7) Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2004
Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta on käsitellyt
oikeusasiamiehen kertomukset vuosilta 2004 ja 2005 ja tuo mietintönsä kummastakin
kertomuksesta
nyt samanaikaisesti eduskunnan käsiteltäväksi.
Kummankin kertomuksen osalta perustuslakivaliokunta toteaa, että ne
on laadittu erittäin hyvin, ne ovat selkeitä esityksiä ja
antavat kattavan ja oikean kuvan oikeusasiamiehen toiminnasta kertomusvuonna,
ja erittäin ilahtuneita olemme siitä, että oikeusasiamies
toiminnassaan kiinnittää huomiota perus- ja ihmisoikeuksiin
ja ne ovat kaiken kaikkiaan hallitsevassa asemassa laillisuusvalvonnassa,
joten tältä osin voidaan sanoa, että Oikeusasiamiehen
kanslia ja oikeusasiamiehet tekevät varsin hyvää työtä.
Arvoisa puhemies! Haluaisin erityisesti kiinnittää huomiota
vuoden 2005 kertomuksen yhteydessä perustuslakivaliokunnan
lausumaan. Nimittäin siinä yhteydessä käsittelimme
kysymystä uskonnonvapaudesta ja viestinnänvapaudesta, koska
yhteiskunnassa oli syntynyt laajempaa keskustelua tältä osin
ja oli myöskin esitetty tiettyä kritiikkiä apulaisoikeusasiamiehen
tiettyä ratkaisua kohtaan, joka koski uskonnollisten lehtien
levittämistä.
Perustuslakivaliokunta ei koskaan ota kantaa yksittäisiin
kysymyksiin eikä myöskään tässä tapauksessa
ota kantaa siihen, onko Oikeusasiamiehen kansliassa tai apulaisoikeusasiamiehen toimesta
jokin ratkaisu tehty oikein vai väärin, mutta
katsottiin kuitenkin, että tässä yhteydessä on
syytä kiinnittää huomiota tiettyihin
tärkeisiin periaatteisiin, jotka koskevat sananvapautta
ja uskonnonvapautta.
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta totesi, että perustuslain
12 §:n 1 momentissa turvataan sananvapaus ja siihen sisältyy
oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja, mielipiteitä ja muita
viestejä kenenkään ennakolta estämättä. Tämä on
erittäin laaja käsite, ja olennaista on se, että julkistamisella
tarkoitetaan kaikenlaista viestien julkistamista, välittämistä ja
levittämistä. Sananvapauden perustuslain suojan
piiriin kuuluvat tiedot, mielipiteet ja muut viestit niiden sisällöstä riippumatta,
ja näin uskonnollisten viestien levittäminen on
sananvapaussäännöksen suojaamaa ja kuuluu
myöskin tuon sananvapaussuojan ydinalueelle. Olennaista
on se, että suojataan myöskin välittämistä ja
levittämistä, joka on siis yksi perusoikeus.
Tämän lisäksi, että perustuslaki
antaa tällaisia oikeuksia, myöskin Euroopan ihmisoikeussopimuksen
10 artikla suojaa sananvapautta. Tämän lisäksi
perustuslain 11 §:ssä turvataan uskonnon- ja omantunnonvapaus
ja siihen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa
ja oikeus ilmaista vakaumuksensa. Tämä vahvistaa
perustuslain sananvapaussäännöksestä johtuvaa
suojaa uskonnollisen ja muun vakaumuksellisen viestinnän
vapaudelle. Tämä tarkoittaa sitä, että uskonnollisen
sanoman levittäminen on uskonnon- ja sananvapauden suojaavan
perustuslain säännöksen erityisesti turvaamaa
toimintaa.
Arvoisa puhemies! Tältä osin on myöskin
syytä viitata Euroopan ihmisoikeussopimuksen 9 artiklaan,
joka koskee Suomea ja jonka toteutumista valvoo Euroopan ihmisoikeustuomioistuin.
