6) Valtiontilintarkastajien kertomus 2006
Anni Sinnemäki /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsillä on sillä tavalla
juhlava hetki, että käsittelyssä on eduskunnan
Valtiontilintarkastajien ainakin näillä näkymin
viimeinen kertomus, kertomus vuodelta 2006, ja valtiovarainvaliokunnan
mietintö kyseisestä kertomuksesta. Valtiontilintarkastajien
kertomuksessa käsitellään temaattisesti
kolmea aihealuetta, taloutta ja työllisyyttä,
osaamista ja hyvinvointia, ja näiden aiheiden alla otetaan
esiin ja käsitellään monia ehkä nyt
tulevien vaalienkin ja seuraavan eduskunnan kannalta keskeisiä kysymyksiä.
Poimin valiokunnan mietinnöstä muutamia valiokunnan
kertomuksesta esiin nostamia asioita.
Ehkä yleispoliittisesti mielenkiintoisin on Valtiontilintarkastajien
kertomuksen alussa oleva skenaariotarkastelu julkisen talouden liikkumavaran
osalta vuoteen 2030 saakka. Valiokunta kiittää tämän
aiheen valinnasta ja tarkastelutavan valinnasta valtiontilintarkastajia.
Skenaariotarkastelut antavat hyvän mahdollisuuden luoda näkökulmia
siihen, minkälaiset poliittiset valinnat itse asiassa rakentavat
tulevaisuuttamme, minkälaisilla poliittisilla valinnoilla
vaikutetaan siihen, että Suomessa julkisen talouden kehitys
ja talouden kehitys ylipäätään
toimisi hyvin ja että meillä olisi mahdollisuuksia myös
sitten tehdä näiden raamien sisällä erilaisia
politiikkavalintoja.
Valtiontilintarkastajien kertomuksessa on tällaisille
skenaariotarkasteluille tyypilliseen tapaan kolme erilaista skenaariota,
jonkinlainen varovaisesti arvioitu perusura, optimistinen ura, joka
itse asiassa noudattelee aika paljon sitä taloudellista
kehitystä, joka viime vuosina on ollut voimassa, ja sitten
kielteisten kierteiden negatiivinen ura. Mielenkiintoista tässä skenaariotarkastelussa
on se, että monet sellaisetkin kysymykset, jotka eivät
aina näyttäydy talouspolitiikan perusvalintoina,
tulevat tässä tarkastelussa aika hyvin esiin.
Nämä kysymykset liittyvät ennen kaikkea
työvoiman saatavuuteen ja sitä kautta myös
hyvään perhepolitiikkaan ja maahanmuuttopolitiikkaan, jotka
tämän skenaariotarkastelun kautta näyttävät
olevan yllättävän tärkeitä asioita
siinä, että talouden myönteinen kehitys
pysyy voimassa. Sekä kertomus että valtiovarainvaliokunta
korostavat hyvää perhepolitiikkaa ja onnistunutta myönteistä maahanmuuttopolitiikkaa.
Iso merkitys julkisen talouden liikkumavaran ja kestävyyden
kannalta on tietenkin sellaisilla perusasioilla kuin työllisyyden
kehitys ja valtionvelan korkomenot. Valtionvelan osalta valtiontilintarkastajat
peräänkuuluttavat pitkäjänteistä politiikkaa,
jossa valtionvelan hoito ja sen aleneminen olisivat kestävällä uralla.
Tässä yhteydessä eivät tietenkään
ole voineet olla käsittelyttä eli eivät
ole jääneet käsittelyttä myöskään
meidän tulevat hoivamenomme, joiden määrästä ei
täsmällisiä arvioita osata vielä tässä vaiheessa
esittää, mutta joka tapauksessa on selvää,
että niiden osuus bruttokansantuotteesta tulee kasvamaan.
Skenaariotarkastelu on hyvä pohja siihen, kun katselee,
tarkastelee ja arvioi erilaisia politiikkavaihtoehtoja, ja se myös
näyttää hyvällä tavalla sen,
että poliittisilla valinnoilla on merkitystä, vaikka
totta kai tässäkin tarkastelussa esimerkiksi se
kaikkein kielteisin skenaario ottaa vauhtia myös kielteisestä kansainvälisen
talouden ja kansainvälisen ympäristön
tapahtumista.
