13) Hallituksen esitys laiksi raha-arpajaisten sekä veikkaus-
ja vedonlyöntipelien tuoton käyttämisestä annetun
lain 2 §:n muuttamisesta
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Viitaten ed. Gustafssonin äsken
pitämään ansiokkaaseen puheenvuoroon
totean, että jos sivistysvaliokunta olisi pitänyt
linjakkaasti kiinni siitä loistavasta lainsäädännöstä,
mitä sen esitysten pohjalta säädettiin
arpajaislain yhteydessä, ei olisi tarvinnut tehdä sitä historiaa,
että kolme hallituksen esitystä, jotka ed. Gustafsson
mainitsi, hylättiin äsken peräjälkeen.
Tämä järjestely, mikä nyt on
tehty, on vaihtoehdoista, joita tässä on useita,
toiseksi paras. Paras olisi ollut se, että eduskunta olisi
pitänyt linjakkaasti kiinni uunituoreesta omasta päätöksestään,
jossa säädettiin kirjastojen rahoitusrakenteen
muutoksesta ja edunsaajien prosenttiosuuksista. Avainasemassa oli
sivistysvaliokunta. Totta kai tämä on merkittävästi
parempi ratkaisu kuin se hallituksen esitys, joka täällä oli
käsittelyn pohjana. Sehän oli aivan hirvittävä edunsaajien
kannalta.
Lyhyt katsaus historiaan: Viimeisen kymmenen vuoden aikana Veikkaus
Oy on tehnyt historiansa huipputulokset. Se on vuosi vuodelta pystynyt
parantamaan tuloksia siinä määrin, että perinteisiltä edunsaajatahoilta,
nuorisotyöltä, liikuntakasvatukselta, tieteeltä ja
taiteelta, on siirretty — voidaan myös sanoa:
leikattu — kymmenen vuoden aikana noin 500 miljoonaa markkaa per
vuosi muihin tarkoituksiin, lakisääteisten valtionosuuksien
maksamiseen kirjastotoimelle. Tällä tavalla siis
5 miljardin markan kakku on siirretty sivuun edunsaajilta. Tämänhän
pitäisi olla sukanvarressa, tämän pitäisi
olla säästövara menopuolella, tämän
pitäisi olla ikään kuin rahasto. Edunsaajat
eivät ole siis hyötyneet käytännössä mitään
siitä, että Veikkaus-yhtiö on tehnyt elämänsä parhaat
tulokset, vaan rahat on puhallettu muihin tarkoituksiin.
Eduskunta instituutiona on vuosi vuoden jälkeen koventanut äänenpainoja
tässä prosessissa — ei tämä ole
tullut kuin salama kirkkaalta taivaalta — ja tuli polkunsa
päähän laatimalla loistavan lain arpajaislain
yhteydessä, juuri tämän lain, jota nyt
esitetään voimaantulon osalta edelleen siirrettäväksi.
Eli eduskuntakin suivaantui siihen huonoon hallintotapaan, jota
vuosi vuoden jälkeen harjoitettiin, ja tositarkoituksella
laadimme nyt käsittelyssä olevan erinomaisen hyvän
lain. Tuota lainsäädäntöä tehtäessä sovittiin hallituksen
kanssa voimaantulosta. Eduskunta olisi saattanut sen lain voimaan
tämän vuoden alusta, mutta hallituksen kanssa
lyötiin kättä päälle.
Hallitus toivoi niin myöhäistä ajankohtaa tällä vaalikaudella
kuin se vain on teknisesti mahdollista, ja se oli 1.1.2003. Kuten
nyt tiedämme ja huomaamme, hallitus ei noudattanut sopimusta,
ei se edes yrittänyt noudattaa sitä, koska se
otti lähtökulmaksi laatiessaan vuoden 2003 budjettiesitystä voimaantulosäännöksen
siirtämisen.
Tässä jäljet pelottavat, koska muitakin
voimaantulosäännöksiä esimerkiksi
veikkausasetuksen kohdalla on yksitoista vuotta peräkkäin siirretty
milloin milläkin verukkeella. Eli on kysyttävä:
Miksi hallitus ei yrittänyt pitää kiinni
sopimuksestaan? Miksi se lähti vesittämään
tätä asiaa? Mitkä ovat hallituksen motiivit?
