Arja Juvonen /ps:
Arvoisa puhemies! Viime päivinä on käyty
vilkasta keskustelua julkisista hankinnoista ja kilpailuttamisesta.
Hiljattain Trafin neuvontapalvelut kilpailutettiin sääntöjen mukaan,
ja lopputulos oli Suomelle vahingollinen: ministeri Kyllösen
hankintapäätöksen seurauksena työpaikat
ja verotulot siirtyivät Sodankylästä Espanjaan.
Julkinen hankinta epäonnistui myös Pekka Himasen
tulevaisuusselvityksen tapauksessa. Hanke olisi voitu kilpailuttaa,
ja asiantuntijoiden mukaan näin olisi myös pitänyt
tehdä laadultaan paremman ja veronmaksajille halvemman
selvityksen saamiseksi. Hankkeesta oli kiinnostunut myös
noin 30 muutakin yhteistyökumppania, mutta pääministeri
Jyrki Kataisen myötävaikutuksella se tilattiin
suoraan Pekka Himaselta.
Kysynkin asianomaiselta ministeriltä: mihin toimenpiteisiin
hallitus aikoo ryhtyä, jotta tulevaisuudessa vältyttäisiin
edellä kuvatun kaltaisilta, suomalaisen veronmaksajan kannalta
haitallisilta menettelyiltä?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kukas on asianomainen ministeri? — Pääministeri,
olkaa hyvä!
Pääministeri Jyrki Katainen
Minulle ei kilpailulaki kuulu, mutta minä ajattelin,
että voisin vastata siltä osin kuin se koskee
tätä paljon puhuttua tulevaisuusselontekotyötä.
Ensinnäkin täytyy tehdä semmoinen
asia selväksi, että Pekka Himanen johtaa seitsemän
hengen kansainvälistä tutkijaryhmää,
joka tekee työtä, joka tukee hallituksen tekemää tulevaisuusselontekotyötä omalta
osaltaan.
Toiseksi, kun totesitte, että olisi pitänyt
kilpailuttaa, niin valtioneuvoston kanslian lakimiesten mukaan sitä ei
ollut välttämätöntä kilpailuttaa. Meillä on
hankintalaki, jossa määritellään
hyvin selkeästi, mitkä ovat niitä tutkimuksia,
jotka pitää kilpailuttaa ehdottomasti, siis mitkä ovat
ne edellytykset, ja sitten toisaalta, millä edellytyksillä ei
ole välttämätöntä kilpailuttaa.
Sitten korjaisin asiavirheen. Tässä yhteydessä,
kun sanoitte, että 30 muutakin olisi halunnut osallistua
tähän tutkimushankkeeseen, niin se ei pidä paikkaansa,
koska tämä oli täysin erillinen asia.
Valtioneuvoston kanslia kysyi suomalaiselta tutkijayhteisöltä,
mitä tulevaisuudentutkimusta on tällä hetkellä menossa,
kun me teemme tätä suomalaista tulevaisuusselontekoa,
niin että sillä ei ole mitään
tekemistä tämän asian kanssa.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa puhemies! Vaikka pääministeri Katainen
olisi Himasen tulevaisuusselvitystä koskevassa tapauksessa
toiminutkin lain puitteissa, ei tällainen toiminta tavallisen
kansalaisen silmin katsottuna näytä kovin hyvältä,
ja asiantuntijoiden mielestä myös menettelytapa
on poikennut vallitsevista käytännöistä.
Nyt oikeuskanslerikin tutkii tapausta.
On huolestuttavaa, ettei pääministeri julkisten lausuntojensa
perusteella näe omassa toiminnassaan mitään
korjattavaa, vaan on sanonut, että tekisi saman uudestaan.
Tällaiset tapaukset vahingoittavat suuresti kansalaisten
luottamusta politiikkaan ja poliitikoihin. Jos hallitus ei pysty
soveltamaan hankintalakia nykyistä paremmin, tulisi kilpailutusosaamista
lisätä. Kriteereinä tulisi käyttää nykyistä enemmän
muutakin kuin hintaa. Tällä voitaisiin estää monia
ei-toivottuja lopputuloksia ja epäonnistuneita, kustannustehottomia
hankkeita.
