7) Laki omaishoidon tuesta annetun lain 3 ja 4 §:n
muuttamisesta
Leena Rauhala /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aikaisempien lakialoitteitten yhteydessä on
jo puhuttu vanhusten ja ikäihmisten palvelujen kehittämisestä,
minkä yhteydessä on myös sivuttu omaishoidon
kehittämistä ja nimenomaan omaishoitajien tuen
kehittämistä.
Täällä eduskunnassa viime kaudella
saatiin aikaan uusi laki, laki omaishoidosta. Sitä ennen
ei omaishoidosta ollut lakia ollenkaan, vaan omaishoitajien asema
oli sosiaalihuollon lain sisällä. Tuolta lailta
odotettiin, että se toisi nimenomaan omaishoitajille sen
turvan ja ne parannukset, mitä he kipeästi toivoivat.
Toisaalta tämä laki, joka tuli voimaan 2006, oli
useammalta eri kohdalta hyvä. Siinähän
oli kaiken kaikkiaan 13 pykälää, mutta
kuitenkin tämän uuden omaishoidon tukea koskevan
lain soveltamisessa oli heti alkuunsa vakavia puutteita, ja siitä seurasi,
että kaikki omaishoitajat, jotka täyttävät
omaishoidon kriteerit, eivät kuitenkaan tulleet tämän
lain piiriin. Voi sanoa, että osalla omaishoitajista, jotka
olivat aikaisemmin saaneet kunnissansa omaishoidon tukea, asema
jopa heikkeni.
Tässä lakialoitteessa, joka on meidän
kristillisdemokraattien yhteinen lakialoite, esitämme parannusta,
muutosta, aikaisempaan omaishoidon lakiin, lähinnä kahteen
pykälään, 3 §:ään
ja 4 §:ään. 3 § tarkoittaa
sitä, että nyt nimenomaan lähdettäisiin
siitä, että kaikki ne, jotka omaishoidon kriteerit
täyttävät, saisivat tukea niin, että sitä semmoista
kuntakohtaista eriarvoisuutta ei enää olisi vaan
kaikki ne, jotka ovat saaneet tämän, sanotaanko,
statuksen tai joiden kuitenkin on arvioitu hoitavan omaistaan määrätyn
ajan ja olevan sillä lailla sidoksissa siihen omaishoidettavaan,
saisivat tämän tuen. Toinen kohta on sitten tämä omaishoitajien
terveyden tukeminen ja jaksamisen tukeminen, mikä liittyy
tähän vapaapäivien määrään.
Valtiontilintarkastajat tilasivat Omaishoitajat ja Läheiset
-Liitto ry:ltä selvityksen omaishoidon tilanteesta jo keväällä 2006,
siis heti kun omaishoidon laki oli tullut voimaan ja oli puolisen
vuotta ollut käytössä. Syynä siihen,
miksi näin nopeasti, oli se, että siitä todella
tuli näitä selviä viestejä,
että tämä omaishoidon laki ei toimi.
Tutkimuksessa selvitettiin, miten uusi laki vaikuttaa omaishoitajien
asemaan ja mikä asema omaishoidon tuella on kuntien palvelurakenteessa
ja miten omaishoidon tuen saajien määrän
tulisi kehittyä ja onko tarjolla riittävästi
sijaisapua ja jäävätkö iäkkäät
omaishoitajat tai muut omaishoidon erityisryhmät vaille
tukea ja miten omaishoidon tuki tulisi jatkossa rahoittaa. Näiden
osien lisäksi tutkimus sisälsi asiantuntijoiden
artikkeleita omaishoidon ajankohtaisista kysymyksistä.
On todella surullista, että tästä selvityksestä, tutkimuksesta,
on luettavissa, että omaishoitajat kokevat epävarmuutta,
turhautumista, riittämättömyyttä ja
omaishoitajien ja omaishoidon tuen parissa työskentelevät
viranhaltijat kokevat myös turhautumista. Omaishoitajien
omista yhteydenotoista ilmenee vakava huoli yhteiskunnasta syrjäytymisestä.