Tuota
9 artiklaa on tulkittu siten, että omantunnon- ja uskonnonvapaus
sisältää oikeuden vaikuttaa kansalaisten
uskonnollisiin mielipiteisiin ja kansalaisilla pitää olla
oikeus vakuuttaa muita ihmisiä muun muassa opettamalla
heitä uskonnollisissa kysymyksissä ja vaikuttamalla
heidän mielipiteisiinsä uskonnollisissa kysymyksissä. Euroopan
ihmisoikeustuomioistuin on tämän artiklan perusteella
katsonut, että sananvapausartiklan soveltamisalaan kuuluvat
myös sellaiset viestit, jotka ovat sisällöltään
esimerkiksi väestön jonkin osan mielestä järkyttäviä tai
hämmentäviä. Tältä osin
on Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisu olemassa. Eli voidaan
välittää viestejä, joista kansalaiset
eivät pidä ja joita he pitävät
ehkä jossain määrin jopa hankalinakin,
mutta se on demokraattisessa yhteiskunnassa perusoikeus, että voidaan
vaikuttaa ihmisiin ja heidän ajattelutapaansa.
On kuitenkin tiettyjä rajoja. Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
on katsonut, että esimerkiksi väkivaltaiset ja
hyökkäävät tavat levittää uskonnollisia
tai mitään muitakaan viestejä eivät
kuulu enää perus- ja ihmisoikeusjärjestelmän
turvaaman toiminnan piiriin. On täysin selvää se,
että esimerkiksi jos pyritään levittämään
viestiä, joka täyttäisi rikoksen tunnusmerkin,
tuolloin rikoslaki astuu kuvaan ja tietysti silloin kysymys on lainvastaisesta
toiminnasta.
Arvoisa puhemies! Kuten totesin, sekä perustuslaki
että Euroopan ihmisoikeustuomioistuin antavat hyvin vahvaa
suojaa uskonnollisen ja muun vakaumuksellisen viestinnän
vapaudelle, ja tämä kuuluu kaikille yksilöille
Suomessa. Mielenkiintoista on se, että muun muassa kirkkolaissa
on asetettu kirkon tehtäväksi suorastaan levittää uskonnollista
sanomaa. Jos halutaan sitten rajoittaa tätä oikeutta,
niin tämän rajoituksen pitää tapahtua
nimenomaisesti lailla ja tämänkin lain täytyy
täyttää perusoikeusrajoituksiin kohdistuvat
yleiset vaatimukset eli sellaisen lain pitäisi olla yleisesti
hyväksyttävä ja välttämätön selkeiden
tarkoitusperien saavuttamiseksi ja sellaisen lain myöskin
pitäisi olla, jotta se täyttäisi perustuslain
asettamat vaatimukset, tarkkarajainen ja täsmällinen.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Olen äärimmäisen
tyytyväinen siitä, että perustuslakivaliokunta
on ottanut käsiteltäväkseen tämän
sinällänsä kertomuskauteen liittymättömän
seikan ja kiinnittänyt perustuslain näkökulmasta
huomiota uskonnolliseksi luonnehdittavan viestinnän vapauteen,
koska tämä apulaisoikeusasiamiehen tekemä tulkinta
on jo johtanut sellaisiin käytännön toimenpiteisiin,
joissa tätä vapautta on rajoitettu, ja voidaan
nyt todeta, että nämä rajoitukset on
väärin perustein tehty.
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Sasi
toi hyvin esille nämä niin perustuslaista kuin
Euroopan ihmisoikeussopimuksesta tulevat säännökset,
joilla voidaan katsoa, että uskonnonvapauden suoja on äärimmäisen
vahva. Jos nyt lähdetään purkamaan tätä tilannetta,
miten tähän on tultu, niin todellakin viime toukokuussa
apulaisoikeusasiamies Lindstedt antoi päätöksen,
jonka mukaan näitten seurakuntalehtien jakaminen postilaatikkoihin
rikkoo uskonnonvapautta. Lindstedt vastasi silloin kahden vantaalaisen tekemään
kanteluun ihan sanatarkasti lainaten: "Vaikka kaupallisten mainosten
jakaminen kaikkiin postilaatikoihin ja -luukkuihin, joissa sitä ei
ole nimenomaisesti kielletty, voidaan vielä hyväksyä sananvapauden
käytön nimissä, on uskonnollisten julkaisujen
jakaminen samaan tapaan mielestäni eri asemassa."
Tämä kuulostaa hyvin käsittämättömältä tekstiltä.
Apulaisoikeusasiamiehen linjaus on kyllä jyrkästi
ristiriidassa sananvapauden ja mielipiteen ilmaisemisen kanssa ja
uskonnonvapautta vastaan. Positiiviseen uskonnonvapauteen kuuluu
oikeus harjoittaa uskontoa ja osana sitä kertoa uskostaan.
