3) Hallituksen esitys tuomittujen siirtämisestä tehdyn
yleissopimuksen lisäpöytäkirjan hyväksymisestä sekä laiksi
tuomittujen siirtämisestä tehdyn yleissopimuksen
lisäpöytäkirjan lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
ja laiksi kansainvälisestä yhteistoiminnasta eräiden
rikosoikeudellisten seuraamusten täytäntöönpanosta
annetun lain muuttamisesta sekä eräiksi niihin
liittyviksi laeiksi
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Vaikka olin hyväksymässä mietinnön,
kyllä jo lakivaliokunnassa kritisoin sitä melkoisen
kovin sanoin. Mutta kun näytti, että sielläkään
en kovin paljon myötäsukaa saanut, en ruvennut
tätä asiaa yrittämään
muuksi muuttaa.
Mietinnössä todetaan: "Vastaanottavan valtion
vankilaolosuhteiden on oltava sen tasoiset, ettei vankia kohdella
tai rangaista epäinhimillisesti tai ihmisarvoa loukkaavasti.
- - Suomalaisissa vankiloissa on tällä hetkellä noin
200 ulkomaalaista. Heistä useat tulevat sellaisista maista, joiden
vankilaolosuhteet ovat tasoltaan sellaiset, että täytäntöönpanon
siirtäminen olisi epäinhimillistä ja
perustuslain vastaista."
Moitin tämmöistä menettelyä,
mutta sille ei todellakaan pystynyt mitään tekemään.
On erikoista, että aina vedotaan ihmisoikeussopimukseen,
kun on kyse rikoksentekijästä. Luulisi, että enemmän
oltaisiin huolissaan uhrin asemasta. En voi millään
ymmärtää, että esimerkiksi virolaista,
joka myös ryöstää, raiskaa ja
tappaa Suomessa, ei voida toimittaa Viroon rangaistustaan kärsimään.
Miksi Suomen pitäisi hyysätä tällaisia
rikoksentekijöitä? Jos virolainen tekee raa’an
rikoksen Virossa, niin hän hyvin kelpaa virolaiseen vankilaan.
Mutta jos samainen virolainen tekee vastaavan teon Suomessa, hänellä on
oikeus parempiin vankilaoloihin eli hänet pitää pitää Suomessa.
Tämän tyyppistä menettelyä minä en ymmärrä edes
ihmisoikeussopimuksen puitteissakaan.
Annika Lapintie /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Myllyniemi kertoi nyt vain osan
totuutta. Ihan vain oikaistakseni toteaisin, että esimerkiksi
Virolla ei välttämättä ole mitään
velvollisuutta ottaa vastaan niitä vankeja, joita me lähetämme.
Tuskin tästä nyt ollaan kovastikaan erimielisiä.
Tämä asia koski vähän muita
asioita. Täytyy myös muistaa se, että tällaiset
kansainväliset sopimukset edellyttävät
molempien osapuolien suostumusta.
Toimi Kankaanniemi /skl:
Arvoisa puhemies! Ed. Myllyniemi viittasi ihmisoikeussopimuksiin,
mutta haluan tässä viitata Suomen uuteen perustuslakiin,
jonka 9 §:n 4 momentissa todetaan, että ulkomaalaista
ei saa karkottaa, luovuttaa tai palauttaa, jos häntä tämän
vuoksi uhkaa kuolemanrangaistus, kidutus tai muu ihmisarvoa loukkaava
kohtelu. Valiokunnassa käytiin tästä keskustelua,
ja tämä on aika selkeä: sellaisiin maihin,
joissa esimerkiksi muu ihmisarvoa loukkaava kohtelu on mahdollista
ja todennäköistä, ei ulkomaalaista palauteta.
Asia on tältä osin suhteellisen selvä.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Perustuslakia voidaan myös tulkita
monella tavalla. Suomalaisten ihmisarvoa loukkaa se, että henkilöä,
joka täällä surmaa jonkun ihmisen, ei voi
palauttaa niihin olosuhteisiin. Lakiesityksessä muun muassa
sanotaan, että pääsääntöisesti palautetaan
kotimaahan niihin oloihin, mihin hän joutuu menemään
vapauduttuaankin. Miksi ei häntä voida palauttaa
saman tien, kun tämmöiseen tekoon syyllistyy?