Siis se, mitä me täällä olemme
useampaan kertaan sanoneet, että ikäihmisiä,
vanhuksia, tulisi arvostaa ja erityisesti heikommassa asemassa olevia
tulisi tukea ja arvostaa, ei toteudu, vaan omaishoitajat kokevat,
että he ovat syrjäytymässä.
Se on vakava asia. Omaishoitajien vapaapäivistä annettu
asetus muistaakseni muutettiin lakipohjaiseksi 98 ja sen jälkeen
sitä on muutettu muistaakseni vuonna 2002 ja sitten vielä nyt
2006. Tämä kolme päivää kuukaudessa
ei ole vieläkään riittävä,
kun ajattelee sitä sitoutumista ja sitä, millä tavalla omaishoitajat,
useammatkin, joutuvat tekemään työtä 24
tuntia vuorokaudessa. Tässä lakialoitteessamme
esitämme, että tätä vapaapäivien määrää lisättäisiin
niin , että vapaapäivä olisi viikottainen.
Kun meillä työssäolijoilla on kaksi vapaapäivää viikossa,
niin miten voisimme ajatella, että me jaksaisimme tai moni
työntekijä jaksaisi, jos on 24 tuntia vuorokaudessa
kiinni työtehtävissä ja sitten ei saa
edes viikottaista vapaapäivää? Näen,
että omaishoitajat ovat tämän ansainneet
kaikella sillä työllä, mitä he
tekevät. Siitä huolimatta he tekevät
hyvin paljon, uurastavat, tekevät työtä,
ja se, mitä tämän omaishoidon lain sisällä on,
sehän ei ole palkka, vaan se on omaishoidon tuki.
Omaishoidon tuki on määritelty määrättyihin tasoihin,
ja nyt erityisesti tämän 2006 voimaan tulleen
lain yksi ongelma on se, että tämän lain jälkeen
omaishoidon tuen myöntäminen kunnissa muuttui
ja aiheutti epävakaata tilannetta, kun laissa säädettiin,
että alin raja on 300 euroa, kun se aikaisemmin oli ollut
vähän yli 250 euroa. Nyt sitten, kun kunnissa
rahat ovat tiukoilla, joissain kunnissa muutettiin näitä eri
asteikkoja, mikä on se ylin tukimäärä,
ja sitten sitä ehkä saikin vähemmän
ja joillakin, jotka olivat aikaisemmin saaneet enemmän,
saattoi alentua sille alimmalle tasolle. Eli sinänsä se
tarkoitus varmasti tässä laissa ei ollut tämänlainen,
mutta kunnissa näissä omaishoidon tuen määrittelyissä vaikutti
budjetti eli se taloustilanne, mikä kussakin kunnassa oli,
ja se tilanne, että omaishoitajia on paljon. Tavoitteena
tietysti oli, että mahdollisimman moni sitä saisi,
mutta näinhän ei tämän lain
myötä ole tapahtunut. Sen vuoksi kaikki eivät
sitä saa, joille se kuuluisi. Sen vuoksi tässä se
toinen muutosesitys on, että tämä omaishoidon
tuen myöntäminen muutettaisiin subjektiivisen
oikeuden luonteiseksi. Sen tietysti varmasti voi sanoa, että tässä keskustelussa,
kun me rahasta keskustelemme eduskunnassa, samoin kuin kunnissa,
ensimmäisenä tulee, että miten kunnat
pystyvät, mistä rahat, miten ne miljardit, miljoonat
saadaan. Näen, että tämä on
arvo- ja asennekysymys. Jos omaishoitajat eivät tätä tehtäväänsä hoitaisi,
niin meidän laitospaikkamme eivät riittäisi.
