3) Laki vesiliikennelain 5 §:n muuttamisesta
Kimmo Kiljunen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edellisen lakialoitteen allekirjoittajia oli
yksi kappale, ja häntä täällä kiitettiin,
varmasti aivan syystä. Tämän lakialoitteen, jonka
tässä teille nyt juuri esittelen, on allekirjoittanut
105 kansanedustajaa eli eduskunnan enemmistö, ja sehän
normaalin käytännön mukaan tarkoittaa
myöskin sitä, että asianomainen valiokunta
ottaa sen käsittelyyn saman tyyppisellä kiireysasteella
kuin hallituksen esitykset, toivon mukaan.
Arvoisa puhemies! Minä melkein menetin malttini tammikuun
puolivälissä kesäpaikallamme, kesämökillämme,
kun meidän nuoret Rajajärven jäällä kävelivät.
Olin nähnyt paria viikkoa aikaisemmin täsmälleen
saman paikan avovetenä. Me kaikki tiedämme, että tänä talvena
on ennätyksellinen määrä suomalaisia
hukkunut heikkoihin jäihin. Leuto talvi on pitänyt
jäät ohuina, ja meillä on myöskin
muodostunut tuuliavantoja, mikä tarkoittaa, että eivät
ainoastaan tutut virtaavat paikat jäädy heikosti
vaan myöskin, kun tuuliavantoja muodostuu, sinne jää herkästi
jäiden jäätyessä ohutta jääpeitettä paikkoihin,
jotka periaatteessa olisivat vahvoja ja kantavia. Tämän
vuoksi olemme olleet tilanteessa, että hukkumisonnettomuuksia
jäillä on ollut poikkeuksellisen paljon. Meillä on
myöskin lukuisia ta- pauksia, jolloin paikalle pyrkineiden
pelastajien kohtaloksi ovat myöskin heikot jäät
koituneet.
Asiantuntijat ovat todenneet, että yksittäinen ihminen
jos putoaa jäihin, ainoa tehokas tapa nousta sieltä jäistä omin
voimin on jonkinlaiset terät käsissä,
jäänaskalit tyypillisesti, ja tätä kautta
pelastautuminen on mahdollista. Sen vuoksi nyt 105 kansanedustajaa
on tehnyt tämän lakialoitteen yhdessä,
jossa tavoitteena on se, että vesiliikennelakia sillä tavalla
täydennetään, että jäänaskalit
tulisivat pakollisiksi kaikille kansalaisille, jotka jäillä liikkuvat,
samalla tavalla kuin moottoriveneissä on pakolliset turvaliivit.
Tässä suhteessa myöskin sanktiot olisivat
saman kaltaiset, niin että mahdollinen sakko tästä voitaisiin langettaa.
Tähän on reagoitu niin, että täytyykö kaikkea lailla
säätää, pitäisihän
luottaa ihmisiin itseensä. No, joka ikiseen, joka jäille
on tänä vuonna mennyt ja hukkunut, on varmasti
luotettu. Itse olen motiivinani tälle lakialoitteelle kyllä pitänyt
sitä, että jos tällä lakialoitteella
pelastetaan yksikin ihmishenki, niin se on tehtävänsä täyttänyt.
Tässä on tietenkin monia seikkoja, joita on jouduttu
pohtimaan, joudutaan myöskin valiokuntakäsittelyssä pohtimaan:
tarkoittaako se todellakin, että aina jäillä liikuttaessa,
vaikka jääteillä liikuttaessa? Näinhän
se on, että turvamääräykset
usein ovat sen kaltaisia, että ne ovat ikään kuin
tiettyihin hetkiin nähden ehkä ylimitoitettuja,
mutta ne ovatkin sen takia käytössä,
että sitten kun se tarve tulee, ne olisivat siinä olemassa olevia.
On myöskin kysytty sitä, voidaanko tätä tehokkaasti
valvoa. Ei varmaankaan voida tehokkaasti valvoa. Meillä on
olemassa muun muassa moottoriveneissä pelastusliivipakko,
jonka valvonta ei ehkä kuitenkaan ole se ykkösasia.
Tämä ei ole pakkolaki, ja siinä mielessä tämä valvonta ei
ole tässä ykkösasia, vaan se on myöskin
samalla kansalaiskasvatuksen väline eli nostetaan tämä ihmisten
tietoisuuteen: Aina kun menet jäille, sinulla on vähän
huono omatunto, jos sinulla ei jäänaskalit ole
mukana. Otat ne mukaan tavalla tai toisella. Ja hankitte ne ylipäätään.
