19) Hallituksen esitys lastensuojelulaiksi ja eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Teen vähän dramaattisen
ehdotuksen, että tämä lakiesitys hylätään
ja tämän hylkäyksen yhteydessä hyväksytään
vastalauseeseen 2 liittyvä ponsiesitys. Nyt on tietysti
ymmärrettävä, että tämä ponsiesitys
liittyy tähän hylkäämiseen.
Jos niin epätodennäköisesti kävisi,
että eduskunta kuitenkin hyväksyisi nämä lait,
niin silloin tietenkään tätä ponsiesitystä ei
voida käsitellä.
Arvoisa puhemies! Miksi näin dramaattinen esitys, kun
lakiesitys on kuitenkin kokonaisuudessaan tai suurimmalta osalta
varsin hyvä? Tässä ministeriö on
tehnyt varsin hyvää ja perusteellista valmistelutyötä.
Erityisesti haluan kiittää sosiaali- ja terveysvaliokuntaa
erittäin asiallisesta ja hyvästä käsittelystä.
Täytyy myös kiittää siitä,
että harvoin on saanut kuulla niin hyviä ja monipuolisia
asiantuntijoita. Yksi kauneusvirhe — eikä ainoastaan
kauneusvirhe vaan erittäin paha rakenteellinen virhe — tähän
lakiin kuitenkin jäi, ja se koskee päätöksentekoa
silloin, kun tehdään huostaanotto, jota joko huoltaja
tai 12 vuotta täyttänyt huostaanotettava itse
vastustaa silloin, kun tehdään tahdonvastainen
huostaanotto.
Tähän asti tuo päätöksenteko
on ollut kunnallisilla lautakunnilla, lähinnä sosiaali-
ja terveyslautakunnalla tai sosiaalilautakunnalla. Se tilanne ei
ole ollut hyvä. Niillä ei aina ole ollut tarpeeksi
ammattitaitoa, ja erityisesti pienissä kunnissa ikään
kuin nämä päätöksentekijät
ovat vähän turhan lähellä näitä kohteita
ja siinä tulee erilaisia jääviys-, salassapito-
ja muita ongelmia. Sen takia oli sinänsä kyllä tarvetta
siirtää tämä pois, ja on häpeäkseni
sanottava, että olen ehkä itsekin ministerinä osallistunut
sen kaltaiseen valmisteluun, jossa ajateltiin näitten siirtämistä sitten
paremman puutteessa suoraan tuomioistuimille.
Sen jälkeen on kuitenkin tapahtunut kaksi asiaa. Toinen
on se, että asiantuntijakuulemisessa, ja hyvin perusteellisessa
asiantuntijakuulemisessa, saimme tietää tavattoman
paljon syitä siihen, miksi tämä ei tuomioistuimessa
toimi kunnolla. Toinen on se, että on syntynyt kolmas vaihtoehto tämän
kunnallisen lautakunnan ja tuomioistuimen väliin, ja se,
arvoisa puhemies, liittyy tähän Paras-hankkeeseen,
jonka hankkeen 6 §:n mukainen tämmöinen
maakunnallinen elin, josta toivottavasti tulee tulevaisuudessa merkittävä sosiaali-
ja terveystoimen toimija, voisi ottaa haltuunsa tämän
asian, ei tietenkään sillä tavalla, että sairaanhoitopiireissä lääkärit
tekisivät näitä päätöksiä,
vaan sama maantieteellinen yksikkö samalla kuntapohjalla
valitsisi tämmöisen moniammatillisen elimen, joka
sitten ottaisi ne tehtävät, joita sosiaalilautakunnalla
tähän asti on ollut, jolloin päästäisiin
irti tästä pienten kuntien jääviystilanteesta
ja voitaisiin taata se, että näissä päätöksissä on
riittävästi asiantuntemusta takana.
Nyt valiokuntahan, kun tämä asia vähän
kriisiytyi valiokunnassa, keksi tämän 14 §:n,
jolloin tämmöisessä vastentahtoisessa
huostaanotossa sosiaalityöntekijällä pitäisi
olla tukenaan tämmöinen moniammattillinen tiimi,
joka ikään kuin tekee sitten sen esityksen tästä huostaanotosta tuomioistuimelle.
