5) Hallituksen toimenpidekertomus vuodelta 2005
Liisa Jaakonsaari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin yhdyn ed. Alhon esittämään
kritiikkiin siitä, että hallituksen toimenpidekertomuksesta
on tullut tässä parlamentaarisessa puussa kuollut
oksa. Täällä ei ole ministereitä,
ja tämä ei ole dialogia. Tiedän, että hallituksessa
eduskunnan lausumiin antaa vastauksen virkamiesjoukko ja se tulee
sitten tätä putkea myöten tänne,
että tällä ei ole oikeastaan mitään
tekemistä enää sen parlamentaarisen valvonnan
kanssa, joka on sekä hallituspuolueiden että oppositiopuolueiden
tehtävä. Kyllä tässä suhteessa,
kun uusi eduskunta astuu remmiin, juuri tämän
parlamentarismin idean tämän valvonnankin osalta
pitää kirkastua.
Käsiteltävänä olevassa hallituksen
kertomuksessa vuodelta 2005 todetaan, että Suomen ja Venäjän
kahdenväliset suhteet ovat kunnossa ja että maiden
välillä esiintyvät ongelmat ovat useimmiten
kaupan ja liikenteen nopeasta kasvusta aiheutuvia käytännön
ongelmia. No, tähän toteamukseen voi tietenkin
yhtyä, mutta kyllä Venäjä on
niin merkittävä tekijä Suomen kannalta nyt
ja tulevaisuudessa, että Venäjä-suhteita
pitää pystyä käsittelemään
strategisesti myös pidemmällä aikavälillä.
Tähän ulkoasiainvaliokunta on sitten keskittynyt
hallituksen toimenpidekertomusta käsitellessään,
ja valiokunta muutenkin on seurannut luonnollisesti koko vaalikauden
aikana Venäjän tilanteen kehittymistä.
On mielenkiintoista se, että tulevaisuusvaliokunta
myös teki omat skenaarionsa Venäjän tulevaisuudesta,
mutta on erityisen tärkeää, että myös
suuri sali keskustelee Venäjästä, ja
se on nyt mahdollista tämän toimenpidekertomuksen yhteydessä.
Venäjä tulee olemaan Suomen kannalta erittäin
keskeinen tekijä.
Valiokunta päätyy samaan johtopäätökseen tulevaisuusvaliokunnan
kanssa, että Suomen seuraavassa hallitusohjelmassa on hyvä olla
maininta sen poikkihallinnollisen Venäjä-strategian, Venäjä-politiikkaohjelman
toteuttamisesta, jossa todellakin yli hallintorajojen tarkastellaan
sitä, millä tavalla Venäjän
tulevaisuus kenties kehittyy ja miten Suomen on hyvä reagoida
tähän.
Venäjän tilanne on siinä suhteessa
erikoinen, että oikeastaan varmuudella ei voida sanoa juuri mitään
ja todellakaan edes lyhyellä aikavälillä on vaikea
sanoa mitään. Tässä suhteessa
Venäjä poikkeaa kyllä melkein kaikesta
muusta. Jos kuvitellaan, että Ruotsissa on vaalit tai Amerikassa on
vaalit, niin tiedetään melkoisella varmuudella riippuen
siitä, kuka voittaa, mitä siellä tapahtuu, mutta
Venäjää on erittäin vaikea arvioida,
mitä siellä tulee tapahtumaan. Tiedämme
kyllä sen, että presidentti Putinin kaudella keskusvalta
on vahvistunut, oikeusvaltiokehitys pysähtynyt ja entisten
turvallisuuspalvelumiesten ja niin sanotun Pietarin voimaryhmän
vaikutusvalta hallinnossa on lisääntynyt. Tämä poliittinen
valtaeliitti on voimistanut asemiaan myös taloudellisesti, erityisesti
energiasektorilla, ja tämän kehityksen todellista
merkitystä Venäjän politiikassa on vaikea
arvioida, ja vuoden päästä pidettävät
presidentinvaalit tuovat tiettyä epävarmuutta
poliittiseen tilanteeseen.
Mielenkiintoista on se, että Venäjän
kehitykseen liittyvät varmoina pidetyt tekijät,
ne, jotka ovat yhteiskuntaan syvälle juurtuneita, ovat usein
kielteisiä ilmiöitä, muun muassa ne,
jotka tiedetään varmuudella: korruptio, byrokratia,
tuloerojen kasvaminen, suurvalta-aseman vahvistaminen jne. Huolestuttaa
myös se, että Venäjällä oman
historian kriittinen arviointi on jäänyt kesken
ja tämä hidastaa myös yhteiskunnallisen keskustelun
avaamista ja avautumista ja kehitystä. Tämä menneisyyden
hallinta, jota monissa maissa on tuloksellisesti tehty, on todellakin
vielä olematonta Venäjällä.
Totta kai Venäjän kehityksessä on paljon
myönteisiä tekijöitä, mutta eteneminen
uudistuksissa ei ole todellakaan suoraviivaista. Demokratiaoikeusvaltion
kehityksen kannalta — nämä ovat pieniä toiveenpilkahduksia — lisääntyvä Internetin
käyttö ja kansalaisyhteiskunnan aktivoituminen
voivat kertoa siitä, että myös kansalaisyhteiskunnan
sisällä on myönteistä kehitystä.
Se, mikä on huolestuttavaa, on se, että Venäjän
väkiluku vähenee. Vaikka Venäjä onkin
siirtolaisia vastaanottava maa, alhainen syntyvyys ja korkea kuolleisuus
luonnehtivat kehitystä. Hiv—aids-epidemia sekä tavallaan
uuden tyyppisen tuberkuloosin eteneminen, multiresistentin tuberkuloosin
eteneminen, pistävät paineita terveydenhuoltojärjestelmään. Mutta
demografinen kehitys uhkaa myös Venäjän taloudellista tulevaisuutta.
No, kaikkia näitä sekä uhka- että mahdollisuuspuolia
on hyvä kartoittaa, ja todellakin haluaisin vielä kerran
todeta saman käsityksen, mikä myös tulevaisuusvaliokunnalla
on, että Venäjän tuntemus ja siihen liittyvä kehityksen
arviointiin liittyvä asiantuntemus on Suomessa itse asiassa taantunut.
Valiokunta pitää tätä kestämättömänä tilanteena.
Venäjä on ulko- ja turvallisuuspoliittisesti sekä taloudellisesti
niin keskeinen tekijä Suomelle, että sen seuraamiseen
tarvitaan todellakin voimavaroja. Venäjän historian,
venäjän kielen, yhteiskunnan, kulttuurin tuntemus
kyllä ovat olennaisia valmiuksia Venäjän
tilanteen arvioimisessa, ja kyllä asiantuntijakuulemisessa kävi
ilmi, että esimerkiksi Suomen yliopistoissa ei ole pysyvää Venäjän
historian tai tutkimuksen professorin virkaa. Tosin Helsingin yliopiston alaisuudessa
toimiva Aleksanteri-instituutti on vahvistanut tutkijakoulutusta.
Suuri voimavara Suomelle ovat täällä asuvat venäläiset
varsinkin nyt, kun venäjän kielen opiskelu kouluissa
on vähentynyt. Mutta huolestuttavaa tässäkin
on se, että Suomessa asuvien venäläisten
lapsista valtaosa unohtaa kahden kuukauden kuluessa venäjän
kielen, kun he tulevat kouluun. Se kertoo asenneilmapiiristä,
että venäjän kieltä ja Venäjää pidetään
jollain tavalla niin negatiivisina, että lapset eivät
halua kouluissa puhua. En tiedä, miten tähän
puututaan, mutta kyllä tämä arviolta
noin 40 000 venäläisen voimavara Suomessa
on erittäin tärkeä asia.
Tässä valiokunnan mietinnössä ehdotetaan joitakin
konkreettisia toimenpiteitä tähän kielen opiskelemiseen.
Kokemukset opiskelija- ja tutkijavaihdosta Yhdysvalloissa, esimerkiksi
Fullbright-stipendiaatit ja professuurien käyttö jne., kaikki
tämän tyyppiset pitäisi ottaa käyttöön.
Kaiken kaikkiaan valiokunta ehdottaa todellakin sitä,
että Venäjän kehitystä Suomen
ja Euroopan vakauden ja turvallisuuden yhtenä keskeisenä kysymyksenä pitää aktiivisesti
seurata ja Suomen tulee lisätä yhteistyötä demokratiaoikeusvaltiokehityksen
edistämiseksi Venäjällä ja pyrkiä hyödyntämään
Venäjän taloudellisen kehityksen tarjoamat mahdollisuudet.
Sitä toki tällä hetkellä tehdään
aika aktiivisesti. Kaikki tämä edellyttää sitä,
että hallitus laatii kokonaisvaltaisen Venäjän-politiikkaa
koskevan ohjelman. Todellakin seuraavaan hallitusohjelmaan on sitten hyvä sisällyttää
tämmöinen
Venäjä-strategia, ja tästä on jo aika laajasti vallinnutkin
yksimielisyyttä.
Toivon, että eduskunnassa käydään
Venäjä-keskustelu, vaikka näyttää aika
harvaa tämä kiinnostavan.
Jörn Donner /r:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä on eräänlainen
viimeinen taisto, kalliit viisi minuuttia yhteiskunnan kannalta,
koska en ole täällä kovin paljon esiintynyt.
Tosin melkein tasan 12 vuotta sitten esitin täällä laajan
henkilökohtaisen esseen, nyt en pysty, koska kuten sanottu,
aika ei riitä siihen. Tyydyn vain esittämään
muutaman aforistisen havainnon Venäjän kysymyksestä.
Perheperinne ja isäni matkat Siperiaan saivat minut
kiinnostumaan Venäjän äärettömyydestä Vladivostokista
Moskovaan ja neuvostoaikana suomalaisten kommunistien ihailemasta
Itä-Saksasta — kansanvankila, jos mikä,
rajahan oli Berliinin muuri, neuvostohallinnon raja.
Väitin jo varhain 50-luvulla nähneeni neuvostojärjestelmän
mädännäisyyden sittemmin Siperiassa ja
Gulagin jälkiä, hautoja, ristejä, miljoonien
ihmisten kärsimysten teitä. Jostain syystä, josta
liian vähän puhutaan nyky-Venäjällä,
historiankirjoitus siellä alkaa tavallaan suuren isänmaallisen
sodan voitolla toukokuussa 45, eikä sitten kovin paljon
muusta menneisyydestä puhuta. Lenin, joka tappajana oli
samaa luokkaa kuin myöhemmin Stalin, näkyy edelleenkin kaikkialla
Venäjällä.
