11) Laki perintö- ja lahjaverolain 7 §:n muuttamisesta
Antero Kekkonen /sd(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Lakialoitteeni koskee perintö- ja lahjaverolain
7 §:n muuttamista.
Nykyinen perintö- ja lahjaverolaki on Suomen pääverosäädöksistä kaikkein
vanhin, vuodelta 1940. Lakiin on tehty tämän jälkeen
vain vähäisiä tarkistuksia. Viime aikoina
on käyty keskustelua perintöveron tulevaisuudesta
tai sen pahimpien epäkohtien korjaamisesta. Tässä ei millään
muotoa ole kysymys perintöveron poistamisesta, ei ollenkaan,
mutta pikkutarkennuksesta kyllä.
Perintöveron tasoon ja eräisiin yksityiskohtiin kohdistuu
erilaisia muutospaineita. Käytännössä esille
tulleet epäkohdat liittyvät usein tilanteisiin,
joissa perinnönjättäjä ja perinnönsaaja
ovat asuneet yhteisessä asunnossa eikä perinnönsaajalla
ole varoja maksaa asunnon tai sen puolikkaan omistusoikeuden siirtymisestä seuraavaa
veroa.
Perintö- ja lahjaverolain 5 §:ssä on
ilmaistu perintöverotuksessa noudatettava pääsääntö,
jonka mukaan velvollisuus veron suorittamiseen alkaa perinnönjättäjän
kuolemasta. Jos omaisuuden omistusoikeus siirtyy perilliselle tätä myöhemmin,
on vero lain 7 §:n mukaan suoritettava vasta silloin, kun
omaisuus on saatu. Silloin, kun perityn omaisuuden omistusoikeutta
rasittaa jonkun toisen hallintaoikeus, otetaan tämä huomioon
omaisuuden arvostamisessa siten, että veron perusteena
käytettävää arvoa alennetaan
vastaavasti, jolloin määrättävä vero
on pienempi.
Tapauksiin, joissa veron maksamiseen liittyy huomattavia vaikeuksia,
on perintö- ja lahjaverolaissa varauduttu säätämällä huojennusmahdollisuuksista:
jos veron suorittaminen määräajassa käy
vaikeaksi, voidaan veron suorittamiseen myöntää lykkäystä,
mikä on tietysti ihan järkevää sekin.
Laissa säädetyillä ehdoilla verosta voidaan
myöntää osittainen tai täydellinen
vapautus muun muassa silloin, kun veron periminen olisi erityisestä syystä ilmeisen
kohtuutonta.
Vaikka perintöverolaki sisältääkin
mainittuja joustoja veron suorittamisvelvollisuuteen, on käytännössä kuitenkin
syntynyt useita kohtuuttomia tilanteita. Alaikäinen lapsi
voi joutua maksamaan perintöveroa esimerkiksi tilanteessa,
jossa kahden aikuisen ja kahden alaikäisen lapsen käytössä oleva
osakehuoneisto on vain toisen aikuisen nimissä. Jos tämä aikuinen
kuolee, saa leski puolet asunnosta verottomasti avio-oikeuden nojalla.
Lisäksi puoliso saa jäädä asumaan
yhteiseen asuntoon. Lesken lakisääteinen asumisoikeus
lykkää perityn asunnon realisoimista jopa vuosikymmenien
ajan.
Herra puhemies! Olisikin kohtuullista, että rintaperillisen
perimään asuntoon kohdistuvalle perintöverolle
myönnettäisiin aina lykkäystä lesken
lakisääteisen asumisoikeuden ajaksi. Niinpä edellä olevan
perusteella ehdotankin, että 12. päivänä heinäkuuta
1940 annetun perintö- ja lahjaverolain 7 §:ään
lisätään uusi 2 momentti seuraavasti:
"Jos perinnönjättäjän asuntoon
ja asuinirtaimistoon kohdistuu perinnönjättäjän puolison
hallintaoikeus perintökaaren 3 luvun 1 a §:n 2
momentissa tarkoitetulla tavalla, on rintaperillisen maksettava
perintövero vasta sitten, kun perinnönjättäjän
puolison lakisääteinen asumisoikeus päättyy."
Herra puhemies! Kun puhumme perinnöistä, puhumme
myöskin niiden merkityksestä valtiontaloudelle.
Tämä lakimuutos on käyty sillä tavalla
läpi etukäteen tarkasti, että käytännössä tällä valtiontaloudellista
merkitystä ei ole, yksilölle tämän
merkitys on sitäkin suurempi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kekkonen on kiinnittänyt aivan
oikeaan ongelmaan huomiota. Jäljempänä päiväjärjestyksen viimeisenä kohtana
on lakialoitteeni, jossa esitän perintö- ja lahjaveron
poistamista lähiomaisilta aloitteessa erikseen määritellyllä tavalla.
Mutta tämä ed. Kekkosen tekemä lakialoite
osoittaa perintö- ja lahjaveron ongelmallisuuden, veromuodon,
josta aletaan EU-maissa siirtyä pois. Suomessa on eräs
Euroopan ja maailman ankarimpia perintöverokäytäntöjä,
ja Yhdysvalloissakin perintöverosta ollaan luopumassa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Kekkonen on tehnyt
hyvän aloitteen, ja joissakin tilanteissa tämä on
sillä tavalla muodostunut kohtuuttomaksi, niin kuin ed.
Kekkonen totesi tässä. Voi olla hyvinkin pitkä aika
siitä, ennen kuin se perillinen, lapsi, voi päästä osalliseksi
siihen perintöön, koska puolisolla on oikeus käyttää muun
muassa asuntoa. Niitä tapauksia on tullut esille itsellekin
hyvin monta tuossa matkan varrella.
