjinnän
muotoja. Vaikka tämä sopimuksen nimi liittyy naisiin,
niin itse asiassa tämän sopimuksen sisällä lähdetään
siitä, että väkivallan ja perheväkivallan
uhrit voivat olla sekä miehiä että naisia
ja lapsia, ja tämä sopimus koskee heitä kaikkia.
Sopimuksessa huomioidaan nyt ensimmäistä kertaa
nimenomaisesti myös seksuaalivähemmistöt,
ja tämä on tietysti kansainvälisellä tasolla
merkittävää.
Mutta vaikka me nyt hyväksymme tämän
sopimuksen, niin mielestäni tämä on enemmän alku
kuin ratkaisu, koska vielä niin monet asiat, joihin tämä sopimus
velvoittaa, ovat aika lailla lastenkengissä.
Turvakodit ovat yksi merkittävä asia. Me tiedämme,
että Suomessa on väestöpohjaan nähden liian
vähän turvakoteja ja meidän pitäisi
lisätä niiden määrää huomattavasti,
jotta me olisimme Euroopan neuvoston suositusten tasolla. Nyt me pysymme
sillä tasolla, mikä meillä tällä hetkellä on.
Sinänsä uskon, että hallituksen ja eduskunnan
ratkaisut sen suhteen, että turvakodit siirtyvät
valtion vastuulle, ovat hyviä ratkaisuja, ja ne toivottavasti
tuovat myös tasa-arvoa eri kunnissa asuville ihmisille.
Tässä yleissopimuksessa edellytetään,
että huomioidaan, että Suomessa on vuosikymmenen
loppuun mennessä laadukas ja kattava turvakotiverkosto.
On kyse siitä, että niin perheelliset kuin perheettömät,
niin naiset kuin miehet, lapset, yksin tai yhdessä tulevat,
saavat turvakodista sen avun, mitä he tarvitsevat. Mutta
yhtä tärkeää on ottaa huomioon
esimerkiksi ikääntyneiden, vammaisten, romanien,
maahanmuuttajanaisten tai sitten ihmiskaupan uhrien erityisvaatimukset ja
erityistä osaamista vaativat palvelutarpeet.
Valiokunta kiinnitti mietinnössään
erityistä huomiota siihen, että itse asiassa turvakotiin
meneminenkin on, ikävä kyllä, yhteiskunnassamme rahasta
kiinni. Meillä ei ole selkeitä järjestelyjä siitä,
milloin ja miten matkakustannukset turvakotiin korvataan kokonaan
tai osittain. Siksi kiirehdimme sitä, että tähän
luodaan selkeä järjestelmä, joka turvaa
turvaan pääsyn.
Yksi velvoitus on se, että Suomeen tulisi auttava puhelin,
ja tässä 24 artiklassa edellytetään valtakunnallisen,
maksuttoman, ympärivuorokautisen ja -vuotisen
auttavan puhelimen perustamista. Tätä ollaan valmistelemassa,
mutta näyttää siltä, että sen
täysipainoinen toiminta lähtisi liikkeelle vasta
vuonna 2016, ja sen vuoksi valiokunta kiirehtii tämän
työn saattamista nopeasti loppuun. Itse asiassa tässä turvapuhelinjärjestelmässä kansalaisjärjestöt
ovat olleet aktiivisia, ja heidän kanssaan kannattaa tehdä kiinteää yhteistyötä.
Yksi tärkeä osa on se, miten tuetaan väkivallantekijöitä väkivallattomuuteen.
Tällä hetkellä tilanne on se, että erilaiset
projektit ja toiminnat, jotka tällä sektorilla
toimivat, ovat hyvin keskittyneet pääkaupunkiseudulle
ja muualla Suomessa tällaista apua on vaikea saada. Tämä nousi
valiokunnan mietinnössä esille, ja haluamme korostaa
sitä, että kyse on koko valtakunnassa tämän
palvelun turvaamisesta ja tarpeesta. Koulutus ja valistus voi olla
yksi keino ehkäistä väkivaltaa, mutta
itse asiassa syyt ovat usein paljon syvemmällä,
ja helpoilla keinoilla ratkaisuja ei ole löydettävissä.
Valiokunta halusi nostaa esiin myös sen, että tässä maassa
on paljon sellaista vaikenemisen ja häpeän kulttuuria,
joka estää väkivallan uhreja hakeutumasta
avun piiriin ja turvaamasta omaa asemaansa. Tässä meidän
pitäisi löytää lisää välineitä,
joilla tätä vaikenemisen ja häpeän
kulttuuria pystyttäisiin poistamaan.
Valiokunta korosti myös sitä, että kansalaisjärjestöjen
rooli matalan kynnyksen palveluissa ja ylipäätään
viranomaistyötä täydentävänä, osaavana,
rinnalla kulkevana toimijana on tärkeä. Silloin
on myös tärkeää, että kansalaisjärjestöillä on
ne resurssit, joilla ne voivat tehdä tätä väkivallan
ehkäisytyötä ja uhrien auttamistyötä.