Olen usein joutunut miettimään sitä,
onko Venäjän valtava territorio vitsaus vai siunaus — ehkä molempia — ja
samalla, miksi monet raaka-ainerikkaat maat, kuten Venäjä,
ovat kehittyneet huonommin kuin ilman luontaisrikkauksia kehittyneet
maat, kuten Japani. Siinä riittää kysyttävää.
Siperiassa esimerkiksi on suruttomasti tuhottu luontoa, poltettu
metsiä, koska pinta-alaa on tarpeeksi. Meillä ei
kuitenkaan olisi ollut varaa tähän.
Toisaalta meillä ei ehkä tarpeeksi tiedosteta, minkä ihmeellisen
nousun Venäjä on kokenut viimeisten viidentoista
vuoden aikana, jos vielä muistetaan se omituisuus, että Jeltsinin
kausi synnytti arvaamattoman taloudellisen kaaostilan. Nykyisin
niin sanotun johdetun demokratian tai presidenttivallan aikana,
jolloin uutta harvainvaltaa käyttävät
Putinin luottomiehet, silovikit, palkkoja ja eläkkeitä maksetaan
ja markkinatalous toimii jotenkuten. Sen sosiaalinen puoli puuttuu
kuitenkin melko tyystin. Jos 15 prosenttia maan väestöstä voi
hyvin, ainakin taloudellisesti, samainen prosenttimäärä tai
ehkä 20 prosenttia väestöstä Venäjällä voi
erittäin huonosti.
Venäjä on tietysti meille keskeinen ja tulee aina
olemaan. Mutta muistettakoon, että Suomi ei ole keskeinen
asia Venäjälle paitsi rauhallisena liittoutumattomana
naapurina. Koska Suomen valtiojohto ei halua ärsyttää naapuria,
se on päättänyt jäädyttää Nato-keskustelun
yli seuraavan vaalikauden, ehkä tietoisena siitä,
ettei kukaan meitä talvisodassakaan auttanut. Kesällä 44 olivat
kuitenkin natsi-Saksan aseet ja ilmavoimat meille hyödyksi.
(Ed. Kekkonen: Syksyllä vasta!) — Kyllä.
Liittyessämme Euroopan unioniin otimme kantaa. Kannanotto
jäi puolitiehen perustuen filosofiaan, joka voidaan ilmaista
sanoin "mitä tahansa sotilaallista yhteistyötä paitsi
Naton jäsenenä". En tiedä, miksi.
Venäjän kehityksessä on piirteitä,
joista ei ole ylentävää puhua. En osaa
sanoa, johtuvatko korruptio ja rikollisuus menneisyydestä ja
todellisten kansalaisvapauksien puuttuminen kehitysasteesta. Sen
näemme tulevaisuudessa. Itse näen kuitenkin edelleen
Venäjän kehityksen innostavana haasteena meille,
jos vain pystymme käyttämään
näitä mahdollisuuksia Venäjän
rajamaana. Liikemiehet eivät koskaan valita sitä,
mitkä ovat jonkun maan ihmisoikeudet tai mielipideilmasto.
He kaipaavat stabiileja oloja ja näennäisesti
he ovat myöskin niitä saaneet. Liikemiehet voivat
yhtä hyvin pitää Saddam Husseinin Irakista
tai Saudi-Arabiasta kuin Venäjästä. Itse
muuten tuotan elokuvaa venäläisten kanssa, mikä riittänee
osoittamaan, että minäkin yritän tehdä bisnestä venäläisten
kanssa.
Lopuksi kertoisin teille, että ulkoministeri Lavrov äskettäin
sanoi Spiegel-lehdessä, että eräs venäläinen
tuottaja halusi tuoda leipää Suomeen mutta tämä hanke
estyi. Lavrov tarkoitti sillä, että EU-Eurooppa
Suomi mukaan luettuna myöskin asettaa esteitä venäläisten
toiminnalle. En tiedä, miksi. Viinaa saa tuoda, leipää ei.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Täytyy kiittää ulkoasiainvaliokuntaa
erittäin intellektuaalisesta mietinnöstä osana
tätä hallituksen toimenpidekertomusta, ja myöskin
on miellyttävä nähdä, että ed.
Donner osallistuu täällä keskusteluun.
(Ed. Kekkonen: Samaa mieltä!) — Täällä todetaan
tältä puolelta, että ollaan samaa mieltä.
On erittäin tärkeätä, että käydään
Venäjä-keskustelua ikään kuin
useammalla raiteella samaan aikaan eikä erikseen. Pidän
ansiokkaana tässä ulkoasiainvaliokunnan mietinnössä sitä,
että siinä todetaan, että on puututtava
ja lisättävä yhteistyötä demokratia-
ja oikeuskehityksen edistämiseksi Venäjällä ja
pyrittävä hyödyntämään
Venäjän taloudellisen kehityksen tarjoamat mahdollisuudet.
Juuri näin, ed. Jaakonsaari, minusta on tärkeätä,
että nämä asiat eivät erkane
erikseen.
Täytyy lähteä siitä, niin
kuin pääministeri Vanhanen sanoi Suomen EU-puheenjohtajakaudella,
että loppujen lopuksi Venäjä on kuitenkin eurooppalainen
maa ja meidän on odotettava, että Venäjä noudattaa
kansainvälisiä sitoumuksia, jotka se on antanut
Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestössä ja
Euroopan neuvostossa, ja samalla on mahdollista pyrkiä yhteistyön
keinoin sitomaan Euroopan unioni ja siinä osana Suomi ja
Venäjä taloudellisen ja kulttuurisen yhteistyön
verkostoon.
Puhumme paljon Venäjän energiamahdista. Liikariippuvaisuus
ei varmasti ole hyväksi, mutta on tietysti muitakin syitä vähentää energiariippuvuutta
taloudenpidossa kuin Venäjä. Pelkkä ekologinen
tosiasia nykyään on se, että ei ole hyvä olla
riippuvainen kestämättömästä energiasta.
Tällä hetkellä on tärkeää seurata,
miten North Streamin kaasuputki tuolta Suomenlahden itäkolkasta
kohti Saksan Greifswaldia etenee. On meneillään
kansainvälinen ympäristövaikutusten arviointiprosessi.
Mielestäni tämän putken sijoittaminen
Itämeren pohjaan on hyvin ongelmallista, koska yhä enemmän
puhumme siitä, että meillä tulee olla
nollatoleranssi suhteessa sellaisiin toimintoihin, jotka entisestään
pahentavat Itämeren tilaa. Mutta meilläkin, suomalaisilla,
on mahdollisuus nyt osallistua tähän ympäristövaikutusten
arviointiin. Parhaillaan esimerkiksi Uudenmaan ympäristökeskus
käsittelee lausuntoja, jotka se on saanut tästä hankkeesta,
ja helmikuun lopulla niistä valmistuu yhteenveto Suomen
osalta.
Ulkoasiainvaliokunta ja myöskin tulevaisuusvaliokunta
ovat pohdiskelleet sitä, minkälaisessa tilassa
Suomen Venäjä-osaaminen on. Olen taipuvainen yhtymään
ulkoasiainvaliokunnan näkemykseen, että tämä Venäjän
tuntemus ja sen kehityksen arviointiin liittyvä asiantuntemus
on itse asiassa taantunut. On hyvä, että tämä uskalletaan
tunnustaa, koska varmasti meillä oli sitä vanhaa
asiantuntemusta, mutta sillä ei ole nykytilanteessa enää mitään
käyttöä.
Myöskin on järkyttävä se
tieto, minkä ed. Jaakonsaari äsken sanoi, että muuttaessaan
Suomeen nuoret venäläiset parissa kuukaudessa ovat
taipuvaisia hylkäämään venäjän
kielen. Jos todellakin on niin, että suomalainen asenneilmasto
saa tämän aikaan, niin meidän todella
tehtävä tälle asenneilmastolle jotakin.
Suomessa asuvat venäläiset ovat voimavara, tällä hetkellä ilmeisesti
noin 40 000 ihmistä, ja heidän kanssaan
on syytä pyrkiä mahdollisimman tiiviiseen keskusteluun
ja vuorovaikutukseen, koska muuten he saattavat todellakin uskoa
sitä käsitystä, joka Venäjällä on
hyvin yleinen, että lännestä ainoastaan
halutaan saada haittaa ja pahaa Venäjälle. On
ikävää, että Venäjällä on
tätä lännen uhkaa taas alettu käyttää oman
identiteetin vahvistamiseen.
Olen täysin samaa mieltä kuin ulkoasiainvaliokunnan
puheenjohtaja siitä, että Venäjällä oman
historian kriittinen arviointi on kesken, eikä mikään
kansakunta voi ymmärtää itseään eikä suunnata
tulevaisuuteen, ennen kuin se tätä historian kriittistä arviointia
on harjoittanut. Ja varmasti Suomessa on myöskin syytä ...
(Ed. Elo: Onko Suomessa kaikki arvioitu?) — Ed. Elo, olin
juuri tulossa siihen, että meillä tietysti on paljon
sitä ajatusta, että Venäjä edelleen
on sotilaallinen uhka siinä mielessä kuin se ehkä oli
joskus. On kuitenkin selvää, että esimerkiksi
tässä talossa hyvin harva enää voi
vakavasti missään julkisuudessa väittää sellaista.
Olemme pikemminkin laajalla rintamalla todenneet, että Venäjä ei
muodosta sotilaallista uhkaa ja että esimerkiksi Suomen
mahdollista liittymistä Natoon tai liittymättä jättämistä Natoon
sen paremminkaan ei voida arvioida Venäjän oletetun
sotilaallisen uhkan kautta.
Mutta katson, että Venäjä on tällä hetkellä ennen
kaikkea uhka omille kansalaisilleen sitä kautta, että olisi
vihdoin hyväksyttävä se, että jokainen
demokratia, vaikka ei olisikaan vielä kovin pitkäikäinen,
joutuu sietämään esimerkiksi oppositiota.
Venäjän poliittisen järjestyksen suurin
haaste tällä hetkellä on se, että jos
se haluaa lisätä esimerkiksi yhteiskuntansa luovuutta,
niin sen täytyy hyväksyä se, että on
siedettävä oppositiota, joka arvostelee hallitusta
ja vallanpitäjiä. Enkä pidä terveenä sitä kehitystä,
että tällä hetkellä esimerkiksi
aivan muodollisten seikkojen, muotoseikkojen, varjolla oppositiopuolueita
estetään osallistumasta aluevaaleihin. Näin
on käynyt esimerkiksi liberaalipuolue Jablokolle, joka
kuitenkin on kantanut läntisiä ihmisoikeusarvoja
hyvin rohkeasti ja määrätietoisesti Venäjällä.