Se on parannus, mutta se ei poista sitä ammattitaidottomuuden
ongelmaa, mikä on pienissä kunnissa, koska tarvitsisihan
se epäpätevä sosiaalityöntekijä tämän
ammattitaitoisen tiimin myös silloin, kun hän
ei tee mitään, kun hän ei tee päätöstä pakkohuostaanotosta, koska
silloinhan on kyllä aika pitkälle edetty jo, kun
huostaanottoon pitää tukeutua. Olisi hyvä, että lastensuojelussa
pienissäkin kunnissa siitä lastensuojelutyöstä huolehtisivat
semmoiset ihmiset, jotka osaavat sitä tehdä. Nyt
meidän on pakko myöntää, että tilanne
ei näin ole. Viimeaikaiset lainsäädäntömuutokset,
jotka lisäävät koulutettujen sosiaalityöntekijöitten
kysyntää, vain pahentavat tätä työvoimapulaa
ja saavat aikaan sen, että pienissä kunnissa on
entistä vähemmän tätä henkilökuntaa
tätä tekemään. Kun tämä moniammatillinen
tiimi sitten saattaa olla laajemmalla väestöpohjalla
ja tulee apuun siinä vaiheessa, kun on jo aivan myöhäistä ja
aletaan puhua pakkohuostaanotosta, niin se nyt vaan on liian myöhään.
Mutta, arvoisa puhemies, tuomioistuin ei myöskään
ole oikea paikka tätä tekemään.
Vaikka juristit ovat ehkä hieman sokeita sille asialle, että juristin
koulutus ei pätevöitä ihan kaikkeen, niin
tämmöinen yhden viikon koulutus lastensuojelukysymyksiin
ei mitenkään voi riittää päätöksen
perusteeksi. Se, että siellä on läsnä yksi ikään
kuin ammattilainen, on tietysti hyvä asia, mutta lisää sitä riskiä,
että tämän yhden henkilön mielipide
taas, joka voi olla henkilöstä riippuen sitä tai
tätä, on aivan eri asia kuin se, että olisi monta
ammattilaista pohtimassa tätä kysymystä.
Edelleen kyllä tämmöinen juridiikan
liika tuominen mukaan lastensuojeluun turruttaa koko lastensuojelun.
Vaikka kysymys on vain tästä huostaanottopäätöksestä,
tässä käy vähän samalla
tavalla kuin ylioppilaskirjoituksissa, jolloin koe leimaa koko lukio-opetusta
eikä ainoastaan sitä tenttiä. Se tulee
johtamaan siihen, että koko lastensuojelun valmistelutyö tulee
olemaan pelkkää juridiikkaa, ja siitä kyllä lapset
kärsivät. Sen takia tämä pitäisi
kumota.
On sanottu, että päätöksenteko
tämmöisestä pakkohuostaanotosta on niin
iso, että se pitää tehdä tuomioistuimessa.
Aivan samalla tavalla voitaisiin sanoa, että päätös
kaavoituksesta, joka vaikuttaa omistussuhteisiin aivan tavattomasti, on
niin iso, että se pitäisi ottaa suoraan kaupunginvaltuustolta
pois ja panna suoraan tuomioistuimiin. Minusta se olisi aivan yhtä perusteltua.
Nyt tässä laissa sanotaan, että hallinto-oikeuksien
pitää käsitellä nämä lastensuojelukysymykset
kiireellisesti. Toivon, että näin tapahtuu, mutta
ei sitten pidä tulla valittamaan, että muut
asiat hallinto-oikeuksissa viipyvät, että kaavavalitukset
kestävät kauan tai niin edelleen, jos kerta ne
tukehdutetaan tämmöisillä asioilla. Eivät
tässä tukehdu ainoastaan hallinto-oikeudet, vaan
kun ensimmäinen valitusporras on korkein hallinto-oikeus — ja
nämähän ovat kaikki kiistanalaisia asioita,
joissa on paljon tunteita mukana — niin näistä aivan
rutiininomaisesti tullaan valittamaan korkeimpaan hallinto-oikeuteen
jo pelkästään senkin takia, että asianajaja
saattaa hieman hyötyä tästä valituksesta.