Arvoisa puhemies! Muutama muu seikka mietinnöstä.
Valtiontilintarkastajien kertomuksessa on käsitelty kysymystä hoitotakuun
toteutumisesta. Tämä on tietenkin erittäin
tärkeä aihe, ja sen arviointia on tästä eteenpäinkin
syytä jatkaa. Tilintarkastajien arvio hoitotakuun toteutumisesta
on monin osin hyvin positiivinen. Hoitoon pääsy
on nopeutunut, hoitojonot ovat lyhentyneet, uudistus on ollut tarpeellinen.
Toisaalta masentavaa on se, että nimenomaan lasten- ja
nuorisopsykiatriassa erityisesti Helsingin ja Uudenmaan ja Varsinais-Suomen
sairaanhoitopiirien alueilla on vieläkin suuria vaikeuksia.
On hyvä kiinnittää huomiota myös
siihen, että rahan lisäksi lääkärien
saatavuus, lääkärien riittävyys
näyttää nousevan yhdeksi niistä keskeisistä tekijöistä,
jotka vaikuttavat siihen, toteutuvatko hoitotakuun vaatimukset.
Valiokunta valtiontilintarkastajien tavoin kiinnittää huomiota
esimerkiksi hammaslääkäritilanteeseen
ja myös siihen, että väestön
ikääntyessä on erittäin tärkeää vahvistaa
geriatrian ja psykogeriatrian osaamista. Kaiken kaikkiaan lääkärivajeen
poistamiseksi ja koulutuksen lisäämiseksi tarvitaan
toimenpiteitä.
Tänään aikaisemmin tässä istunnossa
hyväksyttiin uusi lastensuojelulaki ja eduskunta myös hyväksyi
ponnen, joka käsitteli sitä, mitkä viranomaiset
tekevät lastensuojelun yhteydessä päätöksiä.
Valtiontilintarkastajat ovat käsitelleet lastensuojelupalveluita
laajasti, kiinnittäneet huomiota siihen huolestuttavaan
seikkaan, että Suomessa köyhien lapsiperheiden
määrä on kasvanut huomattavasti ja että lapsiperheiden
tulonsiirrot ovat jääneet jälkeen selvästi
yleisestä ansiokehityksestä. Tarvetta lastensuojelun
resurssien lisäämiselle on valtiontilintarkastajien mielestä,
ja tämä sama tulee esiin myös eduskunnan
tänään hyväksymän lastensuojelulain
perusteluista, joten tämä on asia, jossa vielä täytyy
tehdä töitä. Lastensuojelulain toimeenpanon
yhteydessä tulee katsoa, että kunnilla sen toteuttamiseen
on riittävät resurssit.
Arvoisa puhemies! Valtiontilintarkastajien kertomuksessa on
käsitelty useita koulutukseen liittyviä kysymyksiä,
joista yksi keskeisistä varmasti on kysymys yliopistojen
ulkopuolisesta tutkimusrahoituksesta ja yliopistojen taloudellisesta
itsenäisyydestä. Tässä yhteydessä valiokunta
uudistaa omat huomionsa siitä, kuinka keskeistä yliopistojen
laatu on suomalaisen yhteiskunnan eteenpäinviemisessä.
Valiokunta kiinnittää huomiota valtion tiede-
ja teknologianeuvoston kesäkuussa 2006 hyväksymään
linjaraporttiin, jossa yliopistojen perusrahoituksen lisäämistä esitetään
vuosiksi 2008—2011.