Minäkin olen vasta hankkinut ne tämän
tapauksen jälkeen kakkosasunnolleni. Näin tätä kautta
tämä tietoisuus siitä, että jäänaskalit
ovat tarpeelliset jäillä liikuttaessa, voisi levitä.
Arvoisa puhemies! Minä toistan vielä sen,
että tässä lakialoitteessani on todella
105 allekirjoitusta, ja toivon, että asianomainen valiokunta
ottaa sen vakavasti käsittelyyn.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kimmo Kiljuselle: Olen 106., joka kannattaa
tätä lakialoitetta, mutta ei ollut mahdollisuutta
sitä allekirjoittaa. Niin kuin täällä lakialoitteen
perusteluissa todetaan, poliisi voisi antaa vesillä liikkujalle
sakon, varmasti syytä, ja jos ja kun toivottavasti tämä lakialoite
etenee, niin toivottavasti siinä myös virkavalta
käyttää harkintaa niin näissä jäänaskaleissa
kuin pelastusliiveissä.
Toinen asia: Tiedotusvälineillä, erilaisilla
tietoiskuilla, on keskeinen merkitys, mutta erityisesti tässä tähdentäisin
esimerkin voimaa. Itsellänikin on siitä tietyllä tavalla
kokemusta, siis vanhempien ja isovanhempien esimerkistä.
Niin kuin hyvin arvon edustajat tietävät, alle
viiden metrin moottorittomassa veneessähän nämä pelastusliivit
eivät ole pakollisia, ja yhtä hyvin niitten merkitys
hyvin monessa tapauksessa olisi ollut keskeinen, eli toivottavaa,
että myös veneilyssä ja veneellä liikuttaessa
näiden pelastusliivien käyttö lisääntyisi.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan toivottavasti tämmöiselle
tiukemmalle tulkinnalle annetaan aikaa, jos ja kun tämä lakialoite
etenee. Mutta todella tärkeästä asiasta
on kyse.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Esimerkiksi siitä, missä tilanteessa
tällainen lain pykälä olisi kyllä enemmän
kuin paikallaan, on paikallaan kertoa tapaus tältä talvelta.
Taksimestari Oulussa kertoi: Poliisimies oli taksikopilla kertonut,
kuinka Hartaan selällä, silloin kun oli jotakin
jäätä edes, oli sitten eräs
pilkkijä mennyt veteen, ja poliisi kävi ottamassa
pois sieltä vedestä. Sitten kun muutaman tunnin
kuluttua poliisiauto sattui ajamaan sitä rantatietä siitä,
Koskitietä pitkin, totesi, että herranen aika,
siellä se on taas pilkillä, se sama heppu, eikä sillä mitään naskaleita
ole. Siinä tilanteessa olisi kyllä ollut erinomaisen
paikallaan tämä lakialoite lakina ja rikkomuksesta
sakon kovennettuna antaminen, niin että olisi jonkunlainen
huomautus siitä, että joku tolkku pitää ihmisen
kantaa vastuuna omasta käyttäytymisestään.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kimmo Kiljunen on aloitteellaan tärkeällä asialla.
Jäillä on äärimmäisen
tärkeää huomioida turvallisuus. Herää kuitenkin
kysymys, miten aloitteessa esitetty sakkorangaistuksen uhka toimisi vai
toimisiko se käytännössä, kun
tiedetään näiden valvontaresurssien rajallisuus
etenkin poliisin osalta. Joka paikassa eivät partiot satu
paikalle niin kuin Pulliaisen tapauksessa tässä edellä.
Esittäisinkin, että asian valiokuntakäsittelyn yhteydessä pohdittaisiin
mahdollisuutta siihen, että valvontaa näiden esitettyjen
naskaleiden osalta voisi toteuttaa vaikkapa kalastuksenvalvojien
toimesta, jotta sakkorangaistukset eivät sitten pahimmassa
tapauksessa kohdistuisi vain onnettomuuden uhreille vaan toimisivat
myös ennalta ehkäisevästi.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Olen myös allekirjoittanut ed. Kimmo
Kiljusen aloitteen pakollisista jäänaskaleista
jään päällä vesillä liikuttaessa.
Mieleeni tuli, pitäisikö aloitteessa olla Turvatekniikan
keskuksen hyväksymät jäänaskalit.
Jäänaskalit voisivat kuulua Turvatekniikan keskuksen
pelastustoiminnan laitteisiin. Meillehän tulee kaiken maailman
tuotteita ympäri maailmaa.
Kyseinen aloite tuntuu vähäiseltä,
mutta tällä tekniikalla on paljon pelastettu ihmishenkiä ja tullaan
pelastamaan, siis hyvä aloite järvi- ja merisuomalaisille.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Itsekin olen allekirjoittaja tuossa aloitteessa.