Miksi hallinto, ennen kaikkea hallinto, mutta myös hallitus,
tässä asiassa venkoilee? On pakko kysyä, onko
tavoitteena lain vesittäminen tyystin. Tässä on
alku sille. Nyt testataan, lähteekö laki voimaan
vai ei, ja näyttää lähtökulma
hyppyriltä aika huonolta. Nyt olisi ollut testin paikka
osoittaa, että eduskunta pitää kiinni
omasta päätöksestään
ja saattaa lain asiallisesti voimaan. Kirjastopiikissä olisi
ollut puskuria tänä vuonnakin lähes 500
miljoonaa markkaa hoitaa näitä asioita sillä tavalla,
että edunsaajat olisivat saaneet osansa ja olisi vielä jäänyt
kirjastoillekin, ja sen lisäksi kirjastoja olisi siirretty
verovaroin rahoitettaviksi.
On pakko kysyä siis, onko tavoitteena tällaisen
hässäkän avulla, tämmöisen
pienen turbulenssin kautta, ohjata ajattelua siihen suuntaan, että veikkausvoittovarat
siirtyisivät budjetin yleiskatteeksi. Muuhun johtopäätökseen
ei voi tulla kuin että tätä koko hommaa
ajetaan siihen nurkkaan, että päästäisiin
yleiskatteiseen järjestelmään, koska
jos toimitaan eduskunnan tahdon mukaisesti, niin tulevaisuus näyttää näiden
neljän perinteisen edunsaajatahon kannalta positiiviselta.
Niitten voimavaroja voitaisiin vähän lisätä.
Tämä ei näytä sopivan hallinnolle,
vaan yritetään imuroida tästä välistä jollakin
tavalla venkoilemalla, ei voi sanoa löysät pois,
vaan tällainen säästövarapotti.
Tässä yhteydessä ei enää voi,
rouva puhemies, muuta kuin puhua; yleensäkään
täällä ei voi pistää ranttaliksi,
voi vain puhua. Mutta toivon, että eduskunta hoitaa tämän
asian, ketkä sitten ensi vuonna tähän
aikaan puikoissa ovatkaan, sillä tavalla korrektisti päiväjärjestykseen, että se
olisi edunsaajille inhimillinen ja kohtuullinen, että eduskuntakin
säilyttäisi kasvonsa ja uskottavuutensa. Tämä olisi
jossain aasialaisessa kulttuurissa ihan hirvittävä katastrofi,
että tällä tavalla menettää eduskunta
kasvonsa hallintotoimien johdosta.
Ainoa pieni lohtu on, että sivistysvaliokunta viisaudessaan
on päätynyt sitten kuitenkin edunsaajien kannalta
hyvään ratkaisuun. Nyt edunsaajien asema kyetään
turvaamaan eduskunnan voimin ja nimenomaan sivistysvaliokunnan ansiosta,
tosin vain vuodeksi eteenpäin. Tämä ongelma
siirtyy vuodella, ei sen pitempään. Jokainen tietää,
minkälaiset olosuhteet on, jos talvella kastelee pakkasessa
housunsa: hetken aikaa lämmittää, ja
sitten on entistä kylmempää.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä viimeksi mainittu
vertaushan on hyvin tunnettu täältä eduskunnasta.
Sen eräs hyvin tunnettu kansanedustaja lausui julki jo
reilut viisitoista vuotta sitten, ja se on jäänyt
elämään. En viitsi lausua nyt hänen
nimeänsä, kun hän on edelleen eduskunnan
jäsen.
Itse tästä asiasta: Ed. Saarisen kuvaus kuului vaihtoehdoissa
fakta ja fiktio fakta-kategoriaan ehdottomasti. Nimittäin
tässähän oli tämän
valtiovarainministeriön taktiikan, joka on faktaa, täydellinen
kuvaus. Kun ed. Saarinen vetosi eduskuntaan, niin tietysti eduskuntaan
voi vedota, mutta kun tämä jengi jättää tämän
homman kohta, muutaman kuukauden päästä,
niin näissä asioissa on peli jo menetetty. Ainut
konsti on vedota täällä nyt edustettuina
olevien puolueitten puolue-elimiin ja sitä kautta vaikuttaa,
että keväällä tämä virkamiesten
fakta ei muutu hallituksen faktaksi.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Pulliainen käytti hyvän,
viisaan puheenvuoron, niin kuin oli sitä edeltävä edustajatoverini
Matti Saarisenkin puheenvuoro. Tosin ed. Saarinen päätti
puheensa hyvin, kun hän totesi, että sivistysvaliokunta
viisaudessaan päätyi ja turvasi edunsaajien aseman
ensi vuodelta, mutta jatko jäi auki.