Kuitenkin näen, että yhteiskunta on velvollinen
hoitamaan ne vanhukset, jotka ovat sairaita ja eivät kykene
ilman sitä hoitoa, vaikka sitten laitoshoitoa, koska nythän
on tutkimuksessa selvitetty, että monien omaishoidettavien
kunto on todella laitoshoidon tasolla, ja sen vuoksi tarvittaisiin
todella nyt semmoista arvoratkaisua, että nämä ihmiset
saisivat kotona hoitaa omaisiansa ja omaishoidettaviansa — eihän
aina ole kysymys sukulaissuhteestakaan.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen ohjelmassa viitataan ympäripyörein sanoin
omaishoitoon, omaishoitajien aseman parantamiseen jne. Vaikka tällä hetkellä muun
muassa omaishoitajien lakisääteisten vapaapäivien toteutuminen
on jäänyt puolinaiseksi eli nämä tilapäishoidon
muodot ovat riittämättömät,
niin toki on koko ajan pyrittävä parempaan, parantamaan
omaishoitajien ja omaishoidettavien asemaa.
Niin kuin ed. Rauhala tuossa totesi, huoli omaishoitajien syrjäytymisen
vaarasta on todella aiheellinen, samoin omaishoitajien jaksamisesta.
Vastikään tutkimuksessa — en muista tarkemmin,
mutta Stakesin tutkimuksessa — viitattiin myös
siihen, että on erittäin harvoja tapauksia, joissa
omaishoitaja saa taloudellista tukea kuntoutukseen, joka olisi erittäin
tärkeää.
Omaishoidon tuen asema on kunnissa todella selkiytymätön,
se on hyvin epävakaa. Myös äsken ed.
Rauhala omassa puheenvuorossaan totesi sen, että kun omaishoitolakia
viimeksi uusittiin vuoden 2006 alusta, niin osa kunnista purki entiset
sopimukset ja tätä kautta osa sellaisista, jotka
ennen olivat saaneet omaishoitoa, jäi kokonaan sitä ilman
ja osalla tämä tuki huononi. Eli todella paljon
tässä kentässä on tekemistä.
Tässäkin lakiesityksessä nämä asiat,
mitkä on esitetty, veisivät asioita eteenpäin,
mutta jo tällä hetkelläkään
näitä oikeuksia välttämättä eivät
kaikki omaishoitajat pysty käyttämään.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Omaishoitoa koskeva kappale hallitusohjelmassa
herätti kysymyksen, miten on mahdollista, että hallitusohjelmasta
puuttuu sellaisia tavoitteita, joita kaikki hallituspuolueet ajoivat.
Kokoomuksen vaaliohjelmassa hyvin selkeästi vaadittiin omaishoitajien
vapaapäivien nostamista neljään päivään
kuukaudessa. En ole tutkinut keskustan vaaliohjelmaa tältä osin,
mutta ainakin omassa vaalipiirissäni keskustalaiset kansanedustajaehdokkaat
myös tätä ajoivat. Ihmettelen sitä,
miksi tätä kirjausta ei ole saatu hallitusohjelmaan
sillä tavoin, niin kuin kristillisdemokraatit tässä omassa,
ed. Leena Rauhalan ensimmäisenä allekirjoittamassa
lakialoitteessa esittävät.
Olen myös pettynyt siihen, että omaishoidon kehittämistä koskeva
kappale on niin epämääräinen
ja mitäänsanomaton. Aivan kuten ed. Kähkönen
totesi, siihen ei sisälly selkeitä tavoitteita saada
omaishoidon tuki yhdenvertaiseksi oikeudeksi kaikille omaishoitajille,
vaan siellä käytetään ilmaisuja
"kehitetään", "selvitetään",
"huolehditaan". Ihmettelen sitä, miksi hallitus ei aivan
yksiselitteisesti lupaa omaishoidon tukea kaikille saatavaksi eduksi,
kaikille niille, jotka täyttävät nämä omaishoitajan
kriteerit, kuten viime kaudella hallituksen asettama selvitysmies Elli
Aaltonen esitti. Tästäkin kysymyksestä tehtiin
kattava selvitys viime kaudella, ja edelleen olemme siinä tilanteessa,
että nämä selvitysmiehen esitykset eivät
näytä edes tällä vaalikaudella toteutuvan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Räsänen tuossa
totesi, edellisellä hallituskaudella Hyssälähän
asetti tämän Elli Aaltosen selvitysmieheksi. Aaltosen
tekemä raportti oli oikein hyvä, siinä oli
koko omaishoidon kehittämisen näkemykset ja tarpeet.