On vahinko, että osa näistä voimista
90-luvun alussa Jeltsinin kaudella oli mukana toteuttamassa hyvin
rajuja talousreformeja, jotka sitten ovat olleet omiaan sekoittamaan
taloutta ja luomaan epäjärjestystä ja
epävakautta. Ja jos arvostelee presidentti Putinin Venäjää,
tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että ihannoisi
jotenkin Jeltsinin Venäjää. Ei näin
todellakaan tarvitse olla. Mutta tällä hetkellä Venäjän
luovia voimavaroja varmasti kaikkein eniten vapauttaisi se, että siellä hyväksyttäisiin
paitsi poliittinen oppositio myös vapaa kansalaisyhteiskunta,
joka pyrkii edistämään ruohonjuuritason
toimintaa. Mutta näinhän ei ole. Me tiedämme
sen, että Venäjän viime huhtikuussa voimaan
astunut kansalaisjärjestölaki todellakin on jo
saanut aikaan sen, että järjestöjä, jotka
meidän mittapuumme mukaan ovat täysin demokraattisia
ja laillisesti toimivia, on jo lakkautettu.
Pidän tärkeänä, että näitä kysymyksiä nostetaan
myös Suomen valtuuskunnan toimesta esille Euroopan neuvostossa.
Euroopan neuvosto ja Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestö ovat hyvin
tärkeitä ajatellen sitä, että käymme
Venäjän kanssa tällaista vuoropuhelua Venäjän kehityksestä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan muutama sana täältä edestä.
Itse tarkastelen tätä siitä näkökulmasta tuossa rajalla asuneena
ja tietysti erinäköisestä kulmasta ystävyysvaltuuskunnissa
siellä kiertäneenä ja tietysti ystävyyskaupunkisuhteissa
sekä monista keskusteluista joitakin johtopäätöksiä vetäneenä ihmisenä.
Ensinnäkin, kun tässä puhutaan luonnonrikkauksista
ja niiden hyödyntämisestä, varmaan tässä tilanteessa
ei vielä ole aavistettukaan mitään siitä,
mitä on Venäjällä tapahtumassa,
elikkä siellähän se ajatusmalli lähtee
tietysti siitä, jotta ennen kaikkea omat luonnonrikkaudet
pitää jalostaa omassa maassa, tässä ennen
kaikkea puu, joka on ollut heillä erityisen tärkeä näköala.
Jo yli 10 vuotta sitten, voi olla 15 vuotta sitten eri valtuuskunnissa
siellä käyneenä tiedän, että siellähän
pidettiin pahana sitä, jotta Suomeen tuodaan raakapuuta,
koska sehän tarkoitti muun muassa Karjalan alueella sitä,
jotta sieltä silloin ulkolaiset motoketjut elikkä suomalaiset motoketjut
kävivät panemassa hatelon pitkälleen
ja tuotiin Suomeen puut jalostettavaksi. Silloin todettiin,
jotta tämä ei ole hyväksyttävä toimenpide.
Pikkuhiljaahan siellä on tapahtumassa sen tyyppistä,
että sitä on kiristetty erinäköisin
toimenpitein ja määräyksin. Mutta nyt
se isoin juttu, mikä on tapahtumassa viimeisten tietojen
mukaan, niin tämähän on sillä tavalla
suomalaiselle teollisuudelle kova haaste, jopa katastrofi, jotta mahdollisesti
lähivuosien aikana, sanotaan 3—4 vuoden aikana
voi olla, että meillä pannaan useampi saha kiinni
ja mahdollisesti joku sellutehdaskin kiinni. Nimittäin
venäläisethän ovat tehneet ohjelman,
jossa ehkä 2010 heillä on tarkoitus panna kaikelle
puulle vähintään 50 euron tuontimaksu.
Sehän tarkoittaa, että silloin Venäjän
puu kyllä tyrehtyy, jota me ilmeisesti emme pysty Suomessa
kattamaan millään opilla. Meillä on varaa
nostaa hakkuumääriä, jos vihreät
eivät onnistu tavoitteissaan suojella liian paljon näitä elikkä järki
voittaa tässä. Silloin voidaan hakkuita suorittaa
myös täällä Etelä-Suomessa, jotta
ei hirveitä suojelualueita tule lisää.
(Ed. Sinnemäki: Etelä-Suomen metsien suojelu ei
ole riittävällä tasolla!)
Sehän tarkoittaa sitä tämän
puun osalta, että meillä tulee puupuolella puunjalostusteollisuudessa
ilmeisesti loppumaan työpaikkoja. Elikkä tässä tulee uusi ilmiö, joka ei ole
Kiina-
eikä Intia-ilmiö, vaan tässä tulee
tämmöinen lähialue Venäjä -ilmiö,
jotta todennäköisesti suomalaisilla yhtiöillä ei
ole muuta mahdollisuutta kuin investoida tuohon Karjalaan ja Venäjälle. Toivon
mukaan nämä ovat vain pahoja unia, mutta nyt viimeiset
tiedot, mitä on annettu, niin näin se on. Elikkä pikkuhiljaa
tässä maksu nousee, onko se ensi vuonna jo 15
euroa, ja sitten nousisi paksulle puulle jo 2008 vai 2009 ja olisi jo
50 euroa ja sitten alle 15 sentin puulle 2010, elikkä kaikki
puutavaralajit tulisivat kuutiohinnaltaan 50 euron tuontimaksun
piiriin.
Sitten toinen asia, mikä koskee energiaa, on tietysti
sähkön tuonti. Minusta Suomessa pitää kyllä lähteä siitä,
jotta lisää tuontiriippuvuutta idän suuntaan
ei pidä rakentaa, koska kuitenkin siinä on omat
epävarmuustekijänsä. Toisaalta itse näen
sillä tavalla kuitenkin, jotta Suomen pitää lähteä siitä,
jotta Suomi rakentaa mahdollisimman pitkälle energiatuotantonsa
omavaraisuuteen, jotta ei olla riippuvaisia ei idästä eikä lännestäkään.
Se tarkoittaa kaikkien vaihtoehtojen mahdollistamista Suomessa,
ja ennen kaikkea se tietysti tarkoittaa, jotta me otamme bioenergian
laajassa mitassa käyttöön myös
sähkön tuotantoon. Siinä meillä löytyy
kyllä potentiaalia valtavan paljon.
Sitten tässä on puhuttu historiasta edellisissä puheissa.
Minusta Suomen pitää myös muistaa historiansa.
Suomi on joka tapauksessa Venäjän naapuri, hyvin
pieni naapuri, niin kuin Pietarissa sanovat, että niin
kuin itikan läntti vaan. Elikkä semmoinen arvostus
siellä meitä kohtaan tuntuu olevan joissakin piireissä,
joka kuvaa sitä, että meidän pitää osata
suhtautua siihen naapuriin, koska meillä on oma historiamme
ja oma opetuksemme historiasta. Sen takia semmoisten hirveän
suurten neuvojen ja oppien julistamista tuolla en pidä hirveän
viisaana, vaan kyllä meidän pitää osata
suhtautua ei siis pelokkaasti, mutta järkevästi,
niin kuin naapuriin suhtaudutaan. Nimittäin naapurisopu
vaatii sitäkin, että pitää myös
ymmärtää naapuria. Tässä tilanteessa
en menisi hirveästi neuvomaan venäläisiä joissakin
asioissa. Voidaan puhua, mutta ei mitään semmoisia
suuria julistuksia kyllä näissä kaivata.
Siihen liittyen tietysti, kun tiedetään, että me olemme
suhteellisen hyvissä väleissä olleet,
tässä on ihan hyvin kuultu, että jotenkin
tässä on niin kuin pikkasen oltu hakusessa ja
jotkut osaamisalueet ovat vähän
rapautuneet Venäjän suuntaan. Kyllä minä peräänkuuluttaisin
sitä, että meidän pitäisi hakea
näitä kontakteja, hakea sillä tavalla,
että se osaaminen saataisiin uudelleen arvoonsa ja hallittaisiin
se kuvio, ja siihen juttuun eivät kuulu Nato-kytkökset.
Nimittäin, niin kuin on kuultu, ei siellä hirveän
paljon ainakaan sitä Nato-kiimaa ymmärretä,
jos Suomi olisi liittymässä Natoon. Sen takia
se on yksi sitä naapuruussuhteiden hoitoa, jotta
pysytään sillä tavalla mahdollisimman
neutraaleina, niin kuin tähänkin asti.
Me olemme kytkeytyneet sinällään
länteen, ja se on ihan oikein. On julistauduttu Eurooppaan, ollaan
Euroopan unionissa, mutta sen tyyppistä en enää ymmärrä,
että me menisimme sotilasliittopuolella siihen, jotta ollaan
sitten mahdollisesti ohjattuja Amerikan mantereelta, niin kuin Nato tarkoittaa.
Sen takia varoittaisin siitä, että ei hirveän
paljon lähdetä siihen suuntaan etenemään, vaan
kielletään jyrkästi se, jotta Suomi on
liittymässä Natoon. Se on minusta myös
yksi naapuruuden osoitus.
Nimittäin se, mitä täällä ed.
Heidi Hautala puhui sotilaallisesta uhasta, ne uutiset, mitkä viime aikoina
ovat tulleet Venäjän suunnalta, ovat aika hälyttäviä siinä mielessä,
että siellä ollaan kuitenkin uusimassa asejärjestelmiä,
laittamassa hirveitä miljardeja siihen koko puolustusjärjestelmään.
Kun kaikilla mailla on tietysti puolustusvoimat, niin mikään
maahan ei tietysti hyökkää, mutta minä en
tiedä, onko Venäjällä armeijaa,
onko se enää puolustusvoimat, tai onko Suomellakaan
puolustusvoimia. Nimittäin, jos kaikilla on puolustusvoimat,
niin kukaanhan ei hyökkää mihinkään.