Silloin kun ed. Kimmo Kiljunen esitti tätä aloitetta,
yhteen kohtaan siinä kiinnitin huomiota, tähän
sakotuspykälään. Siinä mielessä mietin,
jotta vaikka sitä ei siinä olisi ollutkaan, niin
näillä aloitteillahan on sinällään,
monilla aloitteilla, mitä täällä on tehty
ja mitä on lainsäädäntöä tehty,
semmoinen ohjaava merkitys. Itse näkisin, jotta välttämättä sitä sakotuspykälää ei
hirveän tiukasti pitäisi lähteä tuolla
käytännössä toteuttamaan. Mutta
ymmärrän senkin, niin kuin ed. Pulliainen kuvasi tuossa
tilanteen, jotta jos on kaveri jo yhdesti pudonnut ja vielä toisen
kerran menee, niin siinä vaiheessa kyllä jo sakkoakin
pitäisi varmaan antaa, koska sitten on kyse jo tämmöisestä toistuvasta
menettelystä, jossa aiheuttaa toiselle huolta mutta itselle
jo hengenvaaran, niin että sitten voisi jo sakottaa.
Mutta sinällään tämä aloite
minusta on sillä tavalla hyvä, jotta sillä jos
pelastaa sen yhdenkin hengen, niin kuin ed. Kiljunen tuossa puheenvuorossaan
totesi, niin se on jo maksanut sen hinnan, mitä tästä voi
odottaa. Kun uskon, että tällä pelastetaan
pitkässä pelissä jopa kymmeniä,
jopa satoja henkiä, niin sitten on jo kaikki plussaa siinä.
Sen takia odotan, jotta tämän nyt ihan oikeasti
valiokunta käsittelisi ja toisi sillä tavalla,
jotta se olisi jo ensi talvena mahdollisesti käytössä.
Ed. Unto Valpas merkittiin läsnä olevaksi.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen pannut merkille, että täällä on
tullut kovinkin paljon kannatusta tälle ed. Kimmo Kiljusen esitykselle,
ja ymmärrän sen siltä lähtökohdalta, samaan
tapaan kuin äskeisessäkin lakialoitteessa, että ed.
Kiljunen on huolissaan siitä, että aivan liian
paljon ja turhaan viime aikoina kansalaisia on joutunut veden varaan
tai hukkunut sitten avantoihin ja heikon jään
johdosta inhimillisiä kärsimyksiä seuraa
kohtuuttoman paljon.
Tämä on siis tämän lakialoitteen
tarkoitus. Minulle tämä lakialoite esiteltiin,
ja sen pääpiirteittäin katsoin, mutta
katson, että tämäkään
ei ole myöskään sellaista säännöstöä,
jota täytyy erikseen lainsäädännöllä käsitellä,
koska tämä kuuluu osastoon terve järki.
Minä hahmottelen sitä tilannetta vähän
siten, että kuvitellaan, että meillä on
pilkkikisat esimerkiksi jossakin matalassa järvessä,
jossa on metri jäätä, mutta siinä on ehkä vain
metri vettäkin, ja kansalaiset liikkuvat siellä tilanteessa,
jossa kaikilla pitäisi olla esimerkiksi jäänaskali
mukanaan, tai sitten kesämökin rannasta, viiden
metrin päästä rannasta, haetaan esimerkiksi
avannosta vettä ja lisätään
sitä vaikka sitten saunan peseytymisvedeksi, ja jälleen
pitäisi olla jäänaskalit päällä.
Toiseksi, luin uutisen tuossa viime viikolla — panin
merkille, että ajoneuvojakin putoaa myöskin veteen — että taisi
olla Lapissa, hyvin vahvan jään alueella, missä veteen
putosi latukone, useamman tuhannen kilon painoinen latukone. Sitten
täytyy tietenkin kysyä, jos tämä koskettaa myöskin
kantavia ajoneuvoja, täytyykö jokaisella matkustajalla
olla erikseen tietty määrä jäänaskaleita,
kuten tässä lakiesityksessä on, vai riittääkö,
että kuljettaja on varustautunut, että autossa on
riittävä määrä jäänaskaleita
mukana jokaista matkustajaa kohden.
Eli kaiken kaikkiaan paras vaihtoehto olisi tietenkin se, että käytettäisiin
järkeä: kun todetaan, että jää on
niin heikko, että elävän elämän
ja kokemuksen perusteella voidaan arvioida, että se ei kestä tällä hetkellä ihmistä
tai
on heikko, niin ei lähdettäisi sinne jäälle
ollenkaan eikä varsinkaan, jos ei ole riittävää uimataitoa.
