7) Hallituksen esitys eduskunnalle työtapaturma- ja
ammattitautilaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Suomessa sattuu työntekijöille
vuosittain noin 125 000 työtapaturmaa ja yrittäjille noin
7 000. Ammattitauteja ja ammattitautiepäilyjä todetaan
vuosittain noin 4 000. Työtapaturmien ja ammattitautien
aiheuttaman työkyvyttömyyden ennaltaehkäisyyn
on panostettava entistä enemmän, sillä varmasti
osa näistä tapaturmista voitaisiin estää.
Tämän lakiesityksen tavoitteena on uudistaa ja
yhtenäistää tapaturmia ja ammattitauteja
koskeva lainsäädäntö. Uudistuksessa
on hyvin otettu huomioon työelämässä tapahtuneet
muutokset, kuten etätyön ja matkustamisen lisääntyminen.
Korvausasian käsittelyn nopeuttamiseen liittyvät
säännökset ovat asiakkaan kannalta myönteisiä.
Erityisen myönteistä on kuntoutuksen tehostaminen
muun muassa sillä, että kuntoutustarve on selvitettävä mahdollisimman
varhain, vahingoittuneelle on etsittävä soveltuva kuntoutuskeino
ja kuntoutuksen etenemistä on aktiivisesti seurattava.
Näillä toimenpiteillä toivottavasti voidaan
pidentää työuria kuntoutuksen tehostumisen
myötä.
Tämän lain käsittelyn yhteydessä tuli
esille myös vakava huoli niistä henkilöistä,
jotka ovat altistuneet kosteusmikrobeille eivätkä pysty työskentelemään
työpaikallaan altistumisesta johtuvien terveysongelmien
vuoksi, vaikka heillä ei ole ammattitautia. Joku tällainen
henkilö on sanonut minulle olevansa työpaikkatyökyvytön. Nämä henkilöt
jäävät tietyn sairauspäivärahan maksamisen
jälkeen kaikkien toimeentuloa turvaavien järjestelmien
ulkopuolelle. He eivät ole työkyvyttömiä sanan
varsinaisessa merkityksessä, mutta he eivät pysty
työskentelemään tietyissä tiloissa.
Tämä asettaa rajoitteita myös työnhaulle.
Tämän lainsäädäntötyön
yhteydessä erillisessä kolmikantaisessa valmisteluryhmässä esitettiin
kokeilulakia, jossa tietyillä ehdoilla näille kosteusmikrobeille
altistuneille työntekijöille, jotka olisivat työkokeilussa
tai työvalmennuksessa muualla kuin omalla työnantajalla,
olisi voitu maksaa korvausta enintään kolmen kuukauden
ajalta. Valitettavasti kolmikantaneuvottelujen osapuolet eivät
päässeet sellaiseen yhteisymmärrykseen
tässä asiassa, että tätä valmistelutyötä olisi
voitu jatkaa.
Tällainen tilanne ei kuitenkaan ole sairastuneiden
kannalta millään tavalla tyydyttävä.
Kosteusmikrobeille altistuneiden henkilöiden aseman parantamiseksi
onkin valmistelutyötä jatkettava, jotta heidän
mahdollisuutensa tehdä ammattiaan vastaavaa työtä tulevaisuudessa
turvataan nykyistä paremmin.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Mäkisalo-Ropposen puheenvuorosta
on hyvä jatkaa.
Juuri näin pitää tehdä,
ja, edustaja Mäkisalo-Ropponen, teillä on erinomainen
tilaisuus jonkun ajan kuluttua, kun täällä kakkoskäsittelyssä äänestämme
tekemästäni vastalauseesta, jossa esitetään,
että eduskunta hyväksyisi lausuman tästä asiasta.
Sen jälkeen, kun eduskunta on hyväksynyt sen lausuman,
ministeriöllä ei ole muuta tehtävää kuin
noudattaa eduskunnan tahtoa ja panna se valmistelu käyntiin — tai
tulevalla hallituksella. Mutta minulla on vähän
semmoinen muistikuva, että valiokunnassa te äänestitte
tätä näkemystäni vastaan. No,
minä ymmärrän sen. Kiinnostaisi tietysti
ihan noin uteliaisuudesta tietää, kuka siellä hallituksen
sisällä tämän nyt mahtoikaan
estää. Näyttää siltä,
että toverit sosialidemokraatit ovat kuitenkin tässä yhteydessä tämän
kannalla.