Se tarkoittaa, että joka ikinen tahdonvastainen päätös
tullaan tekemään korkeimmassa hallinto-oikeudessa,
ja kuka sen resursseja tässä takaa?
Niinpä, arvoisa puhemies, teen dramaattisen ehdotuksen,
että tämä asia hylätään.
Ehdotus ei itse asiassa ole kovin dramaattinen, se ei ole sen dramaattisempi
kuin kokoomuksen ehdotus ensimmäisessä käsittelyssä,
että olisi pantu nämä päätöksentekopykälät
uusiksi, koska eihän se kokoomuksen ehdotus ollut muodollisesti
kunnossa. (Puhemies koputtaa) — Puhemies, lopetan aivan
juuri. — Se olisi myös johtanut tämän
asian hylkäämiseen.
Samalla ehdotan pontta: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus valmistelee pikaisesti uuden ehdotuksen lastensuojelulaiksi
muuten valiokunnan kannanottoja seuraten, paitsi että päätöksen tahdonvastaisesta
huostaanotosta tekee moniammatillinen toimielin, joka perustettaisiin
esimerkiksi kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta annetun lain 6 §:ssä tarkoitettujen
kuntayhtymien yhteyteen. Laki tulisi valmistella kiireellisesti
siten, että se voisi tulla voimaan vuoden 2008 alussa."
Niin tulee tämäkin laki, joka meillä tällä hetkellä on
käsittelyssä. Mitään viivästystä ei
tapahtuisi.
Arvoisa puhemies! Ellei jatkokeskustelu aiheuta pakottavaa tarvetta
vastauspuheenvuoroihin, niin puheet on nyt pidetty.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! On surullista, että tässä vaiheessa
istuntokautta olemme käsittelemässä yhtä tärkeintä lakia
ja se viedään ikään kuin pakkokauppana
läpi. Tässä on kyseessä kuitenkin,
jos jossain, meidän tulevaisuutemme. Kyse on lapsista ja
perheistä.
Lastensuojelulakia on valiokunnan käsittelyn yhteydessä kiitettävästi
korjattu asiantuntijalausuntojen pohjalta. Mutta hyvin oleellinen
kysymys, pakkohuostaanotto ja sen ratkaiseminen juridisesti hallinto-oikeudessa,
ei ole lastensuojelua. Se on yhtä vähän
lastensuojelua kuin se, minkä joskus päätimme
tässä salissa, että tapaamiskiistoissa
ulosottomies on se, joka hakee lapsen väkisin kotoaan tapaamisiin.
Silloin kysyin, onko tämä lastensuojelulakia.
Silloinen oikeusministeri vastasi, että kun kerran tuomioistuin
on päättänyt, niin ei tuomioistuimen
päätöstä voi pitää pilkkana.
Varmasti hallinto-oikeus myös ajattelee samoin, vaikka
ei edes tuntisi asioita eikä tiedä, mistä on
päättämässä.
Vetoomus, että kunnissa ei ole ammattitaitoista henkilökuntaa,
vetoomus, että on lähituntemus, ja vetoomus, että lautakunnat
eivät ole kykeneviä osaamiseltaan ja ehkä juuri
jääviyssyistä tekemään
päätöksiä, eivät ole
riittäviä. Ei voi olla näkemättä,
kun kuitenkin lakiin on kirjoitettu, että kunnat velvoitetaan
yhteistyössä nimeämään
moniammatillinen työryhmä, joka toimii lastensuojelutyöntekijöiden
tukena, että kyse on siitä, että ei ole
aikomuskaan noudattaa lakia, ei ole aikomuskaan nimetä näitä työryhmiä,
koska se aiheuttaa kustannuksia, (Ed. P. Salo: Juuri näin!)
vaan siirtää valtion piikkiin tämäkin
asia. Kun vastaavasti tehtiin tasausrahan purun kohdalla, pienet
kunnat sulkivat ovensa. Eivät kiinnosta naapurin murheet,
vaikka olisi meiltä muuttanutkin. Tämä on
keskustalainen säästölinja, jota ei voi
hyväksyä. Olen pahoillani, että tällainen
pääsee täällä läpi
hyvin tiukalla äänestyksellä.