Venäjällä on ilmeisesti armeija,
koska armeijaan kuulemma aiotaan kalustoa uusia, ja viime päivien
uutisten mukaan näin tulee tapahtumaan. Mitä varten
sitä uusitaan? Onko se sisäpoliittisista syistä,
vai onko siinä uhoa ulkopuolelle? (Ed. Sinnemäki:
Miksi Suomi uusii kalustoaan?) Minä veikkaan, että siinä on
vähän molempiin suuntiin, siinä on sekä sisäpoliittinen
näkökulma, että halutaan antaa kansalle
uskoa, että Venäjä on vahva, mutta siinä on
myös ulkopoliittinen näkökulma, varoitus
siitä, jotta älkää liikaa käykö hyppäilemään,
että meillä löytyy kanssa voimaa. Sen
takia tämä Nato-keskustelu on siinä mielessä kohtalokasta,
jotta mitä enemmän Venäjä kokee
sen vaaran ympärillään, niin todennäköisesti
sitä enemmän ollaan valmiita myös poliittisella
puolella satsaamaan aseistukseen. Sen takia odottaisi, että Suomi
ainakaan ei olisi siinä etunenässä kailottamassa
Naton perään.
Ensimmäinen varapuhemies:
Arvoisat edustajat, huomautan siitä, että välihuudot
ovat sallittuja ja mahdollisia, mutta ne pitää tehdä paikaltaan.
Se välillä unohtuu.
Ed. Olli Nepponen merkitään
läsnä olevaksi.
Mikko Elo /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä todennäköisesti
on minun viimeinen puheenvuoroni nyt eduskunnassa, (Ed. Kekkonen: Älkää nyt
lannistuko!) koska lähden huomenaamulla matkalle ja en
ole täällä enää käyttämässä puheenvuoroja.
Mutta minun mielestäni tämä on kuitenkin
erittäin sopiva aihe, aihe, josta olen erittäin
kiinnostunut.
Kuten ed. Heidi Hautala viittasi, niin Euroopan neuvostohan
on ehkä tällä hetkellä kaikkein merkittävin
elin, missä Venäjä on näissä yhteistyöjärjestöissä mukana.
Venäjän osallistuminen Etyj:hin on selvästi
heikentynyt viime aikoina eri syistä johtuen. On myös
mielenkiintoista se, että eduskunnassa oikeastaan valmistui
samanaikaisesti sekä tulevaisuusvaliokunnan kannanotto Venäjän
kehitykseen että sitten ulkoasiainvaliokunnan kannanotto.
En halua nyt asettaa vastakkain näitä kannanottoja,
mutta molemmissa on paljon keskusteltavaa ja varteenotettavaa.
Mitä Venäjään ja Euroopan
neuvostoon tulee, niin Venäjä on hyväksytty
Euroopan neuvoston jäseneksi vuonna 1996, jolloin meitä oli
viisi suomalaista äänestämässä.
Kolme äänesti puolesta: allekirjoittanut, ed.
Tytti Isohookana-Asunmaa ja ed. Jaakko Laakso; kaksi äänesti vastaan:
ed. Anneli Jäätteenmäki ja ed. Kaarina Dromberg.
Samanaikaisesti presidentti Ahtisaari oli puhumassa siellä ja
esitti Suomen hallituksen näkemyksen, Suomen presidentin
näkemyksen, joka oli Venäjän jäsenyyttä puoltava.
No, kysymys oli tietysti siitä, että Venäjä ei varmasti
silloin täyttänyt eikä tälläkään
hetkellä täytä kaikkia Euroopan neuvoston
ihmisoikeus- ja demokratiavaatimuksia, ja siitä me olemme yksimielisiä.
Sen takia Venäjä on jatkuvan niin sanotun monitoroinnin
kohteena eli vuosittain kaksi eurooppalaista parlamentaarikkoa yhdessä loistavan
sihteeristön kanssa tekee 120—130-sivuisen raportin
Venäjän kehityksestä vuoden aikana. Olen
aikaisemmin ehkä ulkoasiainvaliokunnan kokouksessa joskus
esittänyt toivomuksen, että ulkoasiainvaliokunnan
jäsenet jaksaisivat lukea nämä englannin-
tai ranskankieliset muistiot läpi. Epäilen kyllä,
että sitä aikaa ihmisillä ei riitä,
mutta ne ovat loistavasti tehtyjä ja niissä analysoidaan
Venäjän demokratian ihmisoikeuskehitystä ehkä parhaiten,
mitä Euroopassa tehdään, koska meillä todella
on erittäin asiantunteva sihteeristö tässä niin
sanotussa monitorointikomiteassa.
Mitä sitten tulee eräisiin vertauksiin, joita
täälläkin on tullut esille, esimerkiksi
Venäjä Jeltsinin aikana ja Putinin aikana, niin
jos nyt vähän karrikoidusti sanon, niin kun näin
presidentti Jeltsinin televisiossa, niin väittäisin,
että en nähnyt häntä koskaan
selvin päin. Hän oli lähes aina alkoholin
vaikutuksen alaisena, milloin hän oli Lontoon lentokentällä ja
milloin hän oli missäkin, tuntikausia, ja kyllähän
ed. Hautala täällä taisi mainita, että Venäjä kehittyi
aivan kaaosmaiseen suuntaan Jeltsinin aikana. Oligarkit ottivat vallan. Moni näistä
oligarkeista
on nyt häipynyt.
Otan nyt yhden esimerkin, jonka käsittely Suomen lehdistössäkin
minusta on ollut erittäin pinnallista, keskustelu Hodorkovskista.
Mihail Hodorkovski kehitti ehkä Venäjän
suurimman omaisuuden noin viiden vuoden aikana, vähintään,
otan nyt vaan tällaisen summittaisluvun, 2 miljardia dollaria.
Voiko joku teistä suomalaisista kansanedustajista rehellisesti
sanoa, että 2 miljardia dollaria voidaan rehellisesti taloudellisessa
mielessä tehdä rahaa? Jos joku kansanedustaja
täällä nyt sitä väittää,
niin kansanedustaja valehtelee itselleen ja kaikille muille. Ei
kukaan pysty tekemään kahta miljardia dollaria
rahaa viidessä vuodessa. Se on aivan selvä asia.
Totta kai voidaan sanoa, että siinä oli politiikkaa
mukana, kun Hodorkovski otettiin tarkasteluun, mutta monet muutkin
nämä oligarkit joutuivat. Osa heistä vapaaehtoisesti
sitten häipyi miljardeineen ja osti jalkapalloseuroja Englannista
jne. venäläisillä rahoilla, Venäjän
kansan rahoilla.
Mitä korruptioon ja rikollisuuteen tulee, niin sitä on
erittäin vaikea sanoa, onko se perinnettä kommunismin
ajalta vai onko se tätä päivää.
Se on tätä päivää varmasti
yhtä hyvin kuin se oli kommunismin aikana. Mutta voin sanoa
kyllä, että olemme Euroopan unioniin jo hyväksyneet maita,
joissa korruptio on vähintään samaa luokkaa.
Kun nyt viimeksi Bulgaria ja Romania hyväksyttiin, niin
sen verran tunnen näitä nykyisiä Euroopan
neuvoston maita, että tiedän korruption olevan
valtava. Me suomalaiset olemme siinä hyvässä asemassa,
että korruptio on kuitenkin ehkä pienintä koko
maailmassa.
Otan muutaman esimerkin myöskin, mitkä ovat
arvostelun kohteena olleet. Tšetšenia on ongelmallinen.
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on jo langettanut tuomioita Venäjälle, muistaakseni
useita kymmeniä, ihmisoikeusrikkomuksista, ja kuitenkin
esimerkiksi ed. Sasi tietää varmasti, kun Euroopan
neuvoston jäsenenä on seurannut tätä,
että aivan selvästi Tšetšenia-kysymys
ei ole saanut niin sanottua lopullista ratkaisua. Tilanne ei ole
kokonaan rauhoittunut, mutta koko ajan on kuljettu parempaan suuntaan.
Itse kuulun tähän Euroopan neuvoston Tšetšenia-alakomiteaan,
jossa varapuheenjohtajana on Venäjän duuman ulkoasiainvaliokunnan
puheenjohtaja Konstantin Kosatsev, ja se tekee erinomaista työtä,
tämä alakomitea. Me olemme tavanneet Tšetšenian
presidentin Alu Alhanovin pari kertaa, tavanneet heidän
ihmisiään ja myöskin erilaisia oppositiovoimia,
ja niin kuin sanottu, niin käsitys on se, että Tšetšenian
tilanne on kulkemassa parempaan suuntaan. Se ei ole hyvä,
mutta se on kulkemassa parempaan suuntaan.
Mitä sitten tulee Venäjään
ja Natoon, niin ed. Jaakonsaari pari kolme vuotta sitten esitti,
että kyllähän Suomenkin nyt kannattaa
harkita liittymistä Natoon, kun Venäjäkin
on melkein liittymässä sinne. Jo silloin esitin,
niin kuin ed. Jaakonsaari muistaa, aika voimakkaan vastalauseen tämän
laatuisen ... (Ed. Jaakonsaari: En ole koskaan sanonut, että liittymässä,
vaan tekemässä yhteistyötä!) — No,
kyllä ed. Jaakonsaari meni pitemmälle. — Minulla
ei ole nyt sitä asiakirjaa tässä, mutta
joka tapauksessa tilanne on se, että ed. Lahtela oli ihan
oikeassa, niin kuin me muistamme Putinin lausunnon parin viikon
takaa. Siinä muuten Suomen median käyttäytyminen
oli myöskin merkillistä, niin kuin Putin ei saisi
sanoa omaa mielipidettään siitä, minkä hän
näki Suomen asemalle olevan hyväksi. Totta kai
me teemme itse päätökset, eikä täällä minun
mielestäni median kannata lietsoa mitään
hysteriaa sen osalta, että me olisimme nyt sitten muka
tekemässä niin kuin Putin sanoi. Ei, kyllä me
suomalaiset teemme itse päätökset siltä osin.
Mutta kun joskus on käytetty sitä esimerkkinä,
että Baltian maissa tilanne on vakiintunut sen jälkeen,
kun nämä liittyivät Natoon, niin haluan nyt
teille sanoa yhden asian. Venäjän diplomatialla
on pitkäaikaiset perinteet, venäläiset
osaavat yhtä hyvin ja ehkä vähän
paremminkin diplomatian kuin me osaamme. Suhteet kylmenivät
entisestään näihin Baltian maihin. Yhtään
kertaa Putin ei ole vieraillut näissä maissa,
ministerivierailut ovat hyvin harvinaisia, ja ehkä huippu
oli se, kun meidän naapurimme Viron uusi presidentti Toomas
Hendrik Ilves ilmoitti, että nyt Viro puhuu vain Brysselistä käsin,
he eivät enää halua venäläisten
kanssa keskustella. Eihän se näin käy.