Kysynkin asianomaiselta ministeriltä: mihin toimiin
hallitus ryhtyy, jotta julkiset hankinnat ja niiden kilpailutus
pystyttäisiin toteuttamaan nykyistä paremmin?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Julkisia hankintoja koskeva lainsäädäntöhän
on menettelytapalaki, ja tilaaja määrittelee myöskin
sekä määrälliset että laadulliset
tavoitteet. Hankintalaki tunnistaa myös tämmöiset
sosiaaliset ja ympäristöön liittyvät
tekijät silloin, kun hankintoja tehdään,
mutta päävastuu on sitten tilaajalla siitä,
minkälaisia hankintoja tehdään.
Uudistustyö on sillä tavalla menossa, koskien hankintalainsäädäntöä,
josta puhuttiin täällä jo viimeksi, että kun
EU-hankintadirektiivi on nyt valmistumassa, toivon mukaan kesään
mennessä, niin se antaa meille myös aiheen uudistaa kansallista
hankintalainsäädäntöä.
Se valmistelutyö on pantu liikkeelle täällä Suomessa,
mutta me emme halua rientää sen uudistuksen tekemisessä ennen
kuin nämä kansainväliset, eurooppalaiset
hankintadirektiivit on saatu aikaan.
Minä haluan vielä korostaa sitä,
että hankintalaki sinänsä luo tietyt
puitteet, menettelytavat, mutta tilaajan on aina arvioitava sitten
se, minkälaisia laadullisia kriteereitä se asettaa.
(Puhemies koputtaa) Hankintalakia ei ole sovellettu nimenomaan yhteisrahoitteisiin
tieteellisiin tutkimuksiin, hankintoihin suoraan, ja se on jätetty
niiden ulkopuolelle. Sitten on vähän erikseen
rajanvetoa siinä...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Jaaha, minuutti taitaa olla täynnä. Pyydän
kiinnittämään huomiota siihen, että minuutti
olisi sama minuutti kaikille.
...mikä on tieteellinen tutkimus.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nykyinen hallitus on usein puhunut luovan
ja innovatiivisen talouden puolesta. Tähän politiikkaan
kuuluu olennaisena tapa kuluttaa rahaa mielin määrin
epämääräisiin visiointihankkeisiin,
joista ei vielä ole tullut selvää positiivista
tulosta kansantaloudellemme. Iso vastuu näissä innovaatiotouhuissa
on virkamiehillä, joilta näyttää puuttuvan
selkäranka kertoa päättäjille
totuus näiden hankkeiden järkevyydestä. Kysyisinkin
pääministeri Kataiselta: onko hallituksella valmiutta
miettiä keinoja tehostaa vastuullisuutta innovaatioprojektien
kanssa työskentelevien virkamiesten keskuudessa, jotta
viime päivinä julkisuudessa olleeseen tulevaisuustutkimukseen
liittyvien epäselvyyksien kaltaisilta tilanteilta vältyttäisiin?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Minä kyllä luotan ihan täysin
suomalaiseen virkamieskuntaan. Innovaatioihinhan vaikutetaan hyvin
monella tavalla: ensinnäkin koulutus on yksi, yrittäjyys
on toinen, ja kolmas on se, että meillä on moniarvoinen,
suvaitseva yhteiskunta, koska innovaatiot yleensä syntyvät siellä rajapinnoissa
eri osaamisalueiden, yrittäjyyden ja sitten erilaisten
ihmisten ja kulttuureitten rajapinnassa. Näin ollen olisi
jotenkin hyvin kapea-alaista ajatella, että virkamiehet
tai hallinto ensi sijassa synnyttävät innovaatioita.
