6) Hallituksen esitys laeiksi sähkön ja eräiden
polttoaineiden valmisteverosta annetun lain ja nestemäisten
polttoaineiden valmisteverosta annetun lain muuttamisesta
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen ensimmäisen
käsittelyn yhteydessä eduskunta keskusteli perusteellisesti
ympäristöverotuksesta ja sen kehittämisestä.
Siltä pohjalta, että hyvin monet edustajat olivat
sitä mieltä, että ympäristöverotuksen
ympäristöohjaavuutta pitää kehittää ja
huomioon pitää ottaa verotuksen ympäristöohjaavuus
erityisesti kasvihuonekaasupäästöjen
kannalta, olen laatinut pöydillenne jaetun perustelulausumaehdotuksen, joka
kuuluu seuraavasti:
"Eduskunta edellyttää, että ympäristöverotuksen
pitkäjänteiseksi kehittämiseksi hallitus
laatii toimenpideohjelman, jonka tarkoituksena on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä."
Teen tämän ehdotuksen siten, että lisäyksenä on
kaasu-sana viimeiseen yhdyssanaan. Se on jäänyt
lapsuksena kirjoittamatta, mutta lisättäköön
se nyt tässä käsittelyvaiheessa.
Viime keväänä, kun eduskunta keskusteli ydinvoima-asiasta,
kasvihuonekaasupäästöistä huolestuneita
edustajia oli huomattava määrä. Mutta
nyt tämän syksyn aikana, kun on puhuttu energiatuista
ja monista muista keinoista, joilla voidaan vaikuttaa siihen, että näitä päästöjä
tosiasiallisesti
saadaan vähennettyä, aktiivisia Kioton sopimuksesta
huolestuneita on ollut huomattavasti vähemmän.
Tulkitsen tämän asian niin, että ydinvoimakeskustelun
yhteydessä kasvihuonekaasupäästöjä käytettiin
eräänlaisena keppihevosena ja hyvänä motiivina
tuon hankkeen läpiviemiseksi, kun taustalla oli kuitenkin
lähinnä eräiden teollisuuspiirien voimakkaasti
ajama hanke.
Ympäristöverotuksen kehittäminen
on mielestäni pitkäjänteistä työtä,
ja on erittäin tärkeää, että Suomen
teollisuudella ja suomalaisilla kuluttajilla on tarkat tiedot siitä,
mihin tahtiin ja millä tavoin ympäristöverotusta
kehitetään. Näin ollen tämä perustelulausuma
on hyvinkin tarpeellinen, jotta voitaisiin laatia asiakirja, johon
pohjautuen ympäristöverotusta kehitettäisiin
useamman hallitus- ja eduskuntakauden aikana. Näin ollen myös
sitten teollisia investointeja voidaan suunnata säästävämpään
suuntaan niin, että tämä taloudellinen
hyöty on arvioitavissa.
Samanaikaisesti, arvoisa puhemies, kiinnitän huomiota
siihen, että EU kehittää omaa sisäistä päästökauppajärjestelmää,
joka etenee vielä toistaiseksi vaatimattomin askelin, mutta
muutaman vuoden kuluttua tämäkin kehityssuunta
on todellisuutta. On tärkeää, että tätä ympäristöverotusta pyritään
kehittämään yhteistuumin muiden EU-maiden
kanssa ja myös niin, että päästökauppajärjestelmä otetaan
huomioon.
Satu Hassi /vihr:
Arvoisa puhemies! Kannatan ed. Anttilan tekemää ehdotusta,
joka on linjassa myös eduskunnan viime toukokuisten kuuluisien
ponsien kanssa, jotka eduskunta liitti ydinvoimapäätökseen.
Noiden eduskunnan viimekeväisten ponsien mukaisia toimiahan
ei juurikaan ole vielä näkynyt, paitsi että kauppa-
ja teollisuusministeriö on asettanut työryhmän
tekemään ehdotuksia uusiutuvan energian ja energiansäästön
edistämisestä. Niiden tietojen mukaan, joita itselleni
on tuon työryhmän työstä tihkunut,
vaikuttaa siltä, että tuokin työryhmä tulee tekemään
varsin epämääräisiä ehdotuksia
tyyppiä: selvitetään, tutkitaan, pohditaan.