Arvoisa puhemies! Jätän tähän
lausumaehdotuksen. Ehdotan: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus seuraa lapsen huostaanottoa koskevan päätöksenteon
toimivuutta ja että hallitus tarvittaessa ja mahdollisimman
ripeästi valmistelee ehdotuksen sellaisen lastensuojelua
tehostavan päätöksentekomenettelyn käyttöönotosta,
että päätöksen tahdonvastaisesta
huostaanotosta tekee moniammatillinen toimielin, joka perustettaisiin esimerkiksi
kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta annetun lain 6 §:ssä tarkoitettujen
kuntayhtymien yhteyteen."
Tämä lausuma paljastaa myös sen,
että käsitteillä oleva Paras-hanke on
kokonaan jäänyt huomiotta tätä lastensuojelulakia
käsiteltäessä. On syytä poikkihallinnollisesti
nähdä näin suuret lakimuutokset.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Puiston lausumaehdotusta, koska
se on saman muotoinen kuin se vastalause 1, josta hyvin täpärästi äänestimme
viime perjantaina. Syy on sama kuin aikaisemmilla puhujilla: lastensuojelun
ammattilaisuutta ei voida siirtää juristeille
eikä panna lapsia ja perheitä odottamaan hallinto-oikeuksien
ruuhkassa ensiasteen päätöstä.
Jos eduskunta edes jotain auktoriteettia voisi kuulla, niin voisi
kuulla korkeimman hallinto-oikeuden presidenttiä Pekka
Hallbergia, joka selvästi sanoi ja on myös Kuntalehdessä kirjoittanut,
että hallinto-oikeudet eivät voi tehdä näitä päätöksiä eivätkä halua.
Hallinto-oikeuksiin ainoastaan alistetaan nämä päätökset,
ja ne toimivat valituksien suhteen.
Tatja Karvonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen erittäin ilahtunut siitä,
että sosiaali- ja terveysvaliokunta huomioi lakivaliokunnan
lausunnon tästä ilmoitusvelvollisuudesta. Lakivaliokuntahan
käsitteli tätä sosiaaliviranomaisten
ilmoitusvelvollisuutta jo käsitellessään
oikeusasiamiehen erilliskertomusta lapsista ja perheväkivallasta.
Tämä ilmoitusvelvollisuus on enemmän
kuin toivottu, kun se on lisäksi rajattu siten, että epäilyn pitää olla vakava
ja lisäksi perusteltu.
Arvoisa puhemies! Näin lopuksi esitän toisenkin
kiitoksen sosiaali- ja terveysvaliokunnalle siitä, että olette
ottaneet tämän moniammatillisen asiantuntemuksen
turvaamisen uudeksi asiaksi, jolloin asiantuntijaryhmän
yhtenä tehtävänä on avustaa
sosiaalityöntekijää lapsen huostaanottoa
sekä sijaishuoltoa koskevien asioiden valmistelussa, muun
muassa lastensuojelun toteuttamisessa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Soininvaara oman ilmoituksensa mukaan käytti
eduskuntauransa viimeisen puheenvuoron tässä asiassa,
niin minusta oli henkilökohtaisesti oikeastaan hienoa,
että voin kannattaa ed. Soininvaaraa hänen viimeisimmässä puheenvuorossaan
tekemässään ehdotuksessa. Murheellinen olen
siitä, että kannatus pitää antaa
ehdotukselle, jonka olisi voinut toivoa jäävän
tekemättä. Mutta kun hallituspuolueet siitäkin
huolimatta, että ainakin toisen johtavan hallituspuolueen
sisällä näyttää olevan
huomattavaa sisäistä ristiriitaa tässä asiassa, tähän päätyivät,
niin muutakaan ei voi.
Totean vain, että se, mitä ed. Soininvaara
ja myöskin ed. Puisto tässä edellä sanoivat,
pitää täysin paikkansa eikä siihen
enää kovin paljon ole lisättävää.