Mutta yksi lähde innovaatioille on tietysti myös
se, että haetaan vaikutteita kansainvälisestä toiminnasta ja
luodaan toisinaan keskusteluteemoja ja keskustelunaiheita, jotka
synnyttävät uusia ajatuksia. Eli minä en
oikein päässyt ihan teidän ajatukseenne
kiinni, että jotenkin virkamiehet tässä nyt olisivat
innovaatioiden tukkeena.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Eduskunnan työnjaon mukaan tulevaisuusvaliokunta
on päävaliokunta käsiteltäessä tulevaisuusselontekoa.
Saamamme tiedon mukaan hallitus antaa syksyllä tämän
selonteon, ja nyt saatujen tietojen mukaan keväällä valmistuu puolestaan
tämä Himasen kilpailematon ja ylihintainen selvitystyön
loppuraportti. Tämä on aiheuttanut valiokunnassa
erittäin paljon kritiikkiä. Tässä on
eräällä tavalla kyllä eduskunnan valiokunta
ohitettu ja ylitetty, ja erityisen ikävää on,
että valiokunnan puheenjohtajaakaan ei ole pidetty ajan
tasalla tästä. Herra pääministeri, onko
niin, että valiokunta käsittelee ensinnä tämän
tulevaisuusselonteon ja sitten Himasen raportti on ikään
kuin jälkiviisastelua siitä, mitä eduskunnan
olisi pitänyt päättää?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Hyvä, kun tämä tulee
nyt esille. Teillä on ehkä vähän
virheellinen käsitys nyt koko tästä prosessista.
Eli hallitus tekee itse asiassa kansalaiskuulemisenkin kautta hyvin
laaja-alaisen tulevaisuusselonteon, jonka sitten tulevaisuusvaliokunta
ja suuri sali käsittelevät. Minä toivon, että silloin
on paljon kansanedustajia paikalla, kun käsitellään
tätä tulevaisuusselontekoa.
Tämä kansainvälisen tutkijaryhmän
työ, joka käsittelee kestävän
kasvun teemaa, tulee sitten, kun tutkijaryhmä saa työnsä valmiiksi.
Osa sitä työtä ovat keskustelutilaisuudet
niin Suomessa kuin ulkomailla, ja osa on sitten itse raportin laatiminen.
Minä toivon, että kun sekin valmistuu, niin se
meidän aloittamamme tulevaisuuskeskustelutyö jatkuu.
Sitä ei ole ollut tarkoituskaan tuoda eduskuntaan varsinaisesti.
Se jaetaan varmasti kansanedustajille, tai ainakin se on saatavilla. Tätä väliraporttia
tai tämmöistä ekstraraporttia, jota kutsutaan
Siniseksi kirjaksi, on ladattu 1 500 kertaa valtioneuvoston
kanslian sivuilta, eli yllättävän paljon
sitä kiinnostusta on ollut. Minä toivon: ne kansanedustajat,
joilla sitä ei vielä ole, hankkikaa se, koska
se on ihan hyvä keskustelun avaus.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä filosofi Pekka Himaselta
tilatun tutkimushankkeen tilausmenettelystä käyty
keskustelu on poikinut ajatuksen siitä, mitä muita
tällaisia tutkimushankkeita on tällä hetkellä eri
ministeriöissä meneillään, tai
yleisemmin minkälainen tilaamismenettely Suomessa ylipäänsä vallitsee.
Kysynkin nyt opetusministeri Gustafssonilta opetusministeriön
tilaamista hankkeista. Kuulemani mukaan on maan tapa, ettei näitä hankkeita
kilpailuteta, ja opetusministeriössä olisi tilattu
jopa yli 2 miljoonan euron tutkimushanke ilman kilpailutusta. (Eduskunnasta:
Ohhoh!) Arvoisa ministeri Gustafsson, voitteko leikata tällaiselta
huhulta nyt siivet poikki?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Leikkaan välittömästi
tällaisilta huhuilta siivet pois. Kuulen ensimmäistä kertaa
tämäntyyppisen tiedon, ja tiedossani ei ole, että opetus-
ja kulttuuriministeriön toimesta nyt olisi toimittu näissä asioissa
jotenkin kyseenalaisesti tai väärin. Ministeriöllähän
on tapana antaa pienimuotoisia selvitystehtäviä,
joista maksettava korvaus on suuruusluokkaa muutama tuhat euroa.