Tätä minä en ymmärrä perustuslainkaan
puitteissa.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Tätä järjestelyä lähdettiin
tutkimaan sen takia, että havaittiin Suomessa erityisesti
virolaisten vankien määrän nopea kasvu. Kyseessä ovat
valtaosin huumerikollisuuteen tai siihen liittyvään
rikollisuuteen syyllistyneet henkilöt. Varmasti järkevää on
lisätä poliisiyhteistyötä ja
syyttäjäyhteistyötä siten, että tällaiset
rajan ylittävään rikollisuuteen liittyvät
rikoskokonaisuudet tulisivat kerralla käsittelyiksi. Nyt
esimerkiksi oikeusministeriö on saanut yhteyssyyttäjän
Tallinnaan, eli tällaiset rikosjupakat, joissa on mukana
virolaisia ja suomalaisia, pystyttäisiin entistä enemmän
käsittelemään kerrallaan ja mielellään
sitten Viron puolella, jos itse tekosarjan tai tekokokonaisuuden
pääteot ovat siellä tehtyjä.
Nyt siis tällä hetkellä on kymmeniä Suomessa,
ja lähdettiin yhdessä Viron oikeusministeriön
kanssa katsomaan niitä keinoja, joilla pystyttäisiin
paremmin järjestämään tilanne
sellaiseksi, että henkilöt voisivat omassa kotimaassaan
rangaistukset suorittaa.
Lakivaliokunnan lausumassa on ehkä vähän liiaksikin
pitäydytty muihin Pohjoismaihin. Kyllähän
meidän täytyy uskoa myös muiden, esimerkiksi
Euroopan unionin jäsenmaiden, vankilalaitosten tilaan,
että ne täyttävät ihmisoikeussopimusten
vaatimukset, ja myöskin sitten EU:n laajetessa uusien jäsenmaiden
kohdalla on erityistä huomiota kiinnitettävä siihen,
että kokonaisuutena oikeuslaitokset toimivat tyydyttävällä ja
hyvällä tavalla. Sen yhtenä ilmenemismuotona
on se, miten vankeinhoitolaitos panee rangaistukset täytäntöön.
Viron osaltahan Suomi on muiden Pohjoismaiden mukana rakentamassa
niin sanottua mallivankilaa, jonka avulla koko vankeinhoidon tasoa
pyritään aika nopeallakin tahdilla parantamaan.
(Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ministeri Johannes Koskinen, keskeytetään
hetkeksi. Täällä on edelleen häly
niin suuri, että puhujan ääni ei juuri
kanna. Todella toivon, että istuudutaan paikalleen kuuntelemaan
ja tarvittavat keskustelut käydään salin
ulkopuolella. — Ministeri Koskinen voi jatkaa.
Kiitos, puhemies! — Tällä päättelyketjulla
voidaan todeta lakivaliokunnan viimeinen lausuma vähän
ehkä liiankin rajaavaksi. Juuri Viron osalta tällainen
laajempikin rangaistusten suorittaminen omassa maassa nykytilanteeseen verrattuna
on tavoiteltavaa ja suositeltavaakin. Tällä sopimusjärjestelyllä mahdollistetaan
entistä useammin virolaisten henkilöiden, tuomittujen,
rangaistuksen suorittaminen omassa kotimaassa. Se olisi edullista
sekä rajat ylittävän rikollisuuden ennalta
estämisen kannalta että miksei myös Suomen
vankeinhoitokustannusten kannalta. Tärkeää on
myös rangaistusten suorittamisen aikana pyrkiä estämään
uusien yhdistelmien muodostaminen, tällainen järjestäytyneen rikollisuuden
uusi organisoituminen, joka usein juuri vankilaoloissa sikiää.
Sinänsä on positiivista, että lakivaliokunta
on nopeasti tämän esityksen käsitellyt,
ja toivotaan, että sen mahdollistamat toimet naapurimaiden välillä jatkossa
suotuisasti etenevät.