Haluan korostaa sitä, että tämä ed. Soininvaaran
ja minun hylkäysehdotus ei johdu siitä, että lastensuojelulaki,
joka nyt on ensimmäisessä käsittelyssä hyväksytty,
olisi sinänsä huono. Siinä on paljon
erittäin tärkeitä asioita, ja se pitää saada
voimaan. Mutta kun voimaantulopäivämäärä on
1.1.2008 ja kun siellä on tämä päätöksentekoa
koskeva katastrofaalinen heikkous, niin pidimme välttämättömänä,
että tämä lakiesitys tällä tavoin
voidaan saattaa uuteen valmisteluun. Olisin sinänsä valmis
kannattamaan jopa ed. Puistonkin ehdotusta. Ainoa ero minun ja ed.
Soininvaaran ehdotuksen ja sen välillä on se,
että kun me esitämme, että se on joka
tapauksessa valmisteltava uudelleen, niin ed. Puiston ehdotuksessa
taitaa lukea, että "tarvittaessa". Jos sitä tarvetta
ryhdytään tässä nyt arvioimaan
ja sitä tietenkin pitää jonkin aikaa
seurata, miten käy, ennen kuin voidaan tämmöinen
arvio tehdä, niin pelkään, että jo
sinä aikana saattaa tapahtua yksilötasolla inhimillisesti
kohtuuttomia päätöksiä.
Tästä syystä, arvoisa puhemies, kannatan
ed. Soininvaaran aiemmin täällä tekemää ehdotusta eduskunnan
lausumaksi.
Toinen varapuhemies:
Anteeksi, ed. Virtanen, saanko itselleni vielä varmuuden
siitä, kannatitteko ed. Soininvaaran tekemää paitsi
lausumaehdotusta niin myöskin hylkyehdotusta?
Kyllä, hylkyehdotusta.
Seppo Lahtela /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kyseessä on varsin erikoinen
laki ja varsin erikoinen valmistelu ja vielä erikoisempi
käsittely. Kun kuitenkin kysymys on tärkeästä asiasta, lastensuojelulaista,
niin täällä valiokunnan kannanotoissa
sanotaan yleisperusteluissa: "Lastensuojelun tarve ja esimerkiksi
kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten määrät
ovat kasvaneet viime vuosina ja pienelle osalle lapsia kasautuu
entistä vaikeampia ongelmia."
Tämän osalta tästä keskustelusta
voi päätellä, että nämä ongelmat
eivät ole myöskään täältä eduskunnasta
poissa. Selkeästi on nähtävissä se, että valiokunnan
lausumaesityksessä jo edellytetään, että tulee
antaa selvitys valiokunnalle, kuinka tämä toimeenpannaan
ja kuinka tämä toteutetaan. Tämänkin
osalta voisi nähdä semmoisen sisällön,
että tähän on jopa epävarmuutta
jäänyt siellä valiokunnan sisällä. Ja
kun tämä niitä tärkeimpiä asioita
on olemassa, mistä oikeastaan pitkiin aikoihin eduskunnassa
on äänestetty, niin jos nykytiedoilla äänestystulos
olisi voitu ennakoida, epäilenpä niin, että viime
viikolla suoritetuissa äänestyksissä silloiset
vastalauselausumat olisivat tulleet tänne sisältöön
ja sisällöksi ja tätä tämmöistä keskustelua
ei enää tässä vaiheessa näin
tarvitsisi käydäkään.
Kun maailmaa katsotaan, että on kysymys lapsista, ja
kun on kysymys siitä lasten asian edistämisestä ja
hoitamisesta, niin kuin täällä on todistettu
suurin piirtein kaikissa puheenvuoroissa, jotka on vilpittömässä mielessä pidetty
— on muitakin
puheenvuoroja tietenkin ollut — niin hallinto-oikeudet
eivät kykene näitä käsittelemään
ja korkein hallinto-oikeus ruuhkautuu. Tämä ei
voi palvella eikä edistää lasten asiaa.
Silloin tästä päätöksenteosta
on kadonnut tämä sydän ja tunne, on siirrytty
johonkin pakkovoimaan, sellaiseen voimaan, minkä sisältö tuottaa arvaamattomia
tuloksia.