Mutta aivan kuten edustaja Mäkisalo-Ropponen kertoi,
juuri hänen puheenvuorossaan ilmenevistä syistä me
tarvitsemme itse asiassa lain — kutsuttakoon sitä nyt
vaikkapa homelaiksi sitten — jossa säädetään
laajemminkin siitä, miten työpaikalla tapahtuneen
kosteusvaurion seurauksena tapahtuneen mikrobien kasvun seurauksena sairastuneitten
ihmisten ja työntekijöitten tilannetta parannetaan.
Tässäkin salissa on keskusteltu laajalti kosteusvaurioista,
ja muun muassa tarkastusvaliokunta on tehnyt erittäin laajan
ja ansiokkaan sekä selvityksen että mietinnön.
Siinäkin yhteydessä on hyväksytty ponsia,
jotka velvoittaisivat toimimaan eteenpäin. Laki on erittäin
tarpeellinen, ja se on muilta osin ihan erinomainenkin. Valmisteluhan
ei 30:tä vuotta ihan kestänyt, että sehän
ei nyt vielä kovin pitkä ollut. Mutta sitten viime hetkellä,
kun jo oli päästy tästä kokeilulaistakin yksimielisyyteen,
kuntatyönantaja päätti kaataa tämän
ilmeisesti siitä syystä, että kunnat
ovat pahimpia syyllisiä tällä alalla.
Eli kuntien omistamissa kouluissa ja päiväkodeissa
ja muissa rakennuksissa taitaa kaikkein eniten niitä kosteusvaurioita
esiintyä — no, on niitä valtionkin kiinteistöissä — ja
kun on jätetty korjaamatta ja saatu vauriot aikaiseksi,
niin sitten ei haluta edes kantaa vastuuta niistä sairastuneista
työntekijöistä. Sehän on hävytöntä.
Siis joku vastuu pitäisi olla työnantajillakin,
tässä tapauksessa kuntatyönantajalla,
koska vaikka ei ole täysin selkeää ja
eksaktia näyttöä siitä, mistä ne
kosteusvauriot itse kunkin kohdalla aiheutuvat, niin siitä on
kuitenkin aivan selvä näyttö, että työpaikkojen
kosteusvauriot ovat erittäin iso syyllinen ihmisten kärsimiin
limakalvo- ja muihin ongelmiin. Olen minä itsekin kokenut
työpaikallani työhuoneeni kosteusvaurion seurauksena — yli
17 vuotta — että mikään ei maistunut
miltään. Kiitos suomalaisen erikoissairaanhoidon,
viime aikoina on maistunut.
Arvoisa puhemies! Tulen siis toisessa käsittelyssä jättämään
tänne äänestettäväksi
vastalauseessa olevan lausumaehdotuksen, jossa esitetään,
että eduskunta velvoittaa hallituksen ja ministeriöt
laittamaan tämän asian kuntoon.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Uutta työtapaturma- ja ammattitautilakia on
odotettu kauan ja valmistelua on tehty pitkään.
On erittäin hyvä asia, että esitys on
nyt saamassa eduskunnan hyväksynnän. Lailla on
tarkoitus tehdä kokonaisuudistus tapaturmavakuutus- ja
ammattitautilainsäädännön rakenteeseen. Näin
saadaan lain sisältö vastaamaan työelämän muuttuneita
olosuhteita ja perustuslain vaatimuksia. Perusperiaatteita toimeenpanon
ja rahoituksen osalta ei ole tarkoitus muuttaa.
Laki korvaa nykyisiä lakeja, selkeyttää lainsäädäntöä sekä täsmentää termejä.
Lisäksi käytännön tulkintaa
ja periaatteita kirjataan nyt lakiin, jotta yksilön oikeudet
ja velvollisuudet saadaan perustuslain vaatimalla tasolla lainsäädäntöön.
Korvausasioiden käsittelyä joudutetaan muun muassa
säätämällä seitsemän
arkipäivän aika, jonka kuluessa korvausasian selvittäminen on
viimeistään aloitettava.