Monasti se on näin, että se on enemmänkin tämmöinen
niin sanotusti hyvän miehen tai hyvän naisen lisä,
että asiantuntijat haluavat antaa palveluita isänmaan
käyttöön, tässä tapauksessa opetus-
ja kulttuuriministeriöön. Halusin laajentaa tätä keskustelua
nyt tällä tavalla. (Puhemies koputtaa) Mutta väitteellä ei
ole perää lainkaan.
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki
Arvoisa puhemies! Voin olla väärässä,
mutta uskoisin, että edustaja Turunen on sekoittanut nyt
tutkimuksen ja huippu-urheilun muutostyöryhmän,
joka on ollut nyt esillä viime päivinä,
jonka työ maksoi noin 2,5 miljoonaa euroa. Kysymys ei ollut
tutkimushankkeesta vaan siitä, että ministeriö edellisellä hallituskaudella sopi
siitä, että Olympiakomitea tekee tämmöisen laajan
urheilun muutos -työn. Siinä yhteydessä oli
kyllä myös tutkimusta, ja olen julkisestikin todennut,
että se oli valitettavaa, että se tutkimus ei
täyttänyt tieteellisiä kriteereitä ja
siitä ei ole saatu esimerkiksi ministeriöön
kirjallista materiaalia. Nyt on tulossa Nuorisotutkimusverkostolta
erittäin laadukas tutkimus, jossa on haastateltu 96:ta
nuorta urheilijaa ja 29:ää kulttuurihenkilöä,
joilla on laajat kuvaukset siitä, miten noustaan huipulle
urheilussa, miten noustaan kulttuurissa, minkälaisia nämä polut
ovat. Minä luulen, että tästä oli
kysymys tuossa Turusen kysymyksessä.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! En sekoita näitä kahta tutkimusta
keskenään. On tämmöinen suomalainen
vanha sanonta, että koolla on väliä.
Tässä tämä "k" tarkoittaa koulua,
ja tämä tutkimushanke on nimeltään
"Koululla on väliä". Jos ministeri voisi kertoa
tästä tutkimushankkeesta enemmän ja siitä,
onko se kilpailutettu.
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Nyt kyllä opetusministeri joutuu ensimmäisen
kerran toteamaan, että en nyt tunne tätä asiaa
riittävästi. Palataan siihen sitten vaikka kyselytunnin
jälkeen ja pannaan virkamiehet selvittämään.
Sitten ainahan on mahdollisuus tehdä kirjallinen kysymys,
jolloin saa hyvin syvällisen vastauksen kysymykseen. (Naurua)
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Julkiset hankinnat koskevat myös
ateriapalveluita ja tietysti osaamisen käyttöä näissäkin.
Maamme päiväkodeissa, kouluissa, hoitopaikoissa
valmistetaan ja syödään tuhansia aterioita
päivittäin. Ministeri Koskinen, maa- ja metsätalousministeriössä on
ilmeisesti aloittanut tämmöinen lähiruokakoordinaattori
ja -ohjelma lähiruuan menekin edistämiseksi. Haluaisin
kysyä arvon ministeriltä, millaisia tavoitteita
olette asettaneet maa- ja metsätalousministeriössä lähiruuan
menekin edistämiseksi myös julkisissa hankinnoissa,
ja ymmärtääkseni myös tässä asiassa
lähiruoka on kokonaistaloudellisesti sitä edullisinta,
niin kuin hankintalaissa sanotaan.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Huomautan edustajia, että kyselytunnin aikana ei ole
tapana liikkua salissa.
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
On menossa lähiruokaohjelma, joka on tällä hetkellä lausunnolla.
Siinä puhutaan myös lähiruuan edistämisestä,
myös julkisissa hankinnoissa. Kun aikanaan lausuntokierros
päättyy, muistaakseni maaliskuun puolivälissä,
niin sen jälkeen se menee sitten valtioneuvoston istuntoon,
ja siitä sitten selviävät ne linjaukset,
millä tavalla lähiruoka etenee Suomessa.