Aivan niin kuin täällä ed. Sasi jo totesi,
niin tämä on ei pelkästään
kirkkolaissa vaan ehkä vielä sitäkin
ylempänä olevassa kirkon peruskirjassa, Raamatussa,
ilmaistu: "Menkää siis ja tehkää - -."
Positiiviseen uskonnonvapauteen kuuluu siis oikeus harjoittaa
uskontoa ja osana sitä kertoa siitä. Tämä on
yhtä tärkeää kuin vapaus olla
harjoittamatta uskontoa. Tämän Lindstedtin tulkinnan
tuoreeltaan tyrmäsivät heti valtiosääntöoikeuden
asiantuntijat Viljanen ja Saraviita. He ilmoittivat julkisuudessa,
että he pitävät tätä kantaa
perustuslain vastaisena, niin kuin nyt sitten on todettu. Näin
vaalien alla olisi hyvä ymmärtää ja
pohtia sitäkin, että tämä perusoikeus
poliittiseen vakaumukseen on aika lailla saman arvoinen kuin on
oikeus uskonnolliseen vakaumukseen. Näin ollen, jos tässä nyt
vähän sitten lähdetään
laventamaan tätä tulkintaa, niin voisi ajatella,
että myöskin vaalimainonnan tiputteleminen postilaatikkoihin
voitaisiin periaatteessa samalla perusteella kieltää.
Onhan ihmisellä oikeus olla myöskin ottamatta
kantaa poliittisesti. Kun apulaisoikeusasiamiehen mielestä on
kohtuutonta vaatia postiluukkuihin sellaista kylttiä, että ei
uskonnollisia lehtiä, niin samoin kai voisi olla myös
laita sitten vaalipostin kanssa. Myös paikallisissa ilmaisjakelulehdissä on
aika usein hartauskirjoituksia, seurakunnat ostavat sieltä sivutilaa,
ja seurakuntien uutisia ja ilmoituksia löytyy näistä lehdistä.
Olisi aika kummallista, jos erilaisten ilmaisjakelulehtien jakamista
sen tähden pitäisi sitten rajoittaa.
Tämä tällainen jakelulehtien kattava
jakelukielto tai jopa uskonnollisten kirjoitusten julkaisemiskielto,
jos tässä nyt mennään oikein
pitkälle, olisi kyllä hyvin erikoinen tulkinta
ja taatusti kaikkien mahdollisten perusoikeuksien vastaista. Postilaatikkoon
tipahtava lehti ei varmasti uhkaa kenenkään oikeutta
olla kuulumatta uskonnolliseen yhdyskuntaan. Sen voi kyllä heittää lukematta
pois, jos sisältö ei kiinnosta tai ei sovi omaan
vakaumukseen. Lehtiä jakava seurakunta ei myöskään
silloin rajoita kenenkään uskonnonvapautta, kuten
apulaisoikeusasiamies on käytännössä tässä tulkinnallaan
näyttänyt ajattelevan.
Oikeusasiamiehen ja samoin valtuuksin toimivien apulaisoikeusasiamiesten
työn keskeinen osa on tietysti valvoa, että perusoikeudet
toteutuvat. Vaikka tämä apulaisoikeusasiamiehen
päätös ei ole oikeudellisesti sitova,
niin tulkintavirhe on käytännössä jäänyt
elämään ja on jo todellakin ohjannut
rajoittamaan tätä uskonnonvapautta.
Tästä on ihan se käytännön
esimerkki, että Suomen Posti teki sen päätöksen,
että se ei enää sitten näitä seurakuntalehtiä ole
osoitteettomasti jakanut, ja tämä astui voimaan
1.1.2007. Kun kysyin kirjallisessa kysymyksessäni tätä sitten
ministeri Huoviselta, niin hän vastauksessaan totesi, että tämä kysymys
Suomen Posti Oyj:n toiminnasta liittyy enemmänkin siihen, miten
Suomen Posti Oyj on tämän yhdessä sopinut
kirkkomedioitten kanssa. Valtioneuvostolla ei näin suoranaisesti
ole tähän kantaa, tai se ei voi suoranaisesti
toimivaltaa ottaa tähän asiaan, mutta joka tapauksessa
Suomen Posti teki selkeästi tämän Lindstedtin
päätöksen perusteella tämän oman
päätöksensä. Sillä tavoin
tällä on ollut jo selkeä rajoittava vaikutus
käytännön toimiin. Nyt todellakin toivoisin,
että kun perustuslakivaliokunta on tällä tavalla
selkeästi ilmaissut kantansa, niin Suomen Postikin nyt
pyörtäisi päätöksensä ja
tällä tavoin ei lähtisi tekemään
tällaisia päätöksiä,
jotka todellakin rajoittavat perusoikeuksien toteutumista Suomessa.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja esitteli mietintömme
koskien oikeusasiamiehen kertomusta vuodelta 2005 hyvin valaisevalla
tavalla. Totean vain juuri tämän otsikon "Muita
seikkoja" alla käsittelemästämme asiasta,
jossa on erityisesti yleisellä tasolla otettu kantaa siihen,
mitä sananvapaudella ja uskonnonvapaudella meillä perustuslakimme
mukaan tarkoitetaan.