Nyt sitten ihmetyttää, kun kuitenkin keskusta
on hallituksessa ja kokoomus lupaili myös kentällä omaishoidon
kehittämistä, että kyllä tuo
hallitusohjelma alkaa näyttää joltakin
tämmöiseltä, niin kuin totesin, onko
se Jerry Cotton vai tämmöinen, sitä voi
lukea vähän semmoisena niin kuin jännityskirjana,
jossa on erinäköisiä tapahtumia, mitä ei ole
tarkoituskaan toteuttaa, vaan on niin kuin vähän
vetäisty siihen kaikennäköisiä tekstejä,
ja tämä omaishoito on vähän
saman oloinen.
Nimittäin Elli Aaltonenhan esitti isona kokonaisuutena
siinä sitä, jotta koko omaishoito siirrettäisiin
Kelalle, koska tänä päivänä kunnat
natisevat köyhyyttään ja ne arvopohjat
ovat erilaiset eri kunnissa ja se tarkoittaa, että eri
kunnissa hoidetaan nämä omaishoitokysymykset hyvin
eri tavalla. Normituksia tiukennetaan; kun nähdään, että omaishoidettavia
tulee lisää, niin pannaan vähän
normia tiukemmalle, ruuvia väännetään kiinni
ja sitten ei omaishoidon tukea tarvitse maksaakaan.
Sitten Aaltosellahan on monta muuta hyvää asiaa.
Niin kuin tässä lakialoitteessa esitetään, minusta
tämä vapaapäiväkysymys on sen
oloinen, jotta eivät ihmiset jaksa, jos heillä ei
ole näitä vapaapäiviä. Sen takia
minusta kyllä nyt joka viikko pitää ihmisellä yksi
vapaapäivä olla. Kun laitetaan rinnan sitten muiden
hoitomuotojen kanssa, niin kyllähän omaishoitoa
pitäisi vahvistaa sillä tavalla, koska siitä huolimatta,
vaikka tehdään mitä, niin se on kaikkein
edullisin hoitomuoto ja se on paras hoitomuoto, jos semmoinen omainen
löytyy, joka lähtee hoitamaan. Sen takia toivon,
että tämä aloite nyt edesauttaa sitä omaishoidon
kehittämistä ja hallitus ottaa tästä niin
kuin opikseen ja tekee esityksen.
Henna Virkkunen /kok:
Arvoisa puhemies! Kristillisdemokraattien lakialoite puuttuu
erittäin tärkeään asiaan nostamalla
esiin juuri tätä omaishoitajien jaksamista. Kuten
tässä ed. Räsänen jo toi esiin,
niin muun muassa kokoomuksella oli omassa tavoiteohjelmassaan nimenomaan tämä vapaapäivien
lisääminen neljään. Valitettavasti
se ei tässä hallitusohjelmassa nyt kuitenkaan
ole sitten mukana.
Mutta sinänsä, kuten vaalikentilläkin
tuli kyllä esiin, ihmisillä on todella vaikeuksia
pitää edes niitä kolmea vapaapäiväänsä tällä hetkellä,
koska kunnissa ei ole tarpeeksi näitä sijaispaikkoja, mihin
voisi viedä hoidettavan, eikä kotiin ole saatavissa
sijaista siksi aikaa, luotettavaa henkilöä. Eli
siinä mielessä tämä hallitusohjelman
kirjaus, jossa todellakin halutaan parantaa mahdollisuuksia pitää nämä lakisääteiset
vapaapäivät ja omaishoitajien sijaisavun saantia
parannetaan, on erittäin tärkeä. Juuri
näissä tällä hetkellä on suurimmat
epäkohdat.