Kaikkien toimijoiden kannalta olisi järkevää tehdä niin
kuin tässä ponnessa esitetään
eli toimia ympäristöverojen osalta suunnitelmallisesti. Tiedämme
aikaisempien selvitysten pohjalta, että joka tapauksessa,
rakennetaan ydinvoimaa sitten tai ei, ympäristöveroja
tarvitaan lisää. Ilman niitä ei Suomi
pysty toteuttamaan Kioton tavoitetta. Kun tämä tiedetään,
olisi kaikkein järkevintä tehdä suunnitelma
siitä, miten tässä asiassa tällä kymmenvuotiskaudella
edetään. Silloin niin teollisuus kuin kotitaloudet,
kaikki toimijat, tietäisivät etukäteen,
mitä tuleman pitää, ja voitaisiin esimerkiksi
omakotitalojen lämmitysvalinnat ja teollisuuden investoinnit
ja muut suunnitella tämän tiedon nojalla.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Ulla Anttilan nimellä oleva lausumaehdotus
ei sinänsä sisällä mitään
uutta. Kesäkuussa 2001 eduskunta yksimielisesti päätti
Suomen kansallisesta ilmasto-ohjelmasta, jossa nimenomaan tuotiin
nämä asiat esille. Mielestäni tämä painopiste,
että toimenpideohjelma olisi tehtävä,
on sisältynyt jo siihen tahtoon, minkä eduskunta
kesäkuussa 2001 totesi, ja todella, niin kuin täällä tuli esille,
myös tämän vuoden kevään
niin kutsutussa ydinvoimakeskustelussa. Mutta aivan selvää on,
että niitä asioita, jotka silloin tuotiin myös KIO2-vaihtoehdon
ajajien puolesta esille, eli kasvihuonekaasujen vähentämisratkaisuna
kotimainen polttoaine, energiatehokkuus jne. jne., aika vähän
on vuoden 2003 talousarviossa esillä, aivan selvästi
liian vähän. Tämä koko puhe
kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä on
ollut nyt kyllä aika tavalla silmienpesua, ja se hyvin nopeasti
on unohtunut. KIO2- eli ydinvoimavaihtoehdon ajajien agendalta se
on väistynyt, ja sitä voi varmasti pitää jonkinlaisena
näkösuojauksena. Tämä kuuluisa
risupaketti kulki sellaisena näkösuojana, ja sen
alla ja takana vietiin ydinvoimaratkaisua eteenpäin.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies, aivan lyhyesti: Ed. Anttilan ponsiesitys on ihan
hyvä. Täytyy vaan nyt sitten toivoa, että uusi
ympäristöverojärjestelmä, mikä toivon
mukaan saadaan aikaiseksi, on sellainen, että se on aidosti
kasvihuonepäästöjä vähentävä,
että sillä on ohjaava vaikutus, ettei käy
niin kuin tässä matkan varrella on nyt päässyt
käymään, siis tässä mielessä täysi
muutos.
Arvoisa puhemies! Mitä tulee äskeiseen kotitalousvähennykseen,
niin en malta olla sanomatta — tarkistin sen tässä vielä äsken
asiakirjoista — ja palaan sen verran siihen, että kun
asiaa käsiteltiin valiokunnassa, kukaan kokoomuksen ryhmästä,
valiokuntaryhmän jäsenistä, ei edes epäillyt
sen asian oikeutusta, mitä keskusta tuossa esitti. Kun
hallituspuolueet tekivät pieniä muutoksia asianomaiseen
lakiin, hallitus ei arvioinut yhdelläkään
sanalla, minkälaisia verovaikutuksia niillä muutoksilla
oli, mitä hallitus teki. Kun me teimme pienen pienen muutoksen,
täällä meiltä salissa sitten
aletaan kysellä, mikäs tämän verovaikutus
on. Jos hallituspuolueet edellyttävät meiltä tällaista,
olisi paikallaan, että sitten mietintöön
hallituspuolueet itse arvioivat, paljonko hallituksen alkuperäiseen
esitykseen tehtyjen muutosten vaikutus on.
Toinen varapuhemies:
Huomautan, että olemme siis päiväjärjestyksen
6) asiassa.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Mutta minäpä aion siirtyä hevostalouteen,
kun huomautan ed. Tiusaselle siitä, että todella
on hyvä havainto, että tällä risupaketilla
ajettiin läpi ydinvoimala. Voisi sanoa, että risupaketti
oli viime keväänä se troijan hevonen,
jolla ydinvoimala ajettiin sitten lopulta läpi.
Mutta koska, ed. Tiusanen, nämä ympäristöohjaavat
elementit tämän syksyn verotuksessa ovat olleet
minimaaliset, niin tulkitsen puheenvuoronne sillä tavalla,
että tuette tätä ponsiehdotusta, koska
nyt nimenomaan tarvitaan eduskunnasta signaali sen suhteen, että ympäristöohjaavuus
on tärkeä asia, että kasvihuoneilmiö huolestuttaa
eduskuntaa, koska tänä syksynä eduskunta on
ollut hyvin vaitonainen näissä asioissa.
Toinen varapuhemies:
Huomautan näistä puheenvuoropyynnöistä,
että jos painaa siellä nappia, niin siinä on
tänne meidän taulullemme viive, joka on runsaat
kaksi sekuntia. Pyyntö ei näy täällä sinä hetkenä,
kun painetaan.
Keskustelu päättyy.