Emme todellakaan ole lähteneet siitä, että perustuslakivaliokunta
olisi jonkinlainen muutoksenhakuinstanssi, vaan olemme tämän
jo tässä sanotun apulaisoikeusasiamiehen lausunnon
kylläkin inspiroimina sitten käsitelleet tämän
kohdan ja ottaneet perusteellisesti siihen kantaa. Mietinnön
teksti on kyllä selkeä eikä jätä mitään mahdollisuuksia
mielestäni virhetulkinnoille tässä asiassa.
Sanan- ja uskonnonvapaus ovat meidän yhteiskunnassamme
perustuslakimme mukaan erittäin vahvoja oikeuksia. Siteeraan vielä tätä lausuntoamme:
"Perustuslain 12 §:n 1 momentissa turvattuun sananvapauteen
sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa ja vastaanottaa tietoja,
mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään
ennakolta estämättä. Säännös
on sen esitöiden mukaan ymmärrettävä alaltaan
huomattavan laajaksi. Siten esimerkiksi julkistamisella säännöksessä tarkoitetaan
kaikenlaista viestien julkaisemista, välittämistä ja
levittämistä - -. Sananvapauden perustuslainsuojan piiriin
kuuluvat tiedot, mielipiteet ja muut viestit niiden sisällöstä riippumatta
- -. Myös uskonnollisten viestien levittäminen
on näin ollen perustuslain sananvapaussäännöksen
suojaamaa."
"Perustuslain 11 §:ssä turvattuun uskonnon
ja omantunnon vapauteen sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa
uskontoa, oikeus ilmaista vakaumus ja oikeus kuulua tai olla kuulumatta
uskonnolliseen yhdyskuntaan. Oikeus ilmaista vakaumus vahvistaa
perustuslain sananvapaussäännöksestä johtuvaa
suojaa uskonnollisen ja muun vakaumuksellisen viestinnän
vapaudelle. Uskonnollisen sanoman levittäminen on uskonnon
ja sananvapautta suojaavien perustuslainsäännösten
erityisesti turvaamaa toimintaa, kuten eduskunnan oikeusasiamies
on aivan oikein aiemmin" — vuonna 2000 — "todennut."
Tässä on syytä kyllä sitten
hieman kuitenkin kosketella tätä apulaisoikeusmies
Lindstedtin lausuntoa juuri siitä syystä, että se
ehti johtaa noin puolen vuoden aikana, jolloinka sitä tulkittiin
ja pidettiin vielä ikään kuin oikeana
tulkintana tästä, tiettyjen seurakuntalehtien
kohdalla myöskin hankaluuksiin. Tämän
lausunnon perusteella esimerkiksi Oulussa kävi niin, että seurakunnat
jättivät tilaamatta Rauhan Tervehdys -lehteä sellaisen
määrän, että sen kustannusvaikutus
tuolle kustantajalle on yli 50 000 euroa. Seurakunta ei
enää tilannut näitä lehtiä niihin osoitteisiin,
joissa seurakunnan jäseniä ei ollut. Yleinen käytäntöhän
on, että seurakunnat tilaavat lehden kaikille alueensa
asukkaille ja näin haluavat palvella omalta osaltaan myös
niitä seurakunnan alueella asuvia ihmisiä, jotka
eivät ole seurakunnan jäseniä.
Postin tulkinta, aivan kuten ed. Essayah tässä totesi, muuttui myöskin tämän
lausunnon seurauksena.
On mielestäni ihan aiheellista kysyä tässä kohtaa,
miten korvataan ja kuka korvaa näille seurakuntalehdille
jo aiheutuneet vahingot. Mielestäni tämän
surullisen asian kohtaaminen ja tällä tavalla
käsittely on kyllä vakava muistutus oikeusasiamiesinstituutiolle
siitä, miten merkittäviä ovat ne kannanotot
ja lausunnot, jotka sieltä lähtevät,
ja se on vakava muistutus siitä, miten perusteellisesti
niitä tulee harkita, ennen kuin ne saatetaan julkisuuteen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja, ed.