Emme me suomalaiset onneksi nyt sentään ilmoittaneet,
että me emme enää Helsingistä käsin
ollenkaan keskustele, ja ymmärrän ulkoasiainvaliokunnan
nimenomaan olleen sitä mieltä, että meidän
pitää kehittää tätä keskinäistä suhdettamme.
(Ed. Kekkonen: Opettaako ed. Elo nyt meitä?) — Ed.
Elo ei opeta Toomas Hendrik Ilvestä, mutta ihmettelen hänen
lausuntoaan. Me suomalaiset saamme ihmetellä, ed. Kekkonen, täällä.
Minulla on oikeus ihmetellä. Minulla on oikeus ihmetellä myöskin
joskus ed. Kekkosenkin puheita ja joskus muutenkin ihmettelenkin hänen
puheitaan hyvinkin paljon, mutta en nyt aina sitä tuo julkisuuteen
enkä tässäkään yhteydessä sen
enempää.
Ed. Hautala on tullut tunnetuksi tässä viime kuukausien
aikana hyvin voimakkaana Venäjän ihmisoikeusjärjestöjen
tilan kriitikkona jne. Ed. Hautala on saanut lisäinformaatiota,
ja olen huomannut, että hänen puheensa ovat tulleet
maltillisemmiksi. Mutta voidaan sanoa, että Venäjän duuma
on luonut pelisäännöt ihmisoikeusjärjestöille
niin kuin kaikille muille järjestöille. Siellä on
tilintarkastukset, tilit katsotaan. Muistan semmoisen tapauksen
vuonna 75, kun oli Metallin vaalit. Kun yritettiin tuoda amerikkalaista
rahaa Suomeen, niin kyllähän se herätti
vähän ihmetystä, että amerikkalaisella
rahallako nyt sosialidemokraatit hallitsevat Metalliliittoa. Samanlainen tilannehan
tässä on. (Ed. Kekkonen: Väärä tieto!)
Jos jollakin maalla on säännöt, että sinne
ei tuoda ulkomaista rahaa, niin se on ihan sama kuin meilläkin,
ei meidänkään pidä sitä hyväksyä.
Ne ovat venäläisten säännöt.
Ja niin kuin ed. Hautala aivan oikein sanoi, jokaisella maalla on vähän
erilaiset käsitykset demokratiasta.
Mutta sen voin kertoa teille, että Konstantin Kosatsev, joka on duuman
ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja ja jonka monet teistä tuntevat,
on itse sanonut poliittisen komitean kokouksessa, että venäläiset
ovat täällä opettelemassa demokratiaa.
He tietävät sen, ettei heidän demokratiansa
ole täydellistä. Muuten, kuka teistä kansanedustajista
nyt ja tulevistakin kansanedustajista sanoisi, että Suomessa
demokratia on täydellistä? Minä sanoisin,
että en voi nyt enempää sanoa, mutta
meidän nykyinenkin keskustelumme on lähinnä pullamössökeskustelua,
koko vaalikeskustelu.
Lopuksi, puhemies, koska aika alkaa loppua, Euroopan unionin
yhteisestä ulkopolitiikasta haluaisin vain sanoa sen, että se
on ihan hyvä, se on haave, se on haave tulevaisuudesta,
mutta on erittäin tärkeää, että Suomi
itse hoitaa omia suhteitaan, niin kuin hoitavat Ranska ja Saksa
esimerkiksi Venäjään nähden.
Meillä on ehkä vielä suurempi syy, ja
siinä yhdyn ulkoasiainvaliokunnan lausuntoon. Viimeisenä Paasikiven
oppi: haetaan ystävät läheltä,
viholliset kaukaa. Ei ihmetellä sitä, jos herra
Bush ei käy Suomessa. Ihmeteltävämpää olisi
se, että herra Putin ei kävisi Suomessa.
Ed. Reijo Kallio merkitään
läsnä olevaksi.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan ensin pikku oikaisu ed. Elolle. Hän
puhui amerikkalaisesta rahasta vuoden 75 Metallin vaalien yhteydessä.
Se ei pidä paikkaansa laisinkaan. Amerikkalaista rahaa
ei ollut latin latia niissä vaaleissa. Tämä on
minusta tähdellinen oikaisu, (Ed. Elo: Ulkomaista rahaa
kuitenkin!) koska minusta ei pitäisi nyt ihan kaikkein
kepeimpiä propagandaheittoja toistaa, varsinkin kun se
propagandan alku on jossain sellaisessa ilmansuunnassa, jota meidän
ei nyt niin kauheasti tarvitsisi enää liehitellä.
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Donner itse asiassa inspiroi minut
tänne korokkeelle. Me olemme tulleet ed. Donnerin kanssa
sellaiseen aikaan eduskuntaan, jolloin täällä oli
puoli salia todellisia Venäjän tuntijoita. Silloin
Venäjää vielä kutsuttiin Neuvostoliitoksi.
Heidän tuntemuksensa edusti sitä tasoa, että kaikki
muut olivat epätuntijoita, siis epäasiantuntijoita,
ja itse asiassa sen heidän tuntemuksensa rinnalla meidän
muiden puheet leimattiin nyt vähintäänkin
kyseenalaisiksi.
Olisi perin mukavaa, että edes osa siitä joukosta — heitä kuitenkin
vielä on — jotka täällä silloin
esiintyivät, edes osa siitä joukosta olisi nyt keskustelemassa
siitä uudesta Venäjästä, siitä uudesta
Venäjä-suhteesta, jonka edessä me tällä hetkellä olemme.
Mutta havaitsen, että kovin hiljaista on sillä puolella,
ja en tiedä, veisikö se keskustelua eteenpäin,
mutta se voisi tuoda sen ulottuvuuden tähän keskusteluun,
jota ed. Heidi Hautala kaipasi, siis sen ulottuvuuden, jossa käydään läpi
historiaa. Hän esitti kysymyksen niin, voiko Venäjä käydä läpi
omaa historiaansa. Meidän on syytä kysyä,
voimmeko me käydä läpi sitä historiaa,
jolloin Venäjä liittyy olennaisesti meidän historiaamme.
Ja me tiedämme, että itse asiassa koko meidän
kansallisen olemassaolomme ajan tämän kyseisen
suuren maan historia on ollut olennaisesti tekemisissä meidän
historiamme kanssa, tai pikemminkin niinpäin, että meidän historiamme
on ollut riippuvaista siitä, mitä on tapahtunut
Venäjällä.
Arvoisa puhemies! Kun suomalaiset esiintyivät Venäjän
tuntijoina, jota tuolloin kutsuttiin siis Neuvostoliitoksi, niin
on kyllä syytä kysyä, tiesivätkö ne
tietäjinäkään esiintyjät
todella, mitä Neuvostoliitossa oli, mitä Neuvostoliitossa tapahtui.
Itse tulin vuonna 74 tekemään ensimmäiset juttuni
täältä, tuolta toimittajalehteriltä.
Jo silloin hieman hämmästelin sitä tavatonta
varmuutta, jota osoitettiin tässä salissa silloin,
kun puhuttiin Neuvostoliitosta. Kun Neuvostoliitto sitten luhistui,
niin mitään siitä viisaudesta ei ollutkaan enää jäljellä,
ja on hämmentävää, että vaikka
siitä on jo niin pitkä aika kuin on, niin nyt
edes perspektiiviä siihen väärinarviointiin
ei ole kukaan antamassa, siis niistä ihmisistä,
jotka tuolloin totaalisesti arvioivat Neuvostoliiton väärin.
On erittäin tärkeätä, että Venäjän
historia, siis se, mitä sanotaan historian hallinnaksi,
käytäisiin läpi tietenkin ensisijaisesti
Venäjällä, mutta että jonkinlaisia
lastuja siitä lentelisi myöskin meille päin,
koska minusta on tavattoman tärkeätä tietää,
miten me suunnittelemme tulevaisuuttamme, ja sehän ei käy
päinsä, ellemme tiedä jotain siitä,
mikä on menneisyyttämme.
Arvoisa puhemies! Puuttumatta tähän menneeseen
maailmaan sen enempää on kyllä tärkeätä ottaa
huomioon juuri tällä hetkellä ne äärimmäisen
kohtalokkaat käytännölliset seikat, jotka liittävät
meidät Venäjään. Minä ikkunastani
kotonani, siis varsinaisesta kodistani Kotkassa, näen kiikarilla
sen tankkerin, joka ajoi pohjaan Suursaaren länsipuolella,
100 000 tonnia raakaöljyä. Oli aivan
sattumankauppaa se, että tämä laiva sattui
olemaan moderneinta tekniikkaa, kaksoispohjalla varustettu, ja että se
ajoi niin hiljaa ja juuri sellaiseen kohtaan pohjassa, että ei tullut
sellaista reikää, joka olisi valuttanut koko tämän öljyvarannon
Itämereen. Jos näin olisi tapahtunut, se olisi
todellinen, aito katastrofi.
Nyt meidän viranomaisemme, suomalaiset viranomaiset,
ovat olleet kovin huolissaan siitä, että Venäjän
puolen viranomaiset kovin laiskasti, jos ollenkaan, reagoivat tähän
tapahtumaan — lähteeni tässä on
nyt Suomen ympäristökeskus. He ovat julkisesti
esittäneet huolensa siitä, että siellä ei
oikein tajuttu, mitä oli tapahtunut tai mitä oli
tapahtumassa.
Arvoisa rouva puhemies! Minusta tästä lähtökohdasta
entistä enemmän tulee käsitellä maidemme
välisiä suhteita yleensä ja Venäjää erityisesti,
miten me yhdessä pystymme ja miten he pystyvät
vastaamaan niihin haasteisiin, jotka tulee muodostamaan esimerkiksi
tämä valtava öljynkuljetuskapasiteetti,
joka on niin suuri tällä hetkellä, että kun
me ed. Jörn Donnerin kanssa aikoinaan tulimme eduskuntaan,
niin se on, jos oikein muistan, tonnimäärinä kymmenkertaistunut
siitä vuodesta. Ja kahdessakymmenessä vuodessa
kymmenkertaistuneen öljymäärän
kuljetusten lisääntyminen kyllä merkitsee
tavatonta riskiä, kun me samalla tiedämme, että vallankaan
Venäjän puolella näihin valvontajärjestelmiin — ja
nyt en puhu sotilaallisista valvontajärjestelmistä — nimenomaan
näihin ympäristöllisiin valvontajärjestelmiin
ei ole kiinnitetty likikään niin paljon huomiota
kuin me olemme tehneet Suomessa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Puheenvuorossani keskityn vain ed. Esa Lahtelan
esille tuomaan Suomen ja Venäjän väliseen talouspoliittiseen
ja kauppapoliittiseen kysymykseen, mikä liittyy puun tuontiin
Venäjältä.