Lasse Männistö /kok:
Arvoisa puhemies! EU-säännöksiin
nojaavan hankintalain tavoitteena on se, että julkisissa
hankinnoissa hinta on edullisin suhteessa vaadittuun laatuun tai
muihin kriteereihin, ja siinä, saako Suomi tai saavatko suomalaiset
yritykset näitä tilauksia, varmaan keskeisin tekijä on
Suomen kilpailukyky.
Kysynkin ministeri Kyllöseltä, kun teidän
tontillanne eräs kilpailutus käytiin ja totesitte,
että teille tuli yllätyksenä, että sen
johdosta työpaikkoja siirtyi Espanjaan: miten teille on
voinut tulla yllätyksenä, että Suomi
toimii osana EU:ta ja sen sisämarkkinoilla?
Lisäksi kysyn: eikö tämä kilpailutus
nyt kuitenkin mennyt ihan oikein, ja eikö jatkossakin ensisijainen
tavoite olisi hankintalain puitteissa tapahtuvan protektionismin
sijaan se, että meidän kilpailukykymme Suomessa
paranisi?
Kolmanneksi: eikö kuitenkin EU:n sisämarkkinoilla
toimimisesta ole myös teidän hallinnonalallanne
ollut enemmän hyötyä kuin haittaa?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Hyvät edustajat! Yllätyksenä ei
tule suinkaan se, että Suomi on EU:n jäsen ja sitä kautta
vapaa kilpailu toimii, mutta se tulee yllätyksenä,
että myös suomalaiset yritykset menevät
ikään kuin viemään suomalaiset
työntekijät sinne Espanjaan. Sen ymmärtäisi,
jos espanjalainen yritys tarjoaisi Suomeen samalla tavalla kuin
suomalaiset yritykset tarjoavat muihin Euroopan maihin.
Julkisissa hankinnoissa noudatetaan hankintalakia. Sitä on
noudatettu tässäkin päätöksessä. Laatu
on ollut 40 prosentin painoarvolla ja hinta 60 prosentin painoarvolla.
Valitettavasti se yritys ei sitten kilpailussa pärjännyt,
joka aikaisemmin on tätä palvelua tuottanut, ja
tämä palvelu meni sitten suomalaiselle yritykselle,
joka työskentelee siellä Espanjan maalla, kylläkin
suomalaisten työntekijöiden ja johdon voimalla.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Minun kysymykseni liittyy juuri tähän
tulevaisuusselonteon ihmettelyyn, koska niin kuin edustaja Rantakangas
aikaisemmin sanoi, meillä on ollut valiokunnassa semmoinen
käsitys, että tämä Himasen raportti
tulee eduskuntaan, tulee valiokunnan käsittelyyn, mutta
nytten uuden tiedon mukaan Himasen raporttihan valmistuu vasta vuonna
2014 ja selonteko tulee kuitenkin käsittelyyn jo syksyllä.
Eli olisin kysynyt tätä, aiotaanko tätä Himasen
raporttia edes tuoda tänne eduskuntaan tai tulevaisuusvaliokuntaan,
koska olisi ollut tietenkin hyvin rakentavaa, että olisimme
saaneet tämän raportin käytettyä myös
tässä tulevaisuusselonteon yhteydessä.