Meillähän ei laissa missään
sanota esimerkiksi niin, että kansalainen ei saa mennä heikoille
jäille. Ei meillä ole sellaista vesiliikennesäännöstöä,
jossa sanotaan, että kansalainen ei saa mennä heikolle
jäälle tai että pienet lapset eivät
saisi mennä heikolle jäälle, koska katsotaan,
että vastuu kuuluu vanhemmille ja muulle ympäristölle,
joka valvoo, että he eivät mene heikoille jäille.
Yhtä hyvin voitaisiin kysyä, minkä takia
jäänaskali. Jos on vanhus, jolla on
heikot lihasvoimat, niin vaikka hänellä on jäänaskalit,
niin siitä huolimattakaan hän ei pääse
avannosta sinne jäälle, koska hänen lihasvoimansa
loppuvat kesken. Voidaan kysyä sitten, eikö parempi
vaihtoehto olisi kelluntaliivit, että hän olisi
siitä pinnalta pelastettavissa sitten ja pysyisi hengitystiet avoinna,
ettei hän hukkuisi. Eli tässä on monenlaisia
kysymyksiä.
Yritän vaan niin kuin katsoa tätä yhtäältä sun toisaalta.
Puhumattakaan sitten valvonnasta. Yleensähän nämä erämaajärvet
ovat kaukana asutuksesta, ja jokainen meistä tietää,
ettei tämän päivän poliisilla
sinne ainakaan riitä mahdollisuuksia valvomaan, että tästä tulisi
uskottava tästä säännöksestä sitten
toteutuessaankaan. Meillä on paljon säännöksiä,
joita valvotaan heikosti, ja se vaikuttaa myöskin kansalaisten
lainkuuliaisuuteen muissakin säännöksissä.
Mutta yhden palveluksen te teette, ed. Kiljunen, ilman muuta:
tästä asiasta keskustellaan eduskunnassa, ja jokainen
kansalainen varmaan miettii tämän keskustelun
jälkeen, että kyllä seuraavalla kerralla,
kun minäkin ehkä lähden jäälle,
niin laitan ne jäänaskalit mukaan ja varustaudun
sitä kautta heikoille jäille. Mutta pelkään vain,
että tämä ei ole ihan oikea tapa lähestyä tätä ongelmaa
tämä jäänaskalien kantamisvelvollisuus,
koska se saattaa johtaa valvonnan puutteen johdosta siihen, että kansalaiset
eivät noudata välttämättä tärkeämpiäkään
säännöksiä riittävän hyvin.
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Salo vetosi terveeseen järkeen,
ja siihenhän me aina vetoamme. Sitä tarvitaan
kansalaisilta. Oletan, että jokaisen kohdalla, joka tänä talvena
on jäihin hukkunut, olisimme voineet vedota terveeseen
järkeen. Sitä ei ole ollut ja jäistä ei
ole päästy ylös, ja sen takia tietysti
erilaisia varotoimia kannattaa tehdä.
Te viittasitte siihen, että on tilanteita, joissa jäänaskaleilla
ei todellisuudessa ole mitään merkitystä,
voidaan olla rantavesissä tai hyvin paksuilla jäillä jne.
Näinhän tietenkin on. Meillä on monta
kertaa erilaisia turvatoimia käytössä,
vaikkapa autossa turvavyöt, vaikka ajetaan 20 kilometriä tunnissa
ja yöaikaan, kun ei ole liikennettä ollenkaan,
ja silti ne ovat päällä sellaista tilannetta
varten, jolloin niille saattaisi olla käyttöä. Tätä ovat
turvajärjestelyt suomalaisessa yhteiskunnassa, ja tähän
haluaisin vedota.
Viittasitte sitten siihen, pitäisikö esimerkiksi isoissa
autoissa, joissa on useampia matkustajia, jäänaskaleita
olla useampia. Minulla ei ole vas-tauksia näihin, ja toivon,
että kun valiokunta asiaa käsittelee, niin se
käyttää myöskin niin sanottua
tervettä järkeä siinä, että se
määrittelee, (Puhemies: Minuutti!) tavallaan suhteuttaa
toimenpiteet oikeisiin mittasuhteisiin.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Kimmo Kiljusen
lakialoite on hyvin kannatettava aloite. Jokainen jäällä liikkuva
tietää vaarat, mutta helposti niitä väheksyy
itse sinne lähtiessään. Eli luultavasti
siinä sitten puuttuu sitä tervettä järkeä,
mitä ed. Salo ja tietysti muutama muukin edustaja on täällä kaivannut.