Yliopistojen ulkopuolisen tutkimusrahoituksen kohdalla yksi
erittäin tärkeä seikka on myös se,
että tällä hetkellä yliopistot
joutuvat käyttämään perusrahoitustaan
tutkimusrahoituksesta johtuviin yleiskustannuksiin eli tasapaino
erillisrahoituksen ja yliopistojen perusrahoituksen välillä ei
tällä hetkellä ole optimaalinen. Valiokunta
tässä kohtaa myös yhtyy valtiontilintarkastajien
näkemykseen tutkijanuran kehittämisestä. Nuorten
tutkijoiden mahdollisuudet työllistyä, tehdä omaa
työtään pitkäjänteisesti
ovat keskeisiä, jos haluamme pitää Suomessa
hyviä, lahjakkaita tutkijoita ja osaajia. Tällä hetkellä nämä mahdollisuudet
Suomessa eivät vielä ole kunnossa.
Arvoisa puhemies! Tässä kohtaa on varmasti valiokunnan
puolesta syytä kiittää valtiontilintarkastajien
puheenjohtajaa ed. Virpa Puistoa ja kaikkia eduskunnan valtiontilintarkastajia
ja myös Valtiontilintarkastajain kansliaa tehdystä työstä.
Päätösehdotuksenaan valiokunta toteaa, että tämä mietintö ja
Valtiontilintarkastajien kertomus lähetetään
hallitukselle niihin toimenpiteisiin ryhtymistä varten,
joihin tehdyt muistutukset ja ehdotukset antavat aihetta.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainvaliokunta toteaa mietinnössään, että valtiontilintarkastajien
saaman selvityksen mukaan työllisyysasteen edelleen nostaminen
ja velan määrän vähentäminen
pienentäisivät työttömyyden
hoidosta ja velan koroista aiheutuvia julkisia menoja tuntuvasti
vuoteen 2020 mennessä. Nykyisellä velkatasolla
korkojen nousu yhdellä prosenttiyksiköllä merkitsisi
puolestaan valtiolle 580 miljoonan euron lisäkustannusta vuodessa,
mikä veisi liikkumavaraa muilta menoilta. Kertomuksessa
todetaan, että valtionvelan määrän
toteutuva kehitys riippuu talous- ja finanssipolitiikan osalta siitä,
kuinka hyvin onnistutaan yleisen talouskasvun edellytysten ylläpitämisessä,
julkisten tehtävien entistä tehokkaammassa hoitamisessa
ja menojen hallinnassa.
Hyvästä talouskasvusta ja valtion verotulojen lisääntymisestä huolimatta
nykyinen hallitus ei ole juuri pystynyt vähentämään
valtionvelkaa. Valtiokonttorin tilastojen mukaan valtionvelka oli
31.12.2006 yhtä suuri kuin se oli 1.1.2003 eli noin 58
miljardia euroa. Lisäksi hallitus on pystynyt kurjistamaan
kuntien taloudellista tilaa siten, että niiden velka lähentelee
9:ää miljardia euroa.
Arvoisa herra puhemies! Nyt, kun kotitalouksien velkaantumisaste
on saavuttanut 100 prosenttia, on syytä kysyä,
onko julkinen taloutemme lainkaan valmistautunut tilanteeseen, jossa talouskasvu
taittuu laskusuhdanteeksi. Laskusuhdanteessa työttömyyden
aiheuttamat menot kasvavat, verotulot vähenevät
merkittävästi, valtion saamat osinkotulot pienenevät,
valtion omaisuutta ei kannata myydä, korot nousevat ja valtio
joutuu ottamaan lisää velkaa. Myös kunnat
velkaantuvat lisää, koska valtiontalouden liikkumavara
vähenee.
Kansantaloutemme ei ole niin ruusuisessa tilanteessa kuin julkisuudessa
annetaan ymmärtää. Julkinen talous ei
kestä laskusuhdannetta, ja siksi paine verojen korotuksiin
kasvaa. En halua olla mikään ilonpilaaja, mutta
laskusuhdanteessa myös kotitalouksien velkaantuminen aiheuttaa
isoja ongelmia. Asuntolainojen korot nousevat, pankkien vakuusvaatimukset
lisääntyvät, ja on varmaa, että osa
kotitalouksista joutuu myymään lainalla hankkimansa
asunnon huonompaan hintaan kuin sen hankki maksaessaan ottamansa
lainat.
Arvoisa herra puhemies! Selviämme siis tulevaisuudesta
vain kovalla työllä, yrittämisellä ja osaamisella.