Silloin pyysin tätä puheenvuoroa.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tuossa voisi toimia niin, kun näitä keskusteluseminaareja
tämän kansainvälisen tutkijaryhmän
kanssa on, että tulevaisuusvaliokunta on siinä työssä aktiivinen,
koska minä luulen entisenä valiokunnan jäsenenä,
että siitä valiokunta saa kaikkein eniten. Mutta
sen jälkeen, kun se raportti on valmistunut, sehän
voisi olla ihan hyvä ajatus, että te kuulette
asiantuntijoina ja käsittelette sitä haluamallanne
tavalla. Ja mikäänhän ei estä tietysti
käymästä ajankohtaiskeskustelua siitä teemasta,
ei nyt välttämättä niin, että yhtä raporttia
tässä salissa käsitellään
sinänsä, mutta osana vaikkapa kestävän
talouskasvun teemaa. Kehitellään malleja.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä nyt hieman ihmettelen,
mitä tarkoitusta varten tämä Himasen
selvitys loppujen lopuksi on hankittu. Kuulimme, että se
ei ehdi tulevaisuusvaliokunnan tulevaisuusselonteon avuksi. Arvelin,
että hallitus puoliväliriihessään
voisi neuvonantaja Himasen ohjeita nyt sitten ottaa onkeensa ja
sieltä parhaat helmet kirjoittaa eteenpäin jalostettavaksi.
Ilmeisesti näinkään ei ole tehty. Mitä ja
ketä tämä raportti palvelee, jos se ei ehdi
hallituksen puoliväliriihen apuun, ei tulevaisuusselonteon
käsittelyyn tulevaisuusvaliokunnassa? Kuka siitä saa
hyödyn, pääministeri Katainen?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Tämä meidän
kotimainen kestävän kasvun tulevaisuusselvitys
ei myöskään ennätä nyt
tähän puoliväliriiheen, eli siitä ei
suoranaisesti ole apua tähän. Mutta minä uskon,
että siitä on joka tapauksessa apua suomalaiselle
keskustelulle. Minä olen ihan varma, että te tulette
olemaan aktiivinen, kun sitä käydään
tässä salissa. Minä en muista viime vaalikaudelta
tai edelliseltä vaalikaudelta, että tulevaisuusselontekoja
olisi juoksutettu kehysriihen tai puoliväliriihen mukaan,
eli tässä ei sinänsä ole mitään
uutta.
Mutta mitä apua tästä kansainvälisen
tutkijaryhmän työstä on? No, sehän
riippuu lukijasta, se riippuu siitä, ovatko kansanedustajat
tai kansalaiset halukkaita osallistumaan niihin tilaisuuksiin. Ja
minä toivon, että ovat. Ihan yhtä lailla
me voimme kysyä, mitä hyötyä on
kaikista niistä muista tutkimuksista, mitä valtiovalta
tekee. Niistä on juuri se hyöty, minkä niiden
lukijat, siihen prosessiin osallistuvat ihmiset, itse kokevat siitä saavansa.
Mitä tulee nyt sitten tähän puoliväliriiheen
tai kehysriiheen, niin jos luette sen Sinisen kirjan (Puhemies koputtaa) — te
olette perehtynyt siihen — niin siellä puhutaan
itse asiassa vihreästä kasvusta, siellä puhutaan
kannustavasta verotuksesta, siellä puhutaan julkisen sektorin
tehostamisesta, eli se sama tematiikka on (Puhemies koputtaa) siinä Sinisessä kirjassa
kuin mistä me nyt puoliväliriihessä keskustelimme.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Jos olisin tulevaisuusvaliokunnan puheenjohtaja,
niin kyllä minun sormeni nyt olisi aika syvällä suussa.
(Naurua) Kun selonteko tulee valiokunnan käsiteltäväksi,
valiokunnan käsissä pitäisi olla kaikki
mahdollinen pohdinta, mikä tässä asiassa
tarvitaan, ja te olette pannut erillisen, aika kalliin selvityksen
liikkeelle, ja se selvitys tulee kauan sen jälkeen, kun
selonteon käsittely on aloitettu. Minä luulen
ja uskonkin, että te löydätte jonkun
paremman selvityksen ja selostuksen sille, miksi te olette tällaisen
tilannut, mutta älkää viitatko enää millään
tavalla tähän selonteon varsinaiseen keskusteluun.
Ja mitä muutenkin tulee tähän tilaukseen,
en minä tiedä, minä tietyllä tavalla
ymmärrän pääministerin menettelyä joltakin
osin, mutta kun te puolustatte, että kaikki on ollut niin
kuin pitää — älkää ihmeessä!
Teettekö tästä ennakkotapauksen, että näin
voitaisiin jatkossakin vastaavanlaisia tutkimustilauksia tehdä?