Kaikki, mitä voidaan lainsäädännöllä tehdä sen
eteen, että vesi ei nielaise yhtään ainuttakaan
meidän suomalaista ihmistä ja vesillä harrastajaliikkujaa,
on tehtävä. Se, että ilman jäänaskaleita
liikkuminen olisi jopa sakolla rangaistava teko, varmasti tehostaisi
jäällä harrastajien otetta myös.
Mutta kun me täällä salissa puhumme
tästä mahdollisesta sakkorangaistuksesta, niin
sitten täytyy muistaa myös se, että vain
ja ainoastaan meidän käsissämme ovat
resurssit tähän valvontaan, samoin kuin ilmasto-
ja energiapoliittisin keinoin tavat, että meillä toivottavasti
tulevaisuudessakin yleensä on jäätä.
Heli Järvinen /vihr:
Arvoisa puhemies! Haluan osallistua tähän
keskusteluun johtuen pelkästään siitä,
että paitsi että olen yksi lakialoitteen allekirjoittajista,
olen ehkä yksi harvoista tässä salissa
istujista, joilla on ollut omakohtainen ilo pudota jäihin
ja myös pelastautua sieltä ylös. Ilo
sen takia, että sain tehdä sen hallitusti hallituissa
olosuhteissa pelastuskouluttajan läsnäollessa.
Suosittelen muuten kokemusta aivan kaikille niin tässä salissa
kuin muuallakin tämän salin ulkopuolella, koska
sieltä jäistä ei nousta ylös
ilman naskaleita.
Hukkumiskuolemat heikoilla jäillä ovat turhiakin
turhempia, ja mukana roikkuvat naskalit ovat ehkä helpoin
ja halvin tapa pyrkiä niitä vähentämään.
Lain heikkous on ilman muuta valvonnan vaikeus, mutta jo asian esiin
nostaminen toivottavasti edistää asiaa. Tiedän
nimittäin yllättävän monta,
jotka ovat onnistuneet hukkumaan myös omaan rantaansa,
siihen matalaan veteen, kun niitä naskaleita ei ole ollut
mukana.
Toivon, että lain lisäksi myös naskalien
tär-keydestä tiedottamista ja asennekasvatusta
lisättäisiin, sillä se totuus on kuitenkin
se, että jääkylmästä vedestä jäiden
keskeltä ei ilman naskaleita nousta. Samalla tavalla tarvitaan
kampanjoita, joilla kouluihin esimerkiksi oppilaille tarjotaan halpoja
naskaleita sitä varten, että kuitenkin koululiikuntaa
myös jäillä pystytään
harrastamaan. Ennen kaikkea viestin tulee olla selkeä,
ja se on se, että ottakaa hyvät ihmiset naskalit
mukaan jäille.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Allekirjoitin tämän hyvän
aloitteen myös omakohtaisten kokemusten perusteella, niin
kuin edellinen puhuja. Olen harjoitellut tätä ylös
nousemista niin monta kertaa näitten jäänaskaleiden
kanssa ja todennut ne todella hyviksi apuvälineiksi. Se,
että se on ainut konsti päästä ylös
sieltä jäistä, niin se on myös
se konsti, millä sieltä tullaan riittävän
nopeasti, ettei kylmetytä, ja näin ne ovat erittäin
kannatettavia. Se, onko sakko oikea sanktio tästä,
ei minusta ole ollenkaan oleellista. Oleellista on se, että tämä nostetaan
nyt käsittelyyn ja sitä kautta saadaan tälle
asialle tarpeeksi huomiota. Jos me rupeamme katsomaan sitä,
että käyttäisimme vain niitä turvavälineitä,
joita varmasti tarvitaan, meillä ei olisi autoissa turvavöitä,
koska niitä aika harvoin tarvitaan. Me emme käyttäisi
pelastusliivejä, koska suurin osa suomalaisista osaa uida,
mutta silloin, kun niitä tarvitaan, ne ovat korvaamattomia.
Jäänaskalit ovat juuri sellainen asia, että vaikka
siitä tehdään laki, ei siitä mitään
harmia ole. Se saa semmoisen huomion, minkä tämä asia
kaipaakin.