Herra puhemies! Sitten tämän lain osalta on selkeästi
nähtävissä, että tämä on
joku kaupankäynnin kohde. Minä ihmettelen kauheasti
sitä asiaa, mistä tämä kauppa
syntyy ja mitkä ovat olleet perusteet ja kenen profiilia
tässä nyt nostetaan ja parannetaan. Ed. Puisto,
joka istuu salissa nytkin, viime viikolla lausui: "Keskustapuolue on
jättänyt ruman jäljen tällä vaalikaudella
lastensuojeluun, hyvin ruman jäljen. Se jälki
näkyy lastensuojelun tasausrahaston pakonomaisena purkamisena,
jossa ainoana tavoitteena on sulkea pienten kuntien vastuu naapurissa
asuvien lasten hoidosta siitä huolimatta, että he
usein juuri sieltä olivat muuttaneet."
Minun mielestäni tämä viittaus siihen,
että halutaan sulkea silmät niiltä ongelmilta,
mitä on olemassa, ja siirtää päätöksenteko
niin kauas, että se ei täältä tule
vastaan, osoittaa sen, että tässä ei
ole ollut oikeastaan hyvä eikä oikean tyyppinen
valmistelu, ja täällä eduskunnassakin
on syntynyt kriittistä ilmapiiriä.
Puhemies! Vielä toinen lainaus ed. Puiston puheenvuorosta:
"En voi olla näin perustavaa laatua olevan lastensuojeluparrun
katkaisijana, en halua siitä huolimatta, että keskustapuolueen edustajat
ovat asettaneet yt-lain läpimenon tämän
ehdoksi." Tässä on selkeä käsitys
siitä, että tässä on joku kaupankäynti
ollut kysymyksessä, ja niin tärkeä asia
yhteiskunnalle, suomalaiselle yritteliäisyydelle ja tulevaisuudelle
kuin yt-laki ja sen sisältö on ollut kaupan tämän
kautta, että tämä on voitu hyväksyä ja
tehdä ja toteuttaa. Kyllä minusta jompikumpi kauppaosapuoli
olisi pitänyt hoitaa kuntoon, ja olen sitä mieltä,
että molempien olisi pitänyt tulla sen hallituksen
esityksen muodosta korjattavaksi, lastensuojelulain sisältö nyt
niin kuin tässä esitetään ja
yt-laki tietenkin, niin kuin tämä, miten sanoisinkaan,
yrittäjien mielipide ja tämä eduskunnan
ehkä tuleva vähemmistö ovat tahtoneet,
niin että sitä yt-lakia ei olisi pitänyt
siihen laajuuteen viedä, mihin se nyt viedään.
Tämä on seuraavan tai sitä seuraavan
myöhemmän asian kohta, missä se on oman
puheen paikka, mutta kun tämä lastensuojelulaki
on tähän kauppaan sekoitettu ja tehty, niin jos
uskaltaisin sanoa — jos olisin jossain seuraintalolla puhumassa — sanoisin,
että tämä on edesvastuutonta, mutta sanonpa
täältä eduskunnan puhujakorokkeeltakin,
että sen suuntaista tämä on olemassa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Totean vain ed. Lahtelalle, että taitaa
olla valitettavasti totta jokainen teidän esittämänne
sana, eli vastakkain on pantu yt-laki ja lapsen etu ja oikeudet
lainsäädännössä.
Arvoisa puhemies! Ajattelin, etten tähän lastensuojelulakiin
kovinkaan paljon puuttuisi, mutta katson kuitenkin aivan velvollisuudeksi, koska
sosiaali- ja terveysvaliokunta pyysi meiltä lakivaliokunnalta
tässä asiassa lausunnon. Lakivaliokunta on tässä eduskunnassa
se erikoisvaliokunta, jolle kuuluvat hallintotuomioistuimia koskevat
säännökset. Huomasin siinä käsittelyn aikana,
että tämä asia oli enemmän tai
vähemmän poliittinen.