Samoin olen tyytyväinen siitä, että tätä omaishoitajien
keskinäistä tasa-arvoisuutta pyritään
lisäämään. Muun muassa omaishoidon
tuen siirtäminen Kansaneläkelaitokselle voisi
olla tällainen malli, ja on hyvä, että sitä nyt
selvitetään vielä, että kunnittainen
eriarvoisuus tässä poistuisi. Mutta työikäisten
osalta on ongelma tällä hetkellä se,
että hoitovapaata ei välttämättä ole saatavissa
siihen, että voisi osan aikaa tai osan vuodesta jäädä kokonaan
hoitamaan omaa omaistaan, ja on hyvä, että se
on myös nyt mukana tässä hallitusohjelmassa,
koska se on todella nyt koettu suureksi epäkohdaksi.
Jos haluamme, että ihmiset jatkossa jaksavat työelämässä 68-vuotiaiksi,
niin on tärkeää lisätä juuri
tällaisia työn ja perheen yhteensovittamiseen
liittyviä asioita, mistä yksi on juuri tämä omaishoitomahdollisuus
työssäkäyvälle osittain.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Omaishoitajissa on paljon sellaisia, joista
molemmat ovat vanhuksia ja jompikumpi aviopuolisoista hoitaa puolisoaan.
Omaishoitajan työaika on useasti 24 tuntia vuorokaudessa,
jolloin on vaara, että myös terveempi puoliso
sairastuu uupumukseen. Eipä liene kenenkään
mielestä liikaa vaadittu, että tämä viikoittainen
vapaapäivä heille suodaan, onhan omaishoito kunnille
kuitenkin kaikkein halvin ja paras hoitovaihtoehto.
Omaishoidon tuen myöntäjänä pitäisi
olla Kela. Näin turvattaisiin kaikille tasapuolinen, yhdenmukainen
ja oikeudenmukainen päätös omaishoidon
tuen määrästä. Käytäntö kuitenkin tänä päivänä osoittaa,
että eri kunnissa vaihtelevat nämä omaishoitajien
kriteerit, ja riippuu hyvin paljon kunkin kunnan taloudellisesta
tilanteesta.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! On todella hyvä, että hallitusohjelmassa
on tämä kirjaus, että selvitetään
mahdollisuuksia siirtää omaishoidon tuki Kansaneläkelaitokselle.
Tämähän on todella siinä selvityshenkilö Elli
Aaltosen raportissa jo yhtenä kohtana, niitähän
on kaiken kaikkiaan 16 eri toimenpidekohtaa, mitä siellä on,
ja tämä todella takaisi sen, että nämä maksut olisivat
kuntien rasituksesta poissa ja tämä tasa-arvoisuus
sillä laillakin sitten toteutuisi.
Tärkeää on, että jokaiselle,
joka ne kriteerit täyttää, saataisiin
tämä omaishoidon tuki, koska silloin, kun he saavat
tämän omaishoidon tuen, he ovat myös
oikeutettuja tämän omaishoidon lain mukaan saamaan
erilaisia muita palveluita. Ne, jotka eivät saa omaishoidon
tukea, eivät saa myöskään näitä palveluita,
mitä on mainittu tässä vuonna 2006 voimaan
tulleessa laissa. Se on minusta se vakava puute, joka sitten aiheuttaa juuri
sen, että nämä omaishoitajat eivät
saa paitsi sitä vapaapäiväänsä myöskään
minkäänlaista muuta kuntoutukseen pääsyä tai
muita palveluita, mitä he tarvitsisivat. Erityisen kova
asia on se, että he ovat vuosia, kymmeniä vuosia,
monet jo hoitaneet ja eivät ole saaneet tukea. Tämä on
kiireellinen asia mielestäni.
Keskustelu päättyi.