Sovittelusta valiokunta kävi pitkän keskustelun
ja kuuli monia asiantuntijoita. Suomi on saanut muun muassa Cedawilta
huomautuksen siitä, että meidän sovittelumme
ei olisi vapaaehtoista. Me kuulimme lukuisan joukon asiantuntijoita,
ja itse asiassa vakuutuimme siitä, että sovittelu
on teoriassa ja periaatteessa vapaaehtoista ja valtaosassa tapahtumia
on myös käytännössä näin. Mutta
siitä huolimatta valiokunta halusi painottaa sitä,
että on huolehdittava siitä, että sovittelun
voi keskeyttää, ja uhrien pitää tietää,
että on kyse vapaaehtoisesta toiminnasta, ja on myös
tilanteita, jolloin sovitteluun ei pidä ohjata. Mutta sinänsä sovittelu
nähtiin ihan positiivisena asiana, jos se auttaa ihmisiä purkamaan
niitä pattitilanteita, mitä elämässä on
syntynyt.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
ei ole juurikaan viime aikoina tehnyt lausumia, koska olemme halunneet,
että ne eivät kärsi inflaatiota. Mutta
tämän mietinnön kohdalla me olemme tehneet poikkeuksen
ja poikkeuksellisesti kirjoittaneet ulos kolme erilaista lausumaa.
Ne liittyvät ikään kuin tämän
jatkotyöskentelyyn ja siihen, että nämä tavoitteet
oikeasti toteutuisivat.
Yksi näistä lausumista on se, että kun
eduskunta hyväksyy hallituksen esityksessä tarkoitetun
yleissopimuksen siltä osin kuin se kuuluu toimivaltaan,
niin edellytetään, että otetaan huomioon
se, miten turvakotiverkosto rakennetaan asteittain Euroopan neuvoston
perheväkivaltaa vastustavan erikoisyksikön suosituksessa
tarkoitetulle tasolle, ja tähän varataan riittävät,
vuosittain nousevat määrärahat. Muistutan,
että nyt me olemme siis nykytasolla, vaikka lisäbudjetissa tulikin
lisäresursseja.
Toinen asia, johon halusimme kiinnittää erityistä huomiota,
liittyy siihen, että näiden erityispalveluiden
osalta ryhdytään kiireellisesti toimiin ja toimivat
palveluketjut turvataan ja matalan kynnyksen tukipalvelut varmistetaan.
Ei ole kyse vain turvan tarjoamisesta, vaan on kyse kokonaisvaltaisesta
palvelusta.
Eduskunta myös edellyttää, että kansalaisjärjestöjen
työ yleissopimuksen toimialalla turvataan riittävillä resursseilla.
Itse asiassa kansalaisjärjestöjen työ tällä sektorilla
on hyvin edullista, jos sitä verrataan niihin tuloksiin,
mitä nuo järjestöt tekevät.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Työ- ja tasa-arvovaliokunnan lausunto
on huolellinen ja perusteltu. Jaan sen vaatimukset turvakotipaikkojen
ja muiden tukipalvelujen riittävyydestä ja olen
siihen pääosin hyvin tyytyväinen.
Kuitenkin pari asiaa, joihin kiinnittäisin huomiota.
Ensinnäkin meidän olisi pitänyt mietintöä laatiessamme
kiinnittää huomiota myös siihen, että uhriutumisessa
on kysymys hyvin erilaisista tarinoista ja hyvin erilaisista elämäntilanteista, kuten
Mirka Smolejin äskettäisestä tutkimuksesta
käy ilmi. Tämän tunnistaminen on äärimmäisen
tärkeätä silloin, jos me haluamme auttaa
uhreja oikealla tavalla ja löytää semmoiset
mekanismit ja menetelmät, jotka kussakin tilanteessa toimivat.
Kannan osittain vastuuta siitä, että se ei ole
mietinnössä, koska luin tämän
tutkimuksen vasta äskettäin enkä tullut
sitä ajatelleeksi mietintöä laatiessamme,
mutta jos nyt saisin tehdä uudestaan, ehdottomasti lisäisin
sen sinne.
Toinen asia, joka mietinnöstä kyllä löytyy mutta
johonka minun mielestäni erityisesti tulee kiinnittää huomiota,
on väkivallantekijöiden tuki. Me tiedämme,
että useimpien väkivallantekijöiden taustalta
löytyy väkivallan uhrikokemus. Tästä syntyy
se väkivallan kierre, joka pitää yllä tätä Suomen
häpeällistä lähisuhdeväkivallan kulttuuria.