Ed. Saarinen puheenvuoronsa alkuosassa lähti liikkeelle
siitä, että sivistysvaliokunta hylkäsi kolme
hallituksen esitystä, ja olisi sitten vielä pitänyt,
aivan oikein, saattaa tämä Veikkauksen tuottolaki
voimaan. Myöskin oma henkilökohtainen käsitykseni
oli tämä. Haluan nyt tältä osin myöskin
todeta, että tosiasia nyt vain siltäkin kohdin
sitten oli se, että se olisi sitten tullut maksamaan ikään
kuin tässä tilanteessa liian paljon. Kun tästä asiasta
sitten neuvoteltiin sivistysvaliokunnan hallituspuolueitten ryhmien
kesken, asia ei sitten edennyt vaan päädyttiin
loppujen lopuksi siihen tulokseen, mitä täällä on
kehuttu, että nämä kolme hallituksen
lakiesitystä hylättiin ja saatiin liikunnalle
ja kulttuurille sitten se raha lisää, mikä saatiin.
Mutta lopputulos ei tältä osin ollut paras
mahdollinen, niin kuin ed. Saarinen aivan oikein totesi. Tässäkin
jäi sitten vielä seuraaviin hallitusohjelman neuvotteluihin
velvoitetta, että tämä eduskunnan vahvistama
Veikkauksen tuottolaki saadaan juoksemaan ja toimimaan niin, että kymmenen
vuoden aikana sitten saadaan kirjaston määrärahat
budjetin yleiskatteeksi ja rahat niille edunsaajille, joille ne
lain mukaan kuuluvat.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Kulttuuriväkihän oli hyvinkin
voimakkaasti liikkeellä tämän asian kanssa.
Sitten kun lopputulos täältä eduskunnasta
tuli eli sivistysvaliokunta teki päätöksensä,
haastateltiin sivistysvaliokunnan puheenjohtajaa ikään
kuin asian pelastajana. Varmaan hänellä suuri
osa siinä olikin, mutta ei voi välttyä tältä poliittiselta
kuviolta, mikä tässä taustalla on ollut:
ensinnäkin kokoomuslainen valtiovarainministeri tekee nämä ratkaisut
neuvotellessaan kokoomuslaisen kulttuuriministerin kanssa, ja sitten
tulee pelastavana enkelinä kokoomuslainen sivistysvaliokunnan
puheenjohtaja. Kun on tässä talossa ollut jonkin
aikaa, niin tietää, että ei tämä varmaan
toivottavasti mitään peliä ollut vaan
ihan aito tilanne, että tämä pelastus
sitten ikään kuin tuli tämän
puheenjohtajan nimiin, kaikki kunnia hänelle, mutta kyllä tämä aikamoinen
farssi on, että saman puolueen nimissä sitten
sekä otettiin että palautettiin.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Gustafsson käytti ilmaisua
"olisi tullut maksamaan". Kun toteutettiin hallituksen toivomusta
voimaantulosäännöksen siirtämisellä,
niin tänä vuonna säästettiin
veronmaksajien rahaa 15 prosenttia 500 miljoonasta markasta, kun
laki ei tullut voimaan tämän vuoden alusta, niin
kuin olisi pitänyt tulla, vaan vapaaehtoiset veikkauspelien
pelaajat rahoittivat vapaaehtoisilla veroilla 75 miljoonaa markkaa
kirjastotoimen lakisääteisiä valtionosuuksia
tänä vuonna. Siis näin paljon hallitus
pystyi säästämään veronmaksajien rahoja.
On eri asia, jos ei ole tarkoituskaan lähteä tätä lakia
soveltamaan ja viemään tätä rahoitusrakennetta
kohti nollaa kirjastojen valtionosuuden kohdalta. Silloin voidaan
venkoilla, ja silloin väistämättä tämän
vuoksi tulee tämä raadollinen ajatus, että tässä venkoillaan
sillä tavalla, että tavoitteena on lain vesittäminen
aikatekijää hyväksi käyttäen
ja siinä samalla ja sivussa ja ohessa eduskunnan armoton
nöyryyttäminen.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Totean ed. Huotarille, että valtiovarainministeri
Niinistö on ollut oikea henkilö oikealla paikalla
johtamaan valtiovarainministeriötä siinä mielessä,
että hän ei ole ollut missään
vaiheessa puolueellinen. Omia ministereitä hän
ei ole enemmän suosinut kuin muitakaan ministereitä, toisin
kuin aikaisemmat valtiovarainministerit vasemmalta ja keskustasta,
jotka ovat syyllistyneet tämän tyyppiseen. Ministeri
Niinistö on kurittanut aivan samalla tavalla kaikkia ministeriöitä.
Siinä mielessä en hyväksy ed. Huotarin
kannanottoa tästä asiasta, että tässä jotain
peliä kokoomus olisi pelannut, ei missään
nimessä.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä yhdyn ed. Huotarin arvioon.