Laki sisältää nykyistä yksityiskohtaisemmat säädökset
muun muassa niistä olosuhteista, joissa sattunut tapaturma
tai ilmennyt ammattitauti korvattaisiin. Tämä parantaa
selkeästi ihmisten oikeusturvaa. Vastaavasti on tärkeää määritellä, mitä tarkoitetaan
tapaturmalla sekä mikä on se lääketieteellinen
syy-yhteys, joka vaaditaan korvauksen perusteeksi. Tämä asia
on ollut, voisiko sanoa, harmaalla alueella siten, että monet
ihmiset ovat tunteneet tulleensa väärin kohdelluiksi
ja käsittelystä on jäänyt epäoikeudenmukaisuuden tunne.
Nyt onkin tärkeää, että korvaamista
koskevat periaatteet saadaan selkeästi lakiin, jolloin järjestelmän
avoimuus lisääntyy ja päätösten
perusteet tulevat ymmärrettävämmiksi.
Kaiken kaikkiaan on erittäin hyvä, että lainsäädäntö nyt
uudistetaan. Työelämässä on
tapahtunut paljon muutoksia. Etätyö ja matkustaminen
ovat lisääntyneet, ja työnteon ja vapaa-ajan raja
on alkanut hämärtyä. Erityisen hyvä on,
että ammatillista kuntoutusta pyritään
tehostamaan. Jos työkyvyttömyys pitkittyy, vakuutuslaitoksen on
kolmen kuukauden määräajassa arvioitava tarve
kuntoutuksen aloittamiseen ja sen jälkeen vähintään
kolmen kuukauden välein uudistettava arviointi. Lisäksi
laki velvoittaa vakuutuslaitoksen korvaamaan kuntoutusajan selvittelyn edistymistä.
Tiedämme, että kuntoutustarpeen varhainen tunnistaminen
on ensiarvoista työkyvyn kannalta — samoin kuin
se, että tämän jälkeen löydetään
soveltuva kuntoutuskeino ja kuntoutuksen etenemistä aktiivisesti
seurataan.
Arvoisa puhemies! Kolmikantaisessa valmistelussa selvitettiin
myös työpaikan vaihdoksen tukemista, jos työntekijä ei
pysty työskentelemään omalla työpaikallaan
sen kosteusvaurioista johtuvien terveydellisten ongelmien vuoksi, vaikka
hänellä ei ole todettu laissa tarkoitettua ammattitautia.
Valitettavasti tämä valmistelu ei edennyt enää meille
tänne päätettäväksi,
vaikka tämä ongelma on todellinen monissa työpaikoissa
ja nämä henkilöt jäävät
usein kaikkien toimeentuloa turvaavien toimien ulkopuolelle. On aivan
välttämätöntä, että jatkossa
kosteusvauriomikrobeille altistuneiden henkilöiden aseman parantamiseen
kiinnitetään huomiota ja tehdään tarvittava
lainsäädäntö, jotta heidän
mahdollisuutensa tehdä ammattiaan vastaavaa työtä turvataan.
On todella hämmästyttävää,
ettei tämäntyyppisessä asiassa voitu
edetä yhteisymmärryksessä, kun valtioltakin
olisi kokeilulain puitteissa tullut tarvittava määräraha.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
eli tämä työtapaturma- ja ammattitautilakiesitys
ja tähän liittyvät eräät muut
lait ovat perussuomalaisten mielestä pääsääntöisesti
erittäinkin kannatettavia, ja olemme todella tyytyväisiä,
että tällainen lainsäädäntö on saatu
aikaan, mutta mielestämme tähän lakiin
on jäänyt yksi varsin merkittävä puutos,
jonka vuoksi jätimme tähän vastalauseen,
ja tosiaan se on lausumaehdotus, jota tulemme sitten asian toisessa
käsittelyssä esittämään.
Tämän vastalauseen pohjana on nimenomaan se,
että tässä hallituksen esityksessä ei
puututtu laisinkaan työpaikalla ilmenneistä home-
ja kosteusvaurioista aiheutuneisiin terveyshaittoihin ja työpaikanvaihdoksen
tukemiseen niissä tilanteissa, joissa kosteusvaurioista
peräisin olevat mikrobit aiheuttavat oireita, jotka estävät
todella jopa ihmisen työskentelyn kokonaan tällä työpaikalla.