Yhteiskunnan pitää panostaa myös siihen,
että saamme lisää yrityksiä.
Meillä on noin 140 000 yksinyrittäjää.
Valtaosa yrityksistämme työllistää vähemmän
kuin kymmenen työntekijää. Yhteiskunnan
siis pitää panostaa myös siihen, että mikroyritykset,
pienet yritykset ja keskisuuret saadaan kasvuun. Kun yrityskanta
lisääntyy ja yritykset saadaan kasvuun, luodaan
myös uusia työpaikkoja. Selviämme tulevaisuudesta
vain siten, että panostamme yrittäjyyteen.
Valtiontilintarkastajat ovat kiinnittäneet huomiota
myös työvoimakoulutuksen tehottomuuteen. Työttömien
koulutukseen käytetään vuosittain noin
340 miljoonaa euroa. Koulutuksen tärkeimpänä tavoitteena
on työnsaannin edistäminen. Mitä näin
suurella rahamäärällä saadaan? Vakinaisen
työpaikan saa vain 9 prosenttia työvoimakoulutukseen
osallistuneista. Yrittäjiksi heistä ryhtyy 4,1
prosenttia, loput jatkavat muussa koulutuksessa, harjoittelupaikassa
tai määräaikaisessa työsuhteessa.
Työttömäksi jää 50
prosenttia työvoimakoulutukseen osallistuvista. Vain puolet
työpaikan saaneista arvioi, että he työllistyivät
työvoimakoulutuksen ansiosta. Kalleimman työllisyyspoliittisen
instrumentin vaikuttavuus jää mitättömäksi.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelen yhtä Valtiontilintarkastajien
kertomukseen sisältyvää aihealuetta,
sitäkin kohtuullisen lyhyesti, eli julkisen talouden liikkumavaraa.
Tätähän hallinto- ja tarkastusjaoston
puheenjohtaja ed. Sinnemäki jo hyvin ansiokkaasti esitteli.
Tämä aihe on ehkä vähän
poikkeuksellinen Valtiontilintarkastajien kertomuksen aiheeksi, mutta
se on osoittanut jo ajankohtaisuutensa. Meillähän
poliittisessa keskustelussa on viime viikkoina hyvinkin vilkkaasti
keskusteltu siitä, mikä on valtiontalouden pelivara
seuraavalla vaalikaudella. On tietysti tärkeää,
että julkisen talouden liikkumavarasta sekä pitkän
aikavälin kestävyyden kysymyksistä käydään
laajaa keskustelua, kuten valtiovarainvaliokuntakin mietinnössään
toteaa. Näin voidaan paremmin varautua epävarmuuteen.
Tulevaisuushan ei aina mene sillä tavalla kuin sen kuvitellaan
menevän.
Tämä julkisen talouden liikkumavaraa koskeva
tarkastelu on tehty aikana, jolloin valtiontaloudella
ja kansantaloudella menee kaikkinensa paremmin kuin pitkään
aikaan. Tämä tietysti osaltaan johtuu siitä,
että Suomessa työllisyystilanne on viime vuosien
aikana oleellisesti parantunut. Tämä on heijastunut
myös valtion ja kuntien verokertyminä, jotka ovat
lisääntyneet. Meillä on kuitenkin edessä monia
haasteita. Päällimmäisenä tietysti
on se, että meidän hoiva- ja eläkemenomme
tulevat kasvamaan. Meidän on myöskin huolehdittava
työvoiman saatavuudesta. Jos me jostain syystä ajaudumme
alhaisen kasvun aikakauteen, niin edessä on suuret vaikeudet,
pahimmillaan julkisten menojen tuntuva leikkaaminen. Tämän
vuoksi mielestäni on tärkeää,
että me pyrimme vaikuttamaan niihin talouden muutostekijöihin,
joilla talouskehitys saadaan pysymään niin sanotusti
normaaliuralla. Tämä takaa meidän hyvinvointimme
ja julkisten palvelujemme rahoituksen.