Nyt tuo puun tuonti näyttää ehtyvän
ja mahdollisesti tyrehtyvän, kuten ed. Esa Lahtela toi esille.
Tämä tosiasia merkitsee sitä, että meidän Suomessa
pitää löytää ne veropoliittiset
helpotukset, joilla saadaan puukauppa käyntiin. Tästä asiasta
olen tuonut esille muun muassa lakialoitteissani huolen, että suomalainen
puu saataisiin liikkeelle verohelpotuksin eliminoimalla nyt kaksinkertainen
puuhun kohdistuva myyntivero.
Heidi Hautala /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Halusin vaan tukea ed. Kekkosta siinä,
kun hän puhui tästä, että näihin
käytännöllisiin haasteisiin pitää nyt
löytää ratkaisu ja ne pitää ottaa
vakavasti.
Näissä öljykuljetuksissa niin kuin
siinä kaasuputkiasiassa on hieman se ongelma, että Venäjä ei
ole välttämättä sitoutunut ihan
kaikkiin niihin kansainvälisiin työvälineisiin,
joita tämmöisissä rajat ylittävissä hankkeissa
tarvitaan.
Esimerkiksi tämän kaasuputken kohdalla Venäjä ei
edelleenkään ole ratifioinut Espoon sopimusta,
joka velvoittaa allekirjoittaja- ja sopijaosapuolet antamaan toisilleen
oikeuden lausua rajat ylittävän hankkeen ympäristövaikutuksista. Venäjä kyllä sanoo
noudattavansa sen menettelyjä, mutta tästä puuttuu
tietty kansainvälinen oikeusvarmuus.
Ed. Elo, kun te tässä puhuitte, että duuma
on luonut pelisäännöt järjestöille,
niin ottakaa nyt kuitenkin huomioon, että viranomaiset
voivat melkein milloin tahansa pyytää minkä tahansa asiakirjan
järjestöltä. Ei tämä ole
meidän yhdistyslakimme käytäntö sentään.
Antero Kekkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jatkoksi siihen, mitä ed. Heidi Hautala
tässä sanoi, kun hän mainitsi tämän
kaasuputken: sehän sisältää myöskin
sen riskin, jota meillä valitettavasti täällä Suomessa ei
juurikaan ole noteerattu, että ne pohjasedimentit, joita
tällä hetkellä nimenomaan lähellä Suomen
rajaa Itämeren pohjassa on, lähtevät
liikkeelle. Sehän on tietysti sellainen tekijä,
joka edellyttää äärimmäisen
tarkkaa seurantaa ja myöskin äärimmäisen
tarkkoja yhteistyösuunnitelmia. Ne eivät ole ratkaistavissa
vain Venäjän puolella, eivätkä ne
ole ratkaistavissa vain meidän puolellamme, vaan ne edellyttävät
ihan aitoja yhteistyösuunnitelmia, jotta se r iski,
joka siellä on mahdollisesti olemassa, voitaisiin minimoida.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen tyydytyksellä pannut merkille,
että ulkoasiainvaliokunta toteaa, että Suomella
tulee olla selkeä ja realistinen kahdenvälinen — alleviivaan sanaa
kahdenvälinen — Venäjän-politiikka
ja että määrätietoinen Venäjä-strategia
terävöittäisi politiikkaa ja selkeyttäisi
myös kansalaisille myönteistä suhtautumistamme
naapuriin.
Mielestäni tämä on avain tämän
hetken Venäjän-poliittiseen tilanteeseen. Meillä on
ollut ongelmana se, että hallitus on liian kauan vetäytynyt
EU:n selän taakse ja olemme jääneet odottamaan
EU:n yhteistä Venäjä-politiikkaa. Kuten mietinnössä todetaan,
ei kumppanuussopimuksen uusimisen lähtökohdista
ole tullut vielä mitään selvyyttä.
Saksa sitä lähtee kehittämään. Toisin
sanoen EU:n Venäjän-politiikkaa, niin tärkeä kuin
se onkin ja erityisesti energia-alalla, voidaan joutua odottamaan.
Sen takia on erittäin tärkeää,
että Suomella on kokonaisvaltainen oma Venäjä-strategia.
Se on tärkeä monestakin syystä. Ennen
kaikkea se on sen takia tärkeä, että voidaan
tasapainottaa kauppaa ja turvallisuutta, ihmisoikeuksia, Venäjän demokratiakehitystä,
mutta myös meidän omaa Venäjä-osaamistamme.
Ennen kaikkea haluaisin korostaa sitä, että nyt kun
Suomen ja Venäjän väliset suhteet ovat
olleet ehkä tällaisen ei-strategisen suunnittelun kohteena,
niin lähialueyhteistyö on jäänyt
erittäin suuresti väliinputoajan asemaan ja emme
ole voineet kehittää sitä sillä tavalla
kuin EU:n ja Venäjän välisen lähialueyhteistyön
rahoituksen puitteissa olisi ollut mahdollista. Toisin sanoen lähialueyhteistyö on
eräänlaisessa tyhjiössä ja periaatteessa
sen strategiset tavoitteet puuttuvat.
Venäjän asevoimien kehityksestä haluaisin todeta,
että Suomessahan eri yhteyksissä tulee esille
huolta siitä, että Venäjä nyt
panostaa asevoimiin, teknologiaa kehitetään, armeija
ammattimaistuu. Tässä yhteydessä kannatan
ja korostan sitä, että Suomessa sotilashenkilöt
jatkuvasti todistavat sitä, että Venäjän
asevoimat eivät ole sillä lailla lisääntymässä,
että se olisi mikään aseellinen uhka
Suomelle. Venäjän asevoimat — seurasin
niiden kehitystä koko 90-luvun — olivat alennustilassa
90-luvun puolessavälissä. Olisi erittäin
eriskummallista, jos maa, joka vaurastuu, ei myös panostaisi
omaan turvallisuuteensa.
Teknologian kehityksessä Venäjä on
ihan selvästi jäämässä jälkeen.
Tällaista kymmenen vuoden gäppiä on erittäin
vaikea kuroa umpeen. Vielä korostaisin sitä, että rahallisestikin,
ostovoimapariteetinkin huomioon ottaen Venäjän
sotilaspuolustusbudjetti on tällä hetkellä yhtä suuri kuin
USA:n puolustusbudjetin tutkimus- ja kehittämismäärärahat.
Huolissani voisin olla kuitenkin siitä epätasapainosta,
joka syntyy ohjuskilvestä. Amerikkalaiset ovat itse rakentaneet
USA:han ohjuskilven ja nyt aikovat panna myös näitä asemia
Tšekkiin todennäköisesti ja ehkä myös
muihin maihin. Se on vaarallista sen takia, että jos syttyy
jonkin näköinen sota, niin nämä ohjuskilpiasemat
ovat aidosti ensimmäiset, jotka tuhotaan. Toisin sanoen jos
tapahtuu jotain Iranin ja USA:n välillä, niin silloin
nämä Tšekissä ja ehkä muualla
Itä-Euroopassa olevat asemat ovat niitä, jotka
ovat ensimmäisinä tulilinjalla. Toisin sanoen
tähän ohjuskilpiasiaan kannattaa kiinnittää huomiota.
Se on eräänlainen epätasapaino, joka
nyt on eräällä tavalla lisääntymässä.
Lopuksi haluaisin ed. Esa Lahtelalle, joka onneksi on saapunut
paikalle, todeta sen, että metsäteollisuudesta
on kadonnut vuoden 2000 jälkeen noin 5 000 työpaikkaa,
siis metsäteollisuudesta. Tällä ei ole
mitään tekemistä Venäjän
tullien kanssa, tällä ei ole myöskään
mitään tekemistä puun saatavuuden kanssa,
vaan sillä on aidosti tekemistä sen kanssa, että metsäteollisuus on
siirtymässä lähelle kuluttajia, ja ehkä näemme
tulevaisuudessa aika piankin sen, että Kiina rupeaa tuottamaan
paperia ennennäkemättömässä määrässä.
Toisin sanoen meidän rakenteellinen ongelmamme metsäteollisuudessa
ei liity Venäjän tuontipuuhun. Päinvastoin
Metla ja muut asiantuntijat ovat arvioineet, että meillä Suomessa
puuvarannot talousmetsissä ovat lisääntyneet
voimakkaasti ja että siinä mielessä varsinaista
puutetta puusta ei tule olemaan. Tässä ongelma
on enemmänkin sitten energiapuun ja muun puunjalostuksen
välinen suhde. Kuitenkin uskon, että energiapuuhun
riittää varantoja; näin on ainakin Metlan
viimeisten arvioiden mukaan.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
Paavo Lipponen.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Cronbergille voisi todeta sen, jotta
kyllä minä vakavasti väittäisin
sillä tavalla, että jos puutullien kuutiohinta
nostetaan 50 euroon, niin kuin Venäjä nyt on ilmoittanut, vuonna
2010, se tarkoittaa sitä, että meillä on kuitenkin
tällä hetkellä tuontipuuta semmoinen 16
miljoonaa kuutiota, ja mitä olen metsäteollisuuden
ihmisten kanssa jutellut, niin kyllä he sanovat, että sitä ei
pystytä korvaamaan, siinä on sahapuuta aika merkittävä osa,
mutta sen lisäksi sellupuuta, ja se tarkoittaa sitä,
että muutama saha tai mahdollisesti yksi sellutehdas pannaan kiinni.
Toivon mukaan sitä ei tapahdu, niin kuin tuolla totesin,
mutta tässä on turha maalailla, ettei tapahtuisi
mitään, koska kyllähän ne ihmiset, jotka
tekevät, sen tietävät.
Sitten toisaalta tämä vihreiden politiikkahan, suojeluohjelma,
tarkoittaa, että pannaan Suomessa vielä museoon
semmoisia metsiä, mitkä ovat niin kuin talousmetsiä,
ja sehän on niin kuin itsemurhapolitiikkaa, tuhotaan elämisen
mahdollisuuksia Suomessa.
Tarja Cronberg /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten puheenvuorossani totesin, metsäteollisuuden
ongelma on aivan eri kuin tuontipuun tulo. Voi olla, että tuontipuu
jonkun verran vaikuttaa, mutta uskon, että talousmetsistä pystytään
tämä puumäärä korvaamaan ottaen
huomioon koko ajan kuitenkin metsäteollisuuden rakennemuutos.