Tämän tyyppinen menettely pitäisi
toteuttaa ehdottomasti. Sehän nyt ei tällä hallituskaudella vielä ole
mahdollinen, mutta ensi hallituskaudella siten, että se
perintövero, mikä se tulee olemaankin, koska ei
sitä pidä kokonaan poistaa, maksetaan sitten,
kun se perintö saadaan. Mutta minusta kuitenkin meidän
pitäisi uskaltaa kyllä tarkastella tätä perintöveroa
sillä tavalla, että puolison ja rintaperillisten
osalta sitä voitaisiin myös keventää.
Tässä ed. Kekkonen lähtee siitä,
ettei sillä olisi valtiontaloudellista merkitystä,
mutta jos kerta tässä salissa on poistettu kaikkein
varakkaimmilta varallisuusvero, kaikkein rikkaimmilta suomalaisilta,
niin kyllä meillä on täysin kohtuuton tämä nykyhetken
tilanne siinä, jotta kun tämä omavastuu
taikka suojaosuus on 3 400 euroa, josta ei veroa mene,
niin sitten ylimenevästä lähtee menemään
ja onhan se tosi matala siihen verrattuna, kun katsoo, mikä tämän
päivän suomalaisten omistus on, siis tavanomainen
omaisuus. Sitten on asia erikseen, jos omistaa paljon, niistä pitää kyllä maksaa.
Sanotaan, että kun tavallinen palkansaajaperhe, joka on
säästänyt vähän jemmaan,
lapsilleen aikoo jättää sitä omaisuutta,
niin siitä on kyllä vero maksettu jo silloin,
kun tienestit on tienattu, ja ei siihen enää tarvitse
tulla sitten verottajan ronkkimaan. Tämä pitäisi
jollakin tavalla saada muuttumaan tämä ajattelu.
Muistan käytyä keskustelua, jossa todettiin, että perintö on
samanlaista tuloa kuin mikä hyvänsä tulo,
mutta minusta se ei ole samanlaista tuloa. Itse olen sitä mieltä ja
toivon, että ensi hallitusohjelmaan saadaan semmoinen — kuka
täällä sitten mahtaa ollakin eduskunnassa — jotta tämä suojaosuus
nostetaan jollekin sellaiselle tasolle, mitä Veronmaksajien
keskusliitto esittää, elikkä siellä on
tämmöinen 25 000 euron esitys olemassa.
Se maksanee semmoisen vähän reilut 20 miljoonaa
euroa. Se on vaan kolmasosa siitä, mitä varallisuusveron
poistaminen maksoi. Meillähän on varaa vielä muuttaa
näitä asioita.
Toivon myös sitä, että hallitusohjelmaan
tulee kirjaus siitä, että varallisuusvero palautetaan, otetaan
rikkailta pois sitä rahaa, koska niillä on varaa
myös maksaa, ja siirretään tätä painopistettä sitten
tämmöisten tavanomaisten ihmisten hyväksi,
koska nämä ihmiset ovat tavallisia kuolevaisia,
mitkä eivät ole hirveän leveätä leipää syöneet,
mutta vähistään ovat säästäneet
ja rakentaneet talonsa ja mökkinsä ja ostaneet
jonkun soutuveneen, millä käyvät ongella
siinä. Onhan nyt kohtuutonta, että sitten käydään
näitä lapsia vielä kurittamaan siitä,
että saa sen veneen itsellään pitää.
Sen takia odotan myös ed. Kekkoselta, kun hän
on kuitenkin merkittävällä paikalla tässä hyvässä työväen
sosialidemokraattisessa puolueessa, tai vaikutusvaltainen puhuja
siinä, jotta tähän puututaan kanssa,
että saadaan näiden pienimpien perintöjen
suojaosuutta nostettua. En esitä kokonaan poistamista enkä edes
yhdy siihen ed. Oinosen aloitteeseen, joka menee kyllä jo
aika pitkälle porvareiden puolelle, että pitää noin
paljon vapauttaa perintöverosta.
Esko Ahonen /kesk:
Herra puhemies! Itse olen ollut kiinteistövälitysliikkeen
toimitusjohtajana lähes 20 vuotta ja hyvin paljon ollut
tämän tyyppisen tilanteen kanssa kasvotusten,
mitä ed. Kekkonen tällä lakialoitteellaan
vie eteenpäin. Tämä on ensinnäkin erittäin hyvä ja
kannatettava.
Monestihan on olemassa kuolinpesässä sellainen
tilanne, että pesän säästö on
nimenomaan siinä kiinteistössä ja asunnossa.
Jos todella tällainen tilanne astuu eteen, mitä ed.
Kekkonen tässä kuvaa, niin silloinhan, kun perintöveron
maksulappu tulee viranomaiselta, niin ainut vaihtoehto on ottaa
joko lainaa, luottoa pankista, tai sitten myydä tämä asunto
ja maksaa sitten sillä myyntitulolla pois. Siinä mielessä tämä menettelytapa on
erittäin hyvä. Mehän voimme ajatella
sen veron lykkäämisen nimenomaan siihen hetkeen, kun
toinen puolisokin luovuttaa hallintaoikeutensa siihen asuntoon,
jolloin se vero realisoituu tavallansa niille lopullisille perijöille.
Perunkirjassahan vahvistetaan nimenomaan perinnön arvo,
eli vero on maksettavissa sitten jälkikäteen sen
todellisen arvon mukaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti totean, että ed. Esa
Lahtela toi hyvin esille sen, että on säästäen
eletty ja säästetty asuntoa ja muuta varallisuutta
selvitäkseen. Tämä on yhdessä omaksi
koettua, yhdessä vaalittua, yhdessä ylläpidettyä ja
hoidettua. Kyllä silloin lähiomaisilta perintövero
on kohtuuton.
Keskustelu päättyy.