Pysyvää pelivaraa valtiontalouteen saadaan, jos
me kykenemme vähentämään velkaa
ja toisaalta nostamaan työllisyysastetta. Meillähän
on tällä hetkellä valtionvelkaa 58,5
miljardia euroa. Ed. Laxell hyvin käsitteli tätä valtionvelkaan
liittyvää problematiikkaa. Myöskin valtiovarainvaliokunta
on aivan oikein kiinnittänyt huomiota siihen korkoriskiin,
mikä tähän velkaan liittyy. Jos korkotaso
nousee yhdellä prosenttiyksiköllä, niin
se merkitsee valtiolle 580 miljoonan lisämenoja. Tietysti
tämä toimii toisinkin päin, mutta valitettavasti
tilanne ainakin tällä hetkellä näyttää siltä,
että korkotaso on ollut nousussa ja ilmeisesti vielä nousee
tämänkin vuoden aikana. Eli paineita koron nousuun
tulee sitäkin kautta yhä enemmän, eli
voimme varmaankin odottaa lähikuukausina Ekp:n koronnostopäätöstä.
Työttömyyden alentaminen vähentää valtion menoja
ja tuo tällä tavalla pysyvää pelivaraa
valtiontalouteen, koska työttömyydestä aiheutuvat menot
tätä kautta vähenevät. Talouskasvun
ylläpitäminen Suomessa edellyttää ennen
kaikkea sitä, että me kykenemme tulevina vuosina
huolehtimaan työvoiman saatavuudesta. Lyhyellä aikavälillä tähän
voidaan vaikuttaa lisäämällä työperäistä muuttoa,
pidemmällä aikavälillä tietysti myöskin
syntyvyyttä lisäämällä.
Me tarvitsemme myöskin riittäviä investointeja
tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Se on ollut hyvä strategia Suomella
90-luvun puolivälistä alkaen. Tämä strategia
on omalta osaltaan ollut nostamassa Suomea lamasta. Samoin meidän
on nykyistä enemmän pyrittävä saamaan
ulkomaisia investointeja Suomeen. Myöskin tuottavuuden
parantaminen on avainasia, kun puhumme talouskasvusta. Tällä hetkellä työn
tuottavuus Suomessa on hyvä ainoastaan joillakin aloilla,
lähinnä vientiteollisuuden tietyillä toimialoilla.
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on mitä ilmeisimmin
viimeinen Valtiontilintarkastajien kertomus. Tässä mielessä haluan
myöskin esittää kiitokseni Valtiontilintarkastajain
kanslialle erinomaisen hyvästä työstä ja
valtiovarainvaliokunnalle ansiokkaasta viimeistä tarkastusta
käsittelevästä mietinnöstä.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Sain kimmokkeen ed. Laxellin puheenvuoron siitä kohdasta,
kun hän puhui yksityisestä velkaantumisesta. Hän
puuttui erinomaisen tärkeään ja ihan
oikeaan asiaan. On vajaa kaksikymmentä vuotta siitä,
kun 1980—1990-lukujen vaihteessa tapahtui se, että silloiset
pankkien velkaneuvojat alkoivat hätääntyneesti
ensin keskustella keskenään ja sitten vähän
uloskin päin sen takia, että yksilöt
velkaantuivat niin tavatonta tahtia ja ilman minkäänlaisia
katteita. Nyt käydään ihan samaa keskustelua.
Pankkien velkaneuvojat antavat jatkuvasti hyvin hälyttäviä lausuntoja,
pitävät hyvin hälyttäviä puheenvuoroja
siitä, että ihmiset velkaantuvat ilman minkään
näköisiä vakuuksia tahtiin, joka ei pääty
hyvin.
Pikku, pikku yksityiskohta tästä on se keskustelu,
jota on käyty näistä kännykkävipeistä,
siis tilaa kännykällä rahaa, viis siitä,
milloin sen maksat takaisin. Eli tämä yleisempi
merkitys tällä vähän vähäiseltä tuntuvalla
asialla on se, että tämä sama signaali
olisi kenties pitänyt osata nähdä runsas
viisitoista vuotta sitten, että tästä ei hyvä seuraa.