Marko Asell /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta tämä ed. Kimmo Kiljusen
aloite on erittäin hyvä, pieni muutos, edullinen
yhteiskunnalle, niin kuin ed. Salovaaran edellinenkin lakialoite
tieliikennelakiin. Erittäin halpa myöskin ihmisille, halpa
henkivakuutus niille, jotka jäällä liikkuvat. Kun
ottaa vielä huomioon sen, että ilmastonmuutoksen
ja ilmaston lämpenemisen johdosta jäät alkavat
olla täällä Etelä-Suomessakin
aika heikkoja, jos ollenkaan tulee jäitä, ja kuitenkin,
kun tietää nämä sitkeät
pilkkimiehet, jotka sinne jään reunalle menevät
ilman naskaleita, niin on selvää, että joka
vuosi näitä hukkumisia tapahtuu. Pilkkimiehet
ja muut jäällä liikkuvat. Kun tiedetään
vielä se, että esimerkiksi moottorikelkat ovat
ihmisillä aika paljon lisääntyneet ja
ihmiset liikkuvat jäällä näitten
kelkkojensa kanssa, niin myöskin on erittäin tärkeää,
että silloin pidetään huoli siitä,
että on myöskin välineet pelastautua. Itse
olen moottorikelkalla lähestulkoon pudonnut jäihin,
mutta pääsin sieltä sitten kuitenkin kelkkani
kanssa nousemaan, kun löin niin sanotusti hanat tiskiin
siinä. Mutta liian moni jäällä liikkuja
joka talvi hukkuu. Jos tällä pystytään
pelastamaan yksikin henki, niin se on erittäin hyvä asia.
Ed. Salo puhui siitä, pitäisikö olla
naskalit autossakin. Jos jäällä liikkuu
autolla, niin silloin pitäisi kaikilla olla kyllä naskalit.
Onhan veneissäkin pelastusliivit. Minusta tämä ei
ole mitään hätävarjelun liioittelua
kuitenkaan.
Pertti Salovaara /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä pelastusliivikeskustelu
ja se, tulisiko pelastusliivien mukanapitovelvollisuus sisällyttää myöskin
alle viisimetrisiin moottorittomiin soutuveneisiin, on sikäli
asian vierestä, että siinä on jo olemassa
velvoite käyttää niitä pelastusliivejä ja
siinä keskustelussa on kysymys olemassa olevan velvoitteen
laajentamisesta, tässä täysin uudesta
päänavauksesta.
Kaivoin nämä tilastot esille: Vuodesta 2002 lähtien
on hukkunut 878 ihmistä, joista jäihin 131 ihmistä,
ja näistä 70 prosenttia on jalankulkijoita, 30
prosenttia moottoriajoneuvolla liikkuneita, moottorikelkkailijoita
tai autoilijoita.
Mutta tässä aloitteessa on takana hyvin eettinen
kysymys. Kysymys on nimittäin siitä, mikä on
yhteiskunnan ja yksilön välinen suhde. Kuinka
pitkälle yhteiskunta säätelee yksilön
yksilöllistä elämää,
ja kuinka pitkälle yksilöllä on mahdollisuus
ja oikeus tehdä sellaisia valintoja, jotka eivät
aina ole yksilön itsensä kannalta järkeviä valintoja?
Hukkumiskuolemat ovat kaikki täysin turhia, olen täysin
samaa mieltä siitä. Mutta niin ovat monet muutkin
tavat kuolla, niin kuin esimerkiksi keittiön jakkaralta
putoaminen tai rappusissa kaatuminen tai liukastuminen kadunkulmassa.
Ne ovat erittäin turhia tapoja kuolla.
Tämä sivuaa hyvin paljon rakenteeltaan polkupyöräkypärän
käyttämättä jättämisen
sanktioimiskeskustelua, joka täällä käytiin
viime kaudella. Tästä lakialoitteesta ei myöskään
minun nimeäni löydy nimenomaan näihin
syihin vedoten. Se löytyisi kyllä tästä aloitteesta,
jos tämä aloite olisi rakenteeltaan saman tyyppinen
kuin esimerkiksi polkupyöräkypärän
käyttämiseen velvoittava laki. Siinä nimenomaan
luodaan sellainen signaaliviesti siitä, mikä on
korrektia käyttäytymistä myöskin
yksilön oman hengissä selviämisen kannalta,
mutta raja on nimenomaan piirretty siihen, että yhteiskunta
ei sakolla yksilöä rankaise. Haluan kysyä ed.
Kimmo Kiljuselta, miksi ette tehnyt sen sisältöistä lakialoitetta,
silloin se olisi varmasti saanut enemmän nimiä kuin
105 kappaletta.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Halusin tulla ihan tänne ylös
asti, näyttää naamani, että olen
myös yksi niistä 95:stä, joka ei allekirjoittanut
tätä lakialoitetta ja prikulleen samanlaisin perustein
kuin edeltävä puhuja. Me keskustelimme tästä aloitteen
tekijän kanssa.
Asuin itse yli puoli vuotta veden ääressä,
olen kalastanut 20 vuotta talviverkoilla ja jo pikkupoikana vesillä kovasti
ja jäillä liikkunut. Lähtökohta
tähän lakialoitteeseen on hyvä, mutta
ei siinä muodossa, että tässä haetaan
sanktio sakottamisesta, kun me tiedämme, että tätä valvontaa
ja sakottamismentaliteettia suomalainen ei tällaisessa
asiassa hyväksy.