(Puhemies koputtaa) Tämä on mielestäni
yksi tärkeä kysymys.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Minä uskon, että edustaja
Pekkarinen on lukenut tämän Sinisen kirjan, ja
mielelläni kuulisin, mitkä teidän mielestänne
siinä ovat ne parhaat osat tai mitkä ovat heikompia
osia. (Välihuutoja) — Nyt ihan mielelläni
kävisin tätä keskustelua, jos vain edustajat
näin haluavat. — Eli kun katsotaan tätä puoliväliriihtä ja
kehysriihtä ja katsotaan sitä keskustelua — minä en
muista, oliko edustaja Pekkarinen Säätytalolla
paikalla, kun kävimme tämän kansainvälisen
tutkijajoukon kanssa tätä, ainakin edustaja Oras
Tynkkynen oli siellä paikalla — (Mauri Pekkarinen:
Ei ollut kutsuttu! — Naurua) niin siis siinä keskustelussa,
joka käytiin Sinisen kirjan pohjalta, johon ovat muun muassa
professori Manuel Castells ja Berkeleyn yliopiston dekaani kontribuoineet, käytiin
esimerkiksi vihreän kasvun teemaa hyvin seikkaperäisesti
läpi. Siinä käytiin esimerkiksi sitä keskustelua,
mitä regulaatiota voitaisiin purkaa, että aikaansaataisiin
uutta talouskasvua, uutta yrittäjyyttä vihreän
talouden alalla. Toinen on sitten ylipäänsä tämä verotuksen
painopisteen siirtäminen vaikkapa vihreän talouden
kasvun edistämiseksi. (Puhemies koputtaa) Ne ovat tosi
mielenkiintoisia kysymyksiä. Minä kehotan teitä perehtymään
siihen kirjaan.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pääministeri Katainen kysyi,
mitä hyötyä on tutkimuksesta. Tutkimuksen
täytyisi tuottaa uusia ajatuksia, uutta tietoa, jonka avulla — hyvään
koulutukseen yhdistettynä — löydämme selviytymispolkuja
tulevaisuuteen. Tutkimuksen laadun tae on se, että eri
tutkimuslaitokset, joilla on kansainvälistä osaamista,
referenssejä, julkaisuja ulkomailla, kilpailevat keskenään
tutkimusrahoituksesta paras voittakoon -periaatteella.
Se varmistaa tutkimuksen laadun.
Kysyn opetusministeriltä: Teidän hallinnonalaltanne
on tehty leikkauksia paitsi koulutuksesta myös tutkimuksesta.
Suomen Akatemian rahoitusta on ajettu alas, monen muun tutkimuslaitoksen
tutkimusrahoitusta on ajettu alas. Miltä teistä tuntuu
vastuullisena ministerinä, että osa tutkimusrahoituksesta
ohjataan vailla kilpailua sinisen unen kirjoittamiseen?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Tuli tästä sinisestä mieleen,
että oli Pablo Picassollakin sininen kausi, mutta ei siitä nyt
tässä yhteydessä sen enempää.
(Naurua — Kari Rajamäki: Se oli hyvä vastaus!)
Totta kai opetusministeri on huolissaan ja kantaa ison vastuun
niistä säästöistä ja
leikkauksista, jotka kohdentuvat opetukseen, tieteeseen, tutkimukseen.
Mutta sanoisin nyt näin, että viimeisen viiden
kuuden vuoden aikana meidän yliopistojen rahoitus kehittyi
erittäin myönteisesti, noin 500 miljoonalla eurolla;
nyt tämän hallituksen aikana tämä kasvu
on taittunut. Sanoisin näin, että meidän
yliopistoissa, korkeakouluissa, on kutakuinkin ymmärretty
tämä valtiontaloudellinen tilanne, että myöskin
sieltä on jouduttu säästöjä ja
leikkauksia tekemään, (Puhemies koputtaa) ja se
ei ole esteenä suomalaisen tieteen ja tutkimuksen kehittymiselle.