Eri tutkimusten mukaan on arvioitu, että Suomessa on liki
800 000 suomalaista, jotka kärsivät erityyppisistä home-
ja kosteusvaurioista. Näitä ongelmia on niin kodeissa,
kouluissa kuin työpaikoilla, sairaaloissa ja monissa muissakin paikoissa.
Voidaan jo puhua tällaisesta merkittävästä kansantaloudellisestakin
ongelmasta ja hädästä siinä mielessä,
kun puhutaan työkyvyttömyyden aiheuttajasta.
Tosiaan tietojemme mukaan tähän pyrittiin kolmikantaneuvotteluina
löytämään ratkaisu, ja asia
ja sen valmistelu olikin jo varsin pitkällä, kunnes
se sitten kuitenkin erinäisistä syistä kariutui.
Tämä on erittäin valitettavaa, ja me
katsomme, että on aivan ehdottoman tärkeää,
että tähän asiaan puututaan mahdollisimman
pikaisesti ja tämä otetaan nyt uudelleen käsittelyyn,
jotta näiden ihmisten paitsi oikeusturva myöskin nämä sosiaalisten
tukien tarpeet ja mahdollisuudet huomioidaan sitten jatkossa nykyistä paremmin.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Kosteusmikrobeille altistuneiden henkilöiden
tilanteen korjaamiseksi on todellakin löydettävä keinoja.
Toisaalta voidaan kysyä, onko kysymyksessä ammattitauti
eli oliko tämä laki oikea paikka asian korjaamiseen
vai pitäisikö löytyä joku muu
muutosturvamuoto. Oli tai ei, niin itse olisin kyllä toivonut,
että kolmikantaneuvotteluissa olisi pystytty nyt sopimaan
tästä kokeilulaista, jolloin tämän
kokeilulain avulla olisi saatu asia etenemään.
Kuten edustaja Virtanen totesi, kuntatyönantaja vastusti
tätä kokeilulakia ja siihen se sitten torppasi.
Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
työtapaturma- ja ammattitautilaiksi on pääsääntöisesti
kannatettava ja sen tarve merkittävä. Olisikin
tärkeää, että jatkossa säännöksiä uudistettaisiin
niin, että niistä tulee entistä tarkempia
ja yksityiskohtaisempia. Esityksen hyvä ja kannatettava
parannus on, että korvauskäsittelyä ja
ammatillisen kuntoutuksen selvittelyä pyritään
nopeuttamaan korvausprosessia koskevia määräaikoja
lyhentämällä.
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ei
kuitenkaan puututa työpaikalla ilmenneistä home-
ja kosteusvaurioista aiheutuneisiin terveyshaittoihin. Joillakin
home- ja kosteusvaurioille altistuneilla henkilöillä oireilu
on niin vakavaa, ettei työskentely nykyisellä työpaikalla onnistu.
Pahimmassa tapauksessa sisäilmaongelmista kärsivä jää vaille
palkkatuloja ja työkyvyttömyyden ajalta annettavaa
sosiaaliturvaa. Tilanne voikin muodostua työntekijän
osalta kohtuuttomaksi. Niin ollen lakiin tulee kirjata home- ja sisäilmaongelmista
sairastuneille henkilöille suunnatut tukitoimenpiteet,
joilla sairastuneen henkilön työpaikanvaihdos
mahdollistetaan, jos työpaikan sisäilmaongelmat
nykyisessä työpaikassa estävät
työskentelyn.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Haluan oikeastaan vielä muistuttaa
siitä, että tätä lakia ei sovelleta
omaishoitajiin, perhehoitajiin eikä kuntouttavaan työtoimintaan
sekä vammaisten työtoimintaan osallistuviin henkilöihin,
koska he eivät ole työsuhteessa. Heitä varten
ollaan tekemässä erillislakia, ja toivoisin, että kun
seuraava hallitus aloittaa toimintansa, niin näiden ihmisten
yhtäläiset oikeudet huomioitaisiin nykyistä paremmin.
On kohtuutonta se, että esimerkiksi omaishoitajat, jotka
toimivat perheissä ja saavat näissä tilanteissa
tapaturman, eivät tällä hetkellä saa
tähän liittyvää korvausta vaan
on hyvin pitkälle kiinni siitä, miten kukin kunta
suhtautuu sitten heidän tilanteeseensa, tuleeko siihen
mahdollisesti korvauksia vai ei. Siltä osin näkisin,
että tulevan hallituksen on otettava tämä erillislaki
mahdollisimman pian käsittelyyn.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä edustaja Mäkisalo-Ropponen
nosti esiin tämän, onko tässä tosiaan
kyse ammattitaudista vai onko silloin kysymys siitä, pitäisikö miettiä tätä parannusta
sitten johonkin muuhun lakiin, ja tämä on varmasti
ihan aiheellinen kysymys.
Oikeastaan näihin homeasioihin ja näihin kosteusasioihin
liittyen tässä on yksi semmoinen merkittävä ongelma
tuolla ihan terveydenhuollon kentälläkin, että näitä oireita
ja seurauksia ei välttämättä osata
vielä siellä tunnistaa niin hyvin, että ne
osattaisiin yhdistää sitten siihen, mistä ne
oireilut johtuvat. Se oireilu voi olla hyvin moninaista ja todellakin
tekee sen, että tässä on tilanne, jossa
meidän on pakko lähteä parantamaan myöskin
sitä terveydenhuollon tietämystä ja myöskin
osaamista ja ehkä jopa sitten pohtia tällaista
keskittämistä — vaikka en sanasta pidäkään — siihen,
että sitten, sanotaan, alueellisestikin meillä Suomessa
olisi tällaisia yksiköitä, jotka ovat
keskittyneet nimenomaan näiden henkilöiden auttamiseen
ja myöskin sitten heidän työkykynsä ja
mahdollisuuksiensa parantamiseen, koska todella tämä altistuminen
voi pahimmillaan johtaa siihen, että se työn tekeminen
on siellä työpaikalla mahdotonta.
Mutta silloin jos ihmistä myöskin pompotellaan
siellä terveydenhuollossa vähän sinne
sun tänne ja kukaan ei oikein tiedä, mistä on
kysymys, niin se voi taas sitten puolestaan altistaa monenlaisille
muille ongelmille aina masennuksesta alkaen, puhumattakaan sitten,
että jos ihminen jää vaille palkkatuloja
tai sitten työkyvyttömyyden ajalta on annettava
tätä sosiaaliturvaa, niin tämä on
työntekijän kannalta täysin kohtuuton
tilanne ja tämä pitää kokonaisuutena
tarkastella.
Hanna Tainio /sd:
Arvoisa puhemies! On todella hyvä, että tämä pitkään
valmistelussa ollut työtapaturmia ja ammattitauteja koskeva
lainsäädäntö on nyt vihdoinkin
uudistettavana ja saadaan nämä entiset kolme lakia
vihdoinkin yhteen lakiin.
Mutta niin kuin tässä on keskusteltu paljon näistä home-
ja kosteusvaurioista, niin itsekin haluan todeta sen, että on
todella erittäin valitettavaa, että tähän
lakiin ei nyt saatu näitä kosteusvaurioista aiheutuneita
sairauksia, koska kerran tätä asiaa valmisteltiin
kolmikantaisesti ja tässä valmisteluryhmässäkin
päädyttiin siihen, että olisi pitänyt
selvittää työpaikan vaihdoksen tukemista
päivärahatyyppisellä etuudella, mutta
sitä sitten ei lopultakaan tähän lakiesitykseen
saatu.
Toivon, että siitä huolimatta asiaa ei nyt
haudata, koska kyseessä on todella merkittävä ongelma,
eikä pelkästään kansantaloudellisesti
vaan näiden henkilöiden kannalta, koska monet
ovat todella epätoivoisessa tilanteessa koko tulevaisuutensa
suhteen. Toivon, että asiaa ei missään nimessä tosiaan
haudata, vaikka tämä laki nyt menee ilman tätä kohtaa.
Laki sinänsä on erittäin kannatettava,
ja meillä on mahdollisuus palata tähän
asiaan vielä uudelleen.
Yleiskeskustelu päättyi.