En vastusta naskalia. Käytän itse naskalia
mukana silloin, kun se on suinkin mahdollista, mutta se vaan aina
ei tule mukaan. Se on pomminselvä. Silloin kun on metri
jäätä ja sinä tiedät
ja tunnet jäät, niin se on usein tarpeeton. En
ymmärrä, miten esimerkiksi toimittaisiin, kun
jäillä järjestetään
erityyppisiä tapahtumia, hiihtokilpailuja, luistelukilpailuja.
Aiemmin pelattiin jääpallon mestaruussarjaa Salakkalahdella
Viipurissa. Olisiko kaikilla ollut naskalit siellä mukana?
Tulee tällainen humoristinen näkemys tähän.
Lappeenrannan kaupunginlahdella pelataan jääpalloa myöskin
kerran vuodessa, ja sielläkään ei naskaleita
ole. Siellä poliisi saisi kyllä varsinaisen joukon
rysän päältä kiinni. Tervettä järkeä tässä kaivataan,
niin kuin ed. Salo sanoi.
Minua kiinnostavat nämä hukkuneitten määrät,
joita ed. Salovaara tuossa mainitsi. Meillähän
hukkuu kesäaikana paljon, esimerkiksi juhannuksena, aivan
liian paljon ja suliin vesiin, vaikka kuinka yritetään
tolkuttaa veden ja vesiliikenteen vaaroja. Minusta tätä asiaa
käsitellään asiallisesti niin, että todetaan,
että heikoilla jäillä — talvet
kun ilmeisesti lämpenevät — liikkuminen
on aina vaarallisempaa ja ennen kaikkea Etelä-Suomessa.
Näen, että tällainen valistuksellinen
funktio tällä asialla on, mutta tässä muodossaan
en kannata, että tällä on sakotusperuste,
jos sinulla ei ole naskaleita jäällä liikkuessasi.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Joka vuosi noin kolmesataa henkeä putoaa
jäihin. Hukkuneeksi vuosittain kirjataan noin kolmekymmentä ihmistä ja
heistäkin kuitenkin merkittävä osa talviaikaan.
Minusta turvallisen jäällä liikkumisen
edellytys onkin, että tuntee jään ja jäällä kulkemiseen
liittyvät riskit sekä osaa varustautua oikein.
Myös lainsäädännön
tulee tukea turvallista jäällä liikkumista.
Arvoisa puhemies! Siksi nyt yhdynkin siihen, että selvitetään
tämä asia ja katsotaan, mitä tuo turvallinen
liikkuminen jäällä sitten oikein on.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä aivan lyhyesti siitä,
että kerroin jo pitemmässä puheenvuorossani
sen, että ed. Kimmo Kiljunen on tehnyt siinä mielessä hyvän
työn, että hän on nostanut tämän
asian julkiseen keskusteluun. Se on jo tehnyt oman tehtävänsä.
Ed. Paajanen kokeneena vesilläliikkujana toi myöskin
niitä lähtökohtia, joita itse allekirjoitan.
Erityisesti ed. Salovaara totesi saman, mikä oli esillä silloin,
kun polkupyörien kypäräpakosta viime
kaudella täällä keskusteltiin. Itsekin
olen sitä mieltä, että olisi ollut parempi
tapa valistuksen ja tämän julkisen keskustelun
kautta edetä tässä asiassa kuin lähteä tällä sanktiomentaliteetilla,
koska me tiedämme, että käytännössä se
on kuollut kirjain. Siten päästäisiin
parempaan lopputulokseen. On mielenkiintoista nähdä,
kun tässä on nyt yli puolet kansanedustajista
allekirjoittanut tämän lakialoitteen, mikä on
sitten kohtalo varsinaisessa valiokuntakäsittelyssä,
mihin tämä tulee johtamaan. Jos se tulee johtamaan
siihen, mitä ed. Salovaara täällä totesi,
niin katson sitä kovin tyydytyksellä.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta ed. Salovaara äsken näytti
hyvää mallia ehkä tällaisten
lakialoitteiden käsittelyyn eli summasi lopussa muutaman
huomion näihin ajatuksiin, mitä täällä salissa
olen sanonut. Muutaman kerran reagoin, kun oli suora ikään
kuin vastauspuheenvuoro, mutta jos puhemies sallii, niin olisin
muutaman huomion tästä nyt poiminut esiin.
Ensinnäkin oli tietysti ilahduttavaa, että ed. Kähkönen
ilmoittautui 106:nneksi allekirjoittaneeksi, kirjataan se ylös.
