Johanna Sumuvuori /vihr:
Arvoisa puhemies! Suomelle on ollut tärkeää pitää kiinni
kansainvälisistä sitoumuksista ja sopimuksista
ja kantaa vastuuta myös maailman kaikkein heikompiosaisista
ihmisistä.
Aikoinaan Vanhasen hallituksen ohjelmassa luvattiin varmistaa,
että hallitus sitoutuu saavuttamaan määrärahakehityksen
YK:n suosittamasta 0,7 prosentin osuudesta bruttokansantulosta. No,
sitten seuraavaksi tehtiin tämän hallituskauden
avannut pääministeri Kataisen ohjelma, jossa tavoitteena
oli varmistaa tasainen määrärahakehitys,
jonka puitteissa tämä sitoumus voidaan saavuttaa.
Elämme monella tavalla haasteellisia aikoja, ja elämme
myös vuotta 2015, jolloin YK on suunnittelemassa uusia
sitoumuksia kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ihmisten eteen ja
myös ympäristötavoitteisiin. Nyt näyttää kuitenkin
siltä, että hallitus on lipeämässä todella pahasti
näistä määrärahatavoitteista,
sillä lisätalousarvio sisältää lähes
15 miljoonan (Puhemies koputtaa) leikkauksen kehitysyhteistyömäärärahoihin.
Arvoisa puhemies! Millä tavalla hallitus katsoo, että tämä toteuttaa
hallitusohjelman kirjausta, ja millä tavalla Suomi aikoo
kansainvälisissä neuvotteluissa...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Aika on tullut täyteen.
...pitää kiinni omasta asemastaan?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Kun katsomme kehitysyhteistyötä kokonaisuutena,
niin kyllä, 0,7 prosenttia bkt:sta on tavoitteena. Jos
en ihan väärin muista, niin tällä hetkellä meillä on
taso karkeasti siinä pikkasen yli 0,5 prosenttia. (Eduskunnasta: 0,47!) — 0,47
korjataan salista, kiitos siitä.
Todellakin lisätalousarviossa otamme pois noin 15 miljoonaa.
Se ei vaikuta tähän kokonaisuuteen. Me elämme
tällä hetkellä erittäin vaikeita
talousaikoja. Monellakaan maalla ei tällä hetkellä tuo
0,7 prosentin tavoite pysy, eikä Suomellakaan tällä hetkellä.
Kehitysministeri Sirpa Paatero
Arvoisa herra puhemies! Tähän toiseen osaan
kysymyksestä, siihen, miten Suomi aikoo sitoutua: Meillä on
siis YK:n yleiskokous, joka tulee syyskuussa, ja Post 2015 on se
paikka, ja toinen on Addis Abebassa oleva rahoituskokous heinäkuussa. Tästä on
käyty Suomen sisällä, viimeksi tänään, tasavallan
presidentin kanssa keskustelua, meillä ulkoministeriön
sisällä, kansalaisjärjestöjen kanssa,
ja tahtotila 0,7:n tavoitteessa pysymiseen on yhä edelleen
olemassa. Mutta missään aiemmin eikä tälläkään
hetkellä ole kirjattuna sitä vuosiaikaa, millä aikataululla
se saadaan.
Ja toinen elementti ehkä tähän, että kun
meillä on nyt ollut tämä päästökauppatulojen
suuntaaminen kehitysyhteistyöhön ja erityisesti
ilmastorahaston puolelle, niin tästä tulee yhä edelleen
pitää kiinni myöskin tulevilla kausilla,
ja sillähän on voitu edelliselle vuodelle elikkä vuodelle 2014
nostaa sitten kuitenkin 0,6 prosenttiin bkt:sta kehitysyhteistyörahat.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Onko tästä aiheesta halua esittää lisäkysymyksiä?
Johanna Sumuvuori /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiitos ministereille vastauksista, ja kiitos siitä,
että ajattelette niin, arvoisa kehitysministeri, että päästökauppatuloja
voidaan jatkossakin suunnata kehitysyhteistyöhön.
Totean kuitenkin ministereille, että tosiaan, taso on menossa 0,47:ään,
joka on hyvin kaukana siitä, mihin olemme sitoutuneet useiden
hallituskausien ajan. Kysyisinkin nyt: voisitteko arvioida, minä vuonna
voimme saavuttaa 0,7:n tason bruttokansantulosta YK:n suositusten
mukaisesti?
Kehitysministeri Sirpa Paatero
Arvoisa puhemies! En osaa arvioida sitä, minä vuonna 0,7:n
tavoite tulee. Siinähän on tietysti, jos sanoo toisinpäin,
se ilkeä ajattelu, että jos Suomen bkt tippuu,
niin se on helpompi saavuttaa, ja tätähän meistä kukaan
ei toivo, sillä samalla kun katsotaan sitä bkt-summaa,
halutaan tietenkin myös euromääräisesti
nostaa kehitystyörahojen tasoa. Tästä ollaan
varmaan samaa mieltä.
Tähän liittyy tietenkin kysymys siitä,
että heinäkuun kokouksessa tullaan arvioimaan,
miten näitä oda-kriteereitä, jotka ovat
kehitysyhteistyön kriteerit, tullaan tulevaisuudessa tarkastelemaan.
Elikkä mitkä kaikki rahoituselementit voidaan
laskea tähän kehitysyhteistyörahoitukseen, ja
näistä on mailla hyvin erilaisia nykyisiä käytäntöjä,
mutta myöskin tahtotiloja, tulevaisuuteen.
Maria Lohela /ps:
Herra puhemies! Kehitysyhteistyö ei kuitenkaan kuulu
valtion ydintehtäviin, ja erityisesti taloudellisesti hyvin
haastavina aikoina siitä on tarpeen säästää,
se on ihan syytä nähdä merkittävänä säästökohteena.
Perussuomalaiset ovat kuitenkin esittäneet vaihtoehtoista
kehitysyhteistyön rahoitusmallia, joka perustuu valtion
perusrahoitukseen ja yksityisiin lahjoituksiin, joita kansalaiset
ja yritykset voivat antaa. Meidän mallimme myötä valtio voisi
säästää jopa satoja miljoonia
euroja vuodessa, mutta lahjoitusten perusteella jopa tuo 0,7 prosentin
bkt-osuus olisi mahdollista saavuttaa. Miltä tämä kuulostaa?
(Kari Rajamäki: Ei kai sitä kukaan kiellä nytkään?)
Kehitysministeri Sirpa Paatero
Arvoisa herra puhemies! On erittäin mukavaa, että suomalaiset
ovat yhä edelleen sitoutuneita kehitysyhteistyöhön
ja haluavat tukea sitä, niin verotulojen kautta kuin lahjoituksilla.
Suurin osa lahjoituksista suuntautuu — niin kuin on huomattu — katastrofitilanteisiin
ja humanitaariseen apuun, nopeasti syntyviin avuntarpeisiin.
Tämä malli, joka on esitetty, ymmärtääkseni sisälsi
myös verovähennyselementin. Jotenkin valtiontalouden
kohdalta minun logiikkani ei ihan riitä siihen, että jos
se summa sitten kuitenkin tulee verovähennyksenä vähentämään
valtion tuloja, niin mitenkä se auttaisi valtion taloudellista
tilannetta.