Käyttäytyminen keskustapuolueen edustajien osalta
oli sen verran poukkoilevaa, että näytti ilmiselvästi
siltä, että kaikki ovat sitä samaa mieltä,
mitä kokoomuksen edustaja Asko-Seljavaara esitti ensimmäisessä sisältökäsittelyssä
viime viikolla
ja mitä ed. Puisto hakee tällä lausumaehdotuksellaan,
siis tätä samaa loppuajatusta. Eli nyt teemme
lainsäädäntöä, joka
ei tule olemaan lapsen edun eikä perheiden edun mukaista
lainsäädäntöä.
Edustamani lakivaliokunta esitti asian hyvin pehmeästi,
koska tiesimme, että tämä on poliittisesti
vaikea asia sen takia, että tässä yritetään nähtävästi
puolustaa ministerin kehnoa esitystä loppuun asti, ja me
lausuimme valiokunnalle seuraavasti: "- - että sosiaali- ja terveysvaliokunta
perusteellisesti harkitsee sitäkin vaihtoehtoa, että päätöksenteko
tahdonvastaisissa huostaanottoasioissa siirretään
hallinto-oikeuden sijasta kunnan tai useamman kunnan yhdessä asettamalle
moniammatilliselle asiantuntemusta edustavalle toimielimelle."
Ja kun täällä ed. Asko-Seljavaara
viittasi korkeimman hallinto-oikeuden presidentin ulostuloihin,
tiedämme, että hän ei ainakaan henkilönä kovinkaan
usein valtakunnallisissa medioissa ole omassa asiassaan ottanut
kantaa lainsäädäntötehtäviin,
mutta tässä asiassa hän tuli ulos ja
kertoi, nosti sormen pystyyn ja sanoi, että miettikää nyt, eduskunta,
vielä, teettekö nyt oikean tyyppistä lainsäädäntöä.
Me mietimme tätäkin ulostuloa, ja lakivaliokunta
kirjoittaa perusteluissaan muutamia kohtia. Haluan ne nyt ihan tänne
eduskunnan pöytäkirjaan kirjattavaksi vielä näin
suullisessakin puheenvuorossa sen takia, että minä uskon
ja luotan siihen, että kun maahan tulee seuraava eduskunta
ja uusi hallitus, se ensi töikseen huomaa, että tämän
tyyppistä lastensuojelun täytäntöönpanoa
ei kannata jatkaa, vaan uusi hallitus tuo uuden, täydennetyn
esityksen, jossa tämä lastensuojelulaki pannaan
semmoisiin puikkoihin, joissa on tosiasiallisesti takana kansanedustajien enemmistö.
Nimittäin kuunnelkaapa näitä lakivaliokunnan
muutamia kommentteja, joita tähän lainaan. Nyt
puhutaan siitä sääntelystä,
mikä on ykköskäsittelyssä voittanut
tässä salissa hyvin niukalla ääntenenemmistöllä.
Tähän lakivaliokunta sanoo: "Ehdotetun sääntelyn
haittapuolena on kuitenkin, että se merkitsisi huomattavaa
muutosta hallinto-oikeuksien toimintaan näissä asioissa. Hallinto-oikeuksien
asema ja tehtävä ensiasteen päätöksentekijöinä ja
siihen liittyvien väliaikaismääräysten
antajana olisi täysin toinen kuin mikä se on nykyisen
hallinto-oikeuden toimiessa alistus- ja muutoksenhakuviranomaisena.
Menettely monimutkaistuisi ja etääntyisi paikallistasosta."
Ed. Oinonen, mitä tästä lauseesta miettivät esimerkiksi
keskustapuolueen edustajat?
Minä jatkan: "Lastensuojelun asiakkaiden kannalta olisi
ongelmallista, että päätöksenteko tapahtuisi
nykyistä useammin myös maantieteellisesti etäällä asiakkaiden
kotipaikasta. Hallinto-oikeuksien vähäisen lukumäärän
vuoksi matkat lastensuojeluasioissa usein välttämättömiin suullisiin käsittelyihin
saattaisivat muodostua
pitkiksi." Ed. Oinonen, mitähän tässä tosiasiallisesti
ajattelee keskustapuolueen kansanedustaja näitten lausumien
jälkeen?