Erityisessä roolissa tässä väkivallan kierteessä ovat
pienten lasten äidit. Yksi todennäköisimmistä väkivaltariskeistä,
ellei todennäköisin, pienelle lapselle on oma äiti,
usein johtuen siitä, että oma äiti on
ainoa aikuinen, joka viettää säännöllisesti
paljon aikaa pienen lapsen kanssa. Ja juuri nämä pienten
lasten äidit ovat käytännössä näkymättömiä silloin,
kun me käymme keskustelua lähisuhdeväkivallasta.
Me tiedämme, että tuen saaminen väkivaltaisten
käyttäytymismallien purkamiseen on hyvin vaikeaa.
Erityisen vaikeaa se on sellaiselle naiselle, jolla on paljon kotivelvoitteita
ja joka sattuu asumaan pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Meillä ei
käytännössä löydy naisille
suunnattua tukea lähisuhdeväkivallan lopettamiseksi
pääkaupungin ulkopuolelta.
Arvoisa puhemies! Väkivallantekijöiden tuki, varsinkaan
naisten, ei jostain syystä ole poliittisesti tai journalistisesti
kiinnostava keskustelunaihe. Se ei myöskään
nouse esiin valiokunnan saamissa lausunnoissa lainkaan sillä painoarvolla,
mikä sille sosiologisesta näkökulmasta
minun mielestäni kuuluisi. Jos me oikeasti haluamme eroon
lähisuhdeväkivallasta, meidän on uskallettava
tarttua myös poliittisesti epäkorrekteihin teemoihin
ja rikkoa ne myyttiset oletukset, joita valitettavan usein lähisuhdeväkivallasta
käyty keskustelu ja keskustelusta vaikeneminen kantavat
mukanaan.
Elisabeth Nauclér /r:
Värderade herr talman! Det är med stor tillfredsställelse
man kan konstatera att vi nu är på väg
att ratificera Istanbulkonventionen. Finland har fått mycket
kritik för att det inte skett tidigare — och delvis
orättvis kritik. Finland har som vi vet en annan princip än
många andra länder vad gäller att ratificera
konventioner. Vi anser att vi inte kan ratificera innan vi sett
till att vi uppfyller alla de krav som ska vara uppfyllda.
Och frågan är då: Uppfyller vi alla
de krav som Istanbulkonventionen ställer för ratificering?
Det finns i arbetslivs- och jämställdhetsutskottets
betänkande ett antal frågetecken och krav på uppföljning.
Det är viktigt att detta tas på allvar och att
uppföljningen blir konsekvent. Vi ska uppfylla alla de
krav som ställs både nu och i framtiden.
Finland är ett farligt land att leva i för
kvinnor just på grund av våldet i hemmet, och
godkännandet av Istanbulkonventionen är därför
mycket viktigt. Flera viktiga saker har kommit fram vid behandlingen
av det här ärendet. Frågor som det psykiska
våldets straffrättsliga natur, tvångsäktenskap
och frivilligorganisationernas viktiga roll har belysts på ett
förtjänstfullt sätt. De kräver
alla uppmärksamhet och uppföljning.
Men, herr talman, jag skulle här vilja lyfta fram
ett problem som också belyses. Det är frågan
om medling eller förlikning när det gäller alla
former av våld som faller inom ramen för konventionen.
Som konstateras i utskottsbetänkandet så strider
inte den gällande lagstiftningen i Finland mot denna förpliktelse.
Men samtidigt vet vi att Finland under många år
fått stark kritik av Cedaw-kommittén.
Finland säger att man bara har frivillig medling och
det är tillåtet, men kritiken fortsätter. Finland
anses var ett av de få länder som har kvar tvingande
medling, som man säger, medan i stort sett alla andra länder
har slutat. Forskning på området visar att det
alltid är till nackdel för den svagare parten,
för den som utsatts för våld, och ändå fortsätter
Finland med denna verksamhet, säger de internationella övervakningsorganen.
Så vad är då sanningen? Har vi eller
har vi inte tvingande medling?
Efter att ha suttit i Finlands delegation till Cedaw och satt
mig in i den här frågan är min uppfattning
den, att det troligen ligger en hel del i vad kritikerna säger.
Polisen i Finland har en särskild ruta som ska ikryssas
i förhörsprotokollet om man frågat om
medling önskas, och antalet medlingsfall ökar.
Varför sker detta? Jo, en teori är att det är
ett mycket billigt alternativ till en domstolsbehandling. Det påstås
också att förövaren får rabatt
på straffet om det skett medling, och slutligen sägs
det att anledningen till det stora antalet medlingsfall är
bristen på skyddshem. Parterna måste helt enkelt
gå tillbaka till den gemensamma bostaden.
Herr talman! Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet
skriver nu i sitt betänkande att medling och medlingspraxis
inte under några omständigheter får leda
till situationer som betraktas som påtryckning, och det
viktigaste av allt: Finland måste i internationella sammanhang
kunna ge fullödiga rapporter om sin medlingsverksamhet. Vi
måste kunna tala om det och vi måste vara beredda
att åtgärda problemet om det finns ett sådant.
Yleiskeskustelu päättyi.