Nyt se sama signaali alkaa olla edessämme. Voisi olla hyvä,
että pohtisimme myöskin sitä, onko tämä merkki
jostain sellaisesta, jota silloin kutsuttiin lamaksi, ja varmaan sellaista ilmiötä
yhä edelleenkin
voidaan kutsua lamaksi.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Talousvaliokunnassa Suomen Pankin kertomuksen
yhteydessä on kuultu asiantuntijoita ja kysytty, onko tilanne
todellakin vastaavanlainen kuin ennen lamaa. Kyllä meille
on vakuutettu siellä, että tilanne on siinä mielessä parempi,
että pankit ovat nyt hoitaneet nämä vakuusasiat.
Silloin ennen lamaa pankkien vakuuksien huoltaminen ja hoitaminen
oli huonolla tolalla ja todellakin annettiin jopa vakuudettomia
lainoja, mutta tällä hetkellä tilanne
ei ole näin paha, vaan kyllä pankit todennäköisesti
tulevat omansa saamaan takaisin, mikäli sitten henkilön
maksukyky osoittautuu menetetyksi.
Mutta tämä asia, minkä ed. Kekkonen
nosti esille, nämä pikaluotot, niitten suhteen
ehdottomasti meillä tarvittaisiin kyllä lainsäädännöllistä sääntelyä.
Tämä on villi ja vapaa koko toimintakenttä,
ja sillä tavoin monet, etenkin nuoret ja toisaalta muutoinkin
jo vaikeassa rahatilanteessa olevat henkilöt ovat joutuneet
käsittämättömiin velkakierteisiin,
ja tähän tarvitaan kyllä valtiovallan
puuttumista.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeriön ennusteen
mukaan suhdannehuippu saavutettiin vuonna 2006 jälkimmäisellä puoliskolla
ja nyt suhdanne on heikkenemässä. Arvio on, että vuonna
2009 kasvu olisi noin 2 prosentin luokkaa. Tältä osin
täytyy sanoa, että yhteiskunnassa on selvästi
tällä hetkellä, kuten ed. Kekkonen totesi,
vääriä odotuksia. Kuvitellaan, että nousukausi
ikuisesti jatkuu, eikä ole millään tavalla
varauduttu siihen, että meille on tulossa hidas laskukausi,
tai jos maailmantaloudessa tapahtuu yllätyksiä,
voi tulla varsin nopeakin laskukausi.
Tällä hetkellä on eroa vuosien 1990
ja -91 tilanteeseen. Pankkien vakavaraisuus on varsin hyvä,
yritysten vakavaraisuus on varsin hyvä, mutta kotitalouksien
velkaantuneisuus kyllä antaa tiettyä aihetta huoleen,
ja varsinkin jos asuntojen hinnat alkavat laskea, voi syntyä suhteellisen
ongelmallisia tilanteita. Tältä osin täytyy
sanoa, että mielestäni hallituksen velvollisuus
olisi tässä vaalien alla varoittaa ihmisiä siitä,
että suhdanne on heikkenemässä. Nyt kaikki
puolueet antavat valtavia lupauksia ja tällä tavalla
vahvistavat näitä kansalaisten vääriä odotuksia
talouden suhteen. Tässä suhteessa olisi tärkeätä,
että jo ennen vaaleja tämän talven aikana
puhuttaisiin siitä, että talous ei tule jatkumaan
niin hyvänä tulevaisuudessa kuin tällä hetkellä näyttää,
ja ihmisten on syytä varautua selvästi huonompiin aikoihin.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Minullekin on, kun pankeissa olen kysynyt
näistä vakuuksista, sanottu verraten aikaisempaan,
että nyt on tilanne hyvä. Nyt on vanhemmilla vakuudet
antaa. Minun mielestäni sekään ei vielä koko totuus
ole aina, ei ainakaan hyvä totuus.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On oikein hyvä, että tässä yhteydessä nähdään
myös ne mahdolliset uhat, joita taloudelliselle taivaanrannalle
saattaa ilmaantua. Eräitä merkkejä näistä on,
ja olisi hyvin paikallaan, että myös kansalaisia
varoitettaisiin henkilökohtaisista suurista velkaantumisista
ja takauksista.
Keskustelu päättyy.