Lakivaliokunta vielä jatkaa: "Uudet tehtävät aiheuttaisivat
hallinto-oikeuksille huomattavan suuren lisävoimavarojen
tarpeen ensiasteen päätöksenteon ja suullisten
käsittelyjen lisääntymisten vuoksi. Esityksen
mukaan - - hallinto-oikeuksien työmäärä huostaanottoasioissa
kasvaisi 12—14 henkilötyövuotta. Samaan
aikaan on kuitenkin vireillä valtionhallinnon ns. tuottavuusohjelma,
joka uhkaa johtaa myös oikeuslaitoksen henkilöstön
vähentämiseen. Lakivaliokunta on vakavasti huolissaan
siitä, että lisääntyneet tehtävät
jouduttaisiin hallinto-oikeuksissa hoitamaan riittämättömillä voimavaroilla."
Ja ed. Soininvaara täällä myöskin
toi esiin tämän, miten hallinto-oikeuksien ruuhkautuminen
ja korkeimpien hallinto-oikeuksien valitusasiat vievät
voimavaroja muitten tärkeitten hallintoasioitten valituskäsittelyssä.
Arvoisa puhemies! Edelleen vielä lakivaliokunta lopussa
toteaa: "Hallituksen esityksessä todetuin tavoin vaarana
olisi oikeusturvan, yksilöiden hyvinvoinnin ja myöskin
yritysten kilpailukyvyn heikkeneminen." Näin siis erikoisvaliokunta
totesi lausunnossaan tästä säännöksestä. Minä kyllä oikein
hartaasti toivon, että tämä arvovaltakiista,
mikä tähän lakiesitykseen sisältyy, voitaisiin
unohtaa ja eduskunta kakkoskäsittelyssä tekisi
sellaisia muotoiluja, että tämä lastensuojelulaki
saataisiin mahdollisimman pian uuden eduskunnan käsittelyyn.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Salon puheenvuorosta
se, että hänen puheenvuoronsa moninaisesti kuvasi
sitä, miten mahdoton tämä päätösesitys
on. Se ei tule käytännössä toimimaan.
Ed. Lahtelan puheenvuoroon ja siteerauksiin haluan täydentää,
että myös käytin puheenvuoron, jossa
kerroin, että en ole osallistunut mihinkään
neuvotteluihin. Olettamukseni oli tietoa suoraan hevosmiesten tietotoimistosta.
Se, mitä haluan sanoa vielä tästä kokonaislaista,
on se, että tämän lain toteutuminen on
suoraan riippuvainen siitä, saammeko budjettiraameihin
väljyyttä, jotta tämä laki voi
toteutua. Muuten se ei toteudu. Tässä laissa ei
ole minkäänlaista ohjausta, ei säätelyä,
puhumattakaan sanktioista, elikkä se on julistuksellinen
ilman merkittäviä taloudellisia ja henkilöstöresursseja.
Ilmoituksista haluan vielä sanoa sen, että hyvä,
kun ilmoitusvelvollisuus kiristyy. Poliisi on lisännyt
ilmoitusmenettelyä. Valitettavasti se kuitenkin on johtanut
siihen, että ne ilmoitukset ovat nyt lastensuojeluviraston
pöydällä, mutta ei ole resursseja toimia,
ja se ei varmasti motivoi poliisia aktiiviin toimintaan jatkossa
viemään eteenpäin tietoa, jonka se saa
muun muassa kotihälytysten yhteydessä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Salo toi aivan oikeita ajatuksia esille,
joita maaseudun olosuhteista käsin tämän
lain käytäntöön toteuttamisessa
tulee. Jo nyt on havaittu, kun käräjät
ovat keskittyneet paljolti maakuntakeskuksiin, mikä ongelma
siinä tulee matkojen osalta ja kaikkien asianosaisten paikalle
saamisen osalta. Minä pelkään, että käy
juuri niin kuin ed. Salo toi tämän asian esille.
Samoin yhdyn siihen ajatukseen, että oikeusistuimissa
on jutturuuhkia aivan muutoinkin, enää ei pitäisi
tarpeettomasti niitä kuormittaa. Oikeuteen vain ne asiat,
jotka sinne kuuluvat, ja mahdollisimman lähellä ihmistä oleva
päätäntä muissa ratkaisuissa.
Keskustelu päättyy.