Itse luonnonsuojelusta toteaisin sen, että tällä hetkellä ei
ole ristiriitaa luonnonsuojelun ja metsäteollisuuden työllisyyden
välillä. Se ei ole tällä hetkellä nimenomaan
Etelä-Suomen metsien kannalta ajankohtainen, joten toteaisin
vain, että ne riidat, joita on ollut esimerkiksi Lapissa,
lähtevät siitä, että Metsähallituksen
tulostavoitteita halutaan alentaa.
Jörn Donner /r:
Arvoisa puhemies! Kaikesta voi puhua, metsästä ja
metropolialueista ja oikeastaan mistä tahansa, kun kyse
on Venäjästä.
Halusin vaan palata muutamaan aiheeseen, joista puhuin mutta
jotka eivät ilmeisesti menneet oikein perille. Eräs
toteamus, jota pitäisi korostaa suomalaisille, on, että Suomi
ei ole maailman napa. Joskus tuntuu siltä, että kun
islantilaisilla on se käsitys, että Island och
utlandet, niin Suomessakin on Suomi ja ulkomaailma, ja Venäjän
suhteen tämä erityisen hyvin pätee.
Haluaisin myöskin muistuttaa Brechtin vanhasta runosta,
jossa sanottiin, että "kansa vaikenee kahdella kielellä",
elikkä siitä, että kun on keskustelussa
muun muassa Natoon viitattu — ja huomaan, että näitä vastustajia
on hyvin paljon — niin joskus minusta tuntuu ulkopuolisena,
että ylin valtiovalta Suomessa on nyt päättänyt,
että keskustelua jatketaan sitten neljän ja puolen
vuoden kuluttua elikkä toisin sanoen kansalta suu kiinni.
Minä en oikein pidä siitä, koska minusta kaikki
nämä kysymykset pitäisi pitää ajankohtaisina
jatkuvasti, tänään ja huomenna. Mutta
luultavasti julkinen mielipide Suomessa ja yksityiset kansalaiset
pitävät siitä huolen, että tätä keskustelua
voidaan jatkaa siitäkin huolimatta, mitä ylin valta
Suomessa tällä hetkellä ajattelee.
Muutamalla sanalla vielä koskettaisin tätä Venäjän
varsinaista tilannetta, josta tässä valiokunnan
lausunnossa on puhuttu. Nimittäin kun Suomessa ja muualla
Euroopassa puhutaan siitä, mitä Venäjällä tapahtuu,
niin haluaisin todeta, että Venäjä ei
välitä. No, mikä Venäjä?
Se, mikä on tällä hetkellä vallassa.
Ja sehän johtuu siitä, että kukapa voisi
välittää mielipideilmastossa, jossa oikeastaan
kaikki mediat on alistettu tukemaan nykyistä valtiovaltaa,
ja sehän merkitsee sitä, että kyllä Moskovasta,
Pietarista voi löytyä yksityisiä henkilöitä,
jotka vastustavat tätä hallintoa, voi jopa löytää painettua
tekstiä, jonkun verran jopa radioasemiakin, mutta sillähän
ei ole vaikutusta, ja siksihän Venäjällä esimerkiksi
Litvinenkon murhasta ei kovin paljon puhuta, ei ainakaan julkisessa
mielessä, eikä Politkovskajan murhasta eikä Tšetšenian
sodasta, koska valtiovalta on näin päättänyt,
että niistä ei puhuta eikä niistä saa
puhua. Tiedän aivan omasta kokemuksesta, millä tavalla
Venäjän johtavat tv-asemat toimivat, kun lähetykset
alkavat Vladivostokista ja jossain matkalla niitä sensuroidaan,
mikäli niihin sisältyy jotain.
Voidaan sanoa, ettei Venäjä onneksemme välitä,
vaikka kritisoimme täällä, koska nykyinen Venäjä katsoo
olevansa, kuten sanotaan — näissä seminaareissakin
on sanottu — suurvalta ja suurvalta käyttäytyy
toisin kuin pienet valtiot. Tämä suurvalta tulee
Nord Streamin yhteydessä myöskin, kuten tiedämme
ja on kuultu, lisäämään sotilaallista
läsnäoloaan Suomenlahdella. Ja mitkä ovat
seuraamukset tästä? En tiedä. Toisaalta
tiedän myöskin, että Venäjän
puolustusvoimien nykyinen motivaatio on erittäin alhainen,
niin että se nyt ei kuitenkaan todista sitä, että tämä varustautuminen
olisi ollut sitä luokkaa, että Venäjä jollakin
tavalla haluaisi pystyä puuttumaan siihen käsitteeseen,
joka aikoinaan englanniksi sanottiin "near abroad".
Venäjä ei välitä, mutta
me välitämme Venäjästä enemmän
kuin Venäjä välittää meistä.
Siitä huolimatta, kuten sanoin aikaisemmassa puheenvuorossani,
meidän täytyy tarkkaan seurata sitä ja
meillä on suurta, valtavaa hyötyä siitä,
että Venäjä on naapurinamme ja joudumme
sen kanssa elämään loppuikämme
ja viettämään heidän kanssaan
toivottavasti parempaa yhdessäoloa kuin menneisyydessä.
Antero Kekkonen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Donner puhui aivan oikein tiedotusvälineiden
roolista yleensä ja sitten erityisesti tästä tiedotusvälineiden
vaikenemisesta juuri tällä hetkellä ja
juuri niistä asioista, jotka esimerkiksi läntistä mielipidettä ja
läntisiä tiedotusvälineitä kovasti
kiinnostaisivat.
Mutta yksi seikka ehkä kannattaa ottaa huomioon, ja
tämä tulee myöskin historiasta. Kun tiedotusvälineet
eivät jostain puhu, niin syntyy toinen viestintätodellisuus
ja sitä voi kutsua suusta suuhun -menetelmäksi
tai suusta korvaan -menetelmäksi tai puskaradioksi, miksi
sitä kukakin nyt kutsuukin. Sellainen on kyllä Venäjällä kovasti laajenemaan
päin tällä hetkellä vallankin,
kun teknologian mahdollisuudet siinä suhteessa ovat tyystin
erilaiset kuin ne olivat vanhaan neuvostoaikaan. Mutta se ei toki
poista sitä ongelmaa, jonka ed. Donner tässä viisaasti
otti esille. Kyllähän tiedotusvälineet
kuitenkin ovat se viimekätinen mittari, millä mitataan,
jos ei nyt muuta niin ainakin sananvapautta.
Simo Rundgren /kesk:
Herra puhemies! Ulkoasiainvaliokunnan mietinnössä nostetaan
esille pohjoisen ulottuvuuden ohjelma. Siinä yhteydessä todetaan
yhteistyöstä Itämeren kysymysten, erityisesti
ympäristöasioitten, kohdalta. Haluan tässä kiinnittää huomiota
siihen, että kun tänä päivänä täällä talossa
ovat olleet lohi-adressin luovuttajat paikalla, niin on yhteisenä huolenaiheena
todettu se, että Itämerellä eivät
vaelluskalat enää tahdo yksinkertaisesti elää.
On syytä erityisesti alleviivata tätä ympäristökysymystä siellä.
Toinen asia, jota tässä mietinnössä jäin
kaipaamaan, ovat tämä pohjoisen ulottuvuuden,
todella pohjoisen, Barentsin alueen, kysymykset, nämä lähialuekysymykset,
jotka meille ainakin kalottialueella ovat erittäin tärkeitä.
Sen takia haluan ne tässä nostaa esille, koska
tiedän, että esimerkiksi Norja on Stoltenbergin
hallitusohjelmassa nostanut ne erittäin korkealle omassa toiminnassaan, ja tiedän,
että esimerkiksi Murmanskissa norjalaisten ja suomalaisten aktiivisuus
voidaan kuvata yhdentoista suhde yhteen. Tämän
verran siellä on konsulaateissa virkailijoita, Suomesta
yksi, Norjasta yksitoista henkeä, solmimassa suhteita Venäjään
ja pitämässä huolta, että tuolla
pohjoisella alueella omat edut tulevat esiin. Näin on mielestäni myöskin
Suomen tehostettava tässä pohjoisessa ulottuvuudessa
todella pohjoisen ja lähialueitten yhteistyön
merkitystä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan todeta ed. Elolle ensinnäkin
sen, että kyllä Jeltsinin rooli oli erittäin
tärkeä siinä, että Venäjä siirtyi
demokratiaan. Hänen henkilökohtainen roolinsa
oli myöskin tässä suhteessa erittäin
painava. Suomen kannalta oli erittäin tärkeää se,
että Jeltsin tunnusti historian. Jeltsin tunnusti muun muassa
Mainilan laukaukset, ja se oli edellytys sille, että muun
muassa Baltian maat saattoivat saada oman itsenäisyytensä.
Mitä tulee Venäjän tilaan tällä hetkellä,
niin voidaan sanoa, että Putinin toinen kausi on merkinnyt
kyllä aika pitkälti siirtymistä ohjattuun demokratiaan.
Kun Euroopan neuvostossa arvioidaan Venäjän demokratian
tilaa, niin täytyy sanoa, että kyllä syntyy
jossain määrin vaikeuksia siinä, millä tavalla
Euroopan neuvoston pitäisi reagoida tähän
kehitykseen, jos se menee tähän suuntaan, mihin
se nyt on menossa.
Mitä tulee liikemies Hodorkovskiin, niin tältä osin
Euroopan neuvostossa on todettu vain se, että hänen
oikeudenkäyntinsä ei kyllä oikein toteuttanut
oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin periaatteita. Tältä osinhan
Saksan entinen oikeusministeri laati raportin neuvostolle.
Ed. Kekkonen mielestäni täällä hyvin
viisaasti puhui Venäjän historiasta, Suomen historiasta ja
myöskin, aivan oikein, korosti sitä, että käytännön
toimenpiteitä yhteistyössä tarvitaan
ja nimenomaan ympäristösektorilla, enkä lainkaan hämmästele
sitä, että kun ed. Kekkonen johti SDP:tä,
niin silloin SDP:n kannatusluvut olivat kaikkein korkeimmalla toisen
maailmansodan jälkeen, joten kyseessä on hyvin
viisas edustaja.
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti haluan todeta siihen,
mitä ed. Cronberg täällä totesi,
että jos Venäjän puolustusmenot ovat
nelinkertaistuneet tällä vuosikymmenellä,
niin kyllähän se merkitsee sitä, että turvallisuustilanne
tällä alueella muuttuu ja tietysti sen vaikutus
pitää Suomessa ehdottomasti arvioida joka tapauksessa.