Sasi toi aivan selkeästi näkemyksen, joka on aivan
oikea ja perustuslain hengen ja tahdon mukainen. Tämän
mukaan tulee myös käytännössä toimia. Toivottavasti
Suomen Posti Oyj hyvin nopeasti pyörtää tekemänsä päätöksen,
josta on jo nyt aiheutunut vahinkoa.
Kenenkään uskonnonvapautta ei loukkaa se, kun
tulee seurakuntalehti. Itsekin olen Vantaalla kakkosasunnossa asuessani
tyytyväinen, että Vantaan Lauri tulee. Jos se
tulisi vain seurakunnan jäsenille, minä keuruulaisena
en sitä saisi, mutta nyt minä sen saan. Aivan
samoin, jos suunnittelee poliittista vaalilehteä, tämä loukkaisi
samalla periaatteella, ja kuitenkin meillä pitää olla oikeus
saada jakaa myös aatteellista ja poliittista sanomaa. Perustuslakivaliokunta
on tehnyt oikeat tulkinnat.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Eduskunnan oikeusasiamiesinstituutio ja myös Oikeuskanslerinvirasto
tekevät hyvin tärkeää työtä ja
nauttivat kansalaisten suurta luottamusta ja arvostusta, ja sen
takia on vähän ikävää,
että nyt tässä tämän
eduskuntakauden ihan viime metreillä sitten neljä tällaista
perustuslakivaliokunnan mietintöä käsitellään
yhdessä nipussa tavallaan. Mutta varmaan tässä ovat
olleet syynä perustuslakivaliokunnan muut kiireet, ja nämä asiathan
eivät ole sillä tavalla kiireellisiä kuin monet
muut lait, jotka ovat olleet sidottuina muun muassa budjettiin.
Ehkä senkin vuoksi, että me perustuslakivaliokunnassa
käsittelimme näitä kaikkia lausuntoja tavallaan
yhtä aikaa — ei nyt yhtä aikaa mutta peräjälkeen — ja
osittain myös samana päivänä, halusimme
sitten ottaa vähän laajemman näkökulman
ja ottaa tänne myös asioita, jotka ehkä eivät
suoraan sitten nousseet sieltä oikeuskanslerin tai oikeusasiamiehen kertomuksista
vaan olivat
tällä tavalla laajempia ja periaatteellisempia.
Ajattelin nyt samassa puheenvuorossa lyhyesti käsitellä näistä kahta,
jotka kyllä tulivatkin täällä jo
valiokunnan puheenjohtajan ja muiden edustajien puheenvuoroissakin
esille.
Tästä vuoden 2004 kanslerin kertomuksesta halusimme
erityisesti ottaa esille tämän oikeudenkäyntien
asioiden viipymisen. Itse olen ollut kovin pahoillani siitä keskustelusta,
mitä täällä eduskuntasalissakin
on ollut siitä, että kun asioiden käsittely
viipyy, niin pitäisi sitten alkaa rajoittaa jotenkin kansalaisten
oikeutta viedä asioita eteenpäin muutoksenhakuelimiin.
Mielestäni se ei kyllä vastaa tätä meidän
käsitystämme oikeudenmukaisesta oikeudenkäynnistä.
Senkin takia olen ihan tyytyväinen, että täällä perustuslakivaliokunta
on nyt todennut sen, että Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
on vuoden 2000 jälkeen langettanut lukuisia tuomioita Suomelle asioiden
viipymisestä tuomioistuimissa. Joissain — en tiedä,
miten julkisissa tai perusteellisesti harkituissa — mietinnöissä on
sitten ajateltu kansalaisille jotain palkkiota siitä, että ei
enää viedä asioita eteenpäin
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen. Sehän nyt olisi aivan
käsittämätön tapa hoitaa Suomen
kaltaisessa demokraattisessa valtiossa näitä asioita.
Tämän asioiden joutuisuuden vuoksi perustuslakivaliokunta
sitten halusi kiinnittää huomiota muun muassa
näihin säästötoimenpiteisiin,
joita on esiintynyt valtionhallinnon tuottavuusohjelmaan liittyen.