Tässä ed. Outi Mäkelä ja ed.
Laxell muun muassa toivat esille sen, että täytyisi
ehkä pohtia täsmällisemmin, miten tämä lakiesitys
astuu voimaan ja miten sitä toteuttaa. Ed. Mäkelä ehdotti
muun muassa kalastuksenvalvojille tiettyä tehtävää näissä asioissa.
Ed. Laxell pohdiskeli sitä, olisiko Turvatekniikan keskuksen
arvioita tähän otettava mukaan. Minusta on olennaista
ja tärkeää, että tämä lakialoite
otetaan ensinnäkin käsittelyyn vakavasti valiokunnassa
eli se ei hautautuisi sinne harmaaseen pinoon, käsittelemättömien
asioiden pinoon. Sen takia näin vaivan kaikkien kansanedustajien kanssa
käydä tästä aiheesta keskustelun
ja olin todella iloinen, että 106 allekirjoitusta tähän
nyt on tavallaan saatu.
Minusta edustajien Salo, Salovaara ja Paajanen epäilevät
huomiot täällä on paikallaan rekisteröidä.
Niihin ei kannata suhtautua olankohautuksella, vaikka tietysti vähän
humoristinen asetelma varmaan on, jos jääpallo-ottelua
käydään paksun jään
oloissa, niin onko naskalit oltava taskuissa vai ei. Näissä todennäköisesti
elävä elämä antaa myöskin
sille talonpoikaisjärjelle ja terveelle järjelle
myöskin tilaa.
Nämä tilastotiedot olivat tärkeitä.
Meillä siis runsaasti — ed. Salovaarahan niitä luetteli
hyvin tarkasti — runsaasti todella ihmisiä jäihin
hukkuu. Ja nyt on ennen kaikkea kysymys siitä, kun edustajat
Salo, Salovaara ja Paajanen totesivat, että olisivat valmiit
olemaan mukana tämän lakialoitteen takana, jos
se olisi noudattanut sitä formaattia kuten niin sanottu
kypäräpakkolaki. Minulla ei tässä lakialoitteen
tekijänä ole minkäänlaista ennakkoluuloista
suhtautumista sen muodon osalta, mikä lopputulokseksi tästä tulee, sakkorangaistus
tai ei. Totesin jo, että tämä ei ole pakkolaki
ja perusideana ei ole tämä sakotus ja pakottaminen,
vaan perusideana on tämä kansalaiskasvatus ja
se, että tämän lakialoitteen ja lain kautta
ikään kuin syntyy tapa kansalaisille tunnistaa
se, että nyt olen menossa jäille, onko naskalit
mukana ja ovatko olosuhteet sellaiset, että täällä onkin
nyt mestaruussarjan jääpallo-ottelu, ehkä ei
ole tarvetta — ainakin miettii sen asian ikään
kuin pois eikä toimi sillä tavalla niin kuin tänä päivänä toimitaan:
ei edes ole varusteita olemassa eli jäänaskaleita
ei edes ole hankittu. Sehän tässä on
tietenkin se perussisältö.
Minusta olivat tärkeitä edustajien Järvinen
ja Larikka puheenvuorot erityisesti, koska he, jos ketkä,
tässä todistivat omakohtaisesti sen seikan, että — niin
kuin he sanoivat — uimataito ei riitä, ed. Salo.
Voi hyvinkin uimataitoa olla, mutta jäistä ei
nousta vaan yksinkertaisesti ylös ilman sitä,
että saat pitävästi siitä jäänreunasta
kiinni, ja jäänaskalit ovat siinä, niin
kuin he sanoivat ja asiantuntijat ovat sanoneet, se todella ainoa
konsti, jolla jäistä omin voimin pääsee
ylös, ja sitä kautta pelastautuminen käy
mahdolliseksi. (Ed. Salo: Entäs lihasvoimat?) Arvostin
heidän kokemustaan, he asian todella myöskin kertoivat
omakohtaisesti tunteneensa.
Ed. Lahtela minusta mukavasti totesi sen, että tässä nimenomaan
tällä lailla on, kuten hänkin sen muotoili,
ohjaava vaikutus ensisijaisesti, ja hän totesi sen, että sen
lisäksi, että tämä otettaisiin
käsittelyyn, niin tämä pitäisi
ottaa kiireellä käsittelyyn, niin kovalla kiireellä,
että meillä olisi jo ensi talvena laki, joka säätäisi
jäänaskaleiden käytöstä ja
sitä kautta toivottavasti ensi talvena jo voisi auttaa
niitä ihmisiä, jotka mahdollisesti tässä tilanteessa
joutuvat veden varaan hätään.
Keskustelu päättyi.