Toivon kyllä, että ed.
Cronberg sitten antaa tukensa riittäville metsähakkuille
siinä tilanteessa, kun puun tuonti Venäjältä loppuu,
mitä hän ei näyttänyt pitävän
kovinkaan pahana.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Tämä keskustelu on siinä määrin
mielenkiintoinen, että halusin vielä muutamaan
asiaan kiinnittää huomiota.
Ensinnäkin edustajatoverini Antero Kekkosen olen oppinut
tuntemaan kaikkitietävänä mutta en aina
kaukaa viisaana. En muista, että ed. Antero Kekkonen olisi
koskaan 80-luvulla arvostellut silloista eduskuntaa, hänhän
tuli eduskuntaan 87 vaaleissa, ja että hän olisi
jotenkin sanonut, että tämä on väärää keskustelua
ja te ette tiedä, mistä nyt oikein puhutaan. Jos
nyt, ed. Antero Kekkonen, minä en muista oikein, niin korjatkaa,
niin kuin korjasitte äsken minua Metalliliiton rahakysymyksessä,
rahaa kuitenkin tuli ulkomailta.
Mutta sinänsä kannattaa palata 80-lukuun.
Politiikkaa tehdään aina ajassa. Te muistatte,
ketkä arvostelivat Neuvostoliittoa. He olivat edustajat Ehrnroth
ja Junnila. Muistatteko, mihin he joutuivat? He joutuivat täydelliseen
paitsioon, kukaan ei heistä välittänyt
yhtään mitään. Politiikkaa tehdään
aina ajassa. Ei kannata niin kauheasti rehabilitoida ihmisiä ja
muistella vanhoja. Sitä tehdään tänä päivänä tässä tilanteessa,
ed. Kekkonen ja muut. (Ed. Sasin välihuuto) — Minä olin,
ed. Kekkonen, täällä jo vuonna 83 ja
79:kin, mutta 83 muistan hyvin, kun oli Yya-sopimuksen 35-vuotisjuhla
ja eduskunnassa kaikki eduskuntaryhmät käyttivät
puheenvuoron, meiltäkin Erkki Liikanen, puoluesihteeri,
ja kaikki sanoivat samaa, että hienosti menee ja Neuvostoliitto on
suuri ja mahtava. Paavo Väyrynen väitteli muutamaa
vuotta myöhemmin tohtoriksi, ja hän totesi, että Neuvostoliitto
tulee elämään pitkälle tulevaisuuteen tätä elämäänsä.
Me olemme kaikki erehtyväisiä, ed.
Kekkonen, en nyt halua sitä sanoa.
Mitä sitten tulee meidän poliitikkojen ja
esimerkiksi talouselämän ihmisten näkemyksiin, niin
varmaan te olette kaikki lukeneet Kari Jalaksen artikkelin Helsingin
Sanomista, jossa hänellä on paljon positiivisempi
kuva kuin suomalaisella kansanedustajalla keskimäärin.
Ehkä sillä yritetään kalastella ääniä,
että nähdään Venäjä uhkakuvana
paljon enemmän kuin mahdollisuutena. Kari Jalas näkee
sen paljon enemmän mahdollisuutena kuin uhkakuvana. Ed.
Donner kyllä, ihan oikein, sanoi, ja muuten tämä ei,
ed. Donner, koske pelkästään Venäjä-suhdetta
vaan se koskee meidän suhdettamme EU:hunkin. Me koemme
täällä monta kertaa, että me
olemme Euroopan napa. Kun minä katselen esimerkiksi CNN:n
tai ranskankielisen TV5 Monden sääkarttaa, niin
siellä näytetään aina Tukholma,
Kööpenhamina ja Oslokin mutta Helsinkiä ei
koskaan. Siellä Suomen kohdalla menee viiva suurin piirtein
puolivälistä. Kukaan ei välitä Suomesta.
Sen takia on tärkeää, että me
välitämme Suomesta, ja on tärkeää,
että me hoidamme kunnolla omat suhteemme Venäjään.
Mitä tulee demokratiaan ja ihmisoikeuksiin, niin kuka
teistä voisi kuvitella, että mikään
entinen kommunistimaa voisi viidessätoista vuodessa muuttua
todelliseksi demokratiaksi ja että siellä olisi
todelliset ihmisoikeudet. Ette te löydä yhtään,
ette edes meidän lähinaapureistamme. Kyllä korruptio
ja vääryydet kukoistavat. Ne kukoistavat vanhoissakin
demokratioissa. (Ed. Sasi: Viro nyt on aika hyvin pärjännyt!)
Mutta näitä, jotka ovat niin sanottuja uusia demokratioita,
en menisi pistämään oikeastaan paremmuusjärjestykseen.
Minun mielestäni ed. Esa Lahtela sanoi kyllä ihan
oikein. Meidän pitäisi enemmän tukea
Venäjän kehitystä, antaa opetusta, ed.
Lahtela, jos he sitä pyytävät, mutta
ei tarjota näitä oppimestarin elkeitä,
että kyllä me tiedämme, venäläiset, mikä teille
on hyvä. Minä nimittäin en usko, että Moskovassa
ja Pietarissakaan niin kamalan paljon välitetään
taas siitä, että me annamme näitä, jos
he eivät niitä pyydä. Mutta niin kuin
totesin, niin esimerkiksi duuman ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtaja
Kosatsev, joka on minun mielestäni erittäin demokraattinen
henkilö, sanoi, että he opettelevat demokratiaa.
Minusta se on rehellinen lausunto venäläiseltä aika
korkean tason poliitikolta.
Mitä tulee ed. Donnerin näkemyksiin siitä, että nyt
olisi pistetty kansalta suu kiinni Naton osalta, niin ei Suomessa,
Donner, sitä ole tehty, en minä ole niin ymmärtänyt.
Edelleenkin jatketaan tätä Nato-keskustelua ja
ainakin kansa jatkaa, ja minä luulen, että vaalien
jälkeen olisi hyvä, ja ennen vaalejakin, keskustella.
Mutta kuten sanoin äsken, meidän vaalikeskustelumme
on pullamössökeskustelua, me kannatamme hyvää vanhustenhoitoa,
ja toiset kannattavat vähän lisää verohelpotuksia,
mutta siinäpä se onkin. Ei mennä esimerkiksi
näihin turvallisuus- ja ulkopolitiikan todellisiin kysymyksiin.
Pitäisi mennä koulutuspolitiikkaan, sosiaalipolitiikkaan,
turvallisuuspolitiikkaan, mutta riittääkö sitten
toimittajan osaaminen, sekin on kysymys. Sitten vastapuolena on
usein asiantuntija, kun vastapuolen pitäisi olla opposition
edustaja, joka sanoisi, miten he hoitaisivat asioita, jos he pääsisivät
valtaan. Tässä meillä on paljon omassa
demokratiassamme kehittämistä.
Olen ed. Donnerin kanssa aivan samaa mieltä, että meidän
pitää ehdottomasti kyllä viestittää venäläisille,
jos he nyt välittävät siitä,
että Litvinenkon ja Politkovskajan murhia on kohtuuttoman
kauan selvitelty, mitään ei ole tullut selville,
julkisuuteen ei saateta yhtään mitään
siitä. Sen sijaan Tšetšeniasta, ed. Donner,
sanoisin, että keskustelua kuitenkin käydään
Venäjällä ja se on vähän
niin kuin ulkopuolelta pakotettua enemmän kuin näiden
kahden henkilön murhan osalta.
Mitä sitten tulee, ed. Sasi, Hodorkovskiin, niin muistan,
kun noin kolmisenkymmentä juristia avusti häntä Moskovassa
ja hänen pääavustajansa oli Bob Amsterdam,
joka oli eduskunnan suuressa valiokunnassa, kun olin Euroopan neuvoston
Suomen valtuuskunnan puheenjohtaja. Me järjestimme tiedotustilaisuuden,
jonne tuli paljon tiedottajia. Hän oli siis Hodorkovskin
pääasianajaja, kanadalainen, ja heitä oli
kolmisenkymmentä. Kyllä minä sanoisin,
että ainakin asianajajia oli ja lähes kaikki ulkomaalaisia
asianajajia. (Ed. Sasi: Eivät sattumalta päässeet
oikeussaliin!) Se, tuliko oikea tuomio vai ei, sitä en
osaa arvostella.
Mutta kerran vielä. Minä myöskin
kiitän ulkoasiainvaliokuntaa siitä, että tämä on
erinomainen kannanotto siitä, että Suomi tarvitsee
oman Venäjä-politiikan.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Ihan lyhyesti. Kun ed. Elo nyt kaipasi niitä kriittisiä puheenvuoroja
vuoden 87 vaalien jälkeen, niin ei olisi tullut mieleenkään
ryhtyä oppimestariksi välittömästi
vaalien jälkeen sillä tavalla, että olisi
ensimmäisen kauden kansanedustajana ruvennut kritikoimaan
ympärillä olevia maita, ei todellakaan. No sitten
kun ehkä lievästi rohkeus tällaiseen
olisi saattanut lisääntyä, niin se oli
jo myöhäistä. Nimittäin Berliinin
muuri murtui kahden vuoden kuluttua noista vaaleista vuonna 89.
Sitten sen arvostelun esittäminen taas olisi ollut jälkiviisautta,
ja minusta sellaista tieteenlajia tässä salissa
on ihan riittämiin, ilman että olisin siihen itse
tuolloin sekaantunut.
Jörn Donner /r:
Arvoisa puhemies! En halua nyt jatkaa tätä sinänsä mielenkiintoista
keskustelua, mutta sanoisin ed. Elolle, joka mainitsi edustajat
Ehrnrooth ja Junnila tässä, niin haluaisin kyllä korostaa,
että oli kyllä Suomessa muitakin, jotka vastustivat
tätä yya-konsensusta. Tarkoitan vain sillä sitä,
ettei synny väärää käsitystä historiasta.
Vaikka yleinen mielipide ja eräänlainen suomettunut
Suomi oli sitä mieltä, niin silti oli paljon vastustajia,
mutta en nyt halua kertoa ed. Elolle, että hänen
olisi pitänyt lukea minun 60-luvun teoksiani, joissa puhutaan
tästä. Mutta ehkä hän on lukenutkin,
koska hän on lukenut mies. Mutta jos niitä siteeraisin
tässä, niin voitaisiin seistä ja istua
täällä hyvin kauan, mutta lopetan tähän
kiitoksin.
Keskustelu päättyy.