Kyllähän tosiasia oli se, että myöskin
demariministerit saivat voimakasta satikutia eduskuntaryhmässä,
kun laskivat tämän hallituksen leikkauslain lävitse, mitä Niinistö oli
ajanut. Sehän oli ennätyksellisen hävytöntä ja
itse asiassa lapsellistakin toimintaa eduskuntaa kohtaan, koska
olin aivan varma siitä, että ministeri Niinistö tiesi
sen, että eduskunta ei tule sitä esitystä hyväksymään.
Se, että se perustui Veikkauksen tuoton laskemiseen: Samalla
logiikalla voidaan todeta, että budjetissa on paljon muitakin
ongelmakohtia verotuottojen kohdalta, että tiedetään,
miten kasvavat ja kertyvät, mutta tältä osin
sitten ryhdyttiin tämän tyyppisiin toimiin. Ei
tässä kyllä valtiovarainministeriö mitään
tyylipisteitä ansaitse sen paremmin kuin hallituskaan,
eikä nyt loppujen lopuksi hirveästi sivistysvaliokuntakaan.
Aivan niin kuin sanoin, me teimme sen, minkä kaikki tiesivät,
että pitää tehdä, mutta voi
olla, että olisi voinut olla niin lepsu sivistysvaliokunta,
ettei olisi hylännyt hallituksen kolmea lakia. Itse olisin halunnut,
että tämä olisi tapahtunut jo viikkoa
aikaisemmin kuin sivistysvaliokunta tämän päätöksen
teki, mutta syistä, jotka liittyvät lojaalisuuteen,
en viitsi täällä täysistunnossa
sanoa, minkä takia siihen tuli tämmöinen
viikon paussi, (Ed. Stenius-Kaukonen: Kyllä ne tiedetään
sanomattakin!) joka turhaan hermostutti kulttuuri- ja liikuntaväkeä.
Timo Ihamäki /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Huotari oikeastaan innosti minut tämän
puheenvuoron käyttämiseen. Jos voitaisiin ajatella
jopa niin, että valtiovarainministeri Niinistö ja
hallitus ovat ihan oikeasti olleet sitä mieltä,
että valtiontalous pitää saada tasapainoon
ja budjetti myöskin tasapainoon, ja tältä nojalta
tehneet nämä esityksensä. Eduskunta on
ollut toista mieltä ja minusta aivan perustellusti, ja
parlamentarismi toimii erittäin hyvin.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Ihamäen puheenvuoron johdosta
totean, että kyllä suomalaiseen kulttuuriin kuuluu myös
se, että sopimukset ja lupaukset pidetään. Tässä yhteydessä ei
pidetty, ja sopimusrikkoja on hallitus ja erityisesti valtiovarainministeri
ja hänen ministeriönsä. Sen vuoksi tämä on
vakava asia. Tämä on periaatteellisesti suuri
juttu, ja kun siihen sitten vielä kehitetään
tällainen show, johonka ed. Huotari viittasi, niin se lähestyy
jo aikamoista populismia.
Mitä vielä tulee tähän niin
sanottuun hintalappuun, niin eihän tällä ole
hintalappua, kun meillä on kerran lainsäädäntö tehty,
että kirjastojen valtionosuudet ajetaan nollaan ja ne siirtyvät
rahoitettaviksi verovaroin pois veikkausvoittovarojen piikistä.
Silloin on ihan vaan kysymys aikataulusta, kuinka toimitaan, kuinka
siirretään. Tässä mielessä asia
oli sovittu, ja eduskunnan piti lunastaa tämä asia
toiseen kertaan, aivan niin kuin sivistysvaliokunta on nyt joutunut
sen tekemään hylkäämällä kolme
lakiesitystä. Sillekin voidaan laskea joku hinta. Ei sekään
niin häävi ratkaisu sitten ollut. Mutta kerta
kaikkiaan, kun yleensä suomalaisten sanaan voi luottaa,
me olemme siitä kuuluisia, ja tässä tapauksessa
ei niin voinut tehdä, niin se on vakava asia, ed. Ihamäki.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Ihamäelle, että minä olen
aikaisemminkin kiinnittänyt huomiota siihen, että teidän
parlamentarismisovelluksenne ovat aika mielenkiintoisia. Tässä ei
nyt ole kyse mistään muusta kuin hallituspuolueiden
keskinäisistä pelisäännöistä ja
niitten toteuttamisesta. Ei siihen pidä parlamentarismia
sotkea. Parlamentarismi toteutuu täällä,
kun on välikysymyksiä ja muita epäluottamuslauseponsia
ja niitä mittaillaan sitten. Ehkä ed. Ihamäki
seuraavaan eduskuntaan mennessä miettii nämä parlamentarismin
säännöt uusiksi.
Keskustelu päättyy.