Täällä hyvin painokkaasti perustuslakivaliokunta
toteaa, että tällaisen tuottavuusohjelman täytäntöönpanossa
missään tapauksessa ei saa vaarantaa "perustuslain
tai Suomen kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden jokaiselle
takaamaa oikeutta saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti
ja ilman aiheetonta viivytystä". Tässä on
ytimenä sitten se, että valiokunnan mielestä nimenomaan
väärin kohdennetut säästöt
ja tuomioistuimen henkilökunnan vähentäminen
ovat se vaaratekijä ja näihin pitää varata
riittävästi rahoja eikä suinkaan niin,
että ensi sijassa lähdetään
rajoittamaan kansalaisten valitusmahdollisuuksia.
Toisena asiana haluaisin ottaa esille tämän, mitä useassa
puheenvuorossa jo käsiteltiinkin, eli oikeusasiamiehen
vuoden 2005 kertomuksen. Täällähän
todetaankin ihan, että kertomuskauteen sinänsä liittymättömistä seikoista
halutaan pohtia yleensä laajemmin sananvapautta ja erityisesti
sitten myös uskonnonvapautta. Mutta valiokunnassa
hyvin pitkän ja perusteellisen keskustelun jälkeen
todettiin, että myös muu vakaumuksellinen viestintä kuuluu
tähän rinnalle aivan yhtä tärkeänä,
niin kuin täällä puheenvuoroissa monet
edustajat totesivatkin ja vertasivat uskonnollisen ja vaikkapa nyt
poliittisen viestin esille tuomista.
Perustuslakivaliokunta toteaa tässä, että sananvapauteen
sisältyy oikeus ilmaista, julkistaa, vastaanottaa tietoja,
mielipiteitä ja muita viestejä kenenkään
ennakolta estämättä ja säännös
on ymmärrettävä huomattavan laajaksi.
Siten esimerkiksi julkistamisella tarkoitetaan kaikenlaista viestien
julkistamista, välittämistä ja levittämistä,
ja sananvapauden perustuslain suojan piiriin kuuluvat tiedot, mielipiteet
ja muut viestit niiden sisällöstä riippumatta.
Tällaisen sananvapaustulkinnan taustalla vaikuttavat yleiset
ajatukset moniarvoisesta ja suvaitsevasta yhteiskunnasta.
Tämän vuoksi sitten perustuslakivaliokunta toteaakin
täällä tavallaan loppupäätelmässä sitten,
että perustuslaki ja Euroopan ihmisoikeussopimus antavat
hyvin vahvaa suojaa niin uskonnollisen kuin myös muunkin
vakaumuksellisen viestinnän vapaudelle. Tämä vapaus
kuuluu yhtäläisesti jokaiselle Suomen oikeudenkäyttöpiirissä olevalle
yksilölle ja myös kaikille yhteisöille
ja yhdyskunnille, jotka toimivat Suomessa. Tällaisista
mahdollisista rajoituksista viestinnän vapauteen voidaan
säätää lailla, mutta sellaisen lain
tulee täyttää perusoikeusrajoituksiin
kohdistuvat yleiset vaatimukset muun ohella sääntelyn hyväksyttävyydestä ja
välttämättömyydestä sekä myös
tarkkarajaisuudesta ja täsmällisyydestä.
Kuten aika selkeästi muun muassa valiokunnan puheenjohtajan
esittelypuheenvuorosta kävi ilmi, tässä emme
mitenkään ole halunneet ottaa esille rikoslaissa
säädettyjä rajoituksia. Ne ovat olemassa,
ja niitä tulee kunnioittaa. Esimerkkinä nyt vaikka
väkivaltaan yllyttävä viesti, olkoon sitten
vaikka kuinka vakaumuksellinen tai uskonnollinen, ei ole sallittu.
Mutta se ei tule tästä perustuslain säännöksestä ja
sananvapaussäännöksestä vaan
ihan meidän rikoslakimme säännöksistä,
jotka tällaisessa tapauksessa tietenkin sitten estävät
tämänsisältöisten lainvastaisten viestien
eteenpäinviemisen.
Mutta parempi näin, että täysistuntosali
nyt keskustelee oikeusasiamiehen ja oikeuskanslerinkin toiminnasta
kuin että emme olisi ollenkaan tätä ehtineet
käsitellä. Mutta täytyy toivoa, että tulevaisuudessa
perustuslakivaliokunta ja täysistuntosali pystyvät
vielä paremmin ja perusteellisemmin paneutumaan näihin
kertomuksiin.
Keskustelu päättyy.