Ilkka Taipale /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Koskisen puheenvuoro oli hyvä ja
myöskin laki on asiallinen. Kiinnitän kuitenkin
huomiota siihen, että samalla kun tämän
tapaisia lakeja säädetään Suomessa,
pitäisi Suomen hyvin paljon laajempaa yhteistoimintaa harjoittaa
lähialueiden ja myöskin kehitysmaiden vankilaolosuhteiden
parantamiseksi. Tähän ei juuri mikään
Euroopan maa kiinnitä huomiota; ainoastaan Pelastusarmeijat,
Amnesty, osin Punainen Risti ja papisto ovat olleet tekemisissä vankilaolojen
korjaamiseksi. Olen itse käynyt kaikkien Baltian maiden
ja myöskin Venäjän lähialueiden
erittäin useissa vankiloissa, samaten kehitysmaissa. Kun me
toteutamme poliisiyhteistoimintaa, tuemme Tullilaitoksen kehittämistä jne.,
meidän kannattaisi ottaa vankiloiden parantaminen huomioon. Jos
Pietarin vankiloita suomalaiset kohentaisivat, suomalaisia ei ryöstettäisi
Pietarissa: jätkät tietäisivät,
ketkä ovat heidän kannallaan.
Henrik Lax /r:
Fru talman! Ed. Myllyniemi valitti, että hänen
ajatuksensa eivät saaneet paljon myötämielisyyttä lakivaliokunnassa.
Haluan nyt kuitenkin valiokunnan puheenjohtajana todeta, että asia
koski kansainvälisen sopimuksen hyväksymistä tai
hylkäämistä, ei sen muuttamista eikä sen
ulkopuolella olevien asioiden käsittelyä. Varsinaisesti
sen vuoksi ei valiokunta ollenkaan mieltä, ei myönteistä eikä pahoittelevaa mieltä,
voinut ed. Myllyniemen esille nostaman kysymyksen osalta edes ilmaista.
Minä toivonkin, ettei asian käsittelyä rasitettaisi
edelleen asioilla, joita pitää muilla foorumeilla
ajaa. Kehotan ed. Myllyniemeä jatkamaan keskustelua oikeusministerin
kanssa, joka hahmotteli vähän näitä muita
keinoja päästä kiinni ed. Myllyniemen
esille nostamaan kysymykseen.
Jaakko Laakso /vas:
Rouva puhemies! Tämä esitys on sinänsä hyvä,
mutta jo tässä vaiheessa on syytä kiinnittää oikeusministeriön
huomiota siihen ongelmaan, joka tulevaisuudessa kohdistuu myöskin
Suomeen, jossa kysymys on Suomessa esimerkiksi pakolaisina olevien
syyllistymisestä rikoksiin ja sen tuloksena mahdollisesta karkotuksesta.
Euroopan neuvosto on parhaillaan käsittelemässä esitystä yleissopimukseksi, jonka
lähtökohtana on se, että esimerkiksi
alaikäisiä, jotka syyllistyvät rikoksiin
ja joilla on pakolaisstatus, ei koskaan voisi karkottaa rikoksen takia,
ainakaan vähäpätöisten rikosten
takia. Lähtökohtanahan tässä on
se, että ei pitäisi rangaista kahta kertaa. Erityisesti
niissä maissa, joissa on paljon siirtolaisia ja pakolaisia,
on havahduttu sellaiseen tilanteeseen, jossa on koko ikänsä asianomaisessa
maassa asuneita ja syntyneitä nuoria ihmisiä,
jotka syyllistyvät rikokseen ja jotka kuitenkin saatetaan
sitten karkottaa, vaikka heillä ei ole varsinaisen vanhempiensa
kotimaan kanssa minkäänlaista sidettä tai
yhteyttä. Tällainen ongelma on tulossa myöskin
Suomessa, ja mielestäni tähän pitäisi
jo etukäteen valmistautua.
Veijo Puhjo /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Myllyniemi käsitteli lakivaliokunnan
mietintöä aika yksipuolisesti, kun hän
puhui vain Suomesta pois vietävistä vangeista.
Mutta asia on niin kuin puheenjohtaja Lax mainitsi. Kyse on kansainvälisen
yleissopimuksen hyväksymisestä tai hylkäämisestä,
ja sen vastavuoroisena periaatteena on taas se, että myös
suomalaisia vankeja voidaan tuoda Suomeen vaikkapa Etelä-Euroopan vankiloista,
jos valtiot siitä keskenään sopivat